فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی ره
12تیر.mp3
4.15M
🔉 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره در روز میلاد امام رضاع
💐 مقام حضرت رضا علیه السلام(3)
⬅️ امام شناسی در کلام امام سجاد علیه السلام
⬅️ شیعه مرتضی علی کیست؟
🔰کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
🏷 #نکاتِ_مهم زندگی امام رضا علیه السلام از نگاه رهبر عزیز انقلاب آیةالله خامنهای حفظه الله:
بنده راجع به #زندگی حضرت رضا كار كردهام، یک نوشتهاى هم اتفاقاً دارم، به خصوص یک وقتی هم #پيامى راجع به حضرت به يک #كنگرهاى دادهام؛ چند تا نكتهى #مهم در آنجا آمده... ۸۱/۴/۴
@Jahade_tabeini
🔹 متنِ پیام به کنگره بین المللی امام رضا (علیه السلام) در دوران ریاست جمهوری ۶۳/۵/۱۸ 👇
📋 https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=8311
@tafaqqoh
📚 #معرفی_کتاب انسان شناسی عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمهما الله
🔹 ناشر: چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س))
✔️ کتاب #انسان_شناسی عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمة الله علیهما سال ۱۳۹۵ به قلم آقای مصطفی خلیلی روانه بازار نشر گردید. نویسنده در این کتاب مسئله انسان شناسی را از دیدگاه این دو اندیشمند که از بزرگترین عالمان ربانی معاصر هستند، مورد بحث و بررسی قرار داده است.
کتاب انسان شناسی عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمهما الله در چهار فصل نگاشته شدهاست. محقق در فصل نخست کتاب کلیات و مفاهیمی از جمله #اهمیت بحث، #روش تحقیق، انسان در #عرفان، انسان در #قرآن، معناشناسی عرفان، مبانی #انسان_شناسی_عرفانی و… را مورد بحث و بررسی قرار داده است. فصل دوم به موضوعات مربوط به امام خمینی رحمه اللّه و انسان شناسی اختصاص یافته و در فصل سوم نیز به موضوع علامه طباطبایی رحمه الله و انسان شناسی عرفانی پرداخته شده است. در فصل پایانی نظرات عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمة الله علیهما مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
@tafaqqoh
📚 #معرفی_کتاب «انسان شناسی در اندیشه امام خمینی رحمهالله» دفتر چهل و سوم از آثار موضوعی تبیان است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمهالله استخراج و تنظیم شده و مؤسسه چاپ و نشر عروج آن را منتشر کرده است.
این #تبیان در برگیرنده حقیقت و #ماهیت_انسان، انسان در نظام هستی، #قوای_نفس انسان، روح و #قلب، شناخت انسان، آفرینش انسان، مقام و جایگاه انسان، انسان و #تربیت است.
در تنظیم قطعات منتخب هر یک از فصول و عنوانهای فرعی، ترتیب و توالی #تاریخی صدور آنها از طرف امام ملاک عمل بوده است نه توالی #منطقی مطالب؛ مشخصات کامل مآخذ بر اساس شماره مسلسل مندرج در پایان هر فیش در انتهای کتاب آورده شده است.
#انسان_شناسی در اندیشه امام خمینی رحمهالله به زبانهای دیگر از جمله انگلیسی و روسی هم ترجمه و منتشر شده است.
#مطالعه_برخط ⬇️
📋 https://b2n.ir/153788
@tafaqqoh
✔️ «بهشتِ نقدِ عارفان» و «وعدهی فردای زاهدان»
🖊 احمدحسين شريفی
🔸 برخی میپندارند که برخورداری از لذتهای الهی و معنوی اصيلی که خدای متعال در وصف الحال بهشتيان بيان میکند، مخصوص عالم پس از مرگ و زيست بهشتی بهشتيان است و در عالم دنيا چشيدنی نيستند! در حالی که چنين نيست.
#ابن_سينا درباره #لذت_معنوی و #عقلانی عارفان میگويد: چنين نيست که اين لذت فقط بعد از مفارقت از بدن و مرگ طبيعی چشيده شود؛ بلکه کسانی که از #شواغل_بدنی رویگردان و در #تأملات_جبروتی فرورفته باشند، همين الان نيز آن را میچشند و بهرهای وافر از آن دارند. اين لذت آنقدر خوشايند است که آنان را از هر لذت ديگری #غافل میکند.
🔖 اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، تنبيه پانزدهم:
«و لَيس هذا الالتذاذُ مفقوداً مِن كلّ وجهٍ و النفسُ في البدن؛ بل المُغمّسون في تأمّلِ الجبروت، المُعرضون عن الشواغل، يصيبون و هُم في الأبدان من هذه اللذة حظّاً وافراً؛ قد يتمكّن منهم فيشغلهم عن كلّ شيء»
اين همان حقيقتی است که #حافظ شيرازی در اين بيت به زيبايی آن را بيان میکند:
من که امروزم بهشتِ وصل حاصل میشود
وعدهی فردای زاهد را چرا باور کنم؟!
و چهقدر نادانند کسانی که اين شعر حافظ را به معنای «لاابالیگری» و «اباحهمسلکی» و «انکارِ معاد» تفسير میکنند!
🏷 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
@tafaqqoh
🔹 ۱۴ تیر سالگردِ شمسیِ وفاتِ مرحوم علامه سید محمدحسین طهرانی رحمه الله است؛ به همین مناسبت مقاله زیر تقدیمِ عزیزان میگردد:
🏷 #دریافت_مقاله چگونگی اعیان ثابته در فنای ذاتی (بررسی مباحثه علامه طباطبایی و علامه طهرانی [رحمهما الله])
🌐 http://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1046906.pdf
✔️ #چکیده
مباحثه علامه طباطبایی و علامه طهرانی [رحمهما الله] در #فنای_ذاتی اعیان ثابته، از معدود مسائلی است که به نتیجه واحدی میان این دو بزرگوار نرسیده است. سؤال از #اعیان و معدوم بودن آن ها از طرفی، و در عین حال، جنبه وجودی آن در #حضرت_علمیه به منظور آفرینش هستی کائنات، از طرف دیگر، فهم این مسأله را با مشکل روبه رو میکند. با تحقیق در منابع معتنابهی که از #پدر عرفان نظری و واضع #اعیان_ثابته رسیده و تأمل در آنها میتوان راه را برای حل این معضل هموار کرد. در ابتدا با نگاهی #معرفت_شناسانه میتوان گفت که برداشت #عرفی صوفیانه از #فنا باعث این پندار شده که موجودات در عالم هستی میزیند تا در نهایت، #فانی در حق تعالی شوند؛ اما در واقع، با توجه به نظریات ابن عربی، فنا بعد از اثبات وجود، سهو و غلط آشکار است و هر کسی که به نفس خود و هستی، بدون فنا و وجود بنگرد، حق تعالی را شناخته است. از منظر #هستی_شناسی، فرق بین #وجود_عاریتی کَونی و وجود اصیل حقیقی و اعیان ثابته، میتواند به ما در حل درست مسأله، یاری رساند؛ به این صورت که آنچه به واقع متعلق #نیستی قرار میگیرد، #وجود_متوهم است که همان احکام اعیان ثابته در لباس عاریتی #وجود_کونی است و خروج از این توهم، درک صحیح از هستی است.
🌐 https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1046906.html
@tafaqqoh
هدایت شده از گفتمان فقه دولت اسلامی
✅«بیننا و بین الله» در زمانی که #امام بزرگوار را زیارت کردیم و ایشان #امتحان_دشوار_حاکمیت را در سخت ترین دوران ها داد، ما ایشان را در مقایسه با آن الگوی اصل،انصافا بهترین و نزدیکترین کس یافتیم .
🔺نمی خواهیم بگوییم که امام ما مثل #امیرالمؤمنین(ع) ، بود؛ نه .
🔺امام ما خاک پای آن بزرگوار هم نمی شد. هزاران نفر نظیر آن بزرگوار، قابل مقایسه با آن حضرت نیستند! او به اصحاب نزدیک خود هم میفرمود: « إنکم لاتقدرون علی ذلک» شما نمی توانید مثل من عمل کنید .
🔺ولی با خصوصیات بشری و نداشتن #عصمت، انصافا امام بزرگوار خودمان را ، نزدیکترین آدم به آن الگو دیدیم . خدا را شکر می کنیم که ما این نمونه را از نزدیک دیدیم .
🔻(بیانات #مقام_معظم_رهبری در دیدار با کارگزاران نظام 1378/01/16)
🆔 @fotooh1
🏷 #دریافت_مقاله انسانشناسی در اندیشه امام خمینی (س)
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48065_61aa93b3f32a6e50033f7f64d6d13c3e.pdf
✔️ #چکیده
انسانشناسی علم به انسان و احوالات انسانی در بعد امور کلی و جزیی، فردی و اجتماعی، تئوریک و عملی است. بر این اساس علم #انسانشناسی حوزههای بسیار گستردهای از علوم را در برمیگیرد. لذا باید ریشههای علم انسانشناسی را در علومانسانی، هنر، علوم تجربی و علوم اجتماعی جستجو کرد. با ظهور اسلام و تعالیم وحیانی، #قرآن به عنوان مهمترین منبع، افقهای جدیدی را دربارهی #ماهیت_انسان گشود. جالبترین نکته هم در مورد مباحث قرآن پیرامون انسان، جامعیت موضوعات و گاه انحصاری بودن مطالب آن است که در کنار هم قرار گرفتهاند. در میراث اسلامی سخن بسیاری از سوی عالمان دینی دربارهی انسان با صبغه #روایی، #کلامی، #فلسفی و #عرفانی بیان شده است.
در این میان امام خمینی [رحمه الله] نیز به مباحث انسان شناسیهای بشری و انسان شناسی قرآنی و تفاوتهای این روشها پرداختهاند و علم انسان شناسی وحیانی، صحیح و جامع را برای زندگی فردی و جمعی ضروری میدانستند.
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48065.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله تبیین هستی و چیستی انسان از منظر اندیشههای علامه طباطبایی (رحمهالله)
🌐 http://journals.pnu.ac.ir/article_4438_d51ff6943fcbb0eb6f58e7cae767dd47.pdf
✔️ #چکیده
اهمیت نوع نگرش به انسان و ویژگیهای او در مطالعات #علوم_انسانی و #اجتماعی تاحدی است که به عنوان مبنایی در کنار سایر مبانی چون #هستی_شناسی، #معرفت_شناسی و #روش_شناسی، ارکان نظریات آن حوزه را شکل داده است. هدف این پژوهش تبیین ابعاد و ویژگیهای #انسان مبتنی بر دیدگاههای علامه طباطبایی (رحمهالله) است. دراین تحقیق، غالب آثار #فلسفی و #تفسیری ایشان با روش #تحلیل_مضمون به عنوان روشی برای شناخت، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در دادههای کیفی بررسی شدهاند. سپس گزارههای #انسان_شناسانه استنباط شده از مضامین حاصله، در قالب دو زاویه تحلیلی #وجودی و #ماهوی: شامل سه بُعد «ویژگیهای فی نفسه #نوع_انسان»، «ویژگیهای نوع انسان با لحاظ #حرکت_استکمالی در سه ساحت نگرش، گرایش و رفتار» و «ویژگیهای نوع انسان با لحاظ اثر حرکت استکمالی بر #نفس»" ارائه شده است. چارچوب تحلیلی #انسان_شناسی حاصل شده از اندیشههای علامه طباطبایی (رحمهالله) که جنبه نوآورانه این تحقیق است، دارای قابلیت ممتازی جهت #تعالی علوم انسانی و اجتماعی رایج میباشند.
🌐 http://journals.pnu.ac.ir/article_4438.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله تقریر انسانشناسانه اعتباریات بر اساس ماجرای هبوط انسان از منظر علامه طباطبایی [رحمهالله]
🌐 https://journals.ut.ac.ir/article_71640_b644763115d2b1d28abd48a1497b6835.pdf
✔️ #چکیده
#هبوط انسان ماجرای یک شخص خاص نیست که در تاریخ رخ داده است، بلکه فرایند ورود انسان به حیات دنیایی است. علامه طباطبایی [رحمهالله] با تبیین تمایز ماجرای هبوط و #خلقت_ارضی انسان و بیان چیستی و #علل_هبوط انسان به دنیا، منشأ و مراحل شکلگیری #اعتباریات انسانی را تقریر میکند. محوریترین سؤال این مقاله پیرامون نسبت هبوط انسان با اعتباریات است که از منظر علامه طباطبایی [رحمهالله]، حقیقت هبوط به معنای ورود به #عالم_اعتباریات است؛ اعتباریاتی که نقش اساسی در شکلگیری اجتماع و همچنین نقش انکارناپذیری در #رشد و تعالی انسانها دارد. براساس ماجرای هبوط که همان #توجه انسان به #کثرت و #غفلت از #وحدت است، پندار استقلالی انسان و به تبع آن، توجه به بدن و نیازهای حیوانی شکل میگیرد و ذیل توجه به نیازهای دنیایی و احکام #هستیشناسانه آن، اعتباریات متحقق میشود. در نهایت، پس از #توبه، انسان در فرایند هبوطی قرار میگیرد که همراه با تشریع #اعتبارات_دینی و جدا شدن راه #سعادت از راه #شقاوت برای انسان است.
🌐 https://journals.ut.ac.ir/article_71640.html
@tafaqoh
📋 #دریافت ۲ مقاله از استاد حجة الاسلام و المسلمین دکتر رضا ملایی دام عزه پیرامون #ادراکات_اعتباری
✔️ آشنایی اجمالی با استاد ملایی دام عزه:
🔸 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
🔹 دکتری علوم اجتماعی از دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🔸 مدرسِ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🔹 سرپرست حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف اسلامی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (وزارت آموزش و پرورش)
🔸 مدیر سابق پژوهشکده علوم عقلی پژوهشگاه معارج (بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا)
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله روش شناسی ادراکات اعتباری
🖊 استاد رضا ملایی دام عزه
🌐 http://hikmat.isramags.ir/article_53989_e84ca667b9f1276dfa9f4b9772d002da.pdf
✔️ #چکیده
#ادراکات_حقیقی محصول انعکاس جهان خارج در افق ذهناند؛ درحالیکه #ادراکات_اعتباری محصول تطبیق مفهوم بر #مصداق_غیرحقیقی خودند؛ بههمیندلیل، ادراک دانستن #اعتباریات از اساس همراه با نوعی #تسامح است. ادراکات اعتباری هیچگونه #رابطه_نفسالامری ندارند. روابط ادراکات اعتباری یا میان ادراکات اعتباری و ادراکات حقیقی، تابع #جعل و #قرارداد است؛ از این رو #مراحل_فکر در بهدست آوردن ادراک اعتباری با مراحل فکر در بهدست آوردن ادراک حقیقی و #روش_استنتاج در ادراکات اعتباری با روش #استنتاج در ادراکات حقیقی متفاوت است. هیچگاه نمیتوان ادراک اعتباری را #تولیدشدهی ادراک حقیقی یا ادراک اعتباری دیگر دانست. اگرچه در بَرخی اشکال استدلالی، ادراکات اعتباری با یکدیگر #رابطه_استنتاجی دارند، این رابطه غیر از #رابطه_تولیدی ادراکات است. جنس استدلال در استدلالهای اعتباری #جدلی است. این جدلی بودن منحصر به #ماده استدلال نیست، بلکه #صورت استدلال نیز جدلی است. همین مسئله باعث میشود در استدلالهای اعتباری بتوان از استدلالهایی نتیجه گرفت که #عقیماند؛ چون صورت استدلال همچون ماده استدلال در اعتباریات، #اعتباری و تابع اعتبار #معتبران است.
🌐 http://hikmat.isramags.ir/article_53989.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله چیستی اعتباریات اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی [رحمهالله] و لوازم روش شناختی آن در حوزه علوم اجتماعی
🖊 استاد رضا ملایی و استاد حسین سوزنچی دام عزهما
🌐 http://fhi.hekmateislami.com/article_91313_84496395bbac78b35e542fa4c9dbb6ce.pdf
✔️ #چکیده
#نظریه_اعتباریات علامه طباطبایی [رحمهالله]، #مفاهیم_اجتماعی را #اعتباریاتی_اجتماعی معرفی میکند که پس از #تشکیل_اجتماع، به وجود میآیند، با اجتماع #معنا مییابند، #کنش_اجتماعی را ممکن میسازند، عمدتاً #متغیر و در اندک مواردی #ثابت بوده و همچنین ابزارهایی برای رفع #نیازها و نیل به #کمالات اجتماعی هستند. این #اعتباریات، اگرچه میتوانند #متأثر از #واقعیات_خارجی باشند، لکن بدون #تطابقات_عقلا و #توافقات_اجتماعیِ آنها تحقق نمییابند. از این رو فاقدِ هستی در جهان خارج بوده و صرفاً از هستیای #بینالاذهانی بهرهمند میباشند. اتکاء اعتباریات #اجتماعی به #توافقات اجتماعی و انحصار هستی آنها در بینالاذهانیت، گزارههای علوم اجتماعی را از گزارههای #یقینی به گزارههای #مشهوره، #مسلمه و #مقبوله تنزل میدهد. از آن پس علوم اجتماعی و بهطور کلی #حکمت_عملی با چرخشی روششناختی مواجه ساخته و این حکمت را از حکمتی #برهانی محروم میسازد و آن را به سوی #حکمت_جدلی سوق میدهد. درحالیکه در سنت فیلسوفان مسلمان حکمت عملی و علوم اجتماعی شکل گرفته ذیل آن، همواره متکی به روشهای برهانی بوده است. در نتیجه تأثیر نظریه اعتباریات علامه طباطبایی [رحمهالله] بر تنزل روششناختی حکمت عملی و علوم اجتماعی شکل گرفته ذیل آن، مقتضی #بازنگری و یا دستکم #بازسازی نظریه اعتباریات در حوزه اعتباریات اجتماعی و #بازگشت به سنت #فلیسوفان_مسلمان در این حوزه است.
🌐 http://fhi.hekmateislami.com/article_91313.html
@tafaqqoh
هدایت شده از جبهه فرهنگی، چهارمحال و بختیاری
-117760254_-212449.pdf
1.96M
📖 #معرفی_کتاب
🔘 کتابی برای مسئولین تشکلهای فرهنگی
🔹"مرد تشکیلات" عنوان کتابی است که در سال ۱۳۹۶ در سالروز شهادت امام صادق(ع) توسط موسسه آموزشی پژوهشی صراط انقلاب منتشر شد.
🔸این کتاب بر اساس گفتارهایی از حجتالاسلام #سیدمنصور_موسوی گردآوری شده است.
🔹در کتاب مرد تشکیلات، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون حیات سیاسی و سیره تشکیلاتی رییس مکتب شیعه حضرت امام صادق علیهالسلام تبیین شده است.
🔸مطالعه این کتاب به فعالان فرهنگی و مسئولین تشکلهای انقلابی توصیه میشود.
@farhangchb
📚 دراسات علمیة مجلهای #وزین و #مفید است که به همتِ جمعی از فضلای حوزه علمیه نجف اشرف منتشر میشود؛
مقالات این مجله در ۴ عرصه قابل توجه و #خواندنی است:
۱. مسائل فقهی #روز؛ مثل احکام #حجاب و پوشش، بررسی فقهی پارلمان و مجلس شورا، ازدواج دختر بدون اذن پدر و...
۲. قواعد #کاربردی اصول فقه؛ منشأهای انصراف، الغاء خصوصیت، حجیت اطمینان، حدود مراجعه به عرف، قبحِ عقاب بلابیان و احتیاط عقلی و...
۳. بررسیهای #رجالی؛ مثل تعویض سند، استفاده از حساب احتمالات در توثیقِ راویان و کشف حلقههای مفقوده اسناد روایات، غلو و...
۴. معرفی و #احیاء رسالههای علمی باقیمانده از محققین؛ مثل رساله نماز جمعه در عصر غیبت مرحوم شیخ حسین حلی، تعلیقات رجالی مرحوم سید داماد و...
✔️ #دریافت ۱۴ شماره از #دراسات_علمیه به صورت #pdf:
🌐 https://alfeker.net/library.php?catid=79
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله بررسی فقهی و حقوقی حجاب شرعی با رویکردی بر آرای امام خمینی (س)
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63050_59f6d5d8f84665ec103acd815a906e4e.pdf
✔️ #چکیده
#حجاب یکی از مسلّمات دین و ضرورتهای شریعت اسلامی است که در جامعه اسلامی ما، علاوه بر جنبه اعتقادی و دینی آن، به صورت قانونی که برای همه بانوان با اعتقادات متفاوت، لازم الاجرا است، درآمده است. البته این مسأله امروزه با انگیزهها و شیوههای گوناگونی مورد چالش قرار گرفته است. یکی از این چالشها این است که در #قانون ایران با آنکه حجاب برای زنان #اجباری بوده و بیحجابی نوعی #جرم محسوب میشود اما فاقد تعریفی مشخص و بدون #ضابطه_معین بوده و تاکنون حدود و ثغور حجاب مدّ نظر نظام به صورت قانونی تعریف و تبیین نشده است. از آنجایی که راه حل قانونی رفع اجمال و ابهام از موادّ قانونی، با استناد به اصل ۱۶۷ #قانون_اساسی و ماده ۲۱۴ آیین دادرسی کیفری، رجوع به منابع معتبر فقهی است، لذا این تحقیق درصدد است که با بررسی ماهیّت و #دلایل_حجاب اسلامی از آیات و روایات، و الهامگیری از مبانی فکری حضرت امام خمینی [رحمهالله] ضمن ارائه طرحی برای پوشش بانوان در #دولت_اسلامی که منبعث از متون و نصوص دینی است، با تعریف روشن و جامع از حجاب، از قوانین موضوعه رفع ابهام و اجمال کرده و در کنار آن با تبیین عناصر تشکیلدهنده این جرم آن را جرمی مسلّم قلمداد کند. در آخر مقاله نیز پیشنهاداتی جهت #اصلاح وضعیت فعلی حجاب در کشور داده شده است.
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63050.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله تشریع حجاب در اسلام و حدود فقهی آن
🌐 http://flj.journals.isu.ac.ir/article_49261_f40beca4d55360577024a5092ce0373a.pdf
✔️ #چکیده
#حجاب دستوری #قرآنی و تکلیفی دینی است که به واسطه ماهیت اجتماعی آن، فراتر از ادای تکلیف فردی توسط دینمداران، هنجاری لازمالاجرا در #جامعه_دینی محسوب میشود. تتبع در منابع نشان میدهد که زنان در عموم ادوار و جوامع داشتن پوشش را رعایت میکردهاند؛ اما حجاب (به معنای پوشش زن در برابر نامحرم با ملاحظه اعلام شده آن) از احکام #تأسیسی اسلام است. از این رو تبیین حدود و ثغور مفهوم حجاب تنها با تکیه بر #نصوص و ادله دینی امکانپذیر است. اما شکل آن، بسته به عوامل مختلف، در هر سرزمین تفاوت میکند. این مقاله به بررسی معنای #لغوی و #اصطلاحی حجاب، مفهوم این واژه در #قرآن، رهگیری آن در #منابع_فقهی، آرای #فقهای_امامی و #اهل_سنت درباره #حدود_حجاب و نیز #عصر_جدید و مسئله #حجاب_اسلامی پرداخته است و حدود #حجاب_شرعی را بیان نموده است.
🌐 http://flj.journals.isu.ac.ir/article_49261.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله تحلیل آرای نادر فقهی شیعه درباره حجاب زن مسلمان
🌐 http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_66243_2c82d2e06240e699f1161e38e59fef0c.pdf
✔️ #چکیده
اصل #پوشش_زنان، #ضروری است اما در #حدود آن اتفاق نظر وجود ندارد. نظر اکثر فقها، بر وجوب پوشش #تمام_بدن زن به #استثنای وجه و کفین است؛ از این رو، هر دیدگاهی در مقابل آن، #رأی_نادر به شمار میآید. از آنجا که نه #شهرت دلیل صحت و اتقان و نه #ندرت سبب ضعف و وهن حکم است، بررسی دلایل و #مستندات #آرای_نادر فقهی ضروری به نظر میرسد. نوشته حاضر، با تتبع در سیر تاریخی #مسئله_حجاب و شناسایی آرای نادر در #ادوار_مختلف، به تحلیل آنها پرداخته است. برآیند حاصل از تحقیق، بیانگر آن است که دیدگاه #مشهورِ فقها، نظری میانه است که آرای نادر، در دو سوی #افراط و #تفریط آن، قرار دارد. روش این پژوهش توصیفی ـ تبیینی و گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است.
🌐 http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_66243.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله حکم فقهی پوشش زنان بر اساس آیه ۵۹ سوره احزاب
🌐 http://www.jgfs.ir/article_15035_4a54cd95c2cbdafff8e98d2a35b36bba.pdf
✔️ #چکیده
موضوع پژوهش حاضر، بررسی #ادله_قرآنی #حجاب_شرعی بانوان است. این پژوهش با هدف تعیین حکم فقهی #پوشش_بانوان و با نظر به کارکردهای گوناگون پوشش، نوع و محدوده پوشش بیانشده در آیه ۵۹ سوره #احزاب را روشن میکند. در این راستا، نخست با بررسی موارد کاربرد ترکیب «ادنی علی» و توجه به آرای واژهشناسان و مفسران، دلالت این ترکیب بر #اصل_پوشش اثبات میشود؛ سپس با انکار #تبعیضیه بودن «مِن» در عبارت «یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ» و با درنگ در مناط مطرح در ذیل آیه، نتیجه گرفته میشود کارکرد پوشش بیانشده در آیه شریفه، نه برای پنهان کردن شیء پوشیدهشده، بلکه به منظور تمایز شیء نشاندار از شیء بینشان است. در پایان با انکار #شأن_نزول_مشهور و #مولوی دانستن دستور آیه شریفه، نتیجه گرفته میشود حکم شرعی بیانشده در آیه شریفه، حکمی #الزامی و #همیشگی است؛ بنابراین بر زنان لازم است در برابر مردان بیگانه ـ افزون بر پوشش کامل شرعی بدن ـ از پارچه بلندی همچون #چادر یا دستکم از مانتویی بلند و گشاد استفاده کنند.
🌐 http://www.jgfs.ir/article_15035.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله مطالعه تطبیقی پوشش کنیز در فقه و تفسیر شیعه و سنی
🌐 http://ptt.qom.ac.ir/article_1090_9b7b3dee6e8a5f251b448c3626b8f782.pdf
✔️ #چکیده
در اسلام #عفاف جنسی برای تمام زنان اعم از #آزاد و #بنده واجب دانسته شده است؛ اما از آیهی ۵۹ سورهی احزاب، تفسیرهای مختلفی راجع به پوشش کنیز از سوی مفسران دو مذهب ارائه شده است. یکی از این تفسیرها #نهی از پوشش #کنیز و #امر به پوشش زنان #آزاد جهت تمایز از کنیزان است. اگرچه #اکثریتِ اهلسنت قائل به این نظر بودهاند، اما به دلیل #تعارض آن با آموزههای قرآنی در خصوص نهی از اجبار به #زنا، عمومیت خطاب در آیات #حجاب و عمومیت #قبح_زنا، همچنین #اضطراب در متن #سبب نزولها و تعارض سبب نزول با حکمتهای حجاب، این فهم با #نقد مواجه شده است. همچنین اجرای این حکم در جامعه سبب بروز مفاسد اجتماعی در زمان #خلیفه_دوم و تضعیف #وجوب_حجاب در زمان حاضر از سوی برخی منتقدانِ آن شده است. به علاوه در شیعه نیز مستندات قرآنی و روایی ظاهراً دلالت بر نهی، اباحه و حتی وجوب پوشش کنیز میکند که پس از تحلیلهای #قرآنی، #روایی و #عقلی به عمل آمده، فرضیهی #تمایز_پوشش کنیز و آزاد #مردود دانسته میشود و روایات شیعی مربوط به حالت نماز کنیز و در شرایط #تقیهای به شمار میآید.
🌐 http://ptt.qom.ac.ir/article_1090.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله بررسی لزوم و حدود حجاب در فقه اهل تسنن
🌐 https://www.sid.ir/FileServer/JF/48713863701.pdf
✔️ #چکیده
يكي از احكام ثابت اسلام كه همه #مذاهب_اسلامی بر آن #اتفاق دارند، دستور رعايت حجاب برای بانوان است و از آنجا كه بخش قابل توجهی از جهان اسلام را #اهل_تسنن، تشكيل میدهند، اين مساله در تمام جهان اسلام مطرح است، در اين نوشتار ديدگاه مفسران و فقهای اهل تسنن در زمينه #اصل_لزوم پوشش و #محدوده آن با توجه به آيات، روايات و استنباطهای فقها مورد بررسی قرار گرفته و دلايل و مبانی آن مطرح شده است و در ادامه به اين سوال پاسخ داده شده كه از منظر فقهای اهل تسنن آيا #نظام_اسلامی و #حكومت_مشروع_دينی در زمينه حجاب و پديده #بیحجابی مسووليت دارد؟
دلايل و راهكارهايی كه بر بستر فقه در اين زمينه میتوان فرض نمود، نيز مورد بررسی قرار گرفته است، از دلايل مهم اين مساله میتوان به #تعزير_گناهكار، #امر به معروف و نهي از منكر و #حفظ_شعائر مسلمانها، اشاره نمود.
🌐 https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=79062
@tafaqqoh
تفقه
🖊 #مقالات_فارسی زیادی در موضوعاتِ مختلفِ مرتبط با #حجاب نوشته شده که از بین آنها ۶ مقاله #انتخاب و
🏷 #دریافت_مقاله با موضوع #فقه_حجاب
✔️ بررسی فقهی و حقوقی حجاب شرعی با رویکردی بر آرای امام خمینی (س)
https://eitaa.com/tafaqqoh/1743
✔️ تشریع حجاب در اسلام و حدود فقهی آن
https://eitaa.com/tafaqqoh/1744
✔️ تحلیل آرای نادر فقهی شیعه درباره حجاب زن مسلمان
https://eitaa.com/tafaqqoh/1745
✔️ حکم فقهی پوشش زنان بر اساس آیه ۵۹ سوره احزاب
https://eitaa.com/tafaqqoh/1746
✔️ مطالعه تطبیقی پوشش کنیز در فقه و تفسیر شیعه و سنی
https://eitaa.com/tafaqqoh/1747
✔️ بررسی لزوم و حدود حجاب در فقه اهل تسنن
https://eitaa.com/tafaqqoh/1748
@tafaqqoh