eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
689 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🔺 تربیت دینی 🔹 تمرینات و شدن‌ها، برای در این دنیا، ایجاد می‌کند. پس بنابراین جایگاه که به ثبت رسانده خداوند، با جایگاه دنیا در نظر معمولی و ها و ها، زمین تا آسمان فرق می‌کند؛ اگر به آن‌ها بگویی که اگر این کارها را بکنید، شما را می‌کنند، این‌ها از وحشت می‌خواهند دیوانه شوند، چون را همین می‌بینند؛ خب همین زندگی چهار روزه، باید به خوبی بگذرد و به عشرت و عیش و نوش بگذرد. اگر بنا بشود دارو به ما نفروشند، هواپیما به ما نفروشند، تراکتور به ما نفروشند، دنیا برای ما می‌شود. پس باید زیر بارشان برویم، باید یا باشیم، یا باشیم یا باشیم یا باشیم. اما ، جوان و نسل را فولادین می‌کند. یعنی او به هیچ‌وجه به این چیزها اهمیت نمی‌دهد برای این‌که دنیا را مرکز سعادت خودش نشناخته است. ۸۵٫۷٫۱۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَنْ يَسْبِقُونَا ۚ سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ؛ ( :۴) 🔹آیات شریفه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی عنکبوت یک سازندگی به آدم می‌دهد. از طرفی به افراد ، می‌دهد که: فکر نکن که الآن اگر می‌کنی، داری را پیش می‌بری. نه، تو داری به زیان خودت کار می‌کنی؛ «سآء ما یَحکُمون». این طرز ، غلط است که تو داری. جوری درست شده که کنی که داری پیش می‌بری، ولی این خیال است. آن این است که ما می گوییم: «أم حَسِبَ الَّذین یَعمَلونَ السَّیِّئات أن یَسبِقونا». این‌ها می‌خواهند از ما هم جلو بیفتند و کارشان را پیش ببرند، همچنین فکر می‌کنند!. الآن این‌طور فکر می‌کنند که ما را بالأخره سرکوب خواهیم کرد؛ «سآء ما یَحکُمون». نه، اسلام به دست شما داده نمی‌شود که بخواهید توی سرش بزنید. تا آن‌جایی‌که مسلمانان باید بشوند، به شما هم اجازه داده می‌شود که فعالیت بکنید، هواپیما بفرستید، بمب بریزید. تا آن‌جایی‌که آن‌ها را باید در امتحانات به آخر برسانند، شما ابزار کار شده‌اید، نه این‌که شما دارید پیش می‌روید و آن‌ها دارند سرکوب می‌شوند. ۸۵/۷/۵ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 رحلت جان‌گداز و جانسوز رحمة للعالمین، پیامبر عظیم الشأن اسلام، مولای خلائق اولین و آخرین، حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم، بر همگان تسلیت باد ▪️ بیان روایتی از صبر نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله در برابر مصائب( قسمت اول) 📕 در حدیث چهلم از که از بهترین و معتبرترین کتب است، آمده: «بسند المتصل الی الشیخ الاجل ابن قولولیه قمی بسنده عن حماد عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال: لَمَّا أُسْرِيَ بِالنَّبِيِّ صلی الله علیه وآله إِلَى السَّمَاءِ»؛ وقتی‌که آن حضرت به مُشَرَّف شد که خودش یک بحث بسیار معنوی عجیبی در دارد. عروج به عوالم و بالای ملکوت و و و این‌ها که خودش اصلاً علمی است و افرادی‌که از این آب زلال چشیده‌اند، باید برای معراج توضیح بنویسند که اصلاً معراج است، معراج است، ائمه معراج است، یعنی چه؟ حالا آن وقتی‌که حضرت به معراج رفتند، به او از طرف پروردگار متعال گفته شد که خداوند تو را در سه چیز سنجش و اختبار و می‌کند!؛ «لِيَنْظُرَ كَيْفَ صَبْرُك»؛ تا ببیند تو را. «قال أُسَلِّمُ لِأَمْرِكَ يَا رَب"»، پیامبر عرض کرد: خدا من هر چه دارم مال توست، من تسلیم توام. «وَ لَا قُوَّةَ لِی عَلَى الصَّبْرِ إِلَّا بِك»؛ اما این صبرم را تو می‌دهی، نه این‌که من صبر داشته باشم. خب این سه چیز چیست؟ «فَمَا هُنَّ؟ قيلَ لَهُ: أَوَّلُهُنَّ الْجُوعُ»؛ اول گرسنگی کشیدن است. در چه بابی؟ «وَ الْأَثَرَةُ عَلَى نَفْسِكَ وَ عَلَى أَهْلِكَ»؛ ایثارگری. یک عده‌ای می‌شوند، گرسنه‌اند و تو لقمه دهان خودت و عزیزان و خانواده‌ات را به دهان آن‌ها می‌گذاری. به این می‌گویند: . عرض کرد: «قَبِلْتُ يَا رَبِّ وَ رَضِيتُ وَ سَلَّمْتُ»؛ قبول کردم. «وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ». «وَ أَمَّا الثَّانِيَةُ فَالتَّكْذِيبُ وَ الْخَوْفُ الشَّدِيدُ»؛ اما آن دومی این است که وقتی تو پیامبری خود را با و این‌ها بیان می‌کنی؛ یک و ترسی از طرف مخالفین بر تو پیدا می‌شود. از ناحیه‌ی مخالفت و و نشان دادن‌ها به راستی‌های تو و گفته‌های صحیح تو!. «وَ بَذْلُكَ مُهْجَتَكَ فِينا»؛ در این‌جا دیگر از خود خدا نقل شده. این جانت را، عزیزت را، هر چه هست درباره‌ی من می‌دهی!، بر اهل محاربه پیدا می‌کنی. مالت، جانت، همه چیزت در معرض تلف شدن قرار می‌گیرد!. مجروح می‌شوی، خون‌آلود می‌شوی، شکستگی داری. «قَالَ قَبِلْتُ يَا رَبِّ وَ رَضِيتُ وَ سَلَّمْتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ»؛ از تو صبر برسد ان‌شاءالله صبر می‌کنم. ادامه دارد ... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 رحلت جان‌گداز و جان‌سوز رحمة للعالمین، پیامبر عظیم الشأن اسلام، مولای خلائق اولین و آخرین، حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم، بر همگان تسلیت باد. @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 رحلت جان‌گداز و جان‌سوز رحمة للعالمین، پیامبر عظیم الشأن اسلام، مولای خلائق اولین و آخرین، حضرت مح
▪️شهادت رسول الله و امام مجتبی (علیهما و آلهما السلام) تسلیت باد 🏴 ریشه‌ی مصائب در اسلام 🔹 حضرت و (صلوات الله علیهما) تنها مظلومیت و خوردن در به پهلو نیست؛ بلکه باید دید ریشه‌ی این مصائب کجاست؟ ریشه‌ی این مصائبِ خاندان (علیهم‌السلام)، این است که اسلام را نفهمیدند و در پی نبودند! الآن در و ، مأمور می‌آید و را معاینه می‌کند که کسی نداشته باشد و اگر بیماری مسریِّ خطرناک داشته باشد، باید درمان شود. امّا این مسأله اصلاً مطرح نیست که ما صوری هستیم و شاید گرفتار مرض باشیم!؛ «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ»؛ ( : ۸)؛ یعنی بعضی‌ها نادرست و ظاهری است. ولو این‌که هم بکنند یا درس بدهند، ولی نیستند. ⚫️ این بزرگترین است که پس از رحلت خدا (صلّی الله علیه وآله وسلم) پیش آمد. یعنی بودند افرای که در جماعت حضرت حاضر می‌شدند، امّا هنوز باور و کامل نداشتند و جاهلی هنوز در دل‌هایشان باقی بود!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 رحلت جان‌گداز و جانسوز رحمة للعالمین، پیامبر عظیم الشأن اسلام، مولای خلائق اولین و آخرین، حضرت محم
▪️ بیان روایتی از صبر نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله در برابر مصائب (قسمت دوم و پایانی) 🔹 اما سوم آن‌چه که به تو می‌رسد بر کُشت و کشتار و یکی‌یکی این‌ها بلاهایی که بر سرشان می‌آوردند!. این‌جا بود که عرض کردم استاد شهید فرموده که یک عظیمی را آن حضرت با "لا اله الا الله" نقطه حساس را تصرف کرد. کدام امت؟ امتی که فقط چند نفری بیش نبودند. تا زمان و بعد زیاد شدند. زیاد شدند، فداکاران زیاد شدند، امثال و این‌ها پیدا شدند. امت در زمان آن حضرت نبود که این پیش آمد. اما برادرت یعنی ، پسر عمت دچار ، دچار کلمات رکیک می‌شود!. سال‌ها در به عنوان اسلامی، به او جسارت می‌کردند!. توبیخ می‌شود، و آخر هم او را می‌کشند!. عرض کرد: «يَا رَبِّ قَبِلْتُ وَ رَضِيتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ». اما دخترت، مقداری از مسائل ذکر می‌شود. تا آن‌جا می‌رسد که می‌فرمایند: از شوهرش، از برادر و داماد تو دو فرزند دارد؛ یکی را از راه و حیله و دغل‌کاری در فشار قرار می‌دهند به طوری‌که حتی بر سر و روی او می‌ریزند! لباس و جامه او را می‌کَنند و او را مورد ضرب خنجر قرار می‌دهند!. همین امت با او این‌طور می‌کنند!. عرض کرد: «قَبِلْتُ يَا رَبِّ و إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون و سَلَّمتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ». 💔 اما پسر دیگرش را امت تو برای دعوت می‌کنند که بیا، ما در رکاب تو می‌خواهیم جهاد در راه خدا انجام بدهیم!. بعد هم همان امت او را در محاصره قرار می‌دهند و به می‌رسانند!. اما نه تنها شهادت، بلکه قتل ، یعنی کشتن در حال ناتوانی!. کسی را ضعیف کرده‌اند، مجروح کرده‌اند، بی‌حال کرده‌اند، دورش را گرفته‌اند، هر که هر چه دارد به او می‌زند؛ از سنگ و تیر و شمشیر و نیزه!. چنین قتلی هیچ کجا نبوده. و فرزندانش را می‌کشند و اهل‌بیتش را بعد هم حرمش را غارت می‌کنند! او از من کمک می‌خواهد ولی قضای من به این جاری شده که یاری او را آن‌موقع انجام ندهم. بگذارم تا از فرزندانش یک شخصی پیدا شود که همه‌ی آرزوهای او به دست او جاری می‌شود؛ فرزندش حضرت علیه‌السلام. این کسی است که او در شده و حضرت علیه‌السلام این جریان را رسانده و بیان کرده و از و حضرت صادق علیهم‌السلام هم برای ما در بهترین کتاب‌های ما وارد شده. بنابراین ما در زمانی هستیم که منتظر هستیم؛ یعنی منتظر خون‌خواهی مظلوم و سالار شهیدان هستیم. خدایا به آبروی آن فرزند صغیر و کودک شش ماهه‌اش، به آبروی آن خون‌های پاک، شُرور اعدایش را به خودشان برگردان. مخصوصاً ، مخصوصاً علما و بزرگان در هر کجا هستند بر پیروز بفرما. سلام ما را به محضر آن بزرگوار برسان. توفیق بده که اقامه جدش را هیچ‌گاه فراموش نکنیم. ، رفتگان ما را به برکات آن جناب ببخش و بیامرز. حوائج شیعه و حوائج علماء و معظم را به برکات اقامه‌ی عزای آن حضرت به همه حوائج‌شان برسان. و صلی الله علی محمد وآله الطاهرین ۹۴.۱.۲۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
💠 «اَللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ» 🏴 شهادت امام الرئوف، حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام تسلیت باد 🔺 طبق فرمایش امام علیه‌السلام [در حدیث پسر شبیب و امر به گریه بر سیدالشهداء صلوات الله علیه]، با وجود و سختی‌هایی که تحمل می‌فرمودند، بر جدّ بزرگوارشان می‌نمودند به جای آن‌که بر غربت خود گریه نمایند. خدایا به درد امام رضا (علیه‌السلام) آن حضرت را در هر کجا که هستند بر دشمنان پیروز بگردان، خدایا یاوران دین از ، ، زعماء، پیشوایان و رهبران خصوصاًٌ اسلامی ما را بر دین مبین اسلام و و نصرت عطا بفرما. ۸۷.۱۲.۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 #علم کثیر و #خیر کثیری که #بهشت و نمایش بهشت است چیزی است که با گدایی درِ خانه امام #رضا علیه‌السلام فراهم می‌شود. کتاب آن #قرآن، و اساتید و معلمانش هم #ائمه ما هستند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا؛ ارواحنا لک الفداء ▪مصائب امام رضا علیه‌السلام 🔹 وقتی امام علیه‌السلام دعوت شدند که به تشریف بیاورند، به حسب ظاهر روی فشار تشریف آوردند، ولی در واقع حضرت می‌توانست از خدا بخواهد که خدایا من این را نروم و قبول هم می‌شد ولی این کار را نکردند. سفر غریبانه‌ای بدون رفتند. وقتی هم که خواستند حرکت کنند، دستور دادند اهل و عیال‌شان جمع شدند. فرمودند یک قدری برای من کنید که دیگر مرا نمی‌بینید و آن‌ها هم مجلس درست کردند. سپس حضرت علیه‌السلام را کنار جدّشان بردند و آن را به سپردند که در خدا قرار بگیرد. و این راه طولانی را یِکه و تنها و بدون فرزند و عیال آمدند. در مشهد هم خیلی آزارشان می‌داد؛ و شاید هم که گاهی دچار زحمت می‌شوند، در اثر آن برکاتی باشد که خدا به آن حضرت در غربت و رنج‌ها داد که یک سهمی هم به زائرین داده می‌شود، مثل گیر نیامدن جا یا گیر نیامدن جای راحت، غذا، خواب‌گاه و گاهی هم در راه ماندن. 🔺نعمت خدا به صورت مشکلات 🔹 من یادم هست که در یک‌وقت یکی از بزرگ - خدا رحمتش کند- می‌گفت: من شنیده بودم که هر کسی به زیارت حضرت رضا علیه‌السلام می‌رود یک رنجی به او می‌رسد. رفتم خدمت خواهرشان و عرض کردم که من می‌خواهم بروم برادرتان ولی نمی‌خواهم رنجی به من برسد، از این جهت وقتی آمدم مُشَرَّف شدم و برگشتم هیچ مشکلی برایم پیش نیامد. گاهی آدم می‌شود، گاهی خدای نخواسته در رفتن یا در برگشتن می‌کند. این‌ها آثار این پیوستگی است که خدا به صورت ناخشنودی‌ها به می‌رسد که انسان کم‌کم با خشنودی از خدا علاقه پیدا کند. نکند که ما خدا را می‌پرستیم برای خاطر این‌که وقتی یک زیارت رفتیم یا یا کردیم، فوراً وسائل ما خوب بشود، نه! ما برای این چهار روزه این کار‌ها را نمی‌کنیم. 🔺 راهی برای کم کردن مشکلات زیارت 🔹 پیش‌آمدها هم هرچه شده یا خدای نکرده می‌شود، باید ازشان خواست که خودشان جلوگیری کنند. از این جهت به ما دستور دادند که هر وقت خواستید جایی بروید، اول بروید پیش آن یا که در جوار شماست مثل حضرت علیه‌السلام یا حضرت علیهاالسلام، سلامی عرض کنید و ازشان بخواهید که ما می‌خواهیم فرستاده‌ی شما به خدمت پسر عموی‌تان باشیم، به خدمت برادرتان باشیم و شما را ببریم و به ایشان بدهیم. این باعث می‌شود که فیض علی حدّه‌‌ای نصیب بشود و انسان یک قدری پیش‌آمدش رفع بشود. وقتی هم می‌خواهد برگردد باز خدمت حضرت می‌رود و سلام و می‌کند و می‌گوید می‌خواهم خدمت پسر عموی شما یا خواهر شما در یا در برسم و سلام شما را برسانم. آن‌وقت او که حامل پیام حضرت شد، ان‌شاءالله از ناراحتی‌ها محفوظ می‌ماند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 امام رضا صلوات‌الله‌علیه؛ باغبانِ بهشتِ معرفت الهی 🔹 بهشتِ یعنی بهشت خدا؛ یعنی بالاترین که حضرت علیه‌السلام به هنگام آن را اظهار کرد که خدایا من راضی هستم به تو؛ حضرت علیه‌السلام هم نماینده‌ی یک چنین صفات کمالی از جانب جدّش است... خدا در قرآن فرموده: «وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا»؛ ( :۲۶۹)؛ هر کسی ، ، پر معنا و مغزدار بشود و جهان، ، زمین و آسمان برای او پیدا شود، دارای کثیر می‌شود. بنابراین بهترین ، بهشت خداست و باغبان آن هم حضرت رضا علیه‌السلام می‌باشد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 صلی‌الله علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی 🔹 اگر #انسان با هر وسیله‌ای بیاید و یک ربع ساعت به «نور الله فی ظلمات الارض» عرض سلام بکند، مثل این است که بر بال #جبرئیل علیه‌السلام نشسته و به #عرش الهی رفته، خدا را #زیارت کرده، #حاجت‌هایش را خواسته و به عالم #ظلمات زمین برگشته است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
نماز اول ماه-@seyedololama.mp3
2.5M
🔺 معنای 🔹 چرا ما اثر ندارد؟! 🔺 تذکراتی پیرامون عمل و آیات مبارکات پس از این نماز ۷۶/۷/۲۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 معنای #بندگی 🔹 چرا #عبادات ما اثر ندارد؟! 🔺 تذکراتی پیرامون عمل #نماز_اول_ماه و آیات مبارکات پس
🔺 همزمان با حلول ماه ربیع الاول 📖 : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى‌اش را در آن ماه از خدا خريده است. و از بعضى روايات استفاده می‌شود، كه پس از نماز بخواند: 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( علیه‌السلام:۶) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( علیه‌السلام:۱۰۷) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( :۷) 🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( :۳۹) 🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( :۱۷۳) 🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( :۴۴) 🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۷) 🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( :۲۴) 🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۹) التماس دعا @seyedololama
🔺 ثمرات شوم سقیفه! 💠 «فَأقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ الله الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْق الله ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أكْثَرَ النَّاس لايَعْلَمُون»؛( :۳۰)؛ یعنی خود را مقابل نگه‌دار و به آن پشت نکن. هیچ‌وقت به راست و چپ تمایل پیدا نکن و دین را سرلوحه‌ قرار بده و بر اساس آن حرکت و کن. همان مهندسی و طرز ساخت توسط خداوند است و در تمام ادیان، نمونه‌ی آن وجود دارد تا برسد به زمان حضرت اکرم (صلی الله علیه وآله) و حضرت در آخر عمر شریف‌شان مسئله‌ی را عَلَم نمود تا این مسائل عملی شود و بشر دچار سختی و ناراحتی نشود ولی از همان زمان، از خود صدای مخالفت برخواست و که در دل داشته و منتظر بودند تا (صلی الله علیه وآله) رحلت نمایند، پس از رحلت ایشان، در حالی‌که‌ هنوز بدن مبارک ایشان تشییع نشده با عجله در (محلی برای سخنرانی، مانند سالن سخنرانی در این زمان) جمع شده و به بهانه‌ی آن‌که ، مدینه را می‌گیرند و دین از دست می‌رود، جریان غدیر را فراموش نموده و به تعیین جانشین برای پیامبر پرداخته و برای خود تعیین نمودند!. بنابراین آن‌چه که در این ۱۴۰۰ سالی که از ظهور می‌گذرد بر پیش آمده، نتیجه‌ی سقیفه است؛ تمام کشتارها و و سختی‌ها از آن روز شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
🔺 مسئله‌ی بسیار مهم امامت 🔹 ماه شریفی است این ماه ؛ ماه و می‌شود به او گفت. در با وجودی که هیچ‌گاه قطع نشده و همیشه بوده، منتهی یا همراه نبوت یا خالی از نبوت بلکه همراه با امامت بوده است. امامت فی حد نفسه بسیار امر بزرگی است و به تنهایی اگر در کسی پیدا شد -مانند جناب علیه‌السلام - مورد نیاز نبوت می‌شود و باید با امامت همراه باشد تا چیزی که می‌فرماید، انجام آن و نداشته باشد. نظرات مختلف دارند، ولی معصومین (علیهم‌السلام) هیچ نظر مختلفی ندارند؛ بلاواسطه از (صلی الله علیه وآله) و از دستور می‌گیرند و اجرا می‌کنند، مگر در وقتی که مشکلاتی در این راه باشد که آن‌وقت می‌کنند و دستور می‌دهند که هم تقیه کنند. امامت شأنش خیلی عالی است. الآن این ماهِ ربیع الاول زیر نظر حضرت علیه‌السلام هست. زیر نظر حضرت علیه‌السلام است. باید با به آن‌ها از پیش‌آمدهای سنگین و سخت عبور کرد و از آن‌ها خواست که راه و چاه ما را به ما با وسایلی که خودشان می‌دانند ارائه کنند و ما بدانیم چه باید بکنیم؛ تا این‌که اگر چند نفر ادعا کردند که ما هستیم، روشن بشود که کدام صحیح است و کدام نادرست است. نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، امام، بزرگواری امام جزء بهترین است، خصوصاً در زمان ما که و پذیرشِ امامت از ، کمتر شروع می‌شود. معمولاً در این مطالب هست؛ در کتب هست، اما گاهی شده که خود نیاز به داشته که به او گفته شود که امامت یعنی چه، و اشتباه او را به او نشان بدهند. از این جهت ناچاراً باید اسلامی در منزل شروع بشود و منزل هم خودش کافی باشد در تعلیم و در ایجاد و نسبت به ولی امر. در یکی از جنگ‌ها بعضی‌ها برای کسب افتخار، پرچم را برداشتند و حمله کردند، ولی با دفاعی که از طرف دشمنان شد، دست خالی برگشتند. نه شدند و نه کسی را به فرستادند. فقط تنها شخصی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) معرفی کرد ماجرایش از این قرار بود که فرمود: فردا پرچم را به کسی می‌دهم که خدا و رسول را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند. معلوم می‌شود محبت در دل‌ها نیست!. یعنی به تعبیر ما پارسیان، به امور و دینی در ما شعله نزده و ما را روشن نکرده. از این جهت، حضرت مسئله را روی محبت برد؛ «فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.» این شرط، شرط مهمی است. شرط امامت یک شرط مهمی است. باید افرادی باشند که به واسطه‌ی محبت به خدا و پیامبر، دین را خود به خود جلب کنند و یاد بگیرند؛ چون عشق به دین و عشق به خدا و رسول دارند و بعد عملاً به دیگران نشان بدهند. چون فرمود کسانی که خدا را دوست می‌دارند، فردا من پرچم را به او می‌دهم. بعضی‌ها کردند ما خواهیم بود! ولی حضرت اشتباه نکرد و تنها حضرت (علیه‌السلام) را به نام محبت انتخاب فرمود و کسی که به نام محبت، -محبت کامل- به می‌رود، یا جسدش را از راه شهادت نشان می‌دهد یا از بین بردن را. هیچ‌وقت خسته نمی‌شود، هیچ‌وقت از شهادت نمی‌ترسد؛ فلذا یک امر عجیبی است؛ در ظاهر صف اول، در باطن اصلاً از صف‌ها خارج!، ندارد؛ حضور و محبتی ندارد. این را باید خداوند روشن کند تا مردم محبت خدا و رسول را از جهت ولیِّ امر و از جهت دارا شدن خودشان به محبت دین و پیامبر و خدا پیگیری کنند. خدایا به آبروی پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله)، به آبروی امام صادق (علیه‌السلام) ما را تابع این افراد، محب این افراد، پیرو این افراد، پیرو خود ما قرار بده. سلام ما را به محضرش برسان و از و جواب سلام آن حضرت ما را محروم نفرما. و صلی الله علی محمد وآل محمد ۹۵.۹.۱۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مسئله‌ی بسیار مهم امامت 🔹 ماه شریفی است این ماه #ربیع_الاول؛ ماه #نبوت و #امامت می‌شود به او گفت
🔺نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، #صفات امام، بزرگواری امام جزء بهترین #عبادات است، خصوصاً در زمان ما که #تربیت و پذیرشِ امامت از #خانواده، کمتر شروع می‌شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعه‌ی اصحاب سقیفه و پیروان آن‌ها؛ (۱) 🔹 در مسئله‌ی چه در طرف پذیرش و چه در نفی و رد کردن، مسئله به صورت بسیار خطرناک می‌باشد؛ و ممکن است که دچار بشود و کفر در او سرچشمه پیدا کند و رخنه نماید و جای‌گیر شود!. ممکن هم هست ان‌شاءالله اهل ایمان بشود و ایمان در او رخنه کند و او را به اسارت خود بگیرد، در اختیار خود بگیرد. اگر یک مرامی، یک ، جوری در انسان و در انسان مسلط شد که انسان نتوانست که دیگر آن‌ها را نادیده بگیرد، این می‌شود ایمان. در برابر او هم بعضی‌ها دچار کفر می‌شوند و ‌ضد مسائل ایمانی می‌شوند و آن‌ها هم در دل‌شان مخالفت با و با و از این‌جور چیزها جای‌گیر می‌شود!. این دو گروه و ، ظاهراً بحث‌شان با دو سه تا از شریفه‌ی ابتدایی سوره‌ی می‌گذرد، اما به بحث گروه سومین که می‌رسد، آن‌جا نه، بلکه چندین آیه می‌آید و درباره‌ی شرح‌حال و پیش‌آمدهایی که برای آن‌ها هست و رفتاری که آن‌ها دارند و حرف‌هایی که می‌زنند، این گروه سومین یعنی و منافقین، بحث‌شان از دو گروه قبلی مهم‌تر است، و البته مفیدتر هم هست، از جهت این‌که لازم است انسان در آن کند، چون هم سرچشمه‌ی ایمان را به هم می‌زند و هم کفر و ساده را مبدل به یک کفر که بدتر است، می‌کند. این است که باید دقت کرد که چرا این آیات شریفه‌ی مربوط به گروه سوم، این‌طور تفصیل داده و بیان کرده و به مشکلات و مسائل آن‌ها و گفتگوهای آن‌ها و و آن‌ها و را که نسبت به یکدیگر دارند، به این‌جور چیزها پرداخته. حتماً در این مسئله، یک مسائل مهمی باید بیان شود. مرحوم علامه یکی از فرمایشات‌شان این بود که ما می‌بینیم که در آیات شریفه قرآنیه از این گروه مطالبی گفته شده؛ از وضع آن‌ها با اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) و با ، رفت و آمدشان، از معاشرت‌شان، از کارهای‌شان که بیان شده است. این‌ها مطمع نظر و مورد بیان بودند. خب وقتی که یک پیامبری، یک نبوتی را بر قرار کرد، یک را بر اساس آن تأسیس فرمود، آن‌وقت درباره‌ی یک قسم از اقسام مردمی که در آن شرکت کردند، بیاناتی شد و شرح‌حالی بیان گردید، یک‌مرتبه تعطیل بشود و دیگر از آن‌ها حرفی به میان نیاید، این خیلی عجیب است!. ایشان می‌فرمود که ما این آیات را داریم و این سخنانی‌که مربوط به آن‌ها هست را در می‌بینیم، اما یک‌مرتبه می‌بینیم که وقتی پیامبر رحلت می‌کنند، دیگر تمام مردم می‌شوند!. هیچ صحبتی درباره‌شان نمی‌شود و هر کتابی هم که نوشته می‌شود، همه‌اش درباره‌ی خوبی‌های و تشکیلات‌شان و حرفهای‌شان و این‌ها می‌شود. این چرا این‌جور شده؟!؛ مشکلی هست. اگر شما رجوع کنید به کتاب‌هایی که درباره‌ی مردم مسلمانی که این آیات درباره‌شان نازل شده، می‌بینید که هیچ این چیزها نیست. تمامش درباره‌ی این‌ها و خوبی این‌ها و کارهای خوب این‌ها هست. یک کتاب شما پیدا نمی‌کنید یک تعدادی از این افرادی که بعد از رحلت آن حضرت در اسلام باقی ماندند وضع این‌ها را همان‌طوری‌که قرآن وضع‌شان را بیان کرده، بیان کند. این مسأله است و کم کسی به این مسأله می‌تواند کند، مگر یک شخص با و که یک‌مرتبه به این مشکل بر بخورد که چه شد که قرآن کریم مردم مسلمان را سه قسم معرفی کرد و نسبت به یک قسم از آن‌ها خیلی توجه بیشتری داشت. آن‌ها، آن‌ها، خوبی‌های آن‌ها، بدی‌های آن‌ها، خلاصه هرچه که می‌شد درباره‌ی آن‌ها توضیح بدهی، داد و گفت، ولی این‌ها دیگه تعطیل شدند و در اسلامی نمونه‌ای ازشان یافت نشد!. همه یک‌پارچه شدند مؤمن و مسلمان و پیرو پیامبر و پیرو قرآن و این‌ها!. این یک مسئله‌ی مرموزی است که چرا این‌طور شد. ۸۹/۹/۱۵ ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعه‌ی اصحاب سقیفه و پیروان آن‌ها؛ (۱) 🔹 در مسئله‌ی #ایمان چه در طرف پذیرش
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعه‌ی اصحاب سقیفه و پیروان آن‌ها؛ (۲) 🔹 بعد ما می‌بینیم که به قدری این مسأله مرموزانه در اسلامی پیشرفت کرد که وقتی که حکومت به دست حضرت علیه‌السلام، پیشوای گروه مؤمنان رسید، ایشان در قرار گرفت و دیگر توان این‌که یک مجلسی تشکیل بدهد که یک چند نفر در آن مجلس از این افراد باشند و با این‌ها از این مطالب صحبت کند، نداشت. این‌طور شده بود که اگر می‌خواست با یک نفر حرف بزند، باید دستش را بگیرد و از اجتماع بیرونش بیاورد، که در حکمت ۱۳۹ که حکمت مربوط به جریان حضرت با است، خیلی ارتباط با این مطلب پیدا می‌کند. در آن‌جا حضرت به او می‌فرماید که حرف‌هایی که دارم بهت می‌زنم، این حرف‌ها را ضبط کن و در یاد بگیر و نگه دار. بعد می‌فرماید که این سینه‌ی من پر از مطالب است و نمی‌دانم با چه کسی در میان بگذارم. بعد می‌فرمایند: بله هستند یک عده‌ای، اما کسانی هستند که به آن‌ها نیست. مطالب ما را ممکن است دسته‌بندی بکنند و به دردشان هم بخورد، اما در راه ضد ایمانی و به کار بگیرند. معلوم می‌شود که آن‌قدر این گروه روی کار آمدند و آن‌قدر تسلط پیدا کردند و آن‌قدر در حکومت و در زندگی اسلامی نفوذ پیدا کردند، که در خانه‌نشینی قرار گرفت، در انزوا قرار گرفت و در غربت قرار گرفت و حتی نتوانست یک کلاس تدریسی درست بکند در اسلام!. پس بنابراین لازم است بر ما که از چند جهت در مسأله‌ی تثلیث اسلامی به سه قسم: مؤمن، یعنی مؤمن متمکن‌الایمان در قلب، که رخنه کرده ایمان و‌اعتقادات در قلب‌شان، و کافر، که کفر در قلب‌شان رخنه کرده. این دو دسته، سومی‌ها که شرح و بسط بیشتری در آیات دارند و شرح حال‌شان بیشتر شده، یک گروهی هستند که پس از رحلت دیگر خبری ازشان نیست!، همه‌ی کتاب‌ها درباره‌ی خوبی مردم و نوشته شده و عوض شده ، به طوری هم مسأله مرموزانه پیشرفت کرده که وقتی که حکومت به دست حضرت علی علیه‌السلام رسیده‌، دیگر کسی را نداشته و اگر می‌خواسته با کسی حرف بزند، باید می‌رفته به یک جای خلوتی که کسی نباشد. بعد هم خودش این مطالب را بروز داده که هستند کسانی‌که مطالبی از من چیز یاد بگیرند، ولی چیز یاد گرفتن‌شان به حساب نیست، می‌خواهند استفاده کنند از ما به سود خرابی‌ها و . این است که تفسیر این آیات معلوم می‌شود وإلّا آدم قرآن را که باز می‌کند، بعد از سوره‌ی ، در سوره‌ی می‌بیند که یکی دوتا آیه مربوط به مؤمنین، یکی دو تا هم مربوط به کفار، بعد چند آیه درباره‌ی منافقین، و شرح حال آن‌ها، گفتار آن‌ها و فساد آن‌ها، مسخرگی‌های آن‌ها بیان شده، معلوم می‌شود که یک چیزی هست مطلب، قرآن که بی‌کار نبوده نعوذبالله، خب یک دردی را می‌خواسته بدهد به مردم، گرفتای‌هایی را بیان کند برای‌شان، اما دیگر تعطیل می‌شود و دیگر هیچ اسمی از این گروه پس از رحلت نیست. وقتی نبود همه می‌شوند یک‌پارچه مؤمن، وقتی همه شدند یک‌پارچه مؤمن، حکومت می‌افتد دست این‌ها، وقتی حکومت افتاد به دست این‌ها، خاندان رسالت منزوی می‌شوند!. منزوی می‌شوند به حدی‌که وقتی‌که بعد از قتل ناچار می‌شوند، را بدهند به آن حضرت، حضرت در حالی است که این سرگذشتش در حکمت کمیل بیان شده است. می‌فرمایند که من سینه‌ام پر از علم است، نمی‌دانم به کی بگویم. برای این‌که این‌ها از علم می‌خواهند به سود خودشان استفاده کنند نه به سود اسلام. می‌خواهند بگیرند و بر علیه ما به کار ببندند. ۸۹/۹/۱۵ ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعه‌ی اصحاب سقیفه و پیروان آن‌ها؛ (۲) 🔹 بعد ما می‌بینیم که به قدری این مسأ
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعه‌ی اصحاب سقیفه و پیروان آن‌ها؛ (۳) 🔹 وقتی آن حدیث کمیل (حکمت ۱۳۹) را شما بیاورید کنار این آیات، آن‌وقت تفسیر خوبی این آیات می‌شود. آن‌وقت آدم می‌فهمد که این آیات می‌خواهند چه بیان بکند، وإلّا شما ببینید که چرا باید این قسم سوم‌شان بعد از رحلت ناپیدا بشود و دیگر کسی خبر نداشته باشد. خلاصه این‌که در زمان آن حضرت، مسلمین و صحابه منقسم بودند به سه قسم: یک قسم که اهل ایمان بودند و ایمان در دل آن‌ها رخنه کرده بود. یک قسم که مؤمنین بودند و کفر در دل آن‌ها رخنه کرده بود که آن‌ها در جنگ ریشه‌کن شدند تا اندازه‌ای. آن‌وقت آن قسم بعدی که برای بیان آن‌ها شرح و بسط بیشتری داده شده و یک سوره در قرآن دارند، آن‌ها دیگر ناپیدا می‌شوند، به‌طوری‌که هیچ‌کسی صحبت از آن‌ها نمی‌کند، همه صحبت از "ایها الامیر" و "یا ایها المؤمنون" و این چیزها. چه در نوشته‌هایی که از آن‌ها باقی مانده، چه شرح‌حال‌هایی که در کتاب‌های و از آن‌ها نوشته شده، پر از خوبی‌ها و از عدالت‌ها، از جنگ‌های اسلامی، از معاملات اسلامی و همین‌طور چیزها؛ در حالی‌که این آیات همین‌طور معطل است و معلوم نیست برای چی هست و برای چی آمده؟! وقتی حکمت ۱۳۹ را که شما ببینید، ملتفت می‌شوید که این‌ها چه کار کردند و این آیات تفسیرش روشن می‌شود: «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ (۸) يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّآ أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ (۹) فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (۱۰) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوٓا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ»؛ ( :۱۱). این‌ها در وقتی‌که جنازه‌ی پیامبرشان که خاتم انبیایِ روی زمین بود، همه‌ی آن‌ها جمع شدند در بنی‌ساعده، بعضی‌ها گفتند: «منّا الامیر» و گروه دیگر هم گفتند «منّا الامیر». خب ما باید یک امیری معلوم کنیم. پیامبر که خاتم انبیاء است و خوابیده در منزل را بلند نکردند و جنازه‌اش را تدفین نکردند. گفتند: الآن وقت این حرف‌ها نیست!. ۸۹/۹/۱۵ ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama