⭕️امام محمد باقر (عليهالسلام):
🔸«اِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقى بِالتَّقْوى عَنِ الْعَبْدِ ما عَزُبَ عَنْهُ عَقْلُهُ وَ يُجَلّى بِالتَّقوى عَنْهُ عَماهُ وَ جَهْلَهُ».
🔹«خداوند به وسيله #تقوا بنده را حفظ مى كند از آنچه كه عقلش به آن نمى رسد، و كوردلى و نادانى او را بر طرف مى سازد».
📕كافى، ج ۸، ص ۵۲، ح ۱۶
#امام_باقر #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه می توان با استدلال به «وجوب اطاعت الهی» حق «قانون گذاری» را برای «خداوند» اثبات كرد؟
🔹«آيه ۵۱ سوره نور» سخن از «ايمان و تسليم مطلق» در برابر حكم خدا و پيامبر (صلی الله علیه و آله) به ميان آورده و مى فرمايد: «انَّماكانَ قَولَ المُؤمِنينَ اِذا دُعُوا اِلَى اللّهِ وَ رَسوُلِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُم اَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا و اَطَعْنا و اُولـئكَ هُمُ المُفلِحُونَ» (سخن #مؤمنان، هنگامى که به سوى #خدا و #پیامبرش دعوت شوند تا میان آنان داورى کند، تنها [و در هر حال] این است که مى گویند #شنیدیم و #اطاعت کردیم و اینها همان #رستگاران [واقعى] هستند).
🔹از شأن نزولى كه در بعضى از تفاسير براى آيات بعد از آن آمده است ـ كه جمعى از منافقان هنگامى كه وضع خود را متزلزل ديدند خدمت #پيامبر (صلی الله علیه و آله) رسيدند و سوگند ياد كردند كه ما تسليم فرمان تو ايم ـ روشن مى شود كه منظور از آيه فوق كه سخن از نقطه مقابل اين گروه يعنى #مؤمنان مى گويد #تسليم_مطلق در مقابل #قوانين_خداوند است، و هر قانونى را غير آن از درجه اعتبار ساقط مى كند، و اگر منظور تنها مسأله قضاوت و داورى باشد باز دلالت بر مقصود ما دارد؛
🔹زيرا مسأله #داورى نيز بر اساس #قانون صورت مى گيرد؛ بنابراين تسليم بودن در برابر قضاوت خدا و پيامبر (صلی الله علیه و آله) به معنى «تسليم بودن در مقابل #قانون_الهى» است؛ و لذا هميشه قضات هنگام صدور احكام خود، استناد به يك يا چند ماده قانون مى كنند و بر اساس آنها حكم صادر مى كنند، بنابراین #مؤمنان بايد تنها به موارد #قوانين_الهى استناد جويند. همچنين «آيه ۱۵۳ سوره انعام» در مورد ترك شرك، نيكى كردن به پدر و مادر، ترك فرزندكشى و به طور كلّى ريختن خون بى گناهان، و اعمال زشت ديگر مى فرمايد:
🔹«وَ اِنَّ هذا صِراطى مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ ذلِكُمْ وَصّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (این #راه_مستقیم من است؛ از آن پیروى کنید؛ و از راههاى پراکنده [و انحرافى] پیروى نکنید، که شما را از راه او، دور مى سازد؛ این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش مى کند، تا پرهیزگارى پیشه کنید). از اين تعبير به خوبى روشن مى شود كه #صراط_مستقيم همان «حكم و قانون و فرمان الهى» است، و هر آنچه غير از آن است، راههاى كج و معوج و نادرستى است كه مردم را از صراط مستقيم خداوند دور مى سازد، و نيز از اين تعبير استفاده مى شود كه پيمودن راه هاى ديگر، مايه تفرقه و پراكندگى و اختلاف است.
🔹دليل آن هم روشن است، زيرا نظر انسان ها حتّى دانشمندان بزرگ در تشخيص مصالح و مفاسد كارها با هم تفاوت بسيار دارند؛ هر گاه #قانونگذارى به دست #انسانها سپرده شود دائماً #اختلاف و #پراكندگى بر جوامع انسانى حاكم خواهد بود. ابن مسعود در حديثى از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل مى كند كه: «پيامبر #خط_مستقيمى كشيد؛ سپس فرمود: اين راه صحيح است، سپس از طرف راست و چپ آن، خطوط مختلفى كشيد و فرمود: اينها هم راه هایی [متفرّق] است، در كنار هر يك از آنها شيطانى نشسته كه افراد را به سوى آن مى كشد!». [۱]
🔹علاوه بر اين در «آيه ۳ سوره مائده» گرچه مستقيماً سخنى از مسأله انحصار قانون گذارى به خداوند به ميان نيامده، ولى تعبيرى دارد كه از آن به خوبى استفاده مى شود موردى براى قانون گذارى غير خدا وجود ندارد؛ مى فرمايد: «اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضيتُ لَكُمُ الاِسْلامَ ديناً» (امروز #دين شما را كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و #اسلام را به عنوان آيين [جاويدان] شما پذيرفتم).
🔹در واقع #دين به معنى واقعى آن، شامل تمام شئون زندگى بشر مى شود، و با توجّه به اينكه #اسلام خاتم اديان است و تا پايان جهان برقرار خواهد بود، مفهوم آيه اين است كه تمام آنچه مورد نياز انسان ها از نظر #قوانين تا پايان جهان است در #اسلام پيش بينى شده، و بنابراين زمينه اى براى قانون گذارى ديگرى باقى نمى ماند. البته بخشى از اين قوانين خاص و جزيى، و بخشى عام و كلّى است؛ وظيفه «علماى دين» و «قانون گذاران اسلامى» آن است كه آن كليّات را بر مصاديق آن تطبيق كنند و #مقرّرات مورد نياز را از آنها #استنباط و #استخراج نمايند.
پی نوشت؛
[۱] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، دار احياء التراث العربى، چ سوم، ج ۱۴، ص ۱۸۵
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ نهم، ج ۱۰، ص ۷۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ».
🔹«کسانی که [به پیامبر اسلام] ایمان آوردهاند، و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان (پیروان حضرت یحیی) هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداش شان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچگونه ترس و اندوهی برای آنها نیست. (هر کدام از پیروان ادیان الهی، که در عصر و زمان خود، بر طبق وظایف و فرمان دین عمل کردهاند، مأجور و رستگارند)».
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۶۲
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«مراقبت از نفس» کلید رسیدن به همه خوبیها
🔹به نظر شما «بزرگترین دشمن انسان» کیست؟ شیطان؟ دوستان ناباب؟ اینها دشمن هستند، اما #دشمن_اصلی چیز دیگری است که در کتاب های معارف اسمش را #نفس گذاشته اند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک» [۱] (بدترین دشمنان تو همان #نفس_اماره تو است که از همه به تو نزدیکتر و در میان دو پهلویت قرار گرفته است).
🔹دلیلیش این است که #نفس_انسان ضعیف است، زرق و برق دنیا را که می بیند #هوس می کند، به هر کدام که می رسد یکی دیگر را هوس می کند، حد و حدودی هم ندارد. کم کم خواسته هایش آنقدر زیاد می شود که انسان مجبور می شود مثل برده همه زندگی اش را به دنبال خواسته های رنگ و وارنگ نفسش بدود.
🔹حسابی آدم را خسته و گرفتار می کند، تا به جای اینکه آدم از #عمرش استفاده کند برای انسانتر شدن، مشغول می شود به خدمت کردن به #نفسش. از آن بدتر اینکه به خاطر خواسته هایش تن به هر کاری می دهد. کلاهبرداری، کم فروشی، اختلاس و... جالب است بیشتر اختلاس کننده ها قبل از دزدی های کلانشان، شغل خوب و آبرومند با درآمدهای بالا دارند، با این حال چون نفسشان حریص شده است باز هم در وجودشان احساس نیاز به پول بیشتری می کنند.
🔹غرض اینکه باید این #نفس را مدیریت کرد. باید دست رد به سینه اش زد تا حد و حدودش را بشناسد. آن وقت است که انسان طعم واقعی آزادی را احساس می کند. امام سجاد (عليه السلام) فرمودند: «أَلْخَیْرُ کُلُّهُ صِیانَةُ الاْنْسانِ نَفْسَهُ» [۲] (تمام خیر آن است که انسان مراقب #نفسش باشد).
پی نوشتها؛
[۱] بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۶۴
[۲] تحف العقول، ۲۷۸
منبع: وبسایت موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهمالسلام
#نفس #نفس_امّاره
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️دعاکردن به زبان همه اهل ایمان
🔹خوب است انسان #دعاها را به زبان همه اهل ایمان، احیا و اموات آنان، بخواند و مضامین آنها را برای همه بخواهد.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۲۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فرمول شناسایی «دوست» از «دشمن»
🔹یکی از نشانه های #دوست_خوب را «امام حسین» (علیه السلام) این چنین بیان فرمودند: «کسی که تو را #دوست دارد، تو را نهی میکند و کسی که با تو #دشمنی دارد، تو را فریب میدهد». [۱]
🔹نهی کردن از کاری، معمولا ناخوشایند است، و یا بچهها از ممنوعیت های والدین خسته و ناراحت هستند، و این در حالی است که وقتی کسی ما را #دوست دارد، دلش نمیخواهد ما گرفتار شویم و به مشکلات بیافتیم و وظیفه دارد ما را از کاری که به صلاحمان نیست باز دارد.
🔹اما آنچه دیده می شود وقتی کسی به جرمی دستگیر میشود در اعترافش میگوید #فریب #دوستم را خوردم، او نمیدانسته که هیچ وقت یک #دوست_خوب انسان را فریب نمیدهد، و به کار زشت دعوت نمیکند.
🔹لذا کسانی که گرفتار دوست بد شوند در فردای #قیامت هم از این #دوستی حسرت میخورند و میگویند: «يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا» [۲] (اى واى بر من! کاش فلانى را #دوستِ_خود نگرفته بودم). پس سعی کنیم از #دوستانی که خیرخواهمان هستند و ما را از انجام کارهایی که به نفعمان نیست باز میدارند، خسته و رنجور نشویم.
پی نوشتها؛
[۱] نزهة الناظر و تنبيه الخاطر (حلوانی) ج ۱، ص ۷۷
[۲] قرآن کریم، سوره فرقان، آیه ۲۸
منبع: وبسایترهروانولایت
#دوست #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حضرت زهرا (سلام الله علیها) نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از چه جایگاه و منزلتى برخوردار بودند؟
🔹#حضرت_فاطمه (سلام الله علیها) دختر #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) کوثر فیض بخشى است که #خداوند_متعال به وجود او، شماتت دشمنان پیامبر را، که آن حضرت را بى نسل و فرزند توصیف مى کردند، پاسخ داده و #سوره_کوثر را نازل فرموده است: «انّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ...». سرور زنان عالم، نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) #جایگاه_والایى داشت، تا آنجا که درباره او فرمود: «فاطمة بَضعةٌ مِنّى، فَمن اَغضبها فقد اَغْضَبنى» [۱] (#فاطمه پاره تن من است، هر که او را به #خشم آورد، مرا به خشم آورده است).
🔹میدانیم که به خشم آوردن #پیامبر (صلی الله علیه و آله)، موجب آزار اوست و هر که او را بیازارد، عذابى دردناک در انتظارش است، چرا که خداوند در آیه ۶۱ سوره توبه فرموده است: «آنان که #پیامبر_خدا را آزار مى دهند، عذابى دردناک براى آنان است». در روایتى دیگر است که آن حضرت، خشم و رضاى او را موجب خشم و رضاى خداوند دانسته و فرموده است: «اى #فاطمه! خداوند به خاطر خشم تو خشم مى گیرد و با رضاى تو راضى مى شود». [۲]
🔹این، مقام والایى براى #حضرت_زهرا (سلام الله علیها) است، که خشم و رضاى او، معیار خشم و رضاى خداوند به حساب آمده و این بر #عصمت او دلالت مى کند؛ خداوند چون عادل است و حکیم، جز بر کافر و گنهکار غضب نمى کند و جز از مؤمن و مطیع، راضى نمى شود. #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها) در سایه این کرامت، در زبان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) «سرور زنان جهان» گشت و آن حضرت فرمود: اى #فاطمه! آیا نمى خواهى سرور زنان جهان و سرور زنان مؤمن و سرور زنان این امت باشى؟» [۳]
🔹با آن که #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها) #معصوم است و گناه نمى کند، لیکن پیامبر نیست، چون میان عصمت و نبوت تلازمى نیست. حضرت مریم (سلام الله علیها) نیز به تصریح قرآن کریم معصوم بود: «إِنَّ اللهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَاصْطَفاکِ عَلى نِساءِ الْعالَمِینَ» [۴]، اما پیامبر نبود. خبر دادن از پاکى حضرت مریم (سلام الله علیها) پس از برگزیدگى او، بر پاکى او از گناهان و مخالفت او با آیین شرک که در زمان او حاکم بود دلالت مى کند. اما این که پیامبر نبود، روشن است و نیازى به بیان نیست، پس «دختر خاتم انبیاء» نیز «سرور زنان جهان» است و همچون مریم پاک، #معصوم است و پیامبر نیست.
پی نوشت:
[۱] فتح البارى (شرح صحیح بخارى)، ج ۷، ص ۸۴؛ صحیح بخارى، ج ۶، ص ۴۹۱، (باب علامات النبوه) و ج ۸، ص ۱۱۰، (باب المغازى)
[۲] مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۵۵؛ مجمع الزواید، ج ۹، ص ۲۰۳
[۳] همان، ص ۱۵۶
[۴] سوره آل عمران، آيه ۴۲
📕سیماى عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی، مترجم: جواد محدّثی، نشر مشعر، چاپ دارالحدیث، بهار ۱۳۸۶، ص ۲۴۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حضرت_فاطمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️شأن عظیم «حضرت فاطمه» (سلام الله علیها)
🔹در مورد «حضرت سیّدة نساء العالمین، سیّدة نساء اهل الجنّة» - که دربارهی #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) وارد شده - هر کدام از مطالبی که چه «پیغمبر اکرم» (صلّی الله علیه و آله)، چه «امیرالمؤمنین» (علیه الصّلاة و السّلام)، چه بقیّهی «ائمّه» دربارهی این بزرگوار گفتهاند، همه شاهد #عظمت غیر قابل اندازهگیری این #بانویعظیمالشّأن است؛
🔹یعنی واقعاً عظمت #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) را با هیچ انسانی، جز همان اهلبیت پیغمبر و خود رسولالله و اولادش نمی شود مقایسه کرد؛ «مقام ایشان خیلی عظمت دارد». من فقط یک حدیث را عرض میکنم که خب بارها شنیدهاید؛ حدیثی است که هم شیعه نقل کرده، هم سنّی نقل کرده.
🔹آن [حدیث] این است که «اِنَّ اللَهَ لَیَغضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ یَرضىٰ لِرِضاها» [۱] (به یقین خداوند برای سَخَط و خشم #فاطمه به خشم میآید، و به خاطر خشنودی او خشنود میگردد). معنایش این است که هر انسانی، هر مسلمانی، اگر بخواهد خدا را خشنود بکند، باید کاری بکند که #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) را خشنود کند.
🔹توصیه های آن بزرگوار، درس های آن بزرگوار، جهتگیری آن بزرگوار، عواطف آن بزرگوار، اگر ملاحظه شد، رعایت شد، مراعات شد، خدای متعال خشنود می شود. بالاتر از این، واقعاً چه فضیلتی انسان می تواند فرض کند برای یک انسان، چه زن و چه مرد؟
پی نوشت؛
[۱] امالی، شيخ مفید، ص ۹۵
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#حضرت_فاطمه #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️كدام آيات از «قرآن مجيد» ناظر به «قيام حضرت حجت» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میباشد؟
🔹آيات متعدّدى در #قرآن_مجيد ناظر به قيام #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است كه از باب نمونه به چند آيه اشاره مىكنيم: «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ - إِنَّ فِى هَذَا لَبَلَاغاً لِقَوْمٍ عَابِدِينَ» [۱] (در زبور بعد از ذكر [تورات] نوشتيم: #بندگان_شايستهام وارث [حكومت] زمين خواهند شد! - در اين، ابلاغ روشنى است براى جمعيّت عبادت كنندگان).
🔹«وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِيْنَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِى لاَيُشْرِكُونَ بِى شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْفَاسِقُونَ» [۲] (خداوند به كسانى از شما كه #ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند وعده مىدهد كه قطعاً آنان را #حكمرانروىزمين خواهد كرد، همانگونه كه به پيشينيان آنها خلافت روى زمين را بخشيد و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، پا بر جا و ريشه دار خواهد ساخت، و ترسشان را به امنيت و آرامش مبدل مىكند، آن چنان كه تنها مرا مىپرستند و چيزى را شريك من نخواهند ساخت و كسانى كه پس از آن كافر شوند، آنها فاسقانند).
🔹«وَ نُرِيدُ أَنْ نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِى الأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ». [۳] (ما مىخواهيم بر #مستضعفان_زمين منّت نهيم و آنان را #پيشوايان و #وارثان روى زمين قرار دهيم). در اين ايّام همه به فكر #ظهور_حضرت هستند، و سفارش به توسّلات مىكنند؛ ولى #ظهور شرايطى دارد. عدّهاى به جنبه منفى شرايط فكر مىكنند، يعنى معتقدند بايد #زمين پر از #ظلم و جور شود و همه جا را ظلم و #فساد بگيرد تا عصر ظهور فرا رسد؛ ولى مطابق #آيات_قرآن تا يك «قوم داراى ايمان و عمل صالح» نباشد، #ظهور ميسّر نخواهد شد.
🔹چون بر طبق آيه قرآن، خدا به #جمعيّت_صالح وعده پيروزى بر كافران و ناصالحان را داده است. همچنين بر اساس آيه «أنَّ الأرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ» بايد هم #بندگى را خوب بجا بياورند و هم #صالح باشند. آيه ديگر مىفرمايد: «نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً» كه مراد، #ائمّه_هدايت است، نه ائمّه ضلال. بنابراين #شرط_ظهور، «تربيت يك گروه عظيم صالح» است، تا آنها توانايى و لياقت همراهى با #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) براى برافراشتن پرچم حقّ و عدالت را داشته باشند؛ در غير اين صورت #ظهور محقق نخواهد شد.
🔹از اينجا معلوم مىشود كه در كنار دعاهايى كه براى #تعجيل_ظهور مىكنيم، بايد دو كار را فراموش نكنيم: ۱) #خودمان را بسازيم؛ يعنى «ايمان»، «عمل صالح»، «شجاعت»، «تقوا وخداترسى»، «ترك گناه»، «داشتن افكار بلند و والا در حدّ يك حكومت جهانى» را داشته باشيم. ۲) #جامعه را بسازيم، چرا كه ما عهدهدار هدايت ديگران هستيم، يعنى بگوييم كه اى مردم اگر مىخواهيد #شرايط_ظهور فراهم شود، بايد بر طبق آيات «اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» و «عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ» عمل كنيد.
🔹بحث #ظهور بسيار مهم و با اهمّيّت است كه فراهم كردن شرايطش خيلى مشكل است، بر خلاف آنچه كه ما فكر مىكنيم. مسأله #تعجيلِ_ظهور نياز به مقدّماتى دارد كه بايد آماده و مهيّا شود. مطابق روايات، تعداد ياران حضرت ۳۱۳ نفر است، ولى منظور صف اوّل ياوران #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و در صفوف بعدى افراد ديگرى هم قرار مىگيرند.
پی نوشتها؛
[۱] سوره انبیاء، آیات ۱۰۵و۱۰۶
[۲] سوره نور، آیه ۵۵
[۳] سوره قصص، آیه ۵
📕مشكات هدايت، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: مكارم، مسعود، حامدى، محمد رضا، مدرسه امام على بن ابیطالب (ع)، قم، ۱۳۸۵ش، چ اول، ص ۱۵۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
تبیین
⭕️«کلام نور»
🔸«وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَ رَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ».
🔹«و [ای بنی اسرائیل یاد کنید] هنگامی که از شما [بر پیروی از حق] #پیمان گرفتیم، و کوه طور را بالای سرتان برافراشتیم، [و گفتیم:] آنچه را [از آیات کتاب آسمانی] به شما داده ایم، با قدرت و قوّت دریافت کنید، و آنچه را در آن است [برای اجرا کردن] به یاد داشته باشید تا پرهیزکار شوید».
🔸«ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۖ فَلَوْلَا فَضْلُ اللهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ».
🔹«آن گاه بعد از [پیمان گرفتن، از وفاکردن به آن] #سرپیچی کردید، و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، قطعاً از زیانکاران بودید».
🔸«وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ».
🔹«بی تردید شما [سرگذشتِ کسانی از هم مسلکان خود را] که در روز شنبه [از فرمان خدا که صید ماهی را حرام کرده بود] عصیان ورزیدند دانستید که [به کیفر عصیانشان] به آنان نهیب زدیم که به صورت بوزینگانی خوار و رانده شده درآیید».
🔸«فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَ مَا خَلْفَهَا وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ».
🔹«ما این کیفر را #درس_عبرتی برای مردم آن زمان و نسل های بعد از آنان، و #پند و اندرزی برای #پرهیزکاران قرار دادیم».
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیات شریفه ۶۳ تا ۶۶
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
🔹
⭕️«رسانه» و جنگ اراده ها
🔹سال هاست که صحنه نبردها دچار تغییرات ماهوی شده است. یعنی اگر پیشتر فتح و #پیروزی بر «روی زمین» معنا پیدا می کرد، امروز گام اول پیروزی فراتر از صفحه جغرافیا، بلکه به #تغییر_ادراک و #فتح_دلها وابسته شده است. نمونه عینی این اتفاق جنگ ۲۰۰۳ #آمریکا علیه #عراق بود که قبل از پیروزی در بُعد جغرافیا، آمریکا به مدت یک سال صحنه نبرد علیه عراق را به عرصه #تبلیغات و #رسانه کشاند، #ارادهها را سست کرد و بعد از آن در ظرف چند روز عراق را اشغال و بر آن حاکم شد.
🔹در جریان فتوحات جغرافیایی #داعش در غرب آسیا نیز دقیقاً همین اتفاق البته در ابعاد محدودتری رخ داد و داعش توانست در #نبرد_تبلیغی - النصر بالرعب - #اراده_مقابل را متزلزل و زمین را فتح کند. در همین رابطه نمونه های دیگری را نیز می توان بیان کرد. #جنگ_ارادهها ربط وثیقی با #جنگ_شناختی دارد. «جنگ شناختی» به معنای آماج قرار گرفتن «قوه شناخت» مردم و نخبگان یک جامعه به منظور «تغییر باورها و در نهایت رفتارهاست». این #جنگ البته شکل تکامل یافته تر و عمیق تری از #جنگ_روانی است. اساسی ترین نتیجه در جنگ شناختی «تلفات مضاعف انسانی» است.
🔹در #جنگ_سخت وقتی یک نفر مجروح یا کشته شد عملاً فقط یک نفر از جبهه خودی کم می شود، اما در #جنگ_شناختی وقتی یک نفر نسبت به باورهای خود تردید کرد، علاوه بر این که یک نفر از گروه خودی کم شده، یک نفر هم به گروه مقابل اضافه می شود. در این شکل از نبرد در واقع نه تنها سربازانِ خط مقدم نبرد نظامی، بلکه «عموم مردم جامعه» که اصلی ترین سرمایه هر نظام سیاسی است آماج قرار گرفته، نسبت به «جامعه و کشور خود» بدبین و حالت رویگردانی شکل می گیرد. #جنگ_شناختی در صورت تداوم به وارونگی افکار عمومی، شکاف و بحران اقناعی و در نهایت به «زایل شدن اراده های راسخ» منتهی خواهد شد.
🔹بی شک و براساس شواهد قطعی، ابزار کاربردی در جنگ اراده ها، #رسانه است. به مدد تصویرسازی و تکرار آن، #ادراک_مخاطب از واقعیات موجود و پیرامون دچار تغییر شده و باورهای او استحاله می شود. در این شرایط #جامعه_هدف دقیقاًً مسائل پیرامون را آنطور درک و رمزگشایی می کند، که «ارسال کننده پیام» آنرا رمزگذاری و هدفگذاری کرده است. در این آوردگاه، به جای تجهیزات نظامی، #رسانه ابزار مهم و موثر برای #تحمیل_اراده در صحنه رویارویی است.
🔹تفوق در «ایجاد تصویر منفی» از دستاوردها و پیشرفت ها از یک جامعه پیشرو و جوان، ایجاد حس حسرت نسبت به غیر، القاء ناتوانی و عقبگرد و... از جمله مهم ترین تاکتیک ها در این #جنگ_رسانه_ای و روانی است تا اراده های مستحکم، سست و خلل پذیر شده و زمینه برای #تسلیم فراهم شود. پازلی بسیار واضح و در عین حال پیچیده و چند بُعدی برای اثرگذاری بر «سیستم محاسباتی حریف».
🔹در #نبرد_ارادهها، بار اصلی بر دوش #رسانه است. این «رسانه و کارکردهای متنوع» آن است که #تصویرسازی می کند، «باورها» را شکل داده، اصلاح کرده و یا تغییر می دهد، «اراده ها» را جزم کرده و یا زایل میکند، از ملتی قهرمان چهره ای شکست خورده و ناتوان می سازد، موقعیت خلق می کند و یا فرصت ها را می سوزاند و هدر میدهد، بسترهای پیشرفت و پسرفت را هموار میکند، عزم های راسخ و غیرتها را به میدان می آورد و یا انگیزه ها را به میرایی و نابودی میکشاند.
🔹دهه ها سرمایه گذاری #غرب در حوزه #رسانه و #تبلیغات و خلق صنایعی همچون هالیوود و ایجاد اندیشکده های نظریه پردازی در حوزه ارتباطات دقیقاًً با همین مبنا صورت گرفته است. یعنی تلاش #غرب برای هیمنه سازی و شکل دادن به باورهای مطلوبش در نقاط هدف. باورپذیر کردن غرب به عنوان تمدن پیشرفته، برتر و مسلط، باوراندن عقب ماندگی و درماندگی در هر آنچه نشانی از غرب ندارد و باوراندن ضرورت وابستگی، تنها بخشی از کارکردهای #رسانه در صحنه جنگ ارادههاست.
منبع: حوزه نت به نقل از جهان نیوز (با تلخیص)
#رسانه #جنگ_شناختی #جنگ_روانی #جنگ_ادراکی #جنگ_رسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«بصیرت» موجب سعادت
🔹این معنا را باید بدانید که #انسان به #روحْ، انسان است. انسان به #بصیرت، «بصیرت قلبی»، انسان است. این آلات ظاهری آلاتی است که وسیله است، و اینها از بین رفتنی است، آنکه باقی میماند «روح انسان» است. و آنچه در انسان #سعادت را ایجاد میکند، #بصیرت انسان است.
بیانات حضرت امام ۵۸/۷/۳۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حکومت و «حجاب»
🔸با توجه به «آیه ۳۱ سوره نور» آیا جلوگیری از #بیحجابی، واجب و وظیفه حکومت اسلامی است یا صرفا یک مساله شخصی و اجتماعی است؟
🔹از آنجا که #انسان یک «موجود اجتماعى» است، پاکى جامعه به پاکى او کمک می کند، و آلودگى آن به آلودگیش. روى همین اصل در #اسلام با هر کارى که جو جامعه را مسموم یا آلوده کند شدیداً مبارزه شده است؛ چرا که #گناه همانند #آتش است، هنگامى که در نقطه اى از #جامعه این آتش روشن شود، باید سعى و تلاش کرد که آتش خاموش، یا حداقل کنترل و محدود گردد.
🔹اما اگر به آتش دامن زنیم و آن را از نقطه اى به نقطه دیگر ببریم، #حریق، همه جا را فرا خواهد گرفت و کسى قادر بر کنترل آن نخواهد بود. از این گذشته، #عظمت_گناه در نظر عامه مردم و حفظ ظاهر جامعه از آلودگیها، خود سد بزرگى در برابر #فساد است. «اشاعه فحشا» و «نشر گناه» و «تظاهر به فسق و تسامح» در این موضوع، این سد را میشکند، #گناه را کوچک میکند و در نتیجه، آلوده شدن به آن را ساده مى نماید.
🔹براساس «آیات قرآن کریم» (مانند آیات ۳۱ سوره نور و ۳۴ و ۵۹ سوره احزاب) و روایات فراوان، #حجاب یک «واجب» و «ضروری دین مبین اسلام» است، که البته وجوب آن در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و فقط کیفیت آن با حجاب اسلامی متفاوت بوده است. از طرفی، #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر نیز، جزو واجبات غیر قابل انکار اسلامی است.
🔹بنابراین #حکومت_اسلامى موظف است جلوی منکر بزرگی مانند #بیحجابی و #بدحجابی را بگیرد و این به معناى نوعى واکسینه کردن جامعه در مقابل بیماری هاى روانى است. #حاکمان_اسلامى موظفاند عوامل مزاحم رشد فضائل انسانى را از بین ببرند و این در حقیقت، بستر سازى براى «سلامت روانى جامعه» است. از دیگر سو، آحاد مردم نیز وظیفه دارند به بهداشت روانى و سلامت روحى توجه کنند و این همان «امر به معروف» و «نهى از منکر» و «نظارت عمومی» است.
منبع: وبسایت پرسمان
#حجاب #عفاف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
تبیین
⭕️«کلام نور»
🔸«وَ إِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً ۖ قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا ۖ قَالَ أَعُوذُ بِاللهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ».
🔹«و [ای بنی اسرائیل به یاد آورید] هنگامی را که #موسی به قوم خود گفت: «#خداوند به شما دستور میدهد #مادهگاوی را ذبح کنید؛ [و قطعهای از بدن آن را به مقتولی که قاتل او شناخته نشده بزنید، تا زنده شود و قاتل خویش را معرفی کند؛ و غوغا خاموش گردد]؛ گفتند: «آیا ما را مسخره میکنی؟» [موسی] گفت: «به خدا پناه میبرم از اینکه از جاهلان باشم!».
🔸«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا هِيَ ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَا فَارِضٌ وَ لَا بِكْرٌ عَوَانٌ بَيْنَ ذَٰلِكَ ۖ فَافْعَلُوا مَا تُؤْمَرُونَ».
🔹«گفتند: [پس] از خدای خود بخواه که برای ما روشن کند این #مادهگاو چگونه مادهگاوی باشد؟ گفت: خداوند میفرماید: مادهگاوی است که نه پیر و از کار افتاده باشد، و نه بکر و جوان؛ بلکه میان این دو باشد. آنچه به شما دستور داده شده، [هر چه زودتر] انجام دهید».
🔸«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا لَوْنُهَا ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ».
🔹گفتند: از پروردگار خود بخواه که برای ما روشن سازد رنگ آن چگونه باشد؟ گفت: خداوند میگوید: گاوی باشد زرد یکدست، که رنگ آن، بینندگان را شاد و مسرور سازد».
🔸«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَ إِنَّا إِنْ شَاءَ اللهُ لَمُهْتَدُونَ».
🔹«گفتند: از پروردگارت بخواه برای ما بیان کند که [نهایتاً آن گاو] چه گاوی است؟ زیرا این گاو بر ما مُبهم و مُشتبه شده، و اگر خدا بخواهد [به شناخت آن] هدایت خواهیم شد».
🔸«قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَ لَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَا شِيَةَ فِيهَا ۚ قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ ۚ فَذَبَحُوهَا وَ مَا كَادُوا يَفْعَلُونَ».
🔹«گفت: #خداوند میفرماید: گاوی باشد که نه برای شخم زدن رام شده، و نه برای زراعت آبکشی کند؛ از هر عیبی برکنار باشد، و حتی هیچگونه رنگ دیگری در آن نباشد؛ گفتند: الان حق مطلب را آوردی! سپس [چنان گاوی را پیدا کردند و] آن را سر بریدند؛ ولی مایل نبودند این کار را انجام دهند».
🔸«وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا ۖ وَاللهُ مُخْرِجٌ مَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ».
🔹«و [به یاد آورید] هنگامی را که فردی را به قتل رساندید؛ سپس درباره [قاتل] او به نزاع پرداختید؛ و خداوند آنچه را مخفی میداشتید، آشکار میسازد».
🔸«فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا ۚ كَذَٰلِكَ يُحْيِي اللهُ الْمَوْتَىٰ وَ يُرِيكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ».
🔹«سپس گفتیم: قسمتی از گاو را به مقتول بزنید! [تا زنده شود، و قاتل را معرفی کند]؛ #خداوند اینگونه #مردگان را زنده میکند، و #آیات خود را به شما نشان میدهد؛ شاید اندیشه کنید!»
🔸«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ۚ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللهِ ۗ وَ مَا اللهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ».
🔹«سپس دل های شما بعد از این واقعه سخت شد، همچون سنگ، یا سختتر! چرا که پارهای از سنگها میشکافد، و از آن نهرها جاری میشود؛ و پارهای از آنها شکاف برمیدارد، و آب از آن تراوش میکند؛ و پارهای از خوف خدا [از فراز کوه] به زیر میافتد؛ [اما دل های شما، نه از خوف خدا میتپد، و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانی است!] و #خداوند از اعمال شما غافل نیست».
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیات شريفه ۶۷ تا ۷۴
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اصول تربیت اخلاقی
🔹ارتباط #شیوه و #هدف، ارتباطی دوسویه و طرفینی است. همان طور که «هدف»، تعیین کننده «شیوه» است، از طرف دیگر، «شیوه» نیز تعیین کننده «هدف» است. #قرآن_كريم محوری ترین هدف بعثت انبياء را #تزکیه_انسانها معرفی کرده است. وظیفه اصلی پیامبران، «تزکیه بشر» برای ترقی و تکامل معنوی و روحی، و رسیدن به هدف نهایی خلقت انسان، یعنی نزدیکی و #قرب به خدای متعال است.
🔹از این رو، اگر چه #وظیفه_انبیاء هدایت بشر بوده است، اما از آنجا که نمی توان بین #هدایت و #تربیت خط قرمزی کشید و برای هر کدام متولی خاصی معین کرد، می توان #پیامبران را نیز یکی از عوامل مؤثر در #تربیت معرفی کرد. از سویی دیگر، آیاتی از #قرآن_کریم نقش اصلی در تربیت را به خود #متربی نسبت می دهد؛ مثلا خداوند متعال می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» [۱] (هرکس #نفس خود را پاک و #تزکیه کرد، رستگار شد).
🔹خداوند در این آیه، «تزکیه» را به خود #انسان نسبت داده است. بر اساس این آیه، #سعادت و #شقاوت انسان در سایه #عمل و تلاش خود او حاصل می شود. از جمع بندی این دسته از آیات، چند نکته به دست می آید؛ نخست آنکه «قرآن کریم» به نقش عوامل گوناگون مؤثر در فرایند #تربیت و یکسان نبودن تأثیر این عوامل، توجه داشته است. دوم اینکه کسی که به امر #تزکیه_انسانها مبادرت می ورزد، باید زمینه ای فراهم آورد که #متربیان با اراده و اختیار خود، در جهت نیل به #کمالات_انسانی تلاش کنند.
🔹اگرچه اراده، فعل خود انسان است و کسی نمی تواند آن را در انسان ایجاد کند، #مربی می تواند مقدماتی را فراهم کند که به وسیله آن مقدمات، توجه #متربی را به خوبی ها و کمالات معطوف گرداند و انگیزه او را تقویت کند. مجموعهای از عوامل مختلف در امر «تربیت اخلاقی» تأثیرگذارند. #قرآن_کریم، عوامل دخیل در #تربیت_اخلاقی را در یک چینش طولی قرار می دهد و نقش واقعی و نهایی را برای خداوند متعال قائل است. سوماً، در آیاتی که عمل #تزکیه را به پیامبر یا خود انسان نسبت می دهد، در واقع، فاعل مستقل خود خداوند است، و فاعلیت پیامبر و انسان، به اذن خداوند متعال و در طول فاعلیت اوست.
🔹چهارماً، این سلسله مراتب تربیتی که از خداوند تا انبیاء و اولیاء، و از اولیاء تا بندگان الهی وجود دارد، فقط در فرهنگ تعلیم و تربیت #اسلامی معنا پیدا می کند. #امام_علی (علیه السلام) در توصیه خود به کمیل بن زیاد می فرماید: «ای کمیل، به درستی که پیامبر خدا را، خداوند، خود، تربیت فرمود و آن بزرگوار مرا ادب آموخت و من نیز مؤمنان را تربیت می کنم و برای آنان آداب ارزشمند را به میراث می گذارم».
📕برنامه درسی و تربیت اخلاقی، حمیدرضا کاظمی، چ اول، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
منبع: وبسایت راسخون
#تربیت #تزکیه #تهذیب #اخلاق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«اِنَّ اللهَ يُحِبُّ الحَيَّى الحَليمَ العَفيفَ المُتَعَفِّفَ».
🔹«خداوند انسان با حياىِ بردبارِ با عفّتى را كه پاكدامنى مى ورزد، دوست دارد».
📕كافى، ج۲، ص ۱۱۲، ح۸
#پیامبر_اکرم #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا عمر «دروغ» كوتاه است؟
🔹اين مطلب به تجربه ثابت شده است كه عمر اعتبار #دروغ كوتاه است، و #دروغگو ديرى نمى پايد، مگر آنكه خودش به آن اعتراف مى كند، و اگر هم اعتراف نكند اظهاراتى مى كند كه از #بطلان گفتارش پرده بر میدارد. حال بايد ديد چرا چنين است؟! دليلش اين است كه بطور كلى در اين #عالَم، نظامى حاكم است كه به واسطه آن، در اجزاء و پازل عالم نسبت ها و #ارتباطاتی برقرار میشود، و در نتيجه قطعات به يكديگر متصل و مربوط میشوند و اين #روابط، نسبت هايى غير متغيرند.
🔹پس هر #حادثهاى كه فرض كنيم، وقتى در خارج واقع میشود، #لوازم و #ملزوماتى متناسب با خود ايجاد میكند كه به هيچ وجه از يكديگر #منفك نمیشوند، و در بين تمامى لوازم و ملزومات #آثارى است كه بعضى را به بعضى ديگر #متصل میسازد، بطورى كه اگر به يكى از آنها خللى وارد آيد همه مختل میشود، و اگر همان قطعه مختل، سالم گردد همه سلسله سالم میشود، و اين #قانونى است كلى و #استثناء_ناپذير.
🔹مثلا اگر جسمى از مكانى به مكانى ديگر انتقال يابد، از لوازم اين انتقال آن است كه ديگر در آن زمان، آن جسم در مكان اول نباشد، بلكه از آن و از لوازم آن و هر چه كه متصل به آن است دور و غايب باشد، و نيز مكان اول از آن خالى و مكان دوم مشغول به آن باشد، و نيز اينكه فاصله اى را كه ميان دو مكان است بپيمايد و همچنين لوازم ديگر كه اگر يكى از آنها اختلال يابد - مثلا در همان زمان، جسم فضای مكان اول را هم اشغال كرده باشد - تمامى لوازمى كه شمرديم مختل شده، ديگر صدق نخواهند داشت.
🔹و انسان و هر سبب ديگرى كه فرض شود نمیتواند #حقيقتى از حقايق هستى را به نوعى #تدليس كند و يا با تردستى بپوشاند، و در عين حال تمام لوازم و ملزومات مربوط به آن را هم پنهان نگه دارد، يا آن حقيقت را بطور كلى از محل واقعیاش (كه محفوف به آن لوازم و ملزومات است) خارج كند يا از مجراى هستى اش #تحريف نمايد، و به فرضى هم كه بتواند يكى از لوازم را هم مستور سازد، لوازم ديگرش سر درمى آورد و باز اگر آن را هم در پرده كند، لازم سومى ظاهر مى شود، و همينطور اين تسلسل واقعى ادامه مى يابد تا #حقيقت پنهان شده #آشكار گردد.
🔹بر همين اساس مى گويند حكومت و دولت از آن حق است، هر چند باطل، جولان و عرض اندامى هم بكند؛ و نيز می گويند ارزش از آن صدق است، هر چند احيانا باطلى مورد رغبت قرار بگيرد؛ و نيز از همين جهت است كه خداى تعالى فرموده: «إِنَّ اللهَ لَا يَهْدِی مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ» [۱] (قطعاً خدا آن کس را که #دروغگو و بسیار ناسپاس است، هدایت نمی کند). و نيز فرموده: «إِنَّ اللهَ لَا يَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ» [۲] (خداوند کسی را که اسرافکار و #بسیار_دروغگو است هدایت نمیکند).
🔹و نيز فرموده: «إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ» [۳] (کسانی که بر خدا #دروغ می بندند، یقیناً رستگار نمی شوند). و فرموده: «بَلْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ فَهُمْ فِی أَمْرٍ مَرِيجٍ» [۴] (آنها #حقّ را هنگامی که به سراغشان آمد #تکذیب کردند؛ از این رو پیوسته در کار پراکنده خود متحیّرند!). و اين بدان جهت است كه چون #حق را #دروغ شمردند، ناگزير پايه خود را بر اساس #باطل نهاده و در زندگيشان بر باطل تكيه زدند، و در نتيجه خود را در نظامى مختل قرار دادند كه اجزايش با يكديگر #تناقض داشته و هر جزئى جزء ديگر و هر طرفى طرف ديگر را #رسوا و #انكار مى كند.
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره زمر، آیه ۳
[۲] همان، سوره غافر، ۲۸
[۳] همان، سوره یونس، ۶۹
[۴] همان، سوره ق، آیه ۵
📕ترجمه تفسير الميزان، ج ۱۱، ص ۱۳۹
منبع: وبسایت انوار طاها
#دروغ #دروغگو #دروغگویی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
تبیین
⭕️«کلام نور»
🔸«أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ».
🔹«آیا [شما مردم مؤمن] امید دارید که [آن سخت دلان] به [دین] شما #ایمان بیاورند؟! در حالی که گروهی از آنان #کلام_خدا را همواره می شنیدند، سپس بعد از آنکه [معنا و مفهومش را] درک می کردند، [به سبب دنیاطلبی و امور مادی] به دلخواه خود #تغییرش می دادند، در صورتی که می دانستند [به کلام خدا و به مردم جویای حق خیانت می کنند]».
🔸«وَ إِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَ إِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ».
🔹«و هنگامی که با مؤمنان دیدار کنند، می گویند: ما #ایمان آوردیم. و چون با هم #خلوت می کنند [از روی اعتراض و ایراد] به یکدیگر می گویند: چرا #حقایقی را که خدا [در تورات درباره پیامبر اسلام] برای شما بیان کرده به مؤمنان می گویید تا [روز قیامت با این حقایق] در پیشگاه پروردگارتان بر ضد شما استدلال کنند؟ آیا تعقّل نمی کنید [که نباید زمینه استدلال بر ضد خود را در اختیار مؤمنان گذارید؟!]».
🔸«أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَ مَا يُعْلِنُونَ».
🔹«آیا [آن سخت دلان] نمی دانند که #خدا آنچه را #پنهان می دارند و آنچه را #آشکار می کنند، می داند؟!».
🔸«وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ».
🔹«و گروهی از #یهود، که جاهل و بی سوادند [غیر از تورات فعلی] که جز بافته های دروغین [عالمان خائن آنان نیست] نمی دانند، و حال آن که [در امر دین به سبب عدم تحقیق و دنبال نکردن علم و دانش] فقط در مسیر گمان و خیال واهی قدم برمی دارند».
🔸«فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ».
🔹«پس وای بر کسانی که با دست هایشان نوشته ای را می نویسند، سپس می گویند: این [نوشته] از سوی خداست؛ تا با این [کار زشت و خائنانه] بهایی ناچیز به دست آورند؛ پس وای بر آنان از آنچه دست هایشان نوشت، و وای بر آنان از آنچه به دست می آورند».
🔸«وَ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَةً ۚ قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللهِ عَهْدًا فَلَنْ يُخْلِفَ اللهُ عَهْدَهُ ۖ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ».
🔹«و گفتند: آتش [دوزخ] جز چند روزی به ما نمی رسد. بگو: آیا [بر این عقیده خود] از نزد خدا پیمانی گرفته اید؟ که هرگز خدا از آن پیمان تخلّف نخواهد کرد، یا جاهلانه چیزی را به خدا نسبت می دهید؟».
🔸«بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ».
🔹«[نه چنین است که می گویید] بلکه کسانی که مرتکب #گناه شدند و آثار گناه، سراسر وجودشان را فرا گرفت، آنان #اهل_آتشاند و در آن جاودانه اند».
🔸«وَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ».
🔹«و آنها که #ایمان آورده، و #کارهای_شایسته انجام دادهاند، آنان اهل #بهشتاند؛ و همیشه در آن خواهند ماند».
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیات شريفه ۷۵ تا ۸۲
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد