🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠🔹 #غدیرخم_از_کتب_اهل_سنت 🔹💠
🔸🔹 #قسمت_شصت_و_چهارم🔹🔸
🔆 #آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ در شأن حضرت #على عليه السّلام #نازل شده است 🔆
(۱) و در اين هنگام صداى مؤذن به گوش رسيد كه مردم را براى نماز ظهر به مسجد دعوت مى كرد. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در مسجد با سائلى برخورد كرد و از سائل پرسيد: آيا كسى از حاضران در مسجد، به تو كمكى كرد؟ در پاسخ گفت: آرى! رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله پرسيد: چه كسى به تو كمك كرد؟ در پاسخ گفت: همان مردى كه ايستاده است. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله پرسيد: در چه حالى به تو كمك كرد؟ پاسخ داد: در حال ركوع! رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: آرى آن شخص، على بن ابيطالب عليه السّلام است. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله تكبير گفت! و اين آيه را تلاوت كرد وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ (📚سوره مائده/ آيه ۵۶) ؛ و كسانى كه ولايت خدا و پيامبر او و افراد با ايمان را بپذيرند، (پيروزند؛ زيرا) حزب و جمعيت خدا پيروز است.
مؤلف گويد: «واحدى» در
[📚اسباب النزول ص ۱۴۸] اين حديث را از «ابو صالح» از «ابن عباس» نقل كرده و قصه را از «جابر بن عبد الله» هم روايت نموده است و در پايان آن قصه
گويد: «كلبى» گفته است كه آخر آيه در رابطه با حضرت على بن ابيطالب عليه السّلام است، به دليل آنكه حضرت در حال ركوع بود كه انگشترى را به سائل داد.
«فخر رازى» در تفسير آيه ولايت، مختصرى را نقل كرده است كه با بحث حاضر ما بى تناسب نيست. «عبد الله بن سلام» گفته است كه هنگامى كه آيه نازل شد، به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله عرضه داشتم: يا رسول الله! من خود شاهد بودم كه على عليه السّلام
در حال ركوع، انگشتريش را به بينوا بخشيد. و از اينرو است كه ما او را دوست مى داريم....... #ادامه_دارد
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_ چهارم
چرا #شيعه را #رافضي ناميدند؟ 🌸🌸🍂🍂
از برخي احاديث و گزارشهاي تاريخي به دست ميآيد كه در عصر بني اميه، دشمنان اهل بيت و شيعيان، براي ابراز و اعمال عداوت و خصومت نسبت به آنان اصطلاح رافضي درباره شيعه را به كار ميبردند، و رافضي بودن را جرمي نابخشودني به شمار ميآوردند. و هر كس را رافضي ميناميدند سزاوار شكنجه و قتل ميدانستند. در حديثي آمده است كه ابوبصير به امام باقر (عليه السلام) گفت: فدايت گردم، ما را به نامي لقب داده اند كه زمامداران اموي به واسطه ي آن خون و مال و شكنجه كردن ما را مباح ميشمارند. امام (عليه السلام) فرمودند: آن نام چيست؟ ابوبصير گفت: آن نام رافضه است...
از اين روايت نكات ذيل به دست ميآيد:
۱ در آن زمان شيعيان را رافضيان ميناميدند.
۲ رافضي ناميدن آنان بيشتر توسط حكّام اموي انجام
مي گرفت و هدف آنان اين بود كه شيعيان را مورد شكنجه و آزار قرار دهند.
۳ وجه رافضي دانستن شيعيان اين بود است كه آنان نسبت به امام علي (عليه السلام) اظهار محبّت ميكردند و فضايل او را بر ميشمردند، و او را برتر از ديگران ميدانستند. و اين در حالي بود كه حكّام اموي اظهار محبّت نسبت به علي (عليه السلام) و بر شمردن فضايل او را جرم ميانگاشتند.
#ادله_امامت امیرالمومنین حضرت #علي علیهالسلام🌸🌸🍃
اشاره
شيعه معتقد است كه چون رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) از طرف خداي متعال علي (عليه السلام) را به عنوان جانشين و امام بعد از خود تعيين كرد و به بيانهاي مختلف آن را اظهار نمود، تنها راه حق همين بود كه مسلمانان امامت آن حضرت را ميپذيرفتند و شيعه اين افتخار (يعني پذيرفتن گفتار پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) را درباره جانشين خود) را دارد و آنان كه از راه انتخاب، خلافت و جانشيني شخص ديگر را پذيرفتند راهي غير از راه رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) را در پيش گرفته اند.
دليلهاي اين مطلب:
حديث #يوم الدار
پس از گذشت سه سال از آغاز بعثت، خداي متعال پيامبر را مأمور ساخت كه دعوت خود را آشكار سازد، و آيه (وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ اْلأَقْرَبينَ) (شعراء: ۲۱۴) در اين مورد نازل شد. پيامبر
سران بني هاشم را جمع كرد و فرمود: من خير دنيا و آخرت را براي شما آورده ام. خداوند به من امر كرده است كه شما را به آن دعوت كنم. كدام يك از شما مرا در نشر اين آيين ياري ميكند تا برادر و وصيّ و جانشين من باشد؟ حضرت سه مرتبه اين سخن را تكرار نمود و در هر بار تنها علي (عليه السلام) آمادگي خود را اعلان كرد. در اين موقع پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) گفت: «انّ هذا أخي و وصييّ و خليفتي فيكم». [۱] .
حديث #منزلت
پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) در موارد مختلف، منزلت و مقام امير مؤمنان را نسبت به خود، همان منزلت و مقام هارون نسبت به موسي دانسته و فقط يك مقام از مقامات هارون را (كه نبوت باشد) از علي (عليه السلام) سلب كرده و فرموده: «يا علي أنت منّي بمنزلة هارون من موسي إلاّ أنّه لا نبيّ بعدي». [۲] .
به نص قرآن كريم، هارون مقام نبوت [۳]، خلافت [۴] و
وزارت [۱] را در زمان موسي دارا بود، و حديث منزلت نيز همه مقامات هارون را به استثناي مقام نبوت براي علي (عليه السلام) ثابت ميكند. و اگر مقصود، اثبات همه مقامات جز نبوت براي وي (عليه السلام) نبود نيازي به استثناي نبوت وجود نداشت.
حديث #سفينه
پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم)، اهل بيت خويش را به كشتي نوح تشبيه ميكند كه هركس بر آن نشست نجات يافت و هركس كه از آن تخلّف جست غرق شد، ميفرمايد: «ألا إنّ مَثَلَ أَهل بيتي فيكم مَثَلُ سَفينة نوحِ في قَومِهِ مَنْ رَكِبَها نَجي وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها غَرق» [۲] ...... #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۱]: مسند احمد، ۱: ۱۵۹؛ تاريخ طبري: ۲: ۴۰۶؛ تفسير طبري جامع البيان، ۱۹: ۷۴ ۷۵، تفسير سوره شعراء، آيه ۲۱۴.
[۲]: صحيح بخاري: ۶: ۳ در باب غزوه تبوك؛ صحيح مسلم، ۷: ۱۲۰، در باب فضايل علي عليه السلام ؛ سنن ابن ماجه، ۱: ۵۵، باب فضائل النبي؛ مسند امام احمد، ۱: ۱۷۳، ۱۷۵، ۱۷۷، ۱۷۹، ۱۸۲، ۱۸۵ و ۲۳۰؛ سيره نبويه، ابن هشام، ۴: ۱۶۳ غزوه تبوك.
[۳]: وَ وَهَبْنا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِيّاً مريم: ۵۳
[۴]: وَ إِذْ قالَ مُوسي ِلأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي... اعراف: ۱۴۲.
[۱]: وَ اجْعَلْ لي وَزيراً مِنْ أَهْلي طه: ۲۹
[۲]: مستدرك حاكم، ۳: ۳۵۱؛ الصواعق المحرقة، ص ۹۱؛ ميزان الاعتدال، ۱: ۲۲۴؛ تاريخ الخلفاء، ص ۵۷۳؛ الخصائص الكبري، ۲: ۲۶۶؛ ينابيع المودّة، ص ۲۸؛ فتح القدير، ص ۱۱۳ و كتب ديگر.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: جمعه- ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
میلادی: Thursday - 11 March 2022
قمری: الجمعة، 8 شعبان 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
🌸03 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه ق)
🌺07 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه ق)
🔹11 روز تا غزوه بنی المصطلق(۶ه ق)
🌙23 روز تا ماه مبارک رمضان
▪️32 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت)
🌸37 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه ق)
🌺39 روز تا معراج رسول اکرم (صلیالله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت)
جنگ بدر(۲ ه ق)
🌸40 روز تا اولین شب قدر
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#عصر_ظهور 🔹🔸🔸
#فصل_هفتم
نقش #یمن در دوران #ظهور 🌺🍃🍃
#یمنیها در #عراق 🍂🌺🍂
ج: نکته دیگر اینکه، ممکن است یمانی چند نفر بوده و مثلا دومین آنها، یمانی
مورد نظر باشد. در روایاتی که گذشت خروج یمانی موعود را با صراحت همزمان با
ظهور سفیانی، یعنی سال ظهور حضرت بیان کردیم ولی روایت دیگری با سند
صحیح از امام صادق علیه السلام وجود دارد که میگوید:
" یک مصری و یک یمانی قبل از سفیانی قیام میکنند. " [۱]
بنابر این روایت، یمانی اول، زمینه ساز یمانی موعود خواهد بود، همچنانکه
" مردی از قم " و " اهالی مشرق " زمینه ساز خروج خراسانی و شعیب خواهند بود
که هر دو در روایات وعده داده شده اند.
این روایت، زمان خروج یمانی اول را پیش از سفیانی تعیین کرده که ممکن
است اندکی قبل از سفیانی و یا سالهای طولانی قبل از او باشد. والله العالم.
د: مطلب دیگر، روایتی است که عبید بن زرارة از امام صادق علیه السلام روایت نموده
که گفت:
" نزد امام صادق علیه السلام از سفیانی سخن گفته شد. حضرت فرمود: او چگونه خروج کند در حالی که مرد
چشم شکسته در صنعاء هنوز خروج نکرده است. " [۱]
این خبر از روایات قابل توجه است که در منابع معتبری همچون کتاب غیبت
نعمانی آمده و شاید سند آن صحیح باشد.
و چنانچه گفتیم، احتمال دارد مردی که قبل از سفیانی ظهور میکند، یمانی اول
باشد که زمینه ساز یمانی موعود است. اما در اینکه منظور از " مرد چشم شکسته "
چیست، چند احتمال وجود دارد. بهترین آن این است که بگوئیم، این یک بیان
رمزی از امام صادق علیه السلام است و معنای آن جز در وقت خود آشکار نمیگردد.
* *
---------
📚منابع:
[۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۲۱۰.
[۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۲۴۵.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_پنجم
#ادله_امامت امیرالمومنین حضرت #علي علیهالسلام🌸🌸🍃
حديث #سفينه
پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم)، اهل بيت خويش را به كشتي نوح تشبيه ميكند كه هركس بر آن نشست نجات يافت و هركس كه از آن تخلّف جست غرق شد، ميفرمايد: «ألا إنّ مَثَلَ أَهل بيتي فيكم مَثَلُ سَفينة نوحِ في قَومِهِ مَنْ رَكِبَها نَجي وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها غَرق» [۲] . ميدانيم كه كشتي نوح، ملجأ و پناهگاه آنان براي نجات از غرق شدن بود. بنابراين طبق حديث سفينه، اهل بيت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) يگانه پناهگاه براي نجات از انحراف و گمراهي هستند.
حديث امان #امت
پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) اهل بيت خود را سبب وحدت كلمه و دوري امت از اختلاف معرفي ميكند و ميفرمايد: «النُّجومُ أمانٌ لأهلِ
الأَرضِ مِنَ الغَرْق وَ أَهْلُ بَيْتي أَمانٌ لامتي من الاخْتِلاف... » [۱]: همان
گونه كه ستارگان وسيله نجات اهل زمين از غرق شدن در دريا هستند (زيرا، دريانوردان به حكم (وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُون) (نحل: ۱۶)، به وسيله ستارگان راه را از ميان امواج پيدا ميكنند و به ساحل ميرسند) اهل بيت من نيز مايه نجات امت از دو دستگي هستند...
حديث #ثقلين
حديث ثقلين، از احاديث متواتر اسلامي است كه علماي سني و شيعه آن را در كتابهاي حديث خود نقل كرده اند. پيامبر در اين حديث خطاب به امت اسلام ميفرمايد: «در ميان شما دو چيز گرانبها را باقي ميگذارم و ميروم»، و سپس تمسك به اين دو را مايه هدايت امت، و روگرداني از هر دو يا يكي از آن دو را مايه ضلالت ميداند، چنانكه ميفرمايد:
«إنّي تارِكٌ فِيكُمُ الثقلَيْن كتابَ الله وَ عِتْرَتي أَهلَ بَيتي ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً وَ إِنَّهُما لَنْ يَفْتَرِقا حَتّي يَرِدا عَلَيَّ الحَوْضَ». [۲] .
اين حديث، مرجعيت علمي عترت و اهل بيت پيامبر رامانند قرآن كريم، به روشني ثابت ميكند، و بر مسلمانان لازم ميدارد كه در امور ديني، به كتاب خدا و اهل بيت (هر دو) تمسك بجويند. ولي جاي بسي تأسف است كه برخي از كسان همه درها را ميزنند، جز در خانه اهل بيت را! حديث ثقلين، كه شيعه و سنّي در نقل آن اتفاق دارند، ميتواند همه مسلمانان جهان را به صورت امتي واحد گرد آورد، زيرا اگر در موضوع تعيين خليفه و زمامدار سياسي امت پس از پيامبر، شيعه و سنّي با هم اختلاف داشته منقسم به دو گروه باشند، در مرجعيت علمي هيچ دليلي براي تفرقه وجود نداشته و بايستي بر طبق حديث ثقلين با هم يكدست و يك صدا باشند....... #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۲]: مستدرك حاكم، ۳: ۳۵۱؛ الصواعق المحرقة، ص ۹۱؛ ميزان الاعتدال، ۱: ۲۲۴؛ تاريخ الخلفاء، ص ۵۷۳؛ الخصائص الكبري، ۲: ۲۶۶؛ ينابيع المودّة، ص ۲۸؛ فتح القدير، ص ۱۱۳ و كتب ديگر.
[۱]: مستدرك حاكم، ۳: ۱۴۹.
[۲]: صحيح مسلم: ۷: ۱۲۲؛ سنن ترمذي، ۲: ۳۰۷؛ سنن دارمي، ۲: ۴۳۲؛ مسند احمد، ۳: ۱۴، ۱۷، ۲۶ و ۵۹، ۴: ۳۶۶ و ۳۷۱، ۵: ۱۸۲ و ۱۸۹؛ خصائص علويه، نسائي ص ۲۰؛ مستدرك حاكم: ۳: ۱۰۹، ۱۴۸ و ۵۳۳، و كتب ديگر. در اين باره ضمناً ميتوان به رساله حديث الثقلين از نشريات دارالتقريب بين المذاهب الاسلامية قاهره، رجوع كرد.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: شنبه- ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
میلادی: Thursday - 12 March 2022
قمری: السبت، 9 شعبان 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
🗞 #وقایع مهم شیعه:
🔹🌸عقيقه براى امام حسين عليه السّلام
در اين روز كه هفتمين روز ولادت امام حسين عليه السّلام است، حضرت رسول گوسفندى را براى فرزندش به عنوان عقيقه قربانى كرد. سپس سر آن حضرت را تراشيد و هم وزن موى سر او نقره صدقه داد.
(حياة الامام الحسين عليه السّلام: ج ۱، ص ۳۰ - ۴۳. ارشاد: ج ۲، ص ۳۲۷. اعلام الورى: ج ۱، ص ۴۲۰.
📆 #روزشمار:
🌸02 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه ق)
🌺06 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه ق)
🔹10 روز تا غزوه بنی المصطلق(۶ه ق)
🌙22 روز تا ماه مبارک رمضان
▪️31 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت)
🌸36 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه ق)
🌺38 روز تا معراج رسول اکرم (صلیالله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت)
جنگ بدر(۲ ه ق)
🌸39 روز تا اولین شب قدر
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#ترجمه_مناقب_الامام_علی_بن_ابی_طالب علیه السلام🍃🌸🌸
#بخش_چهل_و_چهارم
#حديث_قضيب 🍂🔸
(۲) ۲۶۰- خبر داد بما ابو حسن احمد فرزند مظفر فرزند احمد عطار باين ترتيب كه من بر او خواندم و او اقرار كرد، در سال ۴۳۴. باو گفتم: بشما خبر داده ابو محمد عبد اللَّه فرزند محمد فرزند عثمان ملقب بابن سقا حافظ واسطى (خدا رحمت كند) كه خبر داد بما ابو بكر فرزند ابو داود و من از آن پرسيدم حديث كرد بما اسحاق فرزند ابراهيم فرزند شاذان كه نقل كرد بما محمد فرزند صلت كه حديث كرد بما اعمش از مجاهد از ابن عباس كه گفت: رسول خدا (ص) فرمود: هر كه دوست دارد به درختى كه پر شاخ و برگ و از ياقوت سرخ است و خداى او را در بهشت عدن كاشته چنگ بزند، بايد بدوستى على بن ابى طالب چنگ بزند.
(۳) ۲۶۱- خبر داد بما محمد فرزند احمد فرزند عثمان فرزند فرج كه خبر داد بما ابو عمر محمد فرزند عباس فرزند حيويه خزاز (اذنا) كه نقل كرد بما ابو حسن ديباجى احمد فرزند محمد كه حديث كرد بما احمد فرزند محمد فرزند غالب گفت: نقل كرد بمن عبد العزيز فرزند عبد اللَّه از اسماعيل فرزند عباس حمصى از سدى از ابن عباس از پيامبر (ص) فرمود: هر كه دوست دارد به درخت ياقوت سرخى كه خداى براى پيامبرش در بهشت عدن كاشته چنگ بزند بايد به محبت و دوستى على بن ابى طالب
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۹۰
چنگ بزند.
(۱) ۲۶۲- خبر داد بما ابو طالب محمد فرزند احمد فرزند عثمان كه خبر داد بما ابو عبد اللَّه محمد فرزند زيد فرزند على فرزند جعفر فرزند مروان كوفى باين
ترتيب كه من بر او خواندم در ماه ذيحجه از سال ۳۷۲، كه نقل كرد بما ابو عبد اللَّه محمد فرزند على فرزند شاذان گفت: نقل كرد بمن محمد فرزند اسماعيل گفت: نقل نمود بمن اسحاق فرزند موسى از پدرش از جدش از پدرش از على بن الحسين از ابن عباس گفت: شنيدم رسول خدا (ص) ميفرمود: هر كه به قضيب سرخ كه خدا با قدرت خود در بهشت عدن كاشته چنگ بزند، بايد به محبت و دوستى على بن ابى طالب چنگ بزند.
(۲) ۲۶۳- خبر داد بما ابو حسن على فرزند عمر فرزند عبد اللَّه فرزند شوذب گفت:
خبر داد بمن پدرم ابو احمد عمر فرزند عبد اللَّه فرزند شوذب كه خبر داد بما حسن فرزند على فرزند زكريا كه حديث كرد بما حسن فرزند على فرزند راشد واسطى كه نقل كرد بما شريك كه حديث كرد بما اعمش از حبيب فرزند ابو ثابت از ابو طفيل از زيد بن ارقم گفت: رسول خدا (ص) فرمود: هر كه دوست دارد به درخت سرخ كه خداى توانا و با قدرت با دست خود در بهشت عدن كاشته چنگ بزند بايد به دوستى و محبت على بن ابى طالب چنگ بزند.
(۳) ۲۶۴- خبر داد بما ابو غالب محمد فرزند احمد فرزند سهل نحوى (خدا رحمتش كند) كه نقل كرد بما ابو عبد اللَّه محمد فرزند على سقطى معروف بابن خواهر مهدى واسطى است كه حديث كرد بما احمد فرزند على قواريرى كه نقل كرد بما محمد فرزند عبد اللَّه فرزند ثابت كه نقل كرد بما خليل فرزند ميمون كندى كه حديث كرد بما وليد فرزند عباس كه
نقل كرد بما سليمان فرزند يسار از پدرش از ابو هريره گفت: رسول خدا (ص) نماز صبح را انجام داد، و فرمود: آيا ميدانيد با چه چيز جبرئيل بر من فرود آمده است؟ گفتيم: خدا داناتر است، فرمود: جبرئيل بمن
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۹۱
فرود آمد و گفت: اى محمد بدرستى كه خدا درختى در بهشت كاشته كه يك سوم آن از ياقوت سرخ، و يك سومش از زبرجد سبز، و يك سومش از لؤلؤتر و تازه است، و بر روى آن طاقهائى زده، و ميان طاقها پروارهها قرار داده، و در هر پرواره درختى قرار داده است، و بار و ميوه او را حور العين قرار داده، و بر او چشمه سلسبيل جارى نموده است.
سپس از سخن گفتن باز ايستاد، مردى از قوم جهيد و گفت: اى رسول خدا اين درخت براى كيست؟ فرمود: هر كه بخواهد به اين درخت چنگ بزند بايد به محبت على بن ابى طالب چنگ بزند.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_ششم
#ادله_امامت امیرالمومنین حضرت #علي علیهالسلام🌸🌸🍃
حديث #غدير
در احاديث گذشته پيامبر گرامي گاه به صورت كلي و گاه نيز به گونه مشخص، جانشين خويش را به نحو روشن معرّفي كرده است، به گونه اي كه هر يك از آنها حجت را بر افراد آگاه و حقيقت جو تمام ميكند. در عين حال آن حضرت براي آنكه پيام خود را به گوش همه مسلمانان از دور و نزديك برساند و راه را بر هر گونه ترديد و شك در اين زمينه كاملا ببندد، در سال آخر عمر خود به هنگام مراجعت از حج خانه خدا در سرزميني به نام «غدير خم» توقف نمود و به همراهان فرمود از جانب خداوند مأموريت دارد كه پيامي را به آنان برساند؛ پيام الهي كه حاكي از انجام وظيفه بزرگي
بوده و چنانچه انجام نگيرد، پيامبر رسالت خود را انجام نداده است. چنانكه ميفرمايد:
(يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ) (مائده: ۶۷): «اي رسول خدا آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن، و اگر اين مأموريت را انجام ندهي رسالت خود را انجام نداده اي، و خداوند ترا از (شر) مردم حفظ ميكند». [۱] .
آنگاه منبري براي پيامبر ترتيب دادند و او بر فراز آن قرار گرفت و به مردم گفت: در آينده نزديك دعوت حق را لبيك خواهم گفت (يعني مرگ من فرا ميرسد) شما درباره من چه ميگوييد؟ در پاسخ گفتند: گواهي ميدهيم تو آئين خدا را به ما ابلاغ كردي و خيرخواهي نمودي و تلاش بسيار كردي، خدا به تو جزاي خير دهد.
آنگاه فرمود: آيا بر وحدانيت خدا و رسالت من، و حق بودن روز رستاخيز گواهي ميدهيد؟ همگي پاسخ مثبت دادند.
سپس فرمود: من قبل از شما بر حوض كوثر وارد ميشوم، بنگريد با دو جانشين گرانبهاي من چگونه رفتار ميكنيد؟ شخصي
پرسيد: مقصود از دو جانشين گرانبها چيست؟
پيامبر پاسخ داد: يكي كتاب خدا و ديگري عترت (و اهل بيت) من است، و خداي لطيف و خبير به من خبر داده است كه اين دو از يكديگر جدا نمي شوند تا آنكه در روز قيامت در كنار حوض به من برسند. بر آن دو پيشي نگيريد كه هلاك ميشويد، و از آنان فاصله نگيريد كه هلاك ميشويد. آنگاه دست علي (عليه السلام) را گرفت و بالا برد تا آنجا كه همه حاضران او را ميديدند، سپس چنين فرمود:
«أيّها النّاسُ مَنْ أولي النّاسِ بالمؤمنينَ مِنْ أنْفُسِهِم؟ » چه كسي بر مؤمنان از خود آنان اولي (صاحب اختيارتر) است؟
در پاسخ گفتند: خدا و پيامبر او بهتر ميدانند.
پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: «انّ الله مولايَ و أنا مولَي المؤمنين و أنا أولي بِهِم مِنْ أنفُسِهِم»: خداوند مولاي من، و من نيز مولاي مؤمنان ميباشم، و من بر مؤمنان از خود آنان صاحب اختيارترم.
سپس سه بار فرمود: «فَمَنْ كُنْتُ مَولاهُ فَعَليٌّ مَولاه»: آن كس كه من مولاي او هستم، علي مولاي او است. آنگاه افزود: «اللهم والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ و أحبّ من أحبّه و ابغض من أبغضَهُ و انصر من نصره و اخذل من خذله، و أدر الحقَّ معه حيث دار، ألا فليبلغ الشاهد الغائب»: پروردگارا، دوست بدار آن كس را كه علي را دوست ميدارد و دشمن بدار آن كس را كه با علي دشمن است، و مهربان باش با هركس كه نسبت به علي مهربان است و خشم آور بر كسي كه بر علي خشم آورد و ياري كن آن كس را كه علي را
ياري كند و خوار ساز آن كس را كه علي را خوار سازد، و حق را با او و در مدار او قرار ده. حاضران اين مطلب را به غايبان ابلاغ كنند.
اين حديث كه به حديث غدير معروف است را ۱۱۰ نفر از صحابه، ۸۴ تن از تابعين و ۳۶۰ نفر از علما و محدثان اسلامي نقل كرده اند، و از اين رو در اصالت و اعتبار اين حديث جاي هيچ ترديدي وجود ندارد. همچنين گروهي از علما به طور مستقل درباره اين حديث كتاب نوشته اند، كه در آن ميان، جامع ترين آنها كتاب شريف الغدير نگارش علامه حاج شيخ عبدالحسين اميني (۱۳۲۰ ۱۳۹۰ ه. ق) ميباشد.
اكنون بايد ديد مقصود از مولي بودن پيامبر، و مولي بودن علي چيست؟ قرينههاي بسياري گواهي ميدهند كه مقصود از اين تعبير، امامت و رهبري است، كه به برخي از اين قرينهها اشاره ميكنيم:
الف در ماجراي غدير، پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) كاروان زائران خانه خدا را در سرزميني بي آب و علف، آن هم در نيم روزي بسيار گرم، متوقف ساخت........ #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۱]: محدثان و مفسران اسلامي به نزول اين ايه در پايان حجة الوداع، روز غدير، اشاره كرده اند. بنگريد به كتاب «درالمنثور» سيوطي، ۲: ۲۹۸، فتح القدير شوكاني ۲: ۵۷، كشف الغمة اربلي، ص ۹۴، ينابيع المودة قندوزي، ص ۱۲۰، المنار، ۶: ۴۶۳ و غيره.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه- ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
میلادی: Thursday - 13 March 2022
قمری: الأحد، 10شعبان 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها
🗞 #وقایع مهم شیعه:
🔹🍃توقيع امام زمان عليه السّلام براى شيعيان
در اين روز ابوجعفر سمرى شش روز قبل از رحلتش، توقيعى از ناحيه مقدسه حضرت صاحب الامر عليه السّلام براى شيعيان آورد.
(قلائد النحور: ج شعبان، ص ۳۹۲. وقايع المشهور: ص ۱۴۰)
📆 #روزشمار:
🌸01 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه ق)
🌺05 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه ق)
🔹09 روز تا غزوه بنی المصطلق(۶ه ق)
🌙21 روز تا ماه مبارک رمضان
▪️30 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت)
🌸35 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه ق)
🌺37 روز تا معراج رسول اکرم (صلیالله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت)
جنگ بدر(۲ ه ق)
🌸38 روز تا اولین شب قدر
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#گزیده_دایره_المعارف_تهاویل_الربیع🔹🌸
#بخش_چهل_و_پنجم
آیا #معاویه به این شرط ( #دوم) عمل #کرد؟ 🌸🍃🍃
دوم- امام حسن (علیه السلام) معاویه را به اسم خواهد خواند و به او امیرالمؤمنین نخواهد گفت زیرا که او امیرالمؤمنین واقعی نیست بلکه او امیر فاسقین است، و امام با او صلح کرده است نه بیعت.
سوم- معاویه باید به اولاد هر یک از کسانی که در جنگ جمل وصفین در رکاب امیرالمؤمنین (علیه السلام) بودند و معاویه باعث شده است که آنها شهید بشوند; مبلغ یک میلیون درهم بپردازد.
چهارم- من که حسن بن علی باشم برای ادای شهادت در پیش معاویه حاضر نخواهم شد (البته معلوم است که شهادت در محضر قاضی جور; جایز نیست).
پنجم- معاویه باید هر سالی پنجاه هزار درهم به امام بفرستد و پنج هزار درهم موجودی بیت المال کوفه را از او نگیرد، و علاوه خراج دارا بجرد [۱]
به امام موکول کند تا به اولاد هر یک از مقتولین جمل وصفین مبلغ یک میلیون درهم بدهد، و بعضیها اضافه کرده اند که آن حضرت شرط کرد که معاویه هر سالی صد هزار به خود آن حضرت و صد هزار دیگری به برادرش حسین (علیه السلام) بدهد..... ولی به عقیده نگارنده غیر از اشتراط این که خراج دارا بجرد در اختیار امام باشد سایر شرایطی که در ماده دهم گذشت; درست نیست اما اشتراط این که پنج هزار درهم موجودی بیت المال کوفه را از او نگیرد به دلیل این که اوّلاً ائمه (علیه السلام) بیت المال را ذخیره نمی کردند و هر چه دستشان میآید به اهلش میرسانیدند و ثانیاً بیت المال در اختیار امام بوده و اگر میخواست پیش از مصالحه به مصرف میرسانید، و اما صحیح نبودن موضوع پولهایی که امام برای خود و یا برای برادر عزیزش میخواست به این دلیل است که هر کس از وضع زندگانی و بذل و بخششهای ائمه معصومین مخصوصاً حضرت امام حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) مطلع شود میفهمد که آن بزرگوار به این پولها احتیاج نداشته، مگر این که امام برای ضعیف کردن حاکم جور (معاویه) و برای رساندن بیت المال به دست اهلش (فقرا) این شرایط را شرط کند، واحتمال میدهم ما بین آنچه معاویه در کاغذهایی که برای
درخواست صلح از امام بر علیه خود شرط میکرد، و بین آنچه امام بر علیه او در موضوع صلح شرط نمود، خلطی
شده باشد. [۱]
مخفی نماند که معاویه اهل بصره را تحریک کرد که بگویند خراج! بجرد فیئی ماست و ما آن را به کسی نمی دهیم، و با این حیله با این شرط نیز مخالفت کرد، خلاصه کلام: معاویه کما این که خودش تصریح کرده و انشاءالله در جای خود خواهد آمد. پس از بستن پیمان سخت و شاهد گرفتن عده ای را بر این که ملزم است به آنچه امام شرط کرده است عمل کند، موافقت نکرده و آشکارا آنها را نقض کرد.
----------
📚منابع:
[۱]: . شاید مقصود از دارا بجرد همان داراب استان فارس باشد.
[۱]: . شرایطی که معاویه بر علیه خود شرط کرده است در صفحه ۱۳۰ از این کتاب گذشته است.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_هفتم
#ادله_امامت امیرالمومنین حضرت #علي علیهالسلام🌸🌸🍃
الف در ماجراي غدير، پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) كاروان زائران خانه خدا را در سرزميني بي آب و علف، آن هم در نيم روزي بسيار گرم، متوقف ساخت.
گرمي هوا به حدّي بود كه حاضران نيمي از عباي خويش را بر سر افكنده و نيم ديگر را نيز زير پاي خود قرار داده بودند. با اين تمهيدات، طبعاً پيامبر بايد سخني بگويد كه در هدايت امت، نقشي كليدي و سرنوشت ساز داشته باشد، و براستي چه كاري ميتواند در سرنوشت مسلمانان از تعيين جانشين، كه مايه وحدت كلمه مسلمين و حافظ دين است، سرنوشت سازتر باشد؟
ب پيامبر گرامي قبل از طرح ولايت علي (عليه السلام) از اصول سه گانه توحيد و نبوت و معاد سخن گفت و از مردم نسبت به آنها اقرار گرفت، آنگاه پيام الهي را ابلاغ كرد. از تقارن اخذ اعتراف نسبت به اصول دين ميتوان به اهميت پيام پي برد و دريافت كه هدف پيامبر از آن همايش عظيم و فوق العاده، نمي توانسته امري عادي باشد!
ج حضرت در آغاز خطبه از رحلت قريب الوقوع خود خبر داد، و اين نشان ميدهد كه او نگران وضع امت پس از خويش بوده است و ميخواسته چاره جويي شود تا ايين وي در طوفان حوادث آتيه دچار مخاطره نگردد.
د قبل از بيان پيام الهي درباره علي (عليه السلام)، از مولويت و اولويت خود سخن به ميان آورد و فرمود: خدا مولاي من، و من مولاي مؤمنين ميباشم، و نسبت به آنان از خود آنان اولي هستم. ذكر اين مطالب، گواه آن است كه «مولي بودن» علي (عليه السلام): از سنخ همان مولويت و اولويت مربوط به پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) بوده و ايشان به فرمان الهي اولويت مزبور را براي علي (عليه السلام) نيز ثابت كرده است.
و مقصود از «اولويت» نبيّ اكرم، همان است كه در آيه مباركه به آن تصريح شده (النَّبيُّ أَولي بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أنْفُسِهِمْ) (احزاب: ۶) پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است، و مقصود از سزاوارتر بودن پيامبر به مؤمنان، از خودشان اين است كه به امر الهي حق تصرف در جان و اموال آنها دارد، يعني اگر دستور جهاد و يا انفاق دهد بايد مؤمنان بدون چون و چرا بپذيرند. و لازمه يك
چنين مطاع بودن در مورد جانها و مال ها، همان ولايت و سرپرستي جامعه است كه از جانب خدا به او داده شده است و يك چنين مقام، پس از وي، به حضرت علي (عليه السلام) عطا شد، و او به مقام سرپرستي و امامت نائل آمد.
ه پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) پس از بيان پيام الهي، از حاضران خواست آن را به غايبان برسانند و پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) از منبر پايين آمد و به ياران خود دستور داد كه به علي به عنوان «امير مؤمنان» تهنيت و تبريك بگويند، لذا علي (عليه السلام) در خيمه اي قرار گرفت، و ياران پيامبر، گروه گروه وارد شده و به او تبريك گفتند، ابوبكر و عمر، وارد خيمه شده روبه او كردند و گفتند: هنيئاً لك يا علي بن أبي طالب أصحبتَ مولايَ و مولا كلَّ مؤمن و مؤمنة: گوارا باد بر تو اي علي، امروز سزاوارترين فرد به هر مرد و زن مؤمن شدي. [۱] ....... #ادامه_دارد
----------
[۱]:📚 براي آگاهي از اسناد تهنيت به كتاب «الغدير»، ج ۱، ص ۲۷۹ ۲۸۳ مراجعه شود.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه- ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
میلادی: Thursday - 14 March 2022
قمری: الإثنين، 11 شعبان 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
✨🍂🍂ولادت حضرت على اكبر عليه السّلام
در سال ۳۳ ه’ شبيه ترين مردم به خاتم الانبياء صلّى اللَّه عليه و آله حضرت على اكبر عليه السّلام به دنيا آمد. نام آن حضرت «على »پدرشان حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام، مادرشان ليلى بنت مره ثقفى است.
(على اكبر عليه السّلام «مقرم»: ص ۱۵ - ۱۶ به نقل از انيس الشيعه)
كنيه آن حضرت طبق فرمايش حضرت صادق عليه السّلام «اباالحسن» است.
(كامل الزيارات: ص ۲۴۰)
روايت بزنطى هم دلالت دارد كه آن حضرت ازدواج كرده بودند.
(على اكبر عليه السّلام «مقرم»: ص ۱۹) در زيارت وارده از حضرت صادق عليه السّلام هم مى خوانيم: «صلى اللَّه عليك و على عترتك و اهل بيتك و آبائك و ابنائك و امهاتك الاخيار الذين أذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيراً» و لفظ أبناء در زيارت دلالت بر اين دارد كه آن حضرت حتى بيشتر از دو فرزند داشته است.
(على اكبر عليه السّلام «مقرم»: ص ۲۰)
در واقعه كربلا نزديك ۲۷ سال از عمر مبارك آن حضرت گذشته بود.
(على اكبر عليه السّلام «مقرم»: ص ۱۶)
📆 #روزشمار:
🌺04 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه ق)
🔹08 روز تا غزوه بنی المصطلق(۶ه ق)
🌙20 روز تا ماه مبارک رمضان
▪️29 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت)
🌸34 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه ق)
🌺36 روز تا معراج رسول اکرم (صلیالله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت)
جنگ بدر(۲ ه ق)
🌸37 روز تا اولین شب قدر
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫