eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
340 عکس
217 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 معرفی چند کتابِ مُتقن و عالی پیرامون قیام سید الشهداء علیه السلام 1️⃣ حماسه حسینی؛ شهید آیت الله مرتضی مطهری 2️⃣ آذرخش کربلا؛ آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 3️⃣ قیام حسین علیه السلام؛ دکتر سید جعفر شهیدی 4️⃣ انسان ۲۵۰ ساله [فصل امام حسین علیه السلام] و آفتاب در مصاف؛ آیت الله سید علی خامنه ای 5️⃣ حماسه و عرفان؛ آیت الله جوادی آملی 6️⃣ فتح خون؛ شهید سید مرتضی آوینی 7️⃣ لهوف [مقتل سید الشهداء علیه السلام]؛ سید بن طاووس -رحمه الله تعالی- @taammolatenazari
هدایت شده از علی علیزاده - جدال
51.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بحثی و در اسپیس جدال طاها زینالی، محمدطاهر رحیمی و پریسا نصرآبادی 📺 youtu.be/HdEQUCo3lWM
🔰دکتر پزشکیان دولت را در چه شرایطی تحویل گرفته است؟ آمار و ارقام رو با هم ببینیم: 🔸️ نرخ تورم ۳۶.۱٪ 🔸️ نرخ بیکاری ۸.۱٪ 🔸️ ضریب جینی ۰.۳۸۷۷ 🔸️ نرخ رشد ۵.۷٪ 🔸️ نرخ رشد بی نفت ۳.۴٪ 🔸️ نقدینگی ۷.۸ هزار همت 🔸️ رشد نقدینگی ۲۴.۲٪ 🔸️ رشد پایه پولی ۲۷.۶٪ 🔸️ صادرات نفت ۳۵.۹ میلیارد دلار 🔸️ صادرات غیرنفتی ۴۹ میلیارد دلار 🔸️ واردات ۶۶ میلیارد دلار 🔸️ میانگین قیمت مسکن ۸۱میلیون تومان 🔸️ دلار بازار آزاد ۶۰هزارتومان 🔸️ دلار نیمایی ۴۳هزار تومان 🔸️ گوشت گوسفند ۶۲۰هزار تومان 🔸️ گوشت مرغ ۸۳هزار تومان 🔸️ یارانه ۳۰۰-۴۰۰ هزارتومان 🔸️ پژوه ۲۰۷دندهای ۷۵۰میلیون تومان 🔸️ شاخص بورس ۲میلیون و ۱۰۰هزارواحد 🔸️ سکه بهار آزادی ۴۰میلیون تومان Eitaa.com/taammolatenazari
✅️ ؛ اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی ۱۸۴۰- ۱۹۱۷ میلادی [بخش اول] 🔸️ مکتبِ تاریخی، نخستین منتقدانِ هستند. می توان گفت که ظهور عقائد مکتب تاریخی در اقتصاد، با نوشته های و در دهه ی ۱۸۴۰ آغاز گردید و با مرگ در سال ۱۹۱۷ به پایان رسید. پیش از بیان عقائد اقتصادیِ این مکتب، مناسب است اجمالا به ریشه های آن در مکتب رمانتیک اشاره شود. 🔸️ سابقا اشاره شد که عقائد و مکتب های اقتصادی، خاص خود را دارند. فی المثل پایه ی فلسفیِ فیزیوکراتها و سوداگرایان به دیدگاه های رنسانس پیوند دارد. پایه ی فلسفی مکتب کلاسیک به عقائد عصر روشنگری قرن هجدهم مربوط می شود. و پایه های فلسفی مکتب تاریخی، با رمانتیک گرایی مرتبط است؛ که خود منتقدِ فلسفه ی عصر روشنگری است. که در اوایل قرن نوزدهم بویژه در آلمان ظهور کرد، به طور کلی حرکتی عمومی علیه اندیشه های عقل گرایانه و روشنگریِ قرن های هفدهم و هجدهم میلادی بود. این حرکت در آلمان از گستردگی بیشتری برخوردار بود. 🔸️ رمانتیک گرایی با عقائد فردگرایانه و عقلانیت ابزاری به مخالفت پرداخت. [ بر اساس عقلانیت ابزاری افراد تنها تلاش می کنند منافع شخصی کوتاه مدت خود را حداکثر کنند.] رمانتیک گرایان، بر دیدگاه های کل گرایانه و جامعه نگر، برتری هدف جمعی بر فردی و اهمیت اوضاع تاریخی، جغرافیایی و نهادیِ خاص هر کشور تأکید داشتند. آنها از این جهت با دیدگاه و فرض های فردگرایانه و عقل گرایانه و جهان شمول کلاسیک ها مخالف بودند. 🔸️ بر مبنای عقائد رمانتیک گرایان، اقتصاد درجاتی از ابعاد ملی گرایی را در بر دارد. رمانتیک گرایی اهمیت ارزش های فرهنگی را در زندگی اقتصادی مورد تاکید قرار می دهد و تلاش می کند که رابطه ی بین یک سری فعالیت های فکری و رشد نیروهای مولد را توضیح دهد. [Vikor, D(1964), Economic Romanticism in the Twentieh Century, new book Society] این نکته لازم است بیان شود که شرایط و اوضاع و احوالِ فرهنگی و اجتماعی آلمان با انگلستان - در عصر رمانتیسم- تفاوت داشت و این خود زمینه را برای بروز نگرش های جدید در امور فلسفی و اقتصادی در آلمان فراهم می ساخت. برای مثال در سنت آلمانی- برخلاف انگلستان- اگر بحث مطرح بود، رفاه جمع گرایانه مطرح بوده که بر رفاه فرد گرایانه ترجیح دارد. 🔸️ در اندیشه ی رمانتیک، جامعه و دولت صرفا مجموعه ای از افراد نبوده بلکه فراتر از آن است. در این اندیشه اصولا جامعه خود دارای روح، حیات، رشد و سقوط است. این اندیشه پایه ی فکریِ آلمان بود که به نامِ معروف است. همچنین می توان ریشه ی عقائد مکتب اقتصاد ملی گرایی را نیز به تفکر رمانتیسم مرتبط دانست. طبق عقائد رمانتیکی، فلسفه قانون طبیعی و اندیشه ی گرایانه ی مرتبط با آن، رد می شود و مدیریت دولت بر اقتصاد بیشتر می شود. @taammolatenazari
✍️🏼 درباره ی کتابِ ؛ "این پژوهشِ پر وضوح و بصیرانه، که مثال های بسیار جالبِ نویسنده به آن شادابی و سرزندگی بخشیده است، و با تیزهوشی فراوان همراه است، را می توان "اقتصاد شناسیِ جهان واقعی" نامید. بین نظریه پردازی های معمول درباره ی توسعه ی اقتصادی و آنچه، از اوانِ انقلاب اقتصادی تاکنون، در عالم واقع روی داده است شکافی بزرگ می بیند که آن را در این کتاب پیش رویمان قرار می دهد. تحلیل قاطعانه ی وی نشان می دهد که چگونه، و چرا، نسخه های تجویزیِ مبتنی بر دکترین های حاکم به آسیب هایی جدی انجامیده اند، بویژه برای آسیب پذیرترین و بی دفاع ترین اقشار جوامع- آسیب هایی که احتمال می رود همچنان ادامه یابد." [نعام چامسکی] همچنین جوزف استیگلیتز، برنده ی سال ۲۰۰۱ جایزه ی نوبل اقتصاد درباره ی این کتاب می گوید: " کتابِ هوشمندانه، پرشور و تحریک آمیزی است که برای نگاه به جهانی سازی، راه هایی نو و مجاب کننده در اختیارمان می نهد." پ.ن: خرید و مطالعه ی کتاب حاضر را به همه علاقه مندان به اقتصاد و علوم اجتماعی توصیه می کنم. مقابله با خاصتا در عرصه ی اقتصاد، بدون شناخت و معرفت میسر نخواهد بود. @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️🏼 درباره ی کتابِ #نیکوکاران_نابکار؛ "این پژوهشِ پر وضوح و بصیرانه، که مثال های بسیار جالبِ نویسنده
کتاب هایی که معرفی میشه، در زمان بندی مشخص شده، در کانال بصورت چکیده اهم مطالبش تقدیم حضور می شود. الان کتابِ "تاریخ عقائد اقتصادی" دکتر یدالله دادگر در حال ارائه است.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
شوک ارزی جدید در راه است؟ آقای علی طیب نیا فرمانده تیم اقتصادی دولت آقای پزشکیان گفته است: «بنگاه‌های بزرگ را مجبور کرده‌اند ارز خود را به نرخ دستوری بفروشند که به صادرات لطمه می‌زند‌». این اظهارات، به معنی آن است که شرکت‌های فولادی، پتروشیمی، پالایشی و معدنی که ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را انجام می‌دهند، باید اجازه داشته باشند دلار خود را به نرخ ۶۰ هزار تومان به واردکنندگان بفروشند. در حال حاضر این شرکت ها، دلارهای خود را به نرخ ۴۳ هزار تومان (معروف به نیما) می‌فروشند. به عبارت دیگر، دولت جدید به این شرکت‌های خام‌فروش اجازه خواهد داد که دلارهای خود را ۱۷ هزار تومان گران‌تر بفروشند. اگر مجموع این شرکت‌ها در سال ۴۰ میلیارد دلار صادرات دارند، رانتی که از محل گران‌سازی ارز به جیب اینها خواهد رفت، حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اضافی را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ مردم! تمام کالاهای وارداتی به ازای هر دلار ۱۷ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان گران خواهد شد. اما ماجرا به اینجا تمام نمی‌شود. همین شرکت‌ها، قیمت‌گذاری محصولاتشان را بر اساس دلار ۴۳ هزار تومان(نیما) انجام می‌دهند. یعنی قیمت جهانی را در دلار ۴۳ هزار تومان ضرب می‌کنند و محصولاتشان را به ملت ایران می‌فروشند. طبق اظهارات آقای طیب‌نیا، با روی کار آمدن دولت جدید، دلاری‌فروشان قیمت‌های جهانی را ضربدر دلار ۶۰ هزار تومان کرده و محصولاتشان را به ملت ایران خواهند فروخت‌. در دولت شهید رئیسی، دلارداران و دلاری‌فروشان موفق شدند دولت را با خود همراه سازند که اولا دلار ۴۲۰۰ را حذف کند، ثانیا نرخ دلار نیما (دلار شرکت‌های بزرگ) را نیز از ۲۳ هزار تومان به ۴۳ هزار تومان افزایش دهد. هنوز دولت جدید نیامده، کعده افزایش دلار نیما از ۴۳ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان را به این شرکت‌ها داده است. تردید نکنید در صورتی این اتفاق بیفتد، قیمت دلار آزاد به زودی پرواز خواهد کرد و دوباره، روز از نو، روزی از نو! امیدوارم آقای پزشکیان بر عهدی که با مردم بسته پایبند بماند و معیشت ۸۵ میلیون ایرانی را به پای منافع ۴۰ شرکت قربانی نکند. وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا @syjebraily
خطر ترویجِ در هیئات مذهبی جدی است. @taammolatenazari
✍️🏼 به استحضار همراهان ارجمند می رسانم؛ بعد از اتمامِ کتابِ تاریخ عقائد اقتصادی، چکیده و اهمِّ مطالبِ کتابِ اثر خانم نائومی کلاین رو تقدیم خواهم کرد. @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان! چگونه می شود که شما در مناظرات خود را هم مُنادیِ تحقق اجماع و عدالت در کشور معرفی کرده اید، و هم از اشخاصی بناست در کابینه ی دولت استفاده کنید که مدام با زبان اقتصادِ سرمایه داری بر آتشِ در دست عده ای محدود می دمند؟! این روش و منش نتیجه ای جز شکاف طبقاتی و دامن زدنِ بیش از پیش بر بی عدالتی مخصوصا در اقتصاد نخواهد داشت. واقعا جنابعالی این تناقض را متوجه نمی شوید! یا اینکه بنا دارید عامدانه بر این بی عدالتیِ اقتصادی-اجتماعی پا فشاری کنید؟! @taammolatenazari
بخش دوم اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی تا دقایقی دیگر بارگذاری خواهد شد.
✅️ ؛ اندیشه های اقتصادیِ مکتب تاریخی [بخش دوم] 🔸️اقتصاددانان، مکتب تاریخی را بر اساس موضع گیری های آرام یا شدید آنها نسبت به اقتصاد کلاسیک، به دو دسته ی و تقسیم می کنند. مکتب تاریخی قدیم تلاش می کرد؛ نگرش تاریخی بصورت نگرش مکمل اقتصاد کلاسیک مطرح شود، ولی مکتب تاریخی جدید، به دنبال جایگزینی نگرش تاریخی به جای نگرش کلاسیک بود. ویلهلم رُشر، هیلد براند، کنیس از بنیان گذاران مکتب قدیم بودند و اشمولر و زومبارت از بنیان گذاران مکتب تاریخی جدید شمرده می شوند. 🔰 عقائد اقتصادی مکتب تاریخی قدیم 🔸️ به نظر رُشر، حقائق اقتصادی نسبی هستند و تنها در چارچوب های خاصِ تاریخی و ملی اعتبار خواهند داشت. او با نسبی بیان کردن نظریه ی اقتصاد کلاسیک بنا داشت نظریه های کلاسیک را به زمان و مکان متصل کند و از جهان شمولی خارج کند. به عقیده ی رُشر؛ از راه استقراء می توان به تکامل نظریه ی اقتصادی اقدام کرد. او همچنین توسعه ی اقتصادی را دارای ویژگی های تکاملی -همانند زیست شناسی- می دانست. او در سال ۱۸۴۳ م با انتشارِ کتابِ بر اساس روش تاریخی، در واقع مکتب تاریخی را بنیان گذاری کرد. همچنین در سال ۱۸۷۴ م کتابی تحت عنوان اقتصاد سیاسی در آلمان منتشر کرد. او از منتقدان متعادلِ اقتصاد سیاسیِ کلاسیک شمرده می شود. 🔸️ برونو هیلد براند را می توان دومین شخصیت از بنیان گذاران مکتب تاریخی قدیم نامید. وی مطالعاتِ زیادی در آمار و ابعاد مالی اقتصاد دارد. اقتصاد هم با ابعاد مالی مانند پول سر و کار دارد و هم با عناصر حقیقی مانند تولید و اشتغال. او بوجود قوانینی طبیعی که بر تمام جوامع حاکم باشد، عقیده نداشت. وی ادعای هماهنگی بین منافع شخصی و اجتماعی مورد نظر کلاسیک ها را رد می کرد. به نظر او لازم نیست علم اقتصاد قوانین تغییر ناپذیری بوجود آورد، بلکه وظیفه ی این علم آن است که نشان دهد که به رغمِ تحولات زندگی اقتصادی، انسانیت چگونه پیشرفت کند و زندگی اقتصادی چگونه می تواند در کمال انسانی نقش داشته باشد. [Scott, William A. (1993), The Development of Economics, Appleton-Century, pp. 223-224] 🔸️ کارل گوستاو آدولف کنیس (۱۸۲۱- ۱۸۹۸) از دیگر اقتصاددانان مکتبِ تاریخی قدیم به حساب می آید. وی ضمنِ رد کردنِ وجود قوانین اقتصادی، عقیده دارد که هر چیزی باید در ظرفِ تاریخی اش مورد بحث واقع شود. به نظر وی اقتصاد سیاسی تنها تاریخ عقایدی را پیرامون توسعه ی اقتصادی از زمانی به زمان دیگر بیان می کند. همچنین به نظر او پدیده های طبیعی و پدیده های اجتماعی تفاوت اساسی دارند. زیرا پدیده های اجتماعی بر خلاف پدیده های طبیعی، بر نهادها استوار بوده و در حالِ تغییر هستند. ملاحظه می شود که با وجود شباهت های عقائد اقتصاددانان مکتب تاریخی قدیم، آنها در عین حال دیدگاه های متفاوتی دارند. فی المثل: با وجودی که رُشر عقیده دارد می توان با روش استقراء به تکمیل نظریه ی اقتصادی اقدام نمود، هیلد براند عقیده دارد که می توان برای علم اقتصاد قوانین تاریخی استخراج کرد، ولی کنیس تدوین قوانین اقتصادی را نمی پذیرد. 🔸️ اقتصاددانان مکتب تاریخی قدیم در تلاش بودند روش اقتصاد سیاسی را از به تغییر دهند. اما یافتن داده های آماریِ کافی، نوعی محدودیت جدی برای اندیشه ی آنها بود. این در حالی است که برای کاربرد روش استقراء نیاز به آمار وجود دارد. @taammolatenazari
✍️🏼 امروز، یاری کردن امام حسین -علیه السلام- به این است که؛ اقتضائات و شرایط داخلی و بین المللی را از جهات گوناگون به درستی بشناسیم و بفهمیم، آنگاه دقیق و عمیق و تشکیلاتی کُنش گری اجتماعی به جهت رسیدن به مطلوب داشته باشیم. علاوه بر ایمان و تقوا که موجب بصیرت و آگاهی می شود، مطالعه کردن و انديشيدن هم جزء لوازمِ اساسی حرکت در مسیر سیدالشهداء -علیه السلام- می باشد. @taammolatenazari
السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان -عج- آجرك الله يا بقية الله في مصيبة جدك الحسين عليه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صحبت های جدید دکتر سعید جلیلی پیرامون ماجرای و مبارزه با فساد 🔸️کلیپی ۱۲ دقیقه ای هم از بیژن زنگنه پیرامون همین مسأله در رسانه های اصلاح طلب (اصلاحات نیوز) پخش شده است؛ حتما ببینید. پرونده کرسنت در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی خود است و حکم متهمان در حال تنظیم و آماده شدن است، به همین دلیل است که صدای مفسدین و خائنین به انحاء مختلف بلند شده است و سیاه نمایی ها علیه دکتر جلیلی هم در فضای مجازی بیشتر شده است. امید است که این پرونده با سرعت و دقت بیشتری به زودی به سرانجام برسد. پ.ن: مستند مربوط به پرونده کرسنت است؛ حتما ببینید. لینک دانلود از سایت آپارات👇 https://www.aparat.com/v/migyl2k @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
🔰 صحبت های جدید دکتر سعید جلیلی پیرامون ماجرای #کرسنت و مبارزه با فساد 🔸️کلیپی ۱۲ دقیقه ای هم از بی
65.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ جناب زنگه؛ شما باید پاسخگو باشید، فرار رو به جلو حربه ای تکراری است. [سخنان جدید بیژن زنگنه] پ.ن: مستند مربوط به پرونده کرسنت است؛ حتما ببینید. لینک دانلود از سایت آپارات👇 https://www.aparat.com/v/migyl2k @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 بریکس و ظرفیت های اقتصادی ای که برای ایران به همراه خواهد داشت. @taammolatenazari
✅️ ؛ اندیشه های اقتصادیِ مکتب تاریخی [بخش سوم] 🔰اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی جدید 🔸️ اقتصاددانان مکتب تاریخی جدید بیشتر بر واقعیت های تاریخی تکیه می کردند و در تلاش بودند اقتصاد سیاسی را بر اساس روش تاریخی ایجاد کنند. از اینرو، بحث در اینجا بیشتر یک تحول اساسی و یا انقلاب در بود تا اصلاح آن علم. به بیان دیگر در نظر اقتصاددانان مکتب تاریخی جدید، برخلاف مکتب تاریخی قدیم که به اصلاح و تکمیل عقائد کلاسیک ها می پرداختند، نوعی جایگزینی علم اقتصاد مطرح است نه اصلاح و تکمیل. بر جمع آوری داده های تاریخی و کشف حقیقت از طریق آن استوار می باشد. اگر چه این روش می تواند به عنوان یک عنصر کمکی در کنار دیگر روش های علمی مفید باشد، اما به عنوان یک روش مستقل کارساز نمی باشد. در این بخش به بررسی اجمالی چندی از اقتصاددانان معروف این مکتب می پردازیم. 1️⃣ گوستاو فون اشمولر [۱۸۳۷- ۱۹۱۷] از اقتصاددانان معروف آلمانی است. به نظر اشمولر جمع آوری واقعیات تاریخی، بسیار مهم تر از نظریه پردازی قیاسی است. او پیش فرضِ در مطالعه ی یک پدیده ی اقتصادی را مورد اعتراض قرار می داد. او همچنین عقیده داشت که نباید پدیده های اقتصادی را جدا از هم مورد مطالعه قرار داد. همچنین اشمولر عقیده داشت که در مطالعات اقتصادی، باید امور ارزشی و اخلاقی نیز مورد توجه واقع شود. به عنوان مثال: دولت و دیگر گروه های اجتماعی باید عدالت را نهادینه نمایند. وی همچنین اشاره می کند که با اصلاح در نهادهای اجتماعی و اقتصادی گره خورده است و نهادهای اقتصادی محصول احساس، اندیشه و عمل به سنت ها و قوانین هستند. به عقیده اشمولر اینکه فرض شود تنها تعدادی نهاد معین و همیشه ثابت وجود دارد، نادرست است. [نهایی گرایان تنها نهاد مؤثر را دانسته و بقیه نهاد ها را ثابت و عملا خنثی در نظر می گیرند.] این ادعا که همه ی پیشرفت اقتصادی جنبه ی فنی دارد، قابل دفاع نیست. و همچنین این مطلب که بین منافع شخصی و اجتماعی هماهنگی وجود دارد، قابل قبول نیست. ضمنا اشمولر از تعرفه ی کارشناسانه برای حمایت از صنایع داخلی دفاع می کرد؛ زیرا وی بیشتر دغدغه ی یک اقتصاد ملی داشت. 2️⃣ ورنر زومبارت [۱۸۶۳- ۱۹۴۱] از شاگردان اشمولر و از دیگر اقتصاددانان مکتب تاریخی جدید بود. او در اوایل فعالیت های علمی، بیشتر به هواداری از رویکردهای سوسیالیستی معروف بود. او به دنبال توضیح ظهور و صعود سرمایه داری بود. او عقیده داشت که بر فعالیت بازرگانی، دولت مدرن و فرآیند ماشینی استوار است. زمبارت، این عقیده ی "وبر" را که اصلاح طلبانِ مسیحی باعث ایجاد روحیه ی سرمایه داری گردیده اند زیر سؤال برده، ادعا می کند که اعمال و عقائد هوادارانِ مذهب یهود بود که موجب آن پدیده شد. زمبارت نیز همانند دیگر متفکران مکتب تاریخی تأکید می کند که قوانین اقتصاد کلاسیک مانند سایر قوانین اقتصادی، نه جهان شمول هستند و نه حرف آخر را می زنند، بلکه آنها تنها برای نظام سرمایه داری اعتبار دارند. 3️⃣ ماکس وبر [۱۸۶۴- ۱۹۲۰] دیگر متفکر مکتب تاریخی است. یک کار اساسی وبر مطالعه ای است که وی در مورد پیوند پروتستانیسم، شاخه ای از مسیحیت اصلاح شده، و تکامل نظام اقتصاد سرمایه داری انجام داده است. وبر این ایده ی مارکسیستی را که اصول و عقائد مذهبی صرفا مظاهری ایدئولوژیک از شرائط اقتصادی و شیوه ی تولیدی خاص هستند، رد می کند. به نظر وبر دارای هویت مستقلی هستند و می توانند بر تحولات اجتماعی تأثیر بگذارند. وبر را نتیجه و معلولِ بر می شمارد و نه علت آن. وی تاکید می کند که بيشترين قدرت تأثیرگذاری در ایجاد "روح سرمایه داری" داشته است. "ریچارد تانی" و دیگران بحث وبر را به چالش کشیده اند. تانی تأکید می کند با وجودی که مذهب روی دورنمای زندگی تأثیر می گذارد، اما تحولات اقتصادی و اجتماعی نیز روی مذهب مؤثر هستند. به نظر تانی، وبر تنها یک روی سکه را مورد توجه قرار داده است. به نظر وبر ظهور و رشد فعالیت های تجاری و بازرگانی، باعث شده که طبقات متوسط جامعه از عقیده ی کاتولیک فاصله بگیرند. زیرا طبق عقیده ی کاتولیک ها گرفتنِ از قرض داده شده ممنوع است. اصولا در آن زمان کاتولیک ها نسبت به انگیزه های مادی و اقتصادی بدبین بودند. اما بر اساس اندیشه های اصلاح طلبی دینی پروتستان- مثل عقائد پیروان کالون و لوتر- گرفتنِ و بهره، و غیره مورد تشویق واقع می شد و از نظر دینی صحیح بود. در نتیجه رویکرد پروتستانی از مذهب ایجادگر سرمایه داری شناخته می شد. تانی ضمن پذیرش این موضوع، که اصلاح گری دینی مشوق فعالیت سودآور است، اضافه می کند که تحولات اقتصادی از قبیلِ گسترش تجارت از قرن شانزدهم میلادی به بعد نیز روی عقائد کلیسا مؤثر بوده است. @taammolatenazari
آمار تفکیکی مرحله ی دوم انتخابات منتشر شد.
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 معرفی چند کتابِ مُتقن و عالی پیرامون قیام سید الشهداء علیه السلام 1️⃣ حماسه حسینی؛ شهید آیت الله مرتضی مطهری 2️⃣ آذرخش کربلا؛ آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 3️⃣ قیام حسین علیه السلام؛ دکتر سید جعفر شهیدی 4️⃣ انسان ۲۵۰ ساله [فصل امام حسین علیه السلام] و آفتاب در مصاف؛ آیت الله سید علی خامنه ای 5️⃣ حماسه و عرفان؛ آیت الله جوادی آملی 6️⃣ فتح خون؛ شهید سید مرتضی آوینی 7️⃣ لهوف [مقتل سید الشهداء علیه السلام]؛ سید بن طاووس -رحمه الله تعالی- @taammolatenazari
⚠️ خواندن این کتاب برای همه ضروری است. مخصوصا تمام کسانیکه در کشورمان ایران در معرض آموزش های قرار دارند. 🔰 توصیفاتی پیرامونِ کتابِ اثر نائومی کلاین 🔸️ جوزف استیگلیتز [برنده نوبل اقتصاد] : " این کتاب از دسیسه های سیاسی برای تحمیل سیاست های اقتصادیِ نامطلوب بر کشورهای مقاوم و تلفاتِ انسانیِ ناشی از اجرای اینگونه سیاست ها توصیفی غنی به دست می دهد و از غرور بی‌بیجای فریدمن و پیروانِ دکترینش تصویری نگران کننده به نمایش می گذارد." 🔸️ هوارد زین [مورخ برجسته ی فقید و نویسنده کتاب ماندگار تاریخ مردمی ایالات متحده] : " عالی است. از مهمترینِ آثاری که از گذشته های دور تا به امروز خوانده ام." 🔸️ تیم رابینز، هنرپیشه ی پیشرو آمریکایی : " این کتاب یک رازگشایی است! کلاین، با شجاعتی بی مانند و به روشنی، مهمترین و ضروری ترین کتابِ نسلِ خود را به رشته ی تحریر درآورده است. کتابی چنان پر اهمیت و رازگشا که، به احتمال زیاد، عاملی تسریع کننده، یک نقطه ی عطف و یک نقطه ی اوج در نهضتِ و اجتماعی شمرده خواهد شد." 🔸️ سیمور هرش، روزنامه نگارِ کاوشگر آمریکایی [نویسنده ی مقاله ی "کشتار جمعی در دمای لای ۵"، کتاب به من دروغ نگو] : " نائومی کلاین از مهمترین صداهای نو در روزنامه نگاریِ امروز آمریکاست. او زیر و زبرِ را می داند." @taammolatenazari
✍️🏼 افسوس که شیعه بیشتر بر "مصائب عاشورا" گریست، و کمتر در "مسائل عاشورا" اندیشید. [مرحوم استاد حکیمی]
✍️🏼 پرچم و عَلَمِ اسلامِ ناب محمدی [ص] امروز در دستان شماست آقا جان. عباس گونه پای شما و انقلاب اسلامیِ عزیزمان ایستاده ایم.