✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨
🌷
⭕️مهارتهای زندگی و توسعه فرهنگ خانواده (بخش پنجم)
🔶با توجه به اهمیت ویژه #خانواده که #کانون_دوستی و یگانگی #زن و #مرد بوده و بهترین فرصت را جهت اتفاق و اتحاد براساس صمیمیت هر چه بیشتر و دوام هر چه افزون تر اخلاقی، جسمانی و روانی به وجود می آورد، به بررسی #نقش_مؤثر_زنان در #خانواده و شیوه هایی که #زنان_خانه_دار در مقابل دشواری های زندگی به کار می برند می پردازیم.
🔴راهبردهای مدارا کردن (۲)
💠سازگاری و گذشت
🔷برای اینکه #زن بتواند در خانه امنیت و آرامش ایجاد کند، باید از همان اوان زندگی بکوشد تا خود را با جنبه های گوناگون آن #سازگار، و در برابر #دشواریهایی که پدید می آید، به جای تندخویی و لجبازی، #راه_عاقلانه_تری در پیش گیرد. #زندگی باید بر #گذشت و #مهر و صفا استوار باشد؛ چرا که گذشت در عین آزادی و فداکاری، بر #شخصیت و غرور می افزاید و نشان میدهد که آدمی بر #نفس_خویش غالب آمده است.
💠تسلیم عقل
🔷 #احساسات و #عواطف به جای خود ارزنده و مایه رونق زندگی است، ولی در همه جا نمی توان تسلط احساسات را پذیرفت؛ به خصوص در زندگی خانوادگی که برای تخفیف رنج و آلام باید #عقل و #دانایی را اختیار کرده، و #تجارب و #دانش را جایگزین جوش و خروش کرد.
💠رعایت حق مادری و شوهرداری
🔷کسب رضای #طفل بسیار مهم است و به هر طریقی باید به کودک رسیدگی نمود، اما این بدان معنی نیست که به #روابط_زوجین لطمه ای وارد شود و #شوهر دل آزرده گردد. شک نیست که جلب رضای طرفین هنر است، و #مادر می تواند از عهده این هنرنمایی برآید.
💠دوری از خودپرستی
🔷در #زندگی_خانوادگی #خودپرستی محکوم است و نباید تنها به #خواستههای_شخصی پرداخت. #تندخویی و #عصبانیت #عوارض_دشواری برای طرفین در زندگی به دنبال داشته، #امنیت_داخلی_خانه را دچار خطر میسازد و #بنای_سعادت و #گرمی_کانون_خانواده را ویران میکند. #زن نباید زندگی را آنچنان سازد که #مرد چهره مبارز به خود بگیرد.
🔷اندیشه اینکه مجبور به زندگی هستیم و راه گریزی نداریم درد ما را بیشتر می کند، و نیز تصور اینکه دیگران از ما سعادتمندترند و ما در بدبختی و بیچارگی هستیم، #زندگی ما را غیرقابل تحمل تر می سازد. در همه حال با #خویشتنداری، #تلاش در جهت #بهبود_وضع، #توکل_به_خدا و چشم داشتن به دور و بر خود و اعضای خانواده، و کودکی که جامعه در انتظار اوست میتوان #رفع_نگرانی نمود.
💠جدایی از زندگی خانوادگی
🔷استفاده از این راه، زمانی مجاز است که ادامه زندگی از #جنبه_مشروعیت ساقط گردد، و به حقیقت نوعی ظلم به نفس یا گناه باشد، و البته در چنین حالتی اگر تصمیم به جدایی قطعی است، فرزند باید از این تصمیم آگاه گردد. #ادامهدارد...
📕مهارتهای زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه الزهرا (س)، قم، صص ۱۵۶-۱۴۳
منبع: وبسایت راسخون
#خانواده #زن #مرد #زوجین #زن_خانه_دار #زنان_خانه_دار #نقش_زنان #زندگی #مدارا #سازگاری #احساسات #عقل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هدف دشمن
🔹 #هدف_اصلی_دشمنان عبارت است از نفی حكومت دینی و حكومت اسلام.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۹/۲/۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️عمل شنیع #خود_ارضایی (بخش دوم و پایانی)
🔷این را هم فراموش نکنید که #خدا در همه جا حاضر و #ناظر_اعمال شماست و شما در همه جا در حضور او هستید آیا شایسته است در حضور چنین پروردگارى دست به چنین آلودگى بزنید؟! جالب توجّه این که در یکى از سخنان امام صادق (ع) میخوانیم: روزى یک نفر به خدمتش عرض نمود: بیچاره فلان کس مبتلا به «یک نوع انحراف جنسى» شده - نوع دیگرى غیر از این عادت - و از خود هیچگونه اراده اى ندارد! حضرت با عصبانیت فرمود: چه میگویى؟! آیا حاضر است این عمل را پیش روى مردم هم انجام دهد؟! عرض کردند: نه. فرمود: پس معلوم میشود به اراده و اختیار خود اوست...
🔷و امّا اینکه بعضى میگویند: «بارها تصمیم گرفته ایم و شکسته ایم» ما به این افراد صریحاً اعلام مى کنیم: شکستن تصمیم به معناى از بین رفتن همه آثار آن در وجود انسان نیست، همین تصمیم شکسته شده رسوباتى در اعماق دل و روح انسان باقى مى گذارد و زمینه را براى #تصمیم_نهایى بیش از گذشته، آماده میسازد (دقت کنید). بعنوان مثال مواقعی انسان میکوشد با پاى خود از کوهى بالا رود و یا با اتومبیل از یک سربالایى تند بگذرد، دفعه اوّل و دوّم و گاهى دفعه دهم عقب گرد میکند و نمیتواند، ولى آخرین بار موفق میشود و از آن مى گذرد، این سخن به این معنا نیست که در دفعات اوّل هیچ کارى انجام نداده بلکه هر دفعه که براى عبور از این راه دشوار اقدام نموده و عقب رفته به طور ناخودآگاه یک مقدار #آمادگى آموخته و ذخیره کرده و بالاخره در پایان پیروز شده است.
🔷دانشمندان مى گویند براى حفظ یک قطعه شعر یا نثر ممکن است در نخستین بار ۵ مرتبه تکرار آن لازم باشد، و پس از مدّتى ممکن است فراموش گردد امّا براى حفظ آن در دفعه آینده مسلّماً ۵ مرتبه تکرار لازم نیست ممکن است سه مرتبه هم کافى باشد. یعنى #رسوبات_تصمیمها و یادگیرى هاى گذشته همواره در #روح_انسان باقى مى ماند. مسائل مربوط به روان انسان همه از این قبیل است. بنابراین اگر ده بار هم تاکنون تصمیم گرفته اید و شکسته اید هم اکنون آماده یک تصمیم قاطع و جدّى و آهنین براى ترک هر نوع اعتیاد غلط شوید و تمام نیروهاى معنوى خود - مخصوصاً ایمان به خدا - را بسیج کنید و این گفتار پیشواى بزرگ ما على(ع) را فراموش نکنید آن جا که مى فرمود: «افراد باایمان همچون کوه سرسخت و با استقامتند».
📕مشكلات جنسى جوانان، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، ص ۱۴۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#خود_ارضایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️درباره #رعایت_تقوا در #فضای_مجازی چه میدانیم؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔷 #فضای_مجازی علاوه بر محاسن و کاربردهای مفیدی که دارد، متقابلاً میتواند زمینه #آسیبهای_مخرب را برای کاربران ایجاد نماید. در کنار #آموزش_سواد_رسانه و آگاهی از #خطرات_احتمالی این فضا، به عنوان یکی از ضروریات دنیای امروز، #تدبر و #تفکر در #محتوای_منتشر_شده و توجه به حریم اشخاص و نظارت بر فعالیتهای خود در این فضا از دیگر #راهکارهای_تقوا در #فضای_مجازی است،
🔷همانطور که #قرآن_کریم نیز فرموده، باید توجه داشت: اگر انسان از #دقت_کافی و حساب و کتابهای عقلانی بعد از این دنیا باخبر باشد، و به آن توجه کند، هیچگاه به #راه_خطا نرفته و همیشه #ناظر_بر_اعمالش خواهد بود. #حیا و #شرم، فطری و ذاتی است که در وجود همه انسانها قرار داده شده، اما #بروز آن در #رفتار_انسان باعث تثبیت و #نهادینه_شدن آن در تمام #مراحل_زندگی و خودداری از #گناه میشود.
🔷کارهایی که انسانها در #فضای_مجازی انجام میدهند از اطلاع دیگران مخفی میماند، شاید به همین دلیل است که #کاربران به راحتی در این فضا به #گناه آلوده میشوند و اعمالی که در دنیای حقیقی از آن پرهیز میکنند را به راحتی و بدون هیچ ترس و پروایی مرتکب میشوند، اما باید دانست بالاخره زمانش که فرا برسد، تمام این #اعمال به وضوح برای همه آشکار میشود و آن وقت است که انسان از شرم نمیداند چه کند.
🔷پس #رعایت_عفاف و #حیا در #فضای_مجازی به اندازه فضای حقیقی #ضروری است! #رمز_موفقیت در تمام عرصه ها #تقوا و ترس از خداوند است؛ اگر #انسان ارتباط خود را با خدا محکمتر و عمیقتر کند هرگز به #گناه آلوده نمیشود و در این مسیر پیروز و #سربلند است. پس شایسته است در فضای مجازی #تقوا را پیشه خود سازیم و با #حس_مسئولیت در این فضا خود و دیگران را از مشکلات و #آسیبهای_احتمالی نجات دهیم.
منبع: مشرق به نقل از جوان آنلاین
#اسلام #تقوا #تقوای_الهی #حیا #شرم #عفاف #عفت #گناه #کاربران #فضای_مجازی #سواد_رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨
🌷
⭕️مهارتهای زندگی و توسعه فرهنگ خانواده (بخش ششم)
🔶با توجه به اهمیت ویژه #خانواده که #کانون_دوستی و یگانگی #زن و #مرد بوده و بهترین فرصت را جهت اتفاق و اتحاد براساس صمیمیت هر چه بیشتر و دوام هر چه افزون تر اخلاقی، جسمانی و روانی به وجود می آورد، به بررسی #نقش_مؤثر_زنان در #خانواده و شیوه هایی که #زنان_خانه_دار در مقابل دشواری های زندگی به کار می برند می پردازیم.
💠واکنش های خانواده هایی که با مشکل، #برخورد_مؤثر دارند
1⃣میدانند که #مشکل_موقتی_است و حتی امتیازاتی دارد.
2⃣ #اعضای_خانواده به اتفاق می کوشند، با به حداقل رساندن مشکل، بر #مهارتهای_خانواده خود، برای برخورد با مشکل بیفزایند.
3⃣ #قواعد_جدیدی وضع می کنند؛ مثلا، #اولویتهای_زمانی را مشخص می سازند، و درباره سهیم شدن در مسئولیتها تصمیم گیری می کنند.
4⃣بی آنکه خود را شکست خورده و ناکام بپندارند، #وجود_مشکل را به عنوان #بخش_طبیعی_زندگی می پذیرند.
5⃣از اینکه میتوانند با #مشکل تازه از راه رسیده، #بطور_مؤثر برخورد کنند، احساس خوبی دارند. #ادامهدارد...
📕مهارتهای زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه الزهرا (س)، قم، صص ۱۵۶-۱۴۳
منبع: وبسایت راسخون
#خانواده #زن #مرد #زن_خانه_دار #زنان_خانه_دار #نقش_زنان #زندگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #حضرت_فاطمه عليهاالسلام در جواب امام حسن عليه السلام كه پرسيده بود: چرا براى #همسايگان و #ديگران دعا مى كنى و براى خود دعا نمى كنى؟ فرمود : الجارُ ثُمَّ الدّارُ ؛ #اوّل_همسايه، سپس خانه خود.
📕علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۸۳
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا #فاطمه #همسایه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️ #مراحل_هجوم به #خانه_حضرت_فاطمه (س) و شرح جزییات آن (بخش اول)
🔶در #جریان_هجوم #مهاجمین و #غاصبین به #خانه_امام_علی (ع)، آنان در #سه_مرحله هجوم خود را عملی ساختند. هجوم اول: #شکستن_تحصّن و پراکنده کردن متحصّنین و معترضین و یاران از #خانه_امام_علی (ع)!؛ هجوم دوم: #تهدید_اهل_خانه و #ارعاب_مردم توسط حکومت به واسطه عربده کشی ها و قدرت نمایی ها!؛ هجوم سوم: #آتش_کشیدن #دربخانهحضرتفاطمه (س) توسط مهاجمین و #ضرب و #جرح #حضرت_فاطمه (س) و #صدمات و لطمات وارده بر آن حضرت(س) توسط آنان و #سقط #حضرت_محسن (ع) و بیرون کشاندن اجباری #امیرالمومنین #امام_علی (ع) از خانه توسط مهاجمین و #تهدید ایشان به #قتل! اما هجوم اول چگونه اتفاق افتاد؟
💠پی ریزی نقشه هجوم اول
🔷 #اصحاب_سقیفه در طی این هجوم، درصدد #شکستن_تحصّن و پراکنده کردن متحصّنین و معترضین و یاران، از #خانه_امام_علی (ع) بودند. در تاریخ اشاره دقیقی به تعداد افراد متحصن در خانه امام علی (ع) نشده است، ولی در روایتی، مخالفین ابوبکر به تعداد #دوازده_نفر نام برده شده اند. شیخ صدوق می نویسد: «کسانی که با #عمل_أبوبکر و نشستن او در #مسند_خلافت مخالفت نمودند و او را انکار کردند، و به #جانشینی_امام_علی (ع) اقرار و تصریح نمودند، #دوازده_نفر از #مهاجرین و #انصار بودند. از مهاجرین: خالد بن سعید و مقداد بن اسود و ابی بن کعب و عمّار بن یاسر و أبوذر غفاری و سلمان فارسی و عبدالله بن مسعود و بریده اسلمی؛ و از انصار: خزیمة بن ثابت و سهل بن حنیف و أبوایوب انصاری و ابو ایوب انصاری و الهیثم بن التّیهان بودند. [خصال صدوق، ج ۲، ص ۴۶۱]
🔷اما در شمار این افراد، کسانی که در #خانه_حضرت_فاطمه (س) حضور داشتند، #سلمان_فارسی، #مقداد بن اسود، #ابوذر_غفاری و زبیر بن عوام بودند. #ابوبکر و #عمر مشاهده کردند که وقتی جمعی از مهاجران و انصار پیرامون #علی_بن_ابیطالب (ع) گرد آمده اند و تا زمانی این افراد در کنار #امام_علی (ع) باشند، توانایی غلبه بر #امیرالمؤمنین (ع) و اخذ بیعت از ایشان را نخواهند داشت. البته پیشتر #عمر_بن_خطاب به متحصنین خانه دستور پراکنده شدن داده بود و به حضرت فاطمه(س) گفته بود: «به خدا سوگند! اگر اجتماع این افراد در خانه تو ادامه داشته باشد، دستور خواهم داد تا #خانه را بر آنها #آتش_بکشند». [بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۲۰۸] پس بدین ترتیب #ابوبکر به #عمر دستور داد که ابتدا اجتماع متحصنین را پراکنده سازد. «وَ إِنْ أَبَوْا فَقَاتِلْهُمْ» و اگر مقاومت کردند با آنها بجنگد. [العقد الفرید ابن عبد ربه، ج ۵، ص ۱۴]
🔷در پی این دستور، #عمر_بن_خطاب به همراه برخی افراد از جمله خالد بن ولید و أسید بن حضیر و سلمة بن أسلم به درب خانه #حضرت_فاطمه (س) آمدند. #عمر اهل خانه را خطاب قرار داد و فریاد کشید: «قسم به کسی که جان عمر در دست اوست، یا اهالی خانه از خانه خارج می شوند یا #خانه را با هر چه در آنست به #آتش_میکشم!». [الاحتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۸۰] طبری می نویسد: #عمر_بن_خطاب گفت: «به خدا قسم! #خانه را بر شما به #آتش می کشم، یا اینکه برای بیعت خارج شوید». [تاریخ طبری، ج ۲، ص۴۴۳] در این هنگام زبیر بن عوام به همراه عده ای از متحصنین به بیرون خانه رفتند و با شمشیر بیرون از غلاف به مقابله با مهاجمین پرداختند. زبیر شمیشیر کشید و به آنان حمله کرد و گفت: «ای فرزندان عبدالمطلب شما زنده باشید و با #علی (ع) چنین برخوردی شود؟!
🔷ولی در این هنگام پای زبیر لغزید و بر زمین افتاد و خالد بن ولید از پشت سنگی به زبیر زد که منجر به افتادن شمشیرش شد؛ و عمر شمشیر را برداشت و شکست. [الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۶] #مهاجمین حمله بردند و او را دستگیر کردند و سایر متحصنین را همچنین یکی پس از دیگری محاصره و سپس دستگیر کردند. سپس #حضرت_فاطمه(س) بیرون آمد و آنان را تهدید به نفرین کرد. پس آنان برای مدتی عقب نشینی کردند تا دستور بعدی صادر گردد. #حضرت_فاطمه (س) با توجه به لزوم حفاظت از جان #امیرالمؤمنین (ع)، دستور خروج برخی دیگر از افراد متحصن را صادر کرد و فرمود: «به صلاحدید خود عمل کنید و نزد من بازنگردید». متحصنین دیگر به خانه حضرت فاطمه (س) بازنگشتند و مهاجمین آنان را برای بیعت اجباری نزد ابابکر بردند. [المصنّف شیخ صنعانی، ج ۷، ص۴۳۳] اما #اهل_سقیفه همچنان دنبال #بیعت از #امام_علی (ع) بود. #ادامهدارد...
منبع: اختصاصی حوزه نت
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا #فاطمه #امام_علی #اهل_سقیفه #ابوبکر #عمر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️ #مراحل_هجوم به #خانه_حضرت_فاطمه (س) و شرح جزییات آن (بخش دوم)
🔶در #جریان_هجوم #مهاجمین و #غاصبین به #خانه_امام_علی (ع)، آنان در #سه_مرحله هجوم خود را عملی ساختند. هجوم دوم: #تهدید_اهل_خانه و #ارعاب_مردم توسط حکومت به واسطه عربده کشی ها و قدرت نمایی ها!؛
💠پی ریزی نقشه هجوم دوم
🔷 #مهاجمین و #اصحاب_سقیفه در پی اولین هجوم دسته جمعی، موفق شدند حصر را بشکنند و #یاران و متحصنین پیرامون #امام_علی (ع) در #خانه_حضرت_فاطمه(س) را به نوعی فراری دهند. پس در صدد اجرای #دومین_هجوم بودند و آن باز #تهدید_اهل_خانه و #ارعاب_مردم توسط حکومت به واسطه عربده کشی ها و قدرت نمایی ها بود. از آنجایی که خیال مهاجمین از باب یاران متحصن راحت بود و تقریبا با فراری دادن آنها و گرفتن بیعت اجباری از آنان، نیمی از راه را رفته بودند، این بار ترس آنها از این بود که #مردم_مدینه از آنجایی که از نزدیک شاهد جریان هستند، شورش نکنند و در #دفاع از #اهلبیت_رسول_اکرم (ص) اقدامی انجام ندهند. پس ثمره هجوم دوم، منصرف کردن مردم نظاره گر مدینه از این اقدام بود.
🔷چون تجربه برای #مهاجمین نشان داده بود که در هجوم اول، وقتی #عمر_بن_خطاب برای آتش زدن خانه اقدام کرد، و اهل خانه را به سوزاندن تهدید نمود، در این هنگام مردم مدینه خطاب به او گفتند: «إِنَّ فِیهِ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) وَ وُلْدَ رَسُولِ اَللَّه(ص) وَ آثَارَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)!» تو قصد آتش زدن خانه ای را داری، که در این خانه #فاطمه (س) #دختر_رسول_خدا و #فرزندان_رسول_خدا و #آثار و یادگاران رسول خدا (ص) هستند؟ تا جایی که #عمر در مقابل اعتراض مردم قدری عقب نشینی کرد و در مقابل مخالفت مردم گفت: «أَ تَرَوْنِی فَعَلْتُ ذَلِک؟ إِنَّمَا أَرَدْتُ اَلتَّهْوِیلَ!» آیا پنداشتید که من این کار را انجام می دهم؟ خواستم فقط با این عمل اهل خانه را بترسانم!
🔷#مهاجمین می خواستند #این_حرف_مردم و #اعتراضشان دیگر در #هجوم_نهایی تکرار نشود، و این هجوم صرفا برای هم رای کردن مردم با خود و یا حداقل مانع از تحریک شدن و شورش آنان بود که این هم به ثمر نشست. تا جایی که در تاریخ نقل نشده که در مقابل عربده کشی ها و قدرت نمایی های #عمر_بن_خطاب در مقابل #خانه_حضرت_فاطمه (س) کسی مخالفت کرده باشد. وقتی میدان کاملا از #حامیان_امام_علی (ع) خالی شد، پس #اهل_سقیفه توانست با #قلدری_تمام شروع به عربده کشی و قدرت نمایی کنند، که این عمل به نوعی باعث #رعب_مردمانی شد که در آن روز در آنجا تجمع کرده بودند، ولی جرأت مخالفت نداشتند. #ادامهدارد...
منبع: اختصاصی حوزه نت
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا #فاطمه #امام_علی #اهل_سقیفه #ابوبکر #عمر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️ #مراحل_هجوم به #خانه_حضرت_فاطمه (س) و شرح جزییات آن (بخش سوم)
🔶در #جریان_هجوم #مهاجمین و #غاصبین به #خانه_امام_علی (ع)، آنان در #سه_مرحله هجوم خود را عملی ساختند. هجوم سوم: #آتش_کشیدن #دربخانهحضرتفاطمه (س) توسط مهاجمین و #ضرب و #جرح #حضرت_فاطمه (س) و #صدمات و لطمات وارده بر آن حضرت(س) توسط آنان و #سقط #حضرت_محسن (ع) و بیرون کشاندن اجباری #امیرالمومنین #امام_علی (ع) از خانه توسط مهاجمین و #تهدید ایشان به #قتل.
💠پایه گذاری هجوم سوم و نهایی
🔷در این یورش #عمر_بن_خطاب به همراه بسیاری از مهاجمین بر در خانه #حضرت_فاطمه (س) تجمع کردند. علامه مجلسی می نویسد: «#عمر با جمع کثیری از افراد خود، به #منزل_امام_علی (ع) آمد و از علی (ع) در خواست کرد که از خانه خارج شود، که #امام_علی (ع) از خروج اباء کرد و #عمر در این هنگام آتش و هیزم طلب کرد». [بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۲۰۴] #در_این_هجوم نه از دفاع متحصنین خبری بود و نه از اعتراض مردم مدینه! شهرستانی می نویسد: «وَ مَا کانَ فِی الدَّارِ غَیرُ عَلِی (ع) وَ فَاطِمَةَ (س) وَ الحَسَنِ (ع) وَ الحُسَینِ (ع)؛ در آن روز غیر از #علی (ع) و #فاطمه (س) و #حسنین (ع) کسی در خانه نبود». [الملل والنحل شهرستانی، ج ۱، ص ۷۱] در این هنگام عمر فریاد زد: «به خدا قسم آتش را بر شما مسلط می کنم». [تاریخ طبری، ج ۲، ص ۴۴۳]
🔷پس در این هنگام #حضرت_فاطمه(س) بر آنها خارج شد و در #پشت_در_ایستاد و خطاب به #عمر فرمود: «در تمام عمر خود هیچ قومی را نمی شناسم که بی وفاتر و بی عاطفه تر از شماها باشند، #جنازه_رسول_خدا (ص) را نزد ما گذاشته و سرگرم کار خود و #بدست_آوردن_خلافت شدید، نه مشورتی با ما نمودید و نه کمترین حقّی برای ما قائل شدید، گویا شما هیچ اطّلاعی از #فرمایش_پیامبر (ص) در #روز_غدیر_خم نداشتید؟ به خدا سوگند در همان روز آنچنان #امر_ولایت را #محکم ساخت، که جای هر طمع و امیدی برای شما باقی نگذاشت، ولی #شما آن را #رعایت_نکرده و هر رابطه ای را با پیامبرتان قطع نمودید. البتّه خداوند متعال میان ما و شما حاکم خواهد فرمود». [بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۲۰۴]
🔷کلمات و عبارات نشانگر این بود که #مخاطب_حضرت_فاطمه (س) نه تنها #مهاجمین بود، بلکه شامل #مردم_مدینه هم می شد. عمر که ترس از تحریک و شورش مردم داشت، مجدد شروع به عربده کشی کرد. #عمر در دست خود #شعلهای_از_آتش حمل می کرد که قصد به #آتش_کشیدن #خانه_فاطمه (س) را داشت. [عقد الفرید ابن عبد ربه، ج ۴، ص ۹۳] او می گفت: «اُحرِقُوا دَارَهَا بِمَن فِیهَا؛ #خانه را با اهلش به #آتش_بکشید». [الملل والنحل شهرستانی، ج ۱، ص ۷۱] در این هنگام #حضرت_فاطمه (س) او را دید و به او فرمود: «یا اِبْنَ اَلْخَطَّابِ! أَ جِئْتَ لِتُحْرِقَ دَارَنَا؟ #ای_پسر_خطاب! آیا آمده ای خانه ما را به آتش بکشی؟»؛ عمر گفت: «نَعَمْ! أَوْ تَدْخُلُوا فِیمَا دَخَلَتْ فِیهِ اَلْأُمَّة؛ آری! مگر آن که با #ابوبکر #بیعت کنید چنانکه امت بیعت کردند». [بحار الانوار، ج ۲۸، ص ۳۳۹]
🔷 #حضرت_فاطمه(س) در این هنگام فرمود: «یَا أَبَتَاهُ! یا رَسُولَ اللّهِ(ص)! أُنظُر مَا ذَا لَقِینَا بَعدَک مِن ابنِ الخَطَّابِ وَ ابنِ أَبِی قُحَافَةِ!؛ ای پدر! ای رسول الله (ص)! ما پس از تو چه #ظلمها که از #عمر_بن_خطاب و #ابوبکر_ابن_ابی_قحافه دیدیم». [عوالم العلوم بحرانی اصفهانی، ج ۱۱، ص ۵۸۱] و #حضرت_زهرا (س) این چنین شروع به استغاثه کرد که چنان دلخراش بود که همان افرادی که آمده بودند، نزدیک بود دل هایشان شکافته و جگر هایشان پاره پاره شود و به شدت گریستند و عده زیادی از آنها صحنه را ترک کردند. اما #مهاجمین از #کار_شوم_خود دست برنداشتند و همچنان به کار خویش ادامه دادند. #ادامهدارد...
منبع: اختصاصی حوزه نت
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا #فاطمه #امام_علی #اهل_سقیفه #ابوبکر #عمر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️ #مراحل_هجوم به #خانه_حضرت_فاطمه (س) و شرح جزییات آن (بخش چهارم و پایانی)
🔶در #جریان_هجوم #مهاجمین و #غاصبین به #خانه_امام_علی (ع)، آنان در #سه_مرحله هجوم خود را عملی ساختند.
💠ادامه حملات در نقلهای دیگر
🔷ابان بن ابی عیاش از سُلیم بن قیس نقل می کند که گفت: نزد عبدالله بن عباس در خانه اش بودم، و گروهی از پیروان علی(ع) با ما بودند، ابن عباس برای ما سخن می گفت. از جمله ماجرای هجوم را برای ما بازگو کرد. او گفت: «ای برادران! بعد از #رحلت_رسول_اکرم (ص) #عمر به درب #خانه_حضرت_فاطمه (س) آمد و بر در کوبید و فریاد زد: ای پسر ابوطالب! در را باز کن!#حضرت_فاطمه (س) فرمود: «ای #عمر! ما را به تو چه کار؟! ما را در مصیبت مان هم رها نمی کنی؟»؛ #عمر گفت: در را باز کن وگرنه آن را بر سر شما به آتش می کشیم. #حضرت_زهرا(س) فرمود: «یا عُمَرُ! أَمَا تَتَّقِی اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ تَدْخُلُ عَلَی بَیتِی وَ تَهْجُمُ عَلَی دَارِی؟؛ ای #عمر! از خدا نمی ترسی که به سرایم درآمدی و به خانه ام یورش آوردی؟!». #عمر برنگشت، سپس #آتش_خواست، و #درب_خانه را #آتش زد و در آتش گرفت. [کتاب سلیم بن قیس، ج۲، ص۸۶۴]
🔷#عمر هیزم ها را شعله ور می ساخت و خالد بن ولید، مغیره و ابوعبیده بن جراح و قنفذ هم در حال جمع آوری هیزم بودند، و با شعله گرفتن هیزم ها آتش به در خانه سرایت کرد و دود وارد خانه شد، در حالی که #حضرت_فاطمه (س) پشت در نشسته بود! در این حال، #قنفذ سعی می کرد در را باز کند، تا به داخل خانه هجوم بیاورند. #حضرت_فاطمه (س) برخاست و دو دست خود را بر دو طرف چهار چوب در گذاشت و با تمام بدن خود مانع باز کردن در شد. کم کم #آتش به سوی در خانه رسید، در حالی که شعله می کشید و #حرارت آن بر #بدن و #صورت_حضرت_فاطمه (س) می خورد. در آن لحظه ناگهان #عمر چنان با #لگد به در نیم سوخته زد که #درب_خانه باز شد. پیش از آنکه #حضرت_فاطمه (س) بتواند خود را کنار بکشد، #در_با_تمام_سنگینی بر آن #حضرت (س) برخورد کرد و #حضرت_زهرا (س) بین در و دیوار قرار گرفت و بر #همه_بدن آن حضرت (س) #آسیب رسید.
🔷در این هنگام #حضرت_فاطمه (س) بر روی زمین افتاد و آتش همچنان شعله ورتر می شد و #مهاجمین در این هنگام وارد خانه شدند. فشار در، بر بدن حضرت(س) به حدی بود که در همان لحظه #حضرت_محسن(ع) در رحم مادر به #شهادت رسید. حضرت(س) در این هنگام صیحه ای زد و ناله زنان فرمود: «یا أَبَتَاهْ! یا رَسُولَ اللَّهِ(ص)! هَکذَا کانَ یفْعَلُ بِحَبِیبَتِک وَ ابْنَتِک؟؛ ای پدرم! ای رسول خدا (ص)! این چنین رفتار می شود با حبیبه ات و دخترت!» سپس ناله زد: «آهِ یا فِضَّةُ! إِلَیک فَخُذِینِی فَقَدْ وَ اللَّهِ قُتِلَ مَا فِی أَحْشَائِی مِنْ حَمْلٍ؛ آه ای #فضه! مرا دریاب! به خدا قسم #فرزندی را که در #رحم داشتم، #کشته_شد!». [بحار الانوار، ج۳۰، ص۲۹۴] ابن حجر عسقلانی می نویسد: «إنَّ عُمَرَ رَفَسَ فاطِمَةَ(س) حَتَّی أسقَطَت بمُحسِن(ع)؛ در این هنگام #عمر به #فاطمه (س) #لگد زد که #سبب_سقط_محسن (ع) گردید». [لسان المیزان ابن حجر عسقلانی، ج۱، ص۴۰۶] سپس حضرت (س) عاملین این کار را نفرین کرد. سپس از زمین برخاست و خود را به زحمت بلند کرد و از #شدت_جراحات و #ضربات، بر دیوار تکیه داد.
🔷 #عمر خود می گوید: به طرف در رفتم، او استقامت کرد؛ با #تازیانه بر #دستهایش زدم، به دردش آورد، صدای #ناله و گریه اش را شنیدم. نزدیک بود دلم به رحم بیاید و برگردم که به یاد #کینه_های_علی (ع) و حرص و ولع او در ریختن خون بزرگان عرب پس در حالی که او خود را به در چسبانده بود تا مانع شود با تمام توان #لگدی به در زدم و ناگهان پشت در افتاد. [بحارالأنوار، ج ۳۰، ص۲۹۴] در این هنگام #عمر وارد خانه شده بود و قبل از رسیدن فضه بر هر دو #صورت_فاطمه (س) #چنان_سیلی_زد، که #چشمان_حضرت(س) پر از #خون شد. #عمر که هنوز آتش کینه اش شعله ور بود، با #لگد به #سینه و #پهلوی_حضرت (س) زد. #عمر با #غلاف_شمشیر، بی محابا بر هر دو پهلوی حضرت(س) می زد. ناگهان #عمر #تازیانه را بر #بازوی_فاطمه(س) زد. #عمر با #تازیانه بر بازوی فاطمه (س) زد، تا اینکه؛ بازو و کتف ایشان مانند دستبدی سیاه، #کبود شد. [الهدایه الکبری خصیبی، ص۴۰۷] در این حال صدای حضرت(س) به «یا ابتاه!» بلند شد؛ و لا حول و لا قوه الا بالله...
منبع: اختصاصی حوزه نت با تلخیص
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا #فاطمه #امام_علی #اهل_سقیفه #عمر #قنفذ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨
🌷
⭕️مهارتهای زندگی و توسعه فرهنگ خانواده (بخش هفتم)
🔶با توجه به اهمیت ویژه #خانواده که #کانون_دوستی و یگانگی #زن و #مرد بوده و بهترین فرصت را جهت اتفاق و اتحاد براساس صمیمیت هر چه بیشتر و دوام هر چه افزون تر اخلاقی، جسمانی و روانی به وجود می آورد، به بررسی #نقش_مؤثر_زنان در #خانواده و شیوه هایی که #زنان_خانه_دار در مقابل دشواری های زندگی به کار می برند می پردازیم.
💠وظایف اساسی زن در خانه
1⃣مدیریت خانه
🔷برای #تربیت_فرزند، #زن باید در محیط امن و با آسایش باشد. محیطی که خود، سرپرستی آن را عهده دار بوده و کلیه وسایل رفاهی را در حد امکان در اختیار داشته باشد و چنین محیطی اداره و کارگاه نیست. #زن در #محیط_خانه است که می تواند به رفع این نیازها اقدام کند و با آرامش خاطر به #پرورش_فرزندان بپردازد و در آن صورت #مدیریت_خانه و #سرپرستی_امور در اختیار او خواهد بود. #خانه_خوب تابع نیرویی است که آن را اداره می کند، چنین نیرویی در #زن به صورت طبیعی وجود دارد. او در خانه فردی مقتدر، بانفوذ و صاحب رأی است. او می کوشد امور خانه را در سایه صلاح و عفاف خویش و اعمال عقل سلیم تنظیم کند و افراد آن را سالم و خوشبخت سازد.
2⃣مسئولیت اقتصاد خانه
🔷 #بانوی_خانه با سر و سامان بخشیدن #امور_اقتصادی_خانه #زحمت_شوهر را در کسب معیشت ارج می نهد و می کوشد از روی صداقت، دلسوزی، احساس مسئولیت و محاسبات اندیشیده خود دخل و خرج خانواده را تحت کنترل در آورد و اقتصاد آن را سر و سامان دهد و وضع زندگی را بهتر و زمینه را برای اداره مناسب تر خانه فراهم کند. #ادامهدارد...
📕مهارتهای زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه الزهرا (س)، قم، صص ۱۵۶-۱۴۳
منبع: وبسایت راسخون
#خانواده #زن #زن_خانه_دار #زنان_خانه_دار #نقش_زنان #زندگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️پنچ گام راهبردی #روحانیت در منظومه انقلاب اسلامی (بخش اول)
🔷 #انقلاب_اسلامی یکی از #مهمترین و زیباترین رخدادهای تاریخ ایران زمین به شمار می آید، که #افراد_فراوانی برای به ثمر نشستن آن از مال و جان و دارایی خود گذشتند، تا در نهایت #پیروزی و موفقیت نصیب آحاد ملت ایران شود. یکی از اقشار مجاهد و انقلابی که در همان ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی دوشادوش و هم پای مردم در تمام عرصه های پر خطر انقلاب حاضر بودند و از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزیدند، #جامعه_حوزویان و #روحانیت_انقلابی بود.
🔷بدون شک می توان این چنین ادعا کرد که #مغز_متفکر و موتور پیشران این خیزش و #نهضت_الهی، #روحانیت_انقلابی با رهبری #امام_خمینی (ره) بود که با مدیریت و رهبری صحیح تلاش کردند #حرکت_انقلابی_مردم را در ریل صحیح خود قرار دهند و آن را از هر گونه آسیب و انحراف درونی دور نگه دارند. در این نوشتار تلاش داریم #نقش و حضور #روحانیت را در شکل گیری و تثبیت آرمانهای انقلابی و دینی مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.
💠نقش و جایگاه روحانیت در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی
1⃣روحانیت، مغز متفکر و موتور پیشران انقلاب
🔷یکی از محاسن و امتیازات بسیار مبارک و با ارزش خیزش انقلاب اسلامی این بود که #مدیران و #طراحان_اصلی #مبارزه_علیه_طاغوت را #روحانیت و #علمای_دین تشکیل داده بودند. در واقع #جامعه_روحانیت و حوزویان با توجه به #تواناییهای_علمی، #اخلاقی و #فقهی که داشتند، از همان #ابتدای_شکلگیری_قیام انقلاب اسلامی تلاش داشتند، با توجه به #بن_مایههای_دینی، آحاد مردم را با مبانی و اصول انقلاب اسلامی آشنا سازند و خط بطلان بر تفکر جدایی دین از سیاست بکشند.
🔷در رأس جامعه روحانیت #شخصیت_ممتاز و بی بدیلی همچون #امام_خمینی (ره) قرار داشت که سکان هدایت و #رهبری_نهضت_مردمی #انقلاب_اسلامی را بر عهده گرفته بود. محققان و #اندیشمندان_علوم_سیاسی در خصوص #مهندسی و طراحی که #امام_خمینی (ره) خود عهده دار آن بودند را به چهار شاخص مهم اشاره کرده اند: الف). #احیای_اندیشه_دینی و #اثبات عینی در هم آمیختگی #دین و #سیاست، ب). #سازماندهی #تشکیلات_روحانیت و توجیه آنها، ج). گردآوری سایر گروه ها زیر چتر روحانیت، د). #بسیج و ساماندهی آحاد و #اقشار_مردم. [۱] #ادامهدارد...
پی نوشت:
[۱]. دکتر احمد نقیب زاده، وحید امانی زوارم، نقش روحانیت شیعه در پیروزی انقلاب اسلامی، ص ۱۱۱
منبع: وبسایت راسخون
#انقلاب_اسلامی #روحانیت #روحانیت_انقلابی #علما #دین #سیاست #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دائماً چیزهای ماندگار را نو کردن درست نیست
🔹در همهی امور ما باید به #صرفه_جویی عادت کنیم. #صرفه_جویی، یعنی آن چیزی را که قابل استفاده است و میتوانیم از آن استفاده کنیم، دور نریزیم. نسبت به #امکانات، با #هوس رفتار نکنیم؛ دائماً چیزهای ماندگار را نو کردن و چیزهای ضایع نشدنی را دور ریختن، روش درستی نیست.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۱/۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨
🌷
⭕️مهارتهای زندگی و توسعه فرهنگ خانواده (بخش هشتم)
🔶با توجه به اهمیت ویژه #خانواده که #کانون_دوستی و یگانگی #زن و #مرد بوده و بهترین فرصت را جهت اتفاق و اتحاد براساس صمیمیت هر چه بیشتر و دوام هر چه افزون تر اخلاقی، جسمانی و روانی به وجود می آورد، به بررسی #نقش_مؤثر_زنان در #خانواده و شیوه هایی که #زنان_خانه_دار در مقابل دشواری های زندگی به کار می برند می پردازیم.
3⃣مسئولیت الگو بودن
🔷 #بانوی_خانه میزان و #الگوی_رفتار برای اعضای خانواده، مخصوصأ #فرزندان است. از طریق اوست که #شخصیت_کودکان رنگ می گیرد و پایه های اخلاقی و رفتاری کودک گذارده میشود. در خانه ای که #مادر لاابالی، بداخلاق، خشن و غیرقابل تحمل باشد، امکان داشتن #فرزند_متعادل بسیار اندک است. #مادر، نمونه رفتار و شخصیت است. طرز برخورد، نحوه زندگی، فرم لباس و آرایش، نحوه مصرف، شکل اداره خانه، صبر و حوصله و همه رفتار و حالتهای او #میزان و #الگوی_فرزندان است.
4⃣مسئولیت عاطفی
🔷 #مادر #قلب_خانه و #مظهر_مهر و عاطفه، عشق و احساس و محبت و صفا است. در پی ریزی #سعادت_کودکان سهم فوق العاده دارد، او می تواند #اعضای_خانواده را #سعادتمند و بهشتی کند و یا #زمینه_تباهی و فساد را در آنان به وجود آورد. او می تواند به #اعضای_خانواده شخصیت متعادل و یا شخصیت عاصی و متزلزل عطا کند. #زن در عین نگرانی و ناراحتی باید #روحیه خود را قوی نگه دارد؛ خانه ای که در آن #مادر عصبانی است، جهنم و طبعأ آشیانه بدبختی کودک است.
5⃣زن و وضع عمومی خانه
🔷 #تربیت و #وضع_عمومی_خانه جزئی از مجموعه وظایفی است که در بالا بدانها اشاره شد. طبیعتا #بانوی_اندیشمند کوشش دارد #محیط_خانه را مطبوع و توأم با صلح و صفا سازد. اگر آشوبی در خانه راه افتد و تفاهم از میان اعضای خانه رخت بربندد، گرچه ممکن است به ظاهر منشأ خارجی داشته باشد، ولی در واقع تا حدود زیادی مربوط به نارضایتی از وضع عمومی خانه است. #زن باید چاره جوی این نابسامانی باشد، با #متانت و انصاف، #شکیبایی و تحمل به رفع عیوب بپردازد و لذا #زن برای متعادل نگه داشتن وضع خانه و #پرورش_صحیح نیازمند به آسایش خاطر بیشتر است. #ادامهدارد...
📕مهارتهای زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه الزهرا (س)، قم، صص ۱۵۶-۱۴۳
منبع: وبسایت راسخون
#خانواده #زن #زن_خانه_دار #زنان_خانه_دار #نقش_زنان #مادر #زندگی #فرزندان #پرورش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد