eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
752 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
الگوی توسعۀ غربی در ایران محکوم به شکست است 🔶 «دولت‌های جمهوری اسلامی باید توجه کنند که در یک نگاه كلان، مدرنیزاسیون و الگوی توسعۀ غربی در ایران موفق نخواهد بود؛ زیرا اعماق جامعۀ ما عاشورایی و اسلامی است و امكان تحقق توسعۀ غربی، به‌نحو‌ همه‌جانبه و در لایه‌های مختلف اجتماعی، در اینجا وجود ندارد. 🔶 اگر دولت‌های ما بخواهند تابع جریان غرب‌گرا عمل کنند، در برنامه‌ریزی‌شان شکست خواهند خورد؛ چون نمی‌توانند از سد اسلام عبور كنند و انقلاب اسلامی همچنان‌که از سرِ الگوهای بدلی همچون ترکیه عبور کرد، از سرِ آن‌ها هم عبور می‌کند.» (۱۳‌۹۲) 🔸 : آیت الله سیّد محمّدمهدی میرباقری 🆔 @tahlil_shjr
برنامه توسعه که مطرح می‌شود چیست؟ 🔶 امروزه مدیریت کشور با توجه به پیشرفت فناوری، فراگیر شدن قدرت صنعتی در رفع نیازهای انسان ها، رشد جمعیت، بهره مندی صحیح از منابع محدود، گرم شدن زمین و مسائل کلان کشوری و جهانی، به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است. در این راستا، کشور ما ایران نیز برنامه های توسعه زیرساخت های خود در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در سطح کلان کشوری و در دوره های ۵ ساله با نام برنامه توسعه و ۲۰ ساله با نام سند چشم انداز تعریف کرده است. 🔶 همه ما می دانیم هر کشوری با توجه به اینکه آن سرزمین چه فرصت ها، منابع، چالش ها و نیازهایی در زمان حال یا آینده دارد، برای پیشرفت و مدیریت خود نیاز به برنامه خواهد داشت. این برنامه ها می توانند به صورت کوتاه، میان و بلند مدت تعریف شوند. یک مدل از این برنامه ها که معمولا به عنوان پلن میان مدتی دسته بندی می شود، به نام برنامه های توسعه در ایران شناخته می شوند. 🔶 این برنامه ها دارای سه بخش کلی هستند که از آن جمله می توان به هدف ها، طرح ها و سیاست ها اشاره کرد. این پلن ها برنامه هایی را در بخش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به صورت دقیق تعریف می کنند که باعث می شود تا اجرایی شدن آنها در دوره های زمانی، منجر به دستیابی به آن اهداف، پیشرفت و توسعه شود. این پلن ها توسط مجموعه ای از دستگاه ها با نظارت همه وزرا که در راس آنها سازمان برنامه و بودجه قرار دارد، طراحی می گردد. توجه کنید که معمولا برنامه های توسعه ذیل سیاست های کلی نظام که به صورت جزئی به هر بخش اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی توصیف و تعیین می شوند و توسط ریاست جمهوری به مجلس شورای اسلامی تقدیم می گردد. سپس توسط کمیسیون های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام تکمیل و به امضای رهبری می‌رسد. 🔶 برنامه های توسعه با یک هدف برنامه ریزی می شوند. برنامه های توسعه ۵ ساله در ایران بعد از انقلاب از پایان جنگ تحمیلی یعنی از سال های ۱۳۶۸ آغاز شده و هر دوره با هدفی، برنامه ریزی آن انجام شد. اهداف این برنامه ها در طول سال‌های اخیر عبارتند از: 🔹هدف برنامه اول: بازسازی خرابی های جنگ تحمیلی. 🔹هدف برنامه دوم: تمرکز بر آزادسازی اقتصادی. 🔹هدف برنامه سوم: تمرکز بر اصلاح ساختاری. 🔹هدف برنامه چهارم: سندی دراز مدت برای توسعه ایران. 🔹هدف برنامه پنجم: پیشرفت دو شاخص پیشرفت و عدالت. 🔹هدف برنامه ششم: بررسی موضوع خاص راهبردی آب و محیط زیست، بافت های ناکارآمد شهری، توسعه صنایع کشاورزی، گردشگری، توسعه و کاربست علم و فناوری و انرژی، بهبود فضای اشتغال، رفع تبعیض و توانمند سازی، بیمه های اجتماعی، کاهش آسیب های اجتماعی، توسعه آمادگی دفاعی و امنیتی 🔹هدف برنامه هفتم: رشد ۸ درصدی اقتصادی، متوسط رشد صادرات نفتی به ۱۲.۴ درصد، متوسط رشد نقدینگی ۲۰.۴ درصد، متوسط رشد صادرات غیر نفتی به ۲۲.۶ درصد، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، حفظ ظرفیت های فعلی، افزایش تولید محصولات پتروشیمی. 🔺در زمان قبل از انقلاب نیز برنامه های توسعه به صورت ۴ تا ۷ ساله از سال ۱۳۲۷ تعریف می‌شده‌اند. 🆔 @tahlil_shjr
برنامه هفتم توسعه.PDF
96.2K
سیاست‌های کلی برنامه هفتم چیست؟ 🔰 با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت 🔶 سیاستهای کلی برنامه هفتم در ۷ سرفصل «اقتصادی»، «امور زیربنایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضایی» و در ۲۶ بند تصویب شده است. و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. 🔗 در فایل پیوست متن کامل برنامه هفتم توسعه ارائه می‌گردد. 🆔 @tahlil_shjr
بعد از مناظره اول 🔶 برای مقایسه این شش نفر خوب است روی نقاط تاکید آنها و احساسی که در مجموع از فضای گفتمانشان به دست می آید، متمرکز شویم. 🔶 پزشکیان بر" انسجام و وفاق ملی" تاکید داشت و "سپردن کشور به دست متخصصین علوم انسانی". اما این انسجام که با طعم راه یابی اصلاح طلبان به عرصه مدیریت مطرح میشد، در مجموع و البته منطقا، به سمت مطیع شدن نسبت به نرم افزار تمدن غرب سوق پیدا میکرد. این یک نوع اراده است. خوانش او را باید آرامترین خوانش امروز برای تبعیت تمدنی از غرب به حساب آورد، این سر اصلی همراهی غربگرایان با او است. و خیلی محترمانه بازگشت به گذشته. 🔶 پورمحمدی که به مدد فضای مناظره کاملا روشن شد که گفتمان و جهت گیری اش به پزشکیان نزدیک است هر چند روی "بازسازی اعتماد مردم به حاکمان" و البته "انسجام و وفاق ملی" تاکید داشت، اما فضای گفتمان او نیز عملا به سمت نقد چهل ساله و میل و توجه جدی به خارج از مرزها سوق پیدا میکرد. اتحاد راست سنتی و چپ غربگرا قبلا در گفتمان اعتدال روحانی البته ظهور کرده بود اما بعد این مناظره اول نیز روشن شد. 🔶 قاضی زاده خیلی تلاش کرد اما نشد و نمیشود، آقای زاکانی نیز ولو پاسخ های روشنی داشت و برنامه ها و طرح ها و تجربه هایی داشت، لکن بیشتر به عنوان نقد کننده صریح و جدی جریان غربگرا و دولت روحانی مشاهده شد. شاید شما از این فضای حمله او لذت ببرید، من احساس میکنم این فرهنگ و گفتمان عملا مقدم کردن عواطف بر عقلانیت است، فضا روشن نمیشود و با خطوط رهبری هم نمی‌سازد. 🔶 اما قالیباف و جلیلی. هر دو بر "تقدم بهره وری بر سرمایه گذاری" تاکید کردند، هر دو بر "بکارگیری ظرفیت‌های داخلی و مردمی" تاکید کردند، هر دو بر "دولت قوی و توانمند" تاکید داشتند. اما با دو حس مختلف، جلیلی وقتی درباره ظرفیت‌های کشور و مأموریت‌های دستگاه‌ها سخن می‌گفت احساس می‌کردید یک نگاه بومی دینی، معتقد و نزدیک به صحنه حقیقتا بنا دارد دارایی ها و ظرفیت‌هایی که عموما نمی‌بینیم معرفی کند، این نگاه وقتی در حوزه اقتصاد بیان میشد جذابیتش بیشتر هم بود، من از این زاویه نگاه لذت میبرم و امیدوارم در میان مدیران ما گسترش پیدا کند، نگاهی که وقتی ظرفیت‌ها و ماموریت‌ها را می‌شمارد دانشگاه ها و حتی روستاها را هم میبیند، اما قالیباف، او یک پارچه عزم بود، تنها کسی که در این جلسه احساس می‌کردید مهیای در دست گرفتن فرمان این کار خطیر است، او بود. احساس میکردید آنچه همه درباره مدیر قوی و توانمند می‌گویند در او می‌شود یافت. کاش در مناظرات بعدی مشاورینشان این دو را از این مسیر جدا نکنند. من از شنیدن سخنان جلیلی و نوع نگاه او لذت بردم او نابتر میگفت اما احساس عزم بر تغییر و حل مشکلات را در بیان و سیمای قالیباف بیشتر احساس کردم. او گویا همه نکات درست دیگران را جمع میزد و جزئی و اجرایی و پر از عزم بیان می‌کرد. طوری که مثل یک مدیر کارکشته احساس آرامش را به مخاطب منتقل میکرد و همه را نیز به حرکت فرا می‌خواند. 🔶 در مجموع جلسه خوبی بود، پر از حیا و پر از کرامت و پر از اخلاق، بله صد البته کاش از این هم بهتر شود. خیلی بهتر. ما ایرانی هستیم کاش رقابتی متناسب با فرهنگ خودمان شکل دهیم نه متناسب با سبک غربی. رقابتی از جنس فاستبقوا الخیرات. 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
تنزل سیاست ورزی به کارشناسی! 🔶 این مناظرات چه کمکی به انتخاب بهتر می کند؟! سؤالات تخصصیِ اقتصادی، چه با پاسخ های کارشناسی دقیق و چه پاسخ های عوام فریب، چه عاید مردم می کند؟! تا پاسخ ها نامربوط نشود، جذابیت نگاه کردن هم برای عموم ندارد! (ویرال های فردا را ببینید!) 🔶 نمیدانم برای اینگونه سؤالات دانشگاهیِ اقتصاد چرا مثلا ۳ پزشک باید تایید صلاحیت شوند اما اقتصادان هایی مثل دکتر حسن سبحانی (با رزومه ای مثل برخی حاضرین) هر دوره رد شوند؟! رئیس جمهور از حیث سیاسی و بعد سیاستگذاری با اقتصاد و فرهنگ مواجه است نه صرفاً از حیث علمی و دانشگاهی. 🔶 لذا اقتصاد سیاسی و هرچه مانع تحقق نظریات درست در ساختارهای موجود است باید تخصص او باشد نه ارائه نظر علمی مثلا درباره نسبت نقدینگی و تورم یا...! از این تخصص با نگاه دقیق به میدان و آرمان باید ایده مرکزی ای برای دولتش خلق کند و از لوازم سیاسی و اقتصادی و فرهنگی آن دفاع کند. اینها کجای آن سؤالات است؟! 🔶 سؤالات سیاست زدایی شده و آن هم نوعا برآمده از یک مکتب خاص اقتصادی، توانایی نامزدی در ریاست دولت با آن وظیفه را معلوم نمی کند! متاسفانه به خاطر برخی تجربیات بد، به اسم اخلاق از مواجهه دادن های اصولی نامزدها به هم هراس داریم؛ لذا کار را مهندسی شده می خواهیم که بین کارشناس اقتصادی و برنامه ساز تلویزیونی در می آید! 🔶 اگر هر نامزد ایده مرکزی سیاسی خود را وسط می گذاشت و دیگران از لوازم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی اش چالش می کردند، بهتر توان ها و تمایزها معلوم می شد. تنزل از ایده های مرکزی سیاسی، به بسته های سیاستی، مکتبی تر ها را هم بین حرفهای تکنیکال و شعار دفن می کند! فرصت نامربوط گویی را هم به بی برنامه ها می دهد تا با تعرض به امر سیاسی توجه جلب کنند بدون اینکه ایده جامعی داشته و از لوازمش دفاع کنند! 🔸 : حجت الاسلام محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله. ۴۴۹.pdf
3.23M
۸ تیر؛ حماسه‌ای با یک اولویت و دو ملاک 🔶 برائت بدون مرز؛ چگونه می توان با تمسک به روح حج عرصه را بر جلادان غزه تنگ کرد؟ 🔸 خط حزب الله؛ شماره ۴۴۹ 🆔 @tahlil_shjr
موضع دشمنان در انتخابات را جدی بگیریم! 🔶 از زمان پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان قسم خورده انقلاب همیشه سعی داشته اند که مردم را از نظام زده و جدا کنند و چه بسا در این راه هزینه های نجومی بسیار زیادی را نیز متحمل شدند. یکی از گزینه هایی که دشمنان برای تضعیف و یا حتی براندازی نظام روی آن حساب باز می نمودند مسأله انتخابات است که با جنگ های رسانه ای و شانتاژهای تبلیغاتی دو هدف عمده در آن دنبال می شد یکی تضعیف مشارکت و دیگری انتخاب فرد غیراصلح و یا همسوی آنها. 🔶 در یک مقطعی با امکانات رسانه ای خود سعی دارند مردم را از شرکت در پای صندوق‌های رأی منع کنند و در مقطعی دیگر که نمی توانند جلوی تحقق مشارکت حداکثری مردم را بگیرند تلویحا آنهم به منظور انتخاب فرد و یا افرادی که افکار و تمایلات غرب‌گرایانه دارند و می توانند در آینده برای آنها تأمین منافع را در پی داشته باشند، مردم را تشویق به انتخاب آنان می نمایند. 🔶 بنابراین یکی از معیارهای انتخاب شخص یا اشخاص اصلح، رصد تحرکات تبلیغاتی و جنگ روانی دشمن می باشد. باید در موضع گیریهای دشمن در له یا علیه نامزدها تأمل نمود. باید به تیترها و اغراض آنها در سخنانشان توجه کرد. دشمنان همیشه به دنبال زدن نامزدهایی با معیارهای دینداری، معتقد بودن به مبانی انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و استکبارستیز هستند که ما باید عکس آن عمل نماییم و بدنبال انتخاب این افراد با این معیارها باشیم. تعریف و تمجید دشمن از یک نامزد انتخاباتی جای شک و تردید دارد. 🔶 پس به سخنان و تبلیغات نامزدهای انتخاباتی باید دقت نمود که در چه سمت و سویی می باشد تا دقت بیشتری در انتخاب درست فرد یا افراد صورت گیرد. حضرت امام خمینی (ره): «باید هیچ سستی نکنیم و از این ترس نداشته باشیم که فلان رادیو و یا دولت خارجی چه می گوید، رادیو ها باید به ما فحش بدهند. آن روزی که آمریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت. آن روز که کارتر و ریگان از ما تعریف کنند معلوم می شود در ما اشکالی پیدا شده است.» (صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۴۲). «توقع نداشته باشید که آنها از ما تعریف کنند، اگر آنها از من طلبه و شما تعریف می کردند، ساقط می شدیم.» (صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۳۵) 🔶 سخنان رهبر معظم انقلاب (مدظله) در دیدار با مردم نجف آباد در سال ۱۳۹۴ : «از ادبیات سیاسی دشمن استفاده نکنیم/ دشمنان انقلاب از روز اول تعبیر «تندرو» و «میانه‌رو» را استفاده کردند/ از نظر آنها از همه تندروتر، امام بزرگوار بود؛ امروز هم بنده‌ی حقیر را از همه تندروتر می‌دانند». «همه باید مراقب نفوذ باشند/ وقتی می‌بینید دشمن برای ایجاد دودستگی از شما تعریف می‌کند بی‌درنگ ابراز بیزاری کنید/ شما که می‌دانید دشمن قصد تفرقه دارد، نگذارید/ امام گفتند وقتی دشمن از شما تعریف می‌کند، ببینید چه اشتباهی کرده‌اید/ برگردیم به کلام امام». 🔶 «آمریکا بعد از مذاکرات یک نقشه برای منطقه دارد و یک نقشه برای ایران/ این برای ما روشن شده/ برای داخل، دشمن از نفوذی‌ها استفاده می‌کند/ نفوذی حتماً این نیست که از دشمن پول گرفته باشد/ امام فرمودند گاهی حرف دشمن با چند واسطه از دهان آدم موجه شنیده می‌شود». انتخابات یک «فرصت» است، نباید تبدیل به «تهدید» بشود! 🔸 : آقای محسن صیاد قنبری 🆔 @tahlil_shjr
به دشمن مدد نرسانیم 🔶 رهبر انقلاب: اساساً رژیم ایالات متّحدۀ آمریکا، یک رژیم بحران‌ساز و بحران‌زیست است؛ از بحران تغذیه می‌کند، ارتزاق می‌کند؛ از بحران‌های گوناگون در اطراف عالم ارتزاق می‌کند. ۱۴۰۰٫۱۲٫۱۰ اینها دشمن ایران اسلامی ما هستند. اولا به‌دنبال بحران‌سازی در ایران و بعد هم در پی بحران‌سواری هستند. اصلاً حیات‌شان در بحران‌‌هاست. بحران هم مراتبی دارد. من می‌گویم این بی‌اخلاقی‌هایی که از طرف عده‌ای در چند روز گذشته سر زد، زمینه را برای ورود و استفادۀ رژیم بحران‌زیست آمریکا فراهم کرد. 🔶 سود دعواهای ما را آمریکا می‌برد. اگر به جای انتقاد، به جان هم بیفتیم، نفعی برای انقلاب و کشور و مردم نخواهد داشت. آنچه که در این سال‌ها، محکم‌ترین سدّ در مقابل دشمنانِ ملت بوده، «وحدت کلمه و اتحاد» بوده. اتحاد مانع از انتقاد نیست، بلکه سدی در مقابل انتقام خواهد بود. من می‌فهمم که به عده‌ای از نامزدها نقدهای جدی وارد است، می‌فهمم که دوستان ما از سر دلسوزی و دغدغۀ اینکه به عقب برنگردیم، داد سخن می‌رانند. اما بایستی بدانیم که اگر آنچه از دهان و قلم ما بیرون می‌رود، پازل دشمن را تکمیل می‌کند، گفتن و نوشتن آن «حرام» است، حرام. 🔶 رهبری فرمود حتی حرف حقت هم اگر به سودِ طرح و برنامۀ دشمن است را نگو. آنجا سکوت کن. آقا ممکن است سکوت من موجبات تحریف و انحراف را به‌دنبال داشته باشد! بله درست است. اما این تحریف و انحراف خطرش بسیار کمتر از مدد رساندن به دشمن است. بسیار کمتر از پیش بردن طرح دشمن است. اگر با گفتن و انتشار آنچه که حق می‌دانیم، بناست راه نفوذ دشمن را باز کنیم، بدانیم که با خنجر به جان پیکر انقلاب افتاده‌ایم. الآن آرام آرام دشمن ذات پلید خود را بیشتر نمایان خواهد کرد، چرا؟ چون بوی اختلاف و دعوا به مشامش رسید. دشمن وحشی و قدار، شامّۀ قوی‌ای دارد. به محض اینکه ببیند زمینه فراهم است، برای حمله معطل نمی‌کند. مراقب باشیم... 🔸 : حجت الاسلام اسماعیل فخریان 🆔 @tahlil_shjr
حجتی برای تاریخ 🔸 : استاد رحیم‌پور ازغدی 🆔 @tahlil_shjr
حجتی برای تاریخ.pdf
3.8M
✅ حجتی برای تاریخ 🔰 تبیین خطبه تاریخی امام حسین (ع) در آستانه قیام عاشورا 🔶 این خطبه در آستانه قیام عاشورا و در زمان اوج اقتدار حکومت معاویه مطرح شده است؛ ۲۰ سال است که پس از شهادت امیرالمومنین (ع) و براندازی حکومت امام حسن (ع)، معاویه کل جهان اسلام را تحت سلطه دارد (۱۰ سال در زمان امام حسن (ع) که سرانجام ایشان را با کمک خوارج و کسانی که از نزدیکانشان بودند به شهادت رساندند و ۱۰ سال هم که فرمانده و رهبر این جبهه سیدالشهدا (ع) بوده است) منتها شرایط و امکان برای قیام مسلحانه آماده نیست و درگیری ادامه دارد. در واقع همه می‌دانند که یک دو قطبی ایجاد شده و خط امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) با خط این‌ها متفاوت و متعارض است. معاویه که به مدت ۲۰ سال بر جهان اسلام مسلط شده و در حال زمینه چینی برای به قدرت رساندن یزید به عنوان جانشین خودش است به نام خان المومنین و داعی مومنین شناخته می‌شود. او ظواهر مذهب را رعایت می‌کند اما در پشت صحنه هر کاری را انجام می‌دهد. 🔸 : استاد رحیم‌پور ازغدی 🆔 @tahlil_shjr
انتخابات 🔶 در سه سال اخیر رهبری بارها این کلید واژه را مطرح نموده اند: دهه نود، دهه عقب ماندگی بود. مشخصا ایشان به عقب ماندگی در زمینه عدالت اجتماعی، اقتصاد و در دیدار اخیر با نخبگان به عقب ماندگی در بخش تولید علم پرداختند. از سال ۱۳۹۰ شروع دور جدید تحریم ها و رها شدن امور دولت، اختلافاتی که در سطح رئیس جمهور با سایر بخش های کشور بوجود آمد تا سال ۱۳۹۲ که در عمل دولتی برسرکار آمد که عزمی برای حل مسائل نداشت. از سوی دیگر دهه نود دوران فقدان دولت و بی دولتی بود. 🔶 دولت نه تنها مساله حل نمیکرد بلکه مساله ها به بحران تبدیل شدند‌. عدم سرمایه گذاری در بخش انرژی کشور را به ناترازی کشاند. تولیدکننده بنزین محتاج واردات است. تولید برق براساس افزایش نیاز کشور نیست. دولت قائل به ساخت مسکن نیست. بحران بزرگ مسکن گریبان کشور را می‌گیرد. در عرصه سرمایه اجتماعی کشور بحران بنزین در آبان ۹۸ آن اعتراضات دامنه دار از سیاست شوک اقتصادی را با هزینه سنگین پشت سر نهاد. دهه نود از نظر اهمال و کم کاری داخلی و حجم فشار فشار خارجی که نتیجه سیاست وادادگی بود فرصت بزرگی را از کشور گرفت، یک نسل را پر هزینه از دهه مهم زندگی عبور داد‌. 🔶 دولت آیت الله شهید رئیسی در تمام ۳۳ ماه تلاش به دنبال تغییر در آن ریل گذاری بود. در بخشی موفق و سایر زمینه ها تلاش ادامه داشت و در دولت دوم ایشان ثمره عینی میداد. با شهادت ایشان آن ریل گذاری نیاز به استمرار دارد. این برای همه دلسوزان ایران و انقلاب روشن است. 🔶 اما ما در دهه پنجم انقلاب که همزمان با سال نخست اجرای برنامه توسعه هفتم است به چه دولتی نیاز داریم؟ قدر مسلم عقب گرد به دهه نود بحران بزرگ خواهد بود. با این حال دهه پنجم انقلاب، دهه جبران و فرصت است. دولت باید عقب ماندگی ها را در این دهه جبران و از سمت مردم فرصت داده میشود تا مسائل حل شوند. به هیچ وقت فرصت را نباید از دست داد. جامعه تاب و توان از دست دادن این فرصت ندارد. دولت دهه پنجم انقلاب را بر اساس باید انتخاب نمود. مقتضیات زمان در انتخابات اهمیت دارد. 🔸 : آقای دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
گزارش تصویری عملکرد دولت سیزدهم در دو سال نخست .pdf
14.2M
گزارش تصویری عملکرد دولت سیزدهم در دو سال نخست 🔶 ۱۰ توصیه مهم رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ منتخب ملت 🔶 احیای معادن در دولت مردمی 🔶 شکستن قفل پروژه‌های نیمه تمام 🔶 دولت مردمی، احیاگر دیپلماسی اقتصادی 🔶 مقایسه به وضعیت بدهی خارجی کشور در ۱۰ سال گذشته 🔶 رقم سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده و معتبر از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ 🔶 تحقق عدالت مالیاتی در دولت سیزدهم 🔶 رشد مراودات مالی ایران با بانک‌های خارجی در دولت سیزدهم 🆔 @tahlil_shjr
انتخابات 🔶 دیروز در گفتگوی کارشناسی سیاست خارجی، دکتر پزشکیان به همراه دکتر ظریف و دکتر سنایی آمده بود. یک تقسیم کار هوشمندانه، از بین رفتن وقت کارشناسان و بعد ۹ دقیقه پایانی دکتر ظریف ... 🔶 اما چند نکته: 1️⃣ در این انتخابات موضوع سیاست خارجی ظرفیت این را نداشت جزو موضوع‌های اصلی بشود، اما با بحث امروز این ظرفیت مجدد برای آن ایجاد شد. اینکه مردم باید بین دو نگاه در اداره کشور انتخاب کنند. 2️⃣ دقیقاً مثل سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ تاکتیک رقیب ترساندن مردم است! اینکه منتظر باشید تا ترامپ بیاید آن وقت می‌فهمید!! 3️⃣ دقیقا همان زمان گفتگوی کارشناسی (ساعت ۱۴.۵۵ دقیقه) عین همین حرف‌ها در مورد ترامپ توسط محمد جواد آذری در کانالش منتشر شد! و این نشان از یک کمپین ۳۶۰ و فشار همه‌جانبه برای رسیدن این حرف به بخش بزرگ‌تری از جامعه ظرف سه، چهار روز آتی دارد. زمین بازی ناخواسته عوض شد! 4️⃣ نه شهید رئیسی، نه دکتر جلیلی، نه دکتر قالیباف و نه کل جریان انقلابی، هیچکدام مخالف رفع تحریم‌ها نبودند و نیستند. حتی این‌ها هیچگاه مخالف مذاکره برای رفع تحریم‌ها نیز نبوده‌اند، اما بحث بر سر این بود که مذاکره روی زمین چه آورده‌ای برای کشور داشت و به چه نحوی باید مذاکره کرد؟! ظریف درست می‌گفت، کشور با اسم مذاکره و برجام سال‌ها ثبات نسبیِ اقتصادی همراه با رکود را تجربه کرد (۹۲ تا ۹۷) اما تجربه مردم و نظام از برجام نهایتا تجربه تلخی بود و این جایی است که ظریف ترجیح داد در موردش صحبت نکند. 5️⃣ امروز مردم باز هم مُخَیَرند بین دو تفکر انتخاب کنند! وادادگی و پیام از سر ضعف به کدخدا و نهایتا آسیب به کشور! یا نگاه به ظرفیت‌های داخل و در عین حال پیش‌برد مذاکرات، همان کاری که در دولت شهید رئیسی انجام شد. البته آنچه تا دیروز دیدیم این است که برخی از کاندیداهای مطرح جریان انقلاب ترجیح می‌دهند، وسط بازی کنند و پاسخ‌های گرد در این باره بدهند تا آسیب نبینند! (هر چند این طراحیِ دقیقی نیست و ضربه خواهند خورد) 6️⃣ چه بخواهیم و چه نخواهیم هیچ راهی برای رفع تحریم‌ها به جز قدرتمندتر شدن کشور وجود ندارد. هیچ راهی جز قوی شدن و مذاکره از سر اقتدار وجود نخواهد داشت و اینجا مردم باید به حافظه تاریخی‌شان در ۷، ۸ سال گذشته، رجوع کنند ... 🔶 پیش‌نوشت: بعد از پروموت جدی صحبت‌های ظریف در سه، چهار روز پیش‌رو، به نظر ضربه بعدی تیم پزشکیان سه روز مانده به انتخابات و در مناظره فرهنگی با طرح بحث در مورد مرحوم مهسا امینی باشد! اینجا هم وسط بازی کردن کمکی نمی‌کند! فتأمل ... 🔸 : آقای حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
مردم‌سالاری دینی ایران مدلی قابل عرضه به جهان 🔶 برخی معتقدند، آمریکا مانند «شهری نورانی بر فراز یک تپه» است و دولتمردان این کشور باید آمریکا را چنان بسازند و قوی کنند تا نگاه سایر دولت‌ها به این شهر و «فانوس هدایتگر دموکراسی» جلب شود؛ اما واقعیت به گونه‌ای دیگر رقم خورده است که تارنمای نشریه آمریکایی «هیل» در گزارشی با اشاره به نتایج نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی «پیو» درباره تشدید اختلافات داخلی در آمریکا نوشته است: «فانوس دموکراسی آمریکایی رو به خاموشی می‌رود»؛ چرا که رهبران غرب دیگر به آمریکا به مثابه یک الگو در حوزه دموکراسی نگاه نمی‌کنند. 🔶 این مسئله در میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات‌های این کشور نیز خود را نشان داده است. آمارها حاکی از آن است که تا پیش از سال 2018 اغلب مشارکت آمریکایی‌ها در انتخابات‌های پارلمانی برابر یا پایین‌تر از 40 درصد بوده است. در فرانسه، برای نمونه دیگری از کشورهای غربی، طی سال‌های اخیر مشارکت زیر 49 درصد بوده است. برخی کشورهای غربی دیگر نیز قوانین خاصی را وضع کرده و مجازاتی را برای شخص غایب در انتخابات در نظر گرفته‌اند. 🔶 شهروندان غایب استرالیایی باید جریمه نقدی بپردازند، در غیر این صورت به زندان خواهند رفت یا در برزیل برای کسانی که در انتخابات شرکت نکنند، گذرنامه صادر نخواهد شد. بنابر قانون اساسی بلژیک، اگر کسی پس از دریافت دعوت‌نامه برای رأی دادن، پای صندوق نرود و عذر موجهی هم نداشته باشد، بین ۲۵ تا ۵۰ یورو جریمه می‌شود. اگر این غیبت دوباره تکرار شود، جریمه بین ۵۰ تا ۱۲۵ یورو افزایش می‌یابد و اگر کسی در چهار دور انتخابات شرکت نکند، علاوه بر چهار بار جریمه، نام او از فهرست رأی‌دهندگان به مدت ۱۰ سال خط خورده و در هیچ مقام و اداره دولتی پذیرفته نخواهد شد و هیچ کمک و امتیازی نیز از سوی دولت دریافت نخواهد کرد. 🔶 اما در جمهوری اسلامی ایران شرایط جور دیگری است. با وجود اینکه هجمه‌های رسانه‌ای تلاش دارد بی اعتباری انتخابات ایران را به ذهن متبادر کند و نیز تحریم‌های متعدد با هدف مأیوس‌سازی، ملت ایران را نشانه گرفته‌اند؛ اما در انتخابات سال گذشته مشارکت بالای ۴۱ درصد را شاهد بودیم. این در حالی است که در ایران مجازاتی برای غایبان در انتخابات نیز وضع نشده است. در انتخابات پیش رو نیز باید بیان کرد رئیس جمهور شهید تراز ریاست جمهوری را تغییر داد و شهادت او باورهای اجتماعی را راسخ‌تر از گذشته کرد؛ به گونه‌ای که به گزارش مرکز تحقیقات صدا و سیما، میزان مشارکت، پس از شهادت شهید رئیسی در مقایسه با قبل از این سانحه، ۱۲ درصد تا کنون افزایش داشته و امید می‌رود از آمار فعلی نیز فراتر رود. از این رو می‌توان مدل مردم سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی ایران را به منزله الگویی کارآمد به جامعه جهانی معرفی کرد. 🆔 @tahlil_shjr
مناظره را چگونه ارزیابی کنیم؛ به کدام نامزد رای بدهیم؟ 🔰 قسمت اول 🔶 رفتار انتخاباتی رای دهندگان، یکنواخت نیست. برخی رای خود را بسیار گرانبها می شمارند و برخی دیگر، کم بها می انگارند؛ چه در رای دادن و چه رای ندادن. برخی باور دارند که انتخابات، آینده آنها را شکل می دهد و مهم است که در شکل دهی به سرنوشت خود نقش آفرین باشند؛ برخی دیگر تصور می کنند انتخابات بی فایده است و بنابراین، با رای ندادن، میدان را به دیگرانی واگذار می کنند که رای می دهند 🔶 برخی از سر هیجان های زودگذر رای می دهند و برخی با سنجش، محاسبه و عقلانیت، مبنی بر این که رای آنها چه تاثیری در ساختن آینده دارد. اجمالا می توان گفت که هر انتخابی -مناسب یا نامناسب- به زندگی عمومی ما شکل می دهد. در طول این سال ها، هیاهو و بمباران تبلیغاتی برای نامعتبر ساختن انتخابات و انداختن آن از چشم مردم ما، همواره در جریان بوده است؛ اما واقعیت این است که از بنی صدر تا رجایی، از آیت الله خامنه ای تا مرحوم هاشمی، از خاتمی تا احمدی نژاد، و از حسن روحانی تا سید ابراهیم رئیسی، تفاوت های چشمگیری بسیاری وجود دارد. 🔶 قطعا رئیس جمهور به واسطه کیفیت دولتی که تشکیل می دهد، در هر یک از این دوره ها، در صورت بندی وضعیت عمومی کشور، نقشی تعیین کننده ایفا کرده است. اکنون در حالی که مناظره نامزد ها آغاز شده، یک شاخص مهم که باید در ارزیابی یکایک نامزدهای محترم مورد توجه قرار بگیرد، این است که آیا صرفا در خلاء حرف می زنند، یا گفتار و تحلیل شان، ناظر به واقعیت های میدان و روی زمین است؟ 🔶 انتقاد از وضعیت عمومی اقتصاد، طبیعت رقابت های انتخاباتی -نه فقط در کشور ما بلکه در نوع انتخابات کشورهای مختلف- است. عیبی هم ندارد که نامزدها انگشت تاکید روی مشکلات عادی زندگی مردم بگذارند و نقد کنند. اما نامزدها برای صِرف غُر زدن و بد گفتن و نالیدن و تخطئه دیگران نامزد نشده اند. ادبیات این چنینی را می شود در تاکسی و اتوبوس و گعده های خانوادگی هم داشت. جایی که حرف زدن، کنتور نمی اندازد و معمولا گوینده، نسبت به گفته خود، کمتر احساس مسئولیت می کند. 🔶 نامزدها باید در کنار انتقاد، کلی گویی را کنار بگذارند و بگویند که برنامه کلان و جزء به جزء (به هم پیوسته و مرحله بندی شده) آنها برای رفع یا کاهش هر یک از مشکلات اقتصادی چیست؟ نامزد هایی که بخواهند با ادبیات کلیشه ای و قالبی، پاسخ هر سوالی را صرفا به روابط خارجی و تحریم ها و مذاکره با آمریکا و برجام حوالت دهند، پیداست نه مطالعه ای دارند و نه از دهه سپری شده عبرتی اندوخته اند؛ ضمن این که کشور را نیازمند و ناچار از توافق دوباره با طرف پیمان شکن برجام نشان دادن، نابودی قدرت مذاکره و چانه زنی است؛ همان اشتباه گرانی که مرحوم هاشمی و آقایان روحانی و ظریف در سال ۱۳۹۲ مرتکب شدند. 🔸 : آقای محمد ایمانی 🆔 @tahlil_shjr
مناظره را چگونه ارزیابی کنیم؛ به کدام نامزد رای بدهیم؟ 🔰 قسمت دوم 🔶 نکته دوم، ناظر به نامزدهایی است که یک قدم از مرحله انتقاد و بدگویی و تخطئه فراتر می روند و ادعا می کنند برنامه دارند. برنامه، دو گونه است: برنامه ای که صرفا روی کاغذ و ناظر به آرزو اندیشی و بی توجه به چالش ها و موانع کاهنده شتاب حرکت است؛ و برنامه ناظر به واقعیت ها و فرصت ها و موانع موجود. 🔶 کشور ما به واسطه آشوب افکنی نیابتی سال ۱۳۸۸، و سپس تحریم های گسترده آمریکا (با گرای برخی عناصر داخلی)، به مدت ۱۵ سال، در گیر جنگی ترکیبی بوده که اتاق فرماندهی آن در سازمان سیا و وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارد و ناتوی اطلاعاتی/ فرهنگی هم کارگزار میدانی است. تحریم ها در این جنگ تحمیلی، نقش مهمی ایفا کرده، تا دشمن بتواند از این طریق، رفتار سیاسی ملت ایران را باز مهندسی کند: مهار ظرفیت بسیج عمومی ملت ایران (پیشران حرکت انقلاب اسلامی)؛ و یا مهندسی معکوس و تبدیل این ظرفیت، به سرعت گیر در مقابل پویش عمومی پیشرفت. 🔶 اکنون دو تجربه پر هزینه و گران سنگ، پس از ۱۳ سال پیش روی ماست. تجربه ساده انگاری و پناه بردن از فشار دشمن به خود او با دیپلماسی منفعلانه، که نه تنها تحریم ها را لغو نکرد بلکه شمار آن را ظرف ۸ سال به بیش از دو برابر رساند و بدترین دوره را از نظر شاخص های منفی اقتصادی رقم زد؛و دوره ۳ ساله ای که بر مبنای تجربه و عبرت قبلی، از فرصت سوزی و امید بستن به دشمن منصرف شدیم و همت کردیم ضمن تنوع بخشی به طرف های تعامل در سیاست خارجی، قابلیت های مغفول داخلی را تدریجا پای کار بیاوریم و شاهد بهبود نسبی شاخص ها (در مقایسه با قبل) باشیم. 🔶 نامزدها، مناظره و نقد می کنند، درباره اهمیت رسیدگی به زندگی اقشار مختلف حرف می زنند، روی عواطف دست می گذارند و...، اما ورای همه اینها، باید دقت کرد که برآیند رویکرد کدام یک از آنها (و ستاد شان) آهنگ عقبگرد و تکرار عبرت های گذشته را دارد؛ و کدام، خبر از حرکت رو به جلو می دهد؟ کدام نامزد در کنار وعده و تعهد دادن، حواسش به تجارب این ۵- ۶ سال اخیر هست و سعی می کند موانع و چالش ها ر ا ببیند، واقع گرایانه تر حرف بزند، و آرزو فروشی و رویا فروشی نکند. دقت نامزدها در سخن گفتن، ولو این که موجب شود وعده کمتری بدهند، بسیار ارزشمند و تعیین کننده است. 🔸 : آقای محمد ایمانی 🆔 @tahlil_shjr
تفاوت توسعه و پیشرفت.pdf
97.7K
✅ تفاوت «توسعه» و «پیشرفت» 🔶 رهبر معظم انقلاب اسلامی: «کلمه‌ی «پیشرفت» را ما با دقّت انتخاب کردیم؛ تعمّداً نخواستیم کلمه‌ی «توسعه» را به کار ببریم. علّت این است که کلمه‌ی توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتاده‌ی متعارف جهانی را که معنای خاصّی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعه‌ی کار خودمان بکنیم. ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه میکنیم؛ این مفهوم عبارت است از «پیشرفت». معادل معنای فارسی پیشرفت را میدانیم؛ میدانیم مراد از پیشرفت چیست. 🆔 @tahlil_shjr
خیلی هم خوب 🔶 ده دقیقه ظریف حرف زد، چقدر خوب بود. چقدر مسلط، چقدر با مبنا، چقدر گرم و با هیجان. چقدر با حساب و کتاب. خوب بود چون هر چقدر به یک عده می‌گفتیم این جماعت با کل جبهه انقلاب مواجهند، نمیفهمیدند، حالا او هم قانون اقدام راهبردی را زد، هم سبک جلیلی در شورای امنیت را. 🔶 خوب بود چون نشون داد چقدر در رساندن پیام و تبیین جامعه الکن هستیم و حالا با ده دقیقه سخنان او متوجه میشویم چقدر سوراخی دارد گفتمان ما. گفتمانی که اگر به آن رسیدگی نکنیم، بعد اینکه شهید رئیسی را از دست دادیم، راه او را هم از دستش خواهیم داد. مثل کاری که میرحسین و هاشمی و خاتمی سعی کردند با رجایی و راه او انجام دهند. خوب شد چون فهمیدیم مشکل ما آدم نیست، پزشکیان ضعیف و بی منطق که سهل است، چوب‌خشک هم به نام غربگرایان کار بگذارند، تا وقتی مشغول جنگ قدرتیم به جای جهاد تبیین، دنبال جهاد تغییریم و رو آوردن کاندیدای خودمان، به جای روشنگری عموم مردم، همین آش و همین کاسه است. باید سراغ مردم رفت بی مزد و منت. 🔶 مسلط بود ظریف. بله اینها در خطا هستند اما حق به جانب و محکم. نگویید چرا از خطا در نمی آیند، به همان دلیل که این خطاها در فضای نخبگانی و عمومی پذیرفته می‌شود و مخاطب دارد. قصه درگیری ما با علوم انسانی و فرهنگ غربی، نیاز به جنگ دائمی و تمام عیار دارد. نه اینکه چهار روز به انتخابات گیس و گیس کشی کنیم برای تصاحب ریاست جمهوری، مثل غربی‌ها. با مبنا بود بالاخره، ولو مبنای او غلط است. مبنایش را در همان چند دقیقه ابتدایی توضیح داد. در نسبت قدرت معنوی، قدرت نرم، قدرت پیام با قدرت سخت و نظامی. مساله قدرت برای او حل نشده، او قدرت سخت معنوی یعنی قدرت جامع را نمی‌شناسد. خیال می‌کند خون بر شمشیر پیروز است، یعنی فرهنگ و عقیده بدون بروز ابزاری و سخت و عملی بر ابزارهای مادی پیروز است. خوب این نگاه سکولار، و صوفیانه و معناگرای جاهلانه، همان است که از ضرب اندیشه انجمن حجتیه و معنویت سکولار در سیاست مدرن شکل می‌گیرد و یک هویت التقاطی درست می‌کند که انضمام معنویت است به منطق مادی. 🔶 همان که در دوران بازرگان بود در سبک مجاهدین خلق بود در روش تکنوکرات‌های مسلمان دهه هفتاد بود و هست و هست تا همه روشن شوند نسبت به این بنای ناهمگون که بارها امام درباره نقصش سخن گفته بود. گرم و با هیجان بود، خیال میکنیم با بستن دهانش به زور و به قانون و چه و چه کارش را تمام میکنیم، آنها که خیال می‌کردند با مرگ هاشمی پیروز میشوند ببینند که راه اینگونه نیست بعد او روحانی می آید، ظریف می آید، آذری جهرمی می آید و همینطور و همینطور. چه طرف مثل هاشمی بمیرد، چه به زور دهانش بسته شود، مساله ای در این کشور حل نمیشود. ظریف و امثال ظریف فقط با روشنگری با توسعه عقلانیت و فهم ساکت می‌شود. 🔶 بله او با حساب و کتاب و چرتکه خودش سخن گفت. گول صداقت و ایمان و وحدت وحدت کردن و آیات قرآن و نهج البلاغه خواندنشان را نخورید. اینها اینند. بعد از شهادت رئیسی و دولت موفقش، در حالیکه بعد دولت مفتضح و مفلوک روحانی خیال میکردیم همه چیز روشن است، بعد از رو شدن قواعد و ساختار حقوقی دنیای امروز در جنگ غزه و مظلومیتش، هنوز زبان دارند، جرات می‌کنند تسلیم شدن و سر فرود آوردن جلوی دشمن را تئوریزه کنند. میدانم از دستم ناراحت می‌شوید بابت این جمله دو کلمه ای من، اما من میگویم: "حقمان است." 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
۸ تیر؛ حماسه‌ای با یک اولویت و دو ملاک.pdf
75.3K
۸ تیر؛ حماسه‌ای با یک اولویت و دو ملاک 🔶 انتخابات ریاست جمهوری «که در پیش روی ما است اگر ان‌شاءالله با خوبی و شُکوه و عظمت برگزار بشود، یک دستاورد بزرگ برای ملّت ایران است.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ اینکه بعد از حادثه شهادت رئیس‌جمهور محترم «مردم جمع بشوند با آراء بالا مسئول بعدی را انتخاب بکنند، انعکاس این در دنیا انعکاس فوق‌العاده‌ای است.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ 🆔 @tahlil_shjr
اینستکس تون خوب شد؟! 🔶 این گونه که آقای ظریف، روند اجرای برجام را تحریف می کند و دوباره در باغ سبز نشان می دهد؛ احتمالا ایشان نبوده و کس دیگری بود که می گفت بعد از ۲۰ ماه نمی توانیم حتی یک حساب بانکی در انگلیس افتتاح کنیم. 🔶 فرد دیگری بود که برای شرکت در صکنفرانس امنیتی مونیخ دعوت شد، اما در بازگشت، به هواپیمای او به بهانه تحریم، بنزین ندادند و بالاخره به هر مکافاتی بود، با ورود وزارت دفاع آلمان، یک باک بنزین به هواپیمای حامل او دادند تا بتواند به تهران برگردد. 🔶 احتمالا دولت دیگری غیر از روحانی در اوج ماه عسل برجام بود که معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور را نامزد نمایندگی ایران در سازمان ملل کردند، اما دولت اوباما او را با برچسب تروریسم مورد توهین قرار داد و حاضر نشد ویزا بدهد. (بدین ترتیب احترام پاسپورت ایرانی هم برگشت!) 🔶 احتمالا در دوره مدیریت دولت و وزیر خارجه دیگری بود که تحریم های ویزا (تهدید بازرگانان سفر کننده به ایران)، سیسادا و آیسا را در دوره اجرای برجام و در دولت اوباما، به ناف شان بستند؛ اما آن دولت و وزیر خارجه، به جای مطالبه حقوق برجامی ایران، حاضر شد بر سر بسته های توهین آمیز موسوم به اس پی وی و اینستکس (فروش محدود نفت به طرف سوم، در ازای دریافت غذا و دارو از اروپا!) مذاکره کند و با این حال، طرف اروپایی همان تعهد را هم نپذیرد. این در حالی است که حتی درباره کشورهای مورد تحریم که مذاکره نمی کنند و تسلیم زیاده خواهی غرب نمی شوند، غذا و دارو از تحریم ها مستثناست. 🔶 احتمالا دولت دیگری بود که وزیر نفت و رئیس سازمان برنامه اش می گفتند (با وجود برجام) حتی یک قطره نفت هم نمی توانند فروشند. سناتور تد کروز، احتمالا درباره کشور دیگری پرسید که چگونه توانسته فروش نفت را از ۳۰۰ هزار بشکه به ۲/۰۰۰/۰۰۰ بشکه افزایش دهد و وزیر خارجه آمریکا هم درباره کشور دیگری پاسخ داد: آنها سخت تلاش می کنند. ۶۰۰ تحریم جدید وضع شد، اما آن‌ها مصمم‌اند و برای دور زدن تحریم ها هر کاری که می توانند، انجام می دهند. 🔸 : آقای محمد ایمانی 🆔 @tahlil_shjr
نبرد رسانه ای جریان غرب گرا 🔶 کوتاه‌سخن: هرچه بالا- پایین می‌کنیم، در نبرد رسانه‌ای با جبهه رسانه‌ای کارکشته و همه‌فن‌حریف جریان غرب‌گرا، هیچ سرمایه‌ای نقدتر، پرانرژی‌تر و فراگیرتر از «رأی منفی دولت روحانی» در میان مردم نیست. لذا به نظر، دولت سوم روحانی اسم رمز و دال مرکزی و معنابخش همه‌ی اجزاء تقابل رسانه‌ای با جریان غرب‌گرا باید باشد. به‌عبارتی باید پرده از چسبندگی و پیوستگی دولت پزشکیان با دولت روحانی برداشته شود و این نیازمند استمرار ارجاع دالی به نام پزشکیان به مدلولی به نام روحانی است. البته به نحو معقول، مشروع و با ظرافت‌ در کنش رسانه‌ای و با تکیه بر شواهد عریان، متعدد و غیرقابل کتمان این واقعیت. 🔶 تبصره: تمرکز ارجاع دولت پزشکیان به دولت روحانی به هیچ وجه نباید بر برجام و سیاست خارجه باشد که از قضا به دلایل مختلف، این امر مطلوب و مد نظر تیم رسانه‌ای آن‌هاست. این ارجاع باید بر وجوه مختلف جمهورکشی روحانی باشد. از تورم تاریخی دولتش، تا شخصیت «صبح جمعه فهمیدم»اش، تا افتخار به مسکن‌نساختن وزیرش، تا لشگر کشته‌شدگان کرونا که گروگان برجام ۲ و اف ای تی آف بودند، تا بی‌برقی‌ در دولتش که فقط در زمان جنگ تجربه کرده بودیم، تا شوک‌درمانی در بنزین، تا مدیریت پشت‌ میزنشینی رئیس دولت و.... 🔶 این خاطرات تلخ که قریب یک دهه تا مغز استخوان همه‌ی ملت را سوزاند، اولا نباید با سحر رسانه و با حجاب «برجامِ تفسیرپذیر» در میان عامه فراموش شود و ثانیا باید نفرت از تجربه‌ی مشابه این شرایط برای دولت پزشکیان فاکتور شود. در مناظره‌ها، تولیدات رسانه‌ای، گفتگوهای اقناعی، تبلیغات چهره به چهره و هر جزء از اجزاء نبرد گفتمانی با جریان غرب‌گرا، این راهبرد را نباید فراموش کرد. 🆔 @tahlil_shjr
عاقبت افسانه شکست‌ناپذیری «اسب بازنده».pdf
78K
عاقبت افسانه شکست‌ناپذیری «اسب بازنده» 🔶 مهم‌ترین وعده‌های کابینه اسرائیل پس از عملیات طوفان الأقصی نابودی کامل حماس، حذف رهبران مقاومت، آزادسازی اسرا و تغییر در ژئوپلیتیک سیاسی-نظامی غزه بود. گذر زمان اما نشان دهنده وعده صادق رهبر معظم انقلاب در خصوص شکست سران رژیم صهیونیستی در مسیر تحقق اهداف یاد شده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند با شهادت نزدیک ۴۰ هزار فلسطینی و برانگیخته شدن احساسات ضداسرائیلی در میان افکار عمومی، کشورهای عربی در وضعیت «بن بست» قرار گرفته و دیگر نمی‌توانند بدون پاسخ واقعی به مسئله فلسطین گزینه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس را انتخاب نمایند. 🔸 : آقای محمد بیات؛ کارشناس مسائل خاورمیانه 🆔 @tahlil_shjr
برای مرددین فکری کنیم 🔶 آرای مردد دو دسته اند. دسته اول آرای مشارکت ساز هستند. آرائی که بین رای دادن و ندادن مردد اند. دسته دوم آرایی که رای می دهند اما هنوز معلوم نیست به چه کسی. اما حرف اینجاست که کمپین های انتخاباتی و تبلیغات رسانه ای هنوز کمکی به آرای مردد نکرده اند و این یک تفاوت جدی با گذشته است. چرا؟ 🔶 آیا شعارها و برنامه ها و وعده های نامزدها دست مردم رسیده است؟ اجمالا پاسخ منفی است. اما آیا نامزدها حرف نمی زنند؟ می زنند، چه بسا بیش از گذشته. آیا برنامه و ایده و وعده ندارند؟ کم و بیش دارند. پس ماجرا چیست؟ 🔶 علت اصلی اینست که برخلاف گذشته دیگر نامزدها و ستادها نیستند که کمپین می سازند و امروز شبکه های مجازی اند که کمپین سازند. کمپین سازی دیگر بالا به پائین نیست و افقی و عرضی است. به همین دلیل حتی هوادارها نیز کار به برنامه ها و وعده ها ندارند. هرکس قصه خودش از نامزدش را برای مخاطب می گوید تا او نیز با همین قصه هم قصه شود. خیلی هم برایش مهم نیست این قصه چه میزان واقعی است. 🔶 به همین دلیل است که در خیلی از موارد نیز کار به اختلاف و جدل کشیده می شود چون روایت افراد از نامزد مورد علاقه شان اغلب افراطی و دوقطبی ساز است. طبیعت ذهن و روان آدمی چنین است. آدم ها دوست دارند از نامزد مورد علاقه خود فرشته و از رقیب او اهریمن بسازند. 🔶 برای رقابت های دیو و پری گونه نیز ایده و برنامه و شعار نیاز نیست، بلکه زمین بازی را افشاگری ها و بداخلاقی ها و طعنه زدن ها و غیره روشن می کند. رقابت نمی کنند که دیگران انتخاب کنند، رقابت می کنند تا همدیگر را حذف می کنند. اینجاست که سطح کمپین ها فراتر از هواداری سخت نخواهد رفت چون قدرت گسترش در مقایس های بزرگ تر اجتماعی و عمومی را نخواهد داشت.  🔶 حالا چه باید کرد؟ در روزهای باقی مانده باید کمپین های شبکه ای و افقی شکل بگیرد. کمپین هایی که قدرت رشد مویرگی در شبکه های محلی و خانوادگی و دوستانه و غیره را داشته باشد. صاحب این کمپین ها چه کسانی اند؟ خود فعالان شبکه اجتماعی.  هرکس با هدف معرفی نامزد مورد علاقه اش مسائلی که می تواند میان مخاطب دست به دست شود را احصا و روی همان تمرکز کند. مثلا فرض کنید این روزها برای مخاطب تورم یا فیلترینگ یا حجاب یا ارز و بورس و غیره مهم است. هر هواداری می تواند روی ایده نامزد خود لابه لای نظام مسائل مخاطب تمرکز شود. هر میزان که از آن ایده می فهمد همان را به زبان خودش بگوید. 🔶 فایده اصلی این کمپین های شبکه ای اینست که هم وضع موجود را می بیند و هم ناظر به مخاطب ایده و برنامه می دهد و لذا امیدافزاست و از همه مهمتر اینکه به روایت مخاطبین است نه ستادها. چنین کمپین هایی می تواند هم مشارکت بسازد و هم انتخاب. شما هم راه حل پیشنهاد دهید. 🔸 : آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
نظم تازۀ جهان رئیس‌جمهور جدید ایران 🔶 ما در چه وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم؟ ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که طوفان‌الاقصی، طرح نرمال‌سازی و سازگاری کشورهای عربی با اسرائیل را نابود کرده است. 🔶 ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که 2000 کیلومتر دورتر از ما، اصلی‌ترین دشمن منطقه‌ای ما (اسرائیل) در هشت ماه گذشته بیش از 40 هزار انسان را به قتل رسانده است. ما در وضعی رئیس جمهور انتخاب می‌کنیم که با افول جهانی‌سازی و تضعیف گلوبالیسم، دولت‌های راست ملی در جهان یکی‌یکی سربرمی‌آورند. 🔶 ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که قاتل سردار ما و پاره‌کننده برجام (ترامپ و بدنه حامی‌اش)، نامزد ریاست جمهوری آمریکاست. ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که مقاومت اسلامی تبدیل به یک جبهه قدرتمند شده و ایران کانون و پایگاه این جبهه است. ما در وضعی رئیس جمهور انتخاب می‌کنیم که قواعد و نُرم‌هایی که دولت‌ملت‌ها باید رعایت می‌کردند تا در نظام جهانی به رسمیت شناخته شوند، هر روز ضعیف‌تر و بی‌آبروتر می‌شود. 🔶 ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که هر لحظه ممکن است اتفاقی نامنتظره در جهان بیفتد و تمام برنامه‌های نرمال دولت‌ها را به باد فنا دهد. ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که جهان به سمت جنگ می‌رود و دادن وعده زندگی نرمال به مردم، بیش از هر زمانی وهم‌آلود و فریب‌کارانه به نظر می‌رسد. 🔶 ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که ائتلاف‌های جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری است و جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای مهم این ائتلاف‌های جدید است. ما در وضعی رئیس جمهور انتخاب می‌کنیم که نشانه‌های فروپاشی نظم پیشین و شکل‌گیری نظم تازه در جهان، بیش از هر زمان دیگری پیدا شده است. 🔶 ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که لیبرال‌ دموکراسی به‌مثابه ایده مسلط و کهنه جهانی بی‌آبروتر از همیشه شده است و جهان تشنه شنیدن سخنی نو از ماست. چه کسی به استقبال این وضع رفته است و می‌تواند نماینده اراده تاریخی مردم مسلمان ایران و امت اسلامی در این نظم تازه باشد؟ گفتار سیاسی اصیل و واقعی مورد نیاز برای امروز ما، گفتاری است که حامل «تولید» و «مقاومت» باشد. ما چاره‌ای جز تولید و مقاومت نداریم. نه‌ فقط تولید کالا و خدمات برای مصرف و نه‌فقط مقاومت برای تأمین امنیت؛ که تولید عزت، تولید علم و فناوری، تولید قدرت، تولید فرهنگ، تولید عزم، تولید جغرافیا، تولید ائتلاف و در یک کلام تولید زندگی. 🔶 این تولید و مقاومت، جز با شراکت مردم ممکن نیست. مردم، مصرف‌کننده محصولات تولید و مقاومتِ دولتمردان نیستند. مردم باید مولد و مقاوم باشند. در واقع دولت باید مردم را همچون تولیدکننده و مقاومت‌کننده شناسایی کند و به جا بیاورد؛ و این، جز با الفت و ائتلاف میان مردم و دولت ممکن نیست. تجربه دولت آیت‌الله رئیسی به ما می‌گوید برای پیش‌برد سیاست در جمهوری اسلامی، نیاز به الفت، دوستی و محبت میان جمهور و رئیس جمهور داریم. ما بعد از آیت‌الله رئیسی فهمیدیم که دوست داشتن دولتمرد، نه اضافه‌ای تزئینی به دولت؛ که جان دولت اسلامی و پیش‌برنده سیاست است. الفت و محبت است که می‌تواند ائتلاف بسازد و نیروهای خرد را تبدیل به جریانی پیش‌برنده کند. ما بعد از شهید جمهور، بار دیگر تذکر یافتیم که تقوا و پاکی و خلوص و معنویت دولتمرد، مردم را تألیف می‌کند و اگر قرار است تولید و مقاومت جمعی صورت بگیرد، ملات کار همین محبتی است که به تقوای دولتمرد تعلق گرفته است. تولید و مقاومت ملی، این‌گونه ممکن می‌شود. 🔸 : آقای سید علی سیدان 🆔 @tahlil_shjr