eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
22 🔹پرسش: آيا استفاده از دفترچه بيمه ديگران، جايز است؟ 🔸پاسخ: 👈خامنه ای: استفاده از دفترچه بيمه درمانی فقط برای کسی جايز است که شرکت بيمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده ديگران از آن موجب ضمان است.(📘اجوبه الاستفتائات، سؤال 1953) 👈مکارم: با توجّه به اینکه این کار مخالف ضوابط اداره بیمه است و در ابتدا با بیمه شده شرط مى شود، جایز نیست. هر چند اداره بیمه در ارائه برخى از خدمات خود کوتاهى کند؛ ولى براى طبیب، تفحّص لازم نیست.( 📙استفتاءات جدید، ج 2، ص: 619،سؤال 1797) 👈سیستانی: با توجه به اینکه این کار مخالف قوانین است، جایز نمی باشد.(🌐 برگرفته از سایت معظم له،پرسش و پاسخ، قانون، سؤال 1) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 🔸مهاجرت امام هادى عليه السلام به همراه فرزند بزرگوارش امام حسن عسكرى عليه السلام از مدينه در سال ٢٣٤ ه ق روى داد، و در مدتى که آن امام همام در سامرا سكونت داشتند و بيست سال به طول انجاميده است، امام حسن عسكرى عليه السلام نيز به همراه آن حضرت در سامرا بوده اند. پس مى توان نتيجه گرفت چون امام هادى عليه السلام در سال ٢٥٤ ه ق به شهادت 😭رسيده اند، امام حسن عسكرى علیه السلام مدت بيست و دو سال از عمر شريف خود را در کنار پدر بزرگوار خود به سر مى برده است.[1] 1⃣ 🔹امام حسن عسكرى علیه السلام در سن کودکى در چاه آبى 🕳سقوط کردند. امام هادى عليه السلام در حال نماز بوده و زنان فرياد مى کردند. هنگامى که امام هادى عليه السلام از نماز فارغ شدند فرمودند: اشكالى ندارد. ناگاه ديدند که آب چاه آنقدر بالا آمد 🌊تا به دهانه چاه رسيد و امام عسكرى عليه السلام را ديدند که بر بالاى آب بوده و با آب بازى مى کند.[2] [1] 📗 پيشوايان هدايت١٣، خورشيد سامرا حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام)، گروه مؤلفان،مجمع جهانى اهل بيت(عليهم السلام)، ص 64 [2] 📙بحار الأنوار، علامه مجلسی (ط - بيروت)، ج50، ص: 274 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
39 3⃣ 2⃣ 1⃣ 1⃣. نقض ادعای تفکیک میان دو مرحله نخست(اینکه تشیع معنوی در روزگار پیامبر صلی الله علیه و آله بود و نشانه هاي تشیع سیاسی پس از رحلت ایشان پیدا شد) در کلام خود نویسنده ✍آنجا که می گوید: "پیشگامان تشیع معنوي با التزام به موضع سیاسی علی علیه السلام به آراي فقهی ایشان نیز ملتزم بودند." 🔸نویسنده در این کلام خود اعتراف به همزمانی تشیع سیاسی و معنوی می کند درحالیکه ادعای تفکیک بین این دو مرحله کرده است. 2⃣. نصوصی که او در زمینۀ تشیع معنوي ذکر می کند، همانگونه که نشانگر رهبري معنوي علی علیه السلام است، به روشنی 🌕نشان دهنده رهبري سیاسی ایشان نیز می باشد. 3⃣. از آنجا که پیامبر صلی الله علیه و آله، رهبري با تجربه بود، نیازي به ظهور تشیع سیاسی در روزگار ایشان نبود. بلکه زمینۀ بسیار گسترده اي براي ظهور تشیع معنوي و مراجعۀ مردم در قضایا و احکام فقهی به امیرمؤمنان علی علیه السلام فراهم بود. البته این امر بدان معنا نیست که ایشان رهبر سیاسی نبودند و وصایاي پیامبر صلی الله علیه و آله این جنبه را در بر نمی گرفته است. (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، صص 125-124) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
44 🔸بعد از آنکه وجود خالقی برای این جهان را با سه استدلال عقلی ثابت کردیم اشاره ای داریم به برهان فطرت که همان ندای درونی 🗣انسانها بر وجود حق تعالی است. 1⃣ 🔹یکی از راه های خداشناسی که پیوسته مورد توجه متفکران بوده است و پیامبران الهی نیز به آن اهتمام نموده اند و از این طریق بشر را به دین و خدا پرستی هدایت کرده اند، راه فطرت است. 🔸فطرت در انسان نوعی هدایت تکوینی در قلمرو شناخت و احساس است. تفاوت فطرت با غریزه در این است که فطرت مربوط به هدایت های عقلانی و غریزه مربوط به هدایت های غیر عقلانی است. 🔹این نوع تمایلات که در مقابل تمایلات شخصی(مانند خود دوستی) و تمایلات اجتماعی(مانند میهن دوستی) قرار می گیرد، در علم روانشناسی به تمایلات عالی نامیده شده و به 4 نوع تقسیم می شود: 1⃣. حقیقت جویی که آن را حس کنجکاوی نیز می نامند. 2⃣. زیبایی دوستی، انسان فطرتا به حسن و جمال تمایل دارد و عواطفش از ادراک هر چیز زیبا🌹، تحریک می گردد. 3⃣. خیر طلبی و یا تمایل اخلاقی که از مهمترین وجوه تمایز انسان از سایر حیوانات 🐪محسوب می شود. 4⃣. حس دینی یعنی تمایل به حقیقت ماورای طبیعی ✨و مقدس در نهاد انسانها. (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 34-31) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
7⃣ 7⃣ 7⃣ 3⃣ 🔸برخی از علمای اهل سنت سعی در جواب از اشکال قبل( مذکر بودن ضمائر و عدم تطبیق بر زنان ) کرده اند . قرطبی در جواب اشکال می گوید: احتمال دارد که ضمائر به خاطر برگشت به کلمه "الأهل" مذکر آمده باشند چنانچه شخصی به دوستش می گوید: "کیف أهلک" و مرادش از "اهل" همسر طرف مقابل باشد که در جواب با ضمیر مذکر گفته می شود: "هم بخیر". 👈بعد به آیه مربوط به حضرت ابراهیم علیه السلام استشهاد کرده که خداوند می فرماید: «أتعجبین من أمر اللَّه رحمة اللَّه وبرکاته علیکم أهل البیت». که مراد از "اهل البیت" همسر حضرت ابراهیم علیه السلام است. 🔹در جواب قرطبی گفته می شود که این راه حل وی باطل ❌ است زیرا مثالی که او زده بر فرض شنیده شدنش از عرب، زمانی به کار می رود که "الأهل" مقدم شده و ضمیر مذکر بعد از آن آمده باشد اما برعکس آن صحیح نیست چنانچه در آیه تطهیر ضمیر مذکر مقدم بر "اهل" است. «عنکم الرجس أهل البیت». 👈اما استشهاد او به آیه مربوط به حضرت ابراهیم علیه السلام نیز باطل ❌ است زیرا خطاب در آن آیه به حضرت ابراهیم و همسرش می باشد و به خاطر قاعده تغلیب آوردن ضمیر مذکر مانعی ندارد و این با فرض اختصاص آیه تطیهر به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله منافات دارد. ♦️لازم به ذکر است که قائلین قول دوم(مراد از اهل بیت، پنج تن و زنان پیامبر صلی الله علیه و آله باشد) به این آیه از باب تغلیب استدلال کرده اند که در جای خود پاسخ داده خواهد شد. (📗برگرفته از کتاب أهل البيت علیهم السلام، آیت الله سبحانی، ص: 19) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
13 🌸 از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره خود و دوستانش 2⃣🌸 🔸(4) وَ يَا مَنْ تَنْقَطِعُ دُونَ رُؤْيَتِهِ الْأَبْصَارُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَدْنِنَا إِلَى قُرْبِكَ (5) وَ يَا مَنْ تَصْغُرُ عِنْدَ خَطَرِهِ الْأَخْطَارُ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كَرِّمْنَا عَلَيْكَ (6) وَ يَا مَنْ تَظْهَرُ عِنْدَهُ بَوَاطِنُ الْأَخْبَارِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَفْضَحْنَا لَدَيْكَ.🔸 🔹(4) و اى آنكه چشمها 👁از ديدن او باز مي ماند (چون ديده شدن از لوازم جسم است و حق تعالى جسم نيست) بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را به قرب (رحمت) خود نزديك نما (5) و اى آنكه در برابر منزلت او منزلتها كوچك است، بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را نزد خود گرامى بدار (6) و اى آنكه درونهاى اخبار نزد او هويدا است، بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را (روز رستاخيز) نزد خود (به آنچه دانى) رسوا😞 مگردان.🔹 (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 65) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢#جلسه مسئول واحد تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی شیعه شناسی(حجت الاسلام و المسلمین کمالی) با مسئول امور شبستان های مسجد مقدس جمکران (حجت الاسلام و المسلمین شاهینی) راجع به روند ادامه حضور اساتید کارشناس شیعه شناسی و برگزاری حلقه های معرفتی در شبستان های مسجد مقدس جمکران 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام #_5_جمادی_الاولی 🌸ز بیت مرتضی (ع) شاه ولایت اختری سر زد 🌸که از نور رخش، ارض و سما را زیب و زیور زد 🌺بود میلاد زینب (س) آنکه اندر روز میلادش 🌺در آغوش حسینش خنده بر روی برادر زد 🌹ولادت با سعادت عقیله بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار بر تمام شیعیان مبارک باد🌹 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashen
شیعه شناسی
24 🔸قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: ثَلَاثَةٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُهَا وَ لَا تُؤَخَّرُ إِلَى الْآخِرَةِ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَ الْبَغْيُ عَلَى النَّاسِ وَ كُفْرُ الْإِحْسَانِ.🔸 🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: سه گناه است که کیفرشان در همین دنیا🌏 می رسد و به آخرت نمی ‌افتد: ▫️آزردن پدر و مادر💑 ▫️زورگویی💪 و ستم به مردم ▫️ناسپاسی نسبت به خوبی‌های دیگران.🔹 (📗 الأمالي، شیخ مفید، ص: 237) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
21 15 13 🔸یکی دیگر از ادله سکولارها این است که می گویند است که نمى توان از آن رهنمود مشخصى در هر حادثه خاص به دست آورد، در حالى که سیاست و اداره جامعه به چنین رهنمودهاى معینى نیاز دارد، پس دین نمى تواند در سیاست به عنوان مرجع یا راهنما مطرح شود. 🔹براى توضیح این ادعا باید مراد از قضایاى اقتضایى را روشن ساخت. احکام و قضایا در هر حوزه، از جمله دین ، به سه دسته قابل تقسیم هستند: 1⃣. احکام سببى: احکامى است که در تمام شرایط به یک شکل باقى مى ماند، مانند ظلم حرام است یا عدل⚖ واجب است که در هیچ شرایطى این احکام تغییر نمى کند. 2⃣. احکام اقتضایى: احکامى است که در صورت عدم برخورد با مانع به شکل خاصى مى باشد، مانند راستگویى واجب است، که اگر با مانعى مواجه شود و مثلاً راستگویى موجب از بین رفتن جان 🔪کسى باشد، واجب نخواهد بود. 3⃣. احکام تابع شرایط: احکامى است که در هر شرایطى به شکل خاصى تحقق مى یابد، به عنوان مثال تنبیه بدنى👋 بدون دلیل امرى نادرست است، ولى در مقام جلوگیرى از انحراف اخلاقى مى تواند امرى درست باشد. هر چند، همه این اشکال سه گانه در دین قابل تصور، و بلکه موجود است، اما بیشتر احکام شرعى از قبیل قضایاى اقتضایى هستند که در صورت عدم برخورد با مانع به شکل خاصى مى باشند. در ادامه به نقد این دلیل می پردازیم (برگرفته از سوال❓ 7883 سایت 🌐اسلام کوئست) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢#جلسه مسئول همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با مدیر و معاون پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی 🗓 تاریخ: دوشنبه، 2 بهمن ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴برمشامم میرسد بوی عزای فاطمه 🏴میشوم آماده ی گریه برای فاطمه 🏴هاتفی از آسمان می دهد امشب ندا 🏴فاطمیه آمده ماه عزای فاطمه 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔟 9⃣ 🔸راویان تاریخ، نامهاي شریفی براي آن بانوي کریمه نقل کرده اند که عبارتند از: سوسن، ریحانه، خمط، صقیل، نرجس.[1] 🔹در رابطه با سرانجام زندگی این بانوی بزرگوار هم در تاریخ اقوال متعددی نقل شده از جمله: 👈در زمان حیات امام عسکری علیه السلام از ایشان خواست تا دعا کنند که قبل از امام از دنیا بروند و این دعای او مستجاب شد. 👈در برخی اخبار آمده که ایشان در هنگام وفات امام عسکری علیه السلام حاضر بودند. 👈در برخی دیگر از منابع آمده که ایشان به دستور امام عسکری علیه السلام به همراه امام زمان علیه السلام به مکه هجرت کردند. ♦️آنچه از قرائن و شواهد به دست می آید این است که ایشان بعد از امام عسکری علیه السلام از دنیا رحلت کرده اند و شاهد بر این قول هم محل قبر ایشان است که پشت قبر مطهر امام عسکری علیه السلام واقع شده.[2] [1] 📗زندگانی خاتم الاوصیاء امام مهدي (عج) / باقرشریف قرشی، ترجمه ابوالفضل اسلامی، ص 25 [2] 📙برگرفته از کتاب منتخب الأثر، آیت الله صافی گلپایگانی ،ج 2،ص 406 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
22 16 14 🔸باید توجه داشت که این امر اختصاص به دین، یا احکام دین در حوزه سیاست ندارد، بلکه هر مجموعه قانونى به همین صورت است، یعنى اکثریت قضایاى آن اقتضایى است. و به طور کلى نمى توان قانونى وضع کرد که در آن وظیفه افراد در هر مسأله جزیى به صورت خاص👌 مشخص شده باشد. قانون همواره به صورت کلى وضع مى شود و این کلیات ممکن است در مواجهه با موانعى تغییر و تبدیل شود. موانع متصور متنوع است، ولى شاید مهم ترین و شایع ترین آن موردى است که اجراى یک حکم مانع ⛔️از اجراى حکم دیگر شود. دراین مورد که از آن در فقه اسلامى به «تزاحم احکام» یاد مى شود، معیارى براى ترجیح یکى از دو حکم بر دیگرى وجود دارد و آن این که حکم مهم تر را بر حکم کم اهمیت تر باید رجحان داد و آن را برگزید. از سوى دیگر، در شرع ضوابطى براى اهمیّت بیان شده است، از جمله حفظ جان افراد از حفظ مال آنها مهم تر است. 🔹کوتاه سخن، آن که اقتضایى بودن ویژگى اکثریت قوانین است و اختصاص به احکام دین ندارد و آنچه براى روشن شدن وظیفه در هر مورد مى توان انجام داد - یعنى تعیین معیار براى حالات مختلف - کارى است که در دین انجام شده است. پس از این جهت مانعى در وجود احکام دینى یا سیاست دینى وجود ندارد. (برگرفته از سوال❓ 7883 سایت🌐 اسلام کوئست) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
☑️ حضرت زهرا(س) تثبیت کننده تشیع بودند 🔻حضرت آیت الله سبحانی در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها گفتند: خدمتی که حضرت زهرا سلام الله علیها کردند هیچ کدام از ائمه علیهم السلام موفق به این خدمت نشدند و آن تشیع می باشد. ➖حضرت علی علیه السلام طبق سفارش پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله مامور نبودند بعضی از کارها را انجام دهند اما آن کسی که بدون تقیه زندگی کردند و موجب شدند تشیع تثبیت شود وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بودند. 💠 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر فردی که بميرد در حالی كه امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است» این حدیث شریف خود دلیل محکمی بر اثبات حقانیت امیرالمومنین علیه السلام می‌باشد که در جای خود مفصل به آن پرداخته شده است. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
40 4⃣ 3⃣ 2⃣ 4⃣. تشیع سیاسی در روزهاي سقیفه، در سایۀ اعتراف به امامت معنوي آن حضرت آشکار شد. گرچه طبري و دیگران، درباره رجوع زبیر و عباس به علی علیه السلام چیزي ذکر نکرده اند، اما شیعه در این باره نصوصی دارد که دربارة احتجاج گروهی از صحابه – با استناد به نصوص دینی - ضد ابوبکر است؛ 🔸صدوق از زید بن وهب نقل می کند: ▫️کسانی که کار ابوبکر مبنی بر پیشی گرفتن از علی علیه السلام را زشت شمردند، دوازده تن از مهاجران 👳و انصار بودند... ▫️پس از آنکه ابوبکر بر منبر رفت، خالد بن سعید گفت:«. . . اي ابوبکر! از خدا بترس » سپس براي تقدم علی علیه السلام، به این سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله استدلال کرد که فرموده بود: «اي گروه مهاجران و انصار! شما را سفارشی می کنم، آن را نگاه دارید و موضوعی را با شما در میان میگذارم، آن را بپذیرید. این علی پس از من امیر شما و جانشین من میان شماست.» ▫️آنگاه ابوذر برخاست و گفت:«. . . اي گروه مهاجر و انصار! . . . شما سخن پیامبرتان را زمین نهادید و سفارشهاي او را فراموش کردید.» ▫️ در ادامه صدوق سوگند یکایک آنان را یادآور شده است که همۀ آنان با استناد به احادیثی که از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیده بودند، ضد ابوبکر احتجاج کردند. 🔹این مطلب بیانگر آن است که تشیع سیاسی که شرایط پیدایش آن به حسب اوضاع پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله فراهم شد، مستند به نصوص رسیده از رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده و این ردی است بر تفکیک زمانی بین تشیع معنوی و سیاسی. (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، صص 126-125) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
ماموستا ملامحمدامین راستی امام جمعه موقت شهر سنندج، شامگاه دوشنبه در جمع طلاب اهل سنت این شهر با اشاره به نزدیک شدن به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امام راحل دهه ها مبارزه، تبعید و زندان شدن را به جان خرید، ولی هرگز یک قدم از اراده و خواسته خود عقب ننشست. با آمدن امام خمینی (ره) و راحیه و شمیم انقلاب اسلامی، کاخ های زور و ستم به یکباره فرو ریخت و همه دیدیم که هیمنه و ابهت پوشالی شاه مخلوع که خود را ژاندارم منطقه می دانست، به یکباره از هم پاشید. این عالم اهل سنت در ادامه با تاکید بر اینکه امنیت یکی از نعمات این نظام است، گفت: امروز جای جای منطقه و خاورمیانه محل نزاع و درگیری است، ولی به شکرانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ضریب امنیت در کشور حتی از کشورهایی که لاف امنیت و گنبد آهنین را می زنند، بسیار بالاترست. ماموستا راستی در ادامه با اشاره به اینکه دهه فجر انقلاب اسلامی امسال نسبت به دوره های گذشته بسیار متفاوت تر است، گفت: دشمنان داخلی و خارجی در هفته های گذشته با راه اندازی اغتشاش های مختلف در کشور برنامه های بسیاری برای نظام و مملکت داشتند به همین منظور دهه فجر انقلاب اسلامی امسال می تواند مشت محکمی بر دهان این یاوه گویان و وطن فروشان باشد. این عالم اهل سنت اظهار داشت: امسال برادران اهل سنت و اهل تشیع باید در کنار هم، دهه فجر انقلاب اسلامی که در واقع یوم الله است را جشن بگیرند و به ایادی و خود فروختگان استکبار و امپریالیسم اجازه هیچ گونه حرکتی را ندهند. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
45 2⃣ 🔸با توجه به تمایلات فطری انسان که در قبل بیان شد، از دو راه می توان گرایش فطری انسان به خدا را ثابت کرد: 1⃣. عشق به کمال مطلق 2⃣. امید به قدرتی برتر در لحظه های خطر 1⃣ 🔹انسان در نهاد خود می یابد که کمال را دوست دارد، و بلکه حد اعلای آن را می‌خواهد و همین احساس را با مراجعه به رفتار و گفتار دیگران، در آنان نیز می یابد( توجه داشته باشیم که سخن در وصول به کمال مطلق نیست بلکه سخن در عشق به کمال مطلق است.) 🔸اکنون می‌گوییم وجود چنین احساسی در انسان دلیل بر واقعیت داشتن کمال مطلق است و مقصود از خدا نیز چیزی جز کمال و جمال مطلق و لایتناهی نیست. ♦️ نتیجه این دو مقدمه این است که انسان فطرتاً به خدا عشق ❤️می ورزد، هر چند ممکن است در مقام عمل دچار انحراف گردد و چیزی را که واقعاً کمال مطلق نیست به جای آن بنهد و آن را معشوق خود برگزیند، چنانکه مثلا احساس گرسنگی کودک 👶به او الهام می کند که خوردنی در عالم یافت می شود ولی چه بسا در تشخیص آنچه واقعاً خوردنی است از غیر آن، دچار اشتباه گردد و مثلا حشره ای 🐛را در دهان بگذارد. (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، ص 35) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
20 11 1⃣ 1⃣ 🔸در میان صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله ، کسی در علم و دانش به پاي سلمان نرسیده است . سلمان ، در طول عمر سیصد و پنجاه ساله اش 👳بصورت مداوم در راه کسب آگاهی و معرفت می کوشید و به همین منظور هم سالیانی دراز ، در خدمت رجال بزرگ مسیحیت بود و پیش از اسلام ، از اوصیاء حضرت عیسی علیه السلام به شمار می رفت. پس از مسلمان شدن هم ، از یاران ویژه پیامبر صلی الله علیه و آله بود و در اوقات خاصی با آن حضرت خلوت می کرد و از آن حضرت ، کسب علم می کرد.[1] 🔹سلمان در یکی از سخنانش از مقام علمی خود اینگونه تعبیر کرده است : اي مردم ! به من علم زیادی 📚داده شده، اگر من شما را به تمام آنچه می دانم مطلع کنم، برخی خواهند گفت سلمان دیوانه است و برخی دیگر می گویند خدا قاتل سلمان را رحمت کند.[2] [1] 📗برگرفته از کتاب سلمان و بلال، جواد محدثی، چاپ دیجیتالی قائمیه، ص 13 [2] 📙رجال الکشی، ص 21 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢#جلسه معاون پژوهشی فرهنگی مرکز(حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر صمیمی) با شیعه پژوهان سطح چهار پیرامون زمینه های فعالیت پژوهشی فرهنگی شیعه پژوهان 🗓 10 بهمن ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
11 🌺 (معروف به شِقْشِقیّة) 2⃣ 🔸(3)فَرَأَيْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَى هَاتَا أَحْجَى فَصَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي الْحَلْقِ شَجًا أَرَى تُرَاثِي نَهْباً (4) حَتَّى مَضَى الْأَوَّلُ لِسَبِيلِهِ فَأَدْلَى بِهَا إِلَى فُلَانٍ [ابْنِ الْخَطَّابِ] بَعْدَهُ (5)فَيَا عَجَباً بَيْنَا هُوَ يَسْتَقِيلُهَا فِي حَيَاتِهِ إِذْ عَقَدَهَا لِآخَرَ بَعْدَ وَفَاتِهِ🔸 🔹(3)ديدم صبر كردن خردمنديست، پس صبر كردم در حالتى كه چشمانم را خاشاك و غبار و گلويم را استخوان گرفته بود. ميراث خود را تاراج رفته مىديدم (منصب خلافت را غصب كردند. پس از وفات رسول خدا صلَّى اللّه عليه و آله كه خلافت را بناحقّ غصب كرده مردم را به ضلالت و گمراهى انداختند، براى حفظ اسلام و اينكه مبادا انقلاب ⚔داخلى بر پا شده دشمن سوء استفاده نمايد، مصلحت در چشم پوشى از خلافت و شكيبائى دانستم) (4) تا اينكه اوّلى (ابى بكر) راه خود را بانتهاء رسانده (پس از دو سال و سه ماه و دوازده روز در گذشت، و پيش از مردنش) خلافت را بعد از خود به آغوش ابن خطّاب (عمر) انداخت (5) جاى بسى حيرت و شگفتى است كه در زمان حياتش فسخ بيعت مردم را در خواست مىنمود (مىگفت أَقِيلوُنِى فَلَسْتُ بِخَيْرِكُمْ وَ عَلِىٌّ فِيكُمْ يعنى اى مردم بيعت خود را از من فسخ كنيد و مرا از خلافت عزل نمائيد كه من از شما بهتر نيستم و حال اينكه علىّ عليه السّلام در ميان شما است) ولى چند روز از عمرش مانده وصيّت كرد خلافت را براى عمر.🔹 (📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، صص 48-47) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee