🌙در گذشته هم همینطور بود که در #ماه_رمضان مساجد شهر شلوغتر میشد.
🕌یکی از مراکز پراجتماع #طهران_قدیم در ایام ماه مبارک رمضان، مسجد و #مدرسه_سپهسالار_جدید یا همان #مدرسه_عالی_شهید_مطهری بوده است. آماری که اعتمادالسلطنه از حضور پرشور مردم در ماه رمضان سال ١٣١٣ق در این مدرسه ارائه میدهد، سی هزار نفر است. البته همه بهخاطر نماز و شنیدن موعظه نمیآمدند، بلکه حیاط این مدرسه و مسجد بزرگ، در ماه رمضان به صورت بازاری درمیآمد که انواع کالاها در آن به فروش میرسید و همین امر موجب ازدحام جمعیت میشد.
✍ مدرسه سپهسالار جدید توسط محمدحسین خان سپهسالار بنا شد ولی بنای آن ناتمام ماند و با بازگشت #میرزا_ابوالفضل_کلانتر تهرانی از سامرا به تهران، اداره امور آن به وی واگذار شد. میرزا ابوالفضل به تکمیل بنای آن پرداخت، خود در مسجد مدرسه سپهسالار جدید به اقامه جماعت میپرداخت و بر فراز منبر، وعظ و خطابه میفرمود.
این مسجد و مدرسه در زمان قاجار مورد توجه دربار بود و بعضی از ایام ماه رمضان، #ناصرالدین_شاه هم به آنجا میآمد.
🔹تا قبل از آمدن میرزا ابوالفضل کلانتر، این مسجد بزرگ از نظر امام جماعت و واعظ و روضهخوان وضع خوبی نداشت و جماعتی آخوند بیسواد درباری، امور آن را در دست داشتند. اما با آمدن میرزا ابوالفضل که مجتهدی کم نظیر بود، این مسجد و مدرسه وضعیت بهتری پیدا کرد، هرچند باز به خاطر انتساب وی به دربار، چندان مقبول توده مردم نبود.
🍃 @feyziye_tehran
📃 گزارش #اعتمادالسلطنه از حضور #ناصرالدین_شاه در #مدرسه_سپهسالار_جدید در ایام #ماه_رمضان
🔸در این گزارش مربوط به ٢۴ ماه رمضان ١٣١٠ق، توصیف جالبی از حال و روز روحانیون این مسجد و مدرسه بزرگ آمده است. سید محسن روضه خوان شیرازی نمونهای از این روحانیون است که برای خوشآمد شاه، عمامه خود را پیشکش میکند تا در میان زنان پرتاب کند.
🍃 @feyziye_tehran
📄 گزارش دوم #اعتمادالسلطنه از حضور #ناصرالدین_شاه در #مدرسه_سپهسالار_جدید در ایام #ماه_رمضان مربوط به ١۶ ماه رمضان ١٣١٣ق
✍ در این گزارش جمعیت مردم حاضر در حیاط مدرسه سپهسالار ٣٠ هزار نفر ذکر شده، درحالی که پای منبر #میرزا_ابوالفضل_کلانتر ٣٠ نفر هم ننشستهاند.
اعتمادالسلطنه سپس تحلیلی از دلایل این عدم حضور مردمی ارائه کرده و عنوان میکند که در همان زمان یعنی در ماه رمضان، جمعیتی بالغ بر ٢٠ هزار نفر در مسجد و #مدرسه_مروی پشت سر آخوند #ملامحمد_رستم_آبادی به نماز میایستند.
🔹لازم به ذکر ملامحمد رستم آبادی از علمای اهل تقوا و پرنفوذ در میان مردم، همراه و موافق با شهید #شیخ_فضل_الله_نوری و از مخالفان #مشروطه بوده است.
🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویری از #مدرسه_سپهسالار_جدید مربوط به #ماه_رمضان سال ١٣٠٩ق
✨مردم اطراف حوض مشغول وضو گرفتن هستند.
✍ در این تاریخ امام جماعت مسجد سپهسالار آخوند #ملامحمد_رستم_آبادی بوده است که پس از این تاریخ به #مسجد_مروی میرود و در آن مکان مقدس به اقامه جماعت میپردازد. بهخاطر محبوبیت و مقبولیت و روحیه تقدسی که جناب آخوند ملامحمد رستم آبادی داشت، دوران امامت جماعت وی در هر دو مسجد، دوران شکوه و رونق این اماکن مقدسه بوده است.
🍃 @feyziye_tehran
✍ تاریخچه مناجات های شبهاي #ماه_رمضان از جنس همین مناجاتهایی که در زمان ما در #مسجد_ارگ و جاهای دیگر برگزار میشود، به زمان مرحوم #شیخ_محمدحسین_زاهد برمیگردد.
🌙 شبهاي ماه رمضان در #مسجد_امین_الدوله پذیرای خیل پاکانی بود که تربیت یافته مربی مهذب و دلسوزی چون شیخ محمدحسین زاهد بودند. ذاکر اهل بیت(ع) و مناجات خوان دلسوخته، مرحوم #سیدعلی_میرهادی برایشان مناجات میخواند و دلهای پاک آن جوانان مخلص را آسمانی میکرد.
🔹مرحوم شیخ محمدحسین زاهد اگرچه زیاد درس حوزوی نخوانده بود، اما توانست جمع کثیری از عموم مردم اعم از طلاب و بازاریان و جوانان آن روز تهران را تربیت کند. شکلگیری حلقههای اولیه #حزب_مؤتلفه_اسلامی ریشه در افرادی دارد که عدهای از آنها تربیت شده مرحوم شیخ محمدحسین زاهد بودند.
🍃 @feyziye_tehran
✍ #رضاخان با بسیاری از مظاهر دین جنگید. حوزههای علمیه ای که تعطیل یا تبدیل شد، مساجدی که ویران یا متروک شد، مجالس اهل بیت علیهم السلام که ممنوع شد، چادری که از سرها برداشته شد و روحانیونی که مهجور شدند و عمامه هایی که از سر برداشته شد.
🍃🍃 در این فضای ضد دین، در سال ١٣١٨ش آیتالله #شیخ_علی_اکبر_برهان که در امور معنوی از شاگردان آیتالله #سیدعلی_آقای_قاضی بود، با چندین حکم اجتهاد از نجف به تهران آمد.
هنوز دو سال تا پایان سلطنت رضاخان مانده بود که این مجتهد خوشفکر که یک جهادگر فرهنگی و یک مربی توانا بود، در محله خراسان، در کنار مزارع سرسبز آن محله، کلنگ #مسجد_لرزاده را بر زمین زد.
🕌 او سنگ بنای مرکزی را گذاشت که با محوریت مسجد، چندین مرکز فرهنگی از مدرسه علمیه، دبستان و دبیرستان پسرانه و دخترانه، هیئات مذهبی، صندوق قرضالحسنه و... در کنار آن به وجود آمد.
🔹شخصیتهایی چون آيتالله #شیخ_احمد_مجتهدی، #آیةالله_مهدوی_کنی، #آیةالله_باقری_کنی، #آیةالله_خوشوقت، همگی تربیت شدگان آن مربی کمنظیر در آغاز طلبگی بودند. از دانشآموختگان مدارس جدید ایشان نیز میتوان به حجتالاسلام #شیخ_حسین_انصاریان و دکتر #غلامعلی_حداد_عادل اشاره کرد.
شرح خدمات و اقدامات و به عبارتی انقلاب فرهنگی مرحوم شیخ علی اکبر برهان در آینده خواهد آمد.🍃
🍃 @feyziye_tehran
📷 آیتالله #شیخ_علی_اکبر_برهان در جمع شاگردان و ارادتمندان خود در #مسجد_لرزاده
از راست:
▪️نفر سوم: آیتالله #سید_عبدالله_جعفری_تهرانی
▫️نفر چهارم: آیتالله #سید_محمدعلی_لواسانی
▪️نفر پنجم: #شیخ_عبدالمنتظر_مقدسیان
▫️نفر هفتم (سمت
چپ آیتالله برهان): حاج #شیخ_جواد_آزاده
▪️نفر نهم (سمت چپ آیتالله برهان): #شیخ_محمود_برهان، داماد آیتالله برهان
▫️کودک عمامه به سر در ردیف دوم: حجتالاسلام #شیخ_علی_برهان فرزند مرحوم آیتالله برهان
🍃 @feyziye_tehran
✍ با نگاهی به ریشه های تربیت معنوی علمای تهران در اوایل قرن چهاردهم هجری قمری، شاهد حضور جمعی از عالمان اهل معرفت هستیم که با جمع میان فقاهت و عرفان عملی، حضور چشمگیری در عرصههای اجتماعی و سیاسی داشتهاند. به تعبیر دیگر، اینان دستهای از عالمان اند که عرفان عملی شان در عرصه اجتماعی و سیاسی تبلور یافته و سلوک عرفانی شان، مانع از مجاهدتهای فکری و تعاملات اجتماعی شان نشده است.
این دسته از عالمان اهل معنا که در شهر تهران منشأ تحولات اجتماعی و سیاسی بودند، عمدتا تربیت یافته #مکتب_سامرا و از شاگردان #میرزای_شیرازی بودند و در سلوک عرفانی از محضر آخوند #ملافتحعلی_سلطان_آبادی بهرهمند گردیده بودند.
✨ از آنجمله میتوان به شهید حاج #شیخ_فضل_الله_نوری و آیتالله #شیخ_عبدالنبی_نوری اشاره کرد که هردو از ملازمان آخوند ملافتحعلی بوده و علم #مشروطه_مشروعه را برافراشته و به نحوی به مخالفت با مشروطهخواهان پرداخته بودند.
🔹 از جنبههای مغفول شهید شیخ فضل الله نوری جنبههای سلوک معنوی وی بود. ایشان ارتباط معنوی عمیقی با آخوند ملافتحعلی داشت و از آن انسان کامل دستورالعمل ذکر میگرفت. شرح حالات و مکاشفات حاج شیخ عبدالنبی نوری هم که خود دفتری مجزا میطلبد.
🔰از دیگر شاگردان آخوند ملافتحعلی در تهران، عارف بالله آيتالله #حاج_آقابزرگ_ساوجی بود که در #مدرسه_مروی تدریس میکرد و شاگردی چون آقا #سید_مهدی_قوام داشت که خدمات فرهنگی و اجتماعیِ عارفانه اش، زبانزد خاص و عام است.
🔸این رویکرد در میان شاگردان آخوند ملافتحعلی کمی متفاوت با رویکرد شاگردان آخوند #ملاحسینقلی_همدانی میباشد.
🍃 @feyziye_tehran
🍂 آیت الله #حاج_آقامرتضی_تهرانی میفرمود: پدرم آیتالله #میرزا_عبدالعلی_تهرانی از کوچهای که خانه آيتالله #سید_عبدالله_بهبهانی در آن بود عبور نمیکرد. زيرا مواضع او و #سيد_محمد_طباطبايى را موجب شهادت #شيخ_فضل_الله_نورى مىدانست.
📖 آیتالله حاج #شیخ_علی_اکبر_برهان در #مدرسه_لرزاده بهجای کتاب کفایة الاصول #آخوند_خراسانی به طلبه ها قوانين الاصول درس میداد. زیرا معتقد به کوتاهی جناب آخوند در جریان شهادت شیخ فضل الله نوری بود.
🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویر خیمه بزرگ آیتالله شهید #شیخ_فضل_الله_نوری و هوادارانش در میدان توپخانه
🔻آیتالله آقا #شیخ_مرتضی_زاهد نیز که از شاگردان شیخ فضل الله بود از #میدان_توپخانه (میدان امام خمینی فعلی) که محل اعدام و شهادت ایشان بود عبور نمیکرد.
🥀 شيخ فضل الله نوری در همان میدانی به شهادت رسید که در آن خیمه ای بزرگ برافراشته بود و محل تجمع مخالفان مشروطه (و یاران مشروعه خواه خود) بود.
🍃 @feyziye_tehran
📷 جلال آل احمد در کنار پدرش آیتالله سید احمد طالقانی. مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی هم در تصویر دیده میشود.
✍ خاندان آل احمد اصالتا طالقانی و از خانوادههایی است که علمای بسیاری از آن برخاستهاند.
#جلال_آل_احمد تحصیلات خود را با فراگیری علوم دینی در #مدرسه_مروی و نزد یکی از علمای طالقانی که در این مدرسه تدریس میکرد آغاز کرد. پدر و برادر جلال هم، خود در همین مرکز علمی تحصیل کرده بودند.
جلال بعدها بدون اطلاع پدرش به #دارالفنون رفت و در کنار دروس طلبگی، به فراگیری علوم دینی پرداخت هرچند هرگز خود تمایلی به این نوع دروس نداشت و به اصرار پدرش در این مسیر قرارگرفته بود.
🔻آیتالله #سید_احمد_طالقانی از علمای تهران بود و در زمان #رضاخان، چون دعوت حکومت طاغوت مبنی بر دایر نمودن محضر شرعی را نپذیرفت، در رنج و فشار فراوانی قرارگرفت که موجب پریشان حالی وی گردید و همین امر نیز فرزندان او جلال و #شمس_آل_احمد را رنج میداد.
🔹ظاهرا مرحوم #شیخ_آقابزرگ_تهرانی دایی مادر جلال آل احمد بوده است.
🍃 @feyziye_tehran
🔰از مرحوم حاج #شیخ_مهدی_معزالدوله نقل شده است:
شخصی از اخیار از دنیا رفت. من به تشیع جنازه او رفتم، دیدم مرحوم آقای حاج #شیخ_عبدالنبی_نوری هم در تشییع شرکت کردهاند. با ایشان به گفتوگو پرداختم. در بین راه صحبت از عالم برزخ و قبر شد.
مرحوم آقای نوری فرمودند: بله، ۶ ماه است که من صدای تسبیح موجودات را میشنوم و نیز عالم برزخ را می بینم.
📚روزنه هایی از عالم غیب ص٢٧۴
🍃 @feyziye_tehran
📷 دورنمای بازار تهران از فراز شمسالعماره در دوره #ناصرالدین_شاه | در عکس، گنبد مسجد امام، مسجد سید عزیزالله و امامزاده زید معلوم است.
💠 #حوزه_حکمی_تهران با مهاجرت #ملاعبدالله_زنوزی از اصفهان و استقرار در #مدرسه_مروی شکل گرفت. او به درخواست #محمدحسین_خان_مروی و به دعوت #فتحعلی_شاه به تهران آمد.
🔹در حدود سه دهه بعد با مهاجرت #آقاسید_رضی_لاریجانی از عرفا و مدرسان صاحب نام عرفان نظری، از اصفهان به تهران در سال ١٢۶٧ق #حوزه_عرفانی_تهران نیز شکل گرفت.
آقا سید رضی، خود از شاگردان #ملاعلی_نوری بود و از سرآمدان شاگردان او در اصفهان میتوان به #آقامحمدرضا_قمشهای اشاره کرد که وی نیز در حدود دو دهه بعد از وفات استاد خود آقا رضی به تهران مهاجرت کرد و یکی از مهمترین مدارس عرفان نظری را در تهران و در #مدرسه_صدر دایر نمود.
🍃 @feyziye_tehran
📷مرحوم آیتالله #سیدابراهیم_خسروشاهی از اساتید معقول در #مدرسه_مروی و استاد راتب #مدرسه_شهید_بهشتی (#مدرسه_سپهسالار_قدیم) با وجود کسالت شدید، با کپسول اکسیژن برای تدریس به مدرسه میآمد.🍃
🍃 @feyziye_tehran
🔰 #علامه_سیدمحمدحسین_طهرانی که سابقه دوستی و همراهی در امور علمی و سلوکی با آیتالله #سیدابراهیم_خسروشاهی داشت، شرحی از گفتگوی خود با ایشان در کربلا و در منزل #سیدهاشم_حداد ارائه کرده و در ضمن آن، توصیفاتی از شخصیت علمی و معنوی این استاد راتب معقول در حوزه تهران آورده است.
🔻توصیفات علامه طهرانی درباره آیتالله خسروشاهی:
" دوست مهربانتر از برادر، و صميميتر از هر يار و دوست، و بيشائبهتر از هرگونه توهّم شائبه"
🔸خطاب به آیتالله خسروشاهی: "شما كه يك عمري را در پي معارف الهيّه گردش كردهايد، و براي كشف حُجُب و شهود عياني از هر گونه سعيي دريغ نداريد، بلكه اين آرزوي شماست كه در صدر شريفتان مختفي است، و دنبال يك انسان كامل ميگرديد كه بطور يقين خود را بدو بسپاريد؛
بحمدالله و المنّه عالمي هستيد زحمت كشيده و سابقهدار، و به قرآن و اخبار معصومين عليهم السّلام وارد، و دروس حكمت را نزد استادُنا العلاّمة آية الله سيّد محمّد حسين طباطبائي مُدّ ظلُّه العالي خواندهايد، و « شرح منازل السّآئِرين » و « شرح قَيصريّ بر فصوص الحكم » و « فتوحات مكّيّة » محيي الدّين عربي را كاملاً ميدانيد.
🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویر جمعیت حسینی تهران، مربوط به سال ١٣٣۶ش
🔹ردیف اول نشسته، از سمت چپ، نفر پنجم: عالم ربانی مرحوم حاج #سید_مهدی_قوام
🔹نفر اول: #شیخ_عبدالمنتظر_مقدسیان در سنین جوانی در کنار مرحوم پدرش
مرحوم مقدسیان در آخرین سحرگاه #ماه_رمضان سال ١٣٨٩ش وفات نمود.
🍃 @feyziye_tehran
📷 از چپ:
نفر اول: #دکتر_احمد_مهدوی_دامغانی،
نفر دوم: آیتالله #شیخ_محمدکاظم_مهدوی_دامغانی.
✍ در آن سالهای پیش از ١٣٣٠ش #مدرسه_سپهسالار_قدیم پذیرای طلاب و فضلای جوانی بود که از سراسر کشور به اینجا میآمدند. بعضی از آنها همچون #آیتالله_العظمی_جعفر_سبحانی در مسير طلبگی ماندند و تا اجتهاد، بلکه مرجعیت پیش رفتند، برخی نیز وارد دانشگاه معقول و منقول شده و به مراتب بالایی از علم و دانش رسیدند.
🔸از این جمع میتوان به #دکتر_احمد_مهدوی_دامغانی اشاره کرد که همیشه خاطرات شیرینی از دوران حضور خود در مدرسه سپهسالار قدیم (شهید بهشتی) دارد. ایشان فرزند آیتالله #شیخ_محمدکاظم_مهدوی_دامغانی از علما و مدرسین بزرگ مشهد مقدس بود که برای تحصیل علوم دینی به تهران آمد.
🔸او که استاد #دانشگاه_تهران بود، از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه مادرید به تدریس عرفان اسلامی اشتغال داشت و از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به فعالیت آموزشی بودهاست. رشتههای تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، متنهای فارسی تصوف و فلسفهٔ اسلامی بودهاست.
🍃 @feyziye_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 اشکهای #دکتر_احمد_مهدوی_دامغانی در فراق حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سن ٩۴ سالگی، در اولین گفتگوی تلویزیونی با برنامه #شوکران شبکه چهارم سیما، از آمریکا
🍃 @feyziye_tehran
✍ #شهید_مطهری در سال ١٣٣١ش درحالی که ٣٣ سال داشت از قم به تهران آمد و ابتدا در جلسات هفتگی که در منزل مرحوم کوشانپور برگزار میشد به اقامه جماعت میپرداخت و تفسیر قرآن میگفت.
📖 پس از آن به #مدرسه_مروی آمد و تدریس علوم معقول در #حوزه_حکمی_تهران را آغاز کرد که این امر تا پیش از شهادتشان ادامه یافت.
هنگامی که ایشان کمی در تهران استقرار یافت، به وسیله مرحوم کوشانپور، خانواده خود را هم به تهران منتقل کرد.
#روز_معلم
#معلم
🍃 @feyziye_tehran
✍ #شهید_مطهری، شهید_محلاتی و #آیتالله_محیالدین_انواری، هرسه از ارکان علمی_انقلابی #حوزه_علمیه_تهران در سالهای نهضت #امام_خمینی (ره) بودند.
🔹در میان مدارس علمیه تهران، #مدرسه_مروی مرکز فعالیت این سه یار دیرین بود که نقش چشمگیری در تربیت طلاب فاضل انقلابی داشتند.
#روز_معلم
#معلم
🍃 @feyziye_tehran
✨ #پرونده_ویژه
#انتشار_برای_اولین_بار
به مناسبت #روز_معلم✨
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
اسم، مهر و امضاء جمعی از اساتید و مدرسین #مدرسه_مروی مربوط به محرم الحرام ١٣۵٢ق برابر با اردیبهشت ١٣١٢ش
در زمان توليت #میرزا_احمد_آشتیانی بر مدرسه مروی.
🔺در قسمت بالا مهر *محمد الحسینی* مهر آیتالله #سیدمحمد_تنکابنی #مدرس_رسمی مدرسه مروی است.
🔻در قسمت پایین هم اسامی و مهر عالمانی ربانی چون: #حاج_آقابزرگ_ساوجی، و مرحوم #حاج_مقدس دیده میشود.
#معلم
🍃 @feyziye_tehran
✍ #اندرمان نام روستایی است در شهرری که مرقد مطهر #امامزاده_ابوالحسن را در بر گرفته است.
🔻 این روستا که قدمتی دیرینه دارد، زادگاه مرحوم #میرزا_محمد_اندرمانی یکی از برترین علمای دارالخلافه طهران در عهد ناصری است که توليت #مدرسه_مروی را برعهده داشته است.
🔹#ملاحبیب_الله_شریف_کاشانی که در دوران تحصیل خود در تهران، به مدت دو سال از محضر میرزای اندرمانی بهره برد، ایشان را مرجع عام و خاص، عادل، صالح و باتقوا، خوش خلق و خوش رو میخواند و چنین عنوان میکند که همه علما بر ریاست وی اتفاق دارند.
✨از #شیخ_انصاری نقل شده که میرزا محمد اندرمانی در تقوا و تدین ضرب المثل بود.
🍂مرحوم میرزا محمد اندرمانی در ابتدای #ماه_رمضان ١٣٨٢ق در تهران وفات نمود.
🍃 @feyziye_tehran
✍ سال ١٣٢٧ش سال پیوند و ارتباط #دکتر_مهدی_محقق با سه سید طلبه بود که در #دانشکده_معقول_و_منقول که در آن روزگار در فضای #مدرسه_سپهسالار_جدید شکل گرفته بود.
🔻این چهار نفر، از همان روزگار جوانی اهدافی را در سر میپروراندند که با کوشش بسیار به آن دست یافتند.
🌍 دکتر محقق دراینباره میگوید:
#شهید_بهشتی از همان آغاز آشنایی، او را با کتاب دائره المعارف انگلیسی دیدم که می خواست دریابد که خارج از محدوده ما اسلام چگونه ارزیابی می شود و او در بهتر شناساندن اسلام در آینده چه نقشی می تواند داشته باشد.
#امام_موسی_صدر می خواست که در کشورهای عربی و اسلامی نفوذ پیدا کند و راهی برای تقریب بین المذاهب بجوید که مسلمانان از این تفرقه و تشتّت که موجب انزوای آن و بهره برداری دشمنان است، بیرون آیند.
#سید_محمدرضا_علوی_تهرانی می خواست در بین جوانان با زبان آنان وارد گفتار شود و آنان را به سوی اسلام جذب کند. من در اندیشه ام این بود که علوم اسلامی، به ویژه آن علومی که ایرانیان در شکوفایی آن سهیم بوده اند، در سطح دانشگاهی به جهان علمی غرب معرفی نمایم.
🍃 @feyziye_tehran