#دریافت_آثار مرحوم آیةالله محمدهادی معرفت اعلی الله مقامه:
🌐 http://alfeker.net/authors.php?id=989
✔️ پایگاه حفظ و نشر آثار:
🌐 http://www.maerefat.com
@tafaqqoh
20120326114719-1142-35.pdf
1.53M
#مقاله معرفی ترجمهای کهن از قرآن کریم اثر نِظام الدین نیشابوری (نویسنده شرح شافیه)
#چکیده
#نظام_نیشابوری از دانشمندان قرن هشتم هجری [۱] است که کتابهای متعددی در زمینههای علوم عربی و قرآنی از خود بر جای نهاده که از جملهی آنها ترجمه است از #قرآن_کریم به زبان فارسی، که دراین مقاله سعی شده است تا ضمن اثبات نگارش چنین ترجمهای از سوی نظام، به معرفی ویژگیهای این ترجمه نیز پرداخته شود.
[۱. در تذکرهها و شرح حالهای مختلف، قرنی که نظام در آن میزیستهاست، متفاوت ذکر شدهاست؛ ر.ک: صوت جلسه اول تدریس شرح نظام بر شافیه مرحوم مدرس افغانی و مقدمه شرح نظام استاد درهصوفی دام عزه چاپ دارالحجة]
@tafaqqoh
محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابن سینا.pdf
378.5K
#مقاله
محکی #موجود_بما_هو_موجود از دیدگاه ابن سینا
#چکیده
هر چند که نظام فلسفی #ابنسینا نظام عقلانی محضی است که بسیاری از اصول زیربنایی آن را اصول فلسفه #ارسطویی تشکیل میدهد و فلسفه او فلسفه #مشائی خوانده میشود، ولی با این وجود، ابنسینا هرگز خود را ملزم به حفظ تمامی مبانی فلسفه ارسطویی نمیداند و در بسیاری از موارد به نقد آنها نیز میپردازد. ابنسینا با پذیرش برخی مبانی ارسطویی و ارائه اصول خاص فلسفی خود، مؤسس نظام فلسفه #مشاء_اسلامی به شمار میرود که فلسفهای بر محور #موجود است. او موضوع مابعدالطبیعه خود را موجود بما هو موجود میداند و اصول مابعدالطبیعی خود را بر مبنای آن بنا میکند.در طول تاریخ فلسفه، علاوه بر ابنسینا بسیاری از فیلسوفان پس از او نیز در عالم اسلام و در مغرب زمین، موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود میدانند، اما این هرگز بدین معنا نیست که همه این فلاسفه دارای ساختار مابعدالطبیعی واحدی هستند؛
در فلسفه ابنسینا موجود، مفهومی #مشترک_معنوی است که به #تشکیک بر مصادیقش صدق میکند. معنای موجود بما هو موجود به قدری عام و #فراگیر است که تمام موجودات عالم، محکی و مصداق آن قرار میگیرند. دامنه وسیع موجود بما هو موجود، همه موجودات را شامل میشود؛ از خداوند تبارک و تعالی گرفته تا ممکنات #مجرد و سپس ممکنات #مادی و در نهایت در پایینترین مرتبه وجود، #هیولای_اولی.
در میان این موجودات، خداوند وجود محض #مستغنی داشته، به هیچ موجود دیگری #وابسته نیست و در مقابل، ممکنات وجود ربطی و #تعلقی به واجبالوجود داشته و در حدوث و بقاء نیازمند وجود واجباند.
@tafaqqoh
تشکیک و خارجیت وجود.pdf
407K
#مقاله وحدت موضوع ما بعد الطبیعه؛ تأملی بر رویکرد ابنسینا در احراز #وحدت_موضوع ما بعد الطبیعة
#چکیده
#ارسطو در بیان موضوع مابعدالطبیعه تعابیر متعددی دارد که موجب #ابهام در تعیین مقصود نهایی او و شکلگیری دو فهم #الٰهیاتی و #هستیشناختی از سرشت مابعدالطبیعه شده است.
همبسته با همین مسأله، در آثار #کلاسیک و نیز پژوهشهای ثانوی مکرر اشاره شده است که ابنسینا با طرح #تفکیک میان #موضوع و #مسائل مابعدالطبیعه، #موجود بما هو موجود را به عنوان موضوع این علم و خدا و مفارقات را از مسائل آن دانسته و در نتیجه این ابهام را #مرتفع نموده است. ولی ارسطو در تعیین موضوع مابعدالطبیعه، وجود را نه مشترک معنوی و نه مشترک لفظی، بلکه از سنخ πρὸς ἓν دانسته است و از سوی دیگر وحدت علم را به وحدت موضوع و شرط موضوع قرار گرفتن یک مفهوم را برای علم اشتراک معنوی دانسته است.
این مقاله با تمرکز بر #مفهوم_تشکیک در فلسفه اسلامی نشان میدهد که چگونه ابنسینا و #ملاصدرا، با مشترک معنوی دانستن #مفهوم_وجود و در عین حال قائل شدن به حقیقتی عینی برای آن، موضوع مابعدالطبیعه را به عنوان حقیقتی #نفسالامری در جهان خارج احراز کرده و در نتیجه مابعدالطبیعه را اولاً دانشی درجه اول و ثانیاً ناظر به تمام مراتب وجود دانستهاند.
@tafaqqoh
🔖 علامه طباطبایی رحمهالله قبل از نوشتن #المیزان شروع به نوشتن تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» کردند؛
این تفسیر از ابتدای قرآن تا اواسط سوره مبارکه #یوسف را در بر دارد؛
روش مرحوم علامه در این کتاب متفاوت از #المیزان است؛ غرضِ تألیف #البیان جمعِ دِلالی روایات تفسیری با هم و با متن قرآن است نه تفسیر #قرآن_به_قرآن؛ اگرچه بسیاری از مطالب #البیان در #المیزان ذیل عناوینی چون «بحثٌ روائی» آمده است؛
🏷 مطالعه این کتاب برای طالبانِ حقائقِ قرآنی و سالکانِ حدائقِ ایمانی نافع است؛ ان شاء الله.
📚 #دریافت_کتاب «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» ۶ مجلد:
1⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlV2F0eWZEc19OZmc
2⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlbHJ0RmZoRmotUzQ
3⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlTFF2QVluMW1kXzg
4⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlaDZTWDJpZ0xRNTQ
5⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlQU5WZ2RnWVRBd0k
6⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlRFFuQWp1dTRiTVk
@tafaqqoh
تفقه
🔖 علامه طباطبایی رحمهالله قبل از نوشتن #المیزان شروع به نوشتن تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین
#دریافت ۲ مقاله در معرفی تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن اثر علامه طباطبایی رحمهالله
✔️ روش علامه طباطبایی (رحمه الله) در تفسیر «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» در مقایسهی اجمالی با تفسیر «المیزان»
🌐 https://jqst.ut.ac.ir/article_51936.html
✔️ علاّمه طباطبائی (رحمه الله) و تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن
🌐 http://tat.atu.ac.ir/article_5713.html
@tafaqqoh
#پژوهش_لغوی
#روز_مهندس
✔️ ۵ اسفند، بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی رحمهالله
✔️ علامه حسنزاده آملی حفظهالله:
#هندسه از #لغت_فارسی «اَندَزَه» مخفّف کلمه «اندازه» گرفته شده است؛ عرب #اندزه را معرّب و همزه را قلب به هاء کردهاند. زیرا از تلفظ همزه ابا دارند؛ چنانکه در شرح شاطِبی و مجمع البیان آمدهاست.
ایشان میکوشند #همزه را تخفیف دهند و در این تخفیف همزه را قلب به «واو»، «الف» و «یاء» مینمایند. نمیگویند: «أ أنتَ قُلْتَ؟» بلکه میگویند: «آنْتَ»؛ تلفظ همزه را مانند تجشُّع یعنی #آروغ زدن میدانند.
به همین جهت میگویند: اگر در قرآن همزه نبود، ما آن را اصلاً تلفظ نمیکردیم!
اینجا نیز همزه «أندزه» را به «هاء» و «ز» را به دلیل قرب مخرج به «س» تبدیل کردند.
اسم فاعل آن #مهندس است. در #کافی از امام صادق علیهالسلام منقول است: حضرت به یونس بن عبدالرحمن فرمود: «ما الْقَدرُ؟» آیا میدانی قدر چیست؟ #قدر، ایجاد شیء به حد معین میباشد؛ در مقابل #قضا که #حکم_کلی است. قدر پیاده شدن کلیات در حدّ معیّن است؛ «فَتَعلَمُ ما القدر؟ هي الهندسة» یعنی قدر اندازه است.
📚 شرح فارسی الاسفار الاربعة، ج ۱، پاورقی ص ۱۵۹
@tafaqqoh
📚 #دریافت_کتاب این الرجبیون؟
أعمال شهر رجب الأصبّ
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlN1Nha0Jxc2ItN2s
@tafaqqoh
#دریافت_کتاب ماه رجب، ماه یگانه شدن با خدا
🖊 استاد اصغر طاهرزاده زید عزه
🌐 http://lobolmizan.ir/book/1192
@tafaqqoh
🔊 معرفی ۵ پایگاه اینترنتی برای #دریافت_صوت دروس حوزوی
«طلبگی تا اجتهاد»: دروس مدرسه علمیه معصومیه قم
🌐 http://tt-ej.ir
«صُدا»: صوت اساتید مطرحِ فعلی حوزه
🌐 http://soda96.ir
«شیعه درس»: آرشیو صوتهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه (فارسی و عربی)
🌐 http://Shiadars.ir
«دایرة المعارف الحوزویة»: دروس حوزه علمیه نجف، کربلا، قم (عربی و فارسی)
🌐 http://howza.net
«درسگفتار»: ارائه صوت برخی دروس، همگام سازی شده با متن کتاب و تقریر درس
🌐 https://darsgoftar.net
@tafaqqoh
📚 #دریافت_تقریرات دروس #خارج_فقه استاد شهیدی دامت برکاته
🖊 به قلم شاگردانِ حضرت استاد
🌐 https://b2n.ir/066879
⬇️ ⬇️ ⬇️
@tafaqqoh
📚 #دریافت_تقریرات #دروس_خارج #فقه استاد شهیدی دامت برکاته
🖊 به قلم شاگردان حضرت استاد
✔️ #مکاسب محرمه (zip)
https://b2n.ir/474354
✔️ #ربا در اوراق نقدیه (#پول، #چک و...)
https://b2n.ir/747839
✔️ #کذب
https://b2n.ir/208231
✔️ #ریش_تراشی
https://b2n.ir/561831
✔️ #استمناء
https://b2n.ir/117407
✔️ #التذاذ_جنسی
https://b2n.ir/114467
✔️ #غیبت
https://b2n.ir/077874
✔️ #قمار
https://b2n.ir/031465
✔️ آلات #لهو و #غنا
https://b2n.ir/758551
✔️ #مجسمه سازی
https://b2n.ir/084742
✔️ #کتاب_الحج (zip)
https://b2n.ir/321348
✔️ #کتاب_الصلاة
https://b2n.ir/259127
✔️ #قاعده_لاضرر
https://b2n.ir/450017
✔️ #رؤیت_هلال
https://b2n.ir/001885
✔️ لزوم رؤیت هلال با #چشم_عادی
https://b2n.ir/253704
@tafaqqoh
#دریافت_کتب فقهی استاد شهیدی دامت برکاته
🖊 نوشتههای حضرت استاد که همگام با تدریسِ مباحث به قلم خودشان تدوین شدهاند.
🌐 https://b2n.ir/979322
⬇️ ⬇️ ⬇️
@tafaqqoh
#دریافت_کتب فقهی استاد شهیدی دامت برکاته
🖊 نوشتههای حضرت استاد که همگام با تدریسِ مباحث به قلم خودشان تدوین شدهاند.
✔️ المُحرّمات فی الشریعة (word)
https://b2n.ir/707590
✔️ مناسک الحج و العمرة (zip)
https://b2n.ir/169040
✔️ کتاب الصلاة ۱
(pdf)
https://b2n.ir/525814
(Word)
https://b2n.ir/761837
✔️ کتاب الصلاة ۲ (pdf)
https://b2n.ir/833033
✔️ کتاب الصلاة ۳ (word)
https://b2n.ir/479665
✔️ کتاب الصلاة ۴ (word)
https://b2n.ir/519300
✔️ قاعده الزام
(Word)
https://b2n.ir/665083
(Pdf)
https://b2n.ir/015613
✔️ القواعد الفقهیة
(Word)
https://b2n.ir/526372
(Pdf)
https://b2n.ir/647502
@tafaqqoh
💢 شبکه مجازی طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی کل کشور
🔹️ اطلاعرسانی اخبار و اطلاعیههای دورههای #طرح_ولایت
🔹 بازنشر تصاویر و کلیپهای دورههای مختلف طرح ولایت
🔹️ مرور بیانات رهبری در دیدارهای مختلف با دانشپژوهان طرح #ولایت
🔹 بررسی نشریات دانشجویی منتشر شده در دورههای مختلف #طرح ولایت
🔹️ بازنشر #صوت سخنرانی اساتید بصیرتی در جمع دانشپژوهان دورههای مختلف طرح ولایت
🔹 و...
🔸 اینستاگرام:
🆔 https://instagram.com/tvelayat
🔸 ایتا:
🆔 https://eitaa.com/tarhe_velayat
💢 رسانه جامع آموزش #غیر_حضوری اندیشه اسلامی:
🔹 آموزش غیرحضوری و #چندرسانهای کتابهای طرح ولایت (دوره ۶ جلدی آموزش مبانی اندیشه اسلامی)
🔹 معرفی منابع #تکمیلی با موضوع اندیشهی اسلامی
🔹 معرفی، بررسی و مرور گزیده آثار و نکات شهدای اندیشهی اسلامی
🔹 مرور و شرح احادیث #اخلاقی
🔸 اینستاگرام:
🆔 https://instagram.com/Islamlms
🔸 ایتا:
🆔 https://eitaa.com/Islamlms
@tafaqqoh
⬛️ خبر درگذشت استاد سید هادی خسروشاهی رحمهالله (زاده ۱۳۱۷ در تبریز) اندوه عمیقی در دلِ دوستدارانِ او ایجاد کرد؛
حشَرَه اللهُ مع الاولیاء.
اندیشمندی پرتلاش و کمحاشیه که در کارنامهاش فعالیتهای ماندگاری دیده میشود:
✔️ سفیر ایران در واتیکان
✔️ تأسیس مرکز بررسیهای اسلامی
✔️ حفظ و نشر آثار مرحوم علامه طباطبایی أفاض اللهُ علینا مِن بَرکات تُربَتِه
✔️ تأسیس مجلات فرهنگی و انتشارات
✔️ تألیفات مفید به ویژه در زمینهی جریانات فرهنگی، تاریخی و شخصیتهای معاصر
✔️ ترجمه برخی کتب اندیشمندان جهان اسلام از عربی به فارسی
و...
◾️ پایگاه شخصی:
🌐 khosroshahi.org
◾️ پایگاه مرکز بررسیهای اسلامی:
🌐 iscq.ir
@tafaqqoh
🔊 #دریافت_صوت ۱۶۰ جلسه درس خارج فقه؛ مبحث #ولایت_فقیه و #حکومت_اسلامی
🎙 آیةالله محمد مؤمن اعلی الله مقامه
🌐 http://m-momen.ir/post/15
@tafaqqoh
تفقه
🔊 #دریافت_صوت ۱۶۰ جلسه درس خارج فقه؛ مبحث #ولایت_فقیه و #حکومت_اسلامی 🎙 آیةالله محمد مؤمن اعلی الله
📚 #دریافت_کتاب الولایة الالهیة الاسلامیة او الحکومة الاسلامیة / ۲ مجلد
🖊 آیةالله محمد مؤمن قمی اعلی الله مقامه
🔹 پی دی اف #pdf
🌐 https://archive.org/details/overalllibrary_gmail_20170224_1026/mode/2up
🔹 نرمافزار اندروید #apk
🌐 http://bayanbox.ir/id/7923516557737958324?download
🔹 مطالعه برخط #online
🌐 http://ito.lib.eshia.ir/84251/1/1
@tafaqqoh
📚 #دریافت_کتاب از آیةالله سید کاظم حائری دامت برکاته در زمینه #حکومت_اسلامی و #ولایت_فقیه
🔖 ولایة الامر فی عصر الغیبة
(۱۴۱۰ هـ.ق / ۱۳۶۸ هـ.ش)
✔️ مطالعه چکیدهی #روان و خواندنی که به قلم استاد سید علیاکبر حائری دام عزه (برادر کوچکترِ مؤلف) ابتدای کتاب آمده برای آشنایی با نظریات مطرح شده در کتاب بسیار سودمند است.
#pdf
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlV19ZQUsxWHB5bjA
#online
🌐 http://ar.lib.eshia.ir/72001/1/6
🔖 أساس الحکومة الإسلامیة، دراسة الاستدلالیة مقارنة بین الدیمقراطیة و الشّوری و ولایة الفقیه»
(۱۳۹۹ هـ.ق / ۱۹۷۹ م)
✔️ مقایسه سه #نظام_حکومتی: #دموکراسی، #شورایی و #ولایت فقیه
#pdf
🌐 http://alfeker.mediafire.com/file/haj3kr8q41uwpkj
#online
🌐 http://lib.eshia.ir/72006/1/4
@tafaqqoh
📚 #دریافت_کتاب نظام حکومت در اسلام
🖊 آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه
✔️ #معرفی_کتاب (بخشی از پیشگفتار)
تاريخ تأليف اين كتاب، بر حسب آنچه در پايان كتاب آمده، سال ۱۳۹۶ قمرى است كه برابر با سال ۱۳۵۵ شمسى يعنى دو سال پيش از پيروزى #انقلاب_اسلامى است. چاپ سوم اين كتاب در دى ماه ۱۳۵۷ در تيراژ ده هزار نسخه صورت گرفته و جمعاً در قطع رقعى ۱۳۶ صفحه مىباشد.
لازم به يادآورى است كه ايشان مباحث مربوط به #حكومت_اسلامى را در مجلد چهارم #منهاج_الفقاهة [در شرح و تعلیقه بر مکاسب مرحوم شیخ انصاری، صص ۲۸۳ تا ۳۰۴ بر اساس چاپ انوار الهدی قم] و همچنين مجلد ۱۶ [در پیشگفتار کتاب مجلد ۱۸ نوشته شده است؛ شاید بر اساس چاپ قدیم باشد شاید هم اشتباه!] از موسوعه فقهیشان با عنوان #فقه_الصادق [ در شرح تبصرة المتعلمین مرحوم علامه حلی، ذیل عنوان «ولایة الحاکم الشرعی» صص ۱۶۷ تا ۱۸۴ بعد از عنوان «ولایة النبی صلّی اللّه علیه و آله و الامام علیه السلام»] آوردهاند. [بر اساس چاپهای ۲۶ جلدی منشورات الاجتهاد قم و دارالکتاب قم که مجلد شانزدهم، «تتمة کتاب المتاجر» است.]
مبناىِ نظرىِ كتاب #نظام_حكومت در اسلام، #اعتقاد به ولايت فقيه به معناى داشتن #رهبرى_سياسى و #تسلط بر امورى است كه در اصطلاح روز به آن حكومت و #دولت گفته مىشود. ....
كتاب بسيار كوتاه، #مختصر و #عمومى است، اما به لحاظ تاريخى به عنوان متن مهمى كه در شرايطى بسيار حساس نوشته شده، از آن ياد شدهاست.
@tafaqqoh
نظام حکومت در اسلام.pdf
970.2K
📚 #دریافت_کتاب نظام حکومت در اسلام (ویراست جدید)
🖊 آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه
✔️ ۲ نکته دربارهی کتاب:
۱. تاثیر «تنبیه الامة» مرحوم میرزای نائینی بر کتاب مشهود است.
۲. در فصل سوم به پاسخ اشکالات سندی و دلالیِ استادشان مرحوم محقق خویی و دیگران نسبت به #ادله_نقلی ولایت فقیه پرداختهاند.
🔹 مطالعه برخط:
#online
🌐 http://rohanibook.com/view/fa/book/bookview/text/311/1/16
🔹 #قائمیه (چاپ سوم سال ۱۳۵۷)
🌐 https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=2197&Itemid=167&lang=fa
@tafaqqoh
🖊 یادداشت استاد رسول جعفريان دام عزه پيرامون كتاب «نظام حكومت در اسلام» آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه که در مقدمه ویراست جدید کتاب آمدهاست.
📚 بر گرفته از «مجموعه رسائل سياسى ـ اسلامى سالهاى ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷» / چاپ مركز اسناد انقلاب اسلامی
اين كتاب در سيزده فصل تنظيم شده كه سرفصلهاى آن چنين است:
🔹 فصل اول: لزوم تشكيل حكومت
🔹 فصل دوم: آيا حكومت در اسلام انتصابى است؟
🔹 فصل سوم: حاكم از نظر اسلام
🔹 فصل چهارم: طرز حكومت اسلامى
🔹 فصل پنجم: برنامه حكومت اسلامى
🔹 فصل ششم: حاكم در حكومت اسلامى امتيازى ندارد.
🔹 فصل هفتم: وجوب اطاعت حاكم
🔹 فصل هشتم: مدت حكومت حاكم
🔹 فصل نهم: تعيين حاكم در صورت تعدد
🔹 فصل دهم: لزوم تصدّى مقدار ممكن از وظايف حاكم
🔹 فصل يازدهم: لزوم محدود نمودن حكومت
🔹 فصل دوازدهم: عالمِ تابع حاكم جور، آفت دين است.
🔹 فصل سيزدهم: سكوت عالِم جايز نيست.
نويسنده در مقدمه كتاب از نقش پيامبر (صلى الله عليه و آله) به عنوان يک حاكم اسلامى ياد كرده و بر اين باور است كه با #انحراف امامت از مسير خود، علما نيز از قلم زدن در آن باره خوددارى كردند. در اين اواخر، با برآمدن #استعمار، نظريه #جدايى دين از سياست پديد آمد و به اين ترتيب باز هم بحث از حكومت اسلامى به عنوان يكى از #كهنترين اصول اسلامى به فراموشى سپرده شد.
ايشان با اظهار تأسف از اينكه در #مشروطه از قوانين #غربى استفاده كردند، از اينكه اخيراً كسانى روى نظريه حكومت اسلامى كار كرده و تلاش كردهاند تا در آن باره بحث كنند، اظهار #شعف كرده است. بحث ايشان درباره ولايت فقيه نيز طى #درس_خارج_فقه ايشان مطرح شده و در پايان با طرح #سيزده پرسش اصلى، طرح تنظيم نهايى كتاب را در سيزده فصل ريختهاند.
🔹 فصل اول با عنوان لزوم تشكيل حكومت، بحث از ضرورت حكومت اسلامى است. آياتى كه حكومت را به خدا و رسول و #اولى_الامر واگذار كرده مهمترين #مستند قرآنى است. به علاوه، اسلام #مؤسسات_اجرايى داشته و روش حكومت پيامبر نيز شاهد اين مدعاست. به علاوه، قوانين فقهى، مانند احكام #دفاع_ملى، احكام جزايى و مالى و احقاق حقوق همه نشانگر آن است كه اسلام سر و كار #مستقيم با حكومت دارد.
🔹 در فصل دوم به چگونگى انتخاب حاكم پرداخته شده است. دو راه وجود دارد #انتصاب و #انتخاب توسط مردم. از نظر مؤلف، حاكم اسلام #انتصابى و از #طرف خداست و افزون بر پيامبر و امامان معصوم كه از طرف خدايند، در عصر غيبت، فقها هم #منصوب از طرف ائمه هستند. ايشان سپس به راه انتخاب پرداخته و شرحى از #مفاسد دموكراسى غير هدايت شده بيان مىكند. در ضمن اشاره به انديشه تازه ظهور ميان برخى از روشنفكران اشاره دارد كه #دموكراسى عمومى را نمىپذيرند و انتخاب را تنها در جوامع پيشرفته راه درست مى دانند.
🔹 پرسش اصلى در فصل سوم آن است كه حاكم اسلامى از نظر اسلام چه كسى است. به علاوه، يک حاكم اسلامى، چه ويژگىهايى بايد داشته باشد. ايشان تأكيد دارد كه بحث دين و فقه #تنها تبيين احكام فقهى نيست، بلكه تأسيس يك #نظام_عادلانه_اجتماعى نيز هست. #انبياء نيز براى تحقق همين امر آمدهاند. به نوشته اين مؤلف «يكى از وظايف بسيار مهم رسول الله (صلى الله عليه و آله) #تشكيل حكومت اسلامى و برپا كردن نظام اجتماعى عادلانه و اجراى احكام و قوانين الهى است». بنابر اين با وجود پيامبر و امام معصوم، پاسخ پرسش اول روشن است. اما در عصر #غيبت، امام چه كسى خواهد بود؟ اين پرسشى است كه در بحث از ولايت فقيه دنبال مىشود. مؤلف در اينجا، به يک يک #ادله_ولايت_فقيه از #روايات موجود استدلال كرده و به #اشكالاتى كه در اينباره شده يا مىتواند بشود، #پاسخ داده است. در واقع اين بحث، #اصلىترين بحث كتاب است كه اختصاص به موضوع #اثبات ولايت فقيه دارد. روايات مربوط به اينكه «علما ورثه انبياء هستند.»، «فقها امناى پيامبرانند.»، «علما خليفه انبياء هستند.»، «رجوع در حوادث واقعه به علما و فقها»، و نيز «مقبوله عمر بن حنظله» از جمله رواياتى است كه به آنها استناد شدهاست.
اما در پاسخ اين پرسش كه حاكم اسلامى چه شرايطى بايد داشته باشد، به #شرايط كلى مربوط به #مرجعيت و نيز شايستگى، عدم #حرص به #مقام، #مطيع احكام الهى بودن و جز آن اشاره شده است.
🔽 ادامه 🔽
@tafaqqoh
🔼 🔼
🔹 فصل چهارم در موضوع طرز حكومت اسلامى است. در اين بخش، به چگونگى #شكل حكومت اسلامى پرداخته شده و موضوعاتى كه مربوط به #ساختار_كلى نظام اسلامى است مورد بحث قرار گرفته است. در نخستين عنوان فرعى، #نظام_شاهى مورد انكار قرار گرفته و دلايل #رد آن از كتاب و سنت و #عقل ارائه شدهاست. بحث از #دموكراسى در ادامه آمده و ضمن شرح انواع دموكراسى، اشكالات اين نوع نظام بيان شده است. حاكميت #اقليت_ممتازه يا حكومت #اريستقراطى نيز مورد نقادى مؤلف قرار گرفته و در ادامه عيبهاى حكومت #ماركسيستى هم كه حكومت #اقليت_بر_اكثريت است نيز شرح داده شده است.
اما حكومت اسلامى، مهمترين ويژگىاش، آن است كه قوانين آن #آسمانى است. مجرى آن نيز پيامبر و امام است و بنابراين از #بنياد با انواع حكومتهاى غيردينى تفاوت دارد. بنابراين تا وقتى #قانون_الهى هست، كسى حق وضع قانون ندارد. #استنباط قوانين هم به عهده #مجتهدين است و بايد مطابق آن عمل شود. مىماند مسائل مربوط به #قوانين_فرعى كه در فقه مورد بحث قرار نگرفته يا #مسائل_اجرايى. در اين موارد نيز آنچه بايد از متون كلى فهميده شود به عهده #مجتهدين است، اما حاكم اسلامى كه خود يک #مجتهد است، بايد افراد زبدهاى براى #مشاوره برگزيند. از نظر مؤلف، #شورى به معناى #مشورت است و يک #مجلس_مشورتى مىبايست در كنار حاكم وجود داشته باشد. وى با استناد به آيات و روايات و #سيره_عملى پيامبر (صلى الله عليه و آله) لزوم عمل بر اساس مشورت را بيان كرده و حتى اگر موجب نوعى #ضرر_احتمالى هم باشد، مصلحت را در آن مىبيند كه حاكم به رأى مشاورين #احترام بگذارد، كما اينكه پيامبر در #اُحد چنين كرد.
عنوان ديگرى كه در اين فصل مورد بحث قرار گرفته اين است كه حكومت اسلامى بر دو اصل #حرّيت و #مساوات استوار است. وى در اينجا مطالبى را از كتاب #تنبيه_الامه مرحوم نائينى نقل مىكند و اين نقلها تا آخر كتاب در بخشهاى مختلف ادامه مىيابد. در واقع، مؤلف در نگارش #نيمه_دوم كتاب، #متأثر از آراى مرحوم نائينى است. نمونههايى كه در اين بخش از سيره پيامبر (صلى الله عليه و آله) و امام على (عليه السلام) نقل شده، تقريباً همگى برگرفته از كتاب ياد شده مىباشد. توجه داريم كه مرحوم نائينى بر حسب ارادهاى كه در #دفاع از #مشروطه داشت، رويكرد جدىاش دفاع از #حريت و #مساوات بود و نمونههايى كه از تاريخ انتخاب مىكرد، در همين دايره بود.
🔹 عنوان فصل پنجم #برنامه حكومت اسلامى است. مقصود آن است كه پس از تبيين آنكه «حاكم اسلامى چه كسى است؟»، كه كسى جز #مجتهد متدين و عالم نيست، نظام اسلامى با چه ترتيبى بايد شكل بگيرد. در واقع، سيستم اجرايى آن چگونه خواهد بود. #وزارت يكى از مناصبى است كه در #دولت_اسلامى وجود خواهد داشت. مؤلف براى مثال از چند وزارت خانه مانند #فرهنگ، #بهدارى و #اقتصاد ياد كردهاست. در اينجا به مناسبت وزارت اقتصاد، #اصول_اساسى_اقتصاد_اسلامى را با رعايت جنبه #عدالتخواهانه مورد بحث قرار دادهاست. #اصل_اشتراک در نيازمندىهاى عمومى، #انفال، حقوق واجبه شامل #خمس و #زكات، #انفاق، #تعاون عمومى، #تكافل_اجتماعى و اقتصاد اسلامى از اساسىترين اصول اقتصاد حاكم بر حكومت اسلامى است. وى سپس با اشاره به #وزارت_دفاع و جنگ و اينكه حكومت اسلامى بايد در #نهايت_قوت_نظامى باشد از وزارت #تظلمات ياد كرده و اينكه اين وزارت خانه با همه اهميتى كه براى دفاع از #حق و #مقابله با #ظلم دارد، در دنياى اسلام مورد #فراموشى قرار گرفته است. وى بحثى هم درباره خطر #رياست_خواهى و نيز شرايطى كه #صاحب_منصبان دولت اسلامى بايد داشته باشند ارائه كرده است.
🔹 فصل ششم كتاب با عنوان «حاكم در حكومت اسلامى امتيازى ندارد.» مختص به بحث درباره اين نكته است كه در نظام حكومتى اسلام، حاكم در #رديف ساير مردم بوده و لازم است تا زندگى #سادهاى داشته، #همطراز با سطح زندگى #فقيرترين مردم روزگار را بگذراند. به علاوه، در حكومت اسلامى، مردم #حق_مراقبت دارند و حاكم در مقابل ملت #مسؤول است.
🔹 فصل هفتم درباره وجوب اطاعت از حاكم است كه در آيات قرآن هم با تعبير «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم» روى آن تأكيد شده است. درست است كه مقصود از اولى الامر، ائمه طاهرين است، اما #ملاک اصلى كه حكومت و تسلط است، در بقيه موارد هم اطاعت را #واجب مىكند. ايشان در اين باره به رواياتى كه روى «سمع و طاعت» تكيه دارد، استناد كرده است. طبيعى است كه اطاعت در اينجا مطلق نيست و مشروط به آن است كه حاكم #عادل بوده مطابق احكام اسلامى عمل كند.
🔽 ادامه 🔽
@tafaqqoh