#در_محضر_قرآن 4⃣
#آیات_ولایت 4⃣
#آیه_تطهیر 4⃣
#اهل_بيت_چه_كسانى_هستند 3⃣
🔸پیامبر صلی الله علیه و آله علاوه بر اینکه با گفتار خود(روایات وارده در شأن نزول آیه) مصداق اهل البیت را مشخص نمودند با رفتار و سیره خود نیز راه را بر هرگونه شک و تردید بر آیندگان بستند.
طبق روايت عجيبى كه در منابع 📚مختلف، از جمله شواهد التّنزيل، آمده است (به نقل از انس بن مالك، خادم مخصوص آن حضرت) مى خوانيم: آن حضرت پس از اين ماجرا هر روز بعد از اذان صبح و قبل از اقامه نماز جماعت جلوى خانه على و فاطمه مى ايستاد و اين جمله را تكرار مىكرد:
▫️الصَّلاةَ يا أَهْلَ الْبَيْتِ. «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»
▫️اى اهل بيت پيامبر! هنگام نماز صبح است. سپس آيه تطهير را تلاوت مىفرمود.
و اين كار را براى شش ماه مداوم و پى درپى تكرار مى كرد!
🔹روايت فوق از ابو سعيد خدرى نيز نقل شده و ايشان مى گويد: «پيامبر هشت ماه پى درپى هر روز صبح 🌅اين كار را انجام مى داد!»
شايد پيامبر بيش از مدت مذكور اين كار را انجام داده باشد، ولى انس بن مالك بيش از شش ماه و ابو سعيد خدرى بيش از هشت ماه پى درپى نديده باشند.
🔸بنابراين، هدف پيامبر از اين امور جداسازى اهل البيت از ديگران و تعيين مصداق روشن و كامل و منحصر به فرد آن است كه حقيقتاً بطور تمام و كمال اين جداسازى را انجام داد، بگونه اى كه در هيچ مورد ديگرى سراغ نداريم كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مطلبى را اين قدر تكرار نموده و بر آن پافشارى كند. آيا با اين همه تأكيدات و توصيه ها و توضيحات بى انصافى نيست كه بگوئيم اهل البيت غير از پنج تن آل عبا هستند و تفسيرهاى نادرستى ارائه دهيم؟!
راستى چرا در مطالبى چنين روشن و واضح كه همچون روز روشن🌕، آشكار است، برخى به بيراهه رفته اند و خود و ديگران را گرفتار ساخته اند؟
(📗برگرفته ازآيات ولايت در قرآن، آیت الله مکارم شیرازی، ص 168)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
🔸آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله در دیدار معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهلبیت سلام الله علیها:
🔹قم متعلق به تمام جهان اسلام است و حضور ۱۵تا۲۰میلیون زائر در سال به قم، حجم زیادی از افراد را شامل می شود که شاید زیارت کنندگان خانه خدا در سال به نصف این رقم هم نرسد.
🔹در روایت آمده که قم حرم اهلبیت علیهم السلام است، در فضایلی که درباره قم و حضرت معصومه سلاماللهعلیها وارد شده است، علم و دانش از این شهر به تمام عالم گسترش پیدا می کند.
🔹در دنیای اسلام، کانون علمی مانند حوزه علمیه قم وجود ندارد. در مدینه، ریاض و حتی الازهر، جمعیتی در این حدود، در حوزه های علمیه آنان نیست و این افتخار در سایه حضرت معصومه سلاماللهعلیها نصیب شهر قم شده است.
🔹باید از ظرفیتهای حرم حضرت معصومه سلاماللهعلیها، مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه برای برنامههای مذهبی و مقابله با رواج فساد استفاده کنیم.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه🔟
🌸 #دعاى_چهارم از دعاهاى امام عليه السلام است در درود بر پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان 4⃣ 🌸
🔸(15) وَ تَبْعَثُهُمْ بِهَا عَلَى اعْتِقَادِ حُسْنِ الرَّجَاءِ لَكَ، وَ الطَّمَعِ فِيمَا عِنْدَكَ وَ تَرْكِ التُّهَمَةِ فِيمَا تَحْوِيهِ أَيْدِي الْعِبَادِ
(16) لِتَرُدَّهُمْ إِلَى الرَّغْبَةِ إِلَيْكَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْكَ، وَ تُزَهِّدَهُمْ فِي سَعَةِ الْعَاجِلِ، وَ تُحَبِّبَ إِلَيْهِمُ الْعَمَلَ لِلْآجِلِ، وَ الِاسْتِعْدَادَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ 🔸
🔹(و چنان درودى بر آنها فرست )كه به سبب آن ايشان را بر اعتقاد به اميد نيكوى به تو و طمع در آنچه نزد تو است (روزى ای كه براى آنها مقدر ساخته اى) و بر ترک تهمت زدن در آنچه (فراوانى نعمت) كه در دسترس بندگان است (نگويند چنين قسمت بر خلاف عدل است) بر انگيزى.
تا آنان را خواهان به سوى (عبادت و بندگى) خود و ترس از (كيفر🔥) خويش (بر اثر تقصير در طاعات) باز گردانى، و در فراخى (زندگى) دنيا 🎉بى رغبت و پارساشان نمائى و عمل براى آخرت و آمادگى براى پس از مرگ را محبوب آنها گردانى🔹
(📗 برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 62)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 17
#رابطه_دین_و_سیاست 11
#سكولاريزم 9⃣
#اقلى_يا_اكثرى_بودن_دين 3⃣
🔸اين جهت ارزشى ـ و تأثير مثبت ➕و منفى➖ يك فعل در كمال انسان ـ گاهى آن قدر روشن است كه بيان تعبدى از ناحيه دين لازم نيست مثل گرفتن يك لقمه نان از دست يك كودك يتيم. ولى در اكثر موارد، عقل اين توانايى را ندارد كه وجوه ارزشى افعال و مقدار تأثيرى كه در سعادت و شقاوت ما دارد را درك كند، اينجاست كه دين بايد دخالت كند و نوع و درجه تأثيرى را كه اين فعل مىتواند در كمال نهايى ما ـ قرب و بعد به خداوند ـ داشته باشد بيان نمايد.
🔹اكنون انسانهاى منصف قضاوت كنند: آيا دينى كه از نماز و روزه گرفته تا خريد و فروش، ازدواج و طلاق، جنگ ⚔و صلح، و تا خوردن و آشاميدن، سخن گفته و دخالت كرده، دين اقلّى است؟ و آيا چنين دينى سياسى است يا غير سياسى؟
🔹آيا هيچ انسان عاقلى مىتواند بپذيرد كه فى المثل خوردن گوشت خوك 🐖در سعادت و شقاوت انسان اثر دارد و بنابراين دين بايد به آن بپردازد اما نوع حكومت و اداره امور جامعه هيچ تأثيرى در اين زمينه ندارد و اسلام درباره آن و ابعاد ارزشى آن نظرى مثبت يا منفى ندارد؟!
(📗برگرفته از کتاب پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، آیت الله مصباح یزدی، ص 21)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_سجاد_علیه_السلام 3⃣
#مادر_گرامی 2⃣
#به_اسارت_افتادن_وى_در_دوره_خلافت_عمر_بن_خطاب 1⃣
🔸این جریان كه در بسيارى از منابع به چشم مىخورد و از شهرت زیادی هم برخوردار گردیده از این قرار است:
دردوران عمر كه ايران به دست مسلمانان فتح شد، دو تن از دختران يزدگرد، به اسارت مسلمانان درآمدند و به مدينه منتقل شدند. : وقتی که دختر یزدگرد نزد عمر آمد، دختران مدینه از او شرف گرفتند. و مسجد به نور او درخشیدن گرفت، وقتی که عمر به سمت او نگریست او صورتش را پوشاند و گفت: روز هرمز سیاه باد که دخترانش چنین اسیر ⛓شدند! عمر [به تصور این که او را ناسزا می گوید] گفت: این زن مرا دشنام می دهد؟ خواست او را تنبیه👋 کند که امیر المؤمنین علیه السلام به عمر فرمود: تو حق نداري چنین رفتار کنی! او را آزاد بگذار تا هر کسی از مسلمین را که می خواهد انتخاب کند و از سهم او حساب کن، عمر او را آزاد گذاشت و او آمد دست روي سر امام حسین علیه السلام گذاشت.[1]
🔸قریب به این روایت در برخی منابع تاریخی نیز آمده است.[2]
🔹این قول گرچه در بین اقوال مطرح شده مشهورتر است اما به دلایلی که در ادامه به آن اشاره می شود مردود و باطل است.
[1] 📗 الكافي (ط - الإسلامية)، کلینی، ج1، ص 467
[2] 📙 حیاة الامام زین العابدین علیه السلام، باقر شریف قرشی، ج 1، ص 22
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم نحوه شهادت شهید مفتح از زبان قاتلش
🗓 ۲۷ آذر سالروز شهادت شهید مفتح
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 32
#فرضیات_پیدایش_تشیع 27
#شیعه_و_صفویان
🔸هفتمین و آخرین نظریه در رابطه با پیدایش تشیع انتساب آن به صفویه می باشد.
شاید بتوان گفت همان مطالبی که دربارة آل بویه ذکر شد، درباره این خاندان نیز صادق است.
🔹صفویان، از خاندان شیخ صفی الدین، عارف 👳مشهور اردبیلی و متوفاي سال 735 ه. ق هستند. پس از سقوط دولت مغول، سرزمینهاي تحت سلطۀ آنان به دولتهاي کوچک شیعی و غیرشیعی تقسیم شد. یکی از این دولتها به دست نواده شیخ صفی به نام« شاه اسماعیل » در سال 905 ه. ق، بنیان نهاده شد. او با در دست گرفتن زمام امور در سرزمین فارس، دولتی مستقل تشکیل داد و موفق شد نفوذ و قدرتش را گسترش دهد. وي تا سال 930 ه. ق حکومت کرد و پس از او نیز فرزندانش حکومت را به ارث بردند تا آنکه با سلطۀ افغانها بر ایران در سال 1135 ه. ق از قدرت برکنار شدند.
🔸سلاطین صفوي از بهترین پادشاهان بودند؛ زیرا شر آنان کم و خیر و برکتشان فراوان بود. در این دوران، دانش و ادب و فنون معماري رواج یافت و ازاین رو آثار جاودانه اي از آنان در ایران و عراق به جاي مانده است. کسی که بر حالات آنان آگاه باشد و تاریخ شیعه را بداند، درمی یابد که دوران صفویه روزگار شکوفایی تشیع بوده است، نه شکل گیري آن. این موضوع خدشه ناپذیر است و جز اشخاص ساده و نادان با آن مخالفت نخواهند کرد.
🔹خلاصه آنکه پایه و اساس تمام دیدگاه هاي بی ارزش در تحلیل تاریخ شیعه و منشأ شکل گیري آن، همه اموري فرضی هستند که بر پایه خطا ❌بنا شده اند و آن، پذیرفتن این مطلب نادرست است که تشیع پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله بر جامعۀ اسلامی عارض گردید.
(📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 122-121)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 37
#برهان_حدوث 7⃣
#برهان_حدوث_در_قرآن
🔸از آنجا که هر مخلوقی بالذات، حادث است، تمام آیات ناظر بر مخلوقیت عالم ماده،ناظر به برهان حدوث می باشد.
در قرآن کریم آیات فراوانی بر حدوث عالم دلالت می کند که ما در اینجا تنها به چند نمونه اشاره می کنیم:
👈خلقت انسان🙎♂️: «هَلْ أَتى عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً» الدهر: 2.
👈خلقت تمام جنبندگان 🐪: «وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ» النور: 45.
👈خلقت آسمانها و زمین 🌏: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ» الطلاق: 12.
👈خلقت تمام موجودات ✨: «أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ صاحِبَةٌ وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ» الأنعام: 101.
#برهان_حدوث_در_روایات
🔸در کلام اهل بیت علیهم السلام روایات فراوان و زیبایی در این باره نقل شده که تنها به دو نمونه اشاره می شود:
👈امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: «الحمد للّه الدالّ على قدمه بحدوث خلقه، و بحدوث خلقه على وجوده» ستايش خداوندى را سزاست كه با حدوث آفرينش ازلى بودن خود را ثابت كرد، و با پيدايش انواع پديدهها، وجود خود را اثبات فرمود.
👈شخصی بر امام رضا علیه السلام وارد شد و عرضه داشت: یا ابن رسول الله، دلیل بر حدوث عالم چیست؟
حضرت در پاسخ فرمودند: تو زمانی نبودی و بعداً هستی پیدا کردی و یقین داری که خودت، خودت را به وجود نیاورده ای و مثل تو هم، خالق تو نبوده.(نتیجه اینکه تو حادثی و خالقی داری که حادث نیست).
(📗برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، صص 35-34)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#گزارش
📸 برگزاری اردوی زیارتی سیاحتی مشهد مقدس
🔸در راستای تحقق اهداف علمی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی، اردوی زیارتی سیاحتی مشهد مقدس در 🗓 تاریخ 24_22 آذرماه به مدت سه روز برگزار گردید.
🔹در این اردو که به همت معاونت پژوهشی فرهنگی این مرکز صورت گرفت، 13 خانواده اعم از اساتید، شیعه پژوهان و همکاران حضور داشتند و اهم برنامه هایی که اجرا گردید به شرح ذیل اعلام می شود.
1⃣. زیارت حرم مطهر امام رضا عليه السلام
2⃣. بازدید از موزه آستان قدس رضوی
3⃣. بازدید از دانشگاه علوم اسلامی رضوی
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 17
#سلمان_فارسی 7⃣
🔸چون بسيار خسته شدم دستها را به آسمان بلند كرده 🙌و گفتم: بار الها! تو محمّد و وصيّش را محبوب من ساختى، پس به حقّ منزلت او گشايش مرا برسان و مرا از اين گرفتارى برهان. خداى تعالى بادى 💨فرستاد و آن تلّ ريگ را از آنجا كنده و به آن مكانى كه يهودى گفته بود برد، چون صبح شد يهودى ديد كه همه ريگها منتقل شده است، گفت: اى روزبه! تو جادوگرى و من جادو نمى دانم، پس تو را از اين قريه بيرون مىكنم تا آن را نابود نسازى.
مرا بيرون برد و به يك زن از قبیله بنى سليم فروخت. او به من محبّت فراوانى ابراز مىكرد و باغى 🌳داشت و گفت: اين باغ از آن تو باشد هر قدر مى خواهى از آن بخور و هر قدر مى خواهى ببخش و صدقه بده!
تا مدّتى كه خدا خواست در آن باغ بودم و روزى ديدم كه هفت نفر آمدند و ابرى☁️ بر آنها سايه افكنده است، با خود گفتم: همه اينها پيامبر نيستند امّا پيامبرى در ميان آنها است .
🔹آنها آمدند و داخل باغ شدند و ابر نيز با ايشان مى آمد، چون آمدند در ميان آنها رسول خدا و امير المؤمنين و ابو ذرّ و مقداد و عقيل بن ابى طالب و حمزة بن عبد المطلب و زيد بن حارثه بودند...
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص 164)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 8⃣
🌺 #خطبه_دوم 2⃣
🔹همْ مَوْضِعُ سِرِّهِ وَ لَجَأُ أَمْرِهِ وَ عَيْبَةُ عِلْمِهِ وَ مَوْئِلُ حُكْمِهِ وَ كُهُوفُ كُتُبِهِ وَ جِبَالُ دِينِهِ بِهِمْ أَقَامَ انْحِنَاءَ ظَهْرِهِ وَ أَذْهَبَ ارْتِعَادَ فَرَائِصِه🔹
🔸آل پيغمبر اكرم نگهدارنده راز نهان و پناه فرمان آن حضرت مى باشند (به آنچه آن بزرگوار از جانب حقّ تعالى امر فرموده قيام نمودند) و خزينه دانش آن وجود محترم هستند (آنچه را كه او مى دانسته اينان نيز مى دانند) و مرجع حكمتهاى آن جناب (تا مردم به آنان رجوع كرده آنچه را نمى دانند بپرسند) و حافظ كتابهايش (قرآن و سنّتش) مى باشند، و مانند كوههايى⛰ هستند براى دينش (تا از بادهاى مخالف 💨و تخريب دشمنان متزلزل نگردد و بسبب ايشان باقى و برقرار بماند) حضرت رسول اكرم به كمك آنان پشتش را راست كرد (بر اثر ترويج ايشان دين خود را كه در اوّل ضعيف و ناتوان بود قوىّ و توانا گردانيد تا معارف آن سر تا سر جهان را فرا گرفت) و لرزش بدنش را زائل نمود (به سبب خدمات ائمّه اطهار عليهم السَّلام اضطراب و نگرانى كه از دشمنان دين اسلام داشت از خود دور كرد).🔸
(📗 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، صص 45-44)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_باقر_علیه_السلام 3⃣
#نامگذاری
🔸ده ها سال قبل از ولادت امام باقر عليه السلام جدّ گرامى اش رسول خدا صلى الله عليه وآله نام او را محمّد و لقبش را باقر قرار داد.
🔹در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند:
جابر بن عبد اللَّه انصارى آخرين كس از اصحاب 👳پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله بود كه زنده مانده بود و او مردى بود كه تنها به ما اهل بيت متوجه بود، در مسجد پيغمبر مي نشست و عمامه سياهى دور سر مي بست و فرياد ميزد: "يا باقر العلم، يا باقر العلم!"
اهل مدينه مي گفتند جابر هذيان مي گويد، مي گفت: نه به خدا من هذيان نمي گويم، بلكه من از پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله شنيدم 👂مي فرمود: تو به مردى از خاندان من مي رسى كه همنام و هم شمائل من است و علم را مي شكافد و توضيح و تشريح مي كند، اين است سبب آنچه مي گويم.
روزى جابر از يكى از كوچه هاى مدينه كه در آن مكتب خانه ائى بود مي گذشت و محمد بن على عليه السلام (براى كارى) آنجا بود (زيرا در هيچ روايت و تاريخى نرسيده كه امام براى دانش آموزى به مكتب رود) چون جابر نگاهش به او افتاد، گفت: اى پسر پيش بيا، او پيش آمد، سپس گفت: برگرد، او برگشت، جابر گفت: سوگند به آن كه جانم در دست اوست كه شمائل🌹 اين پسر شمائل پيغمبر است، اى پسر اسم تو چيست؟ گفت اسمم محمد بن على بن الحسين است، جابر به سويش رفت و سرش را بوسيد و مي گفت:"پدر و مادرم به قربانت، پدرت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله سلامت مي رسانيد و چنين مي گفت."*⃣
🔹اين يكى از نشانه هاى نبوّت پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله بود. آن حضرت به مدد علم غيبى که داشت از آينده درخشان سلاله و نواده پاك خود خبر داد و اعلام کرد که او علم و دانش را در ميان مردم منتشر مى کند و بشارت آمدنش را به نسل هاى آينده داده، سلام و درود و تحيّات خود را به دست صحابى جليل القدر خود جابر بن عبداللّه انصارى براى او فرستاد.
*⃣ 📗الكافي، کلینی، (ط - الإسلامية)، ج1، ص 469
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 33
🔸همانطور که در قبل به طور مختصر بیان شد مذهب شیعه چیزی جدای از اسلام نیست و همان اسلام راستین می باشد و تمام نظراتی که تاریخی غیر از پیدایش اسلام برای شیعه بیان می کند همه باطل❌ و بدون دلیل می باشد.
در ادامه به ادله ای که ثابت می کند شیعه در زمان شخص رسول اکرم صلی الله علیه و آله وجود داشته اشاره می کنیم.
#همزمانی_تشیع_و_اسلام 1⃣
1⃣. در واقعه "یوم الدار" که پیامبر صلی الله علیه و آله موظف شد نزدیکان خود را به اسلام و کلمه لا اله الا الله دعوت کند، تشیع نیز ظهور می کند.
🔸در روایت نقل شده پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و اله و سلم افراد طایفه 👳خود را به میهمانی دعوت کرد و از آنان خواست که اسلام بیاورند و خطاب به آنان فرمود:" ایکم یوازرنی علی هذا الامر علی ان یکون اخی و وصیی و خلیفتی فیکم؛ کدام یک از شما مرا در این کار یاری میدهد تا برادر،وصی و جانشین من در میان شما باشد." کسی جز علی علیه السّلام از آن جمع، داوطلب نشد و پیامبر صلی اللّه علیه و اله و سلم درحالیکه گردن علی علیه السّلام را گرفته بود، خطاب به میهمانان خود فرمود: "ان هذا اخی و وصیی و خلیفتی فیکم فاسمعوا له و اطیعوا؛ این برادر،وصی و جانشین من در میان شماست؛پس سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید."*⃣
🔹این روایت به روشنی یکی از اصلی ترین عقاید شیعه که مسأله جانشینی و خلافت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله است را ثابت می کند.
*⃣( 📗 تاريخ طبري، ج2، ص 321)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 38
#برهان_امکان_و_وجوب 1⃣
🔸این برهان از استوارترین براهین عقلی بر اثبات وجود خداوند بوده و در میان فلاسفه اسلامی از جایگاه بلندی برخوردار است.
تقریر روشن این برهان به ابن سینا(متوفای 437 ه) باز می گردد و از طریق وی در کلام مسیحی ✝نیز راه یافته است.
🔹یکی از براهین توماس آکویناس(متوفای 1274 م) متکلم معروف مسیحی همین برهان امکان و وجوب است. وی این برهان را از موسی بن میمون (متوفای 1204 م) متکلم یهودی آموخته و او آن را از ابن سینا اقتباس کرده است.
🔸قبل از تقریر برهان باید مقدماتی را بیان کرد.
#مقدمات_برهان_امکان 1⃣
1⃣. در این که واقعیتی وجود دارد و هستی، امری پنداری وخیالی نیست، تردیدی وجود ندارد؛ انکار این مطلب چیزی جز سفسطه نخواهد بود و با قبول سفسطه راه هرگونه بحث و گفتگو مسدود می شود و مجالی برای اثبات یا انکار وجود خداوند باقی نخواهد ماند.
(📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 64-63)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 20
🔹پرسش
در صورت وقوع آنچه اصطلاحاً «پسلرزه» نامیده میشود، آیا اقامه نماز آیات واجب است؟
🔸پاسخ
👈خامنه ای: هر زلزلهاى، چه شديد و چه خفيف، اگر زلزله مستقلى محسوب شود، نماز آيات جداگانهاى دارد.( 📗اجوبه الاستفتائات، سؤال 715)
♦️تبصره: اگر مرکز زلزله نگاری، وقوع لرزشهای خفیف زمین🌏 را با ذکر تعداد آن در منطقه ای که فرد در آنجا زندگی می کند اعلام نماید، اما آن شخص هنگام وقوع زلزله و یا در زمان متصل به آن اصلاً آنها را احساس نکند نماز آیات بر او واجب نیست.(📗همان، سؤال 716)
👈مکارم: پسلرزههاى محسوس نماز آیات دارد مگر آنها که در حین نماز آیات واقع مىشود؛ ولى چنانچه مستلزم عسر و حرج باشد به مقدارى که عسر و حرج برطرف شود کافیست.(🌐سایت معظم له)
👈سیستانی: اگر محسوس باشد واز یکدیگر جدا باشد که عرفا زلزله دیگری شمرده شود بنابر احتیاط واجب باید نماز بخوانند.(🌐سایت معظم له،پرسش و پاسخ، نماز آیات، سؤال 8)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 16
#غلات 13
#جناحیه 2⃣
#عقاید_جناحیه
🔸در کتب فرقه شناسی عقایدی به عبدالله بن معاویه و پیروانش نسبت داده شده که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
👈حلول و تناسخ: جناحیه معتقد بودند روح خداوند در آدم حلول کرده✨ و پس از او در انبیاء تناسخ کرده تا آنکه به عبدلله بن معاویه رسیده است.
👈اباحی گری: خمر و میته و باقی محرمات را با تأویل این آیه کریمه :«لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جُناحٌ فِيما طَعِمُوا إِذا مَا اتَّقَوْا» حلال شمردند.
👈انکار قیامت و ادعای بقای دنیا🌏.[1]
👈آنان عقیده داشتند هر کس امام را بشناسد و حق او را بگذارد بر او هیچ حرجی در دین نیست و همه تکالیف ظاهری دین از او برداشته می شود.
🔹البته برخی مانند "شیبی" معتقدند این گروه اهل زهد بوده و به اباحه عقیده نداشته اند وتنها برای اثبات روا بودن برخورداری از نعمتهای دنیوی بدین آیه استناد می کرده اند.[2]
[1] 📗برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، ص 14
[2] 📙برگرفته از کتاب تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، صص 289-288
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#سلسله_نشست_های_شیعه_پژوهی
🔸موضوع : نقش عالمان شیعه در گسترش تشیع با تأکید بر اندیشه های حضرت امام خمینی(ره)
🔹با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان(زید عزه)
🔹تولیت محترم مسجد مقدس جمکران
🗓زمان: سه شنبه 1396/10/5 🕰ساعت ۱۶
📌مکان: جمکران ابتدای بلوار انتظار، مجتمع علمی دار الولایه، مرکز تخصصی شیعه شناسی