هدایت شده از حبیباله بابائی
فهمیدن این نکته سخت نیست که «آفاق زمان» برای هر ملتی ریشه در عمق باورها و ارزشهای آن ملت دارد (زمان به مثابه امر فرهنگی)؛ تغییر در «اوقات فرهنگی» هر ملت هم در حقیقت تغییر در فرهنگ و ریشههای هویتیِ آن ملت است.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1715751913169356146
📝 مسئله تعطیلی شنبهها و نارسایی فکری جبهه انقلاب
📍بنانداشتم درباره تعطیلی شنبه مجدد مطلبی بنویسم اما برخی از اظهارنظرهای بچه های جبهه انقلاب نگرانم کرد. اساسا آنقدر که نگران این حد از نارسایی فکری و تحلیلی در جبهه انقلاب هستم، از مصوبه تعطیلی شنبه نگران نیستم.
تعطیلی شنبه یک مصداق و مورد از کنش و طراحی جریان غرب گراست. جریان غرب گرا خوب بلد است زمین بازی درست کند، جبهه انقلاب را هم بازیگران آن زمین بازی قرار دهد و ما هم در اوج اقتدار جبهه انقلاب و هزیمت جبهه غرب گرا، پرچم او را بالا ببریم. باید برای این مصائب فکری کرد.
🔻 رویکرد تقلیل گرایانه و ساده سازی مسئله
🔹 برخی گفتند یعنی شما نگرانید دعای ندبه و نماز جمعه کمرنگ شود؟ خب اصلا تعطیلی جمعه که حذف نشده، بلکه یک روز به این تعطیلات اضافه شده، پس نماز جمعهتان سرجای خودش هست؟ با این سطح از تقلیلگرایی چه کنیم؟ مگر مسئله ما مصداقی به نام نماز جمعه است فقط؟
🔹 در یادداشت قبلی کلیدواژه های مهم و راهبردی را مطرح کردم؛ کسانی که با فضای #مطالعات_اجتماعی و اندیشه تمدنی آشنایی دارند، بار تئوریک این کلیدواژه ها را می شناسند اما متأسفانه این کلیدواژه ها که هر یک موضوع تحقیقات، مقالات و یادداشت های تفصیلی و تخصصی است، از دید بسیاری پنهان ماند و منتقدین چسبیدند به نگرانی از تعطیلی نماز جمعه، در حالی که این واژگان و مفاهیم بسیار مهم هستند و نقطه تمرکز و نگرانی ما اینجاست:
ارزش زمان
نظم اجتماعی
نظم مدرن
پیام پنهان اجتماعی زمان
بعد نمادین زمان
زمان و تمدن (بعد تمدنی زمان)
زمان و تاریخ
زمان و فرهنگ
تغییر در نظم زمانی و انقطاع تاریخی
تغییر در نظم زمانی و تحول فرهنگی
نسبت تعطیلی و سبک زندگی
🔹 کسی درباره نسبت تعطیلی شنبه و این کلیدواژه ها سخن نگفت. شاید امکان سخن هم نبود. کسی که #مدرنیته را بشناسد، #جریان_غربگرا و لیبرال را بشناسد، سبک و شیوه و #فرآیند_تحولات_فرهنگی را بداند، متوجه می شود که تغییر در #نظم_اجتماعی یک جامعه با آن جامعه چه می کند.
🔻 فقر فهم تمدنی
🔹 از زمان قاجار بسیاری از روشنفکران با همین استدلال که باید برای پیشرفت، شبیه غرب شد، سعی در انواع تحول داشتند. یکی از نقاط تمرکز آن ها تحول در خط فارسی، تحول در زبان فارسی و تحول در سبک پوشش بود. بسیاری می گفتند حالا اینکه عبارات را با الفبای فارسی بنویسیم و یا لاتین چه فرقی می کند؟ خط را تغییر دهیم چه فرقی می کند؟ بهتر نیست شبیه دنیا باشیم؟ با همین ساده اندیشی مسئله را تقریر می کردند. اما کسی نمی دانست نسبت خط و تمدن، نسبت زبان و تمدن چیست.
🔹 امروز هم از بسیاری مسائل #خوانش_تمدنی نداریم. نمی دانیم نسبت زمان و تمدن چیست؟ پس راحت با مسئله ای چون تعطیلی شنبه کنار می آییم یا آن را چنان ساده سازی می کنیم که گویی یک مسئله بی اهمیت است. این مسئله جایی خطرناک می شود که با همین استدلال و دست فرمان باید در بسیاری از مواضع دیگر هم عقب نشینی کنیم.
🔻 مضاف به اینکه عمده استدلال های اقتصادی مدافعین تعطیلی شنبه نیز دقیق و مستند نیست و اگر مجالی بود نقدی بر آن هم خواهم نوشت.
#تعطیلی_شنبه
#جبهه_انقلاب
#خوانش_تمدنی
#فرآیند_تحولات_فرهنگی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 نگاهی به جایگاه روزهای جمعه و شنبه در میراث روایی
🔻 در سلسلهیادداشتهای گذشته به #ابعاد_فرهنگی و تمدنی مسئلۀ زمان اشاره کردیم، اما نگاهی به برخی از تراث روایی نشاندهندۀ نوع نگرش روایات به روزهای جمعه و شنبه است.
🔻 تأکید روایات متعدد بر روز شنبه (سبت) بهعنوان روز «آغاز فعالیت هفته» و روز برکت و تلاش پس از تعطیلی #جمعه بهعنوان (#عید همۀ امتها) نکتهای درخور توجه است. در این روایات به انتخاب عنوان «الانتشار» برای «یوم السبت» توجه شود.
🔻 دراین روایات بر تخلف یهود و تبدیل روز تعطیل از جمعه به شنبه و #عقاب_الهی بهسبب این عصیان اشاره شده است؛ عصیان یهود موجب این عقاب برای آنان شد که روز شنبه که روز تلاش و برکت است، بر آنها تحریم شود و بهنوعی از برکت الهی محروم گردند.
اینکه به این روایات توجه کنید:
🔹 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُثْمَانَ الْخَزَّازِ أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»، قَالَ: الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْتِ. وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام: أُفٍّ لِلرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُفَرِّغَ نَفْسَهُ فِي الْأُسْبُوعِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَسْأَلَ عَنْهُ. (الخصال، شیخ صدوق، ج٢، ص٣٩٣)
🔹الْحَدِيثُ مَشْهُورٌ عَنِ النَّبِيِّ صلیاللهعلیهوآله: بُورِكَ لِأُمَّتِي فِي سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. (جمال الاسبوع، سید ابنطاووس، ص١٧٠)
🔹 سأَلَ أَبُو أَيُّوبَ الْخَزَّازُ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سِنَانٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» فَقَالَ علیهالسلام: الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْتِ. (منلایحضرهالفقیه، ج٢، ص٢۶٧)
🔹 و قَالَ علیهالسلام: السَّبْتُ لِبَنِي هَاشِمٍ وَ الْأَحَدُ لِبَنِي أُمَيَّةَ، فَاتَّقُوا أَخْذَ الْأَحَدِ. (منلایحضرهالفقیه، ج١، ص۴٢۵)
🔹 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله: اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا يَوْمَ سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. (منلایحضرهالفقیه، ج١، ص۴٢۵)
🔹 روَى مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْخَثْعَمِيُّ عَنْهُ علیهالسلام: لَا تَخْرُجْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي حَاجَةٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ السَّبْتِ وَ طَلَعَتِ الشَّمْسُ فَاخْرُجْ فِي حَاجَتِك. (منلایحضرهالفقیه، ج٢، ص٢۶٧)
🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: إِنَّ الْيَهُودَ أُمِرُوا بِالْإِمْسَاكِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَتَرَكُوا يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ أَمْسَكُوا يَوْمَ السَّبْتِ فَحُرِّمَ عَلَيْهِمُ الصَّيْدُ يَوْمَ السَّبْتِ. (عللالشرایع، ج١، ص۶٩؛ نک: تفسیر عیاشی، ج٢، ص٣۴)
🔹 و كَانَتِ الْعِلَّةُ فِي تَحْرِيمِ الصَّيْدِ عَلَيْهِمْ يَوْمَ السَّبْتِ أَنَّ عِيدَ جَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ وَ غَيْرِهِمْ كَانَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَخَالَفَتِ الْيَهُودُ وَ قَالُوا عِيدُنَا يَوْمُ السَّبْتِ فَحَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الصَّيْدَ يَوْمَ السَّبْتِ وَ مُسِخُوا قِرَدَةً وَ خَنَازِيرَ. (تفسیر قمی، ج١، ص٢٢۴)
#جمعه
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 نامه مهم حضرت آیتالله العظمی سبحانی درباره #تعطیلی_شنبه
🔻🔻🔻
🆔https://eitaa.com/e_sobhani/2010
📍ماجرای #تعطیلی_شنبه مصداق تبديل #نامسئله به #مسئله در کشور است. برای بیمسئله ها راحت میتوان مسئله ساخت. هر مسئلهای... از این حواسپرتی اجتماعی چهکسی سود میبرد؟
#مسئلهسازی_کاذب
#جریان_غربگرا
#تعطیلی_شنبه
https://virasty.com/Hosseinizadi/1715937563428818333
➖➖➖➖
🆔@taalighat
📝 تعویق نهادهای علمی انقلابی نسبت به تأمین نیازهای فکری
🔻 نهادهای متولی #تولید_علم با رویکرد انقلابی در قم و تهران کم نیستند. فلسفه وجودی این مراکز #پشتیبانی_تئوریک و نظری از انقلاب اسلامی و نیازهای جاری و بنیادین آن است.
🔻 بارها و بارها در بزنگاههای مختلف و حوادثی که انقلاب اسلامی نیاز به #تبیین و #جهاد_تبیین بهمعنای عمیق و گاه بهمعنای ترویجی و اجتماعی آن دارد، میبینیم هیچ خبری ازاین نهادها نیست. یک تعویق و #عقبماندگی_ساختاری و نهادینه شده، یک رخوت عمومی
🔻 برای رعایت انصاف باید گفت برخی اساتيد این مجموعهها کنشهای قابل قبولی دارند، گاه حتی در بلندمدت خروجیهای نظری مفصلی مشاهده میشود که در تحقیقی تفصیلی گزارشی از آن دادهام اما سخن در روند جاری و رویکرد مدیریتی و #میدانداری در حوادث است.
🔻 در دهه نود با انواع حوادثی مواجه بودیم که نیاز به تبیین، #روایت و ارائه رویکرد داشت اما فضا دچار سکوت ممتد بود.
ماجرای فتنه مهسا و اغتشاشات 1401
مسئله کشف حجاب
مسئله ایران و غزه
مسئله ایران و سیاست خارجی
و امروز مسئله تعطیلات شنبه
و دهها #مسئله_ملی دیگر
🔻 جریان غربگرا بهسرعت برای حوادث خلق ادبیات و تولید روایت میکند. درهمین ماجرای #تعطیلات_شنبه ادبیات و دوگانه #رفاه و #ایدئولوژی ساختند. گفتند حاکمیت مخالف رفاه مردم است. همین سخن پژواک شد.
🔻 مسئله اصلی، توجه به یک #رخوت_ساختاری است که نهاد تولید علم را از اتصال به #امروز و #نیاز منفصل کرده است. برای مثال درهمین موضوع تعطیلات شنبهها خبری از کنش این مجموعهها نبود:
گروه علوم اجتماعی و مطالعات تمدنی #دانشگاه_باقرالعلوم
گروه جامعهشناسی و اقتصاد #مؤسسه_امام_خمینی
گروه فقه الاقتصاد مرکز جامع ولی امر و #مؤسسه_فقه_وعلوم_اسلامی و...
گروه فقه الحکومه مؤسسه امام رضا و مرکز فقهی ائمه اطهار و...
🔻 برای درمان این آسیب باید فکری کرد. نمیتوان نسبت به ذهن جامعه، گرهگشایی و حل گرههای ذهنی بیتفاوت بود. نهادهای علمی انقلابی باید هم در حل مسئله و هم در تفکیک مسئله از #نامسئله پیشگام باشند. وگرنه جامعه اینطور دچار سردرگمی و هدررفت انرژی میشود و از کار اصلی غافل میماند.
➖➖➖➖
📝یادداشت مرتبط:
https://eitaa.com/taalighat/793
https://eitaa.com/taalighat/794
#آسیبشناسی
#تعطیلی_شنبه
#پشتیبانی_تئوریک
#عقبماندگی_ساختاری
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
❤️ سلام بر ابراهیم...
(وجود مغتنمی که قدر ندانستیم)
🔹 چه کنیم با عالمی که اینقدر مملو از #معنا است. وقتی بالاسر عالم #حکیم ایستاده و او اداره میکند هم بیم دارد و هم امید، هم خوف دارد و هم رجا، چرا که حکیم با #حکمت و قواعد کار میکند و ما بیخبر از قواعد اداره عالم، بهفکر دودوتاچارتای مادی خودمانیم...
🔹 وقتی با خدای #حکیم سروکار داری، گاهی حکمتش اقتضا میکند با سیلی از غفلت بیدارت کند و گاه نوازشی نرم و آرام. گاه با جلال و گاه با جمال. و ما حیران در این میان. و البته حکیم، کریم است و با کریمان کارها دشوار نیست اما بشرطها و شروطها...
وقتی اولین فراز ابوحمزه این است که "الهی لا تودبنی بعقوبتک" یعنی خدای مهربانم برای ادب کردن این بنده بیادب، گاهی دست به عقاب میشود. دراین قهر هم، مهر را میبینم. ولی امام میخواهد تا میشود با قهر ادب نشویم که درد دارد...
🔹 شاید ما مدتهاست در #مقام_شکر نیستیم. مدتهاست از درک #نعمت غافلیم. مدل تعامل انسان شاکر با عالم، با حوادث، با حتی کاستیها و نقصان ها متفاوت است. حتی وقتی نقد میکند نقدش از مقام شکر برمیخیزد گویی بوی شکر میدهد...
🔹 ما سالهاست در مقام #کفران_نعمت ایستادهایم. چشم نعمت بینمان کمسو شده. آنقدر که چشممان برای دیدن بدی ها تیزبین است، برای دیدن خوبیها نابیناست. پس شدهایم یکسره غر، یکسره نق، یکسره #ناامیدی و #امیدسوزی
🔹 همین است که آقا دائم میگوید جامعه نیاز به #امید دارد. آقا حکيم است، نبض جامعه را دردست دارد، قواعد عالم را بهتر از ما میداند. میبیند ناشکری ما و #امیدزدایی ما و دشمن که حالا با او به #مخرج_مشترک رسیدهایم چه بلای بزرگی بر سر جامعه و حتی خودمان آورده است. پس راهبردی ترین نقطه برای ایستادن را #امید میداند و امید تکیه بر دیوار شکر دارد چرا که چشم شاکر است که امیدوار است نه چشم کافر...
🔹 آقا دیشب گفت آقای رئیس جمهور #وجود_مغتنم است. اغتنام را پیشتر از امیرالمؤمنین شنیده بودیم وقتی دائما میگفت: فاغتنم الفرصه و یا الفرصه تمر مر السحاب... علی میداند که ما قدر نعمتها و موقعیتها را نمیدانیم پس دائم ما را به اغتنام توجه میدهد.
🔹 آیا با همه نقدها و کاستیها حس کرديم #رئیسی یک #وجود_مغتنم است؟ یا همه چیز را با رئیسی ازدست رفته میدیدیم و در فکر عبور از رئیسی بودیم؟ نه اینکه کاستیها را نبینیم و نقدها را نگوییم، که اولین تذکردهنده خود آقا است همیشه، اما سوق و سیاق و میل ما به کجاست؟ نقد میکنیم از دریچه شکر و اغتنام یا نقد میکنیم از پایگاه کفران نعمتها؟ حالِ جبهه انقلاب را ببینیم چه بود و چه هست.
🔹 من نمیدانم در پس پرده چه حکمتی است، ولی به خدای حکیم و کریم اعتماد دارم و دل به لطف او خوش، قطعاً خدای متعال خیر این امت را میخواهد و قطعاً همهاش خیر است... . رئیسی برای ما هم #رجایی بود در خلوص و شدت خدمت و هم #بهشتی در مظلومیت و غربت.
🔹 و نمیدانم چه سری است در #امام_رضا و امام رضایی ها، چه سری است که خیلی از بهترینهایمان یا در راه امام رضا بود که رفتند یا در ایام امام رضا... یا امام رئوف به ما تهیدستان در این روز ولادتت رئوفانه رحمت و کرامت و عنایت کن...
📝 سحر ولادت شمسالشموس، در حیرت از گردش ایام و در آرزوی بازگشت ابراهیم...
#رئیسی
#وجود_مغتنم
#دلنوشته
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
🖤 خداحافظ ابراهیم
خداحافظ سید محرومان
خداحافظ وزیرالمقاومه
خداحافظ سید مردم تبریز
اصلاً هرکسی بیشتر کنار مردم و وقف مردم است، جنسش فرق میکند و خدا این جنس را میشناسد و میخرد.
🖤 کسانیکه وقف بندگان خدا هستند را میگویم، نه کسانیکه به اسم خادمی مردم، کاسبی قدرت و مکنت کنند. کم ندیدیم کاسب مردم، ولی شما خادم مردم بودید. شما دنبال اسم و رسم نبودید، دنبال کار خلق الله بودید...
🖤 امیرعبداللهیان شش ماه وزیر غزه شده بود و لحظهای آرام و قرار نداشت. خداحافظ یاور مردم مظلوم غزه...
🖤 آل هاشم واقعاً از آل هاشم بود. بعد از شهید مدنی یک امام جمعه از جنس پنجاه و هفت نشان مان داد.
چقدر دلمان برای تان تنگ میشود. چقدر حالمان بد است...
🖤 یکی از اسامی خدای متعال "شاکر" است. ما شاکر نبودیم وجودتان را و خدا شاکر بود و قدرتان را او شناخت پس به آغوش کشیدتان....
🖤 دیروز مدال خادمی امام رضا بر سینه داشتی و چون خوب حقش را ادا کردی، امروز امام رضا #مدال_شهادت بر سینه ات زد.
چقدر بچههای جبهه از دست امام رضا برات شهادت گرفتند...
#رئیسی
#دلنوشته
🆔 @taalighat
هدایت شده از باب جهاد
تو ما را قبلا ترسانده بودی
از دیروز که خبر آمد مدام سعی کردم نپذیرم، خودم را بازی می دادم و اخبار را دنبال می کردم، خیلی جدی برایت دعا می کردم، حتی هلیکوپتر که پیدا شد، پتو را کشیدم رویم و هر چه گوشی تلفنم لرزید، لرزیدم و گوشی را دیگر نگاه نکردم.
اما مگر میشود از حقیقت فرار کرد؟
اما تو ما را قبلا هم ترسانده بودی
آن روزی که با شهید سلگی یک هفته قبل از شروع تبلیغات انتخابات۹۶ دیدیمت در سرچشمه و فهمیدم که فارغ از بازی های سیاسی روزگار تا روز قبل به فکر انجام وظیفه ات بوده ای و هیچ فکر رای آوردن نبوده ای ترس در جانم افتاد.
آن روز که در مناظره ها توی چشمت نگاه کردند و گفتند از امام رضا سلام الله علیه سو استفاده می کنی، سوختی اما محجوبانه و مظلومانه جواب دادی ترس به جان مان انداختی.
آن روز که هرچه کردند با تو، دریدگی نکردی و خیلی هامان این رفتار را به ترسو بودن حمل کردیم، ترس را انداختی به جان مان.
آن روز که فیلمهای خادمیت در حرم امام رضا سلام الله علیه خصوصا در کنار حاج قاسم بیرون آمد و خضوعت را دیدیم، ترسیدیم.
وای! اشک هایت پشت سر آقا در نماز حاج قاسم را که نگو. با آن اشک ها بدجور ترسیدم.
نگویم از خدماتت در قوه قضائیه که واقعا رضایتمندی مردم را به وجود آورده بود و ما حسودانه نسبت روبنایی بودن و پوپولیستی بودن به تو و کارهایت می دادیم.
گفته بودم او اولین رییس جمهوری است که اگر زنده بماند بعد از ریاستش هم داخل نظام خواهد ماند. و هر وقت این را می گفتم دلم می لرزید که شهید شوی و از دست مان بروی.
رفتی، هنیئا لک و ما ماندیم و غصه هامان😭
رفتی اما یک چیز را برای ما به میراث بگذار، همان چیزی را که محبوبت کرده بود در دل مردم عامی و هرکجا که می رفتی دورت را می گرفتند و به استقبالت می آمدند، همان که باعث نوری در چهره ات می شد که دست آخر امضای شهادتنامه ات شد. برای ما «صدق»را به میراث بگذار.
می ترسم که کمتر این صدق را پیدا کنیم.
تو هر کجا که لازم بود در کمال صدق هرچه در توان داشتی را انجام دادی.
امام رضا جان صدق تو را خرید.
شهادت مبارکت باشد سید مظلوم مظلومان
#غصه
#رئیسی رفت و دل ملتی را با خود برد. از حماس و حزبالله تا مصر و سعودی از جلیلی تا خاتمی و روحانی و ظریف همه پیام تسلیت دادند.
در حوزه نیز انواع چهرهها از مراجع تا سیدحسن خمینی و هادوی پیام تسلیت دادند. اما آنها که هرجا امکان نیش و طعنه و کنایه به نظام است، در صف اول هستند، #سکوت کردند مثل همیشه...
یادتان باشد، یادمان نمیرود...
#حوزه
#اهالی_سکوت
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
وزیر_المقاومة (در تمجید از کنش امیرعبداللهیان) 🔻 کمحرف است و داعیه ندارد که زبان دنیا را بلد است،
📝 در سوگ امیرعبداللهیان، #وزیرالمقاومه
🖤 در ایام طوفان الاقصی از داشتن #وزیرالمقاومه مسرور و مبتهج بودیم و امروز از نداشتنش محزون و غرق حسرت...
🖤 بزرگی خسارت از دستدادن #رئیسی موجب شد تا از #امیرعبداللهیان کمتر سخن بگوییم، اما ازاول غربتت چه آن موقع که بودی و چه اکنون که نیستی در کنج دلم، آزارم میداد.
🖤 اولینبار که دیدمت، همان روزهایی بود که #ظریف تو را از معاونت وزارت خارجه کنار گذاشت، و میگفتند چون تو چهره مقاومت بودی، غربیها و عربیها بودنت در قامت معاونت وزرارت خارجه را برنمیتابیدند.
🖤 همانروزی که هم کلام شدیم، عاشق اخلاق و نجابتت شدم. آن روز دستیار سیاسی رئیس مجلس بودی، اما با ماشین شخصی آمده بودی دختر محجبه ات را برسانی، خودت، نه راننده و خدم و حشم.
🖤 وقتی درباره لاریجانی پرسیدم، درباره مذاکرات هستهای پرسیدم، درباره FATF پرسیدم و صلابت و صراحت و دقت و اصولی بودن تحلیلت را دیدم، بدبینی عمیق تو به غربیها را دیدم، نقد غیر محافظهکارانه ات به لاریجانی که آن روز رئیست بود را دیدم، یقین کردم که تو از جنس #ظریف نیستی، از جنس خود انقلابی...
🖤 لبخند ملیحی که همیشه بر لب داشتی، راز نجابتت را برملا میکرد و طمانینه در کلامت، خبر از نفس مطمئنه میداد. چقدر ادب کردی آن روز در برابر جوانی که نمیشناختی، و چقدر اصرار کردی که.... بماند و یادت هست آخرین جملهام به تو این بود: کثَّرالله أمثالکم چرا که قلِّت مثل تو را میدیدم در آن وزارت خارجه از مدار انقلاب که تو امروز به #مدار_انقلاب آوردی اش...
💔 بماند که #ناسپاسها تو را امتداد #ظریف میدانستند و زبان به طعن و کنایه می گشودند و نمیفهمیدند تو چطور داری از آن خرابشده بهدست غربگراها آواربرداری میکنی، اما تو از همیشه #وزیرالمقاومه و وزیر خارجه تراز انقلاب اسلامی بودی...
#امیرعبداللهیان
#وزیرالمقاومه
🆔@taalighat
📝 درباره دعوت از آیتالله اعرافی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاستجمهوری
🔻 متأسفانه از دیشب چندین متن بهعنوان دعوت از آیتالله اعرافی برای شرکت در انتخابات منتشر شده است. چندنکته دراین زمینه: برای دعوت از یک فرد برای یک مسئولیت باید شناخت کافی از آن فرد و آن مسئولیت داشت. دعوت از جناب آقای #اعرافی برای #ریاست_جمهوری مبتنی بر یک مقارنه و #موازنه_ناصحیح است.
معدل مدیریت جناب آقای اعرافی در حوزه به نسبت مدیران قبلی حوزه، قطعاً معدل بالاتری است. ایشان برجستگیهای مهمی هم دارند که میتوان برشمرد اما مقارنه بین این امور و تناسب جناب شان با ریاستجمهوری غلط است. مواردی به اختصار:
1. عرصه #حکمرانی عرصه پیچیدهای است. تجربه اداره سازمان حوزه، برای اداره کشور کفایت نمیکند. یعنی کسیکه بهترین #مدیر_حوزه بوده باشد، الزاماً بهترین مدیر در سطوح عالی حکمرانی هم نیست، چه برسد به بهترین رئیس جمهور!
نمونهای از جنس مسائل و پیچیدگیهای حکمرانی:
مسئله اقتصاد
مسئله صنعت
مسئله تعامل با قوا
مسئله سیاست خارجی
مسئله مدیران اجرایی
مسئله فساد و ابعاد آن
مسئله شناخت دستگاه حاکمه
صدها مسئله دیگر، گذشته از بحرانها و اقتضائات آنی و فوری کلان.
جناب اعرافی همه تجربیات خود را در حوزه داشتهاند. مدیریت 3 مرکز آموزشی و پرورشی حوزوی که البته در سبک مدیریت و موفقیت در همانها هم امکان سخن بسیار است. اما برفرض فقدان هرگونه مشکل مدیریتی، ایشان نهایتاً میتواند گزینه مناسبی برای وزارت علوم باشد، نه ریاستجمهوری!
2. وی تجربه حضور در مجلس شورای اسلامی، وزارتخانهها، مدیریتهای اجرایی کشور و... را ندارد. وی #عضو_جدید شورای نگهبان و مجلس خبرگان محسوب میشود و نه از اعضای قدیمی. هرچند عضویت در خبرگان تلازمی با شناخت محیط اجرا ندارد. وگرنه با این استدلال باید از آیتالله جنتی بهعنوان گزینه اصلح سخن به میان آورد.
3. نحوه اداره کشور براساس شناخت سیستم #حکمرانی و همراهی قوای مختلف و ارکان مدیریتی محقق میشود. جناب اعرافی جایگاهی نزد این عناصر ندارند و به سادگی نخواهند توانست هماهنگی لازم را محقق کنند.
4. مقایسه اعرافی و رئیسی یک مقایسه بلاوجه است. رئیسی تجربه گستردهای در حاکمیت داشته است:
10 سال رئیس سازمان بازرسی
10 سال معاون اول قوه قضائیه
۳سال ریاست قوه قضائیه
تولیت آستان قدس رضوی (سازمان بزرگ اقتصادی در خاورمیانه)
ولی جناب اعرافی صرفاً مدیریت حوزههای علمیه منهای حوزه خراسان و تهران و اصفهان را در اختیار داشتهاند!
5. جناب اعرافی برای مردم و جمهور گزینه امتحان پسنداده و غیرقابل تکیه و اعتمادی است. مردم چطور به ایشان تکیه کنند؟ به اعتبار کارنامه مدیریت حوزه؟ ایشان بههیچوجه نمیتواند #اجماعساز باشد. نه بین مردم و نه بین نخبگان سیاسی جبهه انقلاب.
6. ایشان فاقد شناخت جزیی و بهتبع طرح عملی روشن برای مدیریت کشور در حوزه اقتصاد و صنعت و مسکن و... است. با استدلال به تجربه اندک ستادهای راهبری حوزه، که درمواردی جدا ضعیف و محل نقد بوده، نمیتوان کسی را راهی پاستور کرد.
7. جناب اعرافی در امتداد سبک مدیریت رئیسی، نمیتواند یک #مدیر_مردمی موفق باشد. چه اینکه طی سالیان متمادی مدیریت حوزوی یکی از آسیبهای جدی مدیریت ایشان عدم ارتباط وثیق با بدنه طلاب و عدم امکان تعامل ساده طلاب با ایشان بوده است. البته پیامک پاسخ دادن امری قابل تقدیر است که نمیتوان آن را نمونه مدیریت مردمی برشمرد.
8. نفس معرفی جناب آقای اعرافی آن هم از سوی طلاب، بهعنوان گزینه ریاستجمهوری یک #اشتباه_راهبردی است.
اولاً سیره امام خمینی عدم ریاستجمهوری فرد روحانی مگر در شرایط ضروری است و الان باتوجه به حضور چهرههای مختلف انقلابی چنین ضرورتی وجود ندارد.
ثانیاً پیامی که ما به جامعه میدهیم، پیام صنفی است نه پیام ملی. جامعه معنای نامناسبی از این معرفی دریافت خواهد کرد و گسلهای متعددی فعال خواهد شد.
ثالثاً بهدلیل ناشناختهبودن ایشان در بین حتی عموم انقلابیها، فضلاً از عموم مردم و مسئولان، این فرصت کوتاه بهجای اجماع سازی منتهی به #اجماع_سوزی و #دعوای_درون_جبههای میشود.
9. #ابهامات دیگری درباره جناب ایشان وجود دارد که فعلاً نیازی نیست از آن سخن بگوییم. این نقدها نفیکننده ظرفیت ایشان و توانمندیشان برای مدیریت حوزوی نیست. قدردان زحمات ایشان در حوزه هستیم و #خیرخواهانه این دعوت را به ضرر ایشان، حوزه و جامعه میدانیم.
بهاین نکته توجه کنیم، حضور ایشان در رأس #شورای_عالی_حوزه میتواند ظرفیت جدیدی برای حوزههای علمیه فراهم کند. تمرکز براین دعوت مناسبتر و دقيق تر است.
#انتخابات
#اعرافی
#حکمرانی
#اشتباه_راهبردی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 سیاستورزی بعد از رئیسی
(لزوم روایت و تثبیت مکتب سیاسی و مدیریتی رئیسی)
🔻 ارتقای سیاستورزی
ازدستدادن رئیسی فرصت ارتقای سطح #سیاستورزی در جمهوری اسلامی و بهویژه در جبهه انقلاب است. #جبهه_انقلاب باید بردوش این تجربه بایستد، وگرنه خسارت بزرگتر از رفتن رئیسی، باقیماندن در مقام قبلی است.
کمااینکه عارفان میگویند اگر سالک در #مراتب_سلوک دائما در یک مرتبه بماند، دچار #خسران خواهد شد. ما با انقلاب اسلامی درحال سلوک جدیدی در عصر مدرن هستیم و امروز زمان ارتقای جبهه در #سلوک_انقلابی است. وگرنه بخواهیم امروز هم چون دیروز کار سیاسی کنیم، خسارت محض است.
در مکتب سیاسی رئيسی که ترجمان #سیاستورزی_انقلابی است، اشکالات خودمان را ببينيم و اصلاح کنیم تا سیاستمان عین دیانت شود. وگرنه دچار #سیاستبازی میشویم و غفلت از #آرمان ما را به وادی حیرت و دامن #مشهورات_مدرن میراند.
جبهه انقلاب در گام دوم انقلاب با تکیه بر تجربه مکتب و مشی حکمرانی و سیاستورزی انقلابی رئیسی میتواند گامی از جنس گام دوم بردارد والا دچار ارتجاع میشود.
🔻 روایت آقا از رئیسی
اما احراز این مقام جدید در گرو بازشناسی ابعاد آن است. آقا #روایت_تازه از رئیسجمهور فقید داشتند. برخی از موارد و عناوینی که آقا این چندروزه درباره شهید رئیسی برشمردند را مرور کنیم:
مردمیبودن
باکفایت
کارآمد
پرتلاش
فداکار
عالم مجاهد
جامع الاطراف
خستگی ناپذیر
اهل تلاش بیوقفه
خدمتگزار صمیمی و مخلص
مظهر شعارهای انقلاب اسلامی
اهل تلاش شبانهروزی برای پیشرفت
یکی از بهترینهایمان زیر این آسمان
اهل ترجیح صلاح و رضایت مردم بر همه چیز.
🔹 روایت رهبری باید #معیار_ارزشگذاری نامزدها باشد. با این سنجه، افراد را بسنجیم. و البته آنچه تا کنون آقا گفتند، و رئیسی بهصورت عملی آن را محقق کرد.
🔻 اصلاح مشی و کنش سیاسی جبهه
ایام مناظرهها را بهیاد بياوريم. وقتی رئیسی دربرابر طعنهها #سکوت میکرد خیلیها او را تقبيح میکردند و از افشاگری فلان انقلابی و بداخلاقیها استقبال میکردیم. باید این روش تغییر کند.
1. یک تعبیر بسیار بلند درباره رئیسی در کلام آقا این بود: "اهل ترجیح صلاح و رضایت مردم بر همه چیز"
بیاییم اول خودمان را، دلخواه مان را، علائق و سلائق فردی مان را کنار بگذاریم و فقط به انقلاب و مصالح ملت و معیارهای رهبری بنگریم. پس دل درگرو مصالح فردی و گروهی و جناحی نداشته باشیم.
2. در مواجهات سیاسی و دعواها #تقوای_سیاسی را رعایت کنیم. حتی اگر کسی بنابر تحلیل من خوب نيست، طرفدار او را نفی و تکفیر نکنیم.
3. تبلیغات مبتنی بر تخریب و تدارک جنگ روانی و افشاگری غیر اخلاقی برای طرف مقابل در مکتب سیاسی #شهید_رئیسی جایی نداشت. چیزی که برخی ما بچههای انقلابی به آن گرایش داریم.
4. مسیر رئیسی در تصمیم به نامزدی براساس تفکر پیرامون #تکلیف و حجت واقعی و همراه با نوعی ایثار و فداکاری بود. برخلاف کسانی که پیشاپیش تدارک و برنامهریزی میکنند برای رسیدن به پستهای بالاتر.
5. #مردمیبودن یک ژست نیست، بلکه یک مشی و سبک زندگی است. یعنی تواضع عملی و پیوند چهره به چهره و عشق واقعی به مردم و درد کشیدن از سختی مردم و کنار آنها بودن در مشکلات، لحظات سخت و حوادث و...
6. #مدیر_انقلابی یعنی کسیکه از بسیاری از امتیازات معمول و رفاهیات مادی حتی مجاز و قانونی پهلو تهی میکند. به جای دل دادن به این تمتعات، باید دل سپردن به خدمت مردم برای مسئولینی در این طراز معیار باشد.
7. نکته دیگر #کارآمدی و کفایت رئیسی است. فقط خوب بودن کافی نیست بلکه باید بتوان بار بزرگ مدیریت کشور را برداشت.
8. نکته بعدی #مشورتپذیری و #شرح_صدر و قدرت تعامل با همه گروهها و افراد داخل نظام با تنوع فکری و جناحی مختلف، و عدم استبداد فکری و خودمداری شخصیتی.
همین تعامل و #شرح_صدر در سیاست خارجی با کشورهای همسایه، مسلمان، شرقی، آفریقایی، آمریکای جنوبی و... همراه با عزت و حفظ اصول انقلابی بود که توفیقات جدیدی در این ایام آفرید.
#رئیسی
#حکمرانی
#مدار_انقلاب
#مدیر_انقلابی
#سلوک_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#نکته
اگر مکتب #سیاستورزی_انقلابی را تبیین و تثبیت نکنیم، در آتش #سیاستبازی خواهیم سوخت. #روایت_رئیسی فرصت و روزنهای برای عبور از این معبر است...
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#نکته
☘ #رهبر در حکومت اسلامی نه فقط حاکم که #طبیب است. طبیب افراد و جامعه. وقتی سخنی میگوید یا بر مسئلهای تأکید مضاعف میکند، نشان از تشخیص یک درد و بیماری دارد.
☘ قریب به ده مدل تأکید بر رعایت #تقوا و اخلاق در پیام امروز آقا به افتتاحیه مجلس دوازدهم، گویای تشخيص نوعی آسیب است که طبیب کشور احساس کرده است.
#تقوای_سیاسی
#مجلس_دوازدهم
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 سیاستورزی بعد از رئیسی (لزوم روایت و تثبیت مکتب سیاسی و مدیریتی رئیسی) 🔻 ارتقای سیاستورزی ازد
📝 فلسفه انتخابات در عصر انقلاب اسلامی
🔻 ما در مقطعی بهنام #عصر_انقلاب اسلامی فقط زندگی نمیکنیم بلکه در بستر انقلاب اسلامی دوران ابتلائات و عصر رشد خود را طی میکنیم.
🔻 دراین میان انتخابات یک رخداد سیاسی با تعریفی که در دنیای مدرن میبینیم که عبارت از رقابت برای #تصاحب_قدرت و رسیدن به مسند استعلا است، نبوده و بلکه یکی از ابتلائات انسان عصر انقلاب است.
🔻 لاجرم انتخابات با رقابت سیاسی پیوند دارد اما جنس کنش ما، تعیینکننده صعود یا نزول ما در #سلوک با حوادث انقلاب است.
🔻 فلسفه انقلاب اسلامی، تربیت و رشد انسان #عصر_ظهور است. انسانی تراز عصر ظهور است که مدار کنش خود را #عبودیت قرار دهد و بین عبودیت و تولی به ولایت پیوندی است ناگسستنی.
🔻 حال یکی از عقبات پیشروی ما انتخابات است. به آن چگونه بنگريم؟ تعامل من با برادر مؤمنی که همنظر من نیست چگونه باشد؟ تعامل من با رقیبم چگونه باشد؟ واکنش من در برابر ناملایمات و دسیسهها و تهمتها چه باشد؟ بروز و ظهور هر اقدامی نشان از مرتبه وجودی و میزان رشد ما دارد.
🔹چنانکه رئیسی نحوهای از رشد و انسان بلوغ یافته در مکتب تربیتی انقلاب را به نمایش گذارد. رئيسی بر مدار عبوديت و ولایت گام برداشت.
🔹اگر از مسند قضا که حاشیه امن بود فاصله گرفت، چون وظیفه و خدمت بر خلق را بر #عافیتطلبی ترجیح داد، یعنی تقدم رضای الهی بر خواهش نفسانی.
🔹اگر در مناظرات در برابر #بیاخلاقی سکوت کرد، دست به اقدام متقابل نزد، #افشاگری بیضابطه نکرد، یا در تبلیغات انتخاباتی برای اثبات خود به تخریب ناجوانمردانه دیگری نپرداخت، چون تقوا را رعایت کرد.
🔹اگر در دوران ریاستجمهوری آرام و متین دوید، کار کرد، از کنار ناسپاسی ها با سماحت و بزرگواری گذشت، چون دنبال مطرح کردن خود نبود، درپی انجام وظیفه بود، یعنی در مدار عبودیت گام میزد.
🔻 امروز در آستانه انتخابات بیش از آنکه نگران نتیجه باشم، نگرانم نحوه سلوک ما با این پديده معنوی که بستر ابتلا تک تک ما انقلابیهاست، هستم.
🔻 انتخابات هم در عرصه کارزار تبلیغات و تلاش برای یافتن گزینه برتر و هم در قله انتخاب و پس رأی آوری یک فرد ابتلا دارد. فرد و جامعه رهین انتخاب و عمل خود هستند. پس حتی ملاک یابی انتخاب نیز باید براساسِ عبوديت و نظام فکری منسجمی باشد تا نتیجه در پی داشته باشد.
🔻 مردانه در کارزار انتخابات عمل کنیم، از عقیده خود دفاع کنیم، استدلال بياوريم ولی همه را در مدار عبوديت تنظیم کنیم. برادران عزیزم: اوصیکم و نفسی بتقوی الله...
#انتخابات
#تقوای_سیاسی
#عصر_انقلاب
#عصر_ظهور
#عبودیت
#رئیسی
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
چقدر تصویری که آقا از #رئیسی ترسیم کردند، جامع، #الگوساز و برای بسیاری روایتی جدید است...
🆔@taalighat