eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
459 دنبال‌کننده
136 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه- ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 13 June 2022 قمری: الإثنين، 13 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️09 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸11 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️16 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸17 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹19 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️23 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸24 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹25 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺26 روز تا عید سعید قربان 🌸30 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃33 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️37 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ بدان وقت جان كندن و لحظه احتضار مرا مى بينى به گونه اى كه دوست دارى، و اگر مرا ببينى آن وقتى كه از ورود بعضى ازاشخاص به كنار حوض ممانعت مى كنم مانند ممانعت كردن شتران از يك بيگانه [۱] به گونه اى مى بينى كه دوست دارى، و نيز اگر مرا ببينى در حالى كه بر صراط عبور مى كنم و در پيش روى رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم لواء حمد در دست دارم به گونه اى مى بينى كه دوست دارى. [۲] مؤلّف رحمه الله گويد: درباره لواء حمد روايتى در كتاب «خصال» از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم نقل شده است كه فرمود: إذا كان يوم القيامة يأتينى جبرئيل عليه السلام ومعه لواء الحمد وهو سبعون شقّة، الشقّة منه أوسع من الشمس والقمر، وأنا على كرسيّ من كراسيّ الرضوان فوق منبر من منابر القدس، فآخذه وأدفعه إلى عليّ بن أبي طالب عليه السلام. هنگامى كه قيامت فرا رسد جبرئيل نزد من مى آيد در حاليكه لواء حمد به همراه دارد، و آن هفتاد طبقه است كه هر طبقه آن وسيعتر از خورشيد و ماه است، و من بر تختى از تخت هاى رضوان، بالاى منبرى از منبرهاى قدس نشسته ام، آن را از جبرئيل گرفته و به دست علىّ بن ابى طالب عليه السلام مى دهم. عمر بن خطّاب از جا برخاست و گفت: اى رسول خدا ؛ چگونه على عليه السلام مى تواند آن پرچم را بردارد در حالى كه شما فرمودى هفتاد طبقه دارد كه هر طبقه آن از خورشيد و ماه وسيع تر است؟ پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: قيامت كه برپا شود خداوند تبارك و تعالى به على عليه السلام قوّت و نيروئى همانند قوّت جبرئيل، نورى مانند نور آدم، بردبارى و حلمى مثل حلم رضوان، جمالى چون جمال يوسف، و صدائى نزديك به صداى داود مرحمت كند، و اگر اين نبود كه داود خطيب بهشت است صدائى مانند صداى او به على عليه السلام عطا مى كرد. و همانا على عليه السلام اوّل كسى است كه از آب گواراى سلسبيل و زنجبيل كه دو نهر در بهشت اند مى آشامد، و او قدمى بر صراط برنمى دارد مگر اينكه جاى آن، قدم ديگرش استوار است. وإنّ لعلي عليه السلام وشيعته من اللَّه مكاناً يغبطه به الأوّلون والآخرون. و همانا على عليه السلام و شيعيان او در بهشت جايگاهى دارند كه اوّلين و آخرين بر آن غبطه مى خورند. [۱] ۱۲۴ / ۳۱ - برسى رحمه الله در كتاب «مشارق الأنوار» نقل مى كند: شخصى به امام صادق عليه السلام عرض كرد: چرا رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم على عليه السلام را بر دوش خود بالا برد؟ فرمود: تا اينكه مردم مقام رفيع و مرتبه والاى او را بشناسند. عرض كرد: زيادتر برايم توضيح دهيد. فرمود: تا مردم بدانند او به مقام رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از هر كس سزاوارتر است. عرض كرد: بيشتر توضيح دهيد. فرمود: ليعلم الناس أنّه امام بعده والعلم المرفوع، تا مردم بدانند على عليه السلام بعد از او پيشواى مردم و پرچم برافراشته هدايت است. عرض كرد: زيادتر بفرمائيد. حضرت فرمود: هيهات، واللَّه لو أخبرتك بكنه ذاك لقمت عنّي وأنت تقول: جعفر بن محمّد كاذب في قوله أو مجنون، وكيف يطّلع على الأسرار غير الأبرار. هيهات ؛ اگر از حقيقت و باطن آن به تو خبر دهم از من كناره مى گيرى و مى گوئى: جعفر بن محمّد دروغگو يا ديوانه است وچگونه بر اسرار كسى جز ابرار و نيكوكاران آگاهى پيدا مى كند. [۱] مؤلّف رحمه الله گويد: و شاعر چه نيكو سروده است: عرج الهادي إلى أوج السما وعليّ كتف الهادي علا أيّها المنصف أنصف بيننا أيّ معراجيهما أعلا علا پيامبر هدايت كننده خلق به اوج آسمان بالا رفت، و على عليه السلام بر شانه او بالا رفت. اى كسى كه انصاف دارى انصاف بده، كدام يك از اين دو معراج برتر و بالاتر است....... ---------- 📚منابع: [۱]: جزرى در كتاب نهايه مى نويسد: اين يك ضرب المثل است براى دور كردن بيگانگان، زيرا شتر هنگامى كه كنار آب مى رسد اگر بيگانه اى وارد شود با اوبرخورد مى كند و او را دور مى كند تا آنكه بيرونش كند. [۲]: امالى طوسى: ۴۸ ح ۳۰ مجلس ۲، كشف الغمّة: ۱۴۰/۱، بحار الأنوار: ۱۵۷/۲۷ ح ۲، و ۲۶۹/۳۹ ذيل ح ۴۳، بشارة المصطفى: ۷۳، إرشاد القلوب: ۱۳۷/۲. [۱]: الخصال: ۵۸۲ ح ۷، بحار الأنوار: ۳/۸ ح۳، إرشاد القلوب: ۱۳۷/۲، المحتضر: ۱۲۶. [۱]: مشارق الأنوار: ۱۷. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 ۱۸- روایت ابواسحاق لیثی از امام باقر عَلَیهِ السَّلام در باب طینت و سرشت: ابواسحاق لیثی گوید: به امام باقر عَلَیهِ السَّلام عرض کردم: ای پسر رسول خدا أيا مؤمن با بصیرت که به معرفت و شناخت کامل رسیده است زنا می‌کند؟ فرمودند: خیر. عرض کردم آیا لواط می‌کند؟ فرمودند: خیر. پرسیدم آیا دزدی می‌کند؟ فرمودند: خیر. عرض کردم شراب می‌خورد؟ فرمودند: خیر، گفتم: گناه کبیره ای از این گناهان یا عمل زشتی از این کارهای زشت مرتکب میشود؟ فرمودند: خیر. پرسیدم آیا اصلا گناهی می‌کند؟ فرمودند: بلی و آن هنگامی است که او مؤمن گنهکار تسلیم شده است. پرسیدم معنی مسلم (تسلیم شده) چیست؟ فرمودند: مسلم بالذنب (تسلیم شده ی در برابر گناه) یعنی کسی که گناهی می‌کند ولی ملازم با آن نبوده و اصرار بر آن نمی ورزد پس گفتم سبحان الله! عجب امر عجیبی! زنا نمی کند، لواط نمی کند، دزدی نمی کند، شراب نمی خورد، مرتکب گناه کبیره و عمل زشت نمی شود؟! فَقالَ: لاعَجَبَ مِن أمْرِ اللَّهِ، إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجِل يَفعَلُ مَا يَشاءُ وَلاَيَسأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ؛ فَمِمَّ عَجِبْتَ يَا ابْراهِيمُ؟ سَلْ وَ لا تَسْتَنكِفْ ولا تَسْتَحْسِرْ فَإِنَّ هَذَا العِلمَ لا يَتعَلَّمهُ مُسْتَكْبِرٌ وَ لامُسْتَحْسِرٌ ؛قُلْتُ: يَابنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي أَجِدُ مِنْ شِيعَتِكُمْ مَن يَشرَبُ، وَ يَقْطَعُ الطَّريقَ، وَ يَحِيفُ السَّبِيلَ، ويَزْنِي وَ يَلُوطُ، وَ يَأكُلُ الرِّبَا وَيَرْتَكِبُ الْفَوَاحِشَ، وَ يَتَهَاوَنُ بِالصَّلاةِ وَالصِّيامِ وَ الزَّكاةِ، وَ يَقْطَعُ الرَّحِمَ. ويَأْتِي الكَبَائِرَ، فَكَيْفَ هَذَا؟ ولِمَ ذَاكَ؟ فَقَالَ: يَا إِبْرَاهِيمُ هَلْ يَخْتَلِجُ فِي صَدْرِكَ شَيْءٌ غَيْرُ هَذَا؟ قُلْتُ: نَعَمْ يابن رَسُولُ اَللَّهِ أُخْرَى أَعْظَمُ مِنْ ذَلِكَ ؛فَقَالَ: وَمَا هُوَ يَا أَبَا إِسْحَاقَ قَالَ: فَقُلْتُ: يَابْنَ رَسُولِ اَللَّهِ وَ أَجِدُ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ مناصبيکم مَنْ يُكْثِرُ مِنَ اَلصَّلاَةِ وَ مِنَ اَلصِّيَامِ، وَيُخرِجُ الزَّكاةَ، وَ يُتابِعُ بَينَ الحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ، وَ يَحُضُّ عَلَى الْجِهَادِ، وَ يَأْثَرُ عَلَى اَلْبِرِّ وَ عَلَى صِلَةِ اَلْأَرْحَامِ، وَ يَقْضِي حُقُوقَ إِخْوَانِهِ، وَ يُوَاسِيهِمْ مِن مَالِهِ، وَ يَتَجَنَّبُ شُرْبَ الْخَمْرِ وَ الزِّنَا وَ اللِّوَاطِ وَ سَائِرِ الْفَوَاحِشِ فَمِمَّ ذَاكَ؟ ولِم ذَاكَ؟ فَسِّرْهُ لِي يابنَ رَسُولُ اَللَّهِ وَ بَرهنه وَ بَيِّنْهُ فَقَدْ وَ اَللَّهِ كَثُرَ فِكْرِي وَ أَسْهَرَ لَيْلِي وَضَاقَ ذَرْعِي! قَالَ: فَتَبَسْتُمْ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: يَا إِبْرَاهِيمُ خُذَالِيكَ بَيَاناً شَافِيَاً فِيمَا سَأَلْتَ، وَ عِلْماً مَكْنُوناً مِنْ خَزَائِنِ عِلْمِ اَللَّهِ وَ سِرِّهِ، أَخْبِرْنِي يَا ابراهيم كَيْفَ تَجِد اِعْتِقَادَهُمَا؟ قُلْتُ: يَابْنَ رَسُولُ اَللَّهِ أَجِدُ مُحِبِّيكُمْ وَ شِيعَتَكُمْ عَلَى مَا هُمْ فِيهِ مِمَّا وَصَفْتُهُ مِنْ أَفْعَالِهِمْ لَوْ أَعْطَى أَحَدَهُم مِمَّا بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ ذَهَباً وَ فِضَّةً أَنْ يَزُولَ عَن وَلايَتِكُم وَ مَحَبَّتِكُم إلى مُوَالاتِ غَيْرِكُمْ وإلى مَحَبَّتِهِم مازالَ، ولَو ضُرَبَت خَيَاشِيمُهُ بِالسُّيُوفِ فِيكُم، وَلَوْ قُتِلَ فِيكُمْ مَا ارْتَدَعَ ولارْجِع عَن مَحَبَّتِكُمْ وَ وَلايَتِكُم؛ وَ أَرَى اَلنَّاصِبَ عَلَى مَا هُوَ عَلَيْهِ مِمَّا وَصَفتُهُ مِن أَفْعَالِهِم لو أَعطى أَحَدَهُم ما بَينَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ ذَهَباً وَفِضَّةً أن يَزولَ عَن مَحَبَّةِ اَلطَّوَاغِيتِ وَ مُوَالاتِهِمْ إِلَى مُوَالاتِكُمْ مَا فَعَلَ و لَازَالَ ولَوْ ضُرِبَتْ خَيَاشِيمُهُ بِالسُّيوفِ فِيهِمْ، ولَوْ قُتِلَ فِيهِم مَا ارْتَدَعَ وَ لَارَجَعَ، وَ إِذا سَمِعَ أحَدُهُم مَنقَبَةً لَكُم وفَضْلاً اشْمَأَزَّ مِن ذَلِكَ وَ تَغَيَّرَ لَوْنُهُ، وَ رُئِيَ كَرَاهِيَةُ ذَلِكَ فِي وَجْهِهِ، بُغْضاً لَكُمْ وَ مَحَبَّةً لِهُمْ. پس امام فرمودند: از امر خدا تعجب نکن، همانا خداوند عزَّوجّل هر چه را بخواهد انجام می‌دهد و از کرده اش سؤال نمی شود و دیگرانند که از اعمالشان سؤال و بازخواست می‌شوند. پس از چه چیزی تعجب کرده ای، ای ابراهیم؟ بپرس و خودداری نکن و بر خود سخت نگیر، همانا این علم را مستکبر و انسان افسرده و خسته حال نمی آموزد. گفتم ای فرزند رسول الله در بین شیعیان شما کسانی هستند که شراب می‌خورند، دزدی می‌کنند، زنا و لواط می‌کنند، ....... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 14 June 2022 قمری: الثلاثاء، 14 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️08 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸10 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️15 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸16 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹18 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️22 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸23 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹24 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺25 روز تا عید سعید قربان 🌸29 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃32 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️36 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 امام (علیه السلام) درباره زناکار 🌼🍃🍃 روزی مرد مسیحی را که با زن مسلمان زنا کرده بود، پیش متوکل آوردند. متوکل تصمیم گرفت بر او حد شرعی جاری کند در این وقت مسیحی شهادتین گفت و مسلمان شد. یحیی بن اکثم (قاضی القضات) گفت: اسلام آوردن او کارهای خلاف پیشین وی را از بین می‌برد. بنابراین نباید حد در مورد او جاری شود. بعضی از فقها گفتند: باید سه بار در مورد او حد جاری گردد. اختلاف نظرها باعث شد متوکل مسأله را از امام هادی علیه السلام بپرسد. مسأله را برای امام علیه السلام نوشت. امام علیه السلام در پاسخ نوشت: (آن قدر باید شلاق بخورد تا بمیرد. ) یحیی بن اکثم و فقهای دیگر با فتوای امام علیه السلام مخالفت کردند و گفتند: این فتوا مدرکی از آیه و روایت ندارد. متوکل نامه ای به حضرت نوشت مدرک این فتوا را پرسید. امام علیه السلام در جواب نوشت: ( (بسم الله الرحمن الرحیم فلما رأو بأسنا قالوا آمنا بالله وحده و کفرنا بما کنا به مشرکین فلم یکن ینفعهم ایمانهم لما رأوا باسنا... ) ) [۱] (هنگامی که قهر و غضب ما را دیدند، گفتند: به آفریدگار یکتا، ایمان آوردیم و به بتها و هر آنچه را که شریک خدا قرار داده بودیم، کافر شدیم، ولی ایمانشان به وقت دیدن قهر و غضب ما، سودی نداد... ) متوکل پاسخ منطقی امام علیه السلام را پذیرفت و دستور داد حد زناکار مطابق فتوای حضرت اجرا گردد و آن قدر زدند تا زیر ضربات شلاق مرد. [۲] امام هادی علیه السلام با ذکر این آیه مبارکه، آنان را متوجه نمود همچنان که ایمان کافران عذاب خدا را از آنان باز نداشت، اسلام آوردن این مسیحی نیز حد را ساقط نمی کند. در محضر امام عسکری (علیه السلام) 🍂🌸🌸 محمد بن علی می‌گوید: تهی دست شدیم زندگی بر ما خیلی سخت شد، پدرم به من گفت: برویم نزد امام عسگری علیه السلام می‌گویند مرد بخشنده است. گفتم: او را می‌شناسی؟ پدرم گفت: نه او را می‌شناسم و نه تا به حال وی را دیده ام. با هم به سوی خانه آن حضرت حرکت کردیم، پدرم در بین راه به من گفت: پانصد درهم نیازمندیم کاش امام علیه السلام می‌داد، دویست درهم برای خرید لباس، دویست درهم برای خرید آرد و صد درهمش را برای مخارج دیگر زندگی می‌رسانیم. محمد بن علی می‌گوید: من با خود گفتم: ای کاش سیصد درهم نیز به من بدهد که صد درهم برای خرید یک درازگوش و صد درهم برای مخارج و صد درهم نیز برای خرید لباس باشد، تا به جبل (قسمتهای کوهستانی غرب ایران تا همدان و قزوین) بروم. هنگامی که به خانه امام علیه السلام رسیدیم غلام آن حضرت بیرون آمد و گفت: علی بن ابراهیم و پسرش وارد شوند. چون وارد شدیم و سلام کردیم امام علیه السلام به پدرم فرمود: ای علی! چرا تا کنون نزد ما نیامدی؟ پدرم گفت: سرورم! خجالت می‌کشیدم با این وضع شما را دیدار کنم. چون از محضر امام علیه السلام بیرون آمدیم، غلام آن حضرت به دنبال ما آمد و یک کیسه پول به پدرم داد و گفت: این پانصد درهم است! دویست درهم برای خرید لباس، دویست درهم برای خرید آرد و صد درهم برای سایر مخارج. آنگاه کیسه دیگری به من داد و گفت: این سیصد درهم است! با صد درهم آن درازگوش بخر! و با صد درهم آن لباس تهیه کن! و صد درهمش برای مخارج دیگر تو باشد. سپس گفت: به ایران نرو بلکه به سورا (شهری در عراق یا محلی در بغداد بوده) برو محمد بن علی نیز به سورا رفت و در آنجا با زنی ازدواج نمود و روزانه چهار هزار دینار درآمد داشت. متأسفانه در عقیده هفت امامی باقی ماند. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: سوره غافر: آیه ۸۴. [۲]: بحار: ج ۵۰، ص ۱۷۴. [۱]: بحار: ج ۵۰، ص ۲۷۸. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 گفتم ای فرزند رسول الله در بین شیعیان شما کسانی هستند که شراب می‌خورند، دزدی می‌کنند، زنا و لواط می‌کنند، ربا می‌خورند و مرتکب کارهای زشت می‌گردند، نماز و روزه و زكات را سبک می‌شمارند و قطع رحم می‌کنند و گناهان کبیره رامرتکب می‌شوند پس این چگونه است و چرا این چنین است؟ امام در جواب فرمودند: ای ابراهیم آیا جز اینها سخن دیگری هم در سینه ات هست که قلیان کند و اراده ی گفتن آن را داشته باشی؟ عرض کردم بلی ای پسر رسول خدا. سخنی که بالاتر از اینهاست پس امام فرمودند: آن سخن چیست؟ عرض کردم یابن رسول الله در میان دشمنان شما و کسانیکه به شما ناسزا می‌گویند کسانی هستند که بسیار نماز می‌خوانند و بسیار روزه می‌گیرند و زکات میدهند و پی در پی در سفر حج و عمره هستند، به جهاد ترغیب می‌کنند و به نیکی و صله رحم پیشی می‌گیرند و حقوق برادران دینی خویش را به جا می‌آورند و مال خود را با آنان قسمت می‌کنند و از شراب و زنا و لواط و سایر زشتیها دوری می‌کنند پس اینها از کجاست و برای چیست؟ يابن رسول الله اینها را برای من تفسیر کن. دلیل آن را برای من آشکارا بیان فرما، که قسم به خداوند این موضوع فکرم را بیش از حد مشغول کرده و خواب را از چشمانم ربوده و دستانم را بسته و زندگی را بر من تنگ کرده است. امام که درود خداوند بر او باد تبسمی کرده و فرمودند: ای ابراهیم در ارتباط با موضوعی که پرسیدی، پاسخ شفا بخش و آشکارا و علمی نهان از خزینه‌های علم خداوند و اسرار او خواهی یافت. ای ابراهیم به من بگو که اعتقاد این دو گروه چگونه است؟ در جواب گفتم: ای پسر رسول خدا اگر به آن گروه از شیعیانتان که وصف نمودم، همه ی طلا و نقره ی موجود در بین مشرق و مغرب زمین عطا شود تا از ولایت و محبت شما دست بکشند و ولایت و محبت غیر شما را بپذیرند چنین نمی کنند حتی اگر بینی آنها با شمشیر زده شود و در این راه جان خویش را از دست بدهند. و اگر به آن گروه ناصبی که صفاتشان را بیان نمودم همه ی طلا و نقره ی بین مشرق و مغرب عطا شود تا از محبت طاغوتها دست بردارند و محبت و ولایت شما را بپذیرند چنین نمی کنند ولو آنکه بینی ایشان با شمشیر زده شود و در این راه کشته شوند. و هرگاه یکی از ایشان، یکی از ویژگیهای عالی وفضائل شما را بشنود به جهت کینه ی شما و محبت طاغوتها، رنگش تغییر می‌کند و ترش رو می‌گردد و کراهت و ناپسندی در صورتش نمایان می‌گردد. قال: فَتَبَسَّمَ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ قَالَ يَا إِبْرَاهِيمُ هَنَّهَا هَلَكَتْ «عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ، تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً، تُسْقَى مِن عَيْنٍ آنِيَةٍ » [۱] وَ مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ قَالَ عَزَّوجلَّ: «وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا» [۲] وَيْحَكَ يَا إِبْرَاهِيمُ أَتَدْرِي مَا السَّبَبُ وَ الْقِصَّةُ فِي ذَلِك؟ ومَا اَلَّذِي قَدْ خَفِى عَلَى النَّاسِ مِنْهُ؟ قُلْتُ: يَابنَ رَسُولِ اللَّهِ فَبَيِّنْهُ لِي وأشْرَحَهُ وبَرِّهِنَهُ. قَالَ: يَا إِبْرَاهِيمُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَزَلْ عَالِماً قَدِيماً خَلَقَ الْأَشْيَاءَ لَامِنْ شَيءٍ وَ مَن زَعَمَ أنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ خَلَقَ اَلْأَشْيَاءَ مِنْ شَيٍ فَقَدْ كفرَ لانّه لَوْ كَانَ ذَلِكَ اَلشَّيْءُ اَلَّذِي خَلَقَ مِنْهُ الْأَشْيَاءَ قَدِيماً مَعَهُ فِي أَزَلِيَّتِهِ وَ هُوِيتِهِ كَانَ ذَلِكَ أَزَلِيَّاً بَلْ خَلَقَ اَللَّهُ عزوجل اَلْأَشْيَاءَ كُلَّهَا لاَ مِنْ شَيْءٍ فَكَانَ مِمَّا خَلَقَ اَللَّهُ عزَّوجلَّ أَرْضَأُ طَيبَة ثُمَّ فَجَّرَ مِنْهَا مَاءاً عَذْباً زَلا لاً فَعَرَضَ عَلَيْهَا وَلاَيَتَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فقبِلتها فَأَجْرَى ذَلِكَ اَلْمَاءَ عَلَيْهَا سَبْعَةَ أَيَّامٍ حَتي طَبَّقَها وَ عَمِّها ثُمَّ نَضَبَ ذَلِكَ الماءُ عَنها وَأَخَذَ مِن صَفْوَةِ ذَلِكَ اَلطِّينِ طِيناً فَجَعَلهُ طِينَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهَا السَّلاَمُ ثُمَّ أَخَذَ ثِفلَ ذَلِكَ الطِّينِ فَخَلَقَ مِنهُ شِيعَتَنَا وَلَوْ تَرَكَ طِينَتَكُم يَا ابْراهِيمَ عَلَى حَالِهِ كَمَا تَرَكَ طِينَتَنَا لَكُنْتُمْ وَ نَحْنُ شَيْئاً وَاحِداً. قُلْتُ: يَابْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَمَا فَعَلَ بِطِينَتِنَا؟ قَالَ: أُخْبِرُكَ يَا اِبْرَاهِيمُ. خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّوجلَّ بَعْدَ ذلِكَ ارضا سَبِخَةً خَبِيثَةً مُنْتِنَةً، ثُمَّ فَجَّرَ مِنْهَا مَاءاً ....... ---------- 📚منابع: [۱]: الغاشیة۳/ ۵ [۲]: الفرقان ۲۳ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه- ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 15 June 2022 قمری: الأربعاء، 15 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️07 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸09 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️14 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸15 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹17 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️21 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸22 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹23 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺24 روز تا عید سعید قربان 🌸28 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃31 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️35 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🌸 على عليه السّلام اكرم صلّى اللّه عليه و آله 🌸 آنان حسن و حسين اند كه دو سيّد جوانان بهشت بشمار مى آيند و بخدايى كه مرا براستى مبعوث فرموده است، پدر آنها از خود آنان نيز بهتر است. اى فاطمه! به آن خدايى كه مرا به درستى برانگيخته است، مهدى اين امت از اين دو بزرگوار است و ظهور او هنگامى است كه سراسر دنيا را هرج و مرج فرا گرفته باشد و فتنه‌ها و آشوبها از هر طرف سر بر آورده و راهها براى راهروان، ناأمن و مسدود گرديده و مردم فرصت طلب دست به غارتگرى دراز كرده باشند و شفقت و مهربانى از ميان مردم رخت بر بسته بطورى كه بزرگ بر كوچك ترحّم ننمايد و كوچك احترام بزرگتر از خود را رعايت نكند، (۱) در اين هنگام است كه خداى تعالى از نسل اين دو تن، بزرگوارى را بر مى انگيزاند تا حصارهاى گمراهى را بگشايد و گمراهان را از پاى در آورد و دلهاى تيره را كه قفل ظلمت بر آنها آويخته شده است، باز مى كند و به شكلى دين الهى را در آخر الزمان رواج مى دهد كه من در آغاز رسالتم بترويج آن قيام كردم و دنيا را پر از عدل و داد مى كند در حالى كه دنيا از ظلم و جور مملو گرديده است. اى فاطمه! اندوهگين مباش و گريه مكن! از ناگوارى پس از من بيمناك مشو؛ براى اينكه خداى تعالى از همگان بر تو مهربانتر و از من به تو رؤف تر است و اين بجهت آن است كه در دل من، موقعيت ويژه اى دارى و همسرى به تو ارزانى داشته است كه حسب و نسب او، از همه اهل بيت من بيشتر و منصب و مقامش از همگان گراميتر و به زير دستانش مهربانتر است و بطور مساوى حقيقت عدالت را در ميان ايشان برقرار مى دارد و در داورى ميان آنها از خودشان بيناتر مى باشد. از پروردگارم درخواست كرده‌ام تا تو را از ميان اهل بيت من زودتر به من ملحق گرداند! حضرت على عليه السّلام فرموده است: هنگامى كه پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله از دار دنيا رحلت كرد، فاطمه زهرا (عليها السلام) هفتاد و پنج روز بيشتر پس از وفات رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله، زيست نكرد! و خداى تعالى او را به پدر بزرگوارش ملحق ساخت. «هيثمى» گويد: «طبرانى» در «الكبير» و «الاوسط» اين روايت را آورده است. مؤلف گويد: «محبّ طبرى» هم در [📚ذخائر ص ۱۳۵] روايت مورد بحث را نقل كرده و اضافه نموده كه «حافظ ابو العلاء همدانى» هم اين روايت را معترض است. (۱) [📚كنز العمال ۶/ ۱۵۳] نقل كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به حضرت زهراء (عليها السلام)، فرمود: آيا نمى دانى كه خداى عز و جل مردم روى زمين را در معرض ديد خود قرار داد و از آنها، پدر تو را براى پيامبرى برگزيد؟ و در انتخاب ديگر از ميان آنان، همسرت را برگزيد و به من وحى كرد تا تو را به همسرى او در آوردم و او را وصى خود قرار بدهم؟........ ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 فَجَّرَ مِنْهَا مَاءاً أُجَاجاً، آسِناً، مَالِحاً، فَعَرَضَ عَلَيْهَا وَلايَتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَلَمْ تَقْبَلْهَا فَأجْرَى ذلِكَ الماءَ عَلَيها سَبعَةَ أَيَّامٍ حَتّي طَبَّقَها وَعَمُّها، ثُمَّ نَضَبَ ذلِكَ الماءُ عَنْهَا، ثُمَّ أَخَذَ مِن ذلِكَ الطِّينِ فَخَلَقَ مِنهُ الطُّغاةَ وَأئِمَّتَهُم، ثُمَّ مَزَجَهُ بِثُفلِ طينَتِكُم، ولَوْ تَرَكَ طِينَتَكُمْ، ولَوْ تَرَكَ طِينَتَهُمْ على حالِهِ ولَمْ يَمْزُجْ بِطِينَتِكُمْ لَمْ يَشْهَدُوا الشَّهَادَتَيْنِ وَلا صَلَّوا وَلا صامُوا وَلا زَكَّوا وَلاَحَجُّوا وَلا أَدَّوا أَمَانَةً وَلا أَشْبَهُو كَمْ فِي الصور، وَ لَيسَ شَيْءٌ أَكْبَرَ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَرَى صُورَةَ عَدُوِّهِ مِثْلَ صُورَتِهِ. قُلت يابن رَسُولِ اَللَّهِ فَمَا صَنَعَ بِالطِّينَتَيْنِ؟ قَالَ مَزَجَ بَيْنَهُمَا بِالْمَاءِ الْأَوَّلِ وَ الْمَاءِ الثَّانِي ثُمّ پس امام باقر عَلَیهِ السَّلام مجددا تبسمی کرده و فرمودند: ای ابراهیم اینجاست که «ناصبی‌های عامل به اعمال یاد شده هلاک شده و پیوسته در آتش فروزان دوزخ معذبند و از چشمه ی آب گرم جهنم بنوشند» و به این خاطر خداوند عزوجل فرموده است: «و توجه می‌کنیم به آنچه که انجام داده اند (بدون ولایت) و آن را چون غباری پراکنده قرار میدهیم» وای بر تو ای ابراهیم، آیا میدانی دلیل و داستان آن چیست؟ آیا میدانی آنچه که از آن بر مردم مخفی شده است چیست؟ گفتم: ای پسر رسول خدا آن را برایم بیان بفرمائید. پس فرمودند: ای ابراهیم همانا خداوند تبارک و تعالی همواره و از ابتدای عالم بوده و اشیاء را از هیچ آفریده است و هرکه بپندارد خداوند عزوجل اشیاء را از چیزی بیافریده کافر شده چرا که اگر چیزی بوده باشد که اشیاء از آن خلق شده باشند، آن چیز نیز از ابتدا همراه خدا بوده و ازلی است و ماهیت آن نیز ازلی می‌باشد (و این امکان پذیر نیست)، آری خداوند عزوجل همه ی اشیاء را از عدم بوجود آورده است. پس از مخلوقات خدا زمین پاکی بود که از دل آن، آبی زلال جاری نمود، سپس ولایت ما اهل بیت را به آن زمین عرضه کرد و زمین نیز آن را پذیرفت، سپس آن آب را به مدت هفت روز بر زمین جاری فرمود تا اینکه تمام آن را فرا گرفت پس آب را از آن جدا کرد، و از بهترین قسمت آن گل، گلی برداشت و آن را گل ائمه الله قرار داد، سپس رسوب آن گل را برداشت و شیعیان ما را از آن آفرید و اگر گل شما را ای ابراهیم بحال خود رها می‌کرد آنچنان که گل ما را رها فرمود، ما و شما، یکی بودیم. گفتم: ای پسر رسول خدا مگر با گل ما چه کرده است؟ فرمود: به تو خواهم گفت. خداوند عزوجل پس از آن، زمین دیگری آفرید که شور، پلید و گندیده بود و از دل آن زمین، آبی تلخ، متعفن و شور جاری فرمود سپس ولایت ما اهل بیت را به آن زمین عرضه نمود ولی آن زمین ولایت را نپذیرفت پس آن آب را هفت روز بر آن زمین جاری فرمود تا اینکه تمام آن را فراگرفت سپس آن آب را از آن برد و از آن، گل طاغیان و ائمه ی ایشان را آفرید و سپس گل آنها را با رسوب گل شما مخلوط کرد و اگر گل شما را رها می‌کرد و گل آنها را به حال خود وا می‌گذاشت و با گل شما مخلوط و ممزوج نمی کرد شهادتین نمی گفتند، نماز نمی خواندند، روزه نمی گرفتند، زکات نمی دادند، به حج نمی رفتند، ادای امانت نمی کردند و هرگز صورت آنها به چهره‌های شما شباهتی نداشت در حالیکه برای مؤمن چیزی بزرگتر و سخت تر از این نیست که صورت دشمنش را مانندصورت خودش بیابد. گفتم: ای پسر رسول خدا، پس خداوند با آن دو گل چه کرد؟ فرمود: بین آن دو به عركهَا عَرْكَ اَلْأَدِيمِ ثُمَّ أَخَذَ مِنْ ذَلِكَ قَبْضَةً فَقَالَ: هَذِهِ إلَى الْجَنَّةِ ولا ابالِي وَ أَخَذَ قَبْضَةً اُخْرَى وقالَ هَذِهِ إلَى النَّارِ وَلا ابالِيَ ثُمَّ خَلَطَ بَينَهُما فَوَقَعَ مِنْ سِنْخِ اَلْمُؤْمِنِ وَ طِينَتِهِ عَلَى سِنْخِ الْكَافِرِ وَ طِينَتِهِ وَ وَقَعَ مِن سِنْخِ اَلْكَافِرِ وَطِينَتِهُ عَلَى سِنْخِ اَلْمُؤْمِنِ وَ طِينَتِهِ فَمَا رَأَيْتَهُ مِنْ شِيعَتِنَا مِنْ زِنًا أَوْلِوَاطٍ أَوْ تَرْكِ صَلاةِ أَوْصِيامٍ أَوْ حَجٍ أو جِهادٍ أو خِيَانَةٍ أَوْ كَبِيرَةٍ مِنْ هَذِهِ اَلْكَبَائِرِ فَهُوَ مِنْ طِينَةِ النَّاصِبِ وَ عُنْصُرِهِ الَّذِي قَدْ مُزِجَ فِيهِ لِأنَّ مِن سِنْخِ النَّاصِبِ وَ عُنْصُرِهِ وَطِينَتِهِ اكْتِسابُ المُئآثِّمِ و الْفَوَاحِشِ وَ اَلْكَبَائِرِ وَمَا رَأيتَ مِنَ النَّاصِبِ وَ مُوَاظَبَتِهِ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الْجِهَادِ ...... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه- ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 16 June 2022 قمری: الخميس، 16 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️06 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸08 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️13 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸14 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹16 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️20 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸21 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹22 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺23 روز تا عید سعید قربان 🌸27 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃30 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️34 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار (ص) بعلى از نه قسمت شده است 🔸🍂 (۱) ۳۲۸- خبر داد بما محمد فرزند احمد فرزند عثمان كه خبر داد بما محمد فرزند عباس فرزند حيويه (اذنا) كه نقل نمود بما ابو عبد اللَّه دهان كه حديث كرد بما محمد فرزند عبيد كندى كه نقل كرد بما ابو هاشم محمد فرزند على كه حديث كرد بما احمد فرزند عمران فرزند سلمة فرزند عجلان از سفيان فرزند سعيد از منصور از ابراهيم از علقمة از عبد اللَّه گفت: در پيش پيامبر (ص) بودم از على (ع) پرسيده شد فرمود: حكمت بده بخش قسمت شده است. نه قسمت بعلى و يك قسمت بمردم داده شده است. دادن (ع) اى را 🔹🍃 (۲) ۳۲۹- خبر داد بما ابو حسن على فرزند عمر فرزند عبد اللَّه فرزند شوذب گفت نقل كرد بمن جد پدرى من ابو حسن على فرزند عبد اللَّه فرزند شوذب كه حديث كرد بما عبد الجليل فرزند ابو رافع كه خبر داد بما عمار از يزيد فرزند هارون از اسماعيل فرزند عياش از صفوان فرزند عمرو از عبد اللَّه مازنى گفت: در زمان پيامبر خدا (ص) على قضيه اى را فيصله داد پيامبر خدا (ص) فرمود سپاس خدائى را كه حكمت را در ما اهل بيت قرار داد. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۳۱ گفتار (ص) اگر و در يك گذاشته ... حديث 🔹🍂 (۱) ۳۳۰- خبر داد بما احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب فرزند طاوان (اجازة) كه خبر داد بما ابو احمد عمر فرزند عبد اللَّه فرزند شوذب قارى كه حديث كرد بما محمد فرزند عثمان كه نقل نمود بما محمد فرزند سليمان كه نقل كرد بما جعفر فرزند محمد فرزند حكيم از ابراهيم فرزند عبد الحميد از رقبه فرزند مصقلة فرزند عبد اللَّه از پدرش از جدش گفت: دو مرد به پيش عمر آمدند و از او طلاق عبد را پرسيدند. عمر به انجمنى رسيد كه مردى اصلع (بى موى پيش سر) در ميان آنها بود، عمر گفت اى مرد اصلع طلاق عبد چند تا است؟ و باو با انگشتانش اين طور گفت- و سبابه و انگشت بغل او را حركت داد- عمر بجانب او متوجه شده و گفت: دو تا است، يكى از آن دو مرد گفت: پاك و منزه است خدا، ما پيش تو آمديم در حالى كه تو امير مؤمنان هستى و از تو پرسيديم، و تو پيش مردى آمدى كه با تو گفتگو نكرد، عمر گفت: واى بر تو ميدانى اين كيست؟ اين على بن ابى طالبست، شنيدم كه پيامبر خدا (ص) مى فرمود: اگر آسمانها و زمين‌ها در يك كفه اى گذاشته شوند و ايمان على هم در كفه ديگر گذاشته شود ايمان على مى چربد و سنگين مى آيد ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 الْحَجِّ وَ الْجِهَادِ وَ أَبْوَابِ الْبِرِّ فَهُوَ مِن طِينَةِ المُؤْمِنِ وَ سِنْخِهِ الَّذِي قَدْ مُزِجَ فِيهِ لان مِن سِنْخِ الْمُؤْمِنِ وعُنْصُرِهِ وَطِينَتِهِ اِكْتِسَابُ اَلْحَسَنَاتِ وَ اسْتِعْمالِ الْخَيْرِ وَ اِجْتِنَابِ المئآثم فَإِذَا عُرِضَتْ هَذِهِ اَلْأَعْمَالُ كُلُّهَا عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَجَلٌ قَالَ: أَنَا عَدْلٌ لاَ أَجُورُ وَ مُنصِفٌ لا أَظلِمُ وَحُكَمٌ لا أَحيفُ ولا أَمِيلُ ولا أَشْطِطُ الْحَقُوا الْأَعْمَالَ السَّيِّئَةَ الَّتِي اجْتَرَحَهَا الْمُؤْمِنُ وَطِينَتَهُ رُدُّوهَا كُلَّهَا إِلَى أَصْلِهَا فَإِنِّي أَنَا اَللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنَا عَالِمُ السّرِّوَأخفى وَ أَنَا اَلْمُطَّلِعُ عَلَى قُلُوبِ عِبَادِي لاَ اِحْيَفُ وَ لاَ اظلم وَ لاَ أُلْزِمُ أَحَداً إِلاَّ مَا عَرَفْتُهُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ اخلُقَه. ثم قال الباقر عَلَیهِ السَّلام: يَا إِبْرَاهِيمُ إِقْرَأْ هَذِهِ اَلْآيَةَ قُلْتُ: يابن رَسُولُ اَللَّهِ أَيَّةَ آيَةٍ؟ قَالَ: قَوْلُهُ تَعَالَى: «قالَ مَعاذَ اللَّهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلَّا مَنْ وَجَدْنا مَتاعَنا عِنْدَهُ إِنَّا إِذاً لَظالِمُونَ» [۱] هُوَ فِي اَلظَّاهِرِ مَا تَفْهَمُونَهُ وَ هُوَ وَاللَّهِ فِي اَلْبَاطِنِ هَذَا بِعَيْنِهِ، يَا إِبْرَاهِيمُ إِنَّ لِلْقُرْآنِ ظَاهِراً وَ باطِناً وَ مُحْكَماً وَ مُتَشَابِهاً وَ نَاسِخاً وَ مَنْسُوخاً. ثُمَّ قَالَ: أَخْبِرْنِي يَا ابْرَاهِيمُ عَنِ الشَّمْسِ اِذَا طَلَعَتْ وَبَدا شُعَاعُهَا فِي اَلْبُلْدَانِ أهُوْ بَائِنٌ مِنَ الْقُرْصِ؟ قُلْتُ: فِي حَالِ طُلُوعِهِ بائِنٌ قَالَ: أَليسَ إِذَا غَابَتِ اَلشَّمْسُ اِتَّصَلَ ذَلِكَ اَلشُّعَاعُ بِالْقُرْصِ حَتَّى يَعُودَ إِلَيْهِ؟ قُلْتُ: نَعَمْ قَالَ: كَذلِكَ يَعُودُ كُلُّ شَيْءٍ إلى سِنْخِهِ و جَوْهَرِهِ وأصلِهِ فَإذا كانَ يَومُ الْقِيَامَةِ نَزَعَ اللَّهُ عزَّوجل سِنْخَ النَّاصِبِ وَطينَتَهُ مَعَ أَثْقالِهِ وأَوْزارِهِ مِنَ المُؤْمِنِ فَيُلحِقُها كُلَّها بِالنَّاصِبِ، وَ ينزعُ سِنْخَ اَلْمُؤْمِنِ وَ طِينَتَهُ مَعَ حَسَنَاتِهِ وَ أَبْوَابِ بِرِّهِ وَ اِجْتِهَادِهِ مِنْ سبب آب اوّل و آب دوّم اختلاط ایجاد کرد و سپس آن را مانند مالیدن پوست به هم مالید، سپس مشتی از آن را برداشت و فرمود: عاقبت این به سوی بهشت است و باکی ندارم و مشت دیگر از آن گل (خبيث) برداشت و فرمود: عاقبت این بسوی آتش است و باکی ندارم، سپس آن دو را مخلوط کرد پس از سنخ و طینت مؤمن بر سنخ و طینت کافر و از سنخ و طینت کافر بر سنخ و طینت مؤمن واقع شد. (یعنی طینت و سنخ مؤمن و کافر را با هم مخلوط نمود) پس آنچه که مانند زنا، لواط، ترک نماز، ترک روزه و حج، جهاد، خیانت و گناهان کبیره از شیعیان ما دیده ای از گل ناصبی و سرشت اوست که مخلوط با گل شیعه شده است چرا که ارتکاب گناهان و کارهای زشت از جنس ناصبی و سرشت و گل اوست و آنچه را که از ناصبی و مراقبتش بر نماز و روزه و زكات و حج و جهاد و کارهای نیک دیده ای به جهت جنس گل مومن است که در او ممزوج شده است. چرا که اکتساب کارهای نیک و انجام کارهای خیر و دوری از گناهان از جنس مؤمن و سرشت و گل اوست. پس هنگامی که در قیامت همه ی این اعمال بر خداوند عزوجل عرضه می‌گردد می‌فرماید: من عين عدل هستم و ستم نمی کنم، من منصفم و ظلم نمی کنم، من حاکمی هستم که حیف و میل نمی کنم پس امر فرماید که: تمام کارهای زشتی که از مؤمن سر زده است را به اصل آن (غیرشیعه) باز گردانید. همانا من خدائی هستم که هیچ معبودی جز من نیست من دانای اسرار و نهان هستم و من بر قلوب بندگانم مطلعم، ظلم و جور نمی کنم و به کسی چیزی را ملحق نمی کنم مگر همان چیزی را که قبل از آفرینشش از او می‌شناسم. سپس امام باقر عَلَیهِ السَّلام فرمودند: ای ابراهیم این آیه را بخوان، گفتم کدام آیه را ای پسر رسول خدا؟ امام فرمودند: این سخن خداوند متعال که «گفت پناه می‌بریم به خدا وند از اینکه مؤاخذه کنیم مگر کسی را که کالای خود را نزد او یافتیم که در این صورت ما ظالميم» ظاهر آیه همان چیزی است که می‌فهمید (درباره ی داستان یوسف) و قسم به خداوند باطن آیه همین موضوع است، ای ابراهیم همانا قرآن ظاهر و باطنی دارد و محکم و متشابه و ناسخ و منسوخی دارد. سپس فرمودند: ای ابراهیم به من بگو آنگاه که خورشید طلوع می‌کند و نور تشعشعات خود را در بلاد و سرزمین‌های گوناگون آشکار می‌کند، آیا آن نور از قرص خورشید جدا است؟ گفتم: در حالت طلوعش جدا است، فرمودند: ..... ---------- [۱]📚: یوسف / ۷۹ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫