گزارشی از رویداد ایدهپردازی حجاب
1⃣ بعد از اغتشاشات اخیر کشور با تجربهی جدیدی در حوزه حجاب مواجه شد و آن عبارت بود از عادیسازی #کشف_حجاب. بسیاری از متدینین نگران شدند و محور گفتگو در بسیاری از جمع ها اعلام نگرانی از این شرایط بود. فضا اما بیش از آنکه بهسمت #حل_مسئله پیش رود بهسمت #واگویه_مسئله یا بههمان تعبیر خودمانی نق زدن های مکرر پیش رفت.
2⃣ جمعی از #طلاب دغدغهمند به این نتیجه رسیدند که کشور با مسئلهای عینی روبرو است که نمیتوان با اکتفا به نگران بودن آن را حل کرد و باید در پی #حل_مسئله بود. اما #مدل_حل_مسئله رفتن به سمت #جذب_عقلانیت جبهه انقلاب انتخاب شد.
به این نحو که در قالب سلسله نشستهایی #ایدهها و نظرات اصطیاد شده، تجمیع و صورتبندی شود و در نهایت به حاکمیت ارائه گردد. علاوه بر این با ارائه یک فراخوان عمومی از افراد دارای ایده خواسته میشود بهصورت مکتوب ایدههای خود را ارسال کنند.
3⃣ سلسله نشستهای #ایدهپردازی_حجاب از 6 بهمن تا 18 اسفندماه 1401 در قم برگزار شد و 24 استاد حوزه و دانشگاه در 21 نشست ایدههای خود را ارائه کردند. همچنين حدود 20 ایده نیز از سوی اساتید حوزه و دانشگاه به دبیرخانه نشست ارسال گردید که در حال ارزیابی و داوری است.
4⃣ در این سلسله نشستها حجج اسلام و المسلمین آقایان فلاح شیروانی، پیروزمند، قنبریان، محمدی، مهدیزاده، کدخدایی، دهقان، بیاتی، سرلک، الهی منش، صدوق، موسوی، وکیل پور و آقایان دکتر اقبالی، کاویان، فروغی فر، و خانم ها دکتر شریف، زارعی، منصوری، زاهدی فر، دارابی و... حضور یافتند.
5⃣ #محصولات این نشستها در قالبهای زیر ارائه میشود:
🔸 یک مجلد کتاب حاوی متن همه سخنرانیها
🔸 یک گزارش سیاستی از ایدهها، آسیبشناسی ها و ملاحظات جهت ارائه به دستگاههای حاکمیتی
🔸 یک گزارش محتوایی از صورتبندی انواع ایدهها
🔸 چندین اینفوگرافی تفکیکی ارائه محتوا
6⃣ باید به این نتیجه برسیم که راهحل مشکلات، #اندیشیدن و #اقدام است و با تکرار غصه و نقد این و آن و اصطلاحاً در گوشهای نشستن و غُر زدن مسئلهای حل نمیشود.
7⃣ این رویداد فشرده و بههنگام محصول تلاش جهادی جناب حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی و دوستان و شاگردان شان بود که بايد این جدّ و جهد را ارج نهاد. همچنین عنایت دوستان بزرگوار در مسجد مقدس جمکران، پژوهشکده باقرالعلوم، مؤسسه آموزش عالی امام رضا ع، که با در اختیار قرار دادن سالن جلسات زمینه برگزاری جلسات را فراهم کردند.
🔻 این رویداد بدون دریافت حتی یک ریال کمک و بهصورت خودگردان برگزار شد. تلخی بیمهری نهادهای متولی امور فرهنگی با شیرینی کار جهادی طلاب جوان جبران میشود.
➖➖➖➖➖➖➖
💢 لینک پوستر رویداد ایدهپردازی حجاب
🔻https://eitaa.com/D_gofteman/133
💢 لینک پروپوزال معرفی رویداد
🔻https://eitaa.com/fekrefarda/8
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
#جذب_عقلانیت
#حل_مسئله
#حجاب
#اندیشکده_فکر_فردا
#دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔https://eitaa.com/taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدئو
📽 تحلیل مهم و راهبردی شهید #حسن_باقری از وضعیت #جنگ
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔻 مسئله اصلی امروز ما این است. اولا تحلیل جامعی از صحنه درگیری و #جنگ_تمدنی نداریم. ثانیا طرحی برای این موقعیت نداریم. لذا تدبیرهای ما جواب نمیدهد.
🔻 وقتی به مسئله #حجاب نگاه میکنیم دقیقاً باید از چه چیزهایی نگران شویم؟ دقیقاً مسئله را چه چیزی میبینیم؟ این مهم است و تعیینکننده سطح نگاه ماست. حول مسئله حجاب، چه حجمی و تنوعی از مسائل وجود دارد که سالها از آن غفلت داشتیم.
🔻 دوباره این جمله آقا را مرور کنیم:
"دشمنان ما دارند در يک #شاهراه ميتازند و ما نميتوانيم در کوره راه با آنها مقابله کنيم و بايد همسنگ آنها عمليات کنيم"
🔻 آقا به #مقابله_همسنگ تأکید دارند. یعنی حجم پاسخ باید متناسب با حجم حمله و هجمه باشد. ما در مواجهه با یک درگیری همهجانبه و چندلایه نباید سطحی و تک وجهی اقدام کنیم. تقریر ما از مسئله است که اثر مستقیم در #حل_مسئله دارد.
#جنگ_ترکیبی
#جنگ_تمدنی
#حل_مسئله
#سادهانگاری
#حسن_باقری
#حجاب
🆔https://eitaa.com/taalighat
🔺نگاهی به پندار «زمستان دینداری»
▫️بعد از مسئله #اغتشاشات_اخیر همه به پدیده دهه هشتادیها و خلاءهای جدی در این نسل اشاره کردند و اینکه ما دیگر این نسل را از دست دادیم. اما در گام بعدی پا را فراتر نهاده و سخن از «زمستان دینداری» به میان آوردند.
🔹یعنی تلاش برای القای یک خوانش خاص و جدید از ایران و ایرانی عصر انقلاب اسلامی. حال باید پرسید آیا واقعاً ما همه نسل جدید یا قاطبه آنان را از دست دادهایم؟ اگر به این باور برسیم، همانطور که رسانه چنین میگوید، دچار #یأس فراگیر و احساس قرارداشتن در لبه پرتگاه پیدا خواهیم کرد و یقیناً ترس برادر مرگ است…
▫️دقیقا زمانی که جبهه حق رزمایشهای بزرگ فرهنگی خود را به رخ جهان کشید، به گونه ای که همه مقیاسهای کنش ملی را جابجا کرد و تحلیلهای جامعه شناختی یارای توصیف و تحلیل این رخداد را نداشتند، اتاق فکر غرب به این نتیجه منطقی میرسد که باید این مسیر را کنترل و این حرکت را تخریب کرد.
🔹بیش از ۵ سال بود که «راهپیمایی میلیونی اربعین» تحلیل گران غربی را به چالش کشیده بود.از سوی دیگر رویداد ««سلام فرمانده» از یک سرود و اجرای معمولی فراتر رفته و وارد فرهنگ عمومیملتهای مسلمان و حتی فراتر از کشورهای جبهه مقاومت شده بود.
▫️برگزاری مراسمات مذهبی چون اعتکاف، شب قدر، عاشورا، فاطمیه، عید غدیر و … همه موجب شده بود عناصر فرهنگی #جبهه_حق جلوه گری کرده و خود را به رخ #غرب بکشد. در چنین فضایی جبهه حق «مصصم تر از قبل» و عازم تر از همیشه آماده کنش گری میشد.
🔹این گارد اجتماعی و این اعتماد به نفس ملی که زمینه ساز اقدام ملی است، موجب تجمیع ارادههای سست در میدان که از آن به عنوان قشر خاکستری یاد میشود نیز بود. یعنی توان یارگیری از همه اقشار را دارد. اساسا امور مذهبی چون اربعین، عاشورا، غدیر و جلوههای این چنینی از فرهنگ اسلامی از ظرفیت فوق العاده ای برای ایجاد وحدت و گردهم آیی امتی برخوردار است.
▫️إنَّما ذلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ أَولِیاءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ﴿۱۷۵﴾ این #راهبرد_شیطان برای ایجاد تزلزل در جبهه حق است که با #توسعه_خوف، عزم آنها را به چالش میکشد. این همان چیزی است که رهبری از آن بهعنوان نظام محاسباتی یاد کردند. جامعه ای که تصویر مثبتی از خود دارد، و در نبرد تمدنی خود را فاتح میداند، میکوشد فتوحات خود را گسترش دهد.
🔹اما اگر به همین جبهه گفتید شما در اقلیت هستید، جامعه از دست رفته است، #دهه_هشتادیها نسل سوخته اند، مردم از دین و مذهب رویگردان شده اند، همه اینها موجب برهم خوردن #عزم و تصویر این ملت از خود و آینده میشود.
▫️حتی #بدحجابی و تظاهر به آن هم نباید #تصویر_واقعی ما را از متن حقیقت جاری در جامعه تغییر دهد و دشمن میکوشد با برجستهسازی برخی هنجارشکنیها و زیاد نشان دادن آنچه در واقعیت محدود است اما جلوه ظاهری دارد، #نظام_محاسباتی ما را تغییر دهد. از این روی باید واقعیت را بر اساس حدود آن و نه متأثر از رسانه خوانش کرد.
#زمستان_دینداری
#نظام_محاسباتی
#حجاب
#تحلیل
مطالعه متن کامل یادداشت:
🌐 https://v-o-h.ir/?p=43755
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔https://eitaa.com/taalighat
بارقههای امید در دل ناهنجاری حجاب...
🔰️ فارغ از اتفاقات خرد و کلانی که این روزها پیرامون مسئله #حجاب در جریان است، ظرفیتهایی پدید آمده که امیدآفرین و قابل مطالعه است. اساسا یکی از وجوه فتنهها ایجاد #رشد برای جامعه مؤمنین است. #فتنه سختی دارد، آسیب دارد، رنج و مشقت دارد اما اگر کسی از آن به سلامت بیرون آید به رشد و یسر میرسد.
🔹 بازیابی هویتی زن مسلمان
🔻 بخشی از زنان جامعه انقلابی و مذهبی برای خود فاقد یک هویت اجتماعی بودند. اما با پدیدآمدن جریان #کشف_حجاب بهیک باره احساس کردند ما دارای یک هویتیم که مورد هجمه قرار گرفته است. اولا این هویت را به رسمیت شناختند، ثانیاً برای حراست از آن و جامعه خود دست به کار شدند و همدیگر را در این اقدامات پیدا کردند. ثالثاً برای خود نقشآفرینی اجتماعی تعريف کردند. این يعنی وضعیت جدید زن انقلابی که نیاز به مطالعه و ارتقا دارد.
🔹 برجسته شدن اهمیت حجاب و عزیز بودن آن
🔻 برخی نعمتها آنقدر جلوی چشم است که گاه نادیده گرفته میشود. #کشف_حجاب فرصت داد تا بفهمیم #حجاب چقدر عزیز است، چقدر به یک جامعه آرامش، سامان، طهارت و افق میدهد. چقدر فقدان آن آسیبزا است. حتی جامعه شل حجاب نیز این آسیب را درک کردند.
🔹 فرصت بازخوانی ضعفهای متراکم جبهه انقلاب در حوزه حجاب:
🔻 در دل این مسئله بسیاری از افراد دست به مطالعه، آسیبشناسی و بازخوانی گذشته زدند. اینکه چهکارهایی نکردیم یا چهکارهایی غلطی کردیم که امروز بخشی از دختران ایران میتوانند به راحتی حجاب از سر بردارند. اینکه بدانیم چقدر کارهای نکرده داریم یا چقدر ضعف در عمل داریم و از اطمینان و خوشبینی مطلق نسبت به کارهایمان دست برداریم نعمت بزرگی است.
🔹 مطالعه برنامهریزی طولانی دشمن برای رسیدن به این نقطه:
🔻 امروز بسیاری از افراد در حال بازخوانی فعالیتهای گسترده دشمن هستند. اینکه دشمن برای رسیدن به اهدافش برنامهریزی چندلایه میکند، صبر میکند و بلندمدت اقدام میکند میتواند موجب بازنگری در شیوه اقدام ما شود.
🔹 مواجهه با فردای آزادسازی حجاب
🔻 برخی سادهدل گمان میکردند آزادسازی حجاب، به برداشتن روسری ختم میشود و از آن دفاع میکردند، حال دیدند که به یکباره دیوار حیا فرو میریزد و برهنگی همسایه کشف حجاب است..
🔹 تصحيح تصویر جامعه انقلابی نسبت به شل حجاب ها
🔻 هنگامیکه آقا یا #حاج_قاسم از شل حجاب ها سخن میگفتند بسیاری از انقلابی ها برنمیتابیدند. بخشی از جامعه مذهبی مرزی بین شل حجاب و #بیحجاب نمیگذاشت. برخی از افراد سطحینگر هرگونه بدحجابی را با هرزگی و فحشا مساوی میشمردند. اما در دوره اخیر بااینکه امکان #کشف_حجاب فراهم بود، طیف وسیعی همان حجاب حداقلی را رعایت کردند یعنی به سطحی از حجاب اعلام پایبندی کردند. اصلاح این تصور میتواند زمینه اصلاح مدل تعامل را در پی داشته باشد.
🔹 حرکت بهسمت متولی دارشدن مقوله عفاف و حجاب
🔻 این جمله معروف شد که 32 نهاد در امر حجاب دارای وظیفه هستند. این بهمعنای بدون متولی بودن حجاب بود. چهکسی اینها را بازخواست، هماهنگ و مدیریت میکرد؟ عدم متولی موجب فقدان اقدام مناسب شده بود. حال بسیاری در حال تلاش برای ایجاد #قرارگاه_عفاف_و_حجاب هستند که میتواند نخ تسبیح این تشتت ها باشد.
🔹 رشد عقلانیت جبهه انقلاب
🔻 جبهه با فکر کردن رشد میکند. اما فکر انتزاعی رشدآفرین نیست. فکر کردن ناظر به صحنه و نیاز عینی است که موجب ارتقا میشود. حال جبهه با یک واقعیت و #مسئله_اجتماعی مواجه شده است و میکوشد بهنوعی آن را حل کند. این تلاشها و تأملات ناظر به عینیت در صورت رسیدگی به رشد تصاعدی جبهه منجر خواهد شد.
#حجاب
#جبهه_انقلاب
#عقلانیت_انقلابی
#مسئله_اجتماعی
#تحلیل
🆔 @taalighat
💠 سانسور بخشی از بیانات رهبری توسط برخی دوستان انقلابی
🔻 در این مدت که مسئله #حجاب برجسته بود، دیدیم خیلی ها افراد بدحجاب و بیحجاب را با الفاظی چون هرزه، فاحشه و... مورد خطاب قرار میدادند. خب، امشب همه دوستان از اینکه آقا درباره حجاب و ضرورت آن صحبت کردند، مسرور و خوشحال بودند.
🔻 اما وقتی کانالها و گروههای مختلف را نگاه میکردم، بسیار جالب بود که خیلی از رفقای انقلابی این بخش را پوشش ندادند و منعکس نکردند. جایی که آقا حتی برخی از این افراد مکشفه را اهل دین خطاب میکند. چرا این جملات را کنار سایر کلمات آقا نمیگذاریم؟ چرا رهبری را #سانسور میکنیم؟ چون آنچه ما نمیپسندیم را گفته؟ خب، فرق منِ مدعی انقلابی بودن با دیگری چیست که آقا را تا جایی که با میل من همراه است، روایت میکنم؟
🔻 نه اینکه مسئله ناهنجاری حجاب را انکار کنیم. اما آن را درست ببینیم. در این جملات دقت کنیم. ما شهر را در حال #سقوط روایت کردیم و آقا تحلیل دیگری از بن مایهها و لایههای عمیقی دارد که انقلاب رقم زده است. پس بپذیریم در #روش و سطح #تحلیل با آقا فاصله داریم. و این فاصله معنادار است.
بیانات سانسور شده رهبری توسط طیفی از برادران و رسانههای انقلابی
🔻🔻🔻
🔹 خیلی از کسانی که #کشف_حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند، بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند.
🔹 من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که #اهل_دیناند، #اهل_تضرعاند، اهل ماه رمضاناند، اهل گریه و #دعا هستند؛
🔹 توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. اگر بدانند حتماً نمیکنند. به هر حال این مسئله قطعاً حل خواهد شد. امام در اولین هفتههای انقلاب، مسئلهی حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند. جزو کارهای اوائل امام راحل (رضواناللهعلیه) این بود. حالا هم حل خواهد شد انشاءالله.
#حجاب
#بیانات_رهبری
#زاویه_دید
#سانسور
💻 Farsi.Khamenei.ir
🆔 @taalighat
☘ میلاد امام مجتبی علیه السلام مبارک ☘
روزی حسینی، حسنی دارم و بس
در مملکت ری وطنی دارم و بس
عشاق ره عشق سبکبال ترند
من نیز فقط پیرهنی دارم و بس
دوری مسافت نشود مانع من
تا شوق اُویس قرنی دارم وبس
حالا که حرم نیست، مرا شمع کنید
امشب هوس سوختنی دارم و بس
دنیا تو اگر یوسف کنعان داری
من نیز امام حسنی دارم و بس
تا لطف حسن هست، خریداری هست
تا زلف حسن هست، گرفتاری هست
🌸🌸🌸
باید سر ما را به طنابی بزنند
در مقدم خورشید جنابی بزنند
عشاق نشستند سر راه کسی
تا دست به حسن انتخابی بزنند
باید که به جای چلچراغ و گنبد
بالای بقیع، آفتابی بزنند
حالا که در رحمت زهرا باز است
زشت است اگر حرف عذابی بزنند
آن طایفه ای که پسر زهرایند
خوب است که در شهر نقابی بزنند
ای یوسف کنعان علی ادرکنی
ای ذکر حسن جان علی ادرکنی
🌸🌸🌸
ما از قِبَل تو لقمه نانی داریم
مثل سگ کهف، استخوانی داریم
هر جا کرم است سائلی در کار است
ما با تو همیشه داستانی داریم
تو واسطه می شوی که هنگام دعا
این گونه خدای مهربانی داریم
اصلا چه نیاز لیله القدری هست
تا نیمه ماه رمضانی داریم
ای سوره ی یوسف مدینه، در شهر
ما ترس نظر ز این و آنی داریم
این قد رشید تو تماشا دارد
لا حول ولا قوه الا . . . دارد
🌸🌸🌸
ماییم و تقاضای نظر داشتنت
یک شب ز محله ام گذر داشتنت
ای یوسف ما به ازدحام عادت کن
ماییم و تویی و درد سر داشتنت
تو صبر و سکوت کرده ابراهیمی
قربان تو و چنین تبر داشتنت
تو بانی کربلا شدی و حتی
روزی حسین شد پسر داشتنت
مبهوت شدند لشگریان جمل
از یک تنه این همه جگر داشتنت
ای آیینه عزّ و جلّ ادرکنی
ای حیدر کرار جمل ادرکنی
🌸🌸🌸
تو میوه هر سال خودت می گشتی
پرواز پر و بال خودت می گشتی
هر وقت مقابل علی می رفتی
آیینه ی اِجلال خودت می گشتی
حیف است که با مردم دنیا باشی
جا داشت فقط مال خودت می گشتی
بهتر که همان پیش خدا می ماندی
با مردم امثال خودت می گشتی
گفتند: تو گوشواره ی زهرایی
در کوچه به دنبال خودت می گشتی
هیهات از آن دست بدی که بد زد
دستی که میان کوچه تا آمد زد
#شعر
#لطیفیان
🆔 @taalighat
نخبگان حوزه و دبیر شورا-2.pdf
317.7K
#گزارش
#اختصاصی
📚 جمعی از فضلای جوان حوزه دیدار و گفتگویی صمیمانه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد #خسروپناه داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند.
🔖 در اين فایل گزارشی از اهم مباحث مطرح شده در 44 صفحه تقدیم میشود.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#استاد_خسروپناه
🆔 @taalighat
کانالهای زرد انقلابی و پمپاژ ناامیدی به اسم انقلابی گری
🔻 امروز داشتم کانالی موسوم به #بیداری_ملت را میدیدم. در کمتر از 2 ساعت 4 مطلب با تم انتقادی و مثلا از زاویه مطالبه گری مطرح کرده است. کاری که از بی بی سی و اصلاح طلبان هم برنمیآید.
🔻 بعضیها عادت کردهاند به غر زدن، نق زدن، اصلا عینکی که بر چشم دارند، #عینک_بدبینی است. فقط انتقاد دارند و اعتراض. به عالم و آدم نقد دارند. خودشان هم انگار محور حق هستند.
🔻 آقا بارها و بارها از لزوم #امید گفتند و اینکه نا امید کردن مردم #خیانت است. این افراد ظاهراً انقلابی نمیدانند با این رویه چه بر سر جامعه مخاطبین انقلابی خود میآورند. قطعاً فعل شان ناخواسته است اما نتيجهاش همان است که رهبری آن را خیانت نامیدند.
🔻 بدتر اینکه محتوا و #تحليلهای_ضعیف و شکننده ارائه میکنند و تراز تحلیل و افق نگاه مخاطب را تقلیل میدهند.
🔻 آقایان، عزیزان این سبک کار رسانهای فقط ضربه زدن است به جامعه انقلابی. مطالبه قاعده دارد. ریتم منظم دارد. کار رسانهای هم قواعدی دارد. قرار نیست هرچه به ذهنتان میرسد را بنویسید و در مغز مخاطب فرو کنید. شما نسبت به ذهن مخاطب مسئول هستید. ما هم به #مطالبه و #نقد اعتقاد داریم اما بشرطها و شروطها و با رعایت موازین. این مدل کار همان #مخرج_مشترک یافتن با دشمن است.
🔻 و چقدر از این کانالهای زرد در حال گسترش است. باید بیشتر مراقب جامعه انقلابی و ورودیهای آن باشیم.
این چند نمونه را ببینید تنها در 2 ساعت چهار متن که اشکالات اساسی هم دارد منتشر کرده و این مشتی است نمونه خروار🔻🔻
https://eitaa.com/bidariymelat/111142
https://eitaa.com/bidariymelat/111149
https://eitaa.com/bidariymelat/111151
https://eitaa.com/bidariymelat/111152
#پمپاژ_ناامیدی
#رسانههای_زرد_انقلابی
#مخرج_مشترک_بادشمن
#آسیبشناسی
➖➖➖➖
🆔 @taalighat
#یادداشت_وارده
درباره آوینی (1)
🔻 باید دانست که تمدنها در پاسخ به یک نحوه نسبت و نگاهِ خاص انسان به عالم شکل می¬گیرند و همانگونه که اندیشیدن درباره دفاع مقدس با نگاهی تمدنی و تاریخی ما را متذکر به نحوه برقراری «نسبتِ جدیدِ انسان با عالم می¬کند» _(که این نسبت همان تمدن نوین اسلامی و متفاوت از تمدن غربی است)_ بازاندیشی در آثار و یا فعالیت رسانه ای #آوینی هم، ما را به همین نسبتِ متفاوتِ انسان با عالم رهنمایی میکند. از این جهت آوینی سخنگوی فردای تمدنی ماست و غور در اندیشه آوینی یعنی بستری برای الگوگیری های بیشتر و توسعه هر چه بیشترِ تمدن نوین اسلامی. از این زاویه می¬توان آوینی را سروشی از غیب انقلاب اسلامی دانست که آمده تا تبیین¬گر افقهای انقلاب اسلامی باشد.
🔻 آوینی را باید در بستر اقتضائات #عصر_مدرن و زمانه انقلاب اسلامی شناخت. از سویی اقتضای عصر مدرن سرعت تکنولوژی است و از طرفی دیگر اقتضای سرعت مسائل انقلاب اسلامی، تولید مسائل متکثر است و این مسائل متکثر، کارهای بر زمین مانده زیادی را ایجاد می¬کند. هنر یک انسان تراز انقلاب اسلامی نه در پاسخگویی به مسائل، بلکه در یافتِ اولویت میان مسائل و آنگاه پاسخ به مسائل است. آوینی به تصریح دوستانش، پیش از تحول هم یک خصلت مهم داشت؛ هیچوقت از کنار هیچ مسئله ای بدون فکر عبور نمی¬کرد؛ سید مرتضی پرسش¬گری بود که مسائل را درهم و برهم نمی دید. توان تحلیل از مسائل پیرامونی و یافت نقطه کانونی درد را داشت. به تعبیری آوینی بمثابه طبیبی فرهنگی بود که علائم مختلف بیماری و بعضا داده های غلط بیمار او را به تجویز غلط نمی کشاند. شاید همین هنر آوینی است که آثار او را برای جوان نسل چهارمی #انقلاب_اسلامی هم جذاب می¬کند. البته نباید این هنر را جدا از سیره و سلوک باطنی آوینی فهمید. وقتی حضرت خدیجه سلام الله آن ثروت عظیم را در راه اسلام خرج نمود، قسمتش کوثر شد و آوینی هم از کثراتش گذشت و همه¬ی آثار پیش از تحولش را برای خدا آتش زد و خدا بینشی کوثری به او اعطا نمود و شد تجلی این آیه که «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا».
🔻 سید مرتضی دیدبانی بود که سابقا در زمین حریف زیسته و بعد از تحولش، عمیقا آنرا بازاندیشی و تحلیل کرده بود؛ از همین رو حقیقت انقلاب اسلامی را به یک تقابل در سطح سیاسی تقلیل نداد. انقلاب را عمیق و دقیق فهمید و در نقطه نزاع تمدنی گراهای درستی داد، اما او در دیدبانی تمدنی متوقف نماند و به رزم در میدان پرهیاهوی رسانه، مبتنی بر بینش انقلابی پرداخت. او بدرستی از افق دیدبانی فهمیده بود که اگر واقعیت دفاع مقدس درست روایت نشود، در جنگ روایتها از دفاع مقدس، تمدن غرب و غربگرایان روایتی دیگرگونه از حقیقت قدسی دفاع مقدس ارائه خواهند کرد و از آن حقیقت قدسی بیانی تنزل یافته، مادی و هضم شده در #تمدن_غرب می نمایانند.
🔻 بنابراین آوینی ماموریت #جهاد_تبیین را نه در دهه نود بلکه در دهه شصت به درستی دریافت و برایش از جان و آبرو مایه گذاشت. آوینی به درستی دریافته بود که در جهاد تبیین باید «واقعیت» را «آنگونه که هست» روایت کرد والا دشمن روایتی دلخواه و متناسب با اغراضش از واقعیت ها می¬سازد و مخاطب را ریاکارانه می¬فریبد.
🔻 سید بخوبی می دانست عادت نوعِ اهل رسانه این است که پروپاگاندا محور روایتی از واقعیت بسازند و از آنجا که روایتِ حاقِ واقعیت اساسا مد نظر اهل رسانه نیست لذا این روایت در بهترین حالاتش مبتلا به بی دقتی است. اما او مبتنی بر بینش عمیق از انقلاب اسلامی، در میدان رزم رسانه ای نه تنها از بی دقتی عبور می¬کند بلکه به کارش یقین دارد و این یقین آنچنان برایش مقدس است که در شب قدر، نوارکاست روایت فتحش را بجای قران بر سر می¬گیرد و بک یا الله می¬گوید. اساسا میزکار آوینی همان سجاده دیگری است که آوینی بارها تا به صبح بر سر همین سجاده به خواب رفته، گریسته و مراتب قرب را تا وصول به مقام شهادت پشت سر گذاشته است.
🔻 شاید این حرف برای بعضی سنگین باشد اما در مقام شناخت او چاره ای جز بیان این حقیقت نیست: آوینی در مقامِ شهودِ حقیقتِ انقلاب اسلامی بود و کنش او در میدان رزم رسانه ای، تجلی گاه همین بینش شهودی در نسبت با انقلاب اسلامی بود. مبتنی بر همین بینش الهی، بر خلاف روند متداول مستندهای جنگ، سید مرتضی نه آزادسازی زمین و نه انهدام نیروها و تجهیزات دشمن، هیچیک را به تصویر نکشید؛ بلکه او فتحالفتوح انقلاب اسلامی را که «انسان انقلاب اسلامی» باشد، به قاب تصویر برد و در یک تغییر مهم بجای خبرنگار، رزمنده را در کانون روایت نشاند و از ظاهر رزمنده به باطن او رفت و مخاطب را بر سر سفره باطن رزمندگان نشاند.
📌 ادامه دارد...
📝 به قلم: فاضل ارجمند حجتالاسلام محمد یوسفعلی تبار (دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام)
🆔https://eitaa.com/taalighat
تعلیقات
#یادداشت_وارده درباره آوینی (1) 🔻 باید دانست که تمدنها در پاسخ به یک نحوه نسبت و نگاهِ خاص انسا
درباره آوینی (2)
🔻 سید شهیدان اهل قلم در مقام کنشگر جنگ رسانه ای، خودش را زیسته است. یعنی میان او و اثرش فاصله ای نیست، دوگانگی میان اثر و وجودش دیده نمی¬شود. او همان چیزی را که زیسته، بیان کرده است و کلمات آوینی نازله¬ی مقام وجودی او هستند؛ برخلاف خیلی¬ها که میان اثر و عمل¬شان دوگانگی دیده می-شود و این دوگانگی دیر یا زود طشت رسوایی شان را به زمین می اندازد.
🔻 آوینی در جایگاه دیدبان نزاع تمدنی حق و باطل با بینشی تاریخی به تمامیت این جبهه نظر دارد و تحلیل او از روند انقلاب اسلامی و #جبهه_مستضعفان تحلیلی خرد نیست بلکه به رشد و افول این جبهه تاریخی نظر دارد. مبتنی بر چنین بینشی آوینی شاهد تحولات نوینی است که با وقوع انقلاب اسلامی در گستره تاریخ پدیدآمده است و وعده دهنده¬ی تمدن مقدمه عصر ظهور است: "حتی اگر هیچ برهان دیگری در دست نداشتم ، ظهور انقلاب اسلامی – و بهتر بگویم ، بعثت تاریخی انسان در وجود مردی چون حضرت امام خمینی(ره)- برای من کافی بود تا باور کنم که عصر #تمدن_غرب سپری شده است و تا وضع موعود که انتظار اوست ، فاصله چندانی باقی نمانده است." مجاهد عرصه هنر و جهاد تبیین مادامیکه متذکر این بینش تاریخی نباشد و دیدبانی تاریخی نکند در فهم انقلاب اسلامی و یافت «رشدهای» در درون جبهه انقلاب و تحول تاریخی بعد از انقلاب اسلامی ناکام خواهد ماند و بمرور به ورطه شکست فکری و ارتجاع درمی¬غلطد.
شاید بعضی بپرسند راستی اگر آوینی امروز زنده بود چه میکرد؟
🔻 نقطه تمایز آوینی با دیگران در این بود که از #افق_انقلاب اسلامی و با زبان انقلاب اسلامی با مخاطبانش سخن میگفت نه اینکه از افق تمدن غرب و با زبان تمدن غرب به دفاع از انقلاب برآید. بنظر او مواجهه با پدیده¬های معاصر باید از عالَم انقلاب اسلامی باشد. آوینی در روایت فتحش، راوی توسعه حقیقت انسان بود. قران کریم این حقیقت را در مقام آموزش دعا به رسولش چنین تصویر نموده که یا رسول الله علم را چنین بخواه: «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً» یعنی وجود من را از حیث علم توسعه بده نه اینکه خدایا علمم را زیاد کن. توسعه وجودی در تناسب با علم است که موضوعیت دارد و آوینی اگر امروز بود از صِرف توسعه علم در جمهوری اسلامی یا درباره کیفیت حل معضل کرونا مستند نمی ساخت بلکه توسعه انسان انقلاب اسلامی ذیل این مسایل روایت میکرد.
🔻 زبان سرخ آوینی در دوره حیاتش بی تعارف و بعضا گزنده بود و همین هم حضور او را در حوزه هنری و... مشکل می¬کرد. او بدون بعضی از ملاحظات که امروز برای ما پررنگ شده، سخن میگفت. او حقیقت را بی لفافه و بی لکنت به میان می¬آورد و امروز لازمه آوینی شدن، تقوایی است که شجاعت و زبان سرخ بدهد، تقوایی از جنس تقوای مجاهدان نه تقوای عارفان گوشه نشین منفک از اجتماع.
🔻 رفتار سید مرتضی چه در روایت فتح و چه در سوره بمثابه ملکه زنبور عسلی بود که دیگران بر گردش حلقه می¬زنند تا شهدی بسازند. چشاندن شیرینی شهد انقلاب اسلامی جز به خون دل خوردن و جمع کردن مومنان به انقلاب اسلامی با وجود اختلاف سلیقه¬ها ممکن نبوده و نیست و این گسست های ناشی از اختلاف سلیقه¬ها ریشه در آن دارد که سید مرتضی ¬های جمع ما کم شده¬اند.
راستی جهادگر جهاد تبیین، چگونه می تواند در جنگ روایتها مانند سید مرتضی به پیش بتازد و عقب ننشیند شک به دل راه ندهد؟
🔻 یکی از نگرانی های آوینی خوفِ تاثر از هیمنه تکنیک، تکنیک زدگی و تکنولوژی بارگی بود. آنچنان که بعضی گفته بود من به قرائت عبدالباسط گوش نمی¬دهم چون در قرائت او غلبه فرم بر محتوا اتفاق افتاده است. گاهی ما با خود می اندیشیم که یاد گرفتن بعضی فنون سخنوری یا مناظره یا نگارش و فیلمبرداری و... دست ما را برای دفاع از انقلاب در جنگ روایتها پر میکند، حال آنکه بی مایه فطیر است و سید مرتضی نگران همین تکنیک زدگی، غلبه فرم بر محتوا و کنشگری بی پایه بود. راه طی شده آوینی دو گذرگاه را برای کنشگری در جهاد تبیین به ما می نمایاند:
1. شناخت حقیقت غرب:
سید شهیدان اهل قلم در مقام شناخت و خصوصا شناخت غرب بدنبال عمق شناخت بود نه یک شناخت سردستی و گذرا. از اینرو هیچگاه خود را مهیمن و مسیطر ندید و کیفِ دوشی آوینی در لحظه شهادت هم حاوی کتابی درباره تقابل غرب و شرق بود. بر خلاف ما که با خواندن یک جزوه یا کتاب نقطه آغاز را نقطه اوج می پنداریم.
2. شناخت حقیقت انقلاب اسلامی:
کنشگری در راستای دفاع از انقلاب اسلامی بدون فهم عمیق و دقیق از انقلاب اسلامی نتیجه عکس میدهد. و البته فهم این حقیقت جز با سابیدن زنگار دلها هم به تفصیل حاصل نمی¬شود. برای سیدِ شهید، حقیقت انقلاب یک امر شهودی بود و او که حقیقت انقلاب را زیسته بود، صدایش هم انسان را به وادی دیگری می¬بَرد و دل را نورانی می¬کند. اساسا جنس انقلاب اسلامی که به نور ولایت متصل است نمی¬تواند کنشگری برای تنویر ذهن را، بی تحول در قلوب تصور نماید.
از پویانفر تا پناهیان...
🔻 سحر 21 ماه مبارک رمضان است. تازه از مراسم احیا برگشتم. خسته دارم شبکههای مختلف را نگاه میکنم. به #شبکه_سه رسیدم، برنامه نجمالدین شریعتی است و مهمان برنامه محمدحسین #پویانفر
🔻 چند دقیقهای صبر کردم ببینم چه میگویند نه به این خاطر که ایشان مداح محبوب من باشد. کسیکه پای روضه #حاج_اصغرزنجانی و #حاج_فیروز و حاج محسن و... بوده مداح های امروزی ازش دلبری نمیکنند.
🔻 اول نجمالدین کمی دلجویی میکند که مدتی به تلویزیون دعوت نشده، او هم با لبخند ملیحی میگذرد. بعد چند قطعه میخواند.
🔻 حالا یکدفعه پویانفر میگوید میخواهم سحر 21م نکتهای بگویم. دقت میکنم ببینم چه میخواهد بگوید. ادامه میدهد:
مسئولین حقی بر گردن ما دارند و آن هم امر به معروف آنهاست. جوانها رنجیده اند، ما مردم خوبی داریم. اگر مسئولی احساس میکند نمیتواند کار کند، خودش کنار برود! مردم اشتباهات شما را به پای دین میگذارند و...
بله؟
جانم؟
چی شد الان؟
مسئولین ارشاد شدند؟
جوانها رنجیدند؟
🔻 اصلاً با نیت گوینده کاری ندارم. با اثر آن کار دارم. چقدر از این #جملات_گِرد بدم میآید. خیلی زیاد. اگر از فشار اقتصادی میگفت و لزوم کار بیشتر مسئولین، این هم خوب بود. اما جملاتی که همه میتوانند با آن حال کنند. جملاتی که فردا طیف خاصی را به کف زدن وامیدارد. الان شما نماد مردم مداری شدی؟ الان این آنتن، این موقعیت زمان گفتن این چند جمله است که هیچ نسبتی با هیچ چیزی ندارد.
🔻 ناراحتیام بالا گرفته که مهمان عوض شد و حاج علیرضا #پناهیان میآید. از شکر میگوید، از شهدا میگوید، از لحظات آخر شهدا میگوید که جملات روزهای آخرشان جنس دیگری دارد و این را مهم میداند. یکدفعه شروع میکند خواندن وصیتنامه #حاج_قاسم که پشتیبان ولایت فقیه باشید و دور این آقا بگردید و... در دلم آفرین میگویم. آفرین، سحر روز شهادت مولی، باید از #ولایتمداری گفت. باید از شهید گفت. باید اینقدر مستحکم بدون محافظهکاری سخن گفت. نه آن طور گرد و بیخاصیت.
🔻 اینها را پناهیانی میگوید که سالها پای ثابت منبر #بیت_رهبری بوده و الان چندسالی است که دیگر دعوتش نمیکنند. اما رنجیده نیست و کار خودش را میکند. حتی وقتی از او پرسیدم چه شده که دیگر بیت نمیروید با لبخندی مملو از آرامش از کنار سوالم عبور میکند.
🔻 این دو برخورد را در ذهنم مقایسه میکنم.
هردو تریبیون دارند.
هردو انتقاد دارند.
هردو بیمهری دیدهاند.
هردو مخاطب دارند.
اما این کجا و آن کجا...
البته مقایسه حاج علیرضا و پویانفر قطعاً مقایسه غلطی است، فقط رفتار را فارغ از افراد مقایسه کردم.
🆔 @taalighat
🔻 امتیاز کلی استانها در طرح نهضت ملی مسکن
🔻خبری که از شبکههای خبری صداوسیما پخش شد:
#رئیسجمهوری در جلسه شورایعالی مسکن، وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی را مأمور کردند وضعیت استانهایی که به لحاظ پیگیری سیاستهای دولت در بخش مسکن دچار #عقبافتادگی بوده و در 10 ردیف آخر جدول هستند را بررسی کرده و چنانچه اهمالی در پیگیریها وجود داشته است، مدیران مربوط #توبیخ شوند.»
🔻 #استان_همدان در کمکاری بحث مسکن جزو این ده استان مورد توبیخ رئیس جمهور بود.
🔻 این تنها مشکل استان و تنها رتبه شاخص آن در ضعف مدیریتی نیست. میتوانید نمونهها و شواهد متعددی از #ضعف_مدیریتی را از #نخبگان استان بپرسید. مواردی که در نامه مفصل فعالین #جبهه_انقلاب به وزیر کشور درباره استاندار بیان شده بود. و شاید بیان برخی موارد اعجابانگیز باشد.
🔹 همدان، آخرین استان در این رتبهبندی است. چرا عزمی برای #تغییر_بهنفع_مردم وجود ندارد؟
#استاندار_همدان
#ضعف_مدیریتی
#ضعیفترین_استان
#تغییر_بهنفع_مردم
#همدان
🆔@taalighat
638171686809861690.pdf
35.7M
📚 گزارش عملکرد یکساله مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
🔻 مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در برخی دورهها نقش #قوه_عاقله دولت را ایفا میکرد اما بهنظر میرسد اکنون دچار یک #افول چشمگیر شده است.
📝 مطالعه این گزارش میتواند به ارزیابی عملکرد این مجموعه در دوره جدید کمک کند.
🆔 @taalighat
تعلیقات
❇️ لینک یادداشتها درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻عرصه فرهنگ حاج قاسم میخواهد، مرد میدان لازم اس
طراحی فرآیند کشف، جذب و ارتقای عقلانیت جبهه انقلاب
(لزوم دقت در مدل اقدام دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی)
🔻 اینکه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در پی کشف افراد صاحب طرح در مسئلههای مبتلابه فرهنگی هستند امری در خور تقدیر است ولی باید توجه داشت این مدل لازم اما ناکافی است.
🔻 اگر معیار انتخاب طرح اول، همان اولیت آن باشد، یعنی هرکسی بههر دلیل موفق شد براساس رابطه یا... خود را زودتر مطرح کند او زودتر به نتیجه میرسد. و این یعنی #رانت_فرهنگی! پس باید مکانیسمی برای شناسایی و انتخاب طرح و ایدهها طراحی شود.
🔻 از سویی میدانیم ظرفیت جبهه فکری و فرهنگی انقلاب گسترده است و از سوی دیگر نیاز به رصد و پالایش و فرآوری و ارتقا دارد. در این مکانیسم باید ابتدا #رصد جامع داشت و بعد ایجاد مقارنه و #مقایسه_کیفی بین طرح ها و در نهایت ایجاد مجال برای بروز برخی ایدههای برتر بدون تولید رانت و بلکه ایجاد زمینه رقابت و گسترش بهصورت پایلوت و زمان مند بهمنظور ارزیابی و...
🔻 نکته ویژه اینکه مقام معظم رهبری در فرازی #بیانیه_گام_دوم میفرمایند این نظام از صفر آغاز کرد. آغاز از صفر بهمعنای تکیه بر مدلهای بومی اصیل است. این مدلها نیازمند کشف است.
🔻 کشف ایدههای بومی و کمک به رشد و نضج آن و در نهایت #صورتبندی آنها اقدامی راهبردی و اساسی در جهت ایجاد بنیانهای نظام اسلامی بوده و گامی در مسیر #تولید_علم بومی بهشمار میآید. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این فرآیند راهبردی را شناسایی و مدیریت کند.
🔻 پس:
اولاً باید عمده ایدههای موجود در هر حوزه شناسایی شود.
ثانیاً از رانت فرهنگی مبتنی بر ارتباط و تعامل جلوگيری شود.
ثالثاً مدل و الگوی خاصی برای شناسایی تا بکارگیری ایدهها طراحی شود.
رابعاً فرآیند تولید علم بومی بر اساس این جنس کنشها طراحی و تدبیر شود.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#حل_مسئله
#دبیر_جدید
🆔 @taalighat
🔻در مفاتیحالجنان آمده است این مناجات را در شبهای دهه آخر ماه رمضان، بسیار بخوانید:
«يَا مُلَيِّنَ الْحَدِيدِ لِدَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلامُ يَا كَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْكُرَبِ الْعِظَامِ عَنْ أَيُّوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ
أَيْ مُفَرِّجَ هَمِّ يَعْقُوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ أَيْ مُنَفِّسَ غَمِّ يُوسُفَ عَلَيْهِ السَّلامُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَنْتَ أَهْلُهُ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ وَ افْعَلْ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بِي مَا أَنَا أَهْلُهُ
🆔https://eitaa.com/taalighat
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری
☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا بود #ابوحمزه_ثمالی را استاد #میرباقری بخواند در جوار ضریح بانوی کرامت...
☘ آرامش در لحن استاد موج میزد بدون فریادهای مرسوم، اما #سوز صدا خبر از طوفانی میداد که در دل دارد. گاه بین عبارتهای دعا سکوت میکرد، سکوتی که ارمغان بغض در گلو بود و گواه غوغایی که در دلش به راه افتاده بود. هر سکوتش، فریاد دلهای سوخته را بهدنبال داشت.
☘ مناجاتخواندنش چیزی کم از بر فراز منبر رفتنش نداشت. خودش یک منبر تمام و کمال بود همانقدر معرفتآفرین و مملو از #نکتههای_ناب
☘ دعا خواندنش، دعا خواندن عادی نبود، جرعه جرعه نوشیدن کلمات #زینالعابدین بود. احساس میکردی با هر فراز دست در دست امام به پیش میرود و #سیروسلوک با دعا میکند و با همین دل استوار دست مخاطب را میگیرد و جلو میبرد.
☘ دارم فکر میکنم مناجات خواندن #عالم_ربانی با دیگران چقدر متفاوت است. مناجات خواندش کلاس درس است و طیِّ طریق... و تازه انسان میفهمد لذت مناجات یعنی چه... سایهاش مستدام...
#استاد_میرباقری
#ابوحمزه_ثمالی
🆔 @taalighat
❤️ ماه خوب خدا ما را در این تاریکی و ظلمت دنیا تنها مگذار... ما از روزهای بدون تو میترسیم...
#ماه_مبارک_رمضان
🆔 @taalighat
#دلنوشته
🔹 فراق یار نه آن میکند که بتوان گفت...
☘ نه یک ماه که سهماه است مهمان خدا شدیم: رجب و شعبان و رمضان...
☘ هنوز در حسرت لبیک نگفتن به #ملک_داعی در #رجب هستم و دلتنگ دعاهای زیبای رجبیه:اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسئَلُكَ بِمَعاني جَميعِ ما يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ اَمْرِكَ الْمَاْمُونُونَ عَلي سِرِّكَ... دلتنگ سیزده رجب و ولادت مولی الموحدینم. رجب که داشت تمام میشد دلخوش بودیم به دامن شعبان خواهیم رفت.
☘ #شعبان رسید و در سه روز بینظیر دلمان را به ارباب گره زد و با فطرس امیدی به دل ما گنهکارها بخشید. هنوز دلمان در فراق صلوات زیبای شعبانیه و #مناجات_شعبانیه میسوزد. هنوز در حسرت چنگ زدن به شاخههای #شجره_طوبی هستم. شعبان که رو به آخر بود شوق رمضان فراقش را آسان کرد. اما هنوز حسرت رسیدن و شهد این عبارت در کامم موج میزند: "اِلهي هَبْ لي كَمالَ الإِنْقِطاعِ اِلَيْكَ، وَاَنِرْ اَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِيآءِ نَظَرِها اِلَيْكَ، حَتّي تَخْرِقَ اَبْصارُ الْقُلوُبِ حُجُبَ النُّورِ، فَتَصِلَ اِلي مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ، وَتَصيرَ اَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ..."
☘ #رمضان کریم از راه رسید. ما بودیم و این خوان گسترده. متحیر بودیم از کجای این سفره ارتزاق کنیم. از سحرهایش، از نیمه شبهایش، از دم اذان افطارش، از لحظههای انس قرآنش، از روزهای مملو از خدا و خالی از شیطانش، از خوابهای شیرینی که حتی آن هم طعم لطف خدا را داشت. از کدام حلوای محبتت توشه بردارم مهربانم، خدای نازنینم، خدای بیهمتا...
☘ به نیمه ماه که رسیدیم رمضان، کریم شد و سفره دار از راه رسید. حسینی بودیم و به خوان حسن نیز راهمان دادند. حتی در ماه خدا ماییم و بچههای فاطمه... چه محرم باشد، چه شعبان، چه رمضان...
☘ حلاوت جرعه جرعه #ابوحمزه_ثمالی را چه کنیم؟ اگر ابوحمزه را یادمان نداده بودی چطور از تو میخواستم و با تو میگفتم؟ شیرینی با تو بودن را چه کنیم؟ نکند باز دست و پای شیطان باز شود و دستم از دستت جدا شود. اصلاً نفسم در سینه حبس شده که از فردا چه کنم؟ در ابوحمزه گفتم "اللهم اخرج حب الدنیا من قلبی..." حالا با این قلب و دنیایی که در کمین قلب است چه کنم.
☘ چگونه از ترسم بگویم؟ چگونه از وحشتم بگویم؟ چگونه از روزهایی که تو هوای من را نداشته باشی بگویم؟ ماه خوب خدا! تو آنگونه بودی که گویی خدا ما را در آغوش خودش گرفته بود. میشود این بچه را از آغوش ت جدا نکنی؟
☘ و هر که در این ماه آمرزیده نشد را به #عرفه حواله دادی، الحمدلله که اول و آخر کار ما را به #حسین سپردی...
🆔 @taalighat
the-third-yearbook-of-the-iranthinktanks.pdf
21.51M
#پیشنهاد_ویژه
*📣 سومین سالنامه جامعه اندیشکده ها منتشر شد
📖* _کتاب جامع اطلاعات اندیشکده ها، مراکز سیاست پژوهی و موسس_ ات مشاوره سیاستی _کشور در سال ۱٤٠١
📊_ *دادهها و اطلاعات این شماره* :
🔥 نمایهسازی اندیشکدههای فعال در سال ۱۴۰۱
🔥 تحلیل آماری پژوهشهای سال ۱۴۰۱
🔥 معرفی افراد فعال زیستبوم اندیشه ورزی در سال ۱۴۰۱
🔥 رصد فعالیت اندیشکدهها در شبکههای اجتماعی در سال *۱۴۰۱
🎙 مرور وضعیت زیستبوم اندیشهورزی کشور در سال ۱۴۰۱ در گفتوگو با صاحبنظران:*
*🎖 ویژگیهای اندیشکدههای برتر در دوران معاصر در گفتوگو با انریکه مدیزابل
📚 مروری بر عملکرد جامعه اندیشکدهها در سال ۱۴۰۱
🆔 @taalighat