✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دختر مرواریدی تمام نشدنی (بخش دوم و پایانی)
💠دختر، مرواریدی تمام نشدنی
🔹تأثر فرهنگی، به خصوص در مواجهه با فرهنگ غیر دینی موجب می شود جامعه دینی آنچه خود دارد را از بیگانه تمنا کند؛ در حالی که در واقع، داشته های خود را در قبال تقریباً هیچ فرهنگ غربی مبادله خواهد نمود. یکی از دردناکترین توهم های پیشرفت در جامعه اسلامی، این است که مرواریدی همانند «دختر اسلامی» را تحت تأثیر الگوهای دختران و زنان غربی قرار داده و پس از مدتی که طولانی هم نیست، در حسرت آن پاکی، صفای معنوی و حیاء و متانت اسلامی از دست رفته، ماتم به پا کنیم. #دختر، مرواریدی نیست که با فروش آن خرجی آینده جامعه را تأمین کنیم، بلکه سرچشمه معنویت و طهارت و نمودار تربیت دینی جامعه در افق اعلای اسلامی است، که نه تنها دیروز و امروز، بلکه فردا و فرداهای جامعه با پاسداشت اسلامی حریم و حرمت آن تضمین شدنی است. «دختر، سرمایه جامعه اسلامی است» و چه بیچاره است جامعه ای که سرمایه خود را در قبال ثمن بخس و پوچ فرهنگ غربی هراج کند.
💠نازکتر از برگ گل
🔹جنس مراقبت از «دختر»، از جنس مراقبت از لطیف ترین و ظریف ترین گل ها در باغچه جامعه یا گلدان خانواده است. لطافت و ظرافت، میدان مانور دخترانگی است که تنها با مهندسی اسلامی می توان آن را حفظ و در مسیر اعتلای جامعه هدایت نمود. ظرف وجودی دختر باید از مهربانی پدر و مادر لبریز شود تا از آن پس، با این اندوخته فزاینده مهربانی بتواند به عنوان مادر و همسری شایسته چتری باشد بر سر چندین انسان دیگر؛ چتری از مهربانی، چتری از نور! و اینچنین است که خانواده ها به عنوان تک سلول های یک جامعه، طراوت و سرزندگی را در سراسر آن می پراکنند.
🔹باید توجه کرد که با توجه به ویژگی های روحی #دختران، حتی خداوند متعال نیز به آنها مهربان تر است؛ چنان که رسول مهربانی ها، نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله فرمود: «إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى الذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى امْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَة؛ [۱] خداوند تبارک و تعالی بر #دختران مهربانتر از پسران است، و هر کسی بانویی از محارم خود را خوشحال سازد، روز قیامت از سوی خداوند شادمان می گردد». بارش محبت و مهربانی بر سر دختران موجب می شود، ابر مهربانی خداوند هر چه بیشتر باران نشاط، امید و مهربانی را بر جامعه ببارد.
پی نوشت؛
[۱] الكافی، کلینی، (ط - الإسلامية)، ج ۶، ص ۵
نویسنده؛ محسن رفیعی وردنجانی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
#دختر #دختران
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حضور و ایستادگی ملت ایران
🔹آیا #ملت_دلاور_ایران در مقابل جنایات متعدد #آمريکا در خلیج فارس اعم از حمایت نظامی و اطلاعاتی به عراق و حمله به سکوهای نفتی و #کشتیها و قایقها و سرنگونی #هواپیمای_مسافربری #مقاومت نکرده است؟ آیا #ملت_ایران در #جنگ_دیپلماسی شرق و غرب علیه خود و ایجاد بازی های سیاسی مجامع بین المللی #مقاومت نکرده است؟...
🔹آیا #ملت_عزیز_ایران در مقابل توطئه #منافقین و #لیبرالها و زراندوزی و احتکار #سرمایه_داران و حیله #مقدس_مآبان مقاومت نکرده است؟ آیا همه این #حوادث و جریانات برای ضربه زدن به #اصول_انقلاب نبوده است؟ که اگر نبود #حضور_مردم، هر یک از این #توطئهها میتوانست به #اصول_نظام ضربه بزند؛ که خدا را سپاس میگزاریم که #ملت_ایران را موفق نمود تا با قامتی استوار به رسالت خود عمل کند و #صحنهها را ترک نگوید.
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چه كنيم تا كلام و نصيحتمان در «فرزندان» تاثيرگذار باشد؟
1⃣به مقدار ضرورت بسنده كنيد. نصيحت پی در پی، سبب لجاجت فرزندان میشود و رفتار ناشايست را در آنان تثبيت میكند. توجه داشته باشيد كه حتی بزرگسالان نيز پند را به سختی می پذيرند.
2⃣اول خودتان به موعظه هايتان عمل كنيد، بعد به فرزندتان توصيه كنيد. در روايات آمده است: «اگر عالم به دانش خود عمل نكند، موعظه اش از قلب ها میلغزد؛ همانگونه كه قطره آب از روی سنگ فرو میریزد».
3⃣برای تأثير نصيحت، بايد بين خود و فرزندانتان رابطهای قلبی و عاطفی برقرار سازيد. دل فرزند به والدينی روی می آورد كه با آنان انس داشته باشد. امام علی (علیه السلام) میفرمايد: «دلهای انسانها وحشی اند؛ پس به كسی روی می آورند كه با آن ها انس گيرد». موانع رابطه قلبی، مانند زنگارهای روی آهن است كه جلو جذب آهنربا را میگيرد.
4⃣هنگام پند دادن، خوشرو باشيد. ترشرويی، جلو تأثير پند را میگيرد.
5⃣از لحنی نرم استفاده كنيد و به آرامی تذكر دهيد. وقتی خداوند متعال، موسی و هارون عليهم السلام را به سوی فرعون فرستاد، به آنها فرمود كه با او به نرمی سخن بگويند: «فقولا له قولاً ليناً».
6⃣نصيحت های شما به ويژه برای نوجوان بايد پنهانی باشد. نوجوان با توجه به ويژگی شخصيت طلبی اش، نصيحت شنيدن در جمع را برنمیتابد.
7⃣در پند و اندرزها، به منفعت و مصلحت فرزند توجه كنيد و مصالح خود را در نظر نگيريد. اگر فرزند شما احساس كند نصيحت های شما برای منافع خودتان است، چندان اثری نخواهد داشت.
منبع: وبسایت انوار طاها
#تربیت #فرزند #تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️گزیده ای از روایات جهاد با نفس
🔹 #امام_باقر علیه السلام فرمود: #خداوند عز و جل میفرماید: «سوگند به عزت و بزرگی و برتری و بلندی جایگاهم، که هیچ بندهای #خواسته_مرا بر خواهش نفسانیاش مقدم نمیدارد، مگر اینکه حرفه و #پیشهاش را برایش فراهم میسازم و #آسمانها و #زمین را #ضامن_روزیاش قرار میدهم و من برای او #برتر از تجارت هر تاجری خواهم بود.
📕وسائل الشیعه، ج ١۵، ص ۲۷۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#روايات_جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آشنایی با «فمینیسیم» و ادعای آن مبنی بر دفاع از حقوق زنان (بخش اول)
💠سؤال اساسی این است که آیا «فمینیسم» توانسته است از حقوق زنان به معنای واقعی آن دفاع کند؟ پاسخ منفی است.
🔹 #فمینیسیم چیست؟ آیا «فمینیسم» از حقوق #زنان دفاع میکند؟ از قرن ۱۹ میلادی به بعد در «دنیای غرب» به ویژه «آمریکا»، گروهی از زنان و مردان با شعار دفاع از حقوق زن و مرد، خواستار برابری و همانندی زن و مرد در عرصه های مختلف حیات فردی و اجتماعی شدند. این جریان در طول زمان، حرکتها و جنبش های اجتماعی گروههای مختلفی از زنان را به دنبال داشت. افزون بر حرکتها و تلاش های سازمان یافته، تفکر و اندیشهی تشابه و برابری زن و مرد در همهی عرصهها به مرور زمان به یک جریان فکری تبدیل شد.
🔹امروزه در «جهان غرب»، به حرکتها و جنبش های داعیهدار دفاع از حقوق زنان و اندیشه هایی که در این مسیر حرکت میکنند «فمینیسم» گفته میشود. به عبارت دیگر فمینیسم، نهضتی اجتماعی یا ایدئولوژی و تفکری است که ادعای دفاع از حقوق زنان را در قالب اعتقاد به برابری زن و مرد در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دنبال میکند. «فمینیسم» یکی از اهداف اساسی خود را از بین بردن سلطهی مردان بر جامعه میداند. [۱]
🔹در گذشته، «زن و مرد در خانواده»، یکدیگر را یار و همراه و همدل میدانستند و غم هم را میخوردند و وجود خویش را نثار هم میکردند. «مرد» در کنار دفاع و حمایت از خانواده، خود را در اختیار همسر و فرزندان قرار میداد و حاصل دسترنج خویش را برای آنان هزینه میکرد. «زن» نیز با تمام وجود، خود را در خدمت همسر و فرزندان قرار داده بود؛ اما امروزه در بسیاری از نقاط جهان که تفکر دنیاطلبی و خودمحوری و لذتگرایی حاکم شده است، خانواده بیشتر شبیه جایی برای رفع خستگی است و اعضای آن یکدیگر را رقیب خویش تلقی میکنند و هر کس به دنبال دستیابی به اهداف فردگرایانهی خویش است.
💠عدم تعادل ساختاری
🔹«فمینیستها» با آنکه ستیز با مردان را سرلوحهی حرکت های خود قرار داده اند، شعار دیگر آنان یعنی تشابه و برابری زن و مرد در همهی عرصه های حیات بشری، بر برتری مردان دلالت دارد. فمینیستها از «زنان» میخواهند که در همهی زمینهها همانند مردان باشند و نشان دهند توانایی های زنان نیز مانند مردان است، غافل از آنکه این شعار بدین معناست که چون کارها و صفاتِ مردانه همگی ایدهآل و ارزشمند است، بنابراین «زنان» باید همچون «مردان» شوند.
🔹به بیان دیگر، آنان با سر دادن شعار برابری زن و مرد، زنانگی و روحیات زنانه را نشانهی ضعف، و مردانگی و روحیاتِ مردانه را نشان دهندهی اقتدار و موفقیت میدانند و از زنان میخواهند که به سوی مردانگی بروند. بنابراین «فمینیستها» با این شعار ایدهی خود عملاً اعلام کردهاند که مرد موجود برتر است، در حالی که در «تفکر اسلامی» نه مرد موجود برتر است، نه زن؛ بلکه «هر چیز به جای خویش نیکوست». صفات و روحیات مردانه و زنانه هر کدام از حکمت الهی ناشی شده است و هریک برای تکامل بشر لازم و ضروریاند. #ادامه_دارد...
پینوشت:
[۱] در زبان انگلیسی Feminine به معنای مونث میباشد و Feminist یعنی تفکر و اندیشه مؤنثگرایی و Feminism (فمینیست) یعنی کسی که طرفدار تفکر زنگرایی و مؤنثگرایی است. ترجمه فارسی این واژه را میتوان زن محوری و زنگرایی نامید. ر.ک: باقر ساروخانی، درآمدی بر دایرة المعارف علوم اجتماعی، ج ۱، ص ۲۸۱ و علی آقابخشی و دیگران، فرهنگ علوم سیاسی، ج ۱، ص ۲۵۱
📕مقام و جایگاه زن، سیدجعفر حق شناس، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین الملل، چ اول، پاییز۹۰
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
منبع؛ تبیان
#زن #زنان #بانوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️روزه
🔹وَ الصِّیامُ وَ الحَجُّ تَسکینُ القُلوب... هم #روزه و هم حج مایه سکونتِ_دل هستند. سکونت دل یکی از آن نعمت های بزرگ خدا است: اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنین؛ «ثُمَّ اَنزَلَ اللهُ سَکینَتَه عَلی رَسولِه وَ عَلَی المُؤمِنین»؛ سکینه، یعنی آرامش دل. آرامش دل به معنای بیخیالی نیست، به معنای بیدغدغهای نیست؛ به معنای این است که دل تلاطم ندارد. گاهی اوقات قلب انسان در یک امری متلاطم است، همین طور دائم به این طرف، به آن طرف [میرود]، حیرت [میکند] و نمیداند چه کار بکند!
🔹این آرامش، همان چیزی است که اولیای خدا داشتند و در سختیها، در مشکلات فراوان، روحشان آرامش داشته است، تلاطم نداشته است؛ این سکینه خیلی چیز مهمی است. در #قرآن، چند بار در سورهی مبارکهی انّا فتحنا و جاهای دیگر تعبیر سکینه تکرار شده است. حالا [حضرت] میفرمايد که #روزه به انسان آرامش میدهد؛ طبیعتِ کارِ «روزه» این است. وقتی که انسان، خود را از طعام و مُشتهَیات نفسانی خارج کرد، به طور طبیعی یک آرامشی در روح انسان به وجود میآید و آن تلاطمها از بین میرود.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۱۱/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«روزه» به چه درجاتی تقسیم می شود؟
💠روزه را به سه درجه تقسيم كرده اند:
1⃣«صوم عموم» (عوام)؛ كه در آن فقط از شهوت بطن و فرج و ديگر مفطرات روزه خوددارى مى شود.
2⃣«صوم خصوص» (خواصّ)؛ كه در آن گوش و چشم و زبان و دست و پا و سایر جوارح هم از گناهان بر حذر مى گردد. در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است: «اِذَا صُمتَ فَليَصُمْ سَمعَكَ وَ بَصَرَكَ وَ غَيرَ ذَلِكَ؛ زمانى كه #روزه گرفتى بايد گوش و چشم و ديگر اعضاء هم روزه باشد».
3⃣«صوم اخصّ الخصوص» (اخصّ الخواص)؛ كه در آن قلب هم از جميع ما سوى الله در احتراز است. دل در اين روزه، از افكار دنيوى و مشغله های پَست مُبرّا است، مگر افكار و مشغله هايى كه همانند پلى بر رهگذر دنيا براى رسيدن به آخرت زده شود.
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، چ اول، ج۱، ص۳۱۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#روزه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام موسی كاظم عليه السلام:
🔸«إنَّ لِله عِبادا فِی الأرضِ يَسعَونَ فی حَوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ يَومَ القِيامَةِ»؛
🔹خداوند در زمين #بندگانى دارد كه براى برآوردن #نيازهای_مردم میکوشند؛ اينان #ايمنی_يافتگان روز قيامت اند.
📕کافى، ج ۲، ص ۱۹۷
#امام_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سطوح سواد رسانه (بخش دوم)
1⃣سطح مقدماتی و اولیهی پیامها
🔹یک سطح مقدماتی و اولیه که طی آن مخاطب به موضوعات و پرسش هایی مانند: چه کسی پیام های رسانه ای را میآفریند؟ از چه فنونی استفاده میکند؟ و با چه هدفی پیام را ارسال میکند؟ توجه دارد. در این سطح مخاطبی که دارای #سواد_رسانه_ای است، این توانایی را دارد که پدید آورندگان پیام ها (کارگردان، بازیگران، تهیه کنندگان، سیاستگذاران و...) را تشخیص دهد. چنین مخاطبی از نقش صدا، موسیقی و سایر جلوههای ویژه برای القای فضا و معنی در انتقال تصاویر تا حدودی با خبر است، و قادر است تشخیص دهد که هر پیام برای چه گروهی از مخاطبان تهیه و پخش میشود، هدف پیامآفرینان (اعم از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) را در نظر داشته، میزان تأثیرگذاری پیامها را تعیین کند و پیامدهای آسیب زا یا اثرات مثبت (حفاظت کننده) آنها را مشخص سازد.
2⃣سطح عمیق و پنهان پیامها
🔹دومین سطح، ویژگی های پنهانتر و درونیتر هر پیام را در برمیگیرد، و مخاطب به گونه ای عمیق تر، ارزشها و سبک های پنهان و مستتر در پیام را مدنظر قرار میدهد. هر پیام ارزشها و سبک های زندگی متناسب با خود را به نمایش میگذارد. سبک زندگی، ارزشها و هنجار هایی است که در زندگی افراد از اولویت برخوردار است و عملاً به کار گرفته میشود، و مخاطب بایستی قادر باشد سبک زندگی القا شده در پیام را شناسایی کند. به عبارت دیگر، مخاطبِ دارای «سواد رسانهای» میتواند زندگیای را که «رسانه ها» بر افکار و اعمال و زندگی او اعمال می کنند، تشخیص دهد و بداند رسانه ها قادرند آنچنان نامحسوس و بطور تدریجی سبک زندگی خانواده ها را به کلی تغییر دهند، که حتی خود افراد نیز متوجه نباشند. #ادامه_دارد...
منبع: راسخون به نقل از سایت حوزه
#سواد_رسانه #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️به امید حکومت جهانی اسلام
🔹ما #متکی به #خدا هستیم و میخواهیم برای خدا کار بکنیم؛ میخواهیم #اسلام را در #ایران متحققش کنیم. نه در ایران در همه جا، در هر جا انسان هست باید #مسلم باشد. ان شاء الله. آرزوی ما این است. مثل اینکه آرزوی #انبیا هم این بوده که همه بشر #مسلمان باشند، یعنی #توحیدی باشند، و به انبیایشان معتقد باشند. #راه_بهشت را پیدا بکنند. #پیغمبر_اکرم در نقل است که دیدند که در جنگی یک دسته را گرفتند و بستند دارند میآورند، اسیر کردند. فرمود که من دارم با غل و زنجیر مردم را به بهشت میبرم. میخواهم ببرمشان به بهشت، حاضر نیستند.
🔹مساله این است که خیال نشود که اسلام می خواسته کشورگشایی بکند، مثل مثلًا آقای کارتر که میخواهند کشورگشایی بکنند، اسلام هم این است، خیر اصلًا مطرح نیست پیش اسلام کشورگشایی. #اسلام میخواهد انسان درست کند. میبیند که انسانها هدر دارند میروند ممالک دیگر دارند انسانها را هدر میدهند. و این مکتب است که انسان درست میکند. انسان را به صراط مستقیم میبرد. نه [تنها] اسلام، هر نبیای در عالم که آمده برای این آمده است که انسانها را نجات بدهد از شرّ این طاغوتها...
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۹/۱۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️گوشهای از خدمات اقتصادی حکومت امیرالمؤمنین (ع) به جامعه (بخش اول)
🔸دوران حکومت حضرت از جهات مختلفی قابل بررسی است. یکی از آن جهات خدماتی است که «حکومت علوی» به جامعه آن دوران داشته و کمتر به آن توجه میشود، با اینکه این خدمات به قدری زیاد است، که اگر از لابلای کتاب های تاریخ استخراج شود، میتواند به صورت یک کتاب مستقل نگارش شود. گوشهای از «خدمات حکومت امیرالمومنین (ع)» به جامعه آن دوران را میتوان کارهایی دانست که آن حضرت در جهت «رفاه اقتصادی مردم» انجام داده است که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنیم.
1⃣تقسیم بیت المال بر پایه عدالت اجتماعی
🔹اولین گام حضرت برای اقتصاد جامعه اسلامی، «تقسیم بیت المال بر پایه عدالت اجتماعی» بود، موضوعی که بعد از رسول خدا (ص) به فراموشی سپرده شد و متولیان حکومت وقت، بر خلاف سیره پیامبر اکرم (ص) بیت المال را بین اقوام و دوستان خود ناعادلانه تقسیم میکردند، موضوعی که باعث به وجود آمدن دو جنگ بزرگ در آن زمان شد. #امام_علی (ع) در روز دوم خلافت خویش، سیاست عدالتخواهی خویش را اینگونه بیان کردند: «سوگند به خدا [اگر اموال بخشیده شده از سوی عثمان را بیابم] به مالک آن بازگردانم، اگرچه از آن زنها شوهر داده و کنیزکان خریده شده باشد؛ زیرا در عدل و درستی، وسعت و گشایش است و آن که عدالت را برنتابد، ستم را سختتر یابد». [۱]
🔹از اینرو در تاریخ نوشتهاند که حضرت دستور داد که همه سلاحهایی را که در خانه عثمان پیدا شده بود و آنها را علیه مسلمانان به کار گرفته بودند، بگیرند و در بیتالمال قرار دهند. همچنین مقرر فرمود شتران زکات که در خانهاش بود را تصرف کنند و شمشیر و زره او را هم بگیرند؛ اما کاری به سلاح هایی که در خانه عثمان بود و بر ضد مسلمانان از آن استفاده نشده بود، نداشته باشند و از تصرف همه اموال شخصی عثمان که در خانهاش و جاهای دیگر است، خودداری شود. همچنین دستور فرمود اموالی که عثمان به صورت پاداش و جایزه به یاران خود و دیگران داده است، برگردانده شود. چون این خبر به عمروبنعاص رسید، برای معاویه نوشت: «هر چه باید انجام دهی انجام بده، که پسر ابیطالب همه اموالی را که داری از تو جدا خواهد کرد؛ همان گونه که پوست عصا و چوبدستی را میکَنند». [۲]
2⃣عمران و آبادانی زمین های تحت حکومت
🔹عمران و آبادانی زمین های تحت حکومت، یکی دیگر از اقدامات #امام_علی (ع) برای رونق اقتصاد جامعه بود، به گونهای که آن حضرت به فرمانداران خویش دستور داد که در این جهت گام نهند؛ [۳] به عنوان نمونه در نامهای خطاب به «قرظة بن کعب الانصاری» کارگزار بهقباذات عراق سفارش میکند، در لایروبی نهرها به کشاورزان کمک نماید.
🔹در این نامه آمده: «اما بعد؛ گروهی از مردم منطقه مأموریت تو، نزد من آمدند و یادآوری کردند که نهری از آنها پنهان و از بین رفته است و در صورتی که آن نهر را حفر نموده و آماده سازند، دیار آنها آباد میگردد، و بر پرداخت خراج خود توانایی پیدا میکنند و بر بیتالمال مسلمین نیز افزوده میشود. از من خواستند نامهای به تو بنویسم تا برای حفر نهر و لایروبی آن، آنها را جمع نمایی و در این راه به آنان کمک مالی کنی. اما من این را صحیح نمی دانم که کسی را مجبور به کاری بکنم که کراهت دارد. آنها را دعوت کن، پس اگر نهر آنگونه بود که آنها می گفتند، هر کسی بخواهد او را برای کار بفرست و نهر از آن کسی است که روی آن کار کند، نه آنان که مایل به همکاری نیستند. اگر آن را آباد سازند و قوی گردند، برای من محبوبتر است از آن که ضعیف شوند. والسلام». [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهجالبلاغه، خ ۱۵
[۲] جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ترجمه و تحشیة محمود مهدوی دامغانی، ج۱، ص۱۳۵-۱۳۶
[۳] نهجالبلاغه، نامه ۵۳
[۴] انسابالاشراف، البلاذُری، ج۲، ص۳۹۰
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_علی #امیرالمؤمنین #اقتصاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام :
🔸«اُوصيكُم بتَقوَى اللهِ و إدامَةِ التَّفَكُّرِ؛ فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ و اُمُّهُ».
🔹شما را به #تقوای_الهى و #انديشيدنِ هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا كه #انديشيدن پدر و مادر همه خوبی هاست.
📕تنبيه الخواطر، ۱/۵۲
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاريخ در مورد مقام و فضائل «امام حسن مجتبی» (ع) چه گزارشاتی ارائه داده است؟
🔹درباره فضایل «امام حسن مجتبی» (ع) روایات فراوانی نقل شده است. راویان این اخبار عده زیادی از عالمان اهل سنت و علمای شیعه اند. دو نمونه از این آثار عبارتند از: «ترجمة الامام الحسن» از ابن عساکر که در «تاریخ دمشق» وی آمده است، و دیگری «ترجمة الامام الحسن» از ابن سعد که در «طبقات الکبری» او آمده است. در گذر تاریخ، آثار زیادی نگاشته شده است که در آنها فضایل «امام مجتبی» (ع) گردآوری شده است؛ اما متأسفانه درباره رخدادهای زندگی آن حضرت، تا این اواخر کمتر تلاش درخوری صورت پذیرفته بود؛ بلکه بیشتر، همانند بسیاری از مقاطع دیگر، حوادث آن دوره بدون پژوهش جدی و ارزیابی دقیق و استوار، بر روی هم انباشته شده است.
🔹بسیاری از فضایل روایت شده درباره آن امام همام، حکایت از آن دارد که «رسول خدا» (ص) علاقه وافری نسبت به این دو برادر داشته و به طور علنی محبت خویش را نسبت به آنان ابراز می کرده است. نحوه ابراز محبت، همانند پایین آمدن از منبر و بوسیدن آنها و باز بالا رفتن بر منبر، نشانه جهت دار بودن این اظهار و ابراز علاقه است. [۱] افزون بر آن از رسول خدا (ص) نقل شده که در وقت اظهار محبت نسبت به #امام_مجتبی (ع) فرمود که شاهدان، این ابراز علاقه را به غائبین برسانند؛ [۲] و یا می فرمود: «من او را دوست میدارم و نیز کسی که او را دوست بدارد دوست دارم». [۳] حضور حضرت در «مباهله» و قرار گرفتن ایشان در میان «اصحاب کساء»، نشانهی اعتبار و اهمیتی است که رسول خدا (ص) برای او قائل می شده است.
🔹جالب است که «امام حسن مجتبی» (ع) در «بیعت رضوان» حضور داشته و پیامبر (ص) با او بیعت کرده است. [۴] در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است: «لَوْ کَانَ الْعَقْلُ رَجُلاً لَکَانَ الْحَسَنُ؛ اگر عقل در مردی مجسم می شد، همانا #حسن (ع) بود». [۵] قدرت «امام حسن» (ع) در بر انگیختن مردم کوفه در جریان شورش ناکثین [۶] نشانِ اهمیت و اعتبار او در نزد مردم آن شهر می باشد. مسلمانان با توجه به همین احادیث، فرزندان فاطمه زهرا (س) را فرزندان رسول خدا (ص) دانسته، و علیرغم انکار بنی امیه، و بعدها بنی عباس، کوچکترین تردیدی برای مسلمانان بوجود نیامد. [۷] بر مبنای همین شخصیت والا بود که چون «امام علی» (ع) او را به عنوان «جانشین» خود به مردم معرفی نمود، مردم عراق و بسیاری نقاط دیگر با او به عنوان خلیفه رسمی بیعت کردند.
پینوشتها؛
[۱] نور الأبصار فی مناقب آل بيت النبی المختار (ص)، شبلنجى، مؤمن بن حسن، ص ۱۱۹ تا ۱۲۰
[۲] المستدرك على الصحيحين، حاكم نيشابوری، ج ۳، ص ۱۴۷ و ۱۷۳
[۳] ترجمة الامام الحسن، ابن سعد، ص ۱۳۴
[۴] الحیاة السیاسیة للامام الحسن (ع)، الحسينى العاملی جعفر مرتضى، بی تا، ص ۲۴ و ۴۴
[۵] فرائد السمطين فی فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم(ع)، شافعى، ابراهيم بن سعد الدين، ج ۲، ص ۶۸
[۶] ترجمة الامام الحسن(ع)، همان، ص ۴۹
[۷] الحیاة السیاسیة للامام الحسن (ع)، همان، ص ۲۷؛ در كشف الغمة فى معرفة الأئمة، اربلى، ج ۱، ص ۵۵۰ روایتی آمده که نشان میدهد معاویه لعنت الله علیه اصرار داشت تا حسنین (ع) را فرزندان امام علی (ع) بخوانند نه فرزندان پیامبر (ص).
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، چ ۶، ص ۱۱۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن #امام_حسن_مجتبی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️خباثت معاویه
🔹واقعاً، حضرت رسول (ص) در مدرسه قرآن، چه رجالی را بر له حق تربیت نموده است! نظیر سلمان، ابیذر و عمار... و چه رجالی از آن مدرسه بیرون آمدند که علیهِ حق بودند، مانند معاویه، عمرو عاص و... معاویه در نامهای به حضرت امیر (ع) نوشت: چرا اینقدر خود را به پیغمبر اکرم (ص) و دیگر انبیاء نسبت میدهی؟ «إِنَّما کانَ محمّد رَسُولاً مِنَ الرُّسُلِ إِلَی النّاسِ کآفَّةً فَبَلَّغَ رِسالاتِ رَبِّهِ، لایمْلِک شَیئاً غَیرَهُ؛ او تنها پیکی همانند دیگر فرستادگان خدا به سوی عموم مردم بود، و هیچچیز دیگر غیر از این برای او نیست» ؛ [۱] یعنی نعوذبالله! پیغمبر (ص) هیچ شأن و مقامی نداشته و فقط یک پستچی و نامهرسان بوده است!
🔹معاویه چنان خبیث بود که شخصی مثل مغیرةبنشعبه که #امام_حسن(ع) به او فرمود: «أَنْتَ ضَرَبْتَ فاطِمَةَ بِنْتَ رَسولِ الله صلّی الله علیه و آله و سلم حَتّی أَدْمَیتَها و أَلْقَتْ ما فی بَطْنِها!؛ تو بودی که مادرم فاطمه دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم را زدی به حدی که خون از بدن او جاری شد و فرزندش را سقط نمود»، [۲] درباره معاویه میگوید: «جِئْتُ مِنْ عِنْدِ أَخْبَثِ النّاسِ!؛ از نزد خبیث ترین کس میآیم». [۳] علمای بزرگ اهل تسنن مانند حاکم حسکانی با معاویه خوب نیستند، ولی هنوز بسیاری از مسلمانان میگویند: حق با او بود و کار خوبی کرد!
پی نوشتها؛
[۱]بحار الانوار، ج۳۳، ص۱۳۸
[۲]همان، ج۴۳، ص۱۹۷
[۳]همان، ج۳۳، ص۱۶۹
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۵۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت(ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آشنایی با فمینیسیم و ادعای آن مبنی بر دفاع از حقوق زنان (بخش دوم و پایانی)
🔸سؤال اساسی این است که آیا «فمینیسم» توانسته است از «حقوق زنان» به معنای واقعی آن دفاع کند؟ پاسخ منفی است. فمینیسم به دلیل آنکه دفاع از حقوق زنان را با اندیشههای مادّی و روشی نادرست دنبال کرده است، نه تنها نتایج قابل قبولی برای زنان نداشته است، آسیب های جبران ناپذیری نیز از خود بر جای گذاشته است. میتوان نقاط ضعف و نارساییهای فمینیسم را در موارد زیر برشمرد.
💠الف) نگاه مادی به انسان:
🔹«فمینیسم» با نگاه مادی به انسان و تفسیری خودخواهانه و خودمدار از او، رقابتی سخت میان زن و مرد را به تصویر کشید. از نگاه مادی و الحادی فمینیستها، انسان موجودی است که تنها باید در اندیشهی لذتهای دنیایی باشد. ارزش و موفقیت انسان در شهرت، ثروت، موقعیت اجتماعی و لذت و رفاه مادی است؛ بنابراین زنان و مردان باید در مسابقه دستیابی به رفاه و لذت دنیا از یکدیگر سبقت گیرند و در این تفکر، ایثار و گذشت در خانواده، عمل به وظیفهی الهی و جلب رضایت پروردگار جایی ندارد. در این دیدگاه، آرامشِ روان تنها با کامیابی های مادی به دست میآید و بندگی و پرستش خداوند جایی در کسب آرامش واقعی ندارد.
💠ب) جنگ علیه مردان:
🔹«فمینیستها» بر اساس تفسیری غلط از حیات اجتماعی بشر، مرد را عامل همهی ظلمها و تبعیضها بر ضد زن معرفی کردهاند، و معتقدند برای رهایی زنان از ستم مردان باید مردسالاری از خانواده و جامعه حذف شود، و زنان در همهی ابعاد حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی قدرت را از مردان بازستانند. فمینیستها مردان را رقیب اصلی زنان میدانند و با این تفکر، درگیری و خصومت میان زنان و مردان را در جامعه و خانواده توسعه میدهند.
💠ج) مخالفت با خانواده:
🔹برخی فمینیستهای تندرو به منظور مخالفت با سلطهی مردان بر زنان، شعار مخالفت با ازدواج و تشکیل خانواده را مطرح ساخته و «ازدواج» را عامل اسارت زنان قلمداد کردهاند. اینان به زنان توصیه کردهاند که به ازدواج تن ندهند. البته بسیاری از فمینیستها این ایدهی فمینیست های تندرو (رادیکال) را نپذیرفتهاند و به همین جهت فمینیست های امروزی مخالفتی با تشکیل خانواده ندارند، هرچند شعار برابری و تشابه زن و مرد در خانواده را با تمام توان دنبال میکنند. تفکر فمینیستی در عصر حاضر، توسط نهادهای بینالمللی به ویژه سازمان ملل دنبال میشود و این سازمانها میکوشند «فمینیسم» را در سراسر جهان توسعه بخشند.
🔹مهمترین منبع و جریان فمینیستی در حال حاضر معاهدهای است با نام «کنوانسیون رفع همهی شکلهای تبعیض علیه زنان» که توسط بسیاری از کشورهای جهان به تصویب رسیده است و سازمان ملل میکوشد همهی کشورها را به این معاهده ملحق سازد و آنان را به اجرای مفاد آن ملتزم و ترغیب کند. بر اساس این کنوانسیون، دولتهای عضو باید تمام تلاش خود را به کار برند تا همهی تفاوتها و تمایزهایی که میان زن و مرد وجود دارد، با اقدامی تحتِ عنوان «رفع تبعیض از زنان» برداشته شود و فرهنگ تشابه و همانندی زن و مرد، جایگزین فرهنگ تفاوت گردد؛ و این تفکر در واقع، نفی همهی احکام و قوانینی است که در تفکر اسلامی در باب تفاوتهای زن و مرد وجود دارد.
📕مقام و جایگاه زن، سیدجعفر حق شناس، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین الملل، چ اول، پاییز ۹۰
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
منبع؛ تبیان
#زن #زنان #فمینیسم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ماه رمضان ماه تلطیف دل و جان است...
🔹«ماه رمضان»، ماه ذکر است، ماه یاد است، ماه تابیدن انوار ذکر الهی بر دلها است؛ این را براحتی از دست ندهیم. هیچ وقتِ سال دلها این اندازه آمادهی تلقّیِ انوار هدایت الهی، برکات الهی، رحمت الهی نیستند؛ این [خاصیّت] ماهِ رمضان است؛ ماهی که یک شب در آن هست که برتر از هزار ماه است: خَیرٌ مِن اَلفِ شَهر؛ اینها چیزهای مهمّی است. ماهی است که «اَنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ وَ نَومُکُم فیهِ عِبادَة».
🔹ماه تلطیف دل و جان است. این زندگی مادّی، بخصوص زندگی ماشینی، روابط ما را، درون ما را، باطن ما را، عملکرد ما را از لطافت میاندازد؛ مثل چرخی که احتیاج به روغنکاری دارد تا راحت بچرخد و سایشِ مضر نداشته باشد، ذکر و دعا در این ماه چنین نقشی را ایفا میکند؛ دلهایمان را، جانهایمان را، با تلاوت قرآن، با دعاهای شبانه روزی، با خود روزه، با شب قدر تلطیف میکند. پس ذکر، دل را در معرض انوار الهی قرار میدهد؛ این را به یاد داشته باشیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سطوح سواد رسانه (بخش سوم و پایانی)
💠مراحل کاربرد و بهره گیری از سواد رسانهای
🔹شخصی که دارای سواد بهره گیری از رسانه هاست، در نحوهی استفاده از «رسانهها» به برنامه ریزی شخصی میپردازد و به اهمیت این برنامه ریزی واقف است. بدین معنا که توجه بیشتری به انتخاب و تماشای انواع مختلف برنامه ها داشته، به صورت مشخصی به استفاده از تلویزیون، رایانه، بازی های الکترونیکی، فیلمها و دیگر رسانه ها پرداخته و میزان مصرف را کاهش میدهد. به عبارت دیگر، خود را ملزم میکند در استفاده از #رسانه، جیرهی مصرف داشته باشد. چنین فردی در گام بعد به جنبه های نامحسوس تر رسانهها توجه میکند و به پرسش ها و موضوعات عمیقی مانند چه کسی پیامهای رسانه ای را میسازد؟ با چه اهدافی فرستادن پیام دنبال میشود؟ چه کسی از ارسال پیام سود می برد و چه کسی ضرر میکند؟ و... میپردازد.
🔹به بیان دیگر، در این مرحله با توجه به ویژگی های پیام دهنده، به گزینش پیامها پرداخته و برخی از پیام های مطلوب را برگزیده، و بقیهی پیامها را نادیده میگیرد؛ سپس با کمک برخی مهارت های لازم برای تماشای انتقادی، به تجزیه و تحلیل و پرسش دربارهی چارچوب ساخت پیام و جنبه های جا افتاده در آن میپردازد. آنچه در این مرحله اهمیت دارد، شناخت حقایق و جنبه هایی از پیام است که حذف شده است. در این مرحله همچنین به نقد پیام های رسانه ای پرداخته میشود. در نهایت می توان گفت مخاطب با داشتن #سواد_رسانه_ای در مواجهه با پیام های مختلف از رسانه ها و برای دریافت معنای حقیقی آنها، دو مرحله «گزینش گری» و «پردازش گری» را باید پشت سر بگذارد. بدین ترتیب، «سواد رسانهای» همانند فیلتری عمل خواهد کرد تا جهان متراکم از پیام، از لایه های فیلتر سواد رسانهای عبور کرده و شکل مواجهه با پیام معنادار شود.
منبع: راسخون به نقل از سایت حوزه
#سواد_رسانه #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد