eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
#خبر ♨️دهمین جشنواره علامه‌حلی برگزار می‌شود 🗓مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار ۳۰دي‌ماه ✍ثبت‌نام : jhelli.ir 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علامه : 🔸انقلاب امانت است و حفظ آن واجب عینی🔸 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
37 1⃣ 🔸 بعد از اثبات اینکه تشیع چیزی غیر از اسلام نبوده و فرقه ای جداگانه به حساب نمی آید و اینکه در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله هم افرادی تحت عنوان شیعه علی وجود داشتند به نقد و بررسی نظریه دیگری درباره پیدایش تشیع می پردازیم. 🔹 افرادی از جمله عبدالله فیاض،اتان کولبرگ، مدرسی طباطبایی و دیگران این نظریه را مطرح کرده اند که می توان نظرات آنها را به طور خلاصه اینگونه بیان کرد: 👈عقاید شیعه که ما امروز شاهد آن هستیم از ابتدا به این گونه نبوده و به مرور زمان 🗓و با توجه به حوادث تاریخی و بر اساس نیازهای پیش آمده تکامل یافته و به صورت امروزی درآمده است. ♦️ به عنوان نمونه عبدالله فیاض سه مرحله برای پیدایش شیعه بیان می کند: تشیع معنوی، تشیع سیاسی و ظهور تشیع به عنوان یک فرقه. ♦️ اتان کولبرگ و مدرسی طباطبایی به این مطلب اشاره کرده اند که مفاهیمی همچون: امامت، عصمت، علم غیب، 12 امام، غیبت صغری و کبری به مرور زمان وارد عقاید شیعه شده و در شیعیان نخستین دیده نمی شود. 🔹در ادامه به نقد این دو دیدگاه می پردازیم. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
42 5⃣ 🔸شکی در این نیست که عالم وجود پر است از موجوداتی 🐪که ذاتا ممکن هستند به دلیل اینکه می بینیم آنها موجود و معدوم می شوند و تغییر و تبدیل و حالات دیگری که همگی نشانه های امکان و فقر ذاتی است بر آنها عارض می شود. 🔹و امر وجود آنها از فرض های ذیل خالی نیست: 1⃣. علتی برای وجودشان نیست که این فرض باطل❌ است به دلیل مقدمه سوم که گذشت(هر ممکن الوجودی به علت نیازمند است) 2⃣. بعضی از این ممکنات علت بعضی دیگر هستند و بالعکس🔁 و این هم محال است به بیان مقدمه چهارم(بطلان دور) 3⃣. بعضی از آنها معلول بعضی دیگر است و آن دیگری نیز معلول چیز دیگر، بدون اینکه به علتی منتهی شود که خود معلول نیست و این هم به مقتضای مقدمه پنجم باطل است.(بطلان تسلسل🔗) 4⃣. خارج از این موجودات امکانی، علتی است که خود معلول چیز دیگری نیست بلکه واجب الوجود بالذات است و این همان مطلوب ما و اثبات خالقی برای عالم ممکنات است. ♦️این صورت خالی از هر گونه اشکال بوده و عقل هم آن را تأیید کرده و می پذیرد. اما صور دیگر مستلزم محال بوده و چیزی که مستلزم محال باشد خود نیز محال است. (📗برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 39) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
19 13 11 🔸در ادامه به ذکر برخی دیگر از ادله جدایی دین از سیاست و نقد آنها می پردازیم. : یكی از عمده ترین ادله سكولاریستها، این است كه دین و آموزه های آن ثابت بوده و در مقابل، نیازهای بشر و نسبت وی با محیط اطرافش در حال تغییر و تحول بوده و نیازمند قوانین جدیدی است. به عنوان مثال، روابط مالی 💴 كه در یك جامعه پیچیده امروزی وجود دارد، در جامعه بدوی صدر اسلام وجود نداشته است و این روابط و نسبتهای خاص، نیازهای خاص خود را پدید می آورد كه هر یك محتاج تدبیرو ارضا هستند. 👈بنابراین، چون تطبیق دین ثابت بر نیازهای متغیر امکان ندارد، تنها راه حل این معضل آن است كه دین در امور دنیایی بشر دخالت نکرده ✋ و منحصر در امور اخروی شود. نقد این استدلال در ادامه می آید. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
19 9⃣ 🔸 در اين بين كه پشت سر او دور مى زدم به ناگاه به من التفات دوستانه اى فرموده و گفتند: اى روزبه! خاتم نبوّت را مى جويى؟ گفتم:آرى، او رداء از شانه خود برگرفت و ناگاه چشمم 👁 به مهر نبوّت افتاد كه بين دو كتف او بود كمى هم مو بر آن قرار داشت، پس بر پاى رسول خدا افتادم و بر آن بوسه مى زدم. 🔹بعد از آن فرمود: اى روزبه! به نزد اين زن برو و بگو محمّد بن عبد اللَّه مى گويد: آيا اين غلام را مى فروشى؟ آمدم و گفتم: اى خانم من! محمّد ابن عبد اللَّه مى‌گويد: آيا اين غلام را مى فروشى؟ گفت: به او بگو: تو را به چهار صد نخله مى فروشم كه دويست نخله آن زرد و دويست نخله ديگر سرخ باشد. 🔸من به نزد پيامبر آمدم و او را آگاه كردم، فرمود: چه خواسته آسانى! سپس فرمود: اى علىّ برخيز و همه هسته ها را جمع كن، آنها را گرفت و كاشت، سپس فرمود: آنها را آب بده 💦و امير المؤمنين آنها را آب داد و هنوز به آخر آنها نرسيده بود كه نخلها 🌴بيرون آمد و سر به هم داد. آنگاه به من فرمود: بر او وارد شو، بگو محمّد بن عبد اللَّه مى گويد: جنس خود را بگير و جنس ما را بده. بر او وارد شدم و آن را بدو گفتم، او نيز بيرون آمد و به نخلها نگريست و گفت: به خدا تو را نفروشم جز به چهار صد نخلى كه همه آنها زرد باشد. 🔹در این هنگام جبرئيل عليه السّلام فرود آمد و بالهاى خود را بر نخلها كشيد✨ و همه آنها زرد شد. سپس به من فرمود به آن زن بگو كه محمّد مى گويد: جنس خود را بگير و جنس ما را بده، من آنرا گفتم و آن زن گفت: به خدا يكى از اين درختها از محمّد و از تو در نزد من محبوبتر است و من نيز بدو گفتم: به خدا يك روز با محمّد بودن نزد من محبوبتر است از تو و آنچه تو دارى. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مرا آزاد ساخت و نام مرا سلمان ناميد .(لازم به ذکر است سرگذشت سلمان در روایات دیگری مشابه این روایت و با اختلافاتی بیان شده است) (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص 165) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
23 🔸قالَ امیرالمؤمنین علی علیه السلام: مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظ.🔸 🔹امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: هر شخصي بين خود 👨و خداي خود را اصلاح نمايد، خداوند متعال بين او و مردم 👨👨👧👦را اصلاح مينمايد و هر کسی امر آخرت خود را اصلاح کند، خداوند متعال امر دنياي🌏 او را اصلاح ميفرمايد و هر که برای خود از درونش واعظی🗣 باشد، خداوند بر او حافظی قرار می دهد.🔹 (📗 نهج البلاغة (صبحي صالح)، ص: 483، حکمت 89) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | رهبرانقلاب : در مسائل اساسي دنياي اسلام بايد صريح باشيم 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
20 14 12 🔹هر دو مقدمه این استدلال نادرست است: 👈اولاً: این طور نیست که هیچ امر ثابتى در دنیا 🌏 وجود نداشته و تمام هویت آن در گذر ایام دستخوش دگرگونى می شود بلکه دنیا، به تبع انسان، داراى جلوه اى ثابت و ماندنى است که جوهرِ روابط موجود در آن را تشکیل مى دهد و افزون بر این، از بُعدى متحوّل برخوردار است که به شکلِ روابط، ارتباط دارد. 🔸به عبارت دیگر همه تغییرات اجتماعی از سنخ تغییرات بنیادین نیست؛ بلكه برخی از آنها، صرفاً در شكل و قالب است؛ برای مثال، در قلمرو مناسبات حقوقی ⚖و اقتصادی، قراردادهایی نظیر بیع و اجاره، هم در گذشته و هم امروزه وجود داشته اند و دارند با این تفاوت كه امروزه، این قراردادها قالبی متفاوت و پیچیده یافته اند، اما محتوای حقوقی آنها ثابت است؛ از این رو آموزه های دینی امروزه نیز در به رسمیت شناختن و تعیین برخی شروط و مقررات كلی كاملاً راهگشا و كارآمد خواهند بود. 👈ثانیاً: ادعای ثبات و انعطاف ناپذیری همه آموزه های دینی نیز نادرست است؛ زیرا در فقه و شریعت اسلامی، عناصر و گزاره هایی وجود دارد كه باعث انعطاف پذیری بخشی از تعالیم و انطباق آنها با مقتضیات و تحولات زمان می شود. 🔸به عبارت دیگر دین براى بُعد ثابت هویت انسان رهنمودهاى جهان شمول و براى چهره متغیّر این موجود آموزه هاى موقعیتى دارد. با این وصف دین و دنیا هر یک داراى ابعادى ثابت و جنبه هایى متغیر هستند و هر بخش از دین ناظر به بخش متناظر از آن در دنیا مىباشد. برگرفته از :📑 مقاله ادلّة سکولاریسم و نقد شهید مطهری‌، ولی الله عباسی، پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام و 🌐سوال 7883 سایت اسلام کوئست. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
38 2⃣ 1⃣ 🔸همانطور که در قبل اشاره شد وی برای تشیع سه مرحله ذکر می کند. در این قسمت به طور خلاصه کلام او را بیان می کنیم: 1⃣. تشیع معنوي او می گوید بذر تشیع به معناي معنوي آن در روزگار پیامبر کاشته، و پیش از رسیدن علی به خلافت کامل شد. وي سپس دلایلی را در این باره ذکر می کند و احادیث «آغاز دعوت» یا «یوم الدار» و احادیث غدیر و آنچه را پیامبر دربارة علی فرمود، که به او همچون امیرالمؤمنین سلام کنید، نقل کرده است. 2⃣. تشیع سیاسی مقصود وي از تشیع سیاسی این است که علی به خلافت سزاوارتر بود؛ نه به خاطر نص، بلکه به خاطر مناقب و فضایلش. او می گوید: نشانه هاي تشیع سیاسی بدون ملتزم شدن به امامت آن حضرت (مقصودش نص است) ، در روز سقیفۀ بنی ساعده آشکار شد و آن، هنگامی بود که شماري از مسلمانان، مانند زبیر و عباس و دیگران، خلافت را حق علی دانستند. تشیع سیاسی، پس از کشته شدن 🗡عثمان و بیعت کردن با علی به عنوان خلیفه، به اوج خود رسید. 3⃣. ظهور شیعه همچون یک فرقه این امر پس از فاجعۀ کربلا 😭در سال 61 ه. ق صورت گرفت و قبل از آن، مردم، تشیع را به عنوان یک فرقۀ دینی نمی شناختند. وي سپس به سخن« شمس الدین مقدسی » استشهاد می کند که می گوید: اصل مذاهب اسلامی از چهار منشأ سرچشمه می گیرد: شیعه، خوارج، مرجئه و معتزله؛ آنها اصل اختلافشان بر سر قتل عثمان بود و پس از آن بود که فرقه فرقه شدند. (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، صص 123-122) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 🔸ولادت آن حضرت در روستاى "صريا" به وقوع پيوسته که تأسیس آن به دست امام کاظم علیه السلام بوده و در مسافت سه ميلى(حدود پنج کیلومتر) شهر مدينه قرار دارد. [1] 🔹در روز و ماه و سال ولادت این امام بزرگوار اقوال مختلفی نقل شده: 👈سال: 212 یا 214 هجری قمری 👈روز و ماه: 5 و 27 ذی الحجه و 2 و 5 و 13 رجب.[2] با اینکه برخی برای اثبات ولادت در ماه رجب به دعای منتسب به امام زمان علیه السلام استناد کرده اند که مشتمل بر اشاره به ولادت در ماه رجب است ولی قول مشهورتر در نزد علما ولادت در نیمه ماه ذی الحجه سال 212 است.[3] 🔸پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله بشارت ولادت ایشان را در ضمن حديثى طولانى که درباره ائمّه عليهم السلام بيان فرموده اند اين گونه بيان داشته اند: "و خداوند در صلب او (امام جواد عليه السلام) نطفه اى را به وجود مى آورد که از آن نطفه فرزندى 🌹متولّد مى شود که نه ظالم است و نه سرکش، بلكه نيكوکار، مبارك، پاکيزه و نيكو است. خداوند متعال نام او را در نزد خود علىّ بن محمّد قرار داده، لباس آرامش و وقار بر اندام او پوشانده، دانش ها را در نزد او به وديعت نهاده است. هر سرّ پوشيده اى در دستان او قرار گرفته و در سينه اش همان است که خداوند متعال او را بدان خبر داده. و نيز دشمنانش😡 را از مخالفت با او برحذر داشته است."[4] [1] 📗 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام،ابن شهرآشوب، ج4، ص 382و 401 [2] 📙حیاه الامام علی الهادي علیه السلام، باقرشریف القرشی، صص 22-18 [3] 📙همان، ص 22 [4] 📘 عيون أخبار الرضا عليه السلام،شیخ صدوق، ج1، ص 62 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#گزارش 📸 بازدید طلاب حوزه علمیه امیر المؤمنین"علیه السلام" قروه درجزین استان همدان از مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم. 🗓 ۱۶ آذرماه ۹۶ 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
♨️ نشست معاون محترم پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی با مسئولان و طلاب حوزه علمیه امیرالمومنین "علیه السلام" قروه درجزین همدان 🔸در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر صمیمی ضمن عرض خیر مقدم به حاضران و ابراز خرسندی از هماهنگی به عمل آمده برای این دیدار، اشاره ای به فرمایش هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت؛ امام رضا علیه السلام داشتند که آن حضرت فرمودند: 🔹إنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا؛ اگر مردم زيبايی هاى سخنان ما را مى‌دانستند، از ما پيروى مى كردند. (📗میزان الحکمة، ج 8، ح 13797) در ادامه معاون پژوهشی فرهنگی مرکز بحثی راجع به اهمیت و ضرورت رشته شیعه شناسی در جهان معاصر را مطرح کردند که خلاصه ای از آن به شرح زیر است. 🔸رشته شیعه شناسی از دو جنبه دارای اهمیت است: 1⃣. اهمیت درون مکتبی 2⃣. اهمیت برون مکتبی 🔸در رویکرد اول(درون مکتبی): 1⃣: به لحاظ ماهیت مذهب شیعه و حقانیت انحصاری آن 2⃣: به لحاظ داشتن پشتوانه عقلی و نقلی قوی 3⃣: به لحاظ جنبه سیاسی اجتماعی آن و به وجود آمدن انقلاب اسلامی و معرفی گفتمان انقلاب اسلامی 4⃣: به لحاظ شخصیت های علمی و نخبگان شیعی جهان اسلام و لزوم معرفی شخصیت ها و آثار آن ها 5⃣: به لحاظ آثار علمی مراکز فرهنگی شیعیان در جهان اسلام 🔸و در رویکرد دوم(برون مکتبی): 1⃣_ به لحاظ معرفی نادرست از اسلام توسط وهابیت در جهان و چهره خشونت طلب و مخالف آشتی و زندگی مسالمت آمیز در جهان 2⃣_ به لحاظ معرفی نادرست شیعه توسط وهابیت در سراسر دنیا و ضرورت معرفی صحیح این مکتب با برنامه های دقیق و وسیع تبلیغی 3⃣_ به لحاظ رشد چشمگیر فرهنگ های مبتذل در جهان و تشنگی معنوی نسل جدید 4⃣_ به لحاظ وجود مراکز شیعه شناسی مخالف شیعه تحت حمایت کشورهای استکباری و غربی در کشورهای اروپایی 5⃣_ به لحاظ تبلیغات ضد شیعه در جهان توسط اروپایی ها و وهابیت لازم است توجه جدی درباره آنها صورت گیرد. 🔸در انتهای این نشست، هدایایی 🎁توسط معاون پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی تقدیم مسئولان و طلاب محترم حاضر شد. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
43 6⃣ 🔸برتراند راسل در کتاب 📘خود به نام "چرا مسیحی نیستم" می گوید: اولین دلیل عقلی اثبات وجود خدا این است که هر چیزی که در این دنیا می بینیم 👁علتی دارد و به هر اندازه که سلسله علل سیر قهقرایی طی کند بایستی به اولین علت برسد و بالاخره به اولین علت نام خدا داده می شود. 👈 آنگاه در نقد این دلیل می‌گوید: اگر هر چیزی باید دلیل و علتی داشته باشد پس وجود خداوند هم باید علت و دلیل داشته باشد و اگر چیزی بتواند بدون دلیل و علت وجود پیدا کند بحث درباره وجود خدا بی فایده خواهد بود زیرا وجود طبیعت 🌏نیز بدون علت ممکن می باشد.[1] به عبارت دیگر این قاعده عقلی که هیچ چیزی بدون علت محقق نمی شود با تصور اینکه ممکنات به علتی ازلی ختم شوند که خود معلول دیگری نیست تخصیص می خورد. 🔹این قاعده عقلی اختصاص به موجودات امکانی دارد که هستی و نیستی نسبت به ذات او مساوی اند، زیرا احتیاج به علت از ویژگیهای موجود بما هو موجود نیست بلکه از اختصاصات موجود ممکن است. و از آنجا که ذات چنین موجودی نسبت به وجود و عدم حالت تساوی دارد، پس هنگامیکه پا به عرصه وجود نهاده حتما علتی داشته که آنرا به وجود آورده است، زیرا فرض تحقق چنین موجودی بدون علت مستلزم تناقض است، زیرا هم باید دارای هستی و هم فاقد آن باشد. آن علت نیز با توجه به بطلان تسلسل 🔗باید به چیزی ختم شود که وجود، عین ذات او باشد و احتیاج به چیز دیگری نداشته باشد. 👈خلاصه آنکه منشأ این شبهه، غفلت از دلیل نیاز به علت می باشد که بر خلاف گمان راسل، آنچه که دلیل نیاز به علت است امکان می باشد نه اصل وجود.[2] [1] 📗عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، صص 66-65 [2] 📕محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 41 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔟 🌺 (معروف به شِقْشِقیّة) 1⃣ 🔸(1)أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى (2)يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ (3)فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَيْتُ عَنْهَا كَشْحاً وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِي بَيْنَ أَنْ أَصُولَ بِيَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْيَةٍ عَمْيَاءَ يَهْرَمُ فِيهَا الْكَبِيرُ وَ يَشِيبُ فِيهَا الصَّغِيرُ وَ يَكْدَحُ فِيهَا مُؤْمِنٌ حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ🔸 🔹 (1)آگاه باش سوگند به خدا كه پسر ابى قحافه (ابى بكر كه اسم او در جاهليّت عبد العزّى بود، حضرت رسول اكرم آنرا تغيير داده عبد اللّه ناميد) خلافت را مانند پيراهنى👕 پوشيد و حال آنكه مى دانست من براى خلافت (از جهت كمالات علمى و عملى) مانند قطب وسط آسيا هستم (چنانكه دَوَران و گردش آسيا قائم به آن ميخ آهنى وسط است و بدون آن خاصيّت آسيائى ندارد) (2)علوم و معارف از سر چشمه فيض من مانند سيل 🌊 سرازير مي شود، هيچ پرواز كننده در فضاى علم و دانش به اوج رفعت من نمى رسد. (3)پس (چون پسر ابى قحافه پيراهن خلافت را به ناحقّ پوشيد و مردم او را مبارك باد گفتند) جامه خلافت را رها و پهلو از آن تهى نمودم و در كار خود انديشه مى كردم كه آيا بدون دست (نداشتن سپاه و ياور) حمله كرده (حقّ خود را مطالبه نمايم) يا آنكه بر تاريكى🌑 كورى (و گمراهى خلق) صبر كنم (بر اين تاريكى ضلالت) كه در آن پيران 👳را فرسوده، جوانان را پژمرده و پير ساخته، مؤمن (براى دفع فساد) رنج مىكشد تا بميرد.🔹 (📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 47) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
18 15 1⃣ 🔸در مطالب قبل به تعداد کمی از گروههایی که در کتب فرقه شناسی به عنوان غلات معروفند اشاره ای شد. از آنجا که در بسیاری از کتب 📚فرقه شناسی، آنها را به شیعه نسبت داده اند، ما نیز برای آشنایی مختصری با آنها، به ذکر برخی از گروههایی که از شهرت بیشتری برخوردارند اکتفا نمودیم. 🔹نکته مهمی که در اینجا لازم است به آن اشاره شود این است که شرط به حساب آمدن فرقه ای به عنوان فرقه اسلامی این است که رنگ و بوی اسلام نیز در آن فرقه موجود باشد. اگر یکی از اصول دین مانند توحید، نبوت و یا معاد انکار گردد و یا عقیده ای منجر به انکار آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله آورده گردد، این امور باعث خروج از دایره اسلام است و کسیکه معتقد به آن باشد مسلمان نیست. 👈متأسفانه در طول تاریخ، فرقه نگاران امثال این گروهها(غلات) را با اینکه خود تصریح به کفر آنها وخروجشان از اسلام نموده اند، تحت عنوان فرق شیعه یاد کرده اند. 🔸حال این سؤال❓ مطرح است با اینکه شیعه گروهی از مسلمین است به چه علت این ظلم بزرگ را در حق شیعه روا داشته اند و کسانی را که جزء کفار به حساب می آیند به عنوان شیعه ذکر کرده و وزر و وبال آنها را هم به گردن شیعه انداخته اند؟ (📗برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، ص 10) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
22 🔹پرسش: آيا استفاده از دفترچه بيمه ديگران، جايز است؟ 🔸پاسخ: 👈خامنه ای: استفاده از دفترچه بيمه درمانی فقط برای کسی جايز است که شرکت بيمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده ديگران از آن موجب ضمان است.(📘اجوبه الاستفتائات، سؤال 1953) 👈مکارم: با توجّه به اینکه این کار مخالف ضوابط اداره بیمه است و در ابتدا با بیمه شده شرط مى شود، جایز نیست. هر چند اداره بیمه در ارائه برخى از خدمات خود کوتاهى کند؛ ولى براى طبیب، تفحّص لازم نیست.( 📙استفتاءات جدید، ج 2، ص: 619،سؤال 1797) 👈سیستانی: با توجه به اینکه این کار مخالف قوانین است، جایز نمی باشد.(🌐 برگرفته از سایت معظم له،پرسش و پاسخ، قانون، سؤال 1) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 🔸مهاجرت امام هادى عليه السلام به همراه فرزند بزرگوارش امام حسن عسكرى عليه السلام از مدينه در سال ٢٣٤ ه ق روى داد، و در مدتى که آن امام همام در سامرا سكونت داشتند و بيست سال به طول انجاميده است، امام حسن عسكرى عليه السلام نيز به همراه آن حضرت در سامرا بوده اند. پس مى توان نتيجه گرفت چون امام هادى عليه السلام در سال ٢٥٤ ه ق به شهادت 😭رسيده اند، امام حسن عسكرى علیه السلام مدت بيست و دو سال از عمر شريف خود را در کنار پدر بزرگوار خود به سر مى برده است.[1] 1⃣ 🔹امام حسن عسكرى علیه السلام در سن کودکى در چاه آبى 🕳سقوط کردند. امام هادى عليه السلام در حال نماز بوده و زنان فرياد مى کردند. هنگامى که امام هادى عليه السلام از نماز فارغ شدند فرمودند: اشكالى ندارد. ناگاه ديدند که آب چاه آنقدر بالا آمد 🌊تا به دهانه چاه رسيد و امام عسكرى عليه السلام را ديدند که بر بالاى آب بوده و با آب بازى مى کند.[2] [1] 📗 پيشوايان هدايت١٣، خورشيد سامرا حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام)، گروه مؤلفان،مجمع جهانى اهل بيت(عليهم السلام)، ص 64 [2] 📙بحار الأنوار، علامه مجلسی (ط - بيروت)، ج50، ص: 274 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
39 3⃣ 2⃣ 1⃣ 1⃣. نقض ادعای تفکیک میان دو مرحله نخست(اینکه تشیع معنوی در روزگار پیامبر صلی الله علیه و آله بود و نشانه هاي تشیع سیاسی پس از رحلت ایشان پیدا شد) در کلام خود نویسنده ✍آنجا که می گوید: "پیشگامان تشیع معنوي با التزام به موضع سیاسی علی علیه السلام به آراي فقهی ایشان نیز ملتزم بودند." 🔸نویسنده در این کلام خود اعتراف به همزمانی تشیع سیاسی و معنوی می کند درحالیکه ادعای تفکیک بین این دو مرحله کرده است. 2⃣. نصوصی که او در زمینۀ تشیع معنوي ذکر می کند، همانگونه که نشانگر رهبري معنوي علی علیه السلام است، به روشنی 🌕نشان دهنده رهبري سیاسی ایشان نیز می باشد. 3⃣. از آنجا که پیامبر صلی الله علیه و آله، رهبري با تجربه بود، نیازي به ظهور تشیع سیاسی در روزگار ایشان نبود. بلکه زمینۀ بسیار گسترده اي براي ظهور تشیع معنوي و مراجعۀ مردم در قضایا و احکام فقهی به امیرمؤمنان علی علیه السلام فراهم بود. البته این امر بدان معنا نیست که ایشان رهبر سیاسی نبودند و وصایاي پیامبر صلی الله علیه و آله این جنبه را در بر نمی گرفته است. (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، صص 125-124) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
44 🔸بعد از آنکه وجود خالقی برای این جهان را با سه استدلال عقلی ثابت کردیم اشاره ای داریم به برهان فطرت که همان ندای درونی 🗣انسانها بر وجود حق تعالی است. 1⃣ 🔹یکی از راه های خداشناسی که پیوسته مورد توجه متفکران بوده است و پیامبران الهی نیز به آن اهتمام نموده اند و از این طریق بشر را به دین و خدا پرستی هدایت کرده اند، راه فطرت است. 🔸فطرت در انسان نوعی هدایت تکوینی در قلمرو شناخت و احساس است. تفاوت فطرت با غریزه در این است که فطرت مربوط به هدایت های عقلانی و غریزه مربوط به هدایت های غیر عقلانی است. 🔹این نوع تمایلات که در مقابل تمایلات شخصی(مانند خود دوستی) و تمایلات اجتماعی(مانند میهن دوستی) قرار می گیرد، در علم روانشناسی به تمایلات عالی نامیده شده و به 4 نوع تقسیم می شود: 1⃣. حقیقت جویی که آن را حس کنجکاوی نیز می نامند. 2⃣. زیبایی دوستی، انسان فطرتا به حسن و جمال تمایل دارد و عواطفش از ادراک هر چیز زیبا🌹، تحریک می گردد. 3⃣. خیر طلبی و یا تمایل اخلاقی که از مهمترین وجوه تمایز انسان از سایر حیوانات 🐪محسوب می شود. 4⃣. حس دینی یعنی تمایل به حقیقت ماورای طبیعی ✨و مقدس در نهاد انسانها. (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 34-31) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
7⃣ 7⃣ 7⃣ 3⃣ 🔸برخی از علمای اهل سنت سعی در جواب از اشکال قبل( مذکر بودن ضمائر و عدم تطبیق بر زنان ) کرده اند . قرطبی در جواب اشکال می گوید: احتمال دارد که ضمائر به خاطر برگشت به کلمه "الأهل" مذکر آمده باشند چنانچه شخصی به دوستش می گوید: "کیف أهلک" و مرادش از "اهل" همسر طرف مقابل باشد که در جواب با ضمیر مذکر گفته می شود: "هم بخیر". 👈بعد به آیه مربوط به حضرت ابراهیم علیه السلام استشهاد کرده که خداوند می فرماید: «أتعجبین من أمر اللَّه رحمة اللَّه وبرکاته علیکم أهل البیت». که مراد از "اهل البیت" همسر حضرت ابراهیم علیه السلام است. 🔹در جواب قرطبی گفته می شود که این راه حل وی باطل ❌ است زیرا مثالی که او زده بر فرض شنیده شدنش از عرب، زمانی به کار می رود که "الأهل" مقدم شده و ضمیر مذکر بعد از آن آمده باشد اما برعکس آن صحیح نیست چنانچه در آیه تطهیر ضمیر مذکر مقدم بر "اهل" است. «عنکم الرجس أهل البیت». 👈اما استشهاد او به آیه مربوط به حضرت ابراهیم علیه السلام نیز باطل ❌ است زیرا خطاب در آن آیه به حضرت ابراهیم و همسرش می باشد و به خاطر قاعده تغلیب آوردن ضمیر مذکر مانعی ندارد و این با فرض اختصاص آیه تطیهر به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله منافات دارد. ♦️لازم به ذکر است که قائلین قول دوم(مراد از اهل بیت، پنج تن و زنان پیامبر صلی الله علیه و آله باشد) به این آیه از باب تغلیب استدلال کرده اند که در جای خود پاسخ داده خواهد شد. (📗برگرفته از کتاب أهل البيت علیهم السلام، آیت الله سبحانی، ص: 19) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
13 🌸 از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره خود و دوستانش 2⃣🌸 🔸(4) وَ يَا مَنْ تَنْقَطِعُ دُونَ رُؤْيَتِهِ الْأَبْصَارُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَدْنِنَا إِلَى قُرْبِكَ (5) وَ يَا مَنْ تَصْغُرُ عِنْدَ خَطَرِهِ الْأَخْطَارُ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كَرِّمْنَا عَلَيْكَ (6) وَ يَا مَنْ تَظْهَرُ عِنْدَهُ بَوَاطِنُ الْأَخْبَارِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَفْضَحْنَا لَدَيْكَ.🔸 🔹(4) و اى آنكه چشمها 👁از ديدن او باز مي ماند (چون ديده شدن از لوازم جسم است و حق تعالى جسم نيست) بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را به قرب (رحمت) خود نزديك نما (5) و اى آنكه در برابر منزلت او منزلتها كوچك است، بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را نزد خود گرامى بدار (6) و اى آنكه درونهاى اخبار نزد او هويدا است، بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را (روز رستاخيز) نزد خود (به آنچه دانى) رسوا😞 مگردان.🔹 (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 65) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢#جلسه مسئول واحد تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی شیعه شناسی(حجت الاسلام و المسلمین کمالی) با مسئول امور شبستان های مسجد مقدس جمکران (حجت الاسلام و المسلمین شاهینی) راجع به روند ادامه حضور اساتید کارشناس شیعه شناسی و برگزاری حلقه های معرفتی در شبستان های مسجد مقدس جمکران 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام #_5_جمادی_الاولی 🌸ز بیت مرتضی (ع) شاه ولایت اختری سر زد 🌸که از نور رخش، ارض و سما را زیب و زیور زد 🌺بود میلاد زینب (س) آنکه اندر روز میلادش 🌺در آغوش حسینش خنده بر روی برادر زد 🌹ولادت با سعادت عقیله بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار بر تمام شیعیان مبارک باد🌹 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashen