eitaa logo
شجر
1.1هزار دنبال‌کننده
777 عکس
38 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
چند نکته درباره وفاق 🔶 اولا مساله وفاق مهم است، چون رهبری تقریبا در تمام سخنرانی‌های خود در این چند ماه اخیر به گونه ای به این مقوله اشاره کرده. وفاق مهم است چون تاکید رسانه های دشمن روی این نقطه است. وفاق مهم است چون اگر دولت موفق نشود همه ضرر میکنیم، حرکت انقلاب ضرر میکند. وفاق مهم است چون جریان دوقطبی‌زی که هویتش به دشمنی است در این انتخابات فرصت جولان و یارگیری پیدا کرد و راه سر به راه کردن بخشی از آن و همینطور روشنگری مردم نسبت به آنها تمرکز بر مقوله وحدت و رسوا کردن وحدت شکنان است. این جریان هم وحدت بین انقلابیون و هم وحدت بین مردم را نابود می‌کنند به اسم انقلاب. وفاق مهم است چون جنگ با اسرائیل به نقطه های مهمی رسیده، پیام ضعف به آنها رساندن، ضربه به کل جبهه مقاومت است. خلاصه وفاق مهم است چون مردم مهمند چون اسلام مهم است. 🔶 ثانیا اگر عده ای خیال می‌کنند فقط با شعار وفاق، این دولت موفق می‌شود اشتباه میکنند. این دولت باید جوان گرایی کند، متعهدین انقلابی را پای کار آورد، عدالت را جدی بگیرد، مشکلات اقتصادی و سفره مردم را چاره کند، پیرمرد بازی، جناحی‌گری، رها کردن اصول به نفع فروع و در یک کلام جدی نگرفتن بیانات رهبری، باعث می‌شود همه ضرر کنیم. سخنان رهبری در اولین جلسه هیات دولت مهم بود. همه اش. جریان انقلابی هم موظف است خواسته های رهبری را مطالبه کند، مطالبه امروز ما، کمک به دولت است، اگر عده ای وفاق را بهانه خاموش کردن مطالبه گری کنند کژراهه می‌روند و موتور حرکت کشور را که جوانان انقلابی اند، خاموش می‌کنند. 🔶 ثالثا مراقب داشته هایمان باشیم، بسیاری از نخبگان انقلابی و مدیران خود را قدر بدانیم و نگذاریم در فضای بی اخلاق مجازی، مورد بی اعتمادی قرار بگیرند. نقد کنیم اما اعتمادها را از بین نبریم. 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
چرا ایران هنوز "حمله تلافی جویانه" انجام نداده است؟ 🔶 بسیاری از تحلیلگران و مردم کوچه و بازار پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، انتظار واکنش سریع و قاطع ایران را داشتند. رهبری معظم هم دستوراتی برای انتقام از اسرائیل داده بود. بسیاری از مقامات غربی و رژیم صهیونیستی هم انتظار این اقدام را داشتند، اما وضعیت به گونه دیگری رقم خورد. 🔶 هفته گذشته، سخنگوی سپاه پاسداران گفت که آنها «اقدام عجولانه» انجام نخواهند داد. اما چه اتفاقاتی افتاد که تاکتیک ایران تغییر کرد؟ تهدیدهای اولیه که وعده حمله سریع را می‌داد جای خود را به استدلال سنجیده داده است. 🔶 احتمالاتی وجود دارد: 1⃣ تلاش‌های دیپلماتیک رهبران جهان ممکن است نقشی در متقاعد کردن ایران برای تأخیر یا تجدید نظر در واکنش خود داشته باشد. 2⃣ ترفند پیشنهاد مذاکره برای آتش بس از طرف آمریکا میتواند ترمز ایران را کشیده باشد چرا که اگر حمله ای صورت بگیرد جهانیان و حتی مردم غزه ایران را مانع آتش بس خواهند شناخت! 3⃣ ترس از افتادن در دام اسرائیل. تل آویو در تلاش است تا درگیری مستقیم با ایران را شروع کند، چرا که رژیم صهیونیستی فقط از این طریق به راحتی می تواند ایالات متحده را در این درگیری مستقیم در کنار اسرائیل قرار دهد و تعادل نظامی را تا حد زیادی تغییر دهد. 4⃣ شروع درگیری و مداخله نظامی آمریکا میتواند شانس ترامپ را در انتخابات پیش رو برای برنده شدن بالا ببرد و این خواست و مطلوب ایران نیست. 5⃣ عدم وجود مدرک محکمه پسند علیرغم قطعی بودن این موضوع برای نقش داشتن اسراییل در ترور شهید هنیه که در صورت وقوع شروع جنگ از طرف ایران میتواند هزینه های بین المللی این اقدام را در حین و بعد از جنگ علیه ایران بالا ببرد. 6⃣ شروع درگیری از طرف ایران میتواند همبستگی را در بین ساکنین سرزمین های اشغالی بالا ببرد این در حالیست که اعتراضات مردمی در این رژیم شکل گرفته که خود باعث تحلیل رفتن دولت نتانیاهو خواهد شد و کنترل آن در توان سران این رژیم نیست. 7⃣ حمله ایران میتواند محاکمه نتانیاهو رو به تعویق بیندازد و این خود کمکی غیر مستقیم برای ابقا نتانیاهو خواهد بود. 🔶 با اینحال ایران در حال ارزیابی چشم انداز یک جنگ تمام عیار است و آگاه است که چگونه یک درگیری نظامی طولانی مدت با اسرائیل با توجه به روی کار آمدن یک دولت غربگرا می تواند اولا مشکلات اقتصادی داخلی را بدتر کند دوما نارضایتی عمومی را هم دامن بزند. 🔶 اما ایران تا الان یک استراتژی برنده را برای خود انتخاب کرده است و آن حفظ احتمال انتقام و در تعلیق نگه داشتن اسرائیل و متحدانش در ترس که هنوز تیغ بُرندگی این تاکتیک در وارد کردن آسیب به رژیم صهیونیستی، کند نشده است و اثرگذاری دارد. اثرگذاری که کمتر از حمله نظامی نیست. 🆔 @tahlil_shjr
الگوی سوم و سهم مردان؛ پدیده اَبرزن محصول کدام الگوی خانواده است؟ 🔶 انقلاب اسلامی طرحی را برای بازسازی نسبت زن و جامعه ارائه کرد که ما امروزه تحت عنوان «الگوی سوم» می‌شناسیم. این الگو اگرچه برای حیات فردی و خانوادگی زن هم سخن تازه‌ای دارد اما وجه تمایز اصلی آن با الگوهای دیگر، عنصر «رسالت اجتماعی» زن است. طرح اجتماعی کلان انقلاب اسلامی زوجیت‌پایه بوده و مرد و زن را برای دخالت در مقدّرات اساسی کشور و اهتمام به امور مسلمین «مکلّف» می‌داند. به این جملات مقام معظم رهبری (مدظله) دقت کنید: 🔶 «اینکه می‌فرماید من اصبح ولایهتمّ بامور المسلمین فلیس بمسلم. مخصوص مردان نیست؛ زنان هم باید به امور مسلمانان و جامعه اسلامی و امور جهان اسلام و همه مسائلی که در دنیا می‌گذرد، احساس مسئولیت کنند و اهتمام نمایند؛ چون وظیفه اسلامی است.» (30/7/1376). این سخن دلالت بر اصل تکلیف اجتماعی زن و مرد به نحوی مشترک دارد. یعنی اگر برای جامعه اسلامی کاری از آنها بربیاید و امکان و ظرفیتی دارند نباید دریغ کنند وگرنه باید در محضر خداوند پاسخگو باشند. 🔶 مصادیق اهتمام به امور مسلمین فی زماننا هذا به عدد ریگ‌های بیابان است. فقط مسائل اجتماعی جامعه خودمان ضرورت مشارکت فعال بانوان را بلا تردید می‌نماید. اگرچه نقطه عزیمت حل مسائل اجتماعی خانواده است و بانوان در این عرصه نقش محوری دارند اما سطحِ مشارکت برای حل مسائل اجتماعی کشور به هیچ عنوان قابل تقلیل به خانواده نیست و حضور در ساحتِ جامعه و کنشگری فعال در میدان در بسیاری از امور ناگزیر است. میدانِ سیاست، فرهنگ، سلامت و... به مشارکتِ مستقیم بانوان نیاز مبرم دارند. 🔶 درباره اهمیت و محوریت نقش بانوان در خانواده نیز که بحثی وجود ندارد و تاکیدات فراوانی در ادبیات دینی و طرح انقلاب اسلامی برای زن در این زمینه به چشم می‌خورد. حال باید پرسید مشارکت فعال در عرصات مختلف جامعه در کنار نقش‌های محوری بانوان در خانواده چگونه امکان‌پذیر است؟ تجربه تاریخی ما الگوی «اَبرزن» را برای پاسخ به این مساله معرفی می‌کند. یعنی اگر قرار به حذف یکی به نفع دیگری نباشد، تنها گزینه جمعِ جبری خانه و جامعه با پذیرش فشارهای نقشیِ مضاعف برای زن است. باید پرسید چرا ما در پاسخ به فراخوان انقلاب اسلامی برای اهتمام به امور جامعه تنها به این دو گزینه اکتفا کردیم؟ 🔶 یعنی یا به تحریف ایده الگوی سوم به نفع منویات سنت پرداختیم و به بانوان گفتیم رسالت اجتماعی شما همان ایفای مطلوب نقش‌های خانوادگی و یا در نهایت امتداد همان نقش‌ها در موقعیت‌های اجتماعی خاص مانند معلمی و پرستاری و... است و یا به زنان گفتیم فرداً وحیدا به جمع این دو عرصه مبادرت ورزند. نتیجه این شد که یا عطای مشارکت اجتماعی را به لقایش بخشیدند و یا مانند یک سوپرمن هر دو عرصه را نگهداشتند. اما آیا گزینه دیگری برای برخورداری از ظرفیت بانوان در جامعه در عین تعهد به خانواده وجود ندارد؟ حتما وجود دارد. گزینه جایگزین، ارتقاء مسئولیت‌پذیری مردان در قبال خانواده است. واقعیت این است که سازمانِ خانواده در موقعیت اکنون ما تنها یک مسئول دارد و آن هم زن است. مخاطبِ نظم هنجارین خانواده در این فضا صرفاً بانوان هستند و آقایان فقط در ساحت تامین و حمایت، خود را به خانواده متعهد و مسئول می‌دانند. غیبت مردان در خانه واقعیتِ انکارناپذیرِ الگوی خانواده معاصر ماست. 🔶 در حالی که خانواده نیاز به دو متصدّی به نحو توامان و هم‌افزا دارد. رسیدگی به امور خانه، تمشیّت و تربیت فرزندان، تدبیر اقتصاد و مصرف خانوار، مدیریت عواطف اعضاء و... همگی نیازمند مشارکت مسئولانه و هم‌افزایی زن و مرد بوده و غیبت مردان و جبران افراطیِ زنان، هم کارکردهای خانواده را مختل کرده و هم زمینه محرومیت جامعه از ظرفیت بانوان را فراهم می‌سازد. اساسا در این حالت، خانه تبدیل به «وبال» زن می‌گردد و هیچ فردی در قبال وبال احساس تعهد و علاقه نخواهد داشت. ارتقاء مسئولیت‌پذیری مردان نسبت به امور خانه به هیچ عنوان اقتضاء اختلاط نقش‌ها و برهم خوردن ساختار خانواده به نفع رویکردهای فمینیستی ندارد. بلکه منجر به بازنگری در کلیشه‌های پوسیده و مفروضات ناکارآمد درباره جایگاه مرد در خانه و در نهایت بازسازیِ موقعیت «اقتدار» می‌گردد. کنشگری ضامن اقتدار و حاشیه‌نشینی زمینه‌ساز انفعال مرد در مناسبات خانواده است. پدیده ابرزن تنها در غیاب مردانِ مقتدرِ موثر در خانه شکل می‌گیرد. ما ناگزیر از گفتگوی با مردان درباره خانواده و زنان هستیم... 🔸 : آقای دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر حوزه جنسیت 🆔 @tahlil_shjr
تعریف وفاق چیست؟ 🔶 این روزها کلیدواژه «وفاق» به یکی از پربسامدترین واژه‌های سیاسی کشور بدل شده است. رئیس‌جمهور منتخب مردم با انتخاب عنوان «دولت وفاق» تلاش کرده است خود را فراتر از جناح‌بندی‌های موسوم سیاسی کشور نشان دهد. تعبیر دولت وفاق مدنظر او البته مفهومی مبهم است که نیازمند تعریف ابعاد آن است، اما آنچه در قالب بستن اعضای کابینه ظهور پیدا کرد، استفاده از چهره‌هایی متفاوت از جناح‌های سیاسی گوناگون کشور است. کابینه‌ای که در آن افراد با گرایش‌های سیاسی متفاوت در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بر مشکلات کشور فائق آیند. 🔶 اما واژه وفاق، واژه‌ای نیست که آقای پزشکیان مبدع آن در ادبیات سیاسی کشور بوده باشد و بارها این واژه و واژه‌های مشابه آن، همچون همدلی و وحدت و ... از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی به کار گرفته شده است. معظم‌له در سخنرانی‌های متعددی ابعادی از مفهوم وفاق را شرح داده‌اند که این روزها می‌تواند مورد استفاده و استقبال دست‌اندرکاران و طراحان ایده دولت وفاق قرار گیرد. 🔶 رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در طول سالیان متمادی تلاش‌های مستمری را برای همدلی و وفاق میان همه ملت و جریان‌های سیاسی و مسئولان کشوری دنبال کرده‌اند. در دوران دوم خرداد که با میدان‌داری رادیکال‌ها، فضای دوقطبی‌سازی جامعه تشدید شده و برخی از تفرقه‌افکنان میدان‌دار شده بودند، حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام اسلامی فرمودند: «خیلی از کارهایی که به نظر نشدنی می‌آید، شدنی است؛ در صورتی که مسئول، برای این کار متفرّغ باشد. این اختلافات و دعواها نمی‌گذارد شما متفرّغ باشید. وجود اینها در دولت، مجلس، قوّه‌ قضائیه، داخل یک قوّه، بین دو قوّه، چیز بسیار بدی است. از جمله چیزهایی که بسیار بد است، این‌گونه اختلاف‌هاست. اینها را باید علاج کنید. البته الان بنده دوستانه و برادرانه عرض می‌کنم و واقعاً به عنوان نصیحت عرض می‌کنم که اینها را علاج کنید؛ اما اگر آدم ببیند همه می‌خواهند علاج کنند، ولی چند نفر نمی‌گذارند - چهار نفر این‌جا، چهار نفر آن‌جا نمی‌گذارند - مجبوریم کسانی را که نمی‌گذارند وفاق به وجود آید، به‌گونه‌ای علاج کنیم!» (21/9/1380) 🔶 دعوت رهبری منحصر به اصلاح‌طلبان نبوده است و معظم‌له بارها از اصولگرایان نیز طلب وفاق و همدلی کرده است که برجسته‌ترین آنها در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که به آیت‌الله شهید رئیسی تعلق گرفت، است. معظم‌له در آن دیدار با صراحت اعلام داشتند: «دولت باید مظهر وفاق باشد. بعضی از این تغایرهای موهومی را که در بین مردم وجود دارد، بایستی با نگاه وفاق‌آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم این توهّمات را تضعیف کرد. حالا ممکن است این نگاه‌ها، این اختلاف نظرها بکلّی از بین نرود، لکن بایستی از تأثیرگذاری آنها در حرکت جامعه جلوگیری کرد.» (12/5/1400) 🔶 «وفاق» مانند هر کلیدواژه دیگری نیازمند تعریف است و رئیس جمهور باید در این مسیر پیشگام باشد و اجازه ندهد دیگرانی به جای او در مقام تعریف قرار گیرند و آن را تحریف کنند. آقای پزشکیان که ارادت و تعلق خود را به رهبری و گفتمان او بارها ابراز داشته است، خوب است که در تعریف وفاق مدنظر خود نیز همین مسیر را طی کند و بر تفسیر رهبری از وفاق صحه بگذارد و همان مسیر را مبتنی بر همان اصول و چارچوب ادامه دهد که حاصل آن همدلی و وفاق واقعی در کشور خواهد شد. 🔸 : آقای مهدی سعیدی 🆔 @tahlil_shjr
چگونه می‌توان پیوست عدالت را به قاعده‌ای در حکمرانی کشور تبدیل کرد؟.pdf
112.9K
چگونه می‌توان پیوست عدالت را به قاعده‌ای در حکمرانی کشور تبدیل کرد؟ 🔶 نیازمند ساخت اکوسیستم پیوست عدالت اجتماعی و تشکیل درست زنجیره تولید علم و تربیت نیرو تا نهادسازی در این عرصه هستیم. پیوست عدالت، هر نوع نقد از منظر عدالت نیست. نظام‌مندی و چند بعدی بودن، وجه ممیزه پیوست عدالت از بررسی خبرگانی و نقادی تخصصی است. حرکت همزمان در دو نهاد سیاست و اداره و نهاد علم، برای تحقق پیوست عدالت ضرورت دارد و این جریان تقاضای پیوست‌نگاری از سوی نهاد سیاست و اداره است که می‌تواند نهاد علم را به حرکت درآورد. سفارش پروژه‌های واقعی در مورد برنامه‌های واقعی به نهاد علم و نهادهای واسط علم-عمل برای پروژه‌های مهم و منتخب دستگاه‌ها بر اساس فناوری‌های تولید شده، می‌توانند زمینه یادگیری و تکرار پیوست‌نگاری در دستگاه‌های مختلف را فراهم کنند. از جمله این فناوری‌ها، نرم افزار عمومی پیوست عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام است که در دیدار ۶ شهریور ۱۴۰۳ رهبر معظم انقلاب اسلامی با دولت چهاردهم مورد اشاره قرار گرفت. 🔸 : آقای محمدصادق تراب‌زاده جهرمی؛ پژوهشگر عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🆔 @tahlil_shjr
جمعه سیاه یا سپید؟! 🔶 امروزه بازار جنگ روایتها در کشور ایران اسلامی ما بسیار گرم و داغ است و این جنگ به طرزی افکار عمومی جامعه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد که گویی عده‌ای سیاه را سفید و سفید را سیاه می‌بینند. یکی از دلایل ضربه خوردن کشور و ملت ما از دشمنان در مقاطع زمانی مختلف، فراموشی تاریخ واقعی دوران قبل از انقلاب در گذر زمان بوده است، دورانی که سرشار از حوادث گوناگون، سرکوب‌ها، تظاهرات، شکنجه‌ها و کشتار بوده است‌. 🔶 یکی از حوادث مهمی که مهر تاییدی بر دیکتاتوری و جنایت محمدرضا پهلوی بوده قیام خونین روز جمعه ۱۷ شهریور در میدان شهدا (ژاله سابق) است که تعداد زیادی از مردم با فشنگهای سربی داغ ارتش رژیم شاهنشاهی سرکوب و شهید شدند. البته تا پیش از این نیز شاهد قیامهای متعدد مردمی نیز بوده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به قیامهای ۱۵ خرداد سال۴۲، قیام ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ قم، قیام ۲۹ بهمن تبریز سال ۱۳۵۶ و ... اشاره نمود. 🔶 قیامهایی که حکایت از ظلمها، ستمها و فسادهای درباری محمدرضا پهلوی و اطرافیانش می‌باشد که با پیروزی انقلاب اسلامی و فرار شاه خائن، مردم کشورمان، خوشحالی وصف‌ناپذیری را از خود ابراز نمودند. انقلاب اسلامی از زمان پیروزی تا به اکنون تهدیدات و حوادث سختی را گذرانده و می‌گذراند اما آنچه که مهم است اینکه باید در خصوص تاریخ واقعی در قبل و بعد از انقلاب روایتگری صحیح صورت گیرد. 🔶 امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که دشمنان ایران و اسلام با غول های رسانه‌ای خود اعم از ماهواره‌، فضای مجازی و ... سعی دارند از دوران پس از انقلاب، دورانی سیاه و سرشار از عقب‌ماندگی، بدبختی، ظلم و ستم و دوران قبل از انقلاب را سراسر زیبایی و پیشرفت، دموکراسی و خوشبخت بودن مردم معرفی نمایند. بنابراین لازم و واجب است بر اساس منویات مقام معظم رهبری (مدظله) جهاد تبیین جدی گرفته شود و در خصوص وقایع قبل از انقلاب بخصوص قیام خونین ۱۷ شهریور و سایر اتفاقات از این دست، تبیین و روشنگری خلاقانه‌ای صورت گیرد و الا ملّتی که تاریخ خود را نداند، محکوم به تکرار دوباره آن خواهد بود. در پایان، عرایضم را با سخنان مقام معظم رهبری (مدظله) به پایان می‌رسانم که فرمودند: «شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 🔸 : آقای محسن صیاد قنبری 🆔 @tahlil_shjr
بحران‌های عمیق، متوالی و متعدد رژیم صهیونیستی 🔶 با توجه به پایان اعتراضات و اعتصابات در سرزمین‌های اشغالی و عدم گسترش یا تداوم آن، به نظر نتانیاهو با پافشاری بر خواسته‌های خود در مذاکرات، خطر دیگری را پشت سر گذاشت. حقیقتاً هیچکس جز نتانیاهو نمی‌توانست و نمی‌تواند رژیم صهیونیستی را تا این حد دچارهای بحران‌های عمیق، متوالی و متعدد کند و هیچکس نیز همانند وی نمی‌تواند خود را در این بحران‌ها حفظ کند! 🔶 فقدانِ انرژیِ لازمِ اعتراضات داخلی البته پیامد خطرناک دیگری نیز داشته و آن این است که نتانیاهو را به این نتیجه می‌رساند که می‌تواند دوره فرسایشی کم‌ هزینه‌تری را به جلو برده، به مرور، اسرا در داخل غزه در اثر بمباران‌ها یا دیگر شرایط کشته می‌شوند و این فضایی به نتانیاهو برای تداوم جنایت می‌دهد. 🔶 به هر روی، فقدان فشار لازم داخلی، عدم فشار جدی آمریکایی‌ها در مذاکرات و یک عامل دیگر، باند جنایتکار حاکم بر تل‌آویو را این روزها تحریک به دست زدن به ماجراجویی‌های تهاجمی جدیدی در سطح منطقه کرده است. چه از سوی ارتش و چه از سوی نهادهای امنیتی. 🔸 : محلل 🆔 @tahlil_shjr
ندیدن زحمات دولت قبل بی‌انصافی است! 🔶 به اذعان بسیاری از کارشناسان، رویکرد و جهت‌گیری دولت سیزدهم، کشور را در مسیر درست قرار داد؛ به گونه‌ای که بیشتر شاخص‌های کلان اقتصادی در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال ۱۴۰۰ بهبود یافتند. ریل‌گذاری درست کشور در دولت سیزدهم منجر به این شد تا پس از شهادت خادم جمهور، عملکرد این دولت در مجموع، بارها از سوی رهبری و اغلب کارشناسان اقتصادی مورد تمجید قرار گیرد و حتی رهبری شهید رئیسی را در تراز امیرکبیر تحلیل کنند. 🔶 با وجود این، رصد جراید و فضای مجازی نشان می‌دهد یک خط رسانه‌ای دقیقی با ظرافت و تکنیک‌های عملیات روانی به دنبال از بین بردن محبوبیت شهید رئیسی و القای ناکارآمدی او در اذهان عمومی است. این خط رسانه‌ای با ظرافت ماهرانه‌ای ضمن استفاده گزینشی از اطلاعات و برداشت‌های ناقص از آمار سعی دارد دستاوردها و موفقیت‌های دولت سیزدهم را انکار و اینگونه وانمود کند که دولت چهاردهم صرفاً یک ویرانه تحویل گرفته است! 🔶 برای نمونه، نادیده انگاشتن اقدامات دولت سیزدهم در تأمین و توسعه برق، تفسیرهای جهت‌دار از میزان ذخایره گاز و بنزین کشور، القای خالی بودن موجودی خزانه و ... مواردی هستند که جریان رسانه‌ای با دستکاری آمار، برداشت‌ها و تحلیل‌های ناقص از اطلاعات و تحریف واقعیات سعی می‌کند موفقیت‌های دولت شهید رئیسی را انکار کرده و اینگونه القا کند که دولت چهاردهم وضعیت مناسبی از زیرساخت‌ها را به نسبت سال ۱۴۰۰ تحویل نگرفته است. 🔶 فارغ از مبرهن بودن نادرستی بسیاری از ادعاهای این افراد، مسئله مهم این است که چنین دستوری از یک جریان سیاسی چه نسبتی با شعار آنها در برهه اخیر مبنی بر وفاق ملی دارد؟ وفاق ملی باید در سایه همدلی و وحدت تحقق یابد یا در سایه اتهام زنی و نادیده انگاشتن زحمات و دستاوردهای دولت گذشته؟ البته منظور این نیست که نقد نکنیم، بلکه سخن این است که چگونه نقد کنیم که پازل دشمن را در جنگ شناختی تکمیل نکنیم. اگر این جریان سیاسی مدعی است، هدف از وفاق ملی ایجاد امید در جامعه است، آنگاه این سؤال مطرح می‌شود که بزرگنمایی مشکلات کشور و ایجاد ناامیدی نسبت به آنچه با آن روبه‌رو هستیم، چگونه با هدف آنها همخوانی دارد؟ 🔶 مسئله مبارزه با فساد و حل و فصل مشکلات معیشت مردم، کارویژهٔ همه دولت‌ها بوده و بدیهی است جریان اصلاح‌طلب یا اصولگرا با آگاهی کامل نسبت به مشکلات کشور به عرصه انتخابات وارد می‌شوند و لذا آنگاه که از سوی مردم، انتخاب و مأمور تشکیل دولت می‌شوند، باید پیش از مقصرسازی دولت‌های گذشته که به ناامیدی در جامعه منجر می‌شود، همت خود را بر تحقق شعارهای خود متمرکز کنند. همچون شهید رئیسی عزیز که در بدو شروع دولت فرمودند: «تمایلی ندارم که در تریبون بگویم چه چیزی را تحویل گرفتیم... آمده‌ام که برای مردم خدمت کنم.» 🆔 @tahlil_shjr
✅ «وحدت اسلامی»؛ مسأله‌ای راهبردی 🔰 قسمت اول 📌 مروری بر بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی وحدت اسلامی در آستانه ایام هفته وحدت 🔶 اتحاد بین مسلمین از جمله اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات در اندیشه‌ی سیاسی و فرهنگی رهبر انقلاب اسلامی است. 🔸 معنا، اهمیت و ضرورت وحدت اسلامی 🔹 وحدت به معنای تمسک «جمعی» به حبل‌الله است قرآن می‌فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرّقوا». اعتصام به حبل‌الله برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما قرآن اکتفا نمی‌کند به اینکه ما را به اعتصام به حبل‌الله امر کند، بلکه به ما می‌گوید که اعتصام به حبل‌الله را در هیئت اجتماع انجام بدهید؛ «جمیعاً»؛ همه با هم اعتصام کنید... علاوه بر اینکه مسلمان باید معتصم به حبل‌الله باشد، باید این اعتصام را به همراه دیگرِ مسلمان‌ها و همدست با آن‌ها انجام دهد. ۱۳۸۵/۵/۳۰ 🔸 اتحاد مسلمین به معنای یکی شدن مذاهب اسلامی نیست مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی می‌تواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است: «ولاتنازعوا فتفشلوا». ۱۳۸۵/۵/۳۰ 🔹 وحدت یعنی ایستادگی متحدانه در برابر دشمن مشترک امروز منطقه جغرافیایی مسلمانان، مهمترین مناطق عالم است. کشورهای آنها از لحاظ طبیعی، جزو ثروتمندترین کشورهای عالم است... وقت آن رسیده است که دنیای اسلام، اتّحاد خود را حفظ کند و در مقابل دشمن مشترکی که همه گروه های اسلامی، آسیب آن دشمن را دیده‌اند - یعنی استکبار و صهیونیسم - به طور متّحد بایستد، شعارهای واحدی بدهد، تبلیغ واحدی بکند و راه واحدی را بپیماید. ۱۳۷۶/۵/۱ 🔸 وحدت مسلمین؛ مسأله‌‌ای راهبردی هدف این است که با شعار وحدت مسلمین، که شعار درست و ضروری‌یی هم است و من از قدیم این اعتقاد و تفکر را داشتم و دارم و آن را یک مسأله‌ی استراتژیک می‌دانم، یک مسأله‌ی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست... مسلمانان، بتدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌یی را کم کنند و از بین ببرند؛ چون در خدمت دشمنان است. ما با این انگیزه‌ی صحیح، مسأله‌ی وحدت مسلمین را در جمهوری اسلامی، یک مسأله‌ی اساسی قرار داده‌ایم. ۱۳۶۹/۱/۲۶ 🔹 خطرات و موانع پیش‌روی وحدت اسلامی 🔸 کج‌فهمی و بی‌اطلاعی؛ مانع اتحاد چیزهایی مانع از اتحاد می‌شود. عمده‌ی آنها بعضاً کج‌فهمی‌ها و بی‌اطلاعی‌هاست؛ از حال هم خبر نداریم؛ درباره‌ی هم توهمات می‌کنیم؛ درباره‌ی عقاید هم، درباره‌ی تفکرات یکدیگر دچار اشتباه می‌شویم؛ شیعه درباره‌ی سنی، سنی درباره‌ی شیعه؛ فلان ملت مسلمان درباره‌ی آن ملت دیگر، درباره‌ی همسایه‌اش؛ سوء تفاهم‌ها، که دشمنان هم بشدت بر این سوءتفاهم‌ها دامن می‌زنند. ۱۳۸۶/۱/۱۷ 🔹 عوامانه شدن اختلافات مذهبی؛ عامل درگیری بین مسلمانان اختلاف بین طرفداران دو عقیده بر اثر تعصبات، یک امری است که هست و طبیعی است... این اختلافات وقتی به سطوح پایین - مردم عامی - می‌رسد، به جاهای تند و خطرناکی هم می‌رسد؛ دست به گریبان می‌شوند. علما می‌نشینند با هم حرف می‌زنند و بحث می‌کنند؛ لیکن وقتی نوبت به کسانی رسید که سلاح علمی ندارند، از سلاح احساسات و مشت و سلاح مادی استفاده می‌کنند که این خطرناک است. ۱۳۸۵/۱۰/۲۵ 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#دشمن_شناسی #وحدت #اسلام_ناب #منطقه #استکبار #روشنگری ✅ «وحدت اسلامی»؛ مسأله‌ای راهبردی 🔰 قسمت اول
«وحدت اسلامی»؛ مسأله‌ای راهبردی 🔰 قسمت دوم 🔸 پیشنهادات و راهکارهایی برای تحقق وحدت اسلامی 🔹 برجستگان مبارزه‌ی با استعمار بر وحدت تکیه کرده‌اند شما می‌بینید برجستگان مبارزه‌ی با استعمار و استکبار، روی مسئله‌ی «وحدت امت اسلامی» تکیه‌ی مضاعف کرده‌اند. شما ببینید سیدجمال‌الدین اسدآبادی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) معروف به افغانی و شاگرد او شیخ محمد عبده و دیگران و دیگران، و از علمای شیعه مرحوم شرف‌الدین عاملی و بزرگان دیگری، چه تلاشی کردند برای اینکه در مقابله‌ی با استعمار نگذارند این وسیله‌ی راحتِ در دست استعمار، به یک حربه‌ی علیه دنیای اسلام تبدیل شود. امام بزرگوار ما از اول بر قضیه‌ی وحدت اسلامی اصرار می‌کرد. ۱۳۸۵/۱۰/۲۵ 🔸 وجود نبیّ مکرّم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم؛ بزرگترین مایه وحدت اسلامی وجود نبیّ مکرّم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، بزرگترین مایه‌ی وحدت در همه‌ی ادوار اسلامی بوده است و امروز هم می‌تواند باشد؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدسِ بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه‌ی مسلمانهاست و همین محوریت، یکی از موجبات انس دلهای مسلمین و نزدیکی فِرَق اسلامی با یکدیگر به حساب می‌آید. ۱۳۶۸/۷/۲۴ 🔹 مساله غدیر؛ یکی از محورهای وحدت اسلامی مسأله غدیر هم می‌تواند مایه وحدت باشد... مسأله غدیر، غیر از جنبه‌ای که شیعه آن را به عنوان اعتقاد قبول کرده است، اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است. این دیگر شیعه و سنّی ندارد. اگر امروز مسلمانان جهان و ملتهای کشورهای اسلامی، شعار ولایت اسلامی سر دهند، بسیاری از راه های نرفته و گره‌های ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد و مشکلات کشورهای اسلامی به حل نزدیک خواهد گشت. ۱۳۷۹/۱/۶ 🔸 ارشاد گروه‌های تکفیری و آگاه‌سازی مردم؛ وظیفه علما آن کسانی که بدون فهم، فهم حقیقت، بدون تقوا، جمعیت عظیمی از مسلمانان را از دین خارج می‌دانند، خارج می‌کنند، تکفیر می‌کنند این گروه‌های تکفیریِ نادان اینها را بایستی ما تا آنجایی که می‌توانیم، ارشاد کنیم؛ مردم را از اینها بترسانیم که مردمِ ما «و لتصغی الیه افئدة الذین لایؤمنون بالأخرة و لیرضوه و لیقترفوا ما هم مقترفون» بعضی‌ها به خاطر ضعف ایمان، به خاطر ضعف معرفت، مجذوب این حرفهای دشمنان می‌شوند. ما باید مراقبت کنیم. وظیفه‌ی علما، وظیفه‌ی سنگینی است. ۱۳۶۸/۷/۲۴ 🔹 منشور وحدت اسلامی را تهیه کنید علما و روشنفکران اسلام بنشینند و منشور وحدت اسلامی را تنظیم کنند؛ منشوری تهیه کنند تا فلان آدم کج‌فهمِ متعصبِ وابسته‌ی به این، یا فلان، یا آن فرقه‌ی اسلامی، نتواند آزادانه جماعت کثیری از مسلمانان را متهم به خروج از اسلام کند؛ تکفیر کند. تهیه‌ی منشور جزو کارهایی است که تاریخ، امروز از روشنفکران اسلامی و علمای اسلامی مطالبه می‌کند. اگر شما این کار را نکنید، نسلهای بعد از شما مؤاخذه خواهند کرد. ۱۳۸۶/۱/۱۷ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 🆔 @tahlil_shjr
فرمانده یگان 8200 ارتش کجاست؟ 🔶 تنها اندکی پس از عملیات «اربعین» حزب‌الله، مقامات ارشد سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی و البته جریان‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی وابسته به آنها، رویکرد تکراری خود را در پیش گرفتند و از خسارات کم این عملیات و عدم اهمیتش سخن گفتند. 🔶 البته این رویکرد رژیم اشغالگر قدس در شرایطی اتخاذ شد که سیاست سانسور شدید در اراضی اشغالی حاکم بوده است. با این همه، همچون گذشته و شبیه به آنچه درباره دوره زمانی پس از اجرای عملیات وعده صادقِ ایران شاهد بودیم، شاهد افشای تدریجی ضربات مهلک عملیات حزب‌الله لبنان به اراضی اشغالی و اهداف حساس رژیم اشغالگر قدس هستیم. 🔶 در این راستا، تنها اندکی پس از عملیات اربعین حزب‌الله لبنان، برخی از رسانه‌های عربی نظیر خبرگزاری الوطن مصر یا شبکه المنار لبنان، در خبرهایی به این مسئله اشاره کردند که فرمانده یگان 8200 ارتش رژیم‌صهیونیستی یعنی «یوسی ساریل» به هلاکت رسیده است. 🔶 یگان 8200 ارتش اسرائیل یکی از مهم‌ترین نهادهای مرتبط با دستگاه های جاسوسی رژیم اشغالگر قدس است که در حوزه سایبری فعال است و سازکارهای نظامی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها تا حد زیادی به داده‌های آن وابسته هستند. 🔶 نکته مهم اینکه پایگاه این یگان مهم اطلاعاتی در گالیلوت در اراضی اشغالی، در جریان عملیات اربعین حزب‌الله لبنان، جزء بانک اهداف این جنبش بوده و سیدحسن نصرالله از اصابت مستقیم موشک و پهپادهای حزب‌الله به این مقر خبر داده بود. در این راستا، به تازگی پایگاه صهیونیستی واللا نیز در خبری مدعی شده است، استفعای فرمانده یگان 8200 صهیونیست‌ها قریب‌الوقوع است. این خبر پس از چند روز ابهام درباره سرنوشت مبهم «یوسی ساریل» منتشر شده است. 🆔 @tahlil_shjr
درباره دوقطبی سازی! 🔶 مناقشه‌ای که این روزها بین برخی نیروهای سیاسی و رسانه‌ها درباره موضوع دوقطبی سازی پدید آمده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اهمیت دارد چون جامعه از رفتن به سمت دوقطبی ها لطمات زیادی دیده است؛ ۱۹ ارديبهشت سال ۹۵ رهبر معظم انقلاب فرمودند "دوقطبی از ضربه‌های مهلکی است که دشمن به‌دنبال آن است". دوقطبی شدن گاه برای منافع و مصالح مردم و نظام آن‌قدر سرنوشت‌ساز می‌شود که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ به یکی از عناصر سیاسی فرمودند "با ملاحظه‌ حال مخاطب و اوضاع کشور، چون دوقطبی در کشور ایجاد می‌شود و دوقطبی برای کشور مضرّ است، من صلاح نمی‌دانم وارد انتخابات بشوید". 🔶 تأکید بر دوقطبی شدن، به معنای ناديده گرفتن سلایق گوناگون و منتفی دانستن نقد که امری طبیعی و گاه لازم به نظر می‌رسد، نیست. اخیرا که واعظ معروف بر بسته شدن باب دوقطبی‌ سازی‌های مخرب تأکید کردند، برخی که خود را مخاطب این بحث دانستند، اعلام کردند که ما غیر از نقد شرایط جاری کشور کاری نکردیم. البته واعظ محترم نیز حتما در پی آن نیستند باب نقد که امری عقلی و ضروری است بسته شود. ناظر به این موضوع، رهبر معظم انقلاب ۸ آذر ۱۴۰۲ فرمودند "از دوقطبی‌های کاذب بپرهیزید. آن کسانی که مبانی، اصول، دین، انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند، برادر شما هستند، حالا گیرم یک اختلاف‌ سلیقه‌ای هم با شما داشته باشند". 🔶 در شرایط کنونی یکی از مسائل مهم که می‌تواند بین آحاد مردم دوقطبی ایجاد کند، نحوه مواجهه با دولت است. از قضا بحث واعظ محترم، معطوف به همین موضوع بود. اما جدای از این، نشانه‌هایی از دوقطبی شدن جامعه در این زمینه نیز در حال آشکار شدن است. بسیار روشن است که ایجاد "دوقطبی موافق و مخالف دولت در میان مردم" خواسته یا ناخواسته، مضرّ و سرشار از تهدید است. رهبر فرزانه انقلاب ۵ اسفند سال ۹۴ فرمودند "در ایران اسلامی یک دوقطبی‌ وجود دارد؛ دوقطبی انقلاب و استکبار". همچنین رهبر انقلاب، ۱۴ خراد سال ۹۵ فرمودند در همه‌ دولت‌هایی که بنده بعد از رحلت امام مسئولیّت داشتم، توصیه می‌کردم ملّت باید با دولت همراه باشد؛ با اینکه دولت‌ها سياست‌ها و جهت‌گیری‌های مختلفی داشتند؛ این البته با انتقاد کردن منافات ندارد. 🔶 راز و رمز حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از دولت چهاردهم نیز بر همان منطق و تجربه پیشین استوار است. اینکه رهبر حکیم انقلاب فرمودند "موفقیت دولت، موفقیت همه ماست". در این‌جا "ما" یعنی آحاد مردم و مسئولان کشور. از این منظر به راه انداختن هرگونه اقدام برای دوقطبی سازی موافقین و مخالفان دولت در جامعه- خواسته یا ناخواسته- مضر و مذموم است؛ از سوی دیگر تدارک همراهی ملت با دولت، توأم با نقد عالمانه و دلسوزانه برای تحقق منافع ملی و ایرانِ قوی ضرورت دارد. 🔸 : آقای عزیز غضنفری؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr