eitaa logo
شیعه شناسی
195 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
24 14 5⃣ 🔸روزی پیامبر صلی الله علیه و آله به یاران خود فرمود: کدام یک از شما تمام روزها را روزه می دارد. سلمان گفت: من، یا رسول الله. ▫️پیامبر صلی الله علیه آله پرسید: کدام یک از شما تمام شبها را به عبادت می گذراند؟ سلمان گفت: من، یا رسول الله. ▫️حضرت پرسید: آیا کسی از شما هست که روزی یک بار قرآن📗 را ختم کند؟ سلمان گفت: من یا رسول الله. 🔹یکی از حاضران از جوابهای سلمان عصبانی شد و گفت: یا رسول الله، سلمان از مردم فارس است و می خواهد بر مردمان قریش 👳فخر بفروشد، اکثر روزها دیده ام که سلمان روزه نیست، بیشتر شب را هم می خوابد و بیشتر روز را به سکوت می گذراند، پس چگونه همیشه روزه است و هر شب برای نیایش با خدا بیدار می ماند و روزی یک بار قرآن را ختم می کند؟! 🔸پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: ساکت باش! تو را با همسان لقمان حکیم چه کار؟ اگر می خواهی چگونگی اش را از خودش بپرس تا خبر دهد. ▫️سلمان گفت: در ماه سه روز، روزه می گیرم و خداوند فرموده است: «هر کس عمل نیکی انجام دهد پاداش ده برابر دارد. از طرف دیگر، روز آخر شعبان را روزه گرفته و آن را به روزه ماه رمضان متصل می کنم و هر که چنین کند، پاداش روزه همیشه را دارد. ▫️از رسول خدا صلی الله علیه آله شنیدم که فرمود: هر کس با طهارت 💦بخوابد، در ثواب، چنان است که تمام شب را عبادت کرده باشد. ▫️ اما ختم قرآن، من از حبیبم رسول خدا صلی الله علیه و آله شنيدم به على علیه السلام مي فرمود: اى ابا الحسن مَثَل تو در امتم مَثَل قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ است، هر كه يك بارش بخواند ثلث قرآن را خوانده و هر كه دو بارش بخواند دو ثلث قرآن را خوانده و هر كه سه بارش بخواند همه قرآن را خوانده، اى على هر كه تو را به زبانش دوست دارد، ثلث ايمان را دارد و هر كه به زبان و دلش دوستت دارد، دو ثلث ايمان دارد و هر كه به زبان و دل ❤️دوستت دارد و با دست خود ياريت كند ايمانش كامل است. سوگند بدان كه مرا به حق فرستاده اى على اگر همه اهل زمين تو را دوست داشتند چنان كه اهل آسمانت دوست دارند خدا احدى را به دوزخ عذاب 🔥نمي كرد. سپس سلمان گفت: من هر روز سه بار قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مي خوانم. 🔹 آن مرد معترض برخاست و چنان ساکت شد که گويا سنگى در دهانش است. (📙الأمالي، شیخ صدوق، صص: 34-33) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
15 🌺 (معروف به شِقْشِقیّة) 6⃣ 🔸(14)فَمَا رَاعَنِي إِلَّا وَ النَّاسُ [إِلَيَ] كَعُرْفِ الضَّبُعِ إِلَيَّ يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطْفَايَ مُجْتَمِعِينَ حَوْلِي كَرَبِيضَةِ الْغَنَمِ 🔸(15)فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْأَمْرِ نَكَثَتْ طَائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ أُخْرَى وَ [فَسَقَ] قَسَطَ آخَرُونَ كَأَنَّهُمْ لَمْ يَسْمَعُوا اللَّهَ سُبْحَانَهُ [حَيْثُ] يَقُولُ- تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ 🔸(16)بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَ وَعَوْهَا وَ لَكِنَّهُمْ حَلِيَتِ الدُّنْيَا فِي أَعْيُنِهِمْ وَ رَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا 🔹(14) پس (از كشته شدن 🗡عثمان) هيچ چيزى مرا به صدمه نينداخت مگر اينكه مردم مانند موى گردن كفتار 🐺به دورم ريخته(فراوانى پشم گردن کفتار ضرب المثل بوده و اگر مىخواستند فراوانى چيزى را بگويند با نام موهاى يال كفتار مطرح مىكردند[1]) از هر طرف به سوى من هجوم آوردند، به طوريكه از ازدحام ايشان و بسيارى جمعيّت، حسن و حسين علیهما السلام زير دست و پا رفتند و دو طرف جامه و رداى من پاره شد، اطراف مرا (براى بيعت كردن) مانند گلّه گوسفند🐑 گرفتند، 🔹(15) پس چون بيعتشان را قبول و به امر خلافت مشغول گشتم، جمعى(طلحه و زبير و ديگران) بيعت مرا شكستند، و گروهى (خوارج نهروان و سائرين) از زير بار بيعتم خارج شدند، و بعضى (معاويه و ديگر كسان) از اطاعت خداى تعالى بيرون رفتند، گويا مخالفين نشنيده اند كه خداوند سبحان در قرآن كريم مىفرمايد: «سراى جاودانى را قرار داديم براى كسانى كه مقصودشان سركشى و فساد در روى زمين نمى باشد، و جزاى نيك براى پرهيزكاران است» 🔹(16) آرى سوگند بخدا اين آيه را شنيده 👂و حفظ كرده اند، و ليكن دنيا در چشمهاى ايشان آراسته، زينت آن، آنان را فريفته است (پس دست از حقّ برداشته سركشى نموده در روى زمين فساد و آشوب بر پا كردند).[2] [1] 📗نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 47 [2] 📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 52 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 2⃣ 🔸یکی از پدیده هاي آشکار در دوران کودکی امام حسن عسکري علیه السلام، خداترسی و بیم از حضرت حق بود. ایشان از همان دوره ي کودکی در اندیشه و به یاد خدا بودند. 🔹مورخان نقل می کنند روزي شخصی بر حضرت گذر کرد و ایشان را دید که در کنار کودکان همسال 👦خود ایستاده و می گرید، آن شخص پنداشت ایشان به خاطر نداشتن بازیچه اي که در دست کودکان دیگر است می گرید و با ایشان هم بازي نمی شود لذا گفت: برایت بازیچه اي می خرم تا بازي کنی. حضرت انکار کرد و گفت: .« نه، ما را براي بازي نیافریده اند » آن مرد حیرت کرد و گفت: پس براي چه آفریده اند؟. ▫️حضرت فرمودند: براي دانش و پرستش. آن مرد گفت: از کجا این را می گویی؟ ▫️حضرت جواب دادند: زیرا خداوند می فرماید« افحسبتم انما خلقناکم عبثا؛ آیا پنداشتید شما را به عبث آفریدیم » مرد حیرت زده و با شگفتی گفت: آخر تو را گناهی نیست در حالی که کودك هستی؟!. ▫️حضرت فرمودند: از من دور شو، مادرم را دیدم که با چوبهاي بزرگ آتش🔥 می افروخت لیکن موفق نمی شد تا آنکه از چوبهاي کوچک استفاده کرد و من می ترسم از چوبهاي کوچک جهنم باشم. (📗برگرفته از کتاب زندگانی امام حسن عسکري علیه السلام، باقر شریف قرشی، ص 19) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
53 17 5⃣ 4⃣ 🔸آقای کلبرگ گفته است که روایات اثنی عشر بین محافل اسلامی ناشناخته بوده و بعدها که شیعیان با مسئله غیبت مواجه شدند از این احادیث استفاده کرده اند که بعضی از آنها در میان اهل سنت مشهور بود و امکان داشت عباسیان آنها را علیه امویان جعل کرده باشند. 🔹در پاسخ باید گفت این روایات مشهور بوده است؛ چه روایات شیعی که یاران و شاگردان ائمه علیهم السلام نقل کرده اند و چه روایات اهل سنت که محدثان آنها و جمعی از روات شیعه آن را نقل نموده اند. ▫️ اینکه شیعیان در امام دوازدهم متوقف می‌شوند و پس از آن به دیگری معتقد نیستند و غیبت امام دوازدهم را می‌پذیرند و به پرسش‌هایی که درباره غیبت مطرح می‌شود پاسخ می‌دهند یا از احادیثی که اهل سنت پیشتر آن را ثبت کرده بودند ✍استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که شیعیان از قبل چنین اعتقادی داشته اند وگرنه معنا نداشت که در عدد ۱۲ متوقف شوند و شبهات وارد شده از قِبَل مسئله غیبت را بپذیرند و به آن پاسخ دهند. شیعیان هم می‌توانستند مانند زیدیه در هر عصری برای خود امامی انتخاب کنند و به حرکت خود ادامه دهند. ▫️همچنین ادعای جعل این روایات توسط عباسیان به هیچ وجه درست نیست زیرا هیچ انگیزه ای برای چنین اقدامی نه به نفع عباسیان و نه به ضرر امویان وجود ندارد و هیچ کدام از این دو گروه چنین عقیده ای نداشتند تا بتوانند از این روایات سود ببرند. ▫️ همچنین این روایات را صحابه و تابعان و جمع کثیری از راویان شیعه و سنی ده‌ها سال قبل از روی کار آمدن عباسیان نقل کرده اند. (📗برگرفته از نشست تخصصی «نقد نظریه از امامیه تا اثنی عشریه» منتشر شده در کتاب تاریخ در گذرگاه نقد، ص 173) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸شب بسيار مباركى است. از امام باقر عليه السلام سؤال شد از فضل شب نيمه شعبان. فرمود: آن شب افضل شبها است بعد از ليلة القدر. در آن شب خداوند عطا مى فرمايد به بندگان، فضل خود را و مى آمرزد ايشان را به منّ و كرم خويش، پس سعى و كوشش كنيد در تقرب جستن به سوى خداى تعالى در آن شب. بدرستى كه آن شبى است كه خدا قسم ياد فرموده به ذات مقدس خود كه دست خالى برنگرداند سائلى را از درگاه خود مادامى كه درخواست معصيت نکند. و آن شبى است كه قرار داده حق تعالى آن را از براى ما، در مقابل آنچه قرار داده شب قدر را براى پيغمبر ما صلى الله عليه و آله پس كوشش كنيد در دعا و ثنا بر خداى تعالى. 🔹اعمال مستحب این شب عبارتند از: 👈1. غسل💦 كه باعث تخفيف گناهان مى شود. 👈2. احياء اين شب است به نماز و دعا 🙌و استغفار و در روايت است كه هر كه احيا دارد اين شب را نميرد دل او در روزى كه دلها بميرند 👈3. زيارت امام حسين عليه السلام است كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است. هر كه خواهد روح صد و بيست و چهار هزار پيغمبر با او مصافحه كند، زيارت كند آن جناب را در اين شب و اقل زيارت آن حضرت آن است كه به بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند پس سر به جانب آسمان كند پس زيارت كند آن حضرت را به اين كلمات: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ و هر كس در هر كجا باشد در هر وقت كه آن حضرت را به اين كيفيت زيارت كند اميد است كه ثواب حج و عمره براى او نوشته شود. 👈4. خواندن دعاى: اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ مَوْلُودِهَا... که به منزله زيارت امام زمان صلوات الله عليه است. 👈5. خواندن دعاى: اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ... 👈6.خواندن دعای: اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ... که پیامبر صلی الله علیه و آله در این شب می خواندند. 👈7. خواندن صلوات هر روز شعبان. 👈8. خواندن دعاى كميل. 👈9. صد مرتبه هر يك از تسبيحات اربعه را بگويد تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بيامرزد و برآورد حاجتهاى دنيا و آخرت او را. 👈10. خواندن دعای إِلَهِي تَعَرَّضَ لَكَ فِي هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ...و اين دعايى است كه در سحرها بعد از نماز شفع خوانده مى شود. 👈11. بجا آورد سجدهها و دعاهايى را كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت شده. 👈12. خواندن نماز جعفر طیار. 🔵 جهت اطلاع از دعاها ونمازهای وارده در این شب به کتاب 📗 شریف مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان رجوع کنید. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام #ماه_شعبان #_15شعبان 🌸صبحدم پیک مسیحا دم جانان آمد 🌸گفت برخیز که آرام دل و جان آمد 🌺سحر از پرده نشینان حریم خلوت 🌺نغمه برخاست که شاهنشه خوبان آمد! 🌹🎉ولادت باسعادت منجی عالم بشریت، مهدی موعود، حضرت صاحب العصر والزمان، حجت ابن الحسن العسکری بر تمام آرزومندان حضرتش مبارک🌹🎉 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
58 8⃣ 1⃣ 🔸منظور از توحيد صفاتي در اصطلاح فيلسوفان و متكلمان، آن است كه صفاتي مانند علم، حيات و قدرت كه به خداي متعال نسبت مي‌ دهيم، درواقع چيزي غير از ذات خدا نيستند؛ همه آنها عين ذات و عين يكديگرند. اختلافشان با ذات و با يكديگر، تنها در مفهوم است. 🔹در موجودات ديگر، نوعاً چنين است كه ابتدا ذات بدون صفت است؛ سپس صفتي به آن اضافه مي‌شود؛ مثلاً انسان👨 جاهل، علم ندارد و با اضافه شدن علم به وي، عالم مي‌شود؛ يعني صفتي به ‌نام علم 📚كه خارج و زايد بر ذات اوست، به او افزوده مي‌شود. همچنين، كسي كه ارادة كاري را ندارد، بايد اراده به او افزوده شود و در او پديد آيد تا مُريد ناميده شود. در اين موارد، ذاتي هست كه اين ويژگي را ندارد، بعد داراي آن‌ ميشود؛ ولي صفات خداوند اين‌گونه نيست. اتصاف خداوند به اين صفات از اين جهت است كه ذات او، چنان ا‌ست كه همه اين كمالات را دارد. 🔸بيشتر فيلسوفان و متكلمان شيعه معتقدند كه صفات خدا چيزي جز ذات خدا نيست؛ ازنظر ايشان، ذات خدا، ذاتي بسيط است كه عقل انسان وقتي از جهات و حيثيتهاي مختلف بدان نظر و توجه ميكند، مفاهيم متفاوتي مانند علم، قدرت و حيات را از آن انتزاع مينمايد؛ بنابراين، منشأ همه اين مفاهيم، خود ذات است. درمقابل، اشاعره بر اين باورند كه صفات خدا غير از ذات اوست. خدا خود حقيقتي‌ است و هفت صفت دارد كه قائم به ذات و قديم‌اند؛ اما عين ذات نيستند. ازاين‌رو گفته ميشود كه اشاعره به قدماي ثمانيه (ذات و هفت صفت حيات، علم، قدرت، اراده، سمع، بصر و تكلم) اعتقاد دارند. (📗برگرفته از کتاب خداشناسی، آیت الله مصباح یزدی، صص 272-269) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
⃣ 🔸 عنوان: نقد آراء و نظریات ابن حزم اندلسی در مورد شیعه 🔹استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین رضانژاد 🔸 استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین لطفی ▫ محقق: ابراهیم احمدی 📅 تاریخ دفاع: 1393 🔻 چکیده: ▫در این رساله با استعانت از خداوند باری تعالی به موضعگیری های ابن حزم اُندلسی نسبت به مذهب شیعه پرداخته و تا آنجا که توانستیم به نقد و بررسی آنها پرداخته ایم. ▫موضوع پیدایش شیعه، ادله شیعه بر امامت علی علیه السلام، مقام و منزلت امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام، مسأله مهدویت و کاستن از مقام و منزلت بزرگان شیعه، از عمده ترین مباحثی اند که ابن حزم به آنها پرداخته است. ما ثابت می کنیم که موضع ابن حزم به شیعه و خصوص امیرالمؤمنین کاملاً مغرضانه می باشد. ▫این نویسنده تمام سعی خود را کرده است تا از مقام و منزلت امیرالمؤمنین علیه السلام کاسته و در مقابل، آن فضائل را برای ابوبکر و بعد از او، عمر ثابت کند. ایشان برای اینکه شیعه را فرقه ای نو ظهور معرفی کند، به برخی از شواهد ضعیف تاریخی تمسک می کند و طبق همان ها حکم می کند. ابن حزم نه تنها ادله ی شیعه را بر امامت رد می کند، بلکه در مقابل از قرآن و روایات دلیل بر امامت ابوبکر ذکر می کند. ▫ابن حزم نسبت به ائمه و بزرگان شیعه، نیز نظریاتی غیر عادلانه دارد. و آنها را از زیر تیغ برّان قلمش می گذراند، و شیعه را در این اعتقادش مورد تمسخر و اهانت قرار می دهد. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
23 2⃣ 🔸درباره عقاید ایشان سخنان ضد نقیض بسیاری گفته شده ولی می توان به سه اصل کلی در اعتقادات ایشان اشاره کرد: 1⃣. امامت محمد بن حنفیه. در نحوه تعیین محمد بن حنفیه به امامت دو قول است: 👈اول اینکه امیرالمؤمنین علی علیه السلام در جنگ جمل🐪با دادن پرچم سپاهش به وی او را به عنوان امام بعد از خود معرفی کرده. 👈دوم اینکه امامت بعد از امیرالمؤمنین علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام و بعد از ایشان به امام حسین علیه السلام رسیده و ایشان هم هنگامیکه از مدینه به مکه رفتند، به محمد حنفیه وصیت کرده ✍و او را امام بعد از خود معرفی کردند.[1] 2⃣. قول به بداء ▫️مختار با بهره گیری از این مسأله پیش بینی هایی را برای مردم و لشکریانش بیان می کرد که اگر به وقوع می پیوست آن را دلیلی بر حقانیتش تلقی می نمود و در صورت عدم تحقق آن، چنین مدعی می شد که در کار پروردگار بداء صورت گرفته است. ▫️برای نمونه مختار برای امیدواری سپاهیانش اعلام کرد به واسطه رسیدن وحی، پیروزی نبرد با مصعب بن زبیر حتمی خواهد شد. بر خلاف ادعای مختار، سپاهیان وی در این نبرد ضمن شکست، تلفات سنگینی را نیز متحمل شدند. زمانی که بازماندگان جنگ⚔ از او در این خصوص توضیح خواستند مختار پاسخ داد که خداوند وعده ی پیروزی شما را به من داده بود، اما در کار او بداء حاصل شد. 3⃣. اعتقاد به مهدویت محمد بن حنفیه ▫️برخی از کیسانیه معتقدند که محمد حنفیه همان مهدی موعود است که نمرده و در کوه ⛰رضوی زندگی می کند و تنها از دیدگان پنهان گشته است و روزی ظهور خواهد کرد. (📄برگرفته از مقاله کیسانیه اولین انشعاب در تاریخ تشیع، حسین ایزدی، دوفصل نامه علمی-پژوهشی تاریخ نامه ایران بعد از اسلام، سال دوم، شماره چهارم، بهار و تابستان 91) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
5⃣ 5⃣ 🔸فرزندان نیز در نحوه خطاب قرار دادن والدین خویش باید اموری را رعایت کنند که بسیار در بهبود روابط خانواده مؤثر است و وظیفه والدین است که کودکان خود را به نحو صحیح تربیت کنند. 🔹گاهی اوقات کودکان والدین شان را با اسم کوچک آنها صدا می زنند. حتی اگر پدر و مادر به او بگویند: بگو بابا و مامان، کودک باز به کار خودش ادامه می دهد و آنها را با اسم کوچکشان صدا می زند. 🔸عده ای از والدین نه تنها از این مسئله ناراحت نمی شوند حتی این نوع صدا زدن کودک 👶برای آنها جذاب بوده و او را از این کار نهی نمی کنند. 🔹 اگر این نحو صدا زدن کودک اصلاح نشود و به عادت او تبدیل گردد، در بزرگسالی نیز این فرزند، پدر و مادر خود را به اسم کوچک صدا می زند 🗣که بسیار اشتباه است و آسیب های دراز مدتی را در پی خواهد داشت. 🔸کودک با هر بار صدا کردنِ «پدر،بابا، مادر، مامان» در درونش حس داشتن والدین را تجربه می کند و همچنین با هر بار صدا کردن به والدین یادآوری می شود که نقش مهم پدر و مادر بودن را دارند و در دل آنها بیشتر اثر می کند. 🔹از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده وقتی آیه مبارکه «لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضا؛ پیامبر را به صورتی که همدیگر را می خوانید، مورد خطاب قرار ندهید.» نازل شد من هم به جای "پدر جان" ایشان را "یا رسول الله " خطاب کردم . پیامبر صلی الله علیه و آله به من فرمودند: تو مرا «پدر» صدا بزن که این کلمه دل را زنده تر و پروردگار را خشنودتر می سازد.[1] ▫️این کلام پیامبر صلی الله علیه و آله به نوعی اشاره به تأثیر ویژه نحوه صدا زدن فرزندان بر قلب والدین دارد. 👈به هیچ عنوان اجازه ندهید شما را با نام کوچک صدا کنند، شما دوست و رفیق آنها نیستید و اسم کوچک صدا کردن، نشانه و نماد صمیمیت نیست، شما پدر و مادر او هستید و با این گونه رفتارهای اشتباه، نقش خود را مخدوش ننمایید. وقتی فرزند، والدینش را با نام کوچک صدا کرد از سطح ارزشی و کمالی پدر و مادر کاسته شده و او را هم سطح دیگر افراد جامعه می کند و احترام ها از بین می رود و باعث مشکلات بعدی از قبیل جواب نه گفتن به پدر و مادر می‌شود. 🔸وقتی فرزندی نام والدین را مانند یک دوست، خطاب می‌کند، احتمال بروز رفتارهایی چون قهر، بی احترامی و... که در برخورد با دوستان از خود نشان می‌دهد، در برخورد با والدین بیشتر وجود دارد. 🔹صدا زدن والدین به اسم ، در روایات اهل بیت علیهم السلام هم از آن نهی شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در پاسخ به سؤال از حقّ پدر بر فرزندش ـ فرمودند : او را به اسم صدا نزند.[2] و این نشان از اهمیت این موضوع دارد. [1] 📗برگرفته از تفسیر البرهان فى تفسير القرآن،بحرانی، ج4، ص: 104 [2] 📙الكافي،کلینی، ج2، ص: 159 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
11 1⃣ 🔸کیفیت ولادت با سعادت امام زمان علیه السلام از زبان حكيمه دختر امام جواد عليه السّلام: 🔹امام حسن عسكرى عليه السّلام مرا به نزد خود فراخواند و فرمود: اى عمّه! امشب افطار نزد ما باش كه شب نيمه شعبان است و خداى تعالى امشب حجّت خود را كه حجّت او در روى زمين 🌍است ظاهر سازد. ▫️گفتم: مادر او كيست؟ فرمود: نرجس، گفتم: فداى شما شوم اثرى در او نيست، فرمود: همين است كه به تو مىگويم. من آمدم و چون سلام كردم و نشستم نرجس آمد كفش مرا بردارد و گفت: اى بانوى من و بانوى خاندانم حالتان چطور است؟ گفتم: تو بانوى من و بانوى خاندان من هستى. نرجس از كلام من ناخرسند شد و گفت: اى عمّه جان! اين چه فرمايشى است؟ به او گفتم: اى دختر جان! خداى تعالى امشب 🌙به تو فرزندى عطا فرمايد كه در دنيا و آخرت آقا است، نرجس خجالت كشيد و حيا کرد. ▫️چون از نماز عشا فارغ شدم، افطار كردم و در بستر خود قرار گرفته و خوابيدم و در دل شب براى اداى نماز برخاستم و آن را به جاى آوردم در حالى كه نرجس خوابيده بود و رخدادى براى وى نبود، سپس براى تعقيبات نشستم و پس از آن نيز دراز كشيدم و هراسان بيدار شدم و او همچنان خواب بود سپس برخاست و نماز گزارد و خوابيد. ▫️بيرون آمدم و در جستجوى فجر به آسمان نگريستم و ديدم فجر اوّل دميده است و او در خواب است و شك بر دلم عارض گرديد، ناگهان امام عسکری عليه السّلام از محلّ خود فرياد زد اى عمّه! شتاب مكن! كه اينجا كار نزديك شده است.... (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص: 424) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸برگزاری نشست های تخصصی 🔹کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی زمان: پنچ شنبه 97/2/20 مکان: میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام ✅ @shiashenasee