تعلیقات
📝 چه باید کرد؟ (2) 1) ما معمولاً پس از هر شکست سیاسی، مشغول انواع تحلیلها و آسیبشناسی میشویم. بع
📝 چه بايد کرد؟ (3)
فرصت نداشتنِ دولت
1⃣ فصل بازگشت به مردم
🔹 اساساً نقطه عزیمت #جریان_انقلابی و کانون حرکت او با کانون حرکت و اقدام #جریان_غربگرا متفاوت است. انقلاب از #مردم آغاز میکند و جریان غربگرا از #قدرت و مسندهای حاکمیتی. پس نقطه عزیمت و تمرکز همتها متفاوت میشود. پس "نداشتن دولت" نیز "فرصت" میشود.
🔹 همین تفاوت در #نقطه_عزیمت موجب میشود کنشگری هریک چه در زمان برخورداری از دولت یا عدم برخورداری متفاوت شود. هرچند جریان انقلابی نیز برخورداری از دولت را فرصت میداند و برای آن برنامهریزی نیز دارد اما نبودن در رأس هرم قدرت، او را متوقف نکرده و از کنش باز نمیدارد.
🔹 پس امروز که جریان انقلابی در رأس قوه مجریه نیست، وظایفش پایان نمییابد. و باید از این #عزلت به نفع انقلاب بهره ببرد. عزلت مایه #تفکر و بازیابی و #بازسازی است و حال که بار اداره را بر دوش نداریم باید درباره مسائل مهم بیاندیشیم و بارهایی که در چنين موقعیتی امکان برداشتن دارد را برداریم.
🔹 بنابراین مهمترین اقدام جریان انقلابی طراحی مناسبات اجتماعی و #بازگشت_به_مردم است. چرا که رأس المال انقلاب مردم اند و با مردم است که انقلاب پدید آمد، میماند و به پیش میرود. پیشنیاز این امر #بازسازی_روابط_اجتماعی جبهه انقلاب و اساساً احیای زیست اجتماعی است.
2⃣ فصل بازسازی جبهه
🔹 از سوی دیگر بخشی از فهرست کارهایی که در فرصت نداشتن دولت میتوان به آن اندیشید عبارتند از:
1. بازیابی هویتی و بازسازی فکری
2. بازسازی ساختاری و قوام درونی
3. امتدادیابی اجتماعی و توسعه
4. شناسایی آسیبها و درمان
5. ایجاد زیرساختهای اجتماعی
6. تلاش برای شناخت بهتر کشور، امر اداره و حکمرانی و گلوگاه مشکلات
7. شناخت راهحلها و حل مسئله در مقیاس مقدور
8. بهرهمندی از دسترسی به نقاط اتصال به حاکمیت (نهادهای ذیل ولی فقیه) و ارتقای عملکرد آنها
9. اتصال به ذهنیت اجتماعی و ایستادن در نقطه پاسخ و اقناع (نقطه تبیین)
10. آینده پژوهی نیازهای انقلاب و ایجاد آمادگی برای آیندههای محتمل
11. طراحی #رؤیای_ایرانی انسان عصر انقلاب اسلامی و تلاش برای کشف مسیر تحقق آن و تبدیل آن به خواست عمومی
12. تجربهنگاری نخبگان انقلابی که در حاکمیت حضور داشتند از زاویه حکمرانی و مسئله #اداره_کشور برای مماس شدن با مسئله عینیت
13. شناسایی مدیران انقلابی نسل جدید که در دولت شهید رئیسی خوش درخشیدند و بهرهمندی از ظرفیت آنها
14. خیز بلند برای ساخت ایران قوی براساس همه لوازم ایجابی و سلبی آن
🆔@taalighat
"قالوا بلی" به گریه برای تو گفتهایم...
ما پای سوختن ز غمت ایستادهایم
#شعر
🆔@taalighat
#حوزهای_که_نمیشناسیم
✅ دو یادداشت بسیار خوب از حجتالاسلام والمسلمین دکتر حبیبالله بابایی از اساتيد برجسته علوم انسانی و حوزه مطالعات تمدنی، باعنوان "#توتالیتاریسم_شبه_علم" که در نقد سخنان اخیر وزیر علوم نگاشته شده است و توصیفی از وضعیت حوزه امروز است و میتوان آن را ادامه دغدغه یادداشتهای "حوزهای که نمیشناسیم" دانست:
https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1575
https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1576
#حوزه_پساانقلاب
#علوم_انسانی
#وزیر_علوم
#دکتر_بابایی
🆔@taalighat
🖤 پیامبر اعظم، وجودی که قدرش را نمیدانیم
☘ یادم میآید برخی منبری های قدیمی وقتی خطبه ابتدای #منبر را میخوانند و به نام مبارک رسولالله صلی الله علیه و آله میرسیدند، به نشانه احترام نیم خیز میشدند و سر را به نشانه تعظیم فرود میآوردند. این نوع از بروز خضوع و ادب نسبت به پیامبر مکرم اسلام برایم معنای خاصی داشت. یکی از ویژگیهای قدیمیها #قدرشناسی بود. قدر نعمتها را میدانستند.
☘ ما #قدر_پیامبر را نمیدانیم. حداقل اندازه عظمتی که او رقم زده است، نمیدانیم. پیامبری که از میانه #عصر_جاهلیت فراگیر در غرب و شرق، اسلام عزیزی را به ارمغان آورد که شاگردان بینظیری چون عمار و #سلمان و ابوذر و مقداد و حمزه و... تربیت کرد.
☘ ما حتی معنای #خاتمیت را درست تبیین نمیکنیم، پیامبر خاتم، دین خاتم و اندیشه خاتم، #اندیشه_قاهر و غالب است، اندیشه بیپایان است، دینی است که خدای متعال اراده فرموده: "لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون" پس ما هیچ بنبستی در مقابل دنيای #غرب و تمدن مادی نداریم. راه عبور از #جاهلیت_مدرن و رهانیدن انسان معاصر از چنگ شیطان مدرنیته، تمسک به ذیل اندیشه آسمانی پیامبر خاتم است.
☘ #پیامبر خاتم ما را به عالیترین #حیات_انسانی که خدای متعال وعده داد بود، میبرد. نعمتی که ابعاد مهمی از آن در مقابل امم دیگر باز نبود.
☘ ما #حیات_برتر خود را، امکان تحول و تقرب خود را، امکان رسیدن به مراتب بالای توحیدی را مدیون وجود مبارک و نازنین پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم هستیم ولی او همچنان ناشناخته و #غریب است و ما نسبت به وجود مقدسش دچار #غفلت_تاریخی شدهایم. با آنکه آموزههای دینی ما فقدان او را چنین عظیم توصیف میکند: أُُصِبْنَا بِک یا حَبِیبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِیبَةَ بِک حَیثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْی و حیث فقَدناک... فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
#منبر_مجازی
🆔@taalighat
☘ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
🆔@taalighat
#غصه
وضعیت دارد از #جریان_سیاسی به #فرقه_سیاسی تنزل پیدا میکند. وقتی فرقه ایجاد شد، دعوای حیدری _ نعمتی طبیعی است.
#جریان_خاص
🆔@taalighat
درباره ماجرای پناهیان...
1. پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت:
دوقطبی سازی بد است.
هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید.
چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی.
کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟
گویی کسی بگوید:
آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیتالمال تعدی کرد با او برخورد کنید.
چه پسر رهبری باشد
چه پسر خاتمی باشد...
بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی!
اسلوب این نوع سخن اقتضا میکند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد.
2. اما درباره پناهیان، او کیست؟
وقتی به #روند_دینداری نگاه میکنم میبینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند:
طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی.
طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا.
اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از #بچههای_انقلاب پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند.
پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابیها.
آغاز ماجرای #پیادهروی_اربعین را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سالهای سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را #اربعین با خود برد تا کمکم طعم آن را فراگیر کند.
همین پناهیان سالهای سال #اسلام_سیاسی گفت. از #دوقطبی واقعی گفت، وسط دهها #فتنه از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان میآید اینجا.
3. همه اینها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد میکنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته.
4. مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از #قدرنشناسی است. خدا از انسانهای #ناسپاس خوشش نمیآید، عقوبت میکند. آخرین مورد پیش روی مان #رئیسی است. همانهایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را میزدند جماعت #ناسپاسها و اینجا چقدر جای پای #جریان_خاص پررنگ است.
5. این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد میکنند، میدانم #قاطبه بچههای انقلابی اینگونه اند. اما #برخی را میشناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی #احقاد_بدریه است.
نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین!
🆔 @taalighat
هدایت شده از تعلیقات
رویکرد جبههای و الگوی نقد
(الگوی مواجهه درون جبههای)
🔻 این روزها در هر گروه و کانال و پیجی شاهد تضارب آرا در موضوعات مختلف هستیم که بسیار امیدبخش و نشاندهنده پویابودن جامعه است. اما گاهی این تضارب آرا در بین بچههای جبهه انقلاب به جدال و خصومت و عناد کشیده میشود. یکی دیگری را متهم میکند و دیگری بقیه را نفی. این نقطه و بزنگاه #خطای_راهبردی است. مسئلهها تمام نمیشوند و هر روز با مسئلهای جدید مواجهیم پس نمیتوانیم نسبت به تک تک مسائل نسخه بپیچیم بلکه باید اساس و قواعد کلان را تنظیم کنیم.
🔻 #تضارب_آرا موجب رشد است و #تنازع موجب فشل شدن و نابودی.
وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال:46)
گفتگو و نقد و آزاداندیشی مثل نان شب برای ما واجب است اما بشرطها و شروطها.
🔻 مختصات رویکرد جبههای
🔹 ما در چه جبههای ایستادهایم و نقطه مقابل ما کیست؟ پاسخ به این سؤال الگوی مواجهه ما را روشن میکند. گاهی ما همه همت خود را برای نفی و #طرد کسی میگذاریم که در خاکریز خودی است. همین موجب غفلت از دشمن واقعی و موجب تغییر اولویت میشود. رویکرد جبههای #اولویت مواجهه و کنش را نشان میدهد.
🔹 رویکرد جبههای نافی آزاداندیشی و گفتگو و نقد نیست، بلکه گفتگو ره ضروری میداند اما درعینحال #مسئله و نامسئله را از هم تفکیک میکند، #روش_نقد و #سطح_واکنش را تعيين میکند.
🔹 #رویکرد_جبههای بعد عاطفی و روحی ما با آنهایی که نگاه شان را نمیپسندیم را تأمین و اصلاح میکند. رویکرد جبههای بعد #اخوت را برجسته میسازد تا حتی در #دل نسبت به کسی که نقد دارم، #کینه نداشته باشم بلکه سرشار از محبت و اخوت باشم درعین اینکه از باور و نقد متقن خود نیز چشمپوشی نمیکنم اما در مدل ابراز آن دقت میکنم. چراکه #نسبت_روحی ما با طرف مقابل اثر مستقیمی بر او دارد.
🔹 رویکرد جبههای #ظرفیتساز است نه #ظرفیتسوز ، ظرفیت ارتباط و #انسجام و ولایت در جامعه مؤمنین را افزایش میدهد، نقد موجب جدایی و فاصله و کدورت نمیشود بلکه چنان پخته و برخاسته از اخوت است که مزید انسجام و پیوندهای برادری است.
🔹 #رویکرد_جبههای بستر #آزاداندیشی است چرا که #امکان_گفتگو و امکان شنیده شدن نقد را فراهم میکند چون کسی با موضع و قضاوت پیشینی به سخن و نقد برادرش نگاه نمیکند و نقد او را هدیهای برادرانه میداند نه اقدامی خصمانه.
🔹 رویکرد جبههای #نگاه_صفروصدی ندارد تا راحت #حذف کند، بلکه #نگاه_طیفی دارد. طیف را میبیند، مجموع را لحاظ میکند، نگاهش تشکیکی است، پس دایره خودی را آنقدر مضیق نمیبیند که فقط خودش بماند و دوستانش.
🔹 #رویکرد_جبههای مخالف #برچسبزنی است. راحت دیگری را #صورتی یا #عدالتخوار خطاب نمیکند. درعین صراحت و آزاداندیشی در نقد لطافت نیز دارد. #اخلاق و تقوای در تعبیر و در قلم نیز دارد. پس نه تهمت میزند، نه برچسب، نه قضاوت میکند بلکه متمرکز بر مسئله، حاق موضوع را نقد میکند.
🔹 #رویکرد_جبههای میداند #ما آنقدرها زیاد نیستیم که بخواهيم هر روز با نیش قلم و زبان تعداد جدیدی را از جبهه کم و حذف کنیم. ما بايد ما بمانیم.
#رویکرد_جبههای
#الگوی_مواجهه
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#آزاداندیشی
#اخوت
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
#لینک 🔻فهرست یادداشتهایی باعنوان: "حوزه ای که نمی شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی" 🔹بخش
📝 بهبهانه آغاز سالتحصیلی جدید حوزههای علمیه
امروز رسماً سالتحصیلی حوزههای علمیه آغاز شد. اطلاعیه برگزاری انواع دروس سطوح عالی و خارج در زمینه فقه و اصول و تفسیر و کلام و فلسفه و عرفان چشمنواز است.
1. حوزه سنتی و دروس خارج
امروز بیش از 270 درس خارج فقه و اصول بهصورت رسمی در حوزه علمیه قم دائر است و تعداد دروس خارج غیر رسمی به بیش از اینها میرسد.
هرچند کرونا بر همه نظامهای آموزشی اثر منفی داشت و حوزه نیز مستثنی نبود اما همچنان دروس اصلی با نشاط و پویایی در حال برگزاری است.
اما برخی #حوزه_سنتی را آماج نقد قرار میدهند غافل از اینکه حوزه سنتی، میراث دار ده قرن مجاهدتهای علمی فقها و علمای شیعه در طول تاریخ بودهاند که سینه به سینه میراث علمی و منهجی و روشی را به این نسل منتقل کردند. این نقش تاریخی را اگر ناديده بگیریم، یعنی از #مکانیسم_اجتماعی انتقال #سرمایههای_تمدنی غفلت ورزیدهایم.
تکیه بر این میراث عظیم و به تعبیر امام راحل منهج #فقه_جواهری که #نماد_تفقه_اصیل شیعی است، امکان حضور در عرصههای نوپدید را فراهم میآورد. آنچه امروزه تحت عنوان فقه معاصر شنیده میشود، بدون تکیه به این تراث غنی امکان پدیدآمدن و پیش رفتن نداشت.
اما #انقلاب_اسلامی با بهره بههنگام از ظرفیت حوزه سنتی، افقهای نو را پیش روی آن گشود و بسیاری از بزرگان همین طیف به دعوت انقلاب روی خوش نشان دادند و گام در مرحله نخست پرداختن به نیازهای فکری حکومت دینی نهاد.
در چنين بستری بود که فقه معاصر متولد شد. نقش محوری، هوشمندانه و درایت راهبردی آیتالله #اعرافی در ایجاد چنين پیوندی بین حوزه سنتی و موضوعات جدید در سالهای اخیر، انکارناپذیر است.
این همه بهمعنای عدم انتقاد نسبت به کنش سیاسی بخشی از حوزه سنتی نیست.
2. فقه معاصر، گستره موضوع و انقلاب
بنابر آنچه گذشت امروز در کنار دروس خارج فقه با موضوعات عمومی عبادات و معاملات دروس خارج با موضوعات جدید نیز در جریان است. برخی از این موضوعات عبارتند از:
۱. فقه اجتماعی
۲.فقه احیای حقوق عامه
۳. فقه اخلاق
۴. فقه اداره
۵. فقه امنیت
۶. فقه بورس و بازارهای مالی
۷. فقه بیمه
۸. فقه پزشکی
۹. فقه پول
۱۰. فقه پولشویی
۱۱. فقه تربیت
۱۲. فقه جمعیت
۱۳. فقه حریم خصوصی
۱۴. فقه حقوق بشر
۱۵. فقه حکمرانی
۱۶. فقه حکومت
۱۷. فقه خانواده
۱۸. فقه رسانه و احکام آن
۱۹. فقه رمز ارزها
۲۰. فقه روابط بین الملل
۲۱. فقه رؤیت هلال ماه با چشم مسلح
۲۲. فقه شخص حقوقی و شرکت های سهامی
۲۳. فقه عدالت
۲۴. فقه عقود مستحدثه
۲۵. فقه فضای مجازی
۲۶. فقه قانون
۲۷. فقه مالکیت فکری
۲۸. فقه محیط زیست
۲۹. فقه هوش مصنوعی
۳۰. فقه ورزش
۳۱. فقه کارگزاران
۳۲. نظام اقتصادی اسلام
۳۳. فقه هوش مصنوعی
این تنوع نشان میدهد #حوزه_امروز در واقع #حوزه_پساانقلاب است. حوزهای که به نیازهای روز بیاعتنا نیست. خود را متعهد به حل مسئله جامعه اسلامی میداند. هرچند در آغاز راه باشد.
#فقه_معاصر یک آغاز است، و این آغاز نیاز به افزونههای جدی دارد. #آسیبشناسی و تحلیل روند موجود لازمه رساندن این مسیر به مرحله دوم است. مرحلهای که درک دقیقی از امر #حکمرانی دارد و هم #مدرنیته را میشناسند که انشاالله در یادداشت مستقلی به آسیبشناسی فقه معاصر خواهیم پرداخت.
3. مراجع تقلید، چشم و چراغ حوزه
اما این سرمایه با حضور ارزشمند و بیبدیل #مراجع_تقلید پدید آمده است. چندی پیش که سری به مسجد اعظم زدم، از فقدان تدریس حضرات آیات عظام #وحید خراسانی، #شبیری زنجانی و #مکارم شیرازی دلگیر شدم. چندی پیش بود که مسجد اعظم برای درس این اعاظم مملو از جمعیت میشد و امروز کهولت سن مانع از این فیض شده است. الحمدلله که هنوز درس حضرات آیات عظام #نوری همدانی، #سبحانی و #جوادی آملی برقرار است. مراجع ستونهای حوزه هستند و به واسطه ایشان است که این فیض جریان میگیرد. اساتیدی که امروز تکیه بر مسند تدریس خارج دارند، دیروز از دریای علم این اعاظم متنعم بودند. مبادا نسبت به این سرمایه عظیم ناسپاس و قدرنشناس باشیم.
#حوزه_پساانقلاب
#حوزه_علمیه
#فقه_معاصر
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه بايد کرد؟ (3) فرصت نداشتنِ دولت 1⃣ فصل بازگشت به مردم 🔹 اساساً نقطه عزیمت #جریان_انقلابی و کان
چه باید کرد؟ (4)
📝 لزوم توسعه اتصال به اندیشه رهبری
🔻 گمانم اگر رشدی در صحنه فکری میبینیم محصول مصرف بخشی از #اندیشه_رهبری است و اگر کاستی و فقدان و نارسایی هم میبینیم نتیجه عدم اتصال به این اندیشه است.
🔻 رصد روش بحثها، سطح بحثها، نوع تحلیلها، نوع برداشت از مسائل همه نشان میدهد ما در طول سال کمتر بهعنوان یک #منبع_غنی به #اندیشه_رهبری میپردازیم.
🔻 ما فهرستی از مسائل را از منظر آقا مطالعه و جمعبندی نکردیم. مسئله انتخابات، مسئله مردم، مسئله ریاستجمهوری، مسئله کارآمدی، مسئله عدالت، مسئله پیشرفت، مسئله سیاستورزی و دهها مسئله دیگر همچنان مغفول و #فاقد_ادبیات و مبنای روشن تحلیل است.
🔻 جوان مؤمن انقلابی تنها زمانی #انسان_انقلاب خواهد بود که از این اندیشه تغذیه کند، آن را مصرف کند و زیست خود را با آن سامان دهد، وگرنه انقلابی بودن به یک احساس و حال عاطفی تقلیل خواهد یافت و یک #زیست_متفاوت نخواهد بود.
🔻 یکی از اقدامات مهمی که باید در #گام_دوم به آن پرداخت #اتصال به اندیشه رهبری است. اتصال به اندیشه رهبری بسیاری از نارساییهای ما را ترمیم خواهد کرد و یک گام اساسی در #بازسازی_جبهه_انقلاب است. هرچند این کار ظرافتهای فراوانی دارد.
🔻 اگر طیف وسیعی از جوانان به اندیشه رهبری متصل شوند، با آن #انس بگیرند، از آن تغذیه کنند، شاهد یک اتفاق جدید و شکلگیری #نسل_جدید از جوانان انقلابی خواهیم بود.
🔻 میماند تعیین تکلیف چند مسئله:
معنای اتصال به اندیشه رهبری
مدلهای اتصال به اندیشه رهبری
روشهای توسعه اندیشه رهبری
ایدههای عملیاتی موفق
منابع اصیل اندیشه رهبری
مراجع فکری تبیین اندیشه رهبری
و...
🔻 این راه دشواریها و الگوهای توسعه بسیاری دارد. طرح مطالعاتی #ازتوحیدتاتمدن تلاشی کوچک در این راستا بود و گامهای دیگری که انشاالله برای تکمیل این چرخه خواهیم برداشت. برادر میرزایی زحمت کشیدند و اطلاعات خوبی از این طرح را در این فهرست ارائه کردند:
🔻🔻🔻
📚معرفی طرح مطالعاتی از توحيد تا تمدن
https://eitaa.com/sajjadmirzaei_ir/2625
#ازتوحیدتاتمدن
#اندیشه_رهبری
#جبهه_انقلاب
#گام_دوم
#از_توحید_تا_تمدن
#بازسازی_جبهه_انقلاب
🆔@taalighat
ای داغدار داغ پدر یابن العسکری
داری دوباره دیده ی تر، یابن العسکری
ما هم به غربت پدرت گریه می کنیم
ما را میان گریه بخر یابن العسکری
خسته شدیم، از غمِ دنیای بی امام
از این همه بلا و ضرر، یابن العسکری
صبر همه تمام شد و شب سحر نشد
کی می رسد زمان سحر یابن العسکری
دیدی، ندیده در به در و عاشقت شدیم
چشمان ماست خیره به در، یابن العسکری
ما را که از فراق حرم جان به لب شدیم
تا کربلا دوباره ببر یابن العسکری
محمدجواد شیرازی
🆔@taalighat
📝 توضیحی درباره یادداشتهای اخیر
☘ بعد از انتخابات مانند همه شما، من نیز به این فکر بودم که "چه باید کرد؟" و یادداشتهایی با همین عنوان تقدیم شد. در این سلسله یادداشتها در حال ساخت اجزای یک #ایده واحد هستم:
🔰 تاملی درباره آینده و بازسازی جبهه انقلاب و مناسبات اجتماعی
📝چه باید کرد؟ (1)
https://eitaa.com/taalighat/1657
📝چه باید کرد؟ (2)
https://eitaa.com/taalighat/1730
📝چه باید کرد؟ (3)
فرصتِ نداشتنِ دولت
https://eitaa.com/taalighat/1731
📝چه باید کرد؟ (4)
لزوم توسعه اتصال به اندیشه رهبری
https://eitaa.com/taalighat/1742
🔹 پس این موارد از هم مجزا و غیر مرتبط نیستند. هرچند بخشهایی را نیز بهصورت عمومی نخواهم نوشت، اما در یکی دو جلسه برای اساتیدم ارائه داشتم.
🔹 یادداشتی که در ادامه میآید را بیش از دوماه پیش نوشتم اما منتظر شرایط مناسبی بودم تا آن را تقدیم کنم. گمان کنم الان حواشی فروکش کرده و امکان توجه بیشتری فراهم است.
🔹 یادداشت اخیر که در ادامه تقدیم خواهد شد، در ذهن حقیر #اهمیت_راهبردی و چندوجهی دارد، هرچند ظاهراً پیشنهادی جزئی باشد. و با قرار گرفتن در کنار ابعاد مختلف "ایده محوری" ظرفیت رقم زدن امر مهمی را دارد چرا که هم قالب و کالبد اقدام است و ناظر به جنس، محتوا و روح اقدام اجتماعی که نیاز به گفتگو دارد.
یادداشت آتی نوعی #دعوت است...
مثل همیشه از نقدونظر دوستان بهره میبرم
#دعوت
#جبهه_انقلاب
🆔@taalighat