⭕️ماه رمضان گاه مستجاب شدن دعاست
🔹ماه #رمضان، گاهِ #مستجاب شدن #دعاست که «عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ». باید #فرصت را غنیمت شمرد و #دوایتمامیدردها را از خدا خواست. نباید #بخل ورزید؛ باید برای حل #مشکلات تمامی مؤمنین، بلکه #تمامی_انسانها #دعا کرد.
🔹«راه خلاص از #گرفتارىها منحصر است به #دعاكردن در خَلَوات براى #فرج_ولیعصر عجّل الله تعالى فرجه الشّريف. نه دعاى هميشگى و #لقلقه_زبان و صِرف گفتن «عَجِّلْ فَرَجَهُ»، بلكه دعاى با #خلوص و #صدق_نيت و همراه با #توبه. ما خود را از اطرافيان و دوستان آن حضرت مىدانيم؛ ولى در اين امر، يعنى #دعا براى تعجيل ظهور او، مسامحه مىكنيم!
🔹 #ظهور آن حضرت اَهَمّ حاجات ماست، ولى ما «عَجِّل فَرَجَهُ» مىگوييم، فقط براى اينكه بفهمانيم مجلس ختم شد، و يا اينكه در موارد ازدحام مردم، صلوات مىفرستيم تا مردم جابهجا شوند؛ نه اينكه جدّاً بخواهيم صلوات بفرستيم.
🔹با اينكه مىدانيم او #واسطهى بين ما و خداست، مَعَ ذلك به فكر او نيستيم! اى كاش مىدانستيم كه احتياج او به ما و دعاى ما براى او، به نفع خود ماست؛ وگرنه #قرب و #منزلت او در نزد خدا معلوم است».
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) - (بخش دوم و پایانی)
💠نشانههای ظهور
🔹نشانههای #ظهورامامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دو گونه است؛ #حتمی [۱۹] و #غیرحتمی (مشروط).[۲۰]
💠نشانه های حتمی
🔹در روایات نشانههایی #حتمی برای #ظهور برشمرده شده است که عبارتند از:
1⃣ #خروج_سفیانی: فردی که در روایات، سفیانی خوانده شده از #شام به سوی #مدینه لشکرکشی میکند.
2⃣ #خسف_بیداء: سپاه سفیانی در منطقهای به نام #بیداء در زمین فروخواهد رفت.
3⃣ #ندای_آسمانی: #جبرئیل (علیه السلام) در آسمان #ندایی سرمیدهد و همگان آن را خواهند شنید.
4⃣ #قیام_یمانی: فردی از اهالی #یمن قیام میکند و مردم را به سوی #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعوت میکند.
5⃣ #قتلنفسزکیه: فردی از نسل امام حسین (علیه السلام) در #کنار_کعبه در حال دعوت به سوی #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کشته میشود. [۲۱]
💠نشانههای غیر حتمی (مشروط)
🔹به جز نشانههایی که صراحتاً در #روایات_شیعه به #حتمی بودن آنها اشاره شده است، بقیه نشانهها از امور موقوفه یا مشروط و #غیرحتمی به شمار میروند. نشانههایی که بنا بر مشیت و #اراده_الهی ممکن است تغییر، تبدیل، تقدم یا تأخر داشته باشند؛ مثلاً اگر در حدیث به نزول بلایی (مشروط) اشاره شده باشد، ممکن است با توسل و استغفار مؤمنان و مسلمانان نزول آن به تأخیر بیافتد یا اصلاً چنین بلایی نازل نشود.
💠برخی از نشانههای غیر حتمی
🔹خورشید گرفتگی در نیمه ماه رمضان، برخلاف عادت، فرو رفتن بخش غربی مسجد دمشق، فرو رفتن یکی از روستاهای شام به نام خرشنا در زمین، ویرانی بصره، کشتن فردی که علیه سفیانی قیام کرده در پشت کوفه همراه هفتاد نفر از یارانش، بهاهتزاز درآمدن پرچمهای سیاه از جانب خراسان، ویرانی گسترده در شام و عراق، ندای غیرعادی از آسمان بر همه جهان به طوری که هرکسی در هر زبانی باشد آن ندا را به زبان خودش میشنود. [۲۲]
💠زمان و مکان ظهور
🔹زمان دقیق ظهور #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) معلوم نیست. روایات کسانی را که برای ظهور آن حضرت #زمان تعیین میکنند، مذمت و لعن شده و #دروغگو نامیدهاند. [۲۳]
🔹اگر #ظهور را به معنای #قیام بدانیم در پارهای روایات به زمان آن به صورت مختصر اشاره شده است. [۲۴] این روایات قیام آن حضرت را پس از #ناامیدی_مردم [۲۵] و در #آخرالزمان [۲۶] میدانند. و در آنها از قیام آن حضرت در سالهای فرد [۲۷] روز عاشورا [۲۸] #نوروز [۲۹] از ایام سال، روز #جمعه [۳۰] و شنبه [۳۱] از ایام هفته و پس از نماز عشا [۳۲] از اوقات روز یاد شده است.
💠محل ظهور
🔹برخی روایات #ظهور (به معنای آشکار شدن) را کمی پیشتر از قیام حضرت مهدی (عج)، در منطقه ذی طوی، میدانند. [۳۳]
💠حوادث پس از ظهور
🔹 #امام_ زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، پس از ظهور، #قیام خود را از #مکه و کنار خانه کعبه آغاز میکند. آن حضرت در کنار #کعبه #پرچم خود را میافرازد و در بین #رکن و #مقام از یاران خود بیعت میگیرد. [۳۴] سپس با جملاتی مانند «انا بقیة الله فی ارضه، و خلیفته و حجته علیکم»، خود را معرفی میکند. [۳۵] آنگاه #بیعت_عمومی میگیرد و هنگامی که شمار یارانش به ۱۰،۰۰۰ تن رسید، حرکت خود را به سمت #کوفه آغاز میکند. [۳۶]
#مآخذدرمنبعموجوداست
نویسنده: محمدحسين فاضلی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
#امام_زمان #امام_مهدی #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️خونبهای امیرالمومنین (عليه السلام) خداست
🔹این بزرگوار [#امام_علی (علیه السلام)] #بزرگترین_شهید در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ بشر است. همچنان که نسبت به حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسّلام) سیّدالشّهداء تعبیر «ثارالله» به کار رفته است،
🔹یعنی کسی که خونبهای او خدا است - معنای ثارالله این است؛ عظمت خونبهای او بهقدری است که جز خود خدای متعال هیچ چیز نمیتواند خونبهای این عزیزان باشد - عین همین تعبیر دربارهی #امیرالمؤمنین است؛ چون شما می گویید: یا ثارَ اللهِ وَ #ابنَ_ثارِه؛
🔹«وَ ابنَ ثارِه» یعنی #امیرالمؤمنین هم در همین رتبهی عظمت از لحاظ #خونبها است. عظمت این شهید بزرگوار، شهید در محراب، شهید در راه حق، شهید قاطعیّت، شهید استقامت، از این تعبیرات کاملاً آشکار است.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۹۵/۰۴/۰۵
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پاسخ امام علی (علیه السلام) برای ديدن خدايی كه ديده نمى شود چه بود؟
🔹از روايات مختلف در شرح حال #امام_علی(ع) استفاده میشود كه حضرت بارها میفرمود: «سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي»؛ (هر #مطلبى را كه میخواهید از من #سؤال كنيد پيش از آنكه از ميان شما بروم) و به اين ترتيب #آمادگى خود را براى #پاسخ به هر #سؤال - چه مربوط به #دين و چه #دنياى مردم باشد - بيان میفرمود؛ حتى بعد از آنكه ضربه هولناك #ابن_ملجم بر فرق مباركش وارد شد در ملاقاتى كه با توده هاى مردم در بستر شهادتش داشت، همين جمله را تكرار فرمود!!
🔹از جمله مواردى كه حضرت اين جمله را بيان فرمود هنگامى بود كه بر كرسى خلافت ظاهرى نشست و براى مردم خطبه اى خواند و در ضمن آن خطبه، جمله «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» را تكرار فرمود و بر اين معنا تأكيد كرد كه مخصوصاً از تمام #آیات_قرآن و زمان و شأن نزول و ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه آن با خبرم. در اين هنگام، «ذعلب يمانى» كه مردى شجاع و فصيح بود برخاست و سؤال كرد: ای #امیرمومنان آیا #پروردگارت را دیده ای؟ و #امام (عليه السلام) با زيبايى تمام به پاسخ او پرداخت؛ «أَفَاَعْبُدُ مَا لَا أَرَى؟» [۱] (آيا ممكن است كسى را كه نمى بينم #عبادت كنم؟!).
🔹به اين معنا كه #عبادت، فرع بر #معرفت است و #معرفت درجاتى دارد كه بالاترين درجه آن #درجه_شهود است و حضرت در اين سخن به #مرحلهعالىعبادت خود نظر دارد كه آن را همراه با مشاهده #ذاتپاكپروردگار میشمرد. ذعلب در فكر فرو رفت كه منظور حضرت در اينجا كدام مشاهده است؟ آيا مشاهده حسّى است كه قائلان به جسميت خداوند (مجسّمه) عقيده دارند؟ يا مشاهده #روحانى و #معنوى میباشد كه چيزى برتر از مشاهده عقلى است؟ لذا بلافاصله سؤال كرد: «وَ كَيْفَ تَرَاهُ؟» (چگونه خدا را مى بينى؟)
🔹 #امام(ع) در پاسخ او سخنى گفت و پرده از روى #حقايقى برداشت و همه #مخاطبان حتى ذعلب را تحت #تأثيرفوقالعاده قرار داد تا آنجا كه ذعلب در پايان اين سخن، مدهوش شد و بوى گلش چنانش مست كرد كه دامنش از دست برفت. حضرت چنين فرمود: «فقال: لَا تُدْرِكُهُ الْعُيُونَ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ، وَ لكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَانِ» (#چشمها هرگز او را آشكارا نبيند، اما #قلبها با نیروی #حقايق_ایمان، وى را درك میكند). منظور از حقايق ايمان، #اصول_اعتقادى و #معارف_حقّه است.
🔹براى توضيح اين سخن بايد به اين نكته توجّه كرد كه مشاهده بر سه گونه است:
1⃣ #مشاهده_حسّى كه با چشم صورت میگیرد.
2⃣ #مشاهده_عقلى كه انسان از طريق #استدلال به آن میرسد و حقايقى را همچون آفتاب با چشم دل مى بيند؛ آنگونه ـ كه به گفته مرحوم مغنيه در «شرح نهج البلاغه» ـ كسانى مانند #نيوتون مشاهده كردند؛ از افتادن يك سيب از درخت به روى زمين، #قانون_جاذبه را كه هرگز با چشم سر ديده نمیشود مشاهده كرد و به آن پى برد.
3⃣ #شهود_باطن و درون كه يك نوع #ادراك_باطنى است؛ اما نه استدلالى. انسان با #چشم_دل واقعيت موجود را مى بيند و آن را باور میكند، بى آنكه احتياج به استدلالى داشته باشد و اين درك و ديدى است كه تا انسان به آن نرسد فهم آن مشكل است. اين موضوع، نمونه هاى فراوانى در #قرآن و #روايات_اسلامى دارد.
🔹درباره #حضرت_ابراهيم(ع) میخوانیم: خداوند #ملكوت_آسمانها و زمين را به او نشان داد: «وَ كَذَلِكَ نُرِى إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماوَاتِ وَ الْأَرْضِ». [۲] درباره #حضرت_يعقوب (ع) میخوانيم: هنگامى كه برادران #يوسف(ع)، پيراهن وى را در مصر از او گرفتند و حركت كردند، يعقوب (ع) گفت: «إِنِّى لاَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ» [۳] (من #بوى_يوسف را احساس میكنم).
🔹در تاريخ اسلام آمده كه: «#پيامبر_اكرم (ص) به هنگام حفر خندق، قبل از شروع جنگ احزاب، زمانى كه كلنگ را بر سنگى كه مانع پيشرفت كار خندق شده بود در سه نوبت فرو كوفت و جرقه هایى پريد، فرمود: من كاخ كسرى و قصر قيصر و قصرهاى صنعا در يمن را ديدم كه به روى اصحاب من گشوده میشود ». [۴] #امام_علی(ع) بارها در #نهج_البلاغه از #آينده خبر میدهد و در بعضى موارد میفرماید: «فلان گروه را مى بينم كه چنين و چنان خواهند كرد».
🔹حتى بعضى از #مؤمنان_مخلص به چنين كشف و شهودى نايل میشدند. داستان جوان پاكدلى كه صبحگاهان در صف جماعت پيامبر اكرم(ص) بود معروف است كه مى گفت: «هم اكنون بهشتيان را در بهشت و دوزخيان را در جهنم مى بينم!» و #پيامبر(ص) او را تصديق كرد و فرمود: اين «جوان، بنده اى است كه خداوند، قلبش را به #نور_ايمان روشن كرده است». [۵] و موارد ديگر كه شرح آن در خور كتاب مستقلى درباره كشف و شهود است و همگى دلالت بر اين میكند كه غير از مشاهده حسّى و عقلى، نوع ديگرى از شهود وجود دارد كه برتر از اينهاست. [۶]
#مآخذدرمنبعموجوداست
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️بالاترین مصیبت اسلام سلب حکومت از حضرت امیر (عليه السلام)
🔹از اول، #مسلمین و #اسلام گرفتار هواهای نفسانیهای بودهاند و این گرفتاریها که ما الآن داریم سرچشمهاش همان #هواهای_نفسانی بود که بعد از #رسول_اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - به واسطه آن هواها نگذاشتند که #حکومت_حق تشکیل بشود.
🔹اگر گذاشته بودند که حکومتی که #اسلام میخواهد، #حاکمی را که خدای - تبارک و تعالی - امر به تعیینش فرموده است، #رسول_اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - تعیین فرمود، [۱] اگر گذاشته بودند که آن تشکیلات پیش بیاید، حکومتْ، #حکومت_اسلامی باشد، حاکمْ، #حاکم منتخَبِ منصوبْ مِنْ قِبَلِ الله تعالی باشد، آن وقت مردم میفهمیدند که #اسلام چیست و معنی #حکومت_اسلامی چیست.
🔹مع الاسف بعد از #رسول_الله - صلی الله علیه و آله و سلم - #منحرف کردند مردم را از آن چیزی که #پیغمبر امر فرموده بود. و اکتفا به انحراف در زمان خود هم نبود، بلکه زمینه فراهم کردند از برای اینکه تا آخر نشود یک حکومت اسلامی تشکیل بشود. قضیه #معاویه از چیزهایی بود که با دست سابقین، آن مشایخ سابق، این زحمت برای #مسلمین و #اسلام پیش آمد.
🔹این اختلاف داخلی که بدتر از هر نحو اختلافی بود پیش آمد و #حضرت_امیر - سلام الله علیه - مبتلا شد به این اساسی که آنها درست کرده بودند. و بعد از ایشان هم حکومت از صورت #اسلامی بکلی خارج شد و به صورت #مَلِکُ_الملوکی یا #شاهنشاهی بیرون آمد. و تا آخر هم، تا حالا هم اسلام به خودش یک حکومت اسلامی [ندید]، مگر یک چند صباحی که #حضرت_امیر - سلام الله علیه - بعد از رسول الله و بعد از آن حرفها متصدی امر شدند؛
🔹آن هم با آن همه گرفتاری هایی که پیدا کرد: گرفتاری جنگ #جمل، گرفتاری #صفین، گرفتاری جنگ #خوارج - آن همه گرفتاریها که بود. مع ذلک این چند صباحی که #حضرت_امیر - سلام الله علیه - #حکومت کردند و برنامه حکومتی خودشان را تعیین کردند، همین چند صباح هم، برای مسلمین و برای اسلام یک درس عبرتی شد؛ یک مطلبی شد که فهمیدند که اسلام یعنی چه؛ تا اندازهای - همین چند صباح.
پی نوشت؛
[۱] اشاره به قضیه غدیر خم
بیانات حضرت امام در جمع علمای نجف ۵۰/۰۴/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️تشکیل حکومت صهیونیست، خواست استعماری انگلیس
🔹اساساً تشكیل #دولت_یهودی یا به تعبیر درستتر، #دولت_صهیونیست در این نقطه از دنیای اسلام، با یك هدفِ بلندمدتِ #استكباری به وجود آمد. اصلًا به وجود آوردن این دولت در این نقطهی حسّاس كه تقریباً #قلبدنیایاسلام است، یعنی قسمت غرب اسلامی را كه آفریقاست، به قسمت شرق اسلامی كه همین خاورمیانه و آسیا و مشرق است، متّصل میكند،
🔹و یك #سهراهی است بین #آسیا و #آفریقا و #اروپا؛ برای خاطر این بود كه در بلندمدت، تداوم #سلطه_استعمارگرانِ آن روز كه در رأسشان #دولت_انگلیس بود بر دنیای اسلام باقی بماند، و اینطور نباشد كه اگر یكوقت دولت اسلامیِ مقتدری مثل دوران هایی از حكومت عثمانی به وجود آمد، بتواند جلوِ نفوذ #استعمارگران و #انگلیس و #فرانسه و دیگران را در این منطقه بگیرد. لذا یك #پایگاه برای خودشان درست كردند.
🔹بنابراین طبق اسناد تاریخی، «تشكیل #حكومت_صهیونیستی» در آنجا، بیش از آنچه كه آرزوی مردم یهود باشد، یك خواست استعماری #دولت_انگلیس بود. شواهدی وجود دارد كه در همان زمان بسیاری از #یهودیها اعتقادشان این بود كه احتیاجی به این دولت نیست؛ این دولت به نفعشان نیست؛ لذا گریزان بودند. بنابراین، این یك آرزو و ایدهی یهودی نبود؛ بیشتر یك ایده #استعماری و یك #ایده_انگلیسی بود.
🔹البته بعد كه به وسیلهی #آمریكا گوی سیاست دنیا و گوی #استكبار از دست انگلیس ربوده شد، این هم جزو همان ابواب جمع مواریث استعماری بود كه به آمریكا رسید و #آمریكاییها حداكثر استفاده را كردند و الآن هم استفاده میكنند. بنابراین نجات #فلسطین و محو دولت غاصب #صهیونیستی، مسألهای است كه با مصالح ملت های این منطقه - از جمله با مصالح كشور عزیز ما ایران - سر و كار دارد.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۹/۰۹/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #صهیونیسم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام علی عليه السلام :
🔸«مَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْىِ قُتِلَ بِهِ».
🔹هر كس شمشير #ستم از غلاف بيرون كشد، خود با آن كشته شود
📕نهج البلاغه (صبحی صالح)، از حکمت ۳۴۹
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه قرآن عاقبت «ظلم» و بیدادگری و همکاری با ظالمان چیست؟
🔹در آيات بسيارى از #قرآن_مجيد، #ظالمان و بيدادگران به آتش سوزانِ #جهنّم تهديد شده اند، و تعبيراتى كه درباره آنها وارد شده درباره كمتر گروهى ديده مى شود. اين، نشان مى دهد كه تا چه حدّ، #اسلام براى ترك #ظلم و ستم اهميت قائل است.
🔹در «آيه ۲۹ سوره كهف» در شديدترين تهديدات مى فرمايد: «اِنّا اَعْتَدْنَا لِلظّالِمِينَ نَاراً اَحَاطَ بِهِمْ سُرادِقُهَا و اِنْ يَسْتَغِيثُوا يُغاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِی الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَ سَاءَتْ مُرْتَفِقاً» (ما براى #ستمگران #آتش آماده كرده ايم كه آنها را از هر سو #احاطه كرده، و اگر تشنه شوند و تقاضاى آب كنند آبى براى آنها مى آورند همچون #فلز_گداخته كه صورتها را بريان مى كند! چه نوشيدنى بدى! و چه بد محل اجتماعى؟!).
🔹در تعبير كوبنده ديگرى در «آيه ۱۵ سوره جنّ» مى خوانيم: «وَ اَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً»؛ (اما #ظالمان، هيزمِ آتشِ دوزخند!). اين تعبير نشان مى دهد كه #آتش_دوزخ از #درونجانآنها زبانه مى كشد، و همان گونه كه در اين عالم آتش سوزانى بر #مظلومان بودند، در آنجا كه عالَم تجسّم اعمال است وجودشان يك پارچه آتش مى شود و تعبيرى از اين گوياتر و رساتر درباره #قوم_ستمگر و ظالم وجود ندارد. [۱]
🔹نه تنها #ظلم و ستم، #ظالمان را به دوزخ - آن كانون قهر و غضب الهى - مى فرستند؛ بلكه به فرموده #قرآن_مجيد (در آيه ۱۱۳ سوره هود) كسانى كه بر آنها تكيه كنند، و يا جزء #اعوان و #انصار آنان باشند نيز مشمول #همين_حكم خواهند بود؛ مى فرمايد: «وَ لَا تَرْكَنُوا اِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللهِ مِنْ اَوْلِياءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ» (تكيه بر #ظالمان نكنيد كه #آتش شما را فرا مى گيرد و جز خدا ولىّ و سرپرستى نخواهيد داشت و از سوى هيچ كس يارى نمى شويد).
🔹«تركنوا» از ماده «ركون» به گفته ارباب لغت به معناى اعتماد و تمايل به چيزى است كه لازمه آن قوّت و قدرت است؛ زيرا انسان به چيزى اعتماد مى كند كه داراى قوّت است و لذا واژه «ركن» به ستون يا ديوارى كه ساختمان يا اشياء ديگر را سرپا نگه مى دارد اطلاق مى شود. [۲] با توجه به اينكه آيه فوق هم از نظر عنوانِ #ظالمان، مطلق است و هم از نظر تعبير به «ركون» شامل هرگونه وابستگى و اعتماد به هر #ظالم و #ستمگرى مى شود و مى فرمايد: سرانجام همه آنها، گرفتارى در چنگال #عذاب_الهى است؛ بلكه در اين #دنيا نيز غالباً نتيجه اى جز #بدبختى و ناكامى نمى گيرند؛ زيرا هنگامى كه #ظالم قوى شد بر آنها نيز رحم نمى كند.
🔹به هر حال جايى كه تكيه بر آنها اين گونه مايه بدبختى است، مسلماً كمك كردن به آنها و #تقويت_ظالمان و ستمگران به طريق اولى، انسان را به #دوزخ مى كشاند و به همين دليل #قرآن با صراحت تعاون و همكارى بر هرگونه #گناه و #ظلم را ممنوع شمرده و (در آيه ۲ سوره مائده)مى فرمايد: «وَ لَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ». در #روايات_اسلامى نيز #شديدترين_عذاب و مجازات براى كسانى كه به نحوى از انحاء، #ظالمان را تقويت كنند، و حتى قلم يا دواتى براى نوشتن يك حكم ظالمانه در اختيارشان بگذارند بيان شده است.
پی نوشتها؛
[۱] شبيه همين معنا در سوره هاى سبأ، آيه ۴۲؛ سوره زخرف، آيه ۶۵؛ سوره آل عمران، آيه ۱۵۱؛ سوره ابراهيم، آيه ۲۲؛ سوره مريم، آيه ۷۲؛ سوره اعراف، آيه ۴۱؛ سوره انبياء، آيه ۲۹ و سوره شورى، آيه ۴۵ نيز آمده است.
[۲] المصباح المنير فی غريب الشرح الكبير للرافعی، المقری الفيومی، موسسه دار الهجرة، قم، بی تا، چ۲، ج ۲، ص ۲۳۷
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر،، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۲۸۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#ظلم #ظالم #ستم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️شب قدر
💠آیت الله العظمی بهجت(ره):
🔹اما در شبهای ماه مبارک #رمضان شبی است که #مقدّرات_یکسال رقم میخورد؛ شبی که اعمال انسانها به #امام_عصر علیه السلام عرضه میشود و #روزیهای #مادی و #معنوی یک سال تقسیم میگردد؛ شبی برتر از هزار ماه. علمای بالله نیز شبهای ماه #رمضان و گاه شبهای سال را در انتظار این #شبعظیمالقدر به بیداری میگذرانند و به عبادتهایی باور نکردنی میپردازند.
🔹«مىشنيديم و باور نمىكرديم، لذا به يكى از معاصرين ما گفته بودند در زمان ما در يك شب، هفتاد نفر در قنوت نماز وتر #دعاى_ابوحمزه میخواندند. ايشان بلند شده بود و خود در يكى از شبهاى ماه #رمضان اِحصا (شمارش) كرده بود و ديده بود در حرم حضرت امير عليهالسلام و رواق و اطراف حرم، پنجاه نفر در قنوت وتر مشغول دعاى ابوحمزه هستند.
🔹بسيارى از بزرگان شبهاى ماه #رمضان را بيدار میماندند و نمىخوابيدند، هر چند نزد ما تقريباً واضح است كه #شببيستوسوم ماه #رمضان، #شب_قدر است. ولى اول ماه بايد قدرى دقت شود كه اول ماه دقيقاً تشخيص داده شود. مرحوم #آقاى_طباطبايى (علاّمه سيد محمدحسين طباطبايى ) هم همينطور بود و شبهاى ماه #رمضان بيدار بود و مىفرمود:
🔹«يك وقت در روز اينقدر خوابيده بوديم، كار به اينجا رسيد كه وقتى بيدار شديم، با استعجال وضويى براى ظهر و عصر گرفتيم و ظهرَيْن (نماز ظهر و عصر) را با وضو در آخر وقتش اداءً خوانديم!» در كربلا هم بودهاند كسانى كه #شبهاى_رمضان نمىخوابيدند، حتى از بعضىها نقل مىكردند كه گعده (جلسهى گفتوگو و شبنشينى) مىگرفتند و صحبت مىكردند تا خوابشان نبرد».
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مطابق قواعد، مدت حيات بشريت بعد از ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه مقدار بايد باشد؟
🔹از آنجا كه #هدف خلقتانسان، رسيدن به #تكاملی است كه لايق آن است، و #عصر_ظهور زمينه مساعدى براى رشد انسان در جهت رسيدن به #كمال می باشد، لذا بشريت بعد از اجتماع #شرايط_تكامل در عصر ظهور، استحقاق درجه اى جديد و عالى به جهت تطبيق #عدل_كامل در روى زمين را پيدا مى كند؛
🔹لکن اين شرايط و قابليت ها هنگامى به بار مى نشيند و اثر مطلوب خود را مى گذارد كه بشر در #عصر_ظهور مدت كافى زندگى كند تا در سايه #حكومت عدل گستر الهى به نهايت #كمال_انسانى برسد، و بنابراين با عمرى كوتاه هرگز به طور طبيعى نمى تواند كمال خود را به بار بنشاند. دليل اين مطلب اين است كه:
🔹اولاً: هدف از #خلقت بشر تنها تحقق و تشكيل حكومت عالَم گير نيست تا با وجود آن ولو در برهه اى از زمان مقصود حاصل شده باشد؛ بلكه #هدف_مهم و اعلى از تشكيل اين نوع #حكومت، پياده شدن #عبوديت به معناى وسيع و گسترده آن در #تمامشؤوناتجامعه است كه اين به نوبه خود اقتضاء دارد كه بشر #عمرى_طولانى در #عصر_ظهور داشته باشد.
🔹ثانياً: بعيد به نظر مى رسد كه #زماننتيجهگيرى، كوتاه تر از زمان مقدمات آن باشد. مى دانيم كه چه زمان هاى طولانى بشر خود را آماده #روز_موعود كرده و به #انتظار آن به سر مى برد، مدت زمانى كه مى توان به درازاى عمر بشريت به حساب آورد و چه فداكارى ها كه براى تحقق اين هدف به كار رفته است، حال چگونه مى توان طى كردن اين همه مقدمات طولانى را به جهت رسيدن به مدتى كوتاه در نتيجه گيرى دانست؟
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ هفتم، ص ۶۵۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حکومت جعلی رژیم صهیونیستی
🔹[دشمنان] یک #بذرِ_فاسدِ سلّولِ سرطانیای را در این منطقه به وجود آوردند به نام #رژیم_صهیونیستی که اینجا پایگاهِ غربِ #دشمنِ_اسلام باشد؛
🔹چون آن روز دولت وسیع عثمانی را متفرّق کردند، نابود کردند، به چندین کشور تقسیم کردند، یک پایگاهی هم باید اینجا می داشتند که بتوانند دائماً تصرّف کنند، نگذارند در این منطقه مقاصد عالی حاصل بشود؛
🔹این پایگاه همین #فلسطین_مظلوم بود که آوردند این #صهیونیست های #خبیث و #فاسد و #قاتل و بیرحم را اینجا مستقر کردند، یک #حکومت_جعلی تشکیل دادند، یک #ملّت_جعلی درست کردند برای این کار.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا «دوزخیان» پس از مدتی به عذاب عادت می کنند؟
🔹گاه گفته شده است كه #دوزخيان بعد از ورود در آتش #دوزخ به اندازه مدتى را كه در دنيا در شرك گذراندند معذّب مى شوند؛ اما بعد از پايان اين مدّت، #عذابهاى_دوزخ براى آنها به صورت نعمت در مى آيد! چرا كه با طبيعت آنان هماهنگ مى شود، به گونه اى كه اگر آنها را وارد بهشت كنند ناراحت مى شوند! چرا كه با طبيعت آنان سازگار نيست!
🔹آنان از آتشِ دوزخ و نيشِ مارها و عقربها چنان لذّتى مى برند كه بهشتيان از سايه درختانِ بهشتی و حور و قصور و طوبى و كوثر متلذّذ مى شوند، در اين دنيا نيز مى بينيم اگر بلبل از بوى گل مست مى شود بعضى از حشراتِ كثيف از بوى گندِ زباله ها سرمست مى گردند»! [۱]
🔹اين پندار كه نقطه مقابل پندار سابق و كاملا متضادّ با آن نيز با هيچ يك از #آيات_خلود و #جاودانگى_عذاب سازگار نيست، مخصوصاً در بعضى از آنها تصريح شده است كه هر زمان #پوستهاىتنِآنها از ميان برود خداوند آنها را به پوست های نوينى تبديل مى كند تا #عذاب_الهى را بچشند! و اصولا تهديد به #خلود در آتش، تهديد به #عذابِ_دائم است و اگر مبدّل به نعمت جاودانى گردد تهديدآميز نيست.
🔹اين گونه تفسيرها درباره #خلود دليل بر اين است كه گويندگانش بررسى دقيق و حتى بررسى اجمالى روى آيات قرآن نداشته اند، و اگر #آيات_قرآن را با دقّت بخوانيم #تضادّ آنها با اين گونه سخنانِ زشت و زننده و بى مأخذ روشن مى شود.
🔹به علاوه بايد توجه داشت كه #عادت كردنِ انسان به #ناراحتى ها حدّ و مرزى دارد؛ پاره اى از ناراحتى ها ناراحتى هاى جزيى است كه انسان با گذشت زمان به آن خو مى گيرد؛ ولى مثلا هرگاه آبِ بدنِ انسان كم شود از تشنگى رنج مى برد و محال است كسى چنان عادت كند كه بدنِ او نياز به آب نداشته باشد و هرگز تشنه نشود.
پی نوشت:
[۱] اين سخن كه با كمى تلخيص در بالا آورديم در اسفار از «محی الدين عربى» در الفتوحات المكية، ابن عربى، محى الدين، دار صادر، بيروت، بی تا، ج ۲، ص ۶۴۷ نقل شده است (الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، صدر المتألهين، دار احياء التراث، بيروت، ۱۹۸۱م، چ ۳، ج ۹، ص ۳۴۹).
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ ۹، ج ۶، ص ۴۹۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دوزخ #جهنم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️قدرتهای بزرگ منشا گرفتاریهای مسلمین
💠امام خمینی (رحمة الله علیه)
🔹گرفتاری های #مسلمین همه از این #قدرتهای_بزرگ و تزریق کردن آنها و تلقین کردن آنها به نوکرهای خودشان در منطقهها و تمام گرفتاریهایی که مسلمین دارند از دست اینهاست، و تا از دست اینها نجات پیدا نکنند #گرفتاریها رفع نمیشود. باید دید با چه حقی #آمریکا از آن طرف دنیا دستش را دراز میکند به این طرف دنیا و در #کشورهای_اسلامی دخالت میکند و میخواهد #مقدرات کشورهای اسلامی را او تعیین کند.
🔹این ننگ برای #مسلمین نیست که یک کشوری که #دشمن_خدا شمرده میشود، یعنی سرانش، یک دولتی که دشمن اسلام شمرده میشود و #دشمن_بشریت شمرده میشود، از آن طرف دنیا دستش را دراز کند با یک میلیارد جمعیت مسلم مقدرات کشورهای اسلامی را او تعیین کند؟ و نگویند تو چکارهای که در لبنان دخالت میکنی؟ تو چکارهای که در مصر دخالت میکنی؟ ما دست او را شکستیم و قطع کردیم و از #کشور خودمان #بیرونشان کردیم.
🔹#آمریکا میگوید که ما در منطقه #منافع داریم! چرا باید او در منطقه ما #منافع داشته باشد؟ چرا باید منافع مسلمین منافع #آمریکا باشد و او در منطقه منافع داشته باشد و یکی سوال نکند این را؟ یکی از کشورها سوال نکنند این را از #آمریکا، که شما چکاره هستید که آمدید میخواهید مقدرات این منطقه را درست کنید؟ شما چکارهاید؟ شما چرا آمدید؟ همه این مجالسی که به دست خود این #قدرتهای_فاسد ایجاد شده هم، ساکت نشستند، با اینکه #دخالت_دولتی در دولت دیگر این مسائل عمومی دنیاست که نباید بشود.
🔹لکن او به صراحت #دخالت میکند و دولتهای مرتجع بسیار کثیف هم با صراحت از او میخواهند که دخالت بکند. و این مجلسهای عمومی نمیگویند چرا دخالت میکنی؟ تو از آن ور دنیا چکارهای که آمدی اینجا مقدرات مردم را میخواهی دخالت کنی؛ #مقدرات_مسلمین را میخواهی دخالت کنی. و از او اسفناکتر قضیه #اسرائیل است که بوقهای #استعماری تا امروز هم #اسرائیل را دارند ترویج میکنند
بیانات حضرت امام ۶۱/۱۰/۱۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد