eitaa logo
شیعه شناسی
190 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه درسی نيمسال اول سال تحصيلي 97-96 ترم سوم () 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#خبر حضرت آیت الله العظمی #مکارم_شیرازی دامت برکاته در دیدار سردار صفوی: 🔸راه حل برون رفت از شیطنت های دشمن، اتحاد و وحدت است. 🔹شکست داعش در عراق و سوریه از تأثیرات وحدت بوده که باید بیش از پیش در زمینه اتحاد تلاش کنیم. 🔸توجه به فضای مجازی ضروری است چرا که دشمنان می خواهند از طریق آلوده کردن جوانان به فضاهای مجازی و تخریب اخلاق، اعتقادات مذهبی را از ما بگیرند. ✅ @shiasshenasee
11 1⃣ 🔸در روایتی نقل شده شخصی به موسى بن جعفر عليهما السّلام عرض كرد: اى فرزند رسول خدا! آيا ما را از چگونگی اسلام سلمان فارسى👳 آگاه نمى كنيد؟ فرمود: پدرم براى من بازگو فرمود كه امير المؤمنين عليه السّلام با سلمان فارسی و ابوذر و گروهى از قريش نزد قبر پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم اجتماع كرده بودند، اميرالمؤمنين عليه السّلام به سلمان فرمود: اى اباعبد اللَّه! آغاز كار خود را به ما گزارش بده، سلمان عرض كرد: اى اميرالمؤمنين! به خدا اگر غير تو مى پرسيد گزارش نمى دادم. من مردى از اهل شيراز بودم و پدرم از دهقانان بود و نزد پدر و مادرم عزيز بودم... (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، صص 162-161) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
9⃣ 6⃣ 2⃣ از بیان بن سمعان عقایدی نقل شده که از آن جمله است: 1⃣. تجسیم، یعنی آنکه معتقد بود خداوند دارای صفاتی انسان گونه و دارای اعضا و جوارح است. در این باره به آیاتی که از صفات خبریه حکایت دارند استناد می کرد. 2⃣. حلول، بدان معنا که مدعی بود روح خدا در علی علیه السلام و پس از او در محمد بن حنفیه و پس از وی نیز در ابوهاشم و پس از ابوهاشم در خود او یعنی بیان حلول کرده است. 3⃣. انقضای نبوت، چنانکه از وی رسیده است که بخشی از شریعت محمد صلی الله علیه و آله را نسخ کرد❌. شیبی اندیشه انقضای نبوت را به آراء ابوهاشم مستند دانسته و مدعی شده است همین عقیده که بیان آن را ترویج کرد حدود سه دهه بعد پایه اعتقادات اسماعیلیان در این زمینه شد. 4⃣. وی همچنین مدعی بوده است ستاره ⭐️زهره را می‌خواند و ستاره پاسخ او را می دهد، و این کار را با کمک اسم اعظم خداوند انجام می دهد. (📙تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، ص 282) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
برنامه درسی نيمسال اول سال تحصيلي 97-96 ترم اول ( ) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 1⃣ 🔸ولادت امام جواد علیه السلام به قدری پربرکت و حائز اهمیت بوده که سه معصوم به ولادت ایشان بشارت داده اند. 🔸در روایتی طولانی امام حسین علیه السلام از وجود مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کنند: خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله رسيدم و ابى ابن كعب شرفياب حضورش بود، رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمود....و خداى تعالى در صلب او(علی بن موسی الرضا علیه السلام) نطفه مبارك، پاكيزه، زكيّه و مرضيه اى قرار داد و آن را محمّد بن على ناميد و او شفيع شيعيانش و وارث علم جدّش مى باشد. او را علامتى روشن و حجّتى ظاهر است... (📗 عيون أخبار الرضا عليه السلام،شیخ صدوق، ج1، صص 62-59) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔳 پاسخ حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه به یک شبهه دکتر سروش ❓ سوال: دکتر سروش در یکی از سخنرانی‌های خود دینداری شیعیان را دینداری غمگینی معرفی می‌کند در حالی که دینداری مولوی اینگونه نیست شیعیان هر چیزی را بهانه می‌گیرند برای غصه و غمناکی ساختن از حوادث تاریخی مگر عمر و عثمان کشته نشدند، چرا اهل‌سنت اشک نمی‌ریزند اشک نزد مولوی قیمتی است نباید همه جا هزینه‌اش کرد. 🔻جواب استاد خسروپناه: 1⃣ اولا این شبهه را برخی از اهل‌سنت در گذشته گرفته‌اند و علامه امینی در آغاز کتاب سیرتنا و سنتنا به این شبهه جواب تفصیلی داده و گزارش از گریه‌های پیامبر ارایه کرده است. 2⃣ دین‌شناسی جناب سروش توام با مغالطه جزء و کل است و تاکید بر جزء و آن را کل گرفتن است. ⁉️ آیا عزا بر سالار شهيدان امام حسین علیه السلام دینداری شیعیان را غمناکی و غصه‌دار می سازد؟ آیا عزاداری، خنده و شادی را از شیعیان گرفته است؟ شیعیان در ولادت اهل بیت(ع) و مناسبت‌هایی مانند عید غدیر و عید نوروز شادی می‌کنند و جشن می‌گیرند چرا سروش اینگونه مراسم شادی را نمی‌بیند. دینداری جامع نگر عبارت از دینداری غمناکی از مصایب اهل بیت علیهم السلام و معاصی مسلمین است. 3⃣ گریه بر حسین علیه السلام بهانه برای غصه ساختن نیست بهانه‌ای برای به خداوند از طریق ولایت‌مداری است. 4⃣ مجموعه و خانواده وسیعی از پیشوایان اسلام بر گریستن برای مصایب اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام حسین علیه السلام تاکید دارند آیا کنار زدن این همه روایات و تمسک به یک بیت مثنوی رواست؟ 5⃣ هم از مجموعه روایت معتبر خود پذیرفته‌اند که گریه بر مصایب امام حسین علیه السلام منزلت والایی دارد و لذا کتاب های فراوان در این باب نوشته‌اند. یک نمونه اش آثار خسرو قاسم در هندوستان است و اهل سنت در طریقت های مختلف در عاشورا عزا می گیرند نوحه سرایی می کنند و برای رفع مشکلات خود نذر می کنند و حاجت می گیرند. به نقل از خبرگزاری‌حوزه 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸گزارش تصویری ثبت نام شیعه شناسی 🗓1 آبان 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
19 14 3⃣ 2⃣ 🔸جنگ جمل، سرآغاز پيدايش تشيع نيست، بلكه تاريخ ظهور ابعاد سياسى و نظامى شيعه در آن عصر است. 🔹 اميرمؤمنان عليه السَّلام در دوران خلفاى سه گانه مصلحت را در سكوت مى ديد و در عين حال، خلفا را ارشاد و يارى مى كرد، البته ايشان پيوسته از مقام و موقعيت خود نام مى برد، امّا شرايط موجود، اجازه مخالفت نمى داد و مصلحت اسلام را در سكوت مى ديد، از اين جهت على علیه السلام و ياران او بروز و ظهورى نداشتند، ولى آنگاه كه پس از قتل ، صحابه حاضر در مدينه، على علیه السلام را براى خلافت برگزيدند و حجت به وسيله پشتيبانى مردم تمام گشت، گروهى مانند و فريب وعده هاى را خوردند و با پشتيبانى مالى امويان براى كارشكنى تشويق شدند. آن دو فرد ساده لوح به اميد خلافت، بصره را پايگاه خود قرار دادند و استاندار على عليه السَّلام را پس از ضرب و شتم از بصره بيرون راندند و براى خود يك نوع حكومت خودمختار درست كردند. 🔸 در اين شرايط كه مى رفت حكومت اسلامى آسيب ببيند و هرج و مرج 🗡جهان اسلام را فرا گيرد، على علیه السلام وظيفه اى جز تعقيب متخلفان نداشت. در اين جهاد كه صحابه پيامبر صلی الله علیه و آله از على علیه السلام پشتيبانى مى كردند، مسأله تشيع به معناى خلافت بلافصل على عليه السَّلام مطرح نبود. آنچه محور كار بود، حفظ نظام اسلامى از طريق حاكم رسمى بود، نه پديد آمدن مكتبى به نام تشيع و گروهى به نام شيعه؛ و خوشبختانه فتنه در مدتى كمتر از يك روز ريشه كن شد. (📗راهنماى حقيقت، آیت الله سبحانی، ص 51) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
22 5⃣ 2⃣ 🔸بیان مثال برای تقریر برهان نظم: مخزنی را فرض می‌کنیم که در آن تمام مواد لازم برای ساخت یک بنا وجود دارد. حال مواد داخل مخزن را به دو قسمت تقسیم می کنیم؛ نصف مواد را در اختیار یک مهندس 👷قرار داده تا ساختمانی بسازد و نصف دیگر را در مسیر سیلاب🌊 قرار می دهیم. نتیجه ای که حاصل می شود این است که مهندس مواد را به شکل ساختمانی 🏠زیبا در خواهد آورد و سیل تمام مواد را به صورت تلی از ضایعات تبدیل می کند. فعل اول نتیجه اراده و عمل شخصی عالم و فعل دوم نتیجه عملی بدون اراده و شعور است. 🔹نتیجه این آزمایش این است که موسس بنا دارای عقل، حکمت و اراده است و آنچه که تل خاک و ضایعات را ایجاد کرده فاقد اینها می باشد. از مثال فوق👆 و مثال های مشابه فرق بین اعمالی که از اراده و تدبیر صادر می شود و اعمالی که بدون برنامه و از روی اتفاق رخ می دهد، روشن می‌شود. 🔸این قاعده که عقل آن را بدون نیاز به تجربه و تنها در سایه تفکر و تعقل به دست می آورد روح برهان نظم است که از واضح‌ترین براهین الهی در اثبات خالق این جهان و نقد و ابطال الحاد و مادی گری است. (📕برگرفته از کتاب الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل،آیت الله سبحانی، ج1، ص 38-35) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
▪️راحت بگو چه شد كه نگاهت كبود شد ▪️بغضت به سینه مانده و آهت كبود شد ▪️من شاهدم چگونه به رویت كشیده زد ▪️آنگونه زد كه صورت ماهت كبود شد 🏴سالروز شهادت جانسوز سه ساله اباعبدالله علیه السلام حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد🏴 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
14 🔸با توجه به نظارت رهبرى بر سازمان صدا 📻و سيما 📺موسيقى آن چه حكمى دارد؟ 🔹خامنه ای: اگر آن ها را از نوع موسيقی🎼 لهوی مضلّ عن سبیل اللّه و مناسب با مجالس لهو می دانيد، جايز نيست به آن ها گوش دهيد،و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايی دليل شرعی بر مباح و حلال بودن آن ها محسوب نمی شود.(📗اجوبه الاستفتائات، سؤال 1140 و 1141) 🔹مکارم، سیستانی، بهجت (ره): اگر از نوع موسيقى حرام باشد، گوش دادن به آن جايز نيست و صرف پخش آن از اين رسانه، دليلى بر جواز آن نيست ولى صداهاى مشكوك 🔊اشكال ندارد.(📙احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی آنان، مسعود معصومی، برگرفته از سوال 299) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee