eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📷نفر اول از چپ: آیت‌الله میرزا علی هسته‌ای اصفهانی ✍ استاد حاج که منبرهای مرحوم میرزا علی آقای هسته‌ای را درک کرده است، درباره وی می‌فرمایند: «ایشان درباره کاسب‌هایی که حلال و حرام را رعایت نمی‌کردند و اهل حرام مالی بودند، نکته بسیار زیبایی را می‌گفت: ⚡️دین داشته باشید. دین خریدنی نیست بلکه از جانب خدا به دست آوردنی است. اینکه میگویم خریدنی نیست، چون واقعا خریدنی نیست. شما در بیشتر مغازه‌ها برو و بگو: آقا! دین داری؟ میگوید: نه، من دین ندارم.» 📚زندگینامه و خاطرات استاد انصاریان، سوره مهر، ص۵۵ _______________________ 🌱آیت‌الله اصفهانی از علما و واعظان تهران بود. ایشان تحصیل کرده در حوزه اصفهان و نجف و از شاگردان آیات عظام ، و به شمار می‌آمد و در سال ۱۳۴۷ش در ۹۷ سالگی وفات نمود و در قم به خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت‌الله سید ضیاءالدین استرآبادی در سال 1323 ق (1284ش) در شهر نجف به دنیا آمد. ✨پدر دانشمندش آیت‌الله سید محمد امام جماعت شبستان استرآبادی مسجد جامع و از شاگردان بزرگانی چون آخوند خراسانی و سید محمد کاظم طباطبائی یزدی بود. 🔹آیت‌الله سید ضیاءالدین پس از طی مقدمات و سطح نزد پدر و آقا سید محمد وحید در تهران، جهت تکمیل تحصیلات خود به قم رفت و پس از کسب علم از محضر آیات عظام سید محمد تقی خوانساری، سید صدرالدین صدر و شیخ عبدالکریم حائری یزدی به مقام اجتهاد رسید. 🔹وی پس از درگذشت پدر بزرگوارش در قم در سال 1324ش، به تهران آمد و به جای پدرش در شبستان مذکور به اقامه جماعت و تبلیغ و ارشاد مردم و هم‌چنین تدریس تفسیر قرآن کریم پرداخت و هم‌زمان مدیریت واقع در روبروی درِ غربی مسجد جامع در بازار نورزخان را به عهده گرفت. 🔹او هم‌چنین حسینیه استرآبادی را در محله پامنار تهران بنا نهاد که مورد استقبال و توجه علماء، طلاب، بازاریان و مردم قرار داشت. 📚مکتوبات آیت‌الله استرآبادی: اسلام و تشیع، طریق‌الحق، ابدیت روح، ‌اهل ادب یا به سوی خدا، شرح زیارت جامعه‌کبیره، حجت‌المنتظر، چرا شیعه شدم؟، رساله العقاید الامامیه، حواشی توضیح‌المسائل آیت‌الله بروجردی و حواشی بر عروه‌الوثقی و... 🔹مرحوم استرآبادی جزء روحانیون بازداشت شده بعد از ۱۵ خرداد ۴۲ می‌باشد و با روحانیون مبارزی چون آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط بود. 🍃آیت‌الله استرآبادی روز یکشنبه ۸۳/۷/۱۱ دعوت حق را اجابت نمود و در قطعه شماره ۴۴۴ حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد.   🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۱۲ مهر سالروز رحلت فقیه مجاهد 🔹خدمات عام المنفعه حاج ملاعلی و چرایی مقابله با / نفوذ صهیونیست، پشت پرده قرارداد رویتر 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت ۱۲ مهر سالروز رحلت فقیه مجاهد #حاج_ملاعلی_کنی 🔹خدمات عام المنفعه حاج ملاعلی و چرایی مقا
🔹 بیانات در برنامه ضیافت ماه رمضان ۱۴۰۰ در سخنانی پیرامون مرحوم : ✨حاج ملاعلی کنی وقتی از نجف به تهران می‌آید با زحمت شروع به کار و کارآفرینی می‌کند. او قناتی را به آب می‌رساند و چون بین مردم مشهور به تقوا بود، مردم کَن از ایشان آب اجاره می‌کردند و اعتقاد داشتند که آب قنات ملاعلی به محصولات آنها برکت می‌دهد. ✨حاج ملاعلی آن زمان، مراکزی را تأسیس کرده بود و برای نگهداری از ایتام و بیمارانی که توان مالی و درمانی نداشتند مقرری می‌داد. ▪️دوره بازگشت ملاعلی کنی به تهران، دوره تقابل جدی جریان غربگرا با روحانیت است که متأسفانه دربار نیز با راهنمایی جریان روشنفکری با دادن امتیاز با جریان غربگرا همراه می‌شود. ▪️میرزا حسین سپهسالار عاقد قرارداد رویتر و مشاورش میرزا ملکم خان با محافل خطرناک صهیونیزم بین الملل ارتباط داشتند و لذا مسئله مخالفت حاج ملاعلی کنی فقط مخالف با یک قرارداد نبود. ▪️ اولاً طرف غربی قرارداد، فردی به نام رویتر بود که اسم اصلی او اسرائیل یوسفات، یعنی یک یهودی صیهونیست قرار داشت. پشت آنها نیز خاندان رولچیلد قرار داشتند که وقتی ناصرالدین شاه به سفر اروپا می‌رود، می‌گوید سپهسالار و میرزا ملکم خان رولچیلد فرانسه را به دیدار من آورند. یعنی صهیونیزم بین الملل به دنبال نفوذ در ایران است. ✨در اینجا منطق حاج ملأ علی کنی بسیار مهم است. او پشت این قرارداد چیزهایی را دید که افراد عادی قادر به درک آن نبودند. ✨ او به شاه می‌گوید شما با این امتیازاتی که به مدت هفتاد سال به انگلیس داده‌ای، مگر دیگر ایرانی باقی می‌ماند؟ دوم اینکه مردم بعد از این به او مالیات می‌دهند و درآمدهای کشور همه به دست آنها می‌رسد... 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تشرف حضرات آیات ، ، و خرازی به زیارت امام رضا علیه السلام در معیت ✨رهبر حکیم انقلاب: «در (ع) دو رکعت نماز خواندن ارزشش بیشتر از دو رکعت نماز در صحن است و در صحن بیشتر از در آن فرضاً خانه یا منطقه ای است که بیرون صحن است، خب اینجا یک منطقه معنوی است، این جزء باورهای ما است، به همین ملاک خراسان و مشهد از برکات معنوی بیشتری برخوردار است و این یک واقعیتی است. اگر تاریخ انقلاب را می توانستیم بنویسیم، اگر گذشته این مبارزه را می توانستیم ثبت کنیم، اگر کسانی این کار را بکنند معلوم خواهد شد که برکات خراسان و برکات این بقعه مطهره در روند انقلاب ما چه قدر زیاد بوده است.» (بیانات در جمع مسئولان استان خراسان ـ 65/4/28) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 در کنار پدر و برادر خود 🔹مرحوم در بیان خاطرات دوران جوانی خود می‌فرمود: ✨سال ۶۳ قمری به مشهد مشرف شده بودم. مدرسه بالاسر حجره داشتم؛ بالاسر الان خراب شده و توی حرم افتاده؛ اینجایی که الان زیر زمین شده و به پایین می روید، آنجا مدرسه بالاسر بود؛ از توی صحن وارد بازار سرشور که می شدیم، دست چپ، بالاسر بود که خراب شد. مدرسه دیگر، پریزاد بود که هنوز هست. آن وقتها طلبه های مسافر به آنجا می رفتند. قرار بود که یک ماه و نیم از تابستان را در مشهد بمانیم؛ چون درسهای قم تعطیل بود. سال اولی بود که به قم رفته بودیم. من هم آن سال آنجا بودم که پولم تمام شد. به هیچ کس نگفتم. به حرم رفتم و به امام رضا (ع) عرض کردم: ما مهمان شما هستیم. من رویم نمی شود که به کسی بگویم؛ ناهار هم ندارم فعلا. ✨ تا به مدرسه آمدم دیدم که پستچی نامه آورده است. پدرم با اینکه راضی نبود من طلبه شوم، به دلش افتاده بود که ۵۰ تومان برای من پست کند. با ۵۰ تومان می توانستیم یک ماه و نیم در مشهد بمانیم. من در عمرم حتی یک دفعه هم به پدرم نگفتم به من پول بده. 📚منبع: حاج آقا مجتهدی، به قلم حمید سبحانی صدر، ص۸۱ و ۸۲ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ ۱ ربیع الاول سالروز درگذشت آیت‌الله معروف به «آقازاده» از علمای بزرگ اما گمنام تهران است. به او آقازاده می‌گفتند به خاطر پدرش آیت‌الله از علمای بزرگ سامرا و از همراهان که حکایات و کرامات فراوانی از وی نقل شده است. 🔹آقا سید عباس داماد آیت الله بود. در دوران تحصیل در برخی از دروس سطح را از محضر ایشان فراگرفت. ✨آیت‌الله سید عباس فشارکی زاهدانه و در گمنامی می‌زیست. زمانی برای افتتاح حسینیه فشارک از وی دعوت کردند. ایشان به این شرط پذیرفتند که در این مراسم شرکت کنند که حضورشان بدون هرگونه تشریفاتی باشد و می‌گویند: دوست دارم در این سفر در کمال سادگی دیداری با فامیلم داشته باشم و قبر جدم امیر مشرف الدین را زیارت کنم. 🍃 آیت‌الله پس از سالیان متمادی تدریس، تعلیم و هدایت مردم در ۲۹ دی ۱۳۵۸ برابر با  اول ربیع الاول ۱۴۰۰ ق. دعوت حق را لبیک گفت. 🔹پیکر وی با تشییع با شکوهی به بارگاه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) حمل گردید و در کنار قبر مرحوم میرزا احمد آشتیانی دفن شد. ______________________________ ۱. فشارک روستایی خوش آب و هوا در اصفهان است. ۲. امير مشرف الدين طباطبايي فشارکي متوفي به سال ۱۱۲۱ ه ق است. وی و برادرانش از سادات اصيل، ريشه دار از نسل امام حسن(ع) و مشهور به علم و تقوا و کرامات عاليه بوده اند‌. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔺حوزه تهران نیازمند یک است! 👇👇👇👇👇👇👇
تاریخ حوزه طهران
#آسیب_شناسی_حوزه_تهران 🔺حوزه تهران نیازمند یک #فیضیه است! 👇👇👇👇👇👇👇
💡 🔺حوزه تهران نیازمند یک است! ✍طلبه که باشی، از هر نقطه کشور که به شهر مقدس قم مشرف شوی، بعد از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مکانی را سراغ داری که میتوانی با دیگر طلبه‌ها ساعاتی را سپری کنی. آری؛ این خصوصیت پدرانه را دارد که به روی هر طلبه‌ای آغوش بگشاید. مدرسه فیضیه نگهبان دارد، اما جلوی ورود هیچ طلبه‌ای را نمی‌گیرد. چون اینجا سالیان درازی است که مأمن طلاب علوم دینی است. فرقی نمی‌کند از کدام شهر یا از کدام مدرسه دیگر آمده باشی. در فیضیه می‌توانید به ملاقات هم بروید، دور هم بنشینید و مباحثه و گفتگو کنید. 🔅 فیضیه مأمن و مأوی و مدرس‌ و مصلی و میعادگاه است؛ هم برای اساتید بزرگ حوزه، هم برای طلاب، هم برای تجمعات بزرگ و اثرگذار. مرکز مدیریت حوزه به‌جای خود، اما وجود فیضیه و و حرم مطهر و مسجد اعظم و مراکزی عمومی از این دست، نقش مهمی در یکپارچه‌سازی و پیوند میان مدارس متعدد و متنوع قم آن هم با آن گستردگی، و شناساندن و بهره‌مندسازی از محضر جمع کثیری از اساتید بزرگ در فنون مختلف دارد. 🍃اما تهران؛ کجاست مکانی که مأوی و مدرس‌ و میعادگاه اساتید و طلاب باشد؟ اگر اهل علمی از شهری دیگر به تهران بیاید، کجا را دارد که بی‌آنکه از نام و نشانش بپرسند، برای ساعتی هم که شده در آن مأوی گیرد و تنی بیاساید؟ اصلا طلبه‌های همین شهر تهران، اگر بخواهند چند ساعتی در یک محیط حوزوی، آسوده‌خاطر کنار هم به گفتگو بنشینند، کجا را دارند؟ آری؛ تهران فیضیه ندارد! تهران دارالشفائی ندارد که اهل علم آن از پیر و جوان به همدلی یکدیگر، ساعتی در سایه‌سار درختان آن به ملاقات و گفتگو بنشینند. البته تهران هم فیضیه داشت؛ اما در سالهای پس از انقلاب با محذوراتی که بود، محدودش کردند و درب آن را به روی عموم بستند. اما در سالهای کمی دورتر اساتید مبرز حوزه جایی برای بروز و ظهور داشتند، بی‌آنکه درب و دربانی مانع حضور آنها شود، تا جویندگان علم از برکات آنها بهره ببرند. 🔹وقتی مراکز عمومی و پر رفت و آمد حوزه، به مدارس خصوصی تبدیل شد، (منظورم از مدارس خصوصی مدارسی است که تنها به طلبه‌های همان مدرسه اختصاص دارد و مانع حضور دیگر طلاب میشود)، خیلی از اساتید صاحب‌نام هم به خانه و مسجد خود محدود شدند. جویندگان علم تنها می‌توانستند به مدارسی بروند که در آن پذیرش شده بودند و ناگزیر از فیض حضور اساتید بزرگ بازماندند. 👈اگر امروز در تهران اساتیدی هستند که بقیة السلف علمای ماضین اند و کاملا از وجودشان بی‌خبر و از نورشان بی‌بهره‌ایم، یک دلیل آن نبود یک مرکز علوم دینی عمومی است که محل رفت و آمد طلاب و فضلای حوزه تهران باشد. نمی‌دانم شاید اگر مراکز اداری حوزه‌ی تهران یا به عبارتی هم به جای یک آپارتمان، در مسجد_مدرسه‌ای بزرگ از همان مدارس کهن تهران استقرار می‌یافت کمی صورت مسأله فرق می‌کرد. شاید میشد از این همه پراکندگی مدارس تهران جلوگیری کرد. ✨سخن کوتاه؛ حوزه تهران نیازمند یک فیضیه است! 🔹ان،شاءالله در هفته‌های پیش‌رو کمی جزئی‌تر در اینباره خواهم نوشت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
در روز ۳ ربیع‌الاول ۱۲۳۶ق در تهران به دنیا آمد و در همان روز ۳ ربیع‌الاول در تهران وفات کرد و در حرم حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد. ✨او در درس حاضر و به یکی از ارکان درس شیخ تبدیل شد. نزدیک ۲۰ سال ملازم درس استاد بود و به عنوان مقرر درس شیخ اعظم شناخته میشد. تقریرات او با عنوان یکی از بهترین تقریرات دروس شیخ انصاری است که تصویر قسمتی از نسخه مخطوط آن در بالا تقدیم شده است. ✨جایگاه علمی کلانتر چنان بود که استادش در جمع‌های گوناگون به اجتهادش تصریح می‌کرد و روزها بعد از پایان درس شیخ انصاری، فقه و اصول شیخ را برای جمعی از شاگردان تقریر میکرد. 🔹میرزا ابوالقاسم با چنین جایگاه علمی در سال ۱۲۷۷ ق به تهران بازگشت و در جایگاه یکی از علمای بزرگ دارالخلافه و مدرسین عالی مقام حوزه تهران به شمار آمد. 🌿وی جد اعلای همسر امام خمینی ره است. به این ترتیب: میرزا ابوالقاسم کلانتر=» میرزا ابوالفضل کلانتر =» =» خانم همسر امام خمینی ره. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🙏با سپاس از مشاهده متن در سایت https://mobahesat.ir/23522
✍️حوزه تهران نیازمند یک فیضیه است! 🔺مدرسه‌ی این خصوصیت پدرانه را دارد که به روی هر طلبه‌ای آغوش بگشاید. مدرسه فیضیه نگهبان دارد، اما جلوی ورود هیچ طلبه‌ای را نمی‌گیرد. چون اینجا سالیان درازی است که مأمن است. فرقی نمی‌کند از کدام شهر یا از کدام مدرسه دیگر آمده باشی. در فیضیه می‌توانید به ملاقات هم بروید، دور هم بنشینید و و گفتگو کنید. 🔹فیضیه مأمن و مأوی و مدرس‌ و مصلی و میعادگاه است؛ هم برای اساتید بزرگ حوزه، هم برای طلاب، هم برای تجمعات بزرگ و اثرگذار. 🛎تهران فیضیه ندارد! تهران دارالشفائی ندارد که اهل علم آن از پیر و جوان به همدلی یکدیگر، ساعتی در سایه‌سار درختان آن به ملاقات و گفتگو بنشینند. 🖊حمید سبحانی صدر متن کامل یادداشت در سایت : v-o-h.ir/?p=27590 🆔 @sedayehowzeh
📷 از راست: ، ، ، (نوه دختری) ، ✍ مرحوم حاج شیخ آقابزرگ تهرانی ۵ پسر داشت. از میان آنها دکتر محمدتقی منزوی مهندسی راه و ساختمان داشت و استاد دانشگاه بود. دکتر علینقی منزوی و احمد منزوی در خدمت پدر و دیگر اساتید حوزه به فراگیری علوم پرداختند و در حوزه‌های کتاب شناسی و فهرست‌نویسی مشغول به کار شدند. فرزند دیگرش به نام محمدرضا منزوی متولد سال ۱۳۰۸ خورشیدی، افسر ارتش و در عین حال، عضو حزب توده ایران بود. او پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دستگیر و زندانی شد و در بهمن ۱۳۳۳ در زندان قزل قلعه زیر شکنجه مأموران ساواک از دنیا رفت. زنده‌یاد که نسبت خانوادگی با مرحوم حاج‌شیخ آقابزرگ تهرانی داشت، درباره قتل نوشت: «در قضایای توده‌ای بازی زیر شکنجه رفت و سربه نیست شد و عاقبت هیچ‌کس نفهمید که نفهمید که جسدش را چه کردند.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 از راست: #احمد_منزوی ، #علینقی_منزوی ، #شیخ_آقابزرگ_تهرانی ، #مهدی_بهشتی_پور (نوه دختری) ، #محمدتق
🔹مکاتبه با ✍ اواسط سال ۱۳۴۷ یعنی زمانی که تیمور بختیار به خاطر مخالفت با حکومت پهلوی و اقدام علیه آن به اعدام محکوم شده بود، در سفری به لبنان، به دلیل همراه داشتن اسلحه و تجهیزات نظامی از سوی پلیس لبنان دستگیر و به نُه ماه حبس محکوم شده بود. او سخت نگران بازگرداندن به ایران و گرفتارشدن در چنگال شاه بود. از طرف دیگر هم نگران بود که مبادا شیخ آقابزرگ تهرانی و فرزند بزرگش، یعنی علینقی منزوی، برای گرفتن انتقام راجع به قتل محمدرضا منزوی وارد صحنه شوند و از نفوذشان در عراق و لبنان استفاده کنند برای متقاعدکردن دولت لبنان جهت استرداد بختیار به ایران. به همین جهت، بختیار در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۳۴۷ نامه‌ای به شیخ آقابزرگ تهرانی نوشت و سعی کرد ماجرای کشته شدن سروان منزوی را توجیه کرده و رفع کدورت نماید. بختیار در پایان نامه نوشت: «امیدوارم به خواست خداوند متعال روزی که دیر نباشد، برسد و این دستگاه جبار و ستمگر فعلی برچیده شود و آن‌وقت بنده اولین کسی خواهم بود که برای روشن کردن حقایق و پیداکردن چگونگی این قضیه که بغرنج و لاینحل مانده است، پیشقدم خواهم شد.» مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی نیز در تاریخ سه‌شنبه ششم شعبان ۱۳۸۸ قمری در جوابیه‌ای به بختیار چنین نوشت: «جنایاتی که در دوره حکومت شما رخ داد، منحصر به قتل فرزند من محمدرضا در زیر شکنجه نیست، بلکه قتل سید فاضل، آقا سیدمحمد واحدی و جوان ناکام، محمود کوچک شوشتری و غیرهم جمیعا قبل المحاکمه و در حطیه قدرت و زمان حکومت شما رخ داده است.» سپس افزود: «اگر چنانچه شما واقعا خود را در این جنایات غیر مسئول می‌شمارید، بایستی اسرار این حوادث فجیعه را در معرض افکار عمومی قرار دهید و معونت مظلومین را جبران اعانت ظالم نمایید، شاید از نتیجة من اعان ظالماً سَلّطهُ الله علیه برهید، وگرنه مجرد انکار را ملت ستمدیدة ایران از مقام مسئولی چون حاکم نظامی نمی‌پذیرد. [و] هیچ عملی بی مجازات نمی‌ماند.» 📰منبع: روزنامه اطلاعات، ۱۱ اسفند ۹۷ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت وفات عارف عظیم‌الشأن آیت‌الله سید علی قاضی در ۶ ربیع‌الاول ✍ آیت‌الله در تهران به دنیا آمد و در تهران به تحصیل معقول و منقول پرداخت تا آنکه به نجف اشرف عزیمت کرد. ✨در نجف توفیق درک محضر آیت‌الله را یافت و پس از سالها بهره‌مندی از محضر وی، ربیع‌الاول ۱۳۵۳ق به تهران بازگشت و به تعلیم و تربیت عموم مردم به ویژه طلاب پرداخت. 🔹از ایشان نقل شده، زمانی که به محضر مرحوم قاضی مشرف بود، گاهی می‌دید که ایشان دو سه ساعت در به سکوت و توجه می‌نشیند و چرایی این عمل استاد، ابهام و اعتراضی درونی برایش به وجود آورده بود. چندی گذشت و شیخ محمدتقی میل بازگشت به تهران نمود، اما در تصمیم خود مردد بود و احدی هم از این امر مطلع نبود. ایشان خود می‌گوید: شبی بود می خواستم بخوابم، در آن اطاقی که بودم در طاقچه پایین پای من کتابهای علمی و دینی بود. در وقت خواب طبعا پای من به سوی کتابها کشیده می‌شد. با خود گفتم برخیزم و جای خواب خود را تغییر دهم، یا نه لازم نیست؛ چون کتابها درست مقابل پای من نیست و بالاتر قرار گرفته، این هتک احترام به کتاب نیست. در این تردید و گفتگوی با خود بالاخره بنابر آن گذشتم که هتک نیست و خوابیدم. ✨صبح که به محضر استاد خود مرحوم قاضی رفتم و سلام کردم، فرمود: «علیکم السلام صلاح نیست شما به ایران بروید و پا دراز کردن به سوی کتابها هم هتک احترام است.» بی اختیار هول زده گفتم: آقا! شما از کجا فهمیده‌اید، از کجا فهمیده‌اید؟! فرمود: «از وادی السلام فهمیده‌ام!» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
. 🔰به مناسبت ۶ ربیع‌الاول سالگرد درگذشت ✍️ اگر فضای را از نظر تربیت سلوکی مورد بررسی قرار دهیم با شخصیتهای متعدد و طرق متنوعی روبرو می‌شویم. اما اگر بخواهیم وجه اشتراکی میان این طرق بیابیم، این وجه اشتراک، توجه به خلق و انجام خدمات اجتماعی و تربیتی و رسیدگی به امور مردم در بیشتر آنها است. اما از میان شاگردان مرحوم که تهرانی الاصل بودند و سرانجام هم به تهران بازگشتند با دو شخصیت مهم و اثرگذار روبرو هستیم: 🔸۱. آیت‌الله که با تأسیس مدرسه و و به امر تربیت طلاب و عموم مردم پرداخت و بسیاری از بزرگان اهل معنا در دوره اخیر همچون ، آیت‌الله ، آیت‌الله و جمعی دیگر از بزرگان همچون حضرات آیات ، ، از تربیت شدگان مرحوم برهان در دوره نخست تربیت خود هستند. تلاشهای مرحوم برهان در رسیدگی به امور مردم و کارهای عام‌المنفعه نیز در خور توجه است. 🔸۲. آیت‌الله که پس از بازگشت به تهران در قامت یک مدرس فقه و حکمت ظاهر شد و اندک اندک جنبه فقاهتی خود را آشکارتر کرد و به عنوان یکی از مراجع عظام تهران به شمار آمد. برخی از تربیت‌شدگان ایشان عبارتند از: مرحوم آیت‌الله ، مرحوم ، ، آیت‌الله . 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷از چپ: مرحوم حاج غلامعلی یزدی زاده، آیت‌الله شیخ علی اکبر برهان، مرحوم سبط، شیخ محمود برهان (داماد)، (فرزند) ✍مرحوم داماد آیت‌الله برایم تعریف می‌کردند: من در جوانی سامرا بودم؛ پایتخت ولایت. هنگامی که من نجف بودم، آیت‌الله که بسیار پرمحتوا و صاحب کرامات بود، من و آقای را با عده‌ای دیگر به فرستاد که هم مشغول درس و بحث باشیم و هم پاسدار خانۀ امام‌زمان(ع). برنامۀ ما دو چیز بود: هم درس و بحث و هم پاسداری خانۀ امام‌زمان(ع). ما شب‌ها در حرم پُست می‌دادیم که مبادا افراد خراب‌کار به آنجا بیایند. من و آقای نجابت و و آقای بهجت و خیلی‌های دیگر برای همین کار به سامرا می‌آمدیم. آن ایامی که سامرا بودم، روزی دیدم که یک ماشین طلبه از ایران آمدند که آقای [حاج شیخ علی‌اکبر] برهان بود و جماعتی از شاگردان ایشان که در میان آن‌ها آقای پهلوانی و آقا هم بودند. آقای برهان با یک ماشین طلبه به سامرا آمد. ایشان طلبه‌های خود را آن‌چنان تربیت کرده بود که هر کدام از آن‌ها به نماز می‌ایستاد، بقیۀ ایشان می‌آمدند و به او اقتدا می‌کردند، حتی خودش هم می‌آمد؛ اینطور تربیت کرده بود. اگر یکی از آن‌ها پول داشت، انگار این پول برای همه بود. برهان شاگردان خود را اینطور تربیت کرده بود. من از حسن تربیت ایشان خیلی خوشم آمد. هنگامی که آقای برهان به آنجا آمد و من این مناظر را دیدم، از حسن تربیت ایشان خیلی خوشم آمد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ماجراهای ۹ ربیع ۹ ربیع‌الاول در زمان قاجار 📖 ذیل حوادث ۸ ربیع‌الاول ۱۲۹۹ق درباره فرهنگ غلط برخی از عوام شیعه و آثار بسیار مخرب آن می‌نویسد: 🔹«امشب به اصطلاح عوام در طهران و کل ایران است، با وجودی که عمر خطاب در ۲۸ ذی‌حجه رفته. شاید عمر سعد ملعون در فردا به درک می‌رود. در هر حال در بلاد ایران از زمان سلاطین صفویه رسم شده است که در این شب آتش بازی می‌کنند. و به همین جهت کرور کرور مردم ایران به دست طایفه سنی کشته شدند. ملت اسلام زیاده از ۲۰۰ کرور است، منتهی ۱۲ کرور شیعه می‌باشند، مابقی سنی هستند. چه رواست این عمل؟! شنیدم در مسجد جامع حاجی سید حسن کاشی روضه‌خوان، هرزگی کرده است، تقلیدها درآورده است...» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📚فیضیه تهران منتشر شد ☘توضیحات تکمیلی درباره محتوای کتاب و نحوه تهیه آن ان شاء الله بعد از برگزاری مراسم رونمایی. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🌱 یادی از آیت‌الله (تحصیل کرده، مدرّس و مبلغ در حوزه تهران) به مناسبت درگذشت ایشان در ۲۳ مهر ۹۱ پس از وقوع فاجعه در دوم فروردین ۱۳۴۲ امام خمینى (ره) در جلسه‌اى موضوع اتحاد این گروههای مبارز را مطرح نمودند و این سخن زمینه‌اى شد براى تشکیل . از هرکدام از هیئت هاى تهران، تهران و اصفهانى‌ها،چهار نفر انتخاب شده، شوراى مرکزى را تشکیل دادند.  آیت‌الله محی‌الدین انواری در خاطرات خود می‌گوید: «... اضافه بر کمیته مرکزى داراى یک شوراى روحانى بود که از طرف حضرت امام رضوان اللّه‌ تعالى علیه تعیین شده بود و مسئولیت نظارت بر اعمال و فعالیت‌هاى جمعیت را به عهده داشتند. افراد شوراى روحانیت مؤتلفه اسلامى عبارت بودند از مرحوم شهید آیت‌اللّه‌ مرتضى مطهرى، مرحوم شهید آیت‌اللّه‌ بهشتى، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ احمد مولایى و اینجانب. این چهار نفر را امام معین فرمودند و ما در جریان تصمیماتشان بودیم و با ما مشورت مى‌کردند.» شوراى روحانیت مؤتلفه اسلامى، مسئولیت داشت که در مسائل اسلامى و سیاسى و در مواردى که اجازه حاکم شرع مى‌خواهد و همچنین در توجیه فکرى و ایدئولوژیک نهضت، افراد را راهنمایى کند... از نظر ایدئولوژى شوراى روحانیت موظف بود براى آنها درسها و بحث‌هایى تهیه کند که خوراک فکرى اعضا باشد. 📷تصویر: آیت‌الله انواری در کنار مرحوم ، در زندان برازجان؛ شهید در حال ریختن چای است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
⚫️ مراسم بزرگداشت تولیت فقید حوزه علمیه مروی ؛ حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمه الله 🎙سخنران:حضرت آیت الله اعرافی 📚همراه با رونمایی از کتاب گرانسنگ «فیضیه تهران» ⏰ زمان: سه شنبه ۲۷ مهرماه ساعت ۱۵ 🕌 مکان: مسجد حوزه علمیه فخریه مروی 🌐 پخش زنده: www.howzehmarvi.ir/live 🕌@tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر: سال۱۳۱۶ش، فرزندان آیت‌الله شاه آبادی؛ از چپ: نصرالله شاه آبادی، نورالله شاه آبادی، مهدی شاه آبادی (شهید)، حسین شاه آبادی، فخرالدین مطیعا و نورالدین مطیعا (نوه‌های آیت‌الله شاه آبادی و پسران مرحوم ) ✨مرحوم آیت‌الله در بیان خاطرات دوران کودکی، پدرش را چنین توصیف می‌کند: «در دوران کودکی بسیار اهل شیطنت بودیم و چون تعدادمان زیاد بود، همین مزید بر علت بود. به یاد دارم بعد از ظهرهای تابستان مرحوم پدر ما را مجبور می‌کردند که در سرداب بخوابیم ولی ما با حیله‌های مختلف ایشان را خواب میکردیم و مشغول بازی می‌شدیم... ☘تابستانها ایشان برای اینکه ما داخل کوچه نرویم وسایلی را تهیه کرده و داخل زیر زمین قرار داده بودند. برای مثال مدتی ابزار نجاری آورده بودند تا ما مشغول نجاری شویم. یا مدتی برای ما معلم خط گرفته بودند که ما خط یاد بگیریم... 🤲 گاهی اوقات ما را جمع می‌کردند و وضو می‌گرفتیم، در مقابل قبله می‌ایستادیم و «استغفر الله ربی و اتوب الیه» می‌گفتیم. بعد پدر و مادر دعا میکردند که «خدایا ما را بیامرز»، و ما هم آمین می‌گفتیم. علت این توبه‌ها هم این بود که ما بچه‌ها گاهی با هم دعوا میکردیم و برای همین پدر و مادر به ما می‌گفتند که باید از خدا معذرت خواهی کنیم.» 📚حدیث نصر ص۲۹۲_۲۹۵ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت الله اعرافی در مدرسه علمیه مروی تهران: حداقل ثلث منابع شیعه میراث امام صادق(ع) است ◻️ آیت الله مهدوی کنی در ادوار زندگی ویژگی «آخوندی» را حفظ کرد ایشان عالمی فرزانه و انقلابی، مدیری توانا و دانشمندی بزرگ و کاملاً اجتماعی بود که در همه ادوار زندگی خویش، ویژگی آخوندی، هدایتگری، راهبری و ارتباط با مردم را حفظ کرد. 🔹گفتنی است، در این مراسم از کتاب «فیضیه تهران»؛ دانشنامه مفاخر و علمای حوزه علیمه مروی در طول ۲۰۰ ساله تاریخ معاصر رونمایی شد. مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت الله مهدوی کنی(ره) بصورت زنده از خبرگزاری حوزه پخش شد. https://hawzahnews.com/xbnLL
✍ روز گذشته کتاب «فیضیه تهران» با حضور جمعی از طلاب، اساتید و مدیران عالی حوزه و با سخنرانی حضرت آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مسجد رونمایی شد. 📖 در ۵۹۲ صفحه به بیان شرح حال بیش از ۱۵۰ تن از مفاخر مدرسه مروی و سپهسالار قدیم می‌پردازد. باتوجه به محوریت مدرسه مروی در حوزه تهران در ۲۰۰ سال گذشته، بیان شرح حال مفاخر آن به نحوی تبیین زندگینامه جمعی از علمای تهران است که در دو قرن گذشته در آن به فعالیت علمی و خدمات اجتماعی پرداخته‌اند. از طرف دیگر از آنجا که متولیان این مدرسه، طبق وقفنامه باید از اعلم علمای دارالخلافه می‌بودند، بیان زندگینامه آنها به نحوی بیان تاریخ معاصر تهران و ایران است. چراکه بعضی از این شخصیت‌ها عبارتند از: مرحوم ، قهرمان لغو و مبارزه با شکل‌گیری در ایران، و ، مجتهدی که در خط مقدم مبارزه با یا همان تنباکو قرار داشت. به علاوه متولیان و اساتید این مدرسه در جریان مشروطیت و همگام با نهضت امام خمینی مجاهدت‌های فراوانی داشتند که در این کتاب بیان شده است. 📚نگارش کتاب فیضیه تهران برمبنای تاریخ وفات این شخصیت‌ها است (نه بر اساس حروف الفبا)، تا کتاب سیر تاریخی خود را حفظ کرده و مخاطب را با خط تحولات اجتماعی و سیاسی و دگرگونی فضای علمی حوزه آشنا سازد. فیضیه تهران به پژوهش و نگارش ، با حمایت معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی و با مقدمه تولیت معظم مدرسه حضرت توسط انتشارات منتشر گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۹ مهر سالگرد رحلت ✍ آیت‌الله مهدوی کنی از نوادر روزگار ما بودند. در چرایی این ادعا باید به شخصیت ذو ابعاد ایشان اشاره کنم. شخصیتی که در کنار احراز مقام اجتهاد که نتیجه سالها شاگردی در محضر امام خمینی ره و دیگر اساتید حوزه علمیه قم بود، در فلسفه و حکمت هم سالیانی در قم، تهران و قزوین از محضر بهره برده بودند. این جنبه‌های علمی و تدریس در حوزه و جلسات علمی با مفاخری چون آیت‌الله در آغاز بازگشت به تهران یعنی حدود سال ۱۳۴۰، مانع از روابط اجتماعی ایشان با عامه مردم نشد و پس از بنای ، در سال ۱۳۴۲ در این مسجد مستقر شدند‌. از همان زمان جلسات خصوصی خود را با جمعی از دوستان روحانی، در همراهی با نهضت امام خمینی ره شکل دادند که تا پیروزی انقلاب ادامه داشت. توان مدیریتی آیت‌الله مهدوی کنی نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است. مدیریت ، وزارت کشور و مدتی نخست‌وزیری، آن هم در آن سالهای پیچیده نخست انقلاب، از نقاط برجسته شخصیت ایشان است. از سوی دیگر توجه به امر آموزش و تربیت جوانان در دو نهاد مهم حوزه و دانشگاه و اقدام سازنده و اثرگذار در سالها مدیریت (ع) و تولیت نیز از برکات وجود ایشان است. همه اینها یک طرف، او یک عالم متخلق و ربانی بود. او یک فقیه و سیاستمدار معتدل بود. او یک سرباز دلسوز و وفادار برای مقام ولایت بود که در همه عمر کوشید باری از دوش نظام بردارد، نه اینکه باری بیفزاید! او حتی یک لحظه در راه خدمت به اسلام و انقلاب سستی نورزید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran