eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
709 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 مروری بر مطالبی بسیار مهم به بهانه‌ی سال‌روز هلاکت "حجاج بن يوسف ثقفی" لعنه الله؛ (۱۳ ۹۵ ق) 🔹 ... اهالی چه‌جور شد؟ تربیت آن‌ها به دست شخصیت فرعونیِ یعنی بن ابی سفیان انجام شد، که از آن‌ها را تربیت کرد و نگذاشت در مکتب‌خانه‌ها کسی اسم بن ابی طالب را ببرد. به قدری قاچاق بود یاد آن حضرت که مثلاً در زمان لعنه‌الله یک شیعه‌ای، -شیعه نامی- که پدر و مادرش بودند و اسمش را علی گذاشته بودند، آمد پیش حجاج. می‌خواست از او پولی بگیرد زیرا بود!. گفت: ایها الأمیر! و به من کرده‌اند اسم من را علی گذاشته‌اند!. آخر من چه کارکنم؟! من نیاز دارم!. بیچاره‌ام!. آن هم خندید گفت: حالا که این‌جور است، به او کمک کنید!. این تربیت‌ها را ایجاد می‌کند. را تا حد مافوق بالا می‌برد. را تا صفر و زیر صفر می‌برد. پس بنابراین ما با این مطالب موقت در خیابان و این‌ها- با این که خیلی خوب است و خدا به همه اجر دهد- چاره نمی‌شود. ممکن است ۳ سال دیگر خدای نکرده باز یک پیش‌آمد کند و باز همین حرف‌ها راه بیفتد!. اما مرد می‌خواهد که از این مجالس با خودش یک طرح و نقشه‌ای ببرد به منزلش. آن‌جا با خود شروع کنند کردن که این بچه‌هایی که ما داریم باید با آن‌ها چه کنیم؟ و همچنین اهل محل بروند در و سران را جمع کنند. بگویند: ما با این ها و این دوشیزه‌ها چه باید بکنیم؟ طوری شود که بعد از و یک نمونه‌ای از ایجاد شود. آن موقع است که واقعاً قبول شده این مجالس و این ها و این ها به جایی رسیده. وگرنه خدای نخواسته همین‌طور همانند دیگی است که می‌جوشد و قلقل می‌کند و زیر و رو می‌شود. آدم خبر ندارد نه از خودش نه از دیگران. من خودم یادم هست که در این‌جور مسائل صحبتی شد خدمت مرحوم حاج میرزا علی آقای استاد نهج‌البلاغه‌ای مرحوم . ایشان گفت: فرهنگ. گفت: اگر درست شود، همه‌ی کارها درست می‌شود. فرهنگ هم وابسته به و و و است. چگونه این‌ها را باید تغییر داد؛ اسلامی باید این‌ها را تغییر دهد. و این‌ها را به خود بیاورد و از آن حال کودکی خارج کند. دارای مدرک از و ، حالت کودکی‌اش ترک شود.... ۸۸٫۱۰٫۱۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
اوصاف بی بدیل امام سجاد علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
2.88M
🔺 مطالبی بسیار مفید پیرامون 🔹 اوصاف بی‌بدیل علیه‌السلام 🔸 ما واقعاً در خدمت ائمه علیهم‌السلام هستیم؟! 🔺 ای نموده ضد حق در فعل درس در میان لشکر اویی بترس! ( ) 🔹 طلب ای عاشقان خوش‌رفتار طرب ای شاهدان شیرین‌کار ( ) 🔸 استفاده از برکات ماه مبارک ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 مقصود از عالی چیست؟ 🔹 اهمیت و شناخت ( متعلَّق همت) و برای رسیدن به موفقیت ۸۹٫۱٫۲۳ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 وقتی‌که #میثم زندانی شد، #مختار هم در زندان بود. میثم به او خبر داد و گفت: تو از دست این شخص #ابن_زیاد #نجات پیدا می‌کنی و به خون‌خواهی #حسین علیه‌السلام #قیام خواهی کرد و کشندگان ما را تو می‌کشی. ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹 میلاد حضرت امام حسن مجتبی صلوات‌الله‌علیه بر همگان مبارک‌باد
سیدالعلماء
🌹 میلاد حضرت امام حسن مجتبی صلوات‌الله‌علیه بر همگان مبارک‌باد
‌ 🌺 به مناسبت مولود مسعود حضرت علیه‌السلام، مختصری از اوضاع و احوال آن بزرگوار که در مسیر بوده را متذکر می‌شویم. آن بزرگوار در دو مسئله، امتیاز مخصوصی دارد: ۱) دوره‌ی سختی که برای آن حضرت و یاران و خانواده او پیش‌آمد کرد. ۲) مسئله‌ی و گذشت، که بسیار مطالب عجیبی نشان دادند. حالا حضرت مجتبی علیه‌السلام در یک زمانی قرار گرفت که امتحانات سختی پیش‌آمد کرد. «جاءَ بَعضُ الأعراب»؛ یک کسی از اعراب و بیابانی‌ها وارد شد و از ایشان هنوز چیزی نخواسته بود، حضرت دستور داد که ۲۰ هزار درهم به او بدهند!. اعرابی گفت: آقا خب فرصت می‌دادی من عرض حاجتم را بکنم و شما را یک مقداری و بکنم و را رعایت کنم!. هنوز فرصت ندادی تا رسیدم به خدمت‌تان، دستور پرداخت صادر کردید!. بعد حضرت نوشته‌اند که دو بیت شعر عربی که زبان آن‌وقت بود در پاسخ این مرد بیان کرد: «نَحنُ اُناسٌ نَوالُنا خَضِلُ» این‌که می‌گویند؛ امام مجتبی، اهل‌بیت است، مال این‌جور چیزهاست! ما یک طایفه و قوم و گروه خاصی هستیم و از جهت اعطا و بخشش، ما بخشش که داریم؛ آن بخششی است که بچسبد به طرف و گوارایش باشد را داریم!. «یَرتَعُ فیهِ الرَّجاءَ و الأملُ» جوری ما بخشش می‌کنیم که مردمان جلب بشود به بخشش‌های ما. «تجودُ قَبلَ السّؤال أنفُسُنا» قبل از این‌که این‌ها چیزی از ما بخواهند، ما جود باید بکنیم! «خَوفاً علی ماءِ وجهِ مَن یَسلُ» از این‌که شخص در حضور ما از دست برود. همین‌که بگذاریم بخواهد، این خودش یک تحقیری از اوست!. فرصتی داریم، آمده پیش ما و لابدّ کاری دارد؛ موجودی هر چه هست، می‌دهیم خدمتش و بعد حرفش را بزند که با این کار جلوگیری کردیم از این‌که یک ناراحتی پیدا بکند. «لو علم البحر فضل نائلنا *** لغاض من بعد فيضه خجل» ما یک کاری می‌کنیم در بیان نشان دادن الهی -که ما نماینده‌اش هستیم- که اگر دریا بفهمد، از آن کار ما خجالت بکشد!. چرا؟ برای آن‌که ما نماینده‌ی خدای جهان می‌خواهیم باشیم. نمایندگی پیدا می‌کند در بیان اخلاق خداوند. همان‌طوری‌که نمایندگی پیدا کرده در بیان و تحریر و نوشتاری اخلاق خداوند. این دوتا معرِّف خداوند هستند. ۸۵٫۷٫۱۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
17.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 چگونه امام مجتبی علیه‌السلام با لعنه‌الله را نجات داد؟ ۹۴٫۴٫۱۱ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 اهمیت صلح امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🔹 در زمان حضرت علیه‌السلام اول به آن بزرگوار حضرت بود که قبول داشت هر چه برادرم بگوید و انجام بدهد، من مطیع او هستم. این مقام شریفی بود که آن حضرت داشت و در اثر همین متابعت از برادرش بود که جریان پایه‌ریزی شد؛ اگر آن متابعت نبود جریان کربلا و آثاری که از و کربلا بود، نمی‌ماند. فلذا دانشمندانی که درباره این جریان عجیب زمانِ حضرت مجتبی علیه‌السلام مطالبی نوشتند، تصریح کردند به این‌که جریان عاشورای امام علیه‌السلام قبل از آن‌که حسینی باشد، حسنی بود! پایه‌ریزی‌اش را حضرت امام مجتبی علیه‌السلام کرد و طوری اوضاع و احوال جور شد که حضرت سیدالشهداء از بتواند نتیجه بگیرد، وگرنه تحملاتی که آن حضرت تا مافوق کوه‌ها کردند، اگر این مصیبات را و تحمل نمی‌کردند و دست به شمشیر می‌بردند و شهید می‌شدند، خودش و یارانش و حضرت سیدالشهداء و خاندان به طور کلی قتل عام شده بودند و آن آثار کربلا هم هیچ نبود؛ همه می‌گفتند همان‌طور که جنگ شد، جنگ شد، جنگ با شد؛ یک هم بعد از این‌ها شد و در آن جنگ همان‌هایی که این جنگ‌ها را به پا کرده بودند، از بین رفتند و تمام شد!؛ کار می‌افتاد دست مفسدین فی الارضی به نام و دیگر خدا می‌دانست که چه‌ها می‌شد!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📆 روز بزرگ‌داشت ملاصدرا؛ (۱ #خرداد) 🔺 ذکر نمونه‌ای از حالات توحیدی صدرالمتألهین #ملاصدرا شیرازی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) ۹۱٫۱۱٫۱۶ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 بزرگ‌داشت مرحوم ملاصدرا (۱ #خرداد) 🔹 مرحوم علامه #شعرانی قدس سره یک مطلب خوبی در مقدمه‌ی کتاب #اسرار_الحکم درباره مرحوم #ملاصدرا فرموده‌اند که پیش‌آمدی که کرد و خداوند متعال اسباب لطف خود را در یک عصری که عصر اوج‌گیری #علوم طبیعی در #اروپا بود و منجر به سست شدن جنبه‌ی #مذهبی مردم گردیده بود، به انجام رسانید، که سبب پیدایش این بزرگ‌مرد و بعد هم شاگردان پیرو ایشان گردید، که این باعث شد که سدّی در برابر نفوذ لامذهبان با سلاح علم ماشینی #طبیعی در #اسلام بشوند و جلوگیری کنند. ۷۹٫۹٫۱۲ 🔹 #علمای ما به این علت به جایی می‌رسیدند که #همت داشتند؛ چون از #دنیا و لذات و #زندگی های معمولی صرف نظر می‌کردند؛ عالَم #ملکوت هم که در آن دریغی نیست، کمک‌شان می‌کرد و می‌شدند حاجی #سبزواری، می‌شدند #ملاصدرا و امثالهم. در شرح حال ملاصدرا نوشته‌اند که گویا هفت سفر #مکه پیاده مشرف شده! آدم می‌خواهد باورش نیاید؛ این #کرامت بوده، معجزه بوده، چی بوده! این‌ها برای خاطر این‌که وقتی که از خانه بیرون می‌آمدند و به سمت خانه خدا می‌رفتند، اصلاً در تصورات و #فکر خود مثل ما نبودند، فلذا #حافظ هم در شعر ادبی‌اش می‌گوید: در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور ۸۰٫۱٫۲۹ 🔹 بزرگان ما مثل #ملاصدرا برای حل مشکلات‌شان در #قم، متوسل به حضرت #معصومه علیهاالسلام می‌شدند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
‌ 📅 به مناسبت سال‌روز وفات مرحوم علامه شیخ محمد رضا مظفر (۱۶ المبارک ۱۳۸۳ ه‌ق) 🔺 تذکری دل‌سوزانه از مرحوم مظفر 🔹 ... بنده در این‌جا یک مسئله‌ای را لازم است از قول مرحوم آیت الله ذکر کنم؛ ایشان در اوایل کتاب به مناسبت و تقسیم علم به و و تقسیم علم به و ، مشکلاتی که از برای علم بدیهی پیدا می‌شود را ذکر کرده و در باب هم اشاره کرده که این مطالبی که من تذکر می‌دهم، در جای دیگر یافت نمی‌شود!. پس بنابراین لازم است که هم مسئولین ها و هم مسئولین ها که إن‌شاءالله دل‌سوزند، به این مطلب بسیار دقیق کنند. آن مسئله چیست؟ این است که ما آفاتی را که علم "بدیهی" را در خطر قرار می‌دهد به دست بیاوریم. چون بر اساس همان است. این بدیهیات زیربنای علوم ماست!، زیربنای ماست!، زیربنای ماست! زیربنای همه‌چیز ماست!. ایشان می‌فرمایند: گرچه بدیهیات مسبوق به علم دیگری نیست - مثل نظریات که تکیه کند بر مسائل دیگری- لکن متوجه آن‌ها هست که آن‌ها را باید دانست و جلوگیری کرد. مثلاً . اگر پراکندگی شبهه در اذهان آزاد باشد، آن بدیهیات در ذهن قرار نمی‌گیرد. دیگر در مغز و ذهن بچه جا نمی‌گیرد و او طوری بالا می‌آید که پای‌بند به هیچی نیست!. مطلبی‌که برای دیگران است، برای این بچه از نظری هم بالاتر است! برایش این مطالب حل نمی‌شود وگرنه علیهم‌السلام فرموده‌اند: «قالت رسلهم أ فی الله شک فاطر السماوات والأرض»؛ ( علیه‌السلام:۱۰) [ترجمه: رسولان به منکران گفتند: مگر می‌شود در خداوند که پدید آورنده‌ی جهان است، شک کرد؟!] اما اگر یک بچه‌ای زیر دست یا یا باشد که در بدیهیات کند، طعن بزند! بخندد و این‌ها را در نظر این بچه جلوه دهد، این بچه هیچ‌وقت معنای این آیه را نمی‌فهمد!. و شاید هم الآن در اثر همین باز بودن ها به این شبهاتی که از داخل و خارج پخش می‌شود، این و انسان بسیار در خطر قرار می‌گیرد. این است که بنده - از وقتی‌که این موضوع را از ایشان (مرحوم مظفر) دیدم که می‌گوید: این مطلب در جای دیگر پیدا نمی شود- بسیار بسیار اصرار دارم که باید حتماً ما، ما، وزارت‌خانه‌هایی که مربوط به و و هست و حوزه‌ها و و ارباب و سخن و و ، به حفظ بدیهیات بپردازند و جلوگیری کنند از پخش آن چیزهایی‌که بدیهیات را خدشه‌دار می‌کند و سبب می‌شود که یک موجودات سر در گمِ متحیرِ بالذاتی شوند که این‌ها هیچ چیزی سرشان نشود! و هیچ چیزی نفهمند!؛ در اثر این‌که اصلاً باوری ندارند و باورهایی که باید از در این‌ها جا بگیرد، دچار خدشه شده است. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama