فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اما نامه ماند..
پ.ن: رشد و تاثیر در تغییر فرهنگ سیاسی کشور کمترین اثر کنشگری سیاسی #سعید_جلیلی در انتخابات بود..
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*خدایا مرا با کاسبان دین همآواز نکن*
⭕️📹 نیایشی شنیدنی از مرحوم علی شریعتی:
🔸خدایا مگذار که ایمانم به اسلام و عشقم به خاندان پیامبر، مرا با #کَسَبه_دین و #حَمَله_تعصب و #عَمَله_ارتجاع هم آواز کند
👈 و آنچه را که #حق میدانم بهخاطر آنکه بد میدانند، کتمان نکنم...
@teribon_ir
⭕ حالا دیگر همه میدانند!
انتخابات تمام شد.
جشن پیروزیاش را هم گرفتند و از امروز ساعت شنی چهل و اندی روز پایانی دولت دوازدهم و آغاز دولت سیزدهم شروع میشود.
اما همه چیز تمام نشده. چیزهایی هست که تازه شروع شده و به این زودیها سایهاش کنار نمیرود.
حالا دیگر همه میدانند که کشور را نمیشود با نمایش اداره کرد، همه میدانند توضیح دادن فرآیند و گزارش از مسیر، هر چقدر هم مفصل، جای نتیجه را نمیگیرد.
دیگر کسی نمیتواند کار نمایشی را رنگ کند و جای کار واقعی قالب کند!
زمزمهای آرام در گوش مردم نجوایش باقی است: کشور را نباید فقط اداره کرد، باید جهش داد، میشود جهش داد.
حالا دیگر هر روستایی میداند که روستایش نه یک تهدید که میتواند یک سلول جهش باشد!
حالا هر کسی که داعی مبارزه با فساد داشت، مردم با ذرهبین "اول رفقا بعد رقبا" به او نگاه میکند.
حالا دیگر میشود تصور کرد که سیاست هم میتواند پدر و مادر داشته باشد. میشود دو زانو زیر دست مرد کارگر نشست و گردن کج کرد برای شنیدن بغضاش و در همان حال برای "دروغگو" نخواندن رقیب به لکنت افتاد.
حالا دیگر همه میدانند، نمیشود روز اول دولت نشست و به راهحلها فکر کرد، باید برنامه داشت.
حالا دیگر همه میدانند رذیل است کسی که راهحلی داشته باشد ولی به رفیق که هیچ به رقیباش هم ندهد.
حالا همه منتظر کارتابل روز اول رئیس جمهورند.
حالا دیگر هر کسی بگوید: نمیشود!
صدایی از بین جمعیت با لحنی حقبهجانب فریاد میزند: میشود، شما نمیتوانید!
حالا دیگر همه به ناکارآمدی مسابقه هوش مناظرات پیبردهاند!
حالا دیگر همه میدانند که در امکانات دولتی سهم دارند. از زمین ورزش و استخر گرفته تا هتل و سوئیت و سینما.
حالا دیگر همه میدانند برنامه، یکشبه نوشته نمیشود.
حالا دیگر همه به دنبال پاسخ معتبرند.
حالا دیگر هر کودکی در بازار، لختی پادشاه سیاستورزی امروز ایران را فریاد میزند.
و مردم نه متحیر و ترسان، که با تحقیر به پادشاه نگاه میکنند.
آری، همه چیز تمام نشده. چیزهایی هست که تازه شروع شده و به این زودیها سایهاش کنار نمیرود.
#حامد_با_مروت_نژاد
#سعید_جلیلی
@teribon_ir
🔻چمران شدن محال است
🔹چمران را نسل جوان این چندوقت اخیر به لطف فیلم "چ" قدری شناختهاند. برای حزباللهی ها هم یک مجاهد فی سبیل الله نوستالوژیک است، نماد روح ناآرام و بیقرار یک مسلمان که در جستجوی وظیفه و تکلیفش از آمریکا تا لبنان و ایران را میپیماید.
🔹چمران آیندهی شغلی دکترای فیزیک پلاسمای آمریکا را ول کرد. با زن و زندگی رفت لبنان، وسط بچه شیعههای فقیر و محروم جنوب. آنقدر شرایط سخت شد که زن آمریکایی اش او را ول کرد رفت کشورش. قبلش هم دو سال در مصر دوره آموزشی جنگهای چریکی و پارتیزانی دیده بود. چمران بعد از او، همسری از اهالی لبنان اختیار کرد به نام غاده. انقلاب که شد آمد ایران، با همسر لبنانی اش. نه درآمدی داشت، نه اندوختهای. شد معاون نخست وزیری در امور انقلاب، تازه اول کار و فعالیتش بود. کردستان که به هم ریخت رفت آنجا، تجربه ی چریکی اش به کار میآمد. مدتی بعد شد وزیر دفاع، بعد شد نماینده تهران. اینها اسم و رسمش بود، چمران ولی بین منطقه و تهران در رفت و آمد بود. جنگ هم که شروع شد رفت منطقه و ستاد جنگهای نامنظم را راه انداخت. آخرین روز خرداد 60 هم در دهلاویه شهید شد.
🔹"چمران" را ما با تصویر و تصورات ذهنمان میشناسیم، خیلیهامان با عکسهای قشنگ و برخیهامان هم با دستنوشتههای شورانگیز و زندگینامه اش. ما اما با "زندگی و زیست چمران" بیگانهایم. برایمان این جملهی امام جذاب است که "مثل چمران بمیرید."، اما حواسمان نیست مثل چمران مردن، مقدمهاش مثل چمران زیستن است.
🔹چمران را به ظاهر زندگی مادی اش که نگاه کنی چیزی ندارد، رسما باخته است. نه شغل ثابتی، نه درآمدی، نه پیشرفتی، نه اندوختهی مالی درست درمانی، میگویند وقتی شهید شد وسایل خانهاش هم چیز قابل ذکری نبود. در زندگی خانوادگی اش هم فراز و فرود و ناکامی کم ندارد.
🔹رک و روراست اگر امروز یک جوان حزباللهی اینطور زندگی کند، یعنی در راه آرمان و انقلاب و معتقَداتش از آسایش و آرامش و ثبات و درآمد زندگیاش بزند، یک بار زنش رهایش کند برود، آنقدر درگیر جهاد فی سبیل الله _به معنای عامش_ بشود که بعد از چند دهه زندگی، نه اندوختهی مالی داشته باشد و نه بار و بساط زندگی؛ سایرین او را چگونه قضاوت میکنند؟ همین جماعت حزباللهیها را میگویم. نمیگویند بی عرضه بود؟ اولویت نشناس بود؟ مدیر نبود؟
🔹زندگی چمران را بدون ذکر نام بنویسید و بدهید به رفقای خودمان بخوانند، بگویید نظرتان درباره این مدل زندگی کردن چیست؟ خودتان یا فرزندانتان حاضرید اینطور زندگی کنید؟ بگویید الان یک نفر در سال 98 میخواهد اینطور زندگی کند، میخواهد این مَنش را در زندگیاش پیاده کند، نمیخواهد همه زندگی اش خودش و زن و بچهاش شود، میخواهد وقتی همه دنبال خدمت به انقلاب با حقوق و بیمه و ثبات شغلی و مزایا هستند، مثل چمران زندگیاش را وقف دین خدا و انقلاب کند، چه جوابی میشنوید؟
🔹چمران بهار 1339وقتی داشت در آمریکا درس میخواند، وقتی رفقایش به دنبال زندگیشان بودند نوشت: "عالَم و مافیها مرا راضی نمیکند. مردم را میبینم که به هر سو میدوند، کار میکنند، زحمت میکشند، تا به نقطهای برسند که به آن چشم دوختهاند. ولی ای خدای بزرگ از چیزهایی که دیگران به دنبال آن میروند بیزارم. اگرچه بیش از دیگران میدوم و کار میکنم، اگرچه استراحت شب و نشاط روز را فدای فعالیت و کار کرده و میکنم، ولی نتیجهی آن مرا خشنود نمیکند فقط به عنوان وظیفه قدم به پیش میگذارم و در کشمکش حیات شرکت میکنم." چند درصد یا چند دهم درصد از جوانهای ما حزباللهی حاضرند پا را از حد شعار_ استوری اینستاگرام و توییت و پیکسل روی کیف و امثال اینها_ فراتر بگذارند و مثل چمران زیست کنند؟ اولین نفرش خودِ نگارنده ی این سطور....
🔹توصیف این زمانه را باید سید مرتضی آوینی بکند با آن قلم فاخرش: "نگاهي به شهر بيندازيد! عقل غربي سيطره يافته و وجود بشر را در دائرهالمعارف خويش معنا کرده است. بيدردي و لذتپرستي توجيهي عقلايي يافته است و از ميدانهاي ورزش تا کلاسهاي دانشگاه، «ربالنوع تمتع» است که پرستيده ميشود و باز در اين ميان، بسيجي حزبالله، تنها و غريب است و با آن چوب زيربغل و پاي مصنوعي و دست فلج و چشم پلاستيکي و موي کوتاه و محاسن و لباس ساده و فقيرانه و لبخند معصومانه، مظهري است از يک دوران سپري شده که با «خونين شهر» آغاز شد و در «والفجر 10» به پايان رسيد و بعد از «مرصاد»، از ظاهر اجتماع به باطن آن هجرت کرد و بيماردلان را در اين غلط انداخت که ديگر تمام شد!"
#امین_فرج_اللهی
@teribon_ir
⭕️ شریعتی؛ شاخه دانشگاهی خمینی!
🔹#شریعتی به فاصله 30 تا 40 روز قبل از درگذشت و پیش از خروج از ایران، برای آخرین بار به مشهد آمد. در دیداری که با علی داشتم می گفت: در زندان بیشترین کتکی که خوردم از این بابت بود که می گفتند: «تو شاخه دانشگاهی #خمینی هستی و حرف هایی که در سال های اخیر در کتاب هایت آورده ای به حکومت ضربه زده است. می گفتند مدرک داریم که تو خمینی را تقویت کرده ای، هم شکنجه می کردند و هم پیشنهاد می دادند که رویکردم را تغییر دهم و مقام های بالا تا حد وزارت فرهنگ را بر عهده بگیرم، اما من قبول نکردم.»
🔹شاه ميخواست جنازه را به ايران بياورد و علي را خودي جلوه دهد ولي ما ميخواستيم كه از ايران برود. تا روزي كه خبر دادند جنازه را به سوريه حركت دادهاند. آقاي #خامنهاي گفتند: اگر ميشد، در روزنامهاي تسليتي بگوييم خيلي خوب بود. من قبول كردم، رفتم دفتر روزنامه خراسان مسئول آگهي ها حاجي بازارياي بود كه غير از پول چيزي نميفهميد...
🔹بصورت معجزه آسایی این متن اعلاميه را دادم: «استاد محمدتقي شريعتي، سوگند به خدا بر اوجي كه گرفتهاي غبطه ميخورم. شهادت فرزند تاريخ دكتر علي #شريعتي را به پيشگاه پدر و مرشد او تبريك و تسليت ميگويم.» حيدر رحيمپور ازغدی
🔹رفتيم چاپخانه و گفتم يك جاي خوب چاپ كنيد. فردا صبح كه روزنامه پخش شد، همة دستگاه ديوانه شده بودند. من فرار كردم و به خانه استاد رفتم، ميدانستم آنجا شلوغ است و نميتوانند دستگيرم كنند.
🔹با رفقا رفتيم خانه داماد استاد شريعتي، آقاي #خامنهاي اشاره به روضه حضرت علياكبر كردند و بعد فرمودند آگهي روزنامه را به استاد بدهيم، استاد روزنامه را كه ديدند، رو به آقاي خامنهاي كردند و گفتند: «آقا، كشتند علي را»؛ #آقا گفتند: «بله، اين افتخار نصيب شما شد و ايشان ماندگار شدند»
🔺گوشه ای از خاطرات #استاد_انقلابی_حاج_حیدر_رحیم_پور_ازغدی
✅به تریبون مستضعفین بپیوندید:
@teribon_ir
🔹مگر مجلس، نهاد ناظر بر انتخابات شوراها نیست؟
🔹مگر حمایت رئیس مجلس از یک لیست، نقض بیطرفی نیست؟
⭕️اگر پاسخ هر دو سؤال مثبت است، آیا با قالیباف #برخورد_مؤثر میشود؟!
پاسخ قطعی : خیر.
#مصونیّتهای_ظالمانه
#تخلّفات_نهادینهشده
#سازمان_رأیساز
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 جلیلی: اگر این پنج کتاب را بخوانید تازه متوجه میشوید هستی چه ابعاد بزرگی دارد، آن وقت دیگر ریاست جمهوری و... به اندازه یک گندم هم به چشمتان نمی آید...!
پ.ن: عمق مبانی یه آدم از همین جاها مشخص میشه..
@teribon_ir
تریبون مستضعفین
⭕شد شنبه بعد از انتخابات و دوباره پرتکردن واژهها آغاز شد!
🔹متن زیر را یکماه پیشنوشتم که لطفا پس از انتخابات، برمبنای شکست یا پیروزی کاندیدای خود مردم را فهیم یا نادان، پوپولیسمپسند یا اهل کوفه نخوانید:
🔹کدام مردم؟!
پوپولیسمپسند یا بیبصریت و اهل کوفه!
🔹شهید دکتر دیالمه ۴۲سال پیش میگفت:
«یقینا اگر انقلابیترین، اسلامیترین و مترقیترین قوانین اسلامی را هم بنویسیم، به دیکتاتوری منتهی خواهد شد. مردم ضامن اجرای قانون هستند و باید این آمادگی را در خود بوجود آورند... آنچه که اساسیتر از خود قانون اساسی است، مردمی هستند که میخواهند به آن قانون عمل کنند. آنها باید بتوانند انحراف را از مسیر اصلی و قانونی تشخیص دهند؛ در غیر اینصورت، اگر مردم را در همین سطح نگه داریم و رشد در آنها با پیدا نشود، وجود یا عدم وجود اصل ولایتفقیه در قانون فرقی نمیکند. باید مردم را تا سطحی بالا برد که قدرت تشخیص پیدا کنند و بتوانند بهترین فرد را انتخاب نمایند.
بارها شنیدهاید که گفته میشود مردم آگاهی ندارند و رایهایی که دادهاند براساس عدم آگاهی و شناخت بوده است! اما به قول آقای(شهید) هاشمینژاد «اگر این مردم به شما رای میدادند، آگاهی داشتند و حالا که به شما رای ندادند، آگاه نیستند؟!»
اگر معتقدید که مردم آگاه نیستند، چرا کاندیدا شدید؟ وقتی کاندیدا شدید، یعنی رای مردم را قبول دارید و معتقدید که میفهمند. اما اکنون که به شما رای ندادند، نمیفهمند؟!»
🔹۴۲سال از این سخنرانی میگذرد و همچنان این دور باطل برقرار است!
اصلاحطلبان تا زمانی که مردم به خواستشان رای دهند، مردمی روشنفکر، آزاد و ترقیخواه هستند. لکن اگر به رقیب رای دهند، میشوند عوامالناسی بیسواد که لیاقتشان پوپولیسم و دولتِ سیبزمینی است!
از آن طرف نیز، انقلابیون اگر مردم آنها را بپسندند، مردم را با بصیرت و ولایتمدار مینامند لکن اگر رقیب را برگزینند، میشوند مردم اهل کوفه و بیبصیرت که دولتِ غربزده روحانی حقشان است! و در دیگِ «مشارکت اکثریتی» که ما در آن نباشیم سر سگ بجوشد!
هر دو جناح، نگاهی دروغین به مردم دارند! هر دو مردم را فقط در سبد خود میپسنند! ولاغیر!
🔹لطفا بعد ۴۲سال به انتخاب مردم احترام بگذارید! انقلابیون نباید هیچوقت از رای مردم هراس داشته باشند. چراکه انقلاب۵۷ رای همین مردم است.
منبع: کتاب ولایتفقیه، عبدالحمیددیالمه، ص۳۳
✍️#جواد_موگویی
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻جمع کردن، حرص زدن، مقامات را از دست یکدیگر قاپیدن دلیل بر نبودن ایثار است...
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مردم خودشان به دهن دولت بزنند!
🔶حجت الاسلام قنبریان: امام ره سال ۵۸ میگفت اگر دستگاه جابری در جمهوری اسلامی ظلم کرد به دادگاها شکایت کنند در صورت عدم بررسی خود مردم توی دهنش بزنند.
هیچ فرد و حتی حکومتی اگر مردم او را نخواهند حق ندارد بماند.
یک حرف اشتباه را ذهن ما کردند اگربه مردم حق اعتراض دادیم هرج و مرج میشود!
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 تا انتها تماشا کنید..
رشد فرهنگ سیاسی یعنی همین صداقت و ترجیح اولویت ها....
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 دکتر جلیلی در سالگرد تاسیس بسیج اساتید: نه رقابت باید مانع از کمک به دولت شود و نه رفاقت مانع از کوتاهی و چشمپوشی | جبران توقفهای گذشته نیازمند یک جهاد بزرگ در ۴ سال آینده است.
🔹هنر چمران این بود که بدون هیاهوهای سیاسی و خودنماییهای شیطانی برای خدا به جهاد برخواست.
🔹بسیج اساتید باید همانند یک «دولت شاهد» نقشه عملیاتی برای جهش ایران و کمک به دولت داشته باشد.
🔹زمان را باید مغتنم شمرد و سخاوتمندانه یا مسرفانه هزینه نکرد.
🔹کارها باید فراتر از همایش و گزارش و نمایش، یک «کار واقعی» باشد.
@teribon_ir
50.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️اصولگراها و اطلاح طلب ها نسبتی بامردم و انقلاب ندارند باید ازآنها عبور کرد!
🔷دکتر رشیدی: رهبری از عدالت حرف میزنند بعضی اصوگراها تلاش میکنند عدالت را به حاشیه ببرند
نئو اصولگرایی ایده عبور از اصولگرایی نیست
🔷مردم از ایده های اصولگرایان و اصلاح طلبان خسته شدند این ها میخواهند با معرفی چند جوان مساله را حل کنند.
@teribon_ir
تریبون مستضعفین
📽 🚨 فیلم کامل مستند «در میدان» سومین مستند انتخاباتی دکتر سعید جلیلی.. 🔺 برنامه هایی که با صدها
بعد از ایام انتخابات و فروکش کردن جو و هیجانات کاذب دوران انتخابات، دیدن این مستند خالی از لطف نیست...
@teribon_ir
🔸أَخٌ فِي اللَّه
🔻در انتخاباتِ شوراهای اخیر، طیفی از نیروهای اجتماعی وارد میدان انتخابات شدند که در سر جمع گفتارها، تبلبغات و ایدههای خود، طرحی از یک سیاست اجتماعی متناسب با انقلاب اسلامی را به دست دادند. آنها عمیقاً متوجه سیاستزدگی کنونی ما بودند اما آن را با ارجاع به چاله سیاستگذاری و تخصصگرایی چاره نکردند. آنها تفاوت سیاست و خطمشی، پالسی و پالتیک را به خوبی درک کردند و امر سیاسی و مبارزه اجتماعی را به راهحلهای تخصصی و کارکارشناسی تقلیل ندادند. آنها تلاش نمیکردند زبان سیاستی را بر زبان سیاسی تفوق دهند و این خیلی مهم است.
🔻این مهم است که گمان نمیکردند بیعدالتی با برنامگی و خمودگی آمده و با برنامه و کار جهادی (پُرکاری) از میان میرود. میگفتند وضع موجود ذینفعانی دارد که برای تغییر آن، مقدم بر برنامه و راهحلهای تخصصی و یا بسیار تخصصی و بسیار میدانی، باید ایده، عزم و گفتاری برای درگیری با این طبقه ذینفع داشت.
🔻از بن دندان به ایده انقلاب اسلامی باور داشتند؛ با صراحت و بدون شرمندگی از #جنگ_فقر_و_غنا یا #عقبماندگی_در_عدالت سخن میگفتند. این گونه نبود که در عمل، حرفهای اصلی و اصیل انقلاب اسلامی را غیرکارشناسی و غیرتخصصی بدانند. پسرخوب و با اخلاقِ جناح راست نبودند و سخن گفتن از «طبقه مرفه جدید»، «نابرابری» و عدالت، «سرمایهداری»، «محافظهکاری»، «تحجر مذهبی»، «مردم»، «جمهوریت» و «قلههای ثروت»، «درههای فقر» و «فاصله فقیر و غنی» را نه بیاخلاقی که عین اخلاق و عرفان و معرفت سیاسی میدانستند.
🔻با مردم قهر نبودند و با ترجیح زبان کارشناسی را به زبان مردمی، در عوالم ماقبلِ سیاست و جامعه سیر نمیکردند. با احزاب و جناحهای سیاسی مرزی روشن و تمایزی حداکثری داشتند و مفهوم «جبهه انقلاب» را پشت قباله طیفهای متنوع جناح راست نمیدانستند.
در روزگاری که به سیاست و سیاستمداران امیدی نیست؛ امید ما به اینان است که آمدند، بودند، ماندند و در روزگاری که میدان سیاست بیش از همیشه ناسوتی و امتناع گونه شده، تک درختِ استوارِ امید را آبیاری کردند.
🔻مگر مهم است چه حاصل شده است؟ آنان که به کرسی شورا رسیدند، میدانی بزرگتر برای خدمت و بسط اجتماعی و شهری ایده انقلاب یافتهاند و آنان که نرسیدند، راهی بس ارزشمند برای کنشگری مدنی و امیدواری انقلابی گشودند.
🔻جایی در نهجالبلاغه آمده است امیر مؤمنان که جانها به فدایش باد، فرموده: كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّه وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي. مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی همین است. انقلاب اسلامی نه فقط « أَخٌ فِي اللَّه، فِيمَا مَضَى» که «أَخوان فِي اللَّه، فِيمَا بَقى» به ما داده است.
آن روز که خمینی ما را به جنگ فقر و غنا فرا میخواند و چنین نوشت: «دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کوله بار مبارزه را بر دوش گرفتهاند»؛ از آن روز، امروز و هر روز، همه کسانی که دست و بازو به بوسهی روح خدا بسپرند در چشم ما بزرگ خواهند بود.
پ.ن:
صفحات چندی از این دوستان را در صفحه اینستاگرام تگ کردهام. پست های انتخاباتیشان را ببینید و بخوانید؛ مملو از حرفهایی است که نوشتم.
https://www.instagram.com/p/CQd5Xbwhf83/?utm_medium=share_sheet
✍️#حجت_الاسلام_نامخواه
@teribon_ir
⭕️راستها چگونه چپ کردند؟
🔹بازخوانی ماجرای یک سقوط
#جناح_راست پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۷۶، بیتوجه به فروپاشی پایگاه مردمی خود، دنبال راههای میانبُر و دوپینگ سیاسی رفت. از درِ #مقدس_مآبی وارد شد تا خود را با بدنۀ حزبالله نزدیکتر نشان دهد. راستی ها، حزبالله را صرفاً سیاهی لشگری متعبد برای تبعیت از تصمیماتِ اخذشده در تاریکخانههای خود میخواستند و نه بیشتر. در این فرایند، جمع قابل توجهی از دغدغهمندان انقلابی، در معرکۀ موهومی که میان جناح راست و جناح چپ ساخته شده بود، متحیر ماند. بسیاری، از ترسِ تکفیر توسط سرانِ جناح راست، لب دوختند و تحلیل و تصمیم را تعطیل کردند. به این ترتیب، فرهنگ سیاسی نیروهای انقلاب، با سرعت و شدت بیشتری به قهقرا رفت.
در ادامه، برخی نشانهها و پدیدههای ضدانقلابیِ رواجیافته توسط جناح راستیها برای فروپاشاندن فرهنگ سیاسی انقلاب را مرور میکنیم:
1. #نتیجه_گرایی محض و اصالتِ فتح کرسیهای قدرت بدون پایبندی به الزامات #جمهوریت.
2. تمنای پیروزیِ بیدردسر و بیمردم، از طریق #چشم_بندی_های_سیاسی، رسانهای و... .
3. پیدایش، پرورش و تثبیت #پدرخوانده_ها و پدرخواندگی به نام #عقلانیت_سیاسی.
4. عادیسازیِ قاعدهی #دفع_افسد_به_فاسد با اصرار بر گزارۀ بهاصطلاح نتیجهگرایانۀ «صالحِ مقبول، بهتر از اصلحِ نامقبول»!
5. فرعیسازی اصل #مشارکت_حداکثری با این توجیه که «هر چه مشارکتکننده کمتر باشد، آرای تعبدی بیشتر میشود و این آرا، متعلق به ماست. پس ما با همین رایِ اندک پیروز میشویم»!
6. ممنوعیتِ #آرمان_خواهی و بازی با شعارهای پوچ و فانتزی؛ با این تصورِ خام که «مردم، از شعارهای اصلی انقلاب خسته شدهاند و طرح این آرمانها، ضدِ رای است.»
7. تعطیلی رویکردهای بنیادینی مانند #عدالتخواهی و مبارزه با #تبعیض، از ترس فروریختنِ سبد رای در میان اَشراف و فرادستان.
8. قُبحزدایی از ائتلاف، همدستی و همپیالگی با #زرسالاران و #نوکیسگان، با این توجیه که «فعالیت انتخاباتی، پول میخواهد.»
9. تکرارِ طوطیوار و سادهلوحانۀ تعبیر مبهمِ #جمعیت_خاکستری و تلاش برای بدست آوردن دلِ این جمعیت، با شعارها و کنشهای نمایشی.
10. خط بطلان بر #شفافیت و #صداقت در بیان باورها، با محاسبۀ ضدنتیجه بودنِ صداقت و شفافیت.
▪️نکته: راستیها با این اصول ضدانقلابی، بخش اعظم سرمایۀ نیروهای انقلاب را دود کردند و هم دنیا و هم آخرتشان را با دور شدن از اصول اساسی اسلام و انقلاب باختند.
اگر نیروهای انقلاب، یکیدو دوره، با این رویه های غلط مبازره می کردند امروز مجبور نبودند برای طرح ابتداییترین آرمانهای انقلاب، هزاربار قسم جلاله بخورند و یک روز در میان، شهادتین بگویند.
✍ #روح_الله_رشیدی
✅ @teribon_ir
🔰 انتخابات شوراها و اصولگراییِ برانداز
⬅️ این یادداشت قبل از اعلام نتایج انتخابات شورای شهر نوشته شده اما خواندنش بعد از اعلام نتایح مزه دیگه ای داره.
🔻 اگرچه همه حواسها متوجه ریاست جمهوری است (که انشاالله با پیروزی قاطع جبهه انقلاب همراه شود) اما چالش مهمی برای حفظ صورتبندی اصلاحطلب-اصولگرا در انتخابات شوراها در جریان است.
🔻 اصولگراها بیش از همه، از کمرنگ شدن اصلاحطلبها در وحشتاند و تمام تلاششان را میکنند که دوقلوی سیاسیشان را در فضای رقابتی حفظ کنند چون اگر اصلاحطلبان کمرنگ شوند، و رقابت در شوراها به داخل جبهه انقلاب کشیده شود معلوم است بدنه رأیی که از لولو نترسد، به جای اصولگراها به انقلابیها رأی خواهد داد.
🔻 مدل سیاسی ایدهآل برای اصولگراها و امنیتیهای پشتیبان آنها در انتخابات شورای شهر در 4 محور خلاصه می شود:
مشارکت حداقلی + لولوی اصلاحطلبان + حذف حزباللهیها + برکشیدن حزباللابیها.
🔻 تفاوت حزباللهیها و حزباللابیها در چیست؟ حزباللهیها به مبنای تئوریک ولایت فقیه؛ یعنی "جایگاههای حقوقی مختص صلاحیتها و اصلحیتهای حقیقی است" معتقدند و حزباللابیها تلاش میکنند با نفی صلاحیت حقیقی، همه چیز را به زدوبند لابیهای قدرت و ثروت؛ و صلاحیت اعتباری (مبتنی برمعامله)، ارجاع کنند.
🔻 هر کس وارد عرصه سیاست و قدرت میشود بر اساس منشور اصولگرایان در سالهای اخیر، باید بداند واجد هر صلاحیتی هم که باشد تا در لیست قرار نگیرد و پشتیبانی نگاههای امنیتی و تاکتیسینها را نداشته باشد، رأی نخواهد آورد.
🔻 هدف چیست؟ سلب پیشاپیش اعتماد به نفس از منتخبان و القای اینکه آنها (حتی اگر صلاحیتی هم داشته باشند) بدون اتاقهای پشت پرده؛ هیچ نیستند ولی اگر بیمایه و حتی فاسد هم باشند با قرار گرفتن در لیست، پیروزیشان حتمی است چون اصولگرایان با همه دستگاههای تبلیغاتی و تشکیلاتیشان، پیشاپیش بدنه رأی انقلابی را با ترساندن از اصلاحطلبها به رأی کور به لیستهای ناشناخته مجاب کردهاند.
🔻 ناگفته پیداست کسانی که با چنین سازوکار فاسدی به شورا راه پیدا کنند؛ مهمترین کارویژهشان چشم دوختن به دهان پدرخواندهها و لیستبندها خواهد بود و نه نگرانی برای مصالح و منافع واقعی مردم.
🔻 نگاهی به انتخابات شوراها در تهران و مشهد و تبریز و... نشان میدهد تلاش گستردهای برای جلوگیری از برآمدن نسل تازهای از آرمانخواهان در جریان است و محافظهکاران دارند تلاش میکنند کالبد فرسوده و پوسیده خود را با جراحی پلاستیک؛ و جواننمایی؛ زنده نگه دارند.
🔻 امیرالمومنین در حدیث "یستدل علی ادبار الدول باربع...."
یکی از ارکان چهارگانه براندازی را "تاخیر الافاضل" ذکر میکند.
مکانیسم "تاخیر الافاضل" که اصولگرایانِ برانداز در شهرها و استان های مختلف به فرمول آن دست یافته و با تاکتیک "النصر باالرعب" عملیاتیاش کردهاند پیچیدهترین پروژه براندازی است که تا کنون علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته شده است.
🔻 اراذلِ اصولگرایی در تعقیب اهداف قدرتپرستانه خود حتی از این که حاج خلیل موحد را هم به اتهام ضد ولایت فقیه رد صلاحیت کنند ابایی ندارند.
*
🔻 رقیه فاضل، حسین کمیلی، ابوالقاسم وزیری، حمیدرضا محروقی، محمد جعفرینژاد در مشهد؛ و روحالله رشیدی در تبریز از جمله هزارها نیروی مخلص متخصص مجرب مردمی آرمانخواه و تحولسازی هستند که سازوکارهای فاسد و مفسد اصولگرایی برای طرد و حذفشان دندان تیز کردهاند.
🔻 ارائه فهرستهای انتخاباتی مختلف از سوی جریانهای گوناگون کاری ست مبارک اما تروریسم سیاسی اصولگرایان با کوبیدن بر طبل انحصار تاکنون انقلاب را ازبهرهگیری از بسیاری فرزندان خود محروم کرده است؛ در انتخابات پیشروی شوراها، صیانت از سرمایه انسانی انقلاب اسلامی و حفاظت از داشتههای شوقانگیز و الهامبخش جمهوری اسلامی در برابر اصولگرایانِ برانداز؛ وظیفه قطعی نیروهای انقلاب است.
#وحید_جلیلی
@teribon_ir
⭕ روحانی و مشارکت!!
انتخابات تمام شده و در کنار مسایل مختلف،بحث میزان مشارکت هم مطرح است و هرکس دنبال علت کاهش مشارکت است، حتی حسن روحانی !!
اصلاح طلبان می کوشند علت اصلی را «غیر رقابتی» بودن انتخابات بیان کنند و اشاره ای به حمایت های آشکارو پنهانشان از همتی نمیکنند، حتی به «لیست جمهور» که مورد تایید مکتوب محمد خاتمی قرار گرفت و هیچ اقبالی به آن نشد هم کاری ندارند
روحانی آنقدر از مرحله پرت است که میگوید اگر مشکل اقتصادی علت کاهش مشارکت بود، پس چرا سیستان و بلوچستان مشارکت کم نشد!!! و خبر ندارد که آنجا هم مشارکت کاهش چشمگیر داشته است!
برخی کرونا را علت مهم و اصلی می دانند و خلاصه هر کس چیزی می گوید.
من معتقدم « تحقیر مردم» اصلی ترین علت کاهش مشارکت بود
۱- تحقیر اقتصادی باعث شد که مردم با سرعت باور نکردنی به زیر خط فقر سقوط کنند و امیدشان برای دست یابی به اولیات زندگی مثل مسکن و خودرو و ازدواج و... به رویای محال بدل شود
۲-تحقیر شخصیتی همان التماس هشت ساله روحانی به غرب بود که به معنی واقعی کلمه «هیچ» دستاوردی برای مردم نداشت و برعکس باعث سرخوردگی و بی عزتی مردم و از دست دادن همان اندوخته های پیشینشان شد.
بر خلاف خیلی ها، مردم را به اصلاح طلب و اصولگرا تقسیم نمیکنم و معتقد به «قشر خاکستری» نیستم. برعکس معتقدم مردم عمدتا رایی معطوف به دو عنصر « عزت» و « معیشت» دارند و از قضا دولت روحانی در تلاشی هشت ساله، این دو عنصر را به نحو چشمگیری در مردم نابود کرد.
آنها از ایجاد تغییر ناامید شدند، رای دهندگان به روحانی (که اینبار عمدتا پای صندوق نیامدند) ضد انقلاب نیستند، ناامید و سرخورده اند و معتقدند تدبیر و امید دولت روحانی، ریشه تدبیر را کند و نهال امیدشان را خشک کرد
این علت العلل ماجراست.
پیام محمد خاتمی و دیگران ، حرف های گزنده همتی و مهر علیزاده در مناظرات و... نتوانست و نمی تواند باور آنها که به اعتمادشان خیانت شده را احیا کند و اساسا موضوع به این سادگی نیست.
بار آیت الله رئیسی از این جهت سنگین تر از همه و همیشه است، او تنها وارث ویرانی کشور نیست،او مسئول تیمار و احیاء امید دلهای شکسته ایرانیان است.
آنها که آدرس دیگری می دهند، هنوز هم نمیخواهند بپذیرند روحانی با مردم چه کرد!
#حسین_شمسیان
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽باورها و اراده؛ نقطه شروع جهش در کشور
🔹جلیلی: انتظار نداشتم از 230 نفر به 560 نفر و از تولید «ایکس ری» به طراحی «موتور جت» برسید.
➕سخنان شنیدنی مهندس نوید نجات بخش، مدیر شرکت دانشبنیان بهیار صنعت سپاهان..
@teribon_ir
🔸اگر امروز کسی از ما سوال کند، جوان ایستاده در پشت تصویر، با چه سمت و منصبی در این قاب جای گرفته است هیچ پاسخی نداریم جز این که بگوییم یادگار یادگار یادگار امام است.
🔹فردی که با عنوان یادگار یادگار یادگار امام در تمام این سالها از رانت تصویری خاندان امام سودجویی کرده و خود را در هر قابی چپانده است، نه تنها فضیلتی خاص و ویژه ندارد که از قضا به نشست و برخاست با بدنامان شهره است و لابد در سالهای آتی قرار است پله هایی بزرگتر و رفیع تری را بردارد و در جایگاهی در شان نامی که این سالها ساخته است تکیه بزند.
🔹این همان الیگارشی، این همان خاندان سالاری ای است که در بخش های بالادستی نظام ما لانه کرده ست.
🔸این تصویر تلخ امروز ۲ تیرماه ۱۴۰۰ در حرم و بارگاه مجلل امام مستضعفان به ثبت رسیده است.. تصویری سراسر تراژیک و متناقض نما..
@teribon_ir
⭕ سوم تیر؛ خروش جمهوریت بر اشرافیت
🔸سوم تیر 1384 را به واقع میتوان انقلاب در انقلاب دانست. انقلابی که انقلاب را به ریل اصلی خود بازگرداند و الیگارشی خودساخته حاکم توسط باند های قدرت و ثروت را کنار زده و نظم و بازی برساخته الیت های سیاسی و احزاب و جریان مترفین و اشرافیت و محافظه کار را بعد از سالها چنبره زدن بر کرسی های قدرت بهم زد.
🔸سوم تیر و گفتمان حاکم بر آن را نباید خلاصه در یک فرد و گروه و دسته و حزب و جریان خاصی کرد. سوم تیر متعلق به مردم و مستضعفین است.
🔸مستضعفینی که سالها انقلاب خود را در چنگال اشراف می ديدند و حالا می خواهند آن را پس بگیرند. انقلابی که بعضی خواصش چنان جمهوریت را دچار مهجوریت کردند که فریاد بلند جمهوریت و آه و ناله اش را می توان در خروجی صندوق های انتخاباتی و شکست یکی از بزرگان سیاسی پُر طمطراق انقلاب یعنی هاشمی رفسنجانی دید.
🔸سوم تیر نماد بر هم زدن حزب بازی های راست و چپ بود. نماد مبارزه با جریان غربگرا و تحجر اسلام گرا بود. نماد نفی وحدت بی اصول و بی شاخص و قدرت طلبی عافیت طلبانه آقایان جناحین بود. انتخاباتی که از راست راست تا چپ چپ در آن نقش نمایی میکردند اما انتخاب مردم چیز دیگری بود.
🔸سوم تیر برآیند تقابل حاکم شدن دو گانه فقر و غنا در برابر بازی مسخره اصولگرا و اصلاح طلب بود. همان دوگانه اصیل و مکتبی انقلاب. دو گانه مستضعفین و مستکبرین، دو گانه مرفهین بی درد و محرومین پُر درد و دو گانه جمهوریت و اشرافیت.
🔸سوم تیر پدیده ای صرفا تاریخی و تقویمی و سیاسی نیست. این واقعه از نظر نگارنده حاصل سالها گفتمان سازی نیروهای انقلابی و شخص رهبر انقلاب در باب گفتمان عدالت خواهی و مبارزه با فقر و فساد و تبعيض بود. فضایی که رهبری انقلاب در مقابل اصلاحات آمریکایی، اصلاحات واقعی را مبارزه با فقر و فساد و تبعیض دانسته، دهها خطبه در ارتباط با اشرافیت کارگزاران ایراد فرموده و به بازخوانی انحراف بعد از حکومت نبوی پرداختند و گفتمان عوام و خواص و... را تبیین گری کردند.
🔸امروز جامعه تشنه سوم تیر است، تشنه کار بی منت و خدمت صادقانه، تشنه نفی حداکثری زرسالاران و نوکیسگان مدعی پدرخواندگی و عقلانیت سیاسی. امروز باید تاکتسین های مدعی را کنار زد و تئورسین ها را به متن سیاست و اجتماع بازگرداند، امروز باید جمهوریت و ولایت را تقویت کرد تا سلطنت و اشرافیت حاکم نشود، امروز زمان آن است که به جای ژورنالیست ها و توئیتیست های مرتبط با حلقه های قدرت، جریان اصیل مستقل انقلابی هدایت گری فکری حزب الله را بدست بگیرد.
🔸باید بیش از گذشته با مردم دیالوگ کرد، باید لُخت و عُریان از جنگ فقر و غنا، عقب ماندگی در عدالت، نابرابری، طبقه مرفه جدید، تحجر مذهبی، محافظهکاری، مردم و جمهوریت، قله های ثروت، دره های فقر، اصولگرایی بی اصول، سرمایه داری زراندوزان چپ و راست، وحدت های قبیه ای، مقدس مآبی های مزورانه، لولو سازی های موهوم انتخاباتی، اشرافیت سیاسی نهادینه شده، انحصار طلبی های سیاسی، ائتلاف های پوشالی و چرتکه ای و تاکتیکی، لولا حضورالحاضر، رضاالعامه و سخت الخاصه، لیقوم الناس بالقسط، لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض، حربه النصر بالرعب آقایان، حزب اللهی ها و حزب اللابی ها، طبقه ممتاز بی درد، دعواهای حیدری و نعمتی و استقلال و پرسپولیسی چپ و راست، کدخدا باوران کاخ نشین، مذبذبین قدرت پرست، پراگماتیست های مذهبی، برانداز های ریش دار و تسبيح چرخان و انگشتر عقیق بدست؛ گفت و گفت و گفت و از خدا خواست که روزی نرسد آنچه را که حق می دانیم به خاطر آنکه بد می دانند،کتمان کنیم.
✍️#علی_ریاحی_پور
@teribon_ir
تریبون مستضعفین
🎬 جلیلی: اگر این پنج کتاب را بخوانید تازه متوجه میشوید هستی چه ابعاد بزرگی دارد، آن وقت دیگر ریاست ج
زاویه نگاه مان در سیاست چگونه باشد؟
در داستان نویسی مقوله ای وجود دارد به نام زاویه دید
زاویه دید نوع نگاهی است که نویسنده به مخاطبینش ارائه می دهد و حتی خود نویسنده هم از همان زاویه داستانش را می بینید و می نویسد؛این زاویه دید می تواند تک بعدی باشد مانند اول شخص،دوم شخص و سوم شخص که هر کدام انواعی دارد مانند دانای کل در سوم شخص و...
و گاهی زاویه دید چند بعدی می شود مانند آنکه هر فصل از داستان را از زاویه ای نوشته باشند یکی دو فصل را من راوی بنویسی، یکی دو فصل دیگر را به شیوه سوم شخص دانای کل یا محدود یا نامه نگاری و...
و نوع سومی از زاویه دید هم وجود دارد آن هم نحوه ای است که در سطر به سطر داستان ممکن است زاویه دید تغییر کند و در یک فصل ممکن است ده ها بار چرخش زاویه دید داشته باشیم
حالا در سیاست کدام زاویه دید می تواند مفید باشد
کاملا مشخص است کسی با زاویه دید تک بعدی نمی تواند موفق شود
چرا که اگر تنها از یک منظر به اتفاقات نگاه بیندازیم نگاه مان ناقص و تصمیمات مان لغزان خواهند شد این همان است که مثلا اگر نگاه تک بعدی اش نگاه سیاسی باشد اصطلاحا موفق به کار سیاسی درست نمی شود و سیاسی کاری می کند خواه لباس اصول پوشیده باشد خواه اصلاح
و اما راه دیگر نگاه چند بعدی است که هر فصل با یک نگاه و این نگاه هم نگاه موفقی نخواهد بود و بسیار شکننده است زیرا در تمام فصل های سیاست توامان باید جامعیت وجود داشته باشد و هر لحظه توان نگاهی از زوایای مختلف را داشته باشیم و این در نگاه دوم هم محقق نمی شود پس تنها راه حل نگاه سوم خواهد بود اما به چه شکل به نحوه در هم بودن؟ خیر باید یک نگاه را نگاه غالب قرار داد و آن نگاه غالب زمین بازی دیگر نگاه ها را با توجه به نیازشان مشخص کند
از علوم مختلف و فنون گوناگون باید بهره برد تا نگاه درست در سیاست داشته باشی اما نباید هیچ کدام نگاه غالب باشند بلکه آن نگاه غالب چیزی نیست جز نگاه پروردگار به خلقت یعنی همان هدف خلقت و همان برای عبادت معروف و پایه این نگاه همان نگاه عرفانی به معنای درست خودش است
اگر سعید جلیلی به جای کتاب های سیاسی کتاب های عرفانی را معرفی می کند به همین دلیل است زیرا اگر کسی آن نگاه را به دست آورد می تواند با یک پایه درست به سیاست نگاه کند(مراد خواندن نگاه عرفانی نیست بلکه به دست آوردن نگاه عرفانی است... ) اگر چه باید کم و بیش از دیگر مطالب هم استفاده کند اما اگر این نگاه را نداشته باشد پایه این اثر تلفیقی در سیاست را نخواهد داشت و درد کنونی سیاست ما همین است
#کتاب_خوانی
✍#رضا_صالحی
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️حجه الاسلام انجوی نژاد: درصدمشارکت درشهرهای بزرگ 20 درصده بعد هی بهم چند روزه تبریک میگن حضور حماسی مردم را..
✅ @teribon_ir
⭕ به دلخواه مردم یا به مصلحت مردم؟
شهید مظلوم آیتالله بهشتی(رحمةالله علیه) :
🔹وای به روزی که علمای یک امت درصدد برآیند بر اساسِ پسند مردم حرف بزنند؛ خواه این مردم، مرتجع کهنه پرست باشند، خواه مردم نوپرداز و نوپرست.
🔸وظیفه عالم، گفتن «حق» است؛ خواه حق با کهنه جور درآید و خواه با نو. #حق از آن کهنههایی است که هرچه کهنه تر میشود، قیمتش بیشتر است.
📚 گزیده دیدگاه های شهید بهشتی، ص 191
@teribon_ir