🎙استاد شهید در کلام #مقام_معظم_رهبری (8)
🔰 مسلک معنوی شهید مطهری
🔷مرحوم شهيد مطهرى (رضوان اللّه عليه) گرايش سلوكى و معنوى هم داشت؛
1️⃣يك مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى امام،
2️⃣یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى مرحوم علامهى طباطبايى،
3️⃣یک مقدار هم بعدها با بعضى از اهل دل و اهل حال مأنوس و آشنا شده بود.
🔷 ايشان اهل گريه و تضرع و دعاى نيمهشب بود؛ بنده از نزديك اطلاع داشتم.
🔶 در آثار ايشان اين رشحهى معنوى، توحيدى و سلوك كاملًا مشهود است.
📚 مقام معظم رهبری، 1383.4.15 دیدار با طلاب و علمای استان همدان
#جایگاه_معنوی #شهید_مطهری
#مطهری_خوانی #کلام_ولی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
بینش مطهر || مطهَرین
🎙استاد شهید در کلام #مقام_معظم_رهبری (8) 🔰 مسلک معنوی شهید مطهری 🔷مرحوم شهيد مطهرى (رضوان اللّه عل
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 جایگاه معنوی شهید مطهری
🔷 یکی از مسائلی که در مورد شخصیت اعجاب برانگیز شهید مطهری کمتر مورد اشاره قرار گرفته است، حیثیات معنوی ایشان می باشد. قطعا یکی از موثرترین عوامل #الگوی_همیشه_جاوید شدن ایشان و آثارشان، همین منزلت معنوی است.
🔷 موضوع جایگاه معنوی شهید مطهری آنقدر غریب می باشد که گاها شنیده می شود ایشان اصلا اهل سلوک نبوده اند. در رد این مدعا، همین شهادت مقام معظم رهبری کفایت می کند👈🏻 https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/621.
🔶 تنها سخنرانی که در موضوع «#جایگاه_معنوی_شهید_مطهری» و در تایید کلام مقام معظم رهبری به دست آورده ایم، جلسه ای است که با همین موضوع به کلام استاد محترم «#حجت_الاسلام_علی_فرحانی» در #شهر_مقدس_قم برگزار شد.
🔶 مطالب این جلسه به قدری #ناب #بکر #عمیق و دلنشین هستند که حتی گفتن یا نوشتن از آنها شاید از قدر آنها بکاهد اما ناچارا به برخی از عناوین این جلسه اشاره می شود و مخاطبین عزیز می توانند صوت این جلسه را دانلود کنند.
🎁 صوت این جلسه واقعا هدیه ای از طرف #دبیرخانه_بینش_مطهر_استان_قم به شما بینش پژوهان عزیز می باشد. نظرات خود در مورد این جلسه را با ادمین کانال @binesh_qom به اشتراک بگذارید.
#جایگاه_معنوی #شهید_مطهری
#مطهری_خوانی #کلام_ولی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
💐
🔰 سخنرانی جلسه افتتاحیه دوره #اندیشه_میزان
(امتداد اندیشه های شهید مطهری در علوم انسانی)
🎙 سخنران: استاد علی فرحانی
🔷 موضوع: جایگاه معنوی شهید مطهری
🕌 محل برگزاری: بینش مطهر استان قم
♨️ برخی از عناوین مطرح شده:
1️⃣ شخصیت و اندیشه شهید مطهری، مستقل از هر چیز دیگر، باعث رشد #مبانی_فکری_انقلاب_اسلامی است.
2️⃣ مقام «#عندیت» در آراء شهید مطهری و پاسخ به شبهات پیرامون #جایگاه_زنان با استفاده از این مسئله.
3️⃣ حضور شهید مطهری در #دانشگاه_تهران اشتباه بود؟! آیا معنویت ایشان با این حضور کاسته شد یا رشد کرد؟
4️⃣ تبیین مقام «طهارت سر»ی که حضرت امام خمینی (ره) به این مقام معنوی برای استاد مطهری، شهادت می دهند.
5️⃣ چگونه آثار شهید مطهری برای #عارف و #عامی سودمند است؟!
6️⃣ نقش صیانت الهی در استفاده مفید و #غیر_سکولارانه از آثار شهید مطهری
7️⃣ تفاوت شهید مطهری و #شهید_بهشتی با مثل آمیرزا #مهدی_حائری در چیست؟
8️⃣شهید مطهری چگونه از دانشجویان دانشگاه تهران نیروهایی برای انقلاب تربیت کرد؟
9️⃣اشاره به #نقش_فلسفه در تکامل شخصیت شهید مطهری با استناد به آثار ایشان.
🔟 شهید مطهری یک مدل #انسان_شناسی داشت که با آن در #عصر_مدرن می شود انسان تربیت کرد و خود اولین تربیت شده این مسیر بود.
📌 دانلود صوت جلسه 👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻 https://eitaa.com/shmotahari/49
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
#مصاحبه
🔰 موضوع: بخش هایی از مصاحبه #دکتر_گلشنی درباره شهید مطهری و روش علمی ایشان
✅ دکتر گلشنی پدر #فلسفه_علم در ایران، #چهره_ماندگار_فیزیك، رئیس سابق دانشكده فیزیك دانشگاه #صنعتى_شریف بوده و در زمینه علم دینی نظریاتی از وی ثبت شده است.
📚منبع: گفتگو با دکتر مهدی گلشنی | #شوکران قسمت 10
🏫 #بینش_مطهر_استان_قم
🖌تعداد کلمات:328 کلمه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم
♨️ بخش هایی از مصاحبه #دکتر_مهدی_گلشنی در مورد شهید مطهری
1️⃣شهید مطهری می دانست که مسائل مهمی که در علم زیست شناسی یا فیزیک و این علوم جدید مطرح می شود چیست؟ ایشان مشکلات فقهی را می دانست و پیشنهادهایی هم که می داد خیلی انقلابی بود. ایشان می گفت برای حل مشکلات شورایی فقهی بنشینند و مسائل را بررسی کنند و برای آنها پاسخ بیابند.
2️⃣شهید مطهری از زمان خودش جلوتر بود، حرف هایی را که ایشان در دهه 40 و 50 مطرح کرده بودند در غرب در دهه 80-90 مطرح شد. ایشان حتی در فیزیک، با اینکه فیزیکدان حرفه ای نبود ولی فهمیده بود که چه مسائلی، مسائل جدی است. مجموعه یادداشتهای شهید مطهری هنوز هم نکات نویی دارد.
3️⃣روش کار ایشان خیلی هرمندانه بود، ایشان آمدند و با دانشگاهیان جلسه گذاشتند و منظومه مرحوم سبزواری را شرح دادند و در این جلسات از همه گروه ها بودند چون این جلسات فرق داشت، مرحوم دکتر حمید عنایت می آمد، مرحوم منوچهر بزرگمهر می آمد و بین اندیشه های حوزه و دانشگاه بده بستان رخ می داد.
4️⃣مرحوم استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان {آن زمان بحث} معاد را مطرح می کنند [و به آقای روزبه] میگویند: «آقای روزبه، شما برو برای جلسه بعد بیا راجع به بقای #ماده و #انرژی صحبت کن.» [این یعنی]ایشان میدانستند مسائل چیست.
5️⃣مرحوم مطهری روحیه سید مرتضی را داشتند که در آن دوره (همه گروهها اعم از معتزله و اشاعره و... مناظره داشتند). ایشان می گفتند که اشکال ندارد آریانپور در [دانشگاه] باشد اما این نباشد که تکنفره حرفش را بزند و طرف مقابل شنیده نشود! من بارها در [بحثهای] اسلامیسازی علوم انسانی پیشنهاد کردم که بالاخره غرب هم چیزهایی که در این زمینه یافته، تجربه انسانی است.
6️⃣ باید بین علمای حوزوی و علمای دانشگاهی جلساتی باشد و بیایند بررسی کنند کدامیک از چیزهایی که [مثلا] جامعهشناسان[غربی] استنتاج کردهاند خلاف برداشت خیلی صریح و واضح از قرآن است؛ صریح و واضح؛ نه در جایی که شک است. اگر این کار را بکنند این راهی است که مرحوم مطهری طی کردهاند.
📚 گفتگو با دکتر مهدی گلشنی | #شوکران قسمت 10 | آدرس فیلم کامل این مصاحبه که به دنبال کنندگان بحث علم دینی سفارش می شود. 👈🏻 https://www.aparat.com/v/M0xve/
✅ دکتر گلشنی پدر #فلسفه_علم در ایران، #چهره_ماندگار_فیزیك، رئیس سابق دانشكده فیزیك دانشگاه #صنعتى_شریف بوده و در زمینه علم دینی نظریاتی از وی ثبت شده است.
#مصاحبه #علم_دینی #تولید_علم
#کلام_دیگران #سر_دلبران
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 اثر تربیتی ضبط نفس در عبادات اسلامی
🔷 يكى از مهمترين خصوصيات شكلى كه اسلام به عبادت داده، مسئله #تمرين_ضبط_نفس در هنگام عبادت است. نماز واقعاً عبادت جامع و عجيبى است. البته اين خصوصيت در #حج هم هست ولى به صورت ديگرى، يعنى همان جا كه انسان مُحرِم مى شود خود را ضبط مى كند و [از برخى امور] منع مى نمايد و تمرين [ضبط نفس] مى كند. روزه هم همينطور است، البته به شكل ديگرى.
🔶در تمام مدت نماز، خوردن- ولو يك ذره قند انسان بخواهد بخورد- نبايد صورت گيرد. نماز بسيارى از #اصول_تربيت_اسلامى را در خود گنجانده است. خوردن و آشاميدن در آن ممنوع است، خنديدنْ آن را خراب مى كند؛ گريستن براى غير خدا، براى هر موضوعى از موضوعات ديگر خرابش مى كند، زيرا در حال نماز انسان بايد بر تمايلات خود از قبيل خوردن و خوابيدن غلبه كند و بر احساسات خود از قبيل خنديدن و گريستن مسلط باشد و خود را نگه دارد.
🔷 به چپ و راست متمايل شدن و نگاه كردن، نماز را باطل مى كند. اين يك حالت انضباط جسمى و روحى است؛ انضباط جسمى مثل همين كه در حال نماز به چپ و راست يا پشت سر نگاه نكنيد، از نظر روحى هم نبايد #اسير_احساسات بشويد. در آن حال اگر كلامى كه از نوع كلام آدمى است (يعنى از كلامهايى كه دو انسان با هم مى گويند) بر زبان انسان جارى شود نماز را باطل مى كند، تا چه رسد به آنچه كه به اصطلاح مُحدِث است يعنى باعث زوال طهارت مى شود نظير خوابيدن.
📚مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج22، ص 640
#اثر_تربیتی #اثر_عبادت #اصول_تربیتی
#بینش_مطهر #مطهری_خوانی
〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ فهرست چهارم از مطالب کانال #بینش_مطهر_استان_قم
🔰موضوع: #پرسش_شما و #پاسخ_اساتید_کانال
🔶توضیح: یکی از کارهایی که در این کانال برای پوشش دهی به اندیشه جویان مطهر انجام گرفته است، پاسخ به پرسش شما مخاطبین ارجمند می باشد.
🔷 با توجه به پشتیبانی مطالب کانال توسط اساتید توانمند آثار شهید مطهری در شهر مقدس قم، از این امکان بهره مند هستیم که سوالات شما را به محضر ایشان برسانیم و پاسخ های مناسبی را ارائه دهیم.
1️⃣چگونه و با چه راهکار هایی فکر خود را تحت نظم و قاعده در بیاوریم؟!
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/134
2️⃣ آیا بعنوان یک طلبه در دوره بینش مطهر شرکت کنیم؟!
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/108
3️⃣ بعد از خواندن یک دور آثار استاد مطهری برای تعمیق اندیشه ها چه کاری بکنیم؟!
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/111
4️⃣ ما مکلف به نتیجه هستیم یا انجام وظیفه؟! این تعارض چگونه حل می شود؟!
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/176
5️⃣ آیا ترویج و انتشار محتوای بینش مطهر مثل صوت لوح های فشرده جایز است؟!
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/245
6️⃣ سه سوال مهم و کاربردی در مورد آزادی انسان و آزادی های اجتماعی ایران و غرب
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/532
7️⃣ بررسی کلیپی از استاد#رحیم_پورازغدی و نقل قول ایشان از شهید مطهری
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/547
8️⃣چرا زن برای خروج از خانه باید از شوهر اجازه بگیرد؟! آیا شهید مطهری در این باره توضیحی دارند؟
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/604
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
♨️از شما مخاطبین گرامی نیز درخواست می کنیم تا اگر در ضمن مطالعات خویش با مواردی از این قبیل مواجه شدید به آیدی @binesh_qom ارسال کنید تا همه #بینش_پژوهان و #مطهری_خوان ها از آن بهره مند گردند.
با تشکر- ادمین کانال
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
#بینش_مطهر_استان_قم
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
🔰سه علت تکریم و جشن نیمه شعبان / تنها جشنی در دنیا که برای آینده بشریت است
🔷این مسئله سه علت دارد:
1⃣یکی اینکه این عمل یک عکسالعملی است که طبقه مسلمانان ایران در صد ساله اخیر که حوادثی پیش آمده و فرقهای دروغپرداز و تبلیغاتچی و نعل وارونهزن در دنیا پیدا شدهاند و احیاناً ممکن است در بعضی جاها وانمود کنند که ایرانی اصولًا تابع فلان فرقه است، ایرانی میخواهد به دنیا ثابت کند که خیر، من تابع فلان فرقه نیستم.
2⃣دیگر اینکه واقعاً فلسفهای وجود دارد و آن اینکه سایر جشنها به مناسبت نجاتها و فرجها و موفقیت های گذشته است و این جشن یگانه جشنی است که نظر به #آینده_بشریت دارد .
🔮آن جشنها تقدیر است و این جشن امید است و انتظار.
3⃣به علاوه اینکه هیچ نجاتی مثل این نجات و هیچ قدمی مثل این قدم و هیچ اصلاحی مثل این اصلاح، جنبه کلیت و عمومیت و جهانی ندارد. انسان، هم به گذشته خود مربوط است و هم به آینده، نمیتواند رابطه خود را با هیچ کدام قطع کند.
📚یادداشتهای استاد مطهری، ج14، ص86
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔊 #درسهایی_از_نهج_البلاغه (2)
🌀عبادت🌀
🎙علی درباره یاد حق که روح عبادت است چنین میفرماید:
🖌انَّ اللهَ سُبْحانَهُ وَ تَعالی جَعَلَ الذِّکرَ جِلاءً لِلْقُلوبِ، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ وَتَنْقادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعانَدَةِ وَ ما بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ الاؤُهُ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَالْبُرْهَةِ وَ فی ازْمانِ الْفَتَراتِ عِبادٌ ناجاهُمْ فی فِکرِهِمْ وَکلَّمَهُمْ فی ذاتِ عُقولِهِمْ
🖌خداوند یاد خود را صیقل دلها قرار داده است. دلها بدین وسیله از پس کری شنوا و از پس نابینایی بینا و از پس سرکشی و عناد رام میگردند. همواره چنین بوده و هست که خداوند متعال در هر برههای از زمان و در زمانهایی که پیامبری درمیان مردم نبوده است، بندگانی داشته و دارد که در سرّ ضمیر آنها با آنها راز میگوید و از راه عقلهایشان با آنان تکلم میکند.
📜خطبه 222 نهج البلاغه
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
♨️در این کلمات خاصیت عجیب و تأثیر شگرف یاد حق در دلها بیان شده است تا جایی که دل قابل الهامگیری و مکالمه با خدا می گردد.
♨️ریشه همه آثار #معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است در یک چیز است : #یاد_حق و غیر او را از یاد بردن.
♨️قرآن کریم در یک جا به اثر #تربیتی و جنبه #تقویتی روحی عبادت اشاره میکند و میگوید: «نماز از کار بد و زشت باز میدارد» و در جای دیگر میگوید: «#نماز را برای اینکه به یاد من باشی بپادار»، اشاره به اینکه انسان که نماز میخواند و در یاد خداست همواره در یاد دارد که ذات دانا و بینایی مراقب اوست، و فراموش نمیکند که خودش بنده است.
♨️ذکر خدا و #یاد_خدا که هدف عبادت است، دل را جلا میدهد و صفا میبخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار میدهد.
📚سیری در نهج البلاغه ۹۴
#چهارشنبه_علوی #نهج_البلاغه
#عبادت #نماز #یاد_خدا
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔵گفتگویی از حجت الاسلام #استاد_امین_جواهری با آقای رضا مشایخی درباره اختلاف نظر #فروید و #یونگ
🔹 گفتگوی مفید و جذاب حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری از اساتید #بینش_مطهر_استان_قم با جناب آقای رضا مشایخی یکی از متخصص #روان_شناسی_بالینی و #روان_درمانگری کشور بنام آقای رضا مشایخی
🔷 موضوع این گفتگو یکی از نکات مهم #علوم_انسانی و روانشناسی از کتب شهید مطهری یعنی نامه های #فروید و #یونگ است. این نامه ها به اختلاف نظر آن ها درباره اصالت مذهب در روان انسان می پردازند.
♦️ استاد جواهری فیش هایی را از کتب شهید مطهری در فایل PDF زیر 👇 آماده کرده اند که جهت اطلاع بیشتر از مسئله می توانید آنها را مطالعه کنید.
🔹این پرسش که آیا چنین مباحثی در شمار علم (Science) محسوب می شود و از نظر علوم تجربی قابل اثبات یا بطلان است در صحبت های آقای مشایخی مورد اهمیت است.
🔹ما نیاز داریم تا بیشتر جنس و روح حاکم بر گزاره های علوم انسانی رو بشناسیم.
🔈 فیلم مباحثه مجازی را در ادامه مشاهده بفرمایید.
🌺با تشکر از استاد امین جواهری و کانال خوبشان (ملاحظات و محاکمات)
@sm_javaheri
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های استاد مطهری