eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙در گذشته هم همینطور بود که در مساجد شهر شلوغتر می‌شد. 🕌یکی از مراکز پراجتماع در ایام ماه مبارک رمضان، مسجد و یا همان بوده است. آماری که اعتمادالسلطنه از حضور پرشور مردم در ماه رمضان سال ١٣١٣ق در این مدرسه ارائه می‌دهد، سی هزار نفر است. البته همه به‌خاطر نماز و شنیدن موعظه نمی‌آمدند، بلکه حیاط این مدرسه و مسجد بزرگ، در ماه رمضان به صورت بازاری درمی‌آمد که انواع کالاها در آن به فروش می‌رسید و همین امر موجب ازدحام جمعیت می‌شد. ✍ مدرسه سپهسالار جدید توسط محمدحسین خان سپهسالار بنا شد ولی بنای آن ناتمام ماند و با بازگشت تهرانی از سامرا به تهران، اداره امور آن به وی واگذار شد. میرزا ابوالفضل به تکمیل بنای آن پرداخت، خود در مسجد مدرسه سپهسالار جدید به اقامه جماعت می‌پرداخت و بر فراز منبر، وعظ و خطابه می‌فرمود. این مسجد و مدرسه در زمان قاجار مورد توجه دربار بود و بعضی از ایام ماه رمضان، هم به آنجا می‌آمد. 🔹تا قبل از آمدن میرزا ابوالفضل کلانتر، این مسجد بزرگ از نظر امام جماعت و واعظ و روضه‌خوان وضع خوبی نداشت و جماعتی آخوند بی‌سواد درباری، امور آن را در دست داشتند. اما با آمدن میرزا ابوالفضل که مجتهدی کم نظیر بود، این مسجد و مدرسه وضعیت بهتری پیدا کرد، هرچند باز به خاطر انتساب وی به دربار، چندان مقبول توده مردم نبود. 🍃 @feyziye_tehran
📃 گزارش از حضور در در ایام 🔸در این گزارش مربوط به ٢۴ ماه رمضان ١٣١٠ق، توصیف جالبی از حال و روز روحانیون این مسجد و مدرسه بزرگ آمده است. سید محسن روضه خوان شیرازی نمونه‌ای از این روحانیون است که برای خوش‌آمد شاه، عمامه خود را پیشکش می‌کند تا در میان زنان پرتاب کند. 🍃 @feyziye_tehran
📄 گزارش دوم از حضور در در ایام مربوط به ١۶ ماه رمضان ١٣١٣ق ✍ در این گزارش جمعیت مردم حاضر در حیاط مدرسه سپهسالار ٣٠ هزار نفر ذکر شده، درحالی که پای منبر ٣٠ نفر هم ننشسته‌اند. اعتمادالسلطنه سپس تحلیلی از دلایل این عدم حضور مردمی ارائه کرده و عنوان می‌کند که در همان زمان یعنی در ماه رمضان، جمعیتی بالغ بر ٢٠ هزار نفر در مسجد و پشت سر آخوند به نماز می‌ایستند. 🔹لازم به ذکر ملامحمد رستم آبادی از علمای اهل تقوا و پرنفوذ در میان مردم، همراه و موافق با شهید و از مخالفان بوده است. 🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویری از مربوط به سال ١٣٠٩ق ✨مردم اطراف حوض مشغول وضو گرفتن هستند. ✍ در این تاریخ امام جماعت مسجد سپهسالار آخوند بوده است که پس از این تاریخ به می‌رود و در آن مکان مقدس به اقامه جماعت می‌پردازد. به‌خاطر محبوبیت و مقبولیت و روحیه تقدسی که جناب آخوند ملامحمد رستم آبادی داشت، دوران امامت جماعت وی در هر دو مسجد، دوران شکوه و رونق این اماکن مقدسه بوده است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ تاریخچه مناجات های شبهاي از جنس همین مناجاتهایی که در زمان ما در و جاهای دیگر برگزار می‌شود، به زمان مرحوم برمی‌گردد. 🌙 شبهاي ماه رمضان در پذیرای خیل پاکانی بود که تربیت یافته مربی مهذب و دلسوزی چون شیخ محمدحسین زاهد بودند. ذاکر اهل بیت(ع) و مناجات خوان دلسوخته، مرحوم   برایشان مناجات می‌خواند و دلهای پاک آن جوانان مخلص را آسمانی می‌کرد. 🔹مرحوم شیخ محمدحسین زاهد اگرچه زیاد درس حوزوی نخوانده بود، اما توانست جمع کثیری از عموم مردم اعم از طلاب و بازاریان و جوانان آن روز تهران را تربیت کند. شکل‌گیری حلقه‌های اولیه ریشه در افرادی دارد که عده‌ای از آنها تربیت شده مرحوم شیخ محمدحسین زاهد بودند. 🍃 @feyziye_tehran
با بسیاری از مظاهر دین جنگید. حوزه‌های علمیه‌ ای که تعطیل یا تبدیل شد، مساجدی که ویران یا متروک شد، مجالس اهل بیت علیهم السلام که ممنوع شد، چادری که از سرها برداشته شد و روحانیونی که مهجور شدند و عمامه هایی که از سر برداشته شد. 🍃🍃 در این فضای ضد دین، در سال ١٣١٨ش آیت‌الله که در امور معنوی از شاگردان آیت‌الله بود، با چندین حکم اجتهاد از نجف به تهران آمد. هنوز دو سال تا پایان سلطنت رضاخان مانده بود که این مجتهد خوش‌فکر که یک جهادگر فرهنگی و یک مربی توانا بود، در محله خراسان، در کنار مزارع سرسبز آن محله، کلنگ را بر زمین زد. 🕌 او سنگ بنای مرکزی را گذاشت که با محوریت مسجد، چندین مرکز فرهنگی از مدرسه علمیه، دبستان و دبیرستان پسرانه و دخترانه، هیئات مذهبی، صندوق قرض‌الحسنه و... در کنار آن به وجود آمد. 🔹شخصیت‌هایی چون آيت‌الله ، ، ، ، همگی تربیت شدگان آن مربی کم‌نظیر در آغاز طلبگی بودند. از دانش‌آموختگان مدارس جدید ایشان نیز می‌توان به حجت‌الاسلام و دکتر اشاره کرد. شرح خدمات و اقدامات و به عبارتی انقلاب فرهنگی مرحوم شیخ علی اکبر برهان در آینده خواهد آمد.🍃 🍃 @feyziye_tehran
📷 آیت‌الله در جمع شاگردان و ارادتمندان خود در از راست: ▪️نفر سوم: آیت‌الله ▫️نفر چهارم: آیت‌الله ▪️نفر پنجم: ▫️نفر هفتم (سمت چپ آیت‌الله برهان): حاج ▪️نفر نهم (سمت چپ آیت‌الله برهان): ، داماد آیت‌الله برهان ▫️کودک عمامه به سر در ردیف دوم: حجت‌الاسلام فرزند مرحوم آیت‌الله برهان 🍃 @feyziye_tehran
✍ با نگاهی به ریشه های تربیت معنوی علمای تهران در اوایل قرن چهاردهم هجری قمری، شاهد حضور جمعی از عالمان اهل معرفت هستیم که با جمع میان فقاهت و عرفان عملی، حضور چشمگیری در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی داشته‌اند. به تعبیر دیگر، اینان دسته‌ای از عالمان اند که عرفان عملی شان در عرصه اجتماعی و سیاسی تبلور یافته و سلوک عرفانی شان، مانع از مجاهدت‌های فکری و تعاملات اجتماعی شان نشده است. این دسته از عالمان اهل معنا که در شهر تهران منشأ تحولات اجتماعی و سیاسی بودند، عمدتا تربیت یافته و از شاگردان بودند و در سلوک عرفانی از محضر آخوند بهره‌مند گردیده بودند. ✨ از آنجمله می‌توان به شهید حاج و آیت‌الله اشاره کرد که هردو از ملازمان آخوند ملافتحعلی بوده و علم را برافراشته و به نحوی به مخالفت با مشروطه‌خواهان پرداخته بودند. 🔹 از جنبه‌های مغفول شهید شیخ فضل الله نوری جنبه‌های سلوک معنوی وی بود. ایشان ارتباط معنوی عمیقی با آخوند ملافتحعلی داشت و از آن انسان کامل دستورالعمل ذکر می‌گرفت. شرح حالات و مکاشفات حاج شیخ عبدالنبی نوری هم که خود دفتری مجزا می‌طلبد. 🔰از دیگر شاگردان آخوند ملافتحعلی در تهران، عارف بالله آيت‌الله بود که در تدریس می‌کرد و شاگردی چون آقا داشت که خدمات فرهنگی و اجتماعیِ عارفانه اش، زبانزد خاص و عام است. 🔸این رویکرد در میان شاگردان آخوند ملافتحعلی کمی متفاوت با رویکرد شاگردان آخوند می‌باشد. 🍃 @feyziye_tehran
🍂 آیت الله می‌فرمود: پدرم آیت‌الله از کوچه‌ای که خانه آيت‌الله در آن بود عبور نمی‌کرد. زيرا مواضع او و را موجب شهادت مى‌دانست. 📖 آیت‌الله حاج در به‌جای کتاب کفایة الاصول به طلبه ها قوانين الاصول درس می‌داد. زیرا معتقد به کوتاهی جناب آخوند در جریان شهادت شیخ فضل الله نوری بود. 🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویر خیمه بزرگ آیت‌الله شهید و هوادارانش در میدان توپخانه 🔻آیت‌الله آقا نیز که از شاگردان شیخ فضل الله بود از (میدان امام خمینی فعلی) که محل اعدام و شهادت ایشان بود عبور نمی‌کرد. 🥀 شيخ فضل الله نوری در همان میدانی به شهادت رسید که در آن خیمه ای بزرگ برافراشته بود و محل تجمع مخالفان مشروطه (و یاران مشروعه خواه خود) بود. 🍃 @feyziye_tehran
📷 جلال آل احمد در کنار پدرش آیت‌الله سید احمد طالقانی. مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی هم در تصویر دیده می‌شود. ✍ خاندان آل احمد اصالتا طالقانی و از خانواده‌هایی است که علمای بسیاری از آن برخاسته‌اند. تحصیلات خود را با فراگیری علوم دینی در و نزد یکی از علمای طالقانی که در این مدرسه تدریس می‌کرد آغاز کرد. پدر و برادر جلال هم، خود در همین مرکز علمی تحصیل کرده بودند. جلال بعدها بدون اطلاع پدرش به رفت و در کنار دروس طلبگی، به فراگیری علوم دینی پرداخت هرچند هرگز خود تمایلی به این نوع دروس نداشت و به اصرار پدرش در این مسیر قرارگرفته بود. 🔻آیت‌الله از علمای تهران بود و در زمان ، چون دعوت حکومت طاغوت مبنی بر دایر نمودن محضر شرعی را نپذیرفت، در رنج و فشار فراوانی قرارگرفت که موجب پریشان حالی وی گردید و همین امر نیز فرزندان او جلال و را رنج میداد. 🔹ظاهرا مرحوم دایی مادر جلال آل احمد بوده است. 🍃 @feyziye_tehran
🔰از مرحوم حاج نقل شده است: شخصی از اخیار از دنیا رفت. من به تشیع جنازه او رفتم، دیدم مرحوم آقای حاج هم در تشییع شرکت کرده‌اند. با ایشان به گفت‌وگو پرداختم. در بین راه صحبت از عالم برزخ و قبر شد. مرحوم آقای نوری فرمودند: بله، ۶ ماه است که من صدای تسبیح موجودات را می‌شنوم و نیز عالم برزخ را می بینم. 📚روزنه هایی از عالم غیب ص٢٧۴ 🍃 @feyziye_tehran
📷 دورنمای بازار تهران از فراز شمس‌العماره در دوره | در عکس، گنبد مسجد امام، مسجد سید عزیزالله و امام‌زاده زید معلوم است. 💠 با مهاجرت از اصفهان و استقرار در شکل گرفت. او به درخواست و به دعوت به تهران آمد. 🔹در حدود سه دهه بعد با مهاجرت از عرفا و مدرسان صاحب نام عرفان نظری، از اصفهان به تهران در سال ١٢۶٧ق نیز شکل گرفت. آقا سید رضی، خود از شاگردان بود و از سرآمدان شاگردان او در اصفهان می‌توان به اشاره کرد که وی نیز در حدود دو دهه بعد از وفات استاد خود آقا رضی به تهران مهاجرت کرد و یکی از مهمترین مدارس عرفان نظری را در تهران و در دایر نمود. 🍃 @feyziye_tehran
📷مرحوم آیت‌الله از اساتید معقول در و استاد راتب () با وجود کسالت شدید، با کپسول اکسیژن برای تدریس به مدرسه می‌آمد.🍃 🍃 @feyziye_tehran
🔰 که سابقه دوستی و همراهی در امور علمی و سلوکی با آیت‌الله داشت، شرحی از گفتگوی خود با ایشان در کربلا و در منزل ارائه کرده و در ضمن آن، توصیفاتی از شخصیت علمی و معنوی این استاد راتب معقول در حوزه تهران آورده است. 🔻توصیفات علامه طهرانی درباره آیت‌الله خسروشاهی: " دوست‌ مهربانتر از برادر، و صميمي‌تر از هر يار و دوست‌، و بي‌شائبه‌تر از هرگونه‌ توهّم‌ شائبه‌" 🔸خطاب به آیت‌الله خسروشاهی: "شما كه‌ يك‌ عمري‌ را در پي‌ معارف‌ الهيّه‌ گردش‌ كرده‌ايد، و براي‌ كشف‌ حُجُب‌ و شهود عياني‌ از هر گونه‌ سعيي‌ دريغ‌ نداريد، بلكه‌ اين‌ آرزوي‌ شماست‌ كه‌ در صدر شريفتان‌ مختفي‌ است‌، و دنبال‌ يك‌ انسان‌ كامل‌ ميگرديد كه‌ بطور يقين‌ خود را بدو بسپاريد؛ بحمدالله‌ و المنّه‌ عالمي‌ هستيد زحمت‌ كشيده‌ و سابقه‌دار، و به‌ قرآن‌ و اخبار معصومين‌ عليهم‌ السّلام‌ وارد، و دروس‌ حكمت‌ را نزد استادُنا العلاّمة‌ آية‌ الله‌ سيّد محمّد حسين‌ طباطبائي‌ مُدّ ظلُّه‌ العالي‌ خوانده‌ايد، و « شرح‌ منازل‌ السّآئِرين‌ » و « شرح‌ قَيصريّ بر فصوص‌ الحكم‌ » و « فتوحات‌ مكّيّة‌ » محيي‌ الدّين‌ عربي‌ را كاملاً ميدانيد. 🍃 @feyziye_tehran
🚫نشر مطالب کانال فیضیه تهران بدون ذکر منبع جایز نمی‌باشد! 🚫
📷 تصویر جمعیت حسینی تهران، مربوط به سال ١٣٣۶ش 🔹ردیف اول نشسته، از سمت چپ، نفر پنجم: عالم ربانی مرحوم حاج 🔹نفر اول: در سنین جوانی در کنار مرحوم پدرش مرحوم مقدسیان در آخرین سحرگاه سال ١٣٨٩ش وفات نمود. 🍃 @feyziye_tehran
📷 از چپ: نفر اول: ، نفر دوم: آیت‌الله . ✍ در آن سال‌های پیش از ١٣٣٠ش پذیرای طلاب و فضلای جوانی بود که از سراسر کشور به اینجا می‌آمدند. بعضی از آنها همچون در مسير طلبگی ماندند و تا اجتهاد، بلکه مرجعیت پیش رفتند، برخی نیز وارد دانشگاه معقول و منقول شده و به مراتب بالایی از علم و دانش رسیدند. 🔸از این جمع می‌توان به اشاره کرد که همیشه خاطرات شیرینی از دوران حضور خود در مدرسه سپهسالار قدیم (شهید بهشتی) دارد. ایشان فرزند آیت‌الله از علما و مدرسین بزرگ مشهد مقدس بود که برای تحصیل علوم دینی به تهران آمد. 🔸او که استاد بود، از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه مادرید به تدریس عرفان اسلامی اشتغال داشت و از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به فعالیت آموزشی بوده‌است. رشته‌های تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، متن‌های فارسی تصوف و فلسفهٔ اسلامی بوده‌است. 🍃 @feyziye_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 اشکهای در فراق حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سن ٩۴ سالگی، در اولین گفتگوی تلویزیونی با برنامه شبکه چهارم سیما، از آمریکا 🍃 @feyziye_tehran
در سال ١٣٣١ش درحالی که ٣٣ سال داشت از قم به تهران آمد و ابتدا در جلسات هفتگی که در منزل مرحوم کوشانپور برگزار می‌شد به اقامه جماعت می‌پرداخت و تفسیر قرآن می‌گفت. 📖 پس از آن به آمد و تدریس علوم معقول در را آغاز کرد که این امر تا پیش از شهادتشان ادامه یافت. هنگامی که ایشان کمی در تهران استقرار یافت، به وسیله مرحوم کوشانپور، خانواده خود را هم به تهران منتقل کرد. 🍃 @feyziye_tehran
، شهید_محلاتی و ، هرسه از ارکان علمی_انقلابی در سال‌های نهضت (ره) بودند. 🔹در میان مدارس علمیه تهران، مرکز فعالیت این سه یار دیرین بود که نقش چشمگیری در تربیت طلاب فاضل انقلابی داشتند. 🍃 @feyziye_tehran
به مناسبت ✨ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 اسم، مهر و امضاء جمعی از اساتید و مدرسین مربوط به محرم الحرام ١٣۵٢ق برابر با اردیبهشت ١٣١٢ش در زمان توليت بر مدرسه مروی. 🔺در قسمت بالا مهر *محمد الحسینی* مهر آیت‌الله مدرسه مروی است. 🔻در قسمت پایین هم اسامی و مهر عالمانی ربانی چون: ، و مرحوم دیده می‌شود. 🍃 @feyziye_tehran
نام روستایی است در شهرری که مرقد مطهر را در بر گرفته است. 🔻 این روستا که قدمتی دیرینه دارد، زادگاه مرحوم یکی از برترین علمای دارالخلافه طهران در عهد ناصری است که توليت را برعهده داشته است. 🔹 که در دوران تحصیل خود در تهران، به مدت دو سال از محضر میرزای اندرمانی بهره برد، ایشان را مرجع عام و خاص، عادل، صالح و باتقوا، خوش خلق و خوش رو می‌خواند و چنین عنوان می‌کند که همه علما بر ریاست وی اتفاق دارند. ✨از نقل شده که میرزا محمد اندرمانی در تقوا و تدین ضرب المثل بود. 🍂مرحوم میرزا محمد اندرمانی در ابتدای ١٣٨٢ق در تهران وفات نمود. 🍃 @feyziye_tehran
✍ سال ١٣٢٧ش سال پیوند و ارتباط با سه سید طلبه بود که در که در آن روزگار در فضای شکل گرفته بود. 🔻این چهار نفر، از همان روزگار جوانی اهدافی را در سر می‌پروراندند که با کوشش بسیار به آن دست یافتند. 🌍 دکتر محقق دراین‌باره می‌گوید: از همان آغاز آشنایی، او را با کتاب دائره المعارف انگلیسی دیدم که می خواست دریابد که خارج از محدوده ما اسلام چگونه ارزیابی می شود و او در بهتر شناساندن اسلام در آینده چه نقشی می تواند داشته باشد. می خواست که در کشورهای عربی و اسلامی نفوذ پیدا کند و راهی برای تقریب بین المذاهب بجوید که مسلمانان از این تفرقه و تشتّت که موجب انزوای آن و بهره برداری دشمنان است، بیرون آیند. می خواست در بین جوانان با زبان آنان وارد گفتار شود و آنان را به سوی اسلام جذب کند. من در اندیشه ام این بود که علوم اسلامی، به ویژه آن علومی که ایرانیان در شکوفایی آن سهیم بوده اند، در سطح دانشگاهی به جهان علمی غرب معرفی نمایم. 🍃 @feyziye_tehran