⭕️پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله:
🔸«يا اَبـاذر! اِذا اَرادَ اللهُ بِعَبـْدٍ خَيـْرا فَقـَّهَهُ فِى الدّينِ وَ زَهَّدَهُ فِى الدّنيا وَ بَصَّرَهُ بِعُيوُبِ نَفْسِهِ».
🔹(رسول خدا صلی الله عليه و آله در سخنانى به ابوذر غفارى فرمود:) اى ابوذر! هرگاه خداوند درباره بنده اى اراده خير كند،
او را در #دين، دانا مى سازد و در دنيا پارسا مى گرداند، و او را به #عيبهای_خودش بينا مى سازد.
📕بحارالانوار ، ج ۷۴ ص ۸۰
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در حکمت ۲۰۸ نهج البلاغه، درباره لزوم «حسابرسی اعمال» چه می فرماید؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از حکمت ۲۰۸ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ، وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ». (هر كس به #حساب خود برسد #سود مى برد و آن كس كه #غافل بماند #زيان مى بيند). هميشه مسئله #حسابرسى در زندگى ماديِ مردم، وسيله اى براى پرهيز از #زيانها بوده است و وسايل مختلفى براى ثبت و ضبط حساب ها از قديم الايام فراهم كرده اند. در عصر و زمان ما اين وسايل بسيار متنوع و پيچيده شده و دقيق ترين حساب ها را نگهدارى مى كند. بررسی حساب سبب مى شود كه اگر انسان احساس #زيان كرد، به سراغ نقطه هاى آسيب پذير برود و آنها را #اصلاح كند تا #زيان، تبديل به سود گردد.
🔹اصولاً تمام اين #جهان بر اساس #حساب و #نظم آميخته با آن قرار گرفته است. هر گاه درون بدن خود را ملاحظه كنيم در منطقه خون ما حساب دقيقى حكمفرماست؛ بيش از بيست فلز و شبه فلز و مواد مختلف حاصل از آن خون ما را تشكيل مى دهد و به مجرد اين كه نظم آن به هم بخورد بيمارى حاصل مى شود. به همين دليل پزشكان اولين دستورى را كه مى دهند محاسبه اجزاى تشكيل دهنده خون از طريق آزمايش است، تا به وسيله اين حسابگرى جلوى بيمارى را بگيرند.
🔹آن كس كه اين آزمايشها را به فراموشى بسپارد ممكن است زمانى متوجه شود كه #خسارت و #زيان وسيعى دامن او را گرفته، در امور مادى دنيا ورشكست و در مسائل طبيعى مانند سلامتى جسم گرفتار بيمارى هاى غير قابل علاج شده است. #اسلام مى گويد: در «امور معنوى» نيز بايد همين گونه، بلكه دقيق تر به «حساب خويش» رسيد. آن كس كه مراقب #اعمال خويش باشد و #حسابرسى دقيق كند «سود معنوى» مى برد، و كسى كه از آن #غافل گردد گرفتار #خسران و #زيان در دنيا و آخرت مى شود.
🔹از این رو #رسول_اكرم (صلى الله عليه و آله) در حديثى می فرمایند: «لَا يَكُونُ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتّى يُحاسِبُ نَفْسَهُ أشَدَّ مِنْ مُحاسَبَةِ الشَّريكِ شَرِيكَهُ وَ السَّيِّدُ عَبْدَهُ» [۱] (#انسان فرد باايمانى نخواهد بود، مگر زمانى كه با دقت #اعمال خود را #محاسبه كند، دقيق تر از آنچه شريك به حساب شريك خود مى رسد يا مولا به حساب بنده خويش).
🔹#حسابگرى در «مسائل معنوى و امور اخروى» بايد شديدتر و دقيقتر باشد؛ زيرا غير ما #حسابگرانى هستند كه حساب دقيق #اعمال ما را دارند، در حالى كه در امور مادى، هر كس خودش حسابگر خويش است و معمولاً كسى بر او نظارتى ندارد. #قرآن_مجيد در این رابطه مى فرماید: «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ • كِرَاماً كَاتِبِينَ • يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ» [۲] «و به يقين #نگاهبانانى بر شما گمارده شده • والامقام و #نويسنده [اعمال نيك و بد شما] • كه میدانند شما چه مى كنيد).
🔹همچنین در آیه ديگر، در صحنه #قیامت خطاب به #گناهكاران، مى فرماید: «هَذَا كِتَابُنَا يَنطِقُ عَلَيْكُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» [۳] (اين #نامه_اعمال شماست كه ما نوشته ايم و به #حق بر ضدّ شما سخن مى گويد، ما آنچه را انجام مى داديد مى نوشتيم). در روايات اسلامى تأكيد شده است كه همه روز به #حساب خود برسيد، يعنى شب هنگام، همان گونه كه معمولا بسيارى از بازرگان ها و تجار دفاتر خود را به خانه مى برند و به حساب روز خود مى رسند، شما هم شب هنگام به #اعمالى كه در روز انجام داديد نگاهى #حسابگرانه بيفكنيد، اگر خطايى بوده #توبه كنيد و اگر كار خوبى بوده #شكر خدا به جا آوريد و آن را تكرار نماييد.
🔹#امام_كاظم (عليه السلام) در حديثى مى فرمايند: «لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يُحاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ يَوْمٍ فَإنْ عَمِلَ خَيْراً اِسْتَزادَ اللهَ مِنْهُ وَ حَمِدَ اللهَ عَلَيْهِ وَ إنْ عَمِلَ شَرّاً اِسْتَغْفَرَ اللهَ مِنْهُ وَ تابَ إلَيْهِ» [۴] (كسى كه همه روز به #حساب خود نرسد از ما نيست؛ اگر كار خيرى انجام داده از خداوند #توفيق فزونى بطلبد و خدا را بر آن #شكر بگويد، و اگر كار بدى انجام داده #استغفار كند و توبه نمايد و به سوى خدا باز گردد). ارباب سير و سلوك نيز براى پيمودن مسير قرب خدا از نخستين توصيه هايى كه به رهروان اين راه مى كنند #مراقبت_اعمال و سپس #محاسبه آن است، چرا كه بدون آن، پيمودن اين راه پر خوف و خطر امكان پذير نيست.
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۶۷، ص ۷۲، باب ۴۵
[۲] قرآن کریم، سوره انفطار، آيه ۱۰ تا ۱۲
[۳] همان، سوره جاثيه، آيه ۲۹
[۴] بحارالأنوار، همان.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۱۳، ص ۵۹۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حساب #حسابرسی #اعمال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️علامت ایمان
🔹این #توسلات، #عزاداریها، #سوگواریها و زیارت قبور #اهل_بیت علیهم السلام علامت آن است که #اهل_ایمان به آنها اتصال و الصاق (ارتباط و پیوند) دارند و هنوز از آنها منحرف نشدهاند؛ لذا #کفار و دست نشانده های آنها دستور داشتند که بین #مسلمانان و #قرآن ـ تا چه برسد به مساجد و تکایا و مجالس عزا و روضهخوانی ـ جدایی بیندازند؛ زیرا همۀ اینها ضد خواستههای سلاطین جور بود؛ لذا فرمان هدم قبور یا تعطیلی مجالس روضهخوانی را دادند.
📕 رحمت واسعه، ص٢٧٣
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«فرشتگان الهی» برای چه کسانی دعا و استغفار می کنند؟
🔹دو آيه در «قرآن كريم» است كه می فرماید #فرشتگان_الهی برای چه كسانى «دعا» و «استغفار» می كنند. در يكی از آن ها می فرمايد: «#فرشتگان و حاملان عرش برای #مؤمنان طلب مغفرت مى كنند»؛ و در ديگری می فرمايد: «ملائكة الله برای #اهل_زمين استغفار می كنند». در آيه اول می فرمايد: «الَّذينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوا» [۱] در آيه دوم می فرمايد: «وَ الْمَلائِکَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ أَلا إِنَّ اللهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ». [۲]
🔹گفته اند: جمع اين دو آيه چنين است كه هم آنجا كه خدا فرمود: فرشتگانِ حاملان عرش، برای «مؤمنان» طلب مغفرت می كنند، و هم آنجا كه مى فرمايد: برای «اهل زمين» استغفار می كنند مراد، #مؤمنان هستند؛ زيرا #فرشتگان، غيرمؤمن را نمی بينند؛ غير مؤمن تاريك است. هر خانه ای را كه #فرشته می بيند برای اهل آن خانه #طلب_مغفرت می كند. خانه ای كه در آن #دين حاكم است، روشن است؛ لذا فرشتگان آن را می بينند و برای اهل آن، «طلب مغفرت» می كنند. #كافر چون تاريك است، فرشته او را نمی بيند. خدا هم روز قيامت آنان را نمى نگرد. «وَ لا يُکَلِّمُهُمُ اللهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ» [۳] «وَ لا يُکَلِّمُهُمُ اللهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ». [۴]
🔹اگر #انسان توانست خانه و مركز كار و محيط زيست خود را اين چنين روشن كند، كم كم نيل او به #مقام_عالی آسان می شود. گرچه در ابتدا سخت است، امّا بعدها متوجه می شود كه حرف های باطل كم كم انسان را می رنجاند. گاهی انسان مسائل عقلى و معارف را با گروهى در ميان می گذارد، چهره آنان گرفته می شود، چون در ذائقه آنها تلخ است؛ امّا خود او از اين كلمات لذت می برد، آنگاه اگر در جمعی بنشيند كه همه اش گفتن و شنيدن و خنديدن و خنداندن است، رنج می برد.
🔹حال كه انسان می تواند به هر نحو #روح خود را تربيت كند، پس چرا او را از راه خوب پرورش ندهد؟ چرا #روحش را به كارهای خوب عادت ندهد؟ كسى كه به «باطن قرآن» رسيد و آن را خوب تلاوت كرد، فضای منزلش نورانى خواهد شد. حضرت عزرائيل (سلام الله عليه) شبانه روز پنج بار به هر خانه نگاه می كند، #پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: اين پنج بار در اوقات پنج گانه #نماز است تا ببيند آنها در موقع نماز چه می كنند؟ هر خانه كه در آن به #نماز، در پنج وقت خود اهميت داده شود، حضرت عزرائيل (سلام الله علیه) #شهادتين را تلقين صاحب آن خانه می كند. [۵]
🔹باز در اين زمينه #رسول_خدا (صلی الله عليه و آله) فرمود: «نَوِّرُوا بُيُوتَكُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ لَا تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً كَمَا فَعَلَتِ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى صَلَّوْا فِي الْكَنَائِسِ وَ الْبِيَعِ وَ عَطَّلُوا بُيُوتَهُم». خانه هايتان را با خواندن #قرآن روشن كنيد. اگر عده ای با هم در محلی زندگی می كنند كه نه آثار علمی دارند و نه خدمتی به اسلام و مسلمين می كنند، آنجا ديگر خانه نيست، بلكه مقبره ای خانوادگی است كه عده ای مرده در آنجا هستند. اگر اثری از اين خانه برنخيزد، تبديل به مقبره خانوادگی می شود. بگذاريد از خانه شما #نور به جامعه برسد؛ مانند يهودی ها و مسيحی ها نباشيد كه در خانه عبادت نمی كنند و فقط در كنيسه، آن هم در زمان مشخص؛ بلكه عبادت های عمومی را در #مسجد و عبادت های خصوصی را در #منزل انجام دهيد.
پی نوشتها؛
[۱] سوره مؤمن، آيه ۷
[۲] سوره شوری، آيه ۵
[۳] سوره بقره، آيه ۱۷۴
[۴] سوره آل عمران، آيه ۷۷
[۵] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۳، ص ۱۳۶
[۶] همان، ج ۲، ص ۶۱۰
📕حکمت عبادات، جوادی آملی، عبدالله، محقق: شفیعی، حسین، مركز نشر اسراء، قم، ۱۳۸۸ش، چ ۱۵، ص ۱۹۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرشتگان #مؤمن #مومنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️چه موقع قطرهای اشک برای امام حسین (علیه السلام) یک دنیا ارزش دارد؟
🔹اگر #اشکی که ما برای او میریزیم، در مسير هماهنگی #روح ما باشد، روح ما پرواز کوچکی با #روح_حسینی (عليه السلام) بکند، ذره ای از «همت او»، ذره ای از «غیرت او»، ذره ای از «حریت او»،
🔹ذره ای از «ایمان او»، ذره ای از «تقوای او»، ذره ای از «توحید او» در ما بتابد و چنين #اشکی از چشم ما جاری شود، آن اشک هرچه دلتان بخواهد #قیمت دارد. اگر گفتند به اندازه یک بال مگسش هم یک دنیا ارزش دارد باور کنید.
📕حماسه حسینی (نسخه سایت)، ج ۱، ص ۱۰۰
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا باید «اهل بیت» (علیهم السلام) را یاری کنیم؟ آیا هماکنون «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیازمند یاری ما می باشد؟ (بخش اول)
🔹#امام_علی (علیه السلام) در یکی از سخنانش که یاران خود را به دلیل سستی ملامت نمود، مثالی از زمان رسول الله (صلی الله علیه و آله) زد و فرمود: «فَلَمّا رَأَی اللهُ صِدقَنا اَنزَلَ بِعَدُوِّنَا الکَبتَ وَ اَنزَلَ عَلَینا النَّصر». [۱] (زمانی که خداوند ما را #صادق دید، #دشمن ما را سرکوب کرد و ما را یاری نمود). اگر شما نیز #صادقانه وارد میدان می شدید و #ایستادگی می کردید، خدای متعال #دشمن شما را سرکوب می کرد و به شما #نصرت می داد. این یک «قاعده کلی و قانونی الهی» است. #نصرت_الهی برای مومنین قطعی بوده و از «سنّت های الهی» می باشد.
🔹#خداوند این کار را به عنوان #حقّی بر عهده خود قرار داده، می فرماید: «وَ كانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنین» [۲] و نیز می فرمايد: «إِنَّ اللهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا» [۳] (قطعا خداوند از كسانى كه #ايمان آورده اند #دفاع مى كند). نکته عجیب اینکه خداوندِ توانایِ بی نیاز، در این آیات به گونه ای سخن می گوید که گویا خود را بدهکار می داند؛ لذا در ادامه این آیه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ» بدین معنی که این #دفاع و یاری، امری #بدیهی می باشد که خلاف آن خیانت و ناسپاسی شمرده می شود. او حتی تأکید می نماید که من بر این کار توانایم: «اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر». [۴]
🔹او با این سخنان بیان می دارد که احتمال تخلّف از این وعده، صفر است. چون نه #پروردگار از وعدهاش تخلف خواهد نمود و نه کسی می تواند او را در این مسیر ناتوان سازد. البته همه این موارد از لطف بیکران او نشأت می گیرد، وگرنه کسانی که تمام هستی شان را از او گرفته اند چه طلب و حقّی می توانند بر عهده او داشته باشند. آنها همه استعداد، توان و دارایی خویش را مدیون خداوند هستند.
🔹با این همه، #خداوند یاری رساندن به #مؤمنین را بدون شرط قرار نداده است، بلکه آن را متوقف بر این امر نموده است که آنها نیز خداوند را یاری کنند: «إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُم» [۵] (اگر #خداوند را یاری کنید، او نیز شما را #یاری کرده و گام هایتان را در راه حقّ ثابت و پایدار نگاه می دارد). این شرط ممکن است سؤالی در ذهن مخاطب ایجاد کند مبنی بر اینکه #خداوند_متعال که خود بی نیاز مطلق است، چگونه چنین درخواستی را از بندگان خود نموده است؟ و این درخواست به چه معناست؟
🔹پاسخ این سؤال در «آیه ۱۴ سوره صف» آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا كُونوا أَنصَارَ اللهِ كَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللهِ» (اى كسانى كه #ايمان آورده ايد #ياوران_خدا باشيد، همانگونه كه #عيسىبنمريم به حواريون گفت: چه كسانى در راه خدا ياوران من هستند؟ حواريون گفتند: ما ياوران خدا هستيم). در اینجا می بینیم هنگامی که حضرت عیسی (علیه السلام) طلب یاری می کند، حواریون در پاسخ او می گویند: «ما یاوران خداییم»، بدین معنا که آنها یاری پیامبر خدا را، یاری خود خداوند می دانستند.
🔹این مطلب وقتی اهمیت پیدا می کند که خداوند نیز برداشت آنها را تأیید نموده، به همه #مؤمنین دستور می دهد شما نیز با یاری رساندن به #اولیای_الهی، پروردگارتان را یاری نمایید؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا كُونوا أَنصَارَ اللهِ». آری! خداوند یاری را برای #اولیاء خود می خواهد، و او به دلیل علاقه و محبتّی که به اولیای خویش دارد، #یاری آنها را یاری خود و #ظلم به آنها را ظلم به خود و #احسان به آنها را احسان به خود می داند، و آنان را «معیار» و «ملاک» قرار داده است. این مسأله در متون حدیثی #شیعه نیز به صراحت نقل شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۹۲، خطبه ۵۶
[۲] سوره روم، آیه ۴۷
[۳] سوره حج، آیه ۳۸
[۴] سوره حج، آیه ۳۹
[۵] سوره محمد (ص)، آیه ۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اهل_بیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️اهل بیت (علیهم السلام)
🔹تلاش #ائمّه (علیهم السّلام) عبارت بود از #مجاهدت در این چند هدف: اوّلا زنده نگهداشتن #معارفحقّهاسلامی، اصول و #مبانیاسلامی؛ اینها را زنده نگه دارد. سعی #حکومتهای_ظالم و طواغیت امّت این بوده است که معارف اسلامی را یا نابود کنند یا قلب بکنند، عوض کنند، تحریف کنند. یکی از مهمترین رشتههای حرکات #ائمّه ایستادگی در مقابل این بوده؛ حفظ معارف اسلامی، احیاء معارف اسلامی.
🔹یکی از کارهای دیگر #ائمّه (علیهمالسّلام) #اقامه_احکام_الهی بوده است. سعی در اقامه احکام الهی؛ چه در زمانی که حکومت دستشان بود، چه آن زمانی که از حکومت و از قدرت برکنار بودند. تلاششان مصروف بود برای اینکه بتوانند #احکام_الهی را در جامعه محقّق کنند. یک کار دیگر ائمّه (علیهم السّلام) #مجاهدت #فیسبیلالله بود که شما در زیارت ائمّه میخوانید: أشهَدُ أنّکَ جاهَدتَ فِیاللهِ حَقَّ جِهادِه؛ #حقّ_جهاد؛ یعنی هیچ کم نگذاشتهاند در مجاهدت در راه خدا؛
🔹باهمه وجود، #باهمهتوان، با همه ظرفیّت در راه خدا مجاهدت کردند. یک بخش مهمّ از این مجاهدت که خود یک سرفصل جداگانهای است، مبارزه با #ظلم و مبارزهی با ظالم بوده است. #زندگی_ائمّه (علیهم السّلام) سر تا پا عبارت است از #مبارزهی با ظلمه، مبارزهی با ظلم. علّت آن فشارها و مسموم شدنها و شهید شدنها و مانند اینها هم همهاش همین بوده است؛ چون با #ظلم و #ظالم مبارزه میکردند. این زندگی #ائمّه است.
بیاناتمقاممعظمرهبری۱۳۹۴/۰۵/۲۶
منبع؛وبسایت دفترحفظ ونشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام باقر (علیه السّلام) چه آثاری در فرهنگ و دانش اسلامی شيعی از خود به يادگار گذاشته است؟ (بخش اول)
🔹با نگاهی کوتاه به مسانید فقهی و تفسیری شیعه، به خوبی می توان دریافت که بخش زیادی از #روایات_فقهی، #اخلاقی و #تفسیری شیعه از #امام_باقر (علیه السّلام) نقل شده است. وسائل الشیعة و کتب تفسیری مانند البرهان از بحرانی و صافی از فیض کاشانی، حاوی #روایات_زیادی در زمینه #تبیینمسائلفقهی و #توضیحآیاتقرآن و شأن نزول آنهاست که از آن حضرت روایت شده است. علاوه بر اینها مقدار زیادی اخبار تاریخی درباره امیر المؤمنین (عليه السلام) و جنگ صفین نیز از آن حضرت نقل شده است. [۱]
🔹همچنین در زمینه #اخلاقیات، جملات گهربار و پرمغزی از #امام_باقر (علیه السّلام) #روایت گردیده است؛ جملات قصاری که در نهایت زیبایی و برخاسته از #روح_عصمت و #کمالات_درونی امام (علیه السّلام) است. «اربلی» نوشته است که اخبار انبیاء فراوان از #امام_باقر (علیه السّلام) نقل شده و مردم اخبار «مغازی» را از ایشان نقل کرده اند، و در #احکام و #مناسک_حج به آنچه ایشان از #رسول_خدا (صلّی اللّه علیه و آله) نقل کرده استناد کرده اند. آنها همچنین اخباری در #تفسیر_قرآن از وی نوشته و خاصه و عامه از آن بزرگوار #حدیث نقل کرده اند. [۲]
🔹در این مورد «ابو زهره» نیز می نویسد: «آن حضرت #مفسر_قرآن و #مبیّنفقهاسلامی بود و فلسفه اوامر و نواهی را درک می کرد و هدف آن را در حد نهایی آن می فهمید». [۳] همچنین وی در زمینه اندیشه ها و جملات اخلاقی- اجتماعی امام (عليه السلام) می نویسد: «به خاطر #کمال_نفسانی و روشنی قلب و قدرت درکش، خداوند #حکمت های اعجاب انگیزی بر زبان او جاری ساخت، و عباراتی درباره #اخلاق_شخصی و اجتماعی از آن حضرت روایت شده که اگر مرتب شوند یک روش گرانبها و جامعی از آن در #زمینههایاخلاقی به وجود می آید». [۴]
🔹#امام_باقر (علیه السّلام) به ویژه درباره #تفسیر، شهرت بسزایی دارد؛ به همین جهت درباره #شخصیت_علمی او گفته اند: «لَمْ يَظْهَرْ عَنْ أَحَدٍ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع مِنَ الْعُلُومِ مَا ظَهَرَ مِنْهُ مِنَ التَّفْسِيرِ وَ الْكَلَامِ وَ الْفُتْيَا وَ الْأَحْكَامِ وَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَام». [۵] «مالک ابن اعین جهنی» در شعری #امام_باقر (علیه السّلام) را چنین ستوده است: «اذا طلب الناس علم القرآن * کانت قریش علیه عیالا ؛؛ و ان فاه فیه ابن بنت النبی * تلقت یداه فروعا طوالا»؛ (اگر مردم در صدد جستجوی #علم_قرآن برآیند، باید بدانند که #قریش اهل و عائله ایشان هستند، و اگر #فرزنددختررسولخدا (صلّی الله علیه و آله) [امام باقر (علیه السّلام)] درباره #علوم_قرآن لب به سخن بگشاید، فروع زیادی برای آن ترسیم می کند).
🔹درباره #مسائل_کلامی نیز #امام_باقر (علیه السّلام) بسیاری از خطبه های امیر مؤمنان #امام_علی (علیه السّلام) را در مسائل مربوط به توحید و صفات خدا [۶] روایت کرده اند. همینطور آن حضرت بیانگر بسیاری از نکات دقیق #مسائل_کلامی مورد اختلاف بین #شیعه و #اهل_سنت میباشند. این روایات در اصول کافی به وفور دیده می شوند. «ابن ندیم» در «الفهرست»، کتاب تفسیری به #امام_باقر (علیه السّلام) نسبت داده و گفته است که آن را «ابو الجارود زیاد بن منذر» از امام نقل کرده است. [۷] بخش بزرگی از این روایات در تفسیر قمی و تفسیر پر ارج «مجمع البیان» آمده است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحديد، دار احیاء الکتب العربیه، ۱۳۷۸ق، ج۲، ج۳، ج۴ و ج۶؛ [۲] كشف الغمة فی معرفة الأئمة، اربلى، بنى هاشمى، تبريز، چ۱، ج۲، ص۱۲۶؛ [۳] الامام الصادق(ع)، ابو زهره، دار الثقافة العربیه، بی تا، ص۲۴؛ [۴] همان؛ [۵] بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، چ۲، ج۴۶، ص۲۹۴؛ [۶] حیاة الامام الباقر(ع)، شریف قرشی، باقر، دار البلاغه، ۱۹۹۳م، ج۱، ص۱۹۰؛ [۷] تأسیس الشیعة العلوم الاسلام، صدر، سید حسن، منشورات الاعلمی، تهران، بی تا، ص۳۲۷
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهمالسلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، ۱۳۸۱ش، چ ۶، ص ۳۰۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد