تبیین
⭕️وضعیت زن در رژیم پهلوی و مقایسه آن با نظام اسلامی
🔹#زن در جامعهی خود باختهی #نظامپلیدپادشاهی، حقیقتاً و از همهی جوانب #مظلوم بود. اگر #زن میخواست وارد مقولهی علم بشود، باید قید دین و تقوا و عفاف را میزد. مگر یک #خانم_مسلمان، در دانشگاه ها و محیط های آموزشی و مراکز علمی و فرهنگی میتوانست به آسانی #حجاب و #متانت و #وقار خود را حفظ کند؟ مگر ممکن بود؟
🔹مگر میشد یک #زن_مسلمان، در خیابان های تهران و بعضی از شهرهای دیگر، با متانت و وقار اسلامی یا حتّی با حجاب نیمه کاره، راحت راه برود و از گزند زبان و حرکت هرزگان و دلباختگانِ به فساد و فحشای سوغات غرب، مصون بماند؟ کاری کرده بودند که در این مملکت، کسب علم برای #زنها غالباً ممکن نمیشد. موارد استثنایی را کاری ندارم. به طور غالب، رفتن #زنان به وادی علم میسر نمیشد؛ مگر با برداشتن حجاب و منصرف شدن از تقوا و وقار اسلامی!
🔹در میدان سیاست و در زمینهی فعالیت های اجتماعی هم همین طور بود. اگر #زنی میخواست منصبی از مناصب اجتماعی و سیاسی را در ایرانِ دوران پادشاهی دارا باشد، باید قید حجاب و عفاف و وقار و متانت زن اسلامی را میزد. البته، بسته به این بود که خود این زن، جوهر و استعدادش چگونه باشد. اگر خیلی سست عنصر بود، باید تا آن اعماق میلغزید.
🔹اگر خوددار و خویشتندار بود، تا حدودی خود را حفظ میکرد؛ اما دائماً با فشارهای روزافزون از سوی محیط اجتماعی روبهرو بود. جامعهی ما، این گونه بود. #اسلام و #انقلاب و #امام آمد و در این کشور، #زن را در مرکز فعالیت های سیاسی قرار دادند و پرچم انقلاب را به دست #زنان سپرد؛ در حالی که #زن در همان حال توانست حجاب و وقار و متانت اسلامی و عفاف و دین و تقوای خود را حفظ کند. کسی حقی از این بزرگتر بر گردن زن ایرانی و مسلمان ندارد.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۶۸/۱۰/۲۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #زن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه (بخش دوم)
🔸بدون شک اولین و مؤثرترین جایی که هویت دینی و اجتماعی انسان در آن شکل می گیرد #محیط_خانوادگی است، از این رو اگر #والدین گرامی در #تربیت_دینی_فرزند خود کوتاهی نمایند، و هیچ گونه دغدغه و یا برنامه ای برای هدایت و سالم سازی رفتار کودکان و #فرزندان خود نداشته باشند، فرزندان آنان عملکرد منفی و در مواردی خلاف عرف و اخلاق را از خود بروز خواهند داد.
💠نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه
2⃣«فقدان معرفت و جهل والدین»
🔹گاهی اوقات #والدین گرامی مسأله ای به نام #حجاب را می پسندند، اتفاقاً رعایت آن از جمله ضروریات زندگی خود می دانند، ولی «راهکار مناسب تربیتی و آموزشی» برای #فرزندان خود ندارند، به طوری که با سوء رفتار و عملکرد خود موجب می شوند در محیطی مذهبی، #فرزندانی_بیحجاب تربیت کنند؛ علت و ریشه این مسأله چیزی جز فقدان #معرفت و #آگاهی و #دانش نیست، موضوع مهمی که اهمیت و ضرورت آن در هر حرکت دینی و آموزشی این چنین مورد تذکر قرار گرفته است.
🔹در منابع روایی نقل شده است که #امام_علی (علیه السلام) خطاب به جناب کمیل فرمودند: «یا کُمَیْلُ مَا مِنْ حَرَکَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِیهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ الْخَبَرَ». [۱] (ای کمیل، هیچ حرکتی نیست، جز آنکه تو در آن نیازمند #معرفت هستی). #تربیت_فرزند هم یکی از این موارد است که نیاز به آگاهی، آشنایی و توجه دارد. در واقع #والدین می بایست با #دانش_کافی برنامه ده سالهی متقنی از ابتدای تولد #کودک برای «تربیت دینی»، بخصوص در مقوله #حجاب و #عفاف داشته باشند؛
🔹البته این #آموزش و #تربیت باید با کمال متانت، صبر و بردباری و خوش اخلاقی همراه باشد، چرا که هرگونه تندی و شدت و خشکی در امر تربیت چه بسا عکس العمل منفی بر #فرزندان بر جای بگذارد؛ کما اینکه باری تعالی در قرآن کریم می فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ». [۱] ([ای پیامبر!] پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند). #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تحف العقول، النص، ص۱۷۱
[۲] سوره آل عمران، آیه ۱۵۹
نویسنده؛ علی بیرانوند
منبع؛ راسخون
#حجاب #عفاف #خانواده #فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ».
🔹«و [یهود و نصاری] گفتند: خدا [برای خود] فرزندی گرفته، منزّه است او [از اوصاف دروغ و باطلی که به حضرتش نسبت می دهند]، بلکه آنچه در آسمان ها و زمین است مخلوق و مملوک اویند [نه فرزند او؛ زیرا فرزند، همجنس پدر و مادر است و چیزی در جهان همجنس خدا نیست تا فرزند خدا باشد] و همه در برابر او مطیع و فرمانبردارند».
📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۱۱۶
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️با وجود دشمنی های فراوان نسبت به شیعیان در طول تاریخ، چه عواملی باعث شده تا «مکتب تشیّع» حفظ گردد و به حیات خود ادامه دهد؟
🔹#رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله) به #امام_علی (علیه السلام) فرمودند: «یَا عَلِیُّ أُوصِیکَ فِی نَفْسِکَ بِخِصَالٍ فَاحْفَظْهَا عَنِّی». (ای #علی، من به تو چند سفارش میکنم، تو هم در حفظ و عمل به آنها کوشا باش). یکی از آنها اینست که (مال و جانت را در راه دینت فدا کنی). «بَذْلُکَ مَالَکَ وَ دَمَکَ دُونَ دِینِکَ». [۱] همین سفارش بصورت مفصل تر و با ذکر جزئیات بیشتر توسط #امام_علی (علیه السلام) خطاب به اصحابشان، نقل گردیده است؛ ایشان میفرماید: «فَإِذَا حَضَرَتْ بَلِیَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَکُمْ دُونَ أَنْفُسِکُمْ».
🔹یعنی اگر یک سختی برای شما پیش آمد، #اموالتان را برای #جانهایتان سپر قرار دهید؛ یعنی مال را برای حفظ جانتان فدا کنید. سپس ادامه میدهد که: «وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَکُمْ دُونَ دِینِکُم». اگر بلایی پیش آمد که #دینتان را در معرض خطر قرار میداد، نه تنها اموالتان، بلکه #جانتان را هم فدای دینتان کنید. ایشان در توضیح این مسأله می افزاید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْهَالِکَ مَنْ هَلَکَ دِینُهُ وَ الْحَرِیبَ مَنْ حُرِبَ دِینُهُ». (بدانید #نابود_شده آن کسی است که #دینش از بین رفته باشد و #غارت زده کسی است که #دینش را از او گرفته باشند).
🔹ایشان دلیل این امر را نیز اینگونه بیان می نماید: «أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ». اگر به #بهشت برسی دیگر #فقر و نداری معنی ندارد. فقر و تنگدستی آنجایی است که نتوانی #بهشت بروی و اگر وارد #آتش_دوزخ شوی دیگر غنا متصوّر نمیشود. [۲] مسلما منظور از #دین در سخنان فوق، #دین_حقّ و راستین است. این دین، حقیقتی است که همه #انبیا و #اولیای_الهی حاضر بودند خود را فدای آن نمایند و #امام_حسین (علیه السلام) نیز در راه بقای این حقیقت #جان_خود را فدا کرد.
🔹#شیعیان نیز به تبعیّت از امام خویش، جان نثار دین خداوند میباشند و اگر دین را در خطر ببینند از فدا کردن جانشان مضایقه نکنند. این جان نثاری که جلوه کامل آن، #قیامامامحسین (علیه السلام) و خلق آن حماسه بی نظیر است، منجر شده تا #شیعیان همیشه برای حفظ و حراست از #مکتب_حقّ انگیزه کافی داشته باشند. مکتبی که #امام_حسین (علیه السلام) تمام هستی خود را برای آن فدا کرد. از این رو، این اندیشه و نگاه، به عنوان یکی از «ارکان حیات تشیع» شناخته شده است؛ و از آن به #نگاه_سرخ تشیع تعبیر میشود. آری، با این نگاه، #شیعیان جانثار دین اند! در این هنگام است که شهادت برای آنان «احلی من العسل» است.
🔹آنان که در رکاب #حسینبنعلی (علیه السلام) شهید شدند به این کمال رسیدند و نگاهشان بر آسمان سرخ کربلا خیره ماند و شهد شهادت را چشیدند. اما سایر شیعیان که #حسین (علیه السلام) را درک نکردند نیز به امید این زنده اند که در رکاب حسین دیگری ـ یعنی #مهدی_موعود ـ باشند و اگر لازم شد جانثاری کنند. این امید همان #انتظار و #نگاه_سبز شیعه است. ما #منتظریم و خود را بوسیله #پرهیزگاری و تلاش برای بدست آوردن #اخلاق_نیکو آماده میکنیم. این آمادگی به این هدف انجام میشود که بتوانیم به هنگام #ظهور، «حسین زمان» را در گسترش حق و عدالت در سراسر جهان یاری نماییم.
🔹اهمیت این امید و انتظار در بقای مکتب اهل بیت پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) که از آن به «نگاه سبز» تشیع نیز تعبیر میشود، منجر شده است که به عنوان یکی از دو رکن #حیات_تشیّع شناخته شود؛ تا جایی که گفته میشود: «شیعه با یاد #امام_حسین (علیه السلام) به پا میخیزد و با یاد #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه) نهضتش را استمرار می بخشد». از این رو می بینیم که در روایات نیز نسبت به «انتظار» برای ظهور امام مهدی (علیه السلام) اهمیت فوق العاده ای داده شده و در زمره بهترین کارها شمرده شده است.
🔹#امام_صادق (علیه السلام) در این زمینه میفرماید: «براى ما #دولتى است كه هر زمان خداوند بخواهد، آن را محقّق میسازد. پس هر كس دوست میدارد از ياران حضرت #قائم باشد، بايد كه منتظر باشد و در اين حال به پرهيزكارى و اخلاق نيكو رفتار نمايد، پس چنانچه بميرد و پس از مردنش، قائم به پا خيزد، پاداش او همچون پاداش كسى خواهد بود كه آن حضرت را یاری كرده است». [۳] ایشان همچنین ميفرمايد: «كسى كه در انتظار تحقّق امر ما [برقرارى حكومت اهل بيت] باشد همانند كسى است كه در راه خدا به خون خود غلتيده است» [۴]. بنابراین، #شیعیان تا به یاد حسین اند منتظرند؛ و تا منتظرند این #مکتب ماندگار است و آسیب ناپذیر.
#مآخذدرمنبعموجوداست
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیعه #تشیع
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️جامعه سالم در گرو حاکمان سالم
🔹اگر یک انسان، یک شاه، یک رئیس مملکت، #مهذب و #صحیح باشد، آنهایی که اطرافش هستند همه صحیح خواهند شد؛ و آنها هم سرایت میکند صحت عملشان، به پایینترها. یکوقت میبینید که اگر بیست سال یک #حاکم_عادل در بین مردم باشد، یک #مملکت_عادل پیدا میشود.
🔹اینکه ما فریاد میزنیم که #جمهوری_اسلامی، برای این است که #اسلام #فرد_مهذب درست میکند، #قرآن کتاب آدمسازی است. #پیغمبرها آمدند آدمها را درست کنند؛ کاری دیگر جز این ندارند در طول زندگیشان، «پیغمبرهای بزرگ و ائمه اطهار» - علیهم السلام - دنبال این بودند که #تربیت کنند مردم را.
🔹خدای تبارک و تعالی انبیا را فرستاده برای #تهذیب مردم؛ برای #اصلاح مردم. اگر چنانچه اصلاح بشود یک فردی که در راس جامعه است، یک ملّایی که در یک جامعهای هست، اگر این ملّا یک ملّای صحیح باشد، جامعه صحیح میشود؛ از باب اینکه همه توجه به او دارند. اگر یک #حکومت_صحیح در یک جایی باشد، مردم چون توجه به او دارند آنها هم صحیح میشوند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۲/۲۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «اهل ذکر» در آیه «فاسئلوا أهل الذکر» چه کسانى هستند؟
🔹خداى متعال در «آیه ۴۳ سوره نحل» مى فرماید: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ». (اگر این موضوع را نمى دانید بروید و از #اهل_اطلاع بپرسید). #ذِکر به معنى آگاهى و اطلاع است، و #اهل_ذکر مفهوم وسیعى دارد، که همه آگاهان و اهل اطلاع را در زمینه هاى مختلف، شامل مى شود، و اگر بسیارى از مفسرین «اهل ذکر» را در اینجا به معنى علماى اهل کتاب تفسیر کرده اند نه به این معنى است که، #اهل_ذکر مفهوم محدودى داشته باشد، بلکه در واقع از قبیل تطبیق کلى بر مصداق است.
🔹در روایات متعددى که از ناحیه #اهل_بیت (علیهم السلام) وارد شده، مى خوانیم: اهل ذکر #امامان (علیهم السلام) هستند؛ از جمله در روایتى از #امام_رضا (علیه السلام) که در پاسخ سؤال از آیه فوق فرمود: «نَحْنُ أَهْلُ الذِّکْرِ وَ نَحْنُ الْمَسْئُولُونَ». [۱] (ما #اهل_ذکر هستیم، و از ما باید سؤال شود). و در روایت دیگرى #امام_باقر (علیه السلام) در تفسیر همین آیه فرمود: «الذِّکْرُ الْقُرْآنُ، وَ آلُ الرَّسُولِ أَهْلُ الذِّکْرِ، وَ هُمُ الْمَسْئُولُونَ». [۲] (ذکر، #قرآن است، و #اهلبیتپیامبر اهل ذکرند، و از آنها باید سؤال کرد).
🔹در بعضى دیگر مى خوانیم: «ذکر» شخص #پیامبر (صلى الله علیه و آله) است و #اهل_بیت او «اهل الذکر» هستند. [۳] روایات متعدد دیگرى نیز به همین مضمون رسیده. در بسیارى از تفاسیر و کتب اهل سنت، نیز روایاتى به همین مضمون مى خوانیم از جمله در تفسیرهاى دوازده گانه معروف اهل سنت از «ابن عباس» در ذیل آیه فوق چنین نقل شده که: «هُوَ مُحَمَّدٌ وَ عَلِىٌّ وَ فاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ (علیهم السلام) هُمْ أَهْلُ الذِّکْرِ وَالْعِلْمِ وَ الْعَقْلِ وَ الْبَیانِ». (اینان محمّد و على و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) هستند آنها اهل ذکر، و اهل علم و عقل و بیان اند).
🔹این نخستین بار نیست ما در روایاتى که در تفسیر آیات قرآن وارد شده، بیان مصداق هاى معینى را مى بینیم که مفهوم وسیع آیه را هرگز محدود نمى کند؛ و همان گونه که گفتیم: #ذکر به معنى هر گونه آگاهى و یادآورى و اطلاع است، و #اهل_الذکر، آگاهان و مطلعین را در همه زمینه ها در برمىگیرد. ولى، از آنجا که #قرآن_مجید نمونه بارز یادآورى و علم و آگاهى است به آن #ذکر اطلاق شده و همچنین شخص #پیامبر (صلى الله علیه و آله) نیز مصداق روشن «ذکر» است.
🔹به همین ترتیب #امامان_معصوم که اهل بیت او و وارث علم او هستند، روشن ترین مصداق «اهل الذکر» اند. ولى، قبول این مسأله هیچگونه منافاتى با عمومیت مفهوم آیه و همچنین مورد نزول آن ـ که دانشمندان اهل کتاب اند ـ ندارد، و به همین دلیل علماى اصول و فقهاى ما در مباحث مربوط به «اجتهاد و تقلید» و پیروى ناآگاهان در مسائل دینى از آگاهان و مجتهدین به این آیه استدلال کرده اند.
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر «نور الثقلین»، ج۳، ص۵۵ و ۵۶
[۲] همان مدرک
[۳] همان مدرک
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و هفتم، ج ۱۱، ص ۲۷۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اهل_بیت #ائمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَ إِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ».
🔹«هستی بخش آسمانها و زمین اوست! و هنگامی که فرمان وجود چیزی را صادر کند، تنها میگوید: «موجود باش!» و آن، فوری موجود میشود».
📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۱۱۷
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد