⭕️امام محمد باقر عليه السلام:
🔸«فِيمَا نَاجَى بِهِ اللهُ مُوسَى (ع) عَلَى الطُّورِ أَنْ يَا مُوسَى أَبْلِغْ قَوْمَكَ أَنَّهُ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ الْمُتَقَرِّبُونَ بِمِثْلِ الْبُكَاءِ مِنْ خَشْيَتِی وَ مَا تَعَبَّدَ إِلَيَّ الْمُتَعَبِّدُونَ بِمِثْلِ الْوَرَعِ عَنْ مَحَارِمِی وَ لَا تَزَيَّنَ لِيَ الْمُتَزَيِّنُونَ بِمِثْلِ الزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا عَمَّا بِهِمُ الْغِنَى عَنْهُ قَالَ فَقَالَ مُوسَى (ع) يَا أَكْرَمَ الْأَكْرَمِينَ فَمَا ذَا أَثَبْتَهُمْ عَلَى ذَلِكَ فَقَالَ يَا مُوسَى أَمَّا الْمُتَقَرِّبُونَ إِلَيَّ بِالْبُكَاءِ مِنْ خَشْيَتِي فَهُمْ فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى لَا يُشَارِكُهُمْ فِيهِ أَحَدٌ».
🔹از نجواهاى #خداوند_متعال با #حضرت_موسى (ع) در #كوه_طور اين بود: اى موسى! به قوم خود برسان كه #تقرّب_جويان، با چيزى مانند #گريستن از ترس من، به من نزديك نشدند، و #متعبدان به چيزى مانند پرهيز از #حرام هاى من مرا عبادت نكردند، و #آراستگان، به چيزى مانند بی اعتنايى به چيزهايى از دنيا كه بدان نياز ندارند، خويشتن را نياراستند. #موسى (ع) عرض كرد: اى گرامی ترين گراميان! چه چيز آنان را در اين راه #استوار و ثابت قدم گرداند؟ فرمود: اى موسى! امّا آنان كه با #گريستن از ترس من جوياى #تقرّب به من هستند، در #اعلى_عليّين اند و هيچ كس در اين (مرتبه) با آنان شريك نيست.
📕ثواب الأعمال، ۲۰۵/۱
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ نرم، جنگ سایبری، و تکنیک ها (بخش چهارم)
🔸با پیشرفت روز افزون امکانات و تکامل علمی جوامع، #جنگها نیز روز به روز پیشرفته تر و پیچیده تر شد و گونه های مختلفی به خود گرفت. در دنیای امروز یکی از مؤثرترین، خطرناک ترین و فعال ترین انواع جنگ، #جنگ_نرم است. این جنگ، #سلاحی_برنده است که با بهره گیری از علوم دنیای مدرن مانند روانشناسی، جامعه شناسی و... توانسته است، با کمترین امکانات و تجهیزات، تأثیرگذاری بسزایی در جوامع داشته باشد.
💠ابزارهای جنگ نرم
🔹تردیدی وجود ندارد که آسیب های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، #جامعه را در مسیر #فروپاشی و تزلزل قرار میدهد و علایق ملی و روابط اجتماعی را مختل میکند. در این میان، #رسانه به عنوان اصلی ترین و کارآمدترین ابزار #جنگ_نرم به ایفای نقش میپردازد. بی گمان، #رسانهها در خط مقدم جنگ نرم قرار دارند. امروزه #رسانهها به راحتی می توانند جریان های اجتماعی را هدایت، نظارت و کنترل کنند و به #جریان_سازی بپردازند. در حال حاضر هر رسانه ای که قویتر باشد، در جهت دهی به #افکارعمومی مردم نیز موثرتر است.
🔹#رسانهها در تمام جنگ ها به مثابه ابزاری برای #جنگ_روانی و تبلیغات جنگی از سوی کشورها مورد استفاده قرار میگرفته اند که نویسندگان، خبرنگاران، تولیدکنندگان خبری و مطبوعاتی، عکاسان و... سربازان آن به شمار می روند و سلاح آنها رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، دوربین، قلم و... است. در میان این ابزارها شاید بتوان گفت ماهواره و #شبکههایاجتماعی و اینترنتی بیشترین محدوده تاثیر را دارا هستند و از جایگاه ویژه ای در این نبرد برخوردارند. جهانی و فرا مرزی بودن، و دسترسی آسان و کم هزینه، بارزترین ویژگی بهره وری از این دو ابزار است که با استفاده از تکنیک های سمعی و بصری، #عمیقترینتاثیر را در برخی مخاطبان خود میگذارند.
🔹البته در این میان، تفاوت هایی بین #ماهواره و #اینترنت وجود دارد؛ گروه هدف در ماهواره، اغلب، #عوام هستند که بیشترین تاثیرپذیری آنها از ماهواره است؛ ولی گروه هدف در شبکه های اینترنتی بطور عمده #جوانان و #خواص هستند و عموم مردم ـ جوانان و خواص ـ کمتر به استفاده از شبکه های گوناگون اینترنتی روی می آورند. افزون بر این، تنوع و جذابیت #فضای_سایبری، دسترسی آسان و کم هزینه و سریع به آن، اینترنت و فضای سایبری را به ابزاری استثنایی در #جنگ_نرم تبدیل کرده است؛ علاوه بر اینکه محتوای شبکه های ماهواره ای نیز در فضای اینترنتی قابل دسترسی است.
🔹امروزه #اینترنت در تمام عرصه های زندگی فردی و اجتماعی، دولتی و خصوصی، علمی، آموزشی، سرگرمی و... حضور جدی دارد. البته فضای سایبری، #چاقوییدولبه است که هرچند سررشته آن در دست #مستکبران قرار دارد، ولی جوامع هدف نیز از آن، در پاتک های جنگ نرم بهره می برند. به واقع، کم هزینه بودن و بی نیازی فضای سایبری از سرمایه گذاری هنگفت، موجب شده است که جوامع دیگر نیز به علت برخورداری از هوش، استعداد و انگیزه فراوان به پیروزی های متعددی در این حیطه دست یابند، تا جایی که #ایران بعد از چین، آمریکا و روسیه چهارمین ارتش سایبری جهان را داراست. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت حوزه نت به نقل از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه #ماهواره #اینترنت #سایبر #دشمن #نفوذ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️علم ائمه علیهمالسلام
🔹یکی از #فضایل #امیرالمؤمنین علیه السلام؛ کسی که از #آینده خبر دادن پیش او، مساوی است با خبر دادن از همین واضحاتِ لَدَیالْکُل [نزد همه]. گفت: یا #امیرالمؤمنین، هرچه از تو سؤال میشود، زود جواب میدهی؛ چرا فکر نمیکنی؟ [حضرت امیر علیه السلام] گفت: «این انگشتان دست ما، چندتا است؟». گفت: پنج تا است. [حضرت] گفت: «چرا فکر نکردی؟ [آن مسائل هم] پیش ما اینطور است!».
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_علی #اميرالمؤمنين
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیه «نَفْر» چگونه بر لزوم تعلیم و تعلم دلالت می کند؟
🔹در «آیه ۱۲۲ سوره توبه» آمده است: «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِی الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛ چرا از هر گروهى طايفه اى از آنان #كوچ نمى كنند تا در #دين آگاهى يابند و به هنگام #بازگشت به سوى قوم خود، آنها را #انذار نمايند؛ شايد از مخالفتِ فرمان الهى حذر نمايند». اين آيه نه تنها #فراگيریآيينالهى را واجب مى شمرد، بلكه #تعليم_دادن آن را بعد از فراگيرى نيز لازم مى داند.
🔹تعبير به #نَفْر نشان مى دهد كه منظور كوچ كردن به سوى #ميدان_جهاد است. زيرا اين تعبير در آيات مختلف قرآن به همين معنا به كار رفته، بنابراين مسلمانان موظّف بودند كه در غير موارد ضرورت همگى به ميدان جهاد با دشمن نروند، بلكه گروهى به جهاد روند و گروهى براى #جهاد_با_جهل در مدينه بمانند و #احكام_الهى را فرا گيرند و به ديگران بعد از بازگشت #تعليم دهند. تفسير ديگر آيه اين است كه مسلمانان به دو گروه تقسيم شوند: گروهى براى #حفظ_مدينه در آنجا بمانند و گروهى كه به #ميدان_جهاد رفته اند، #آثارعظمتالهى و امدادهاى غيبى و پيروزى هاى اعجازآميز مسلمين را با چشم خود در ميدان جهاد مشاهده كنند، و به هنگام بازگشت به ديگران #بياموزند.
🔹احتمال سوّمى در تفسير آيه نيز داده شده است كه بر مردم اطراف مدينه لازم بود گروهى در شهر و آبادى خود براى #حفظ_نظم زندگى عمومى بمانند، و گروهى به مدينه نزد پيامبر (صلى الله عليه وآله) آيند و #احكام_الهى را فرا گيرند و به ديگران برسانند. [۱] هر يك از اين تفسيرهاى سه گانه مزيّتى دارد كه در ديگرى نيست، [۲] ولى هر كدام را بپذيريم براى آنچه ما به دنبال آن هستيم تفاوتى ندارد، كه هم #فراگيری_علم واجب است و هم #تعليم_دادن به ديگران؛ و تأكيد بر اين دو واجب، دليل روشنى بر امكان و لزوم مسأله #معرفت و #شناخت است.
پی نوشتها؛
[۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، چ سوم، ج ۵، ص ۱۲۸
[۲] در تفسير اوّل مرجع ضمير «ها» در جمله «ليتفقهوا» و «لينذروا» اسم محذوفى است و در تقدير چنين است و «تبقى طائفة»، و اين مخالف ظاهر محسوب مى شود، در حالى كه «نفر» به معناى جهاد آمده، و اين نقطه قوّت آن است. در تفسير دوّم مرجع ضماير همان مذكور است (طائفة) ولى مشكل اين تفسير آن است كه ميدان جهاد مركز فراگيرى احكام دين نيست، مگر با توجيهى كه در بالا ذكر شد، و در تفسير سوّم باز محذوفى در تقدير است، ولى با روايات زيادى كه «نفر» را به معناى (كوچ براى تفقه در دين) تفسير مى كند هماهنگ است (در تفسير نور الثقلين، عروسى حويزى، تحقيق: سيد هاشم رسولى محلات، انتشارات اسماعيليان، چ ۴، ج ۲، ص ۲۸۲، سورة توبة، آيات ۱۱۹ الى ۱۲۳، ۹ روايت در اين زمينه نقل شده است).
[۳] امام صادق(ع) مى فرمايد: «لَوَدِدْتُ اَنَ اَصْحابى ضُرِبَتْ رُؤُسُهم باسياط حَتى يَتَفَقَهُوا»؛ (من دوست مى دارم يارانم را با تازيانه به دنبال علم و دانش بفرستم) الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۱، ص ۳۱
📕پیام قرآن، ناصر، مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۵۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#علم #تعليم #تعلم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️معلم، شاگرد را همچون فرزند خویش بداند
🔹 #شاگرد را #معلّم مثل #فرزند خودش بداند. شما در مورد پسر خودتان یا دختر خودتان چه آرزوهایی دارید؟ نمی خواهید #خوشبخت باشد؟ نمی خواهید #سربلند باشد؟ نمی خواهید #عاقل باشد؟ نمی خواهید #باسواد باشد؟ نمی خواهید رفتار او در جوامع، در خانوادهها، #احترامبرانگیز باشد؟ انسان راجع به #بچّهاش این چیزها را می خواهد؛
🔹عین همینها را از این #شاگردتان هم بخواهید. یعنی کار شما در درجهی اوّل #درس_دادن است، امّا در خلال هر درسی ـ بنده بارها گفتهام گاهی مثلاً یک #معلّم ریاضی یا معلّم فیزیک، در اثنای درس، یک کلمه می گوید که از یک ساعت سخنرانیای که بندهی مثلاً واعظ میکنم تأثیرش در این #جوان بیشتر است! با یک کلمه؛
🔹اینها را دیدهایم ـ با #رفتار، با #کردار، با #بیان، #ایمان را، #صلاح را، #صلاحیّتهای_انسانی را در این #شاگرد پرورش بدهید. فرض کنید #فرزند_خودتان است، دارید او را #پرورش میدهید؛ این اوّلین توقّعی است که انسان از #معلّمین دارد. البتّه این غیر از مسئلهی «پرورشی» است که بعداً عرض خواهم کرد؛
🔹آن امور #پرورشی، مستقلّاً یک مسئلهی جداگانهای است؛ بعضیها اینها را با هم مخلوط میکنند. آنهایی که می خواستند #پرورشی را تعطیل کنند، می گفتند «#معلّم در همان حالِ #تعلیم، #پرورش هم بدهد»، که خب این حرف ناقص و ناتمامی است؛ لکن در اثنای تعلیم می شود به معنای واقعی #تربیت هم انجام داد، «پرورشی» هم به جای خود.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امپریالیسم فرهنگی با سلاح فضای مجازی (بخش پنجم)
🔸 #امپریالیسم_فرهنگی را می توان شکل حساب شده تلاش #غرب برای تسخیر #فضای_فکری و #فرهنگی سایر ملت ها و به ویژه ملت های مسلمان ارزیابی کرد. به واقع «امپریالیسم فرهنگی»، ظریف ترین نوع سیاست امپریالیستی به شمار می آید که هدف آن، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست، بلکه می کوشد تا در #ذهن_انسان نفوذ کرده، آن را به کنترل درآورد. یکی از ابزارهای مهم غرب برای رسیدن به این گونه از امپریالیسم، #فضای_مجازی است.
💠اهداف امپریالیسم فرهنگی
🔹هدف #امپریالیسم_فرهنگی، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست، امپریالیسم فرهنگی تلاش دارد تا بر #ذهن_انسان به عنوان ابزاری برای تغییر روابط قدرت میان دو یا چند دولت، غلبه و آن را کنترل کند. اگر بتوان تصور کرد که #فرهنگ یا به طور خاص، ایدئولوژی سیاسی کشوری با همه اهداف امپریالیستی خود، ذهن شهروندان برخی دیگر کشورها را تسخیر نماید، در این شرایط، #جهان_غرب خواهد توانست به موفقیت کاملتری برسد و بیش از هر فاتح نظامی یا ارباب اقتصادی، زمینه ای باثبات برای سیطره خویش فراهم کند. نقش #امپریالیسم_فرهنگی در دوران نوین، مکمل سایر روش هاست. بی شک می بایست یکی از مهم ترین اهداف امپریالیسم فرهنگی را ترویج عقاید اباحی گرایانه دانست.
🔹«جیمز پتراس»، استاد جامعه شناسی دانشگاه ایالتی نیویورک، بینگهمتن، معتقد است #آمریکا صدور کالاهای فرهنگی سرگرم کننده را سودآورترین صنعت خود کرده است، به گونه ای که این کالاها، رفته رفته، جای صدور مصنوعات کارخانه ای را می گیرد. #غربیها به وسیله امپریالیسم فرهنگی می خواهند امپریالیسم سیاسی و اقتصادی را حاکم گردانند؛ چنان که مثلاً فیلم های آمریکایی برای فرآورده های آمریکایی تقاضا پدید می آورند. به تعبیرجیمز پتراس، امپریالیسم فرهنگی #آمریکا دو هدف مهم دارد: اقتصادی و سیاسی. هدف اقتصادی آن #تسخیر_بازارها برای کالاهای فرهنگی، و هدف سیاسی آن #برقراری_سلطه از راه شکل دادن به افکار عمومی است. به واقع می توان گفت که #امپریالیسم_فرهنگی، خواستار ایجاد بحران هویتی و پوچی در میان جوامع اسلامی - انسانی است تا از این طریق بتواند در خلاء ایجاد شده در سطح افکار عمومی جامعه، بخصوص جوانان، هویت مورد نظر خود را جایگزین هویت اصلی جوامع کند؛
🔹مانند آنچه از ترویج فرهنگ مصرف گرایی و آزادی مطلق زنان در غرب و برخی جوامع اسلامی به عنوان اهرم های پیشرفت در راستای تأمین منافع اقتصادی بنگاه های بزرگ غربی، با یک نگاه ابزارگونه به جنس زن و جامعه انسانی، شاهد هستیم. همچنین باید گفت که #امپریالیسم_فرهنگی، به ترویج شبهات و تخریب باورها و اعتقادات که پشتوانه مقاومت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در برابر زیاده خواهی های سلطه گران است، و در زمینه سیاسی، به ایجاد اختلاف های داخلی، #غفلت و سرگرم کردن آحاد مردم برای پرهیز از حق طلبی و مبارزه با استکبار و نیز استفاده از ترفند های #دروغ، #فریب، #تحریف و #سانسور واقعیت ها برای انحراف افکار عمومی می پردازد که هوشیاری در برابر این توطئه خطرناک، ضرورت دارد. #ادامه_دارد...
برگرفته از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
منبع؛ حوزه نت
#امپریالیسم #فرهنگ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️توجه به معنویات منشا حفظ نظام اسلامی
🔹مادامی که این #ملت، این حالی که الآن دارند که توجه به #معنویات تا یک حدودی، و این جوانهای ما توجه به #معنویات دارند و این تحول عظیم پیدا شده است در آنها که #شهادت را با جان و دل میخرند، مادامی که این محفوظ است، این #جمهوری_اسلامی محفوظ است و هیچ کسی نمیتواند به او تعدی کند.
🔹آن روزی که زرق و برق دنیا پیدا بشود و #شیطان در بین ما راه پیدا کند و راهنمای ما شیطان باشد، آن روز است که #ابرقدرتها میتوانند در ما تاثیر کنند و کشور ما را به #تباهی بکشند. همیشه این کشور به واسطه این #کاخنشینها تباهی داشته است. این سلاطین جور که همه کاخنشین تقریباً بودند، اینها به فکر مردم نمیتوانستند باشند،
🔹احساس نمیتوانستند بکنند #فقر یعنی چه، احساس نمیتوانستند بکنند #بیخانمانی یعنی چه، اینها اصلًا احساس این را نمیتوانستند بکنند. وقتی کسی احساس نکند که #فقر معنایش چی است، #گرسنگی معنایش چی است، این نمیتواند به فکر گشنهها و به فکر #مستمندان باشد.
🔹لکن آنهایی که در بین همین جامعه بزرگ شدهاند و احساس کردند فقر چی است، دیدند، چشیدند فقر را، احساس میکردند، ملموسشان بوده است که فقر یعنی چه، اینها میتوانند به حال #فقرا برسند. کوشش کنیم که این وضعیت در همه ما محفوظ باشد. در #مجلس ما، در #ارگانهای_دولتی ما، در #مجاهدین ما، در #ارتش ما، در #قوای_مسلحه، در #قوای_قضائیه باید این #معنویت محفوظ بماند؛ توجه به خدا محفوظ بماند.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دیدگاه اسلام در مورد تجمّل و زینت چیست؟
🔹در مورد استفاده از انواع #زینتها، #اسلام مانند تمام موارد، #حدّ_اعتدال را انتخاب کرده است، نه مانند بعضى که مى پندارند استفاده از زینت ها و #تجملات هر چند به صورت معتدل بوده باشد، مخالف زهد و پارسایی است؛ و نه مانند #تجمل_پرستانى که غرق در زینت و #تجمل مى شوند و تن به هر گونه #عمل_نادرستى براى رسیدن به این عمل نامقدس مى دهند. اگر ساختمان روح و جسم انسان را در نظر بگیریم مى بینیم #تعلیمات_اسلام در این زمینه درست هماهنگ ویژگى هاى روح انسان و ساختمان جسم او است.
🔹توضیح این که: به گواهى روانشناسان، #حسّ_زیبایى یکى از چهار بعد روح انسانى است، که به ضمیمه حسّ نیکى، و حسّ دانایی، و حسّ مذهبى، ابعاد اصلى روان آدمى را تشکیل مى دهند؛ و معتقدند تمام زیبایی هاى ادبى، شعرى، صنایع ظریفه، و هنر به معنى واقعى، همه مولود این حسّ است. با وجود این چگونه ممکن است یک قانون صحیح، این #حسّ_اصیل را در روح انسان خفه کند، و عواقب سوء عدم اشباع صحیح آن را نادیده بگیرد؟! لذا در #اسلام استفاده کردن از #زیبایی هاى طبیعت، لباس هاى زیبا و متناسب، به کار بردن انواع عطرها، و امثال آن، نه تنها مجاز، که به آن #توصیه و سفارش نیز شده است، و #روایات_زیادى در این زمینه از پیشوایان مذهبى در کتب معتبر نقل شده است.
🔹به عنوان نمونه در تاریخ زندگى #امامحسنمجتبى (عليه السلام) مى خوانیم، هنگامى که به نماز برمى خاست #بهترین_لباس هاى خود را مى پوشید؛ سؤال کردند چرا بهترین لباس خود را مى پوشید؟ فرمود: «إِنَّ اللّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمالَ، فَأَتَجَمَّلُ لِرَبِّی وَ هُوَ یَقُولُ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد؛ خداوند زیبا است و #زیبایی را دوست دارد، به همین جهت من لباس زیبا براى راز و نیاز با پروردگارم را مى پوشم و هم او دستور داده است که #زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگیرید».
🔹در حدیث دیگرى مى خوانیم، یکى از زاهدان ریائى به نام «عبّاد بن کثیر» با #امام_صادق (عليه السلام) روبرو شد، در حالى که حضرت لباس نسبتاً زیبایی بر تن داشت، به امام گفت: تو از خاندان نبوتى، و پدرت على (عليه السلام) لباس بسیار ساده مى پوشید، چرا چنین لباس جالبى بر تن تو است؟ آیا بهتر نبود لباسى کم اهمیت تر از این مى پوشیدى؟ امام فرمود: واى بر تو اى عبّاد! «مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ؛ چه کسى #زینت هایی را که #خداوند براى #بندگانش آفریده و روزى هاى پاکیزه را حرام کرده است؟...».
🔹و روایات متعدد دیگر. این تعبیر که خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد و یا تعبیر به این که خداوند زیبایی ها را آفریده، همگى اشاره به این حقیقت است که اگر استفاده از هر گونه #زیبایی ممنوع بود، خداوند هرگز اینها را نمى آفرید، #آفرینش_زیباییها در جهان هستى خود دلیل بر این است که خالق زیبایی ها آن را دوست دارد. ولى مهم اینجاست که در این گونه موضوعات، مردم غالباً راه #افراط را مى پویند و با بهانه هاى مختلف رو به #تجمل_پرستى مى آورند.
🔹به هر حال، روش #قرآن و #اسلام در این مورد، روش #موزون و معتدلى است که نه جمود دارد و تمایلات زیباپسندى روح انسان را در هم مى کوبد و نه بر اعمال #مسرفان و تجمل پرستان و شکمخواران صحّه مى گذارد؛ مخصوصاً در جوامعى که #افراد_محروم و بینوا وجود داشته باشد، حتى از زینت هاى معتدل نیز نهى مى کند. لذا مى بینیم در بعضى از روایات هنگامى که از بعضى امامان سؤال مى کردند، چرا لباس فاخر پوشیده اید؟ در حالى که جدّ شما على (عليه السلام) چنین لباسى در تن نمى کرد؟ در پاسخ مى فرمودند: مردم آن زمان در شدت و فشار بودند و مى بایست چنین شود، اما مردم زمان ما زندگى مرفه ترى دارند، در چنین شرایطى استفاده از این #زینتها (در حدود معقول) مانعى ندارد.
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شیرازی، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و دوم، ج ۶، ص ۱۸۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#زینت #تجمل #تجمل_گرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد