eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
447 دنبال‌کننده
131 عکس
97 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 نفش در دوران 🍃🌸 لشکرکشی و تخریب 🌺🍃 در خطبه ای فرمود: " ای احنف، گویا من او را میبینم که با لشکری بدون صدا و بدون حرکت لگام و شیهه اسبان به راه میافتد و زمین را زیر قدم‌های خود چون گام شتر مرغان در مینوردد. " سید رضی میگوید: " اشاره آن حضرت، به صاحب زنگ (زنگیان) است ". سپس حضرت ادامه داد: " وای بر کوچه‌های آباد و خانه‌های زینت شده بصره که بالهایی چون بال کرکسان و ناودان چون خرطوم پیلان دارد. بر کشتگان آنها نمیگریند و از گمشدگانشان جستجو نمیکنند. " انقلاب زنگیان که در کتب تاریخ مشهور است به رهبری قرمطی و در قرن سوم اتفاق افتاد. او مدعی بود که از علویان است، آنچه امیر مؤمنان علیه السلام درباره آنان پیشگوئی کرده بطور کامل بر آنها منطبق است. این انقلاب در حقیقت عکس العمل ظلم، خوشگذرانی و بیدادگری با بردگان و مستضعفان بود. از این رو لشکر زنگیان همه از بردگان سیاه و پیاده بودند و مرکبی در اختیار نداشتند. اما حادثه تخریب بصره که از نشانه‌های ظهور حضرت مهدی علیه السلام است در بسیاری از روایات مطرح و بیان شده که بصره از جمله شهرهای مؤتفکه (یعنی زیر و رو شده) است که در قرآن مجید آمده یعنی شهرهایی که با فرو رفتن در زمین و عذاب الهی زیر و رو شده اند که از جمله آنها شهر بصره است، این شهر سه بار زیرورو شده و مرحله چهارم آن هنوز باقی مانده است. در شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانی چنین آمده است: " وقتی امیر مؤمنان علیه السلام از جنگ جمل فارغ شد فرمان داد که مردم به مدت سه روز در نماز حاضر شوند و کسی بدون عذر تخلف نکند ". پس از اجتماع مردم حضرت در آن مکان حضور یافت و نماز صبح را در مسجد جامع با مردم به جماعت گذارد. پس از پایان نماز، حضرت در حالی که پشت به قبله به دیوار سمت راست مصلی تکیه زده بود، مردم را مخاطب قرار داد و بعد از حمد و ستایش خدا و درود بر پیامبر صلی الله علیه و آله و طلب آمرزش برای مردان و زنان مؤمن و مسلمان چنین آغاز سخن فرمود: " ای مردم بصره، ای اهالی شهری که تاکنون سه بار اهل خود را به کام مرگ فرستاده، خداوند بار چهارم را نیز محقق خواهد ساخت. ای لشکریان زن (عائشه) وای طرفداران آن حیوان (شتر عائشه) که چون فریاد زد اجابت کردید و زمانی که پی شد گریختید، اخلاقتان پست و پیمانتان گسسته و دینتان نفاق و آب آشامیدنیتان تلخ است. شهری که از همه جا به آب نزدیکتر و به آسمان دور تر است و نه دهم آن شر است. هر کس در آن بماند به گناه افتد و هر کس خارج شود مشمول عفو خدا گردد. گویی شهر شما (بصره) را میبینم که آب پوشانده بگونه ای که جز کنگره‌های مسجد چیزی دیده نمیشود مانند سینه پرنده ای بر امواج دریا " در این هنگام احنف بن قیس ایستاد و عرض کرد: ای امیر مؤمنان این حوادث چه زمانی اتفاق میافتد؟ حضرت فرمود: " تو آن زمان را هرگز درک نخواهی کرد. بین تو و آن زمان قرن‌ها فاصله است، ولی باید حاضرین شما این خبر را به غائبین برسانند تا آنها نیز به برادران دینی خود اطلاع دهند. تا آنگاه که دیدند کپرهای چوبی شهر تبدیل به خانه و نیزارها تبدیل به قصر شده، پس فرار را بر قرار ترجیح دهند که در آن روز دیگر بصره ای برای شما باقی نخواهد ماند ". سپس حضرت متوجه سمت راست خود شد و فرمود: " بین شما و " ابلة " چقدر فاصله است؟ منذر بن جارود عرض کرد: پدر و مادرم فدای تو باد چهار فرسخ. حضرت فرمود: راست گفتی. به خدایی که محمد صلی الله علیه و آله را به پیامبری برانگیخت و او را به مقام نبوت کرامت بخشید و رسالت را مخصوص وی گردانید و مرغ روحش را در بهشت جاودان جایگزین فرمود. از آن بزرگوار شنیدم همانگونه که شما اکنون از من میشنوید که فرمود: ای علی، آیا میدانی فاصله بین مکانی که بصره نام دارد و منطقه ای که آن را " أبلة " مینامند چهار فرسخ است و به زودی این منطقه محل استقرار خراج گیران خواهد شد. در آن مکان هفتاد هزار نفر از امت من شهید شوند که جایگاهی همچون شهدای جنگ بدر خواهند داشت. منذر عرض کرد: ای امیر مؤمنان علیه السلام پدر و مادرم بقربانت چه کسی آنان را میکشد؟ حضرت فرمود: آنها توسط برادرانی که همچون شیطان ها، سیاه چهره و بدبویند کشته میشوند. حرص و طمعشان فراوان و غنیمتشان اندک است. خوشا به حال کسی که بدست آنها کشته شود. برای مبارزه با آنان گروهی پیش قدم شوند که نزد مستکبرین آن زمان کم اهمیت و در زمین ناشناس و در آسمان معروفند. آسمان و زمین و آنچه در آنهاست برایشان میگریند آنگاه اشک در چشمان حضرت حلقه زد و فرمود: وای بر تو ای بصره از لشکری که نه گرد و غبار دارد ........ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 ۱۱- عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ عِيسَى اَلْهَاشِمِيِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَا وَ أَبِي عيسي فَقَالَ لَهُ أَمِنْ قَوْلَ رَسُولِ اَللَّهِ سلْمانُ رَجُلٌ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟ فَقَالَ نَعَمْ فَقَالَ أى مِنْ وُلْدِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ؟ فَقَالَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَقَالَ لَهُ أَيْ مِنْ وُلْدِ أَبِي طَالِبٍ؟ فَقَالَ مَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَقَالَ لَهُ اِنِّي لاَ أَعْرِفُهُ فَقَالَ فَاعْرِفْهُ يَا عِيسِيُّ فَاِنَّهُ مِنَّا أهْلَ الْبَيْتِ ثُمَّ أومَأبِيدِهِ اِلى صَدْرِهِ ثُمَّ قالَ لَيسَ حَيثُ تَذهَبُ انَّ اللَّهَ خَلَقَ طينَتَنا مِنْ عِلِّيِّينَ وَ خَلَقَ طِينَةَ شِيعَتِنَا مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَهُمْ مِنَّا وَ خَلَقَ طِينَةَ عَدُوِّنا مِن سِجِّينٍ وَ خَلَقَ طَينَةً شِيعَتُهِم مِن دُونِ ذَلِكَ وهم مِنهم وَ سَلْمانُ خَيْرٌ مِن لُقمان. [۳] ۱۲-عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي اَلْبَاقِرُ عَنْ جَدِّي على بْنِ اَلْحُسَيْنِ يَرْفَعُهُ إِلَى جَدِّي رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّي اَللَّهُ وَعَلَيهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ طِيّنَتُنَا مِنَ اَلْمَدِينَةِ وَ طِينَةُ شِيعَتِنَا مِنَ اَلْكُوفَةِ وَ طِينَةُ أَعْدَائِنَا مِنَ اَلْبَصْرَةِ اَلْخَبَر. [۴] - امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: همانا خداوند گل ما و گل شیعیان ما را عجین کرد پس ما را با ایشان و ایشان را با ما مخلوط نمود و در نتیجه هرکه در آفرینشش، چیزی از گل ما باشد مایل و مشتاق ماست. قسم به خدا که شما از مائید. ۱۰- امام صادق عَلَیهِ السَّلام، از پدرشان و آن حضرت از جدّشان امام سجاد عَلَیهِ السَّلام نقل فرمودند که همانا خداوند جبرئیل را به بهشت فرستاد و او گلی از گل بهشت آورد و عزرائیل را به زمین فرستاد و او نیز گلی از گل زمین آورد. پس خداوند هر دو گل را جمع فرمود و آن را به دو نیم تقسیم کرد پس ما را از قسمت برتر و نیکوتر قرار داد و شیعیان ما را از گل ما قرار داد پس هر عمل زشتی که از شیعیان ما سر بزند به سبب گل خبيث و پلیدی است که در گل آنها مخلوط شده است و عاقبت شیعه، بهشت است. و هر عمل نیک و نماز و روزهای که از دشمنان ما سر بزند به جهت گل طيب و پاکی است که از گل ما در گل آنها مخلوط شده است و عاقبت دشمنان ما آتش است. ۱۱- فضل بن عیسی هاشمی گوید با پدرم عیسی نزد حضرت امام صادق عَلَیهِ السَّلام وارد شدیم و پدرم از ایشان پرسید: آیا این جمله که سلمان از ما اهل بیت است از فرمایشات رسول خدا صَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه بوده است؟ امام در جواب فرمودند: بلی، پس مجددأ سوال کردن یعنی از فرزندان عبدالمطلب است؟ امام فرمودند: از ما اهل بیت است. پس دوباره پرسید: یعنی از فرزندان ابوطالب است؟ امام فرمودند: از ما اهل بیت است. پس عیسی به امام عرض کرد: من که منظور کلام شما را نمی فهمم! امام فرمودند: بفهم ای عیسی، همانا سلمان از ما اهل بیت است سپس با دست خود به سینه مبارکشان اشاره نمودند و فرمودند: مسأله آن طور نیست که تو گمان کرده ای، همانا خداوند گل ما را از جایگاه بلندی آفرید و گل شیعیان ما را از جایگاه پایین تر آن خلق نمود پس شیعیان ما از ما هستند و گل دشمنان ما از سجین آفریده شده است و گل پیروان آنها از آن هم پایین تر است و آنها از یکدیگرند. اما در باره ی سلمان بدان که از لقمان هم بالاتر و برتر است. ۱۲- امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: پدرم امام باقر عَلَیهِ السَّلام از جدم امام سجاد عَلَیهِ السَّلام و ایشان حدیث را از حضرت رسول اکرم صَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه نقل نمودند که حضرت فرمودند: گِل ما از مدينه و گل شیعیان ما از کوفه و گِل دشمنان ما از بصره است. ۱۳- عَنْ أَبِي جعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ إِنَّا و شِيعَتَنَا خُلِقْنَا مِنْ طِينَةٍ مِنْ عِلِّيِّينَ وَ خُلِقَ عَدُوُّنَا مِنْ طِينَةِ خَبَالٍ مِنْ حَمَأٍ مَسْنُونَ [۱]...... ---------- 📚منابع: [۳]: بصائر الدرجات / ۳۱ [۴]: مستدرک الوسائل ۲۰۸/۱۰ [۱]: امالي الطوسي /۲۳۵ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه- ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 11 June 2022 قمری: السبت، 11 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم 🗞 مهم شیعه:   🌸🌸 ولادت امام رضا عليه السّلام در روز پنجشنبه سال ۱۴۸ ه’ امام رضا عليه السّلام در مدينه طيبه به دنيا آمد. (اعلام الورى: ج ۲۰، ص ۴۰. جلاء العيون: ص ۵۴۴. فيض العلام: ص ۹۰. بحار الانوار: ج ۴۹، ص ۱۰) در ولادت آن حضرت ۱۱ ذى الحجه و ۱۱ ربيع الاول نيز ذكر شده است. (فيض العلام: ص ۱۱۹. بحار الانوار: ج ۴۹، ص ۳۰۴) پدر آن حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام، و مادرشان امّ البنين نجمه سلام اللَّه عليها (اعلام الورى: ج ۲، ص ۴۰. بحار الانوار: ج ۴۹، ص ۱۰. ارشاد: ج ۲، ص ۲۴۶) است. نام مباركشان على است، و كنيه آن حضرت ابوالحسن است، و كنيه خاصشان ابوعلى است. (بحار الانوار: ج ۴۹، ص ۱۰) القاب حضرت سراج اللَّه، نور الهدى، قرة عين المؤمنين، مكيدة الملحدين، كفو الملك، كافى الخلق، رب السرير، رئاب التدبير (به معناى مصلح)، فاضل، صابر، وفىّ، صديق، رضىّ. (بحار الانوار: ج ۴۹، ص ۱۰) هنگامى كه آن حضرت به دنيا آمد پدرشان حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام دستور دادند فرزندشان را بياورند. آن حضرت را در پارچه سفيدى پيچيده و به خدمت پدر بردند. آن حضرت در گوش راست حضرت رضا عليه السّلام اذان و در گوش چپ آن حضرت اقامه فرمود، و آب فرات به كام مبارك آن حضرت ريخت و سپس او را به مادر مكرمه اش نجمه سلام اللَّه عليها برگردانيدند. (بحار الانوار: ج ۴۹، ص ۹) 📆 : ◾️11 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸13 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️18 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸19 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹21 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️25 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸26 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹27 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺28 روز تا عید سعید قربان 🌸32 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃35 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️39 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار متعال: طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ- رعد ۲۹ يعنى و و نيكى براى آنها است 🌸🔸 (۱) ۳۱۵- خبر داد بما على فرزند حسين فرزند طيب (اذنا) كه حديث كرد بما ابو على حسن فرزند شاذان واسطى، كه نقل كرد بما ابو محمد جعفر فرزند محمد فرزند نصير خلدى، كه نقل نمود بما عبيد فرزند خلف بزار كه حديث كرد بما _ _ (۱) توضيح معناى آيه به ذكر تمام آيه احتياج دارد، و آن اين است. أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً. معناى ظاهرى اينست: كه آيا حسد مى ورزند اين جهودان بر مردم بر آن كه خدا از فضل خود داده است. بتحقيق ما فرزندان ابراهيم را كتاب و حكمت داديم و بر آنان ملكى بزرگ عطا نموديم. در تفسير امام باقر (ع) آمد كه مراد از ناس محمد و فرزندان محمد است و مراد از حسدكنندگان آنان هستند كه بر پيامبرى پيامبر و بر امامت فرزندان او حسد كردند، و بيان و دليل اينسخن همان آخر آيه است (فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ) و فرزندان ابراهيم بر محمد و فرزندان او شامل است، و مراد از كتاب قرآن، و از حكمت پيامبرى، و از ملك بزرگ امامت و پيشوائى است، و اين سه چيز در هيچ خانه اى جز خانه پيامبر جمع نبود، پس تعجب ندارد كسى كه داراى اين سه مقام بزرگ و منيع باشد محسود واقع شود. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۱۸ ابو ابراهيم اسماعيل فرزند ابراهيم بلخى كه نقل كرد بما على فرزند ثابت قرشى كه نقل نمود بما ابو قتيبه تميم فرزند ثابت از محمد فرزند سيرين در فرموده خداى متعال «طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ» فرمود: طوبى درختى است در بهشت اصل و ريشه آن در منزل على بن ابى طالبست، و در بهشت اطاقى نيست جز آنكه شاخه اى از شاخه هاى آن در آنجا هست. «۱» گفتار متعال وَ الْمُؤْمِنِينَ- س تحريم ۴ 🌸🔹 (۱) ۳۱۶- خبر داد بما على فرزند حسين فرزند طيب (اذنا) كه حديث كرد بما على فرزند محمد فرزند احمد فرزند عمر ختلى خباز كه نقل كرد بما عبد اللَّه فرزند محمد حافظ كه نقل نمود بما حسين فرزند على فرزند حسين سلولى ابو عبد اللَّه در كوفه، كه نقل كرد بما محمد فرزند حسن سلولى كه حديث كرد بما عمر فرزند سعيد از ليث از مجاهد در فرموده خداى متعال: «وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِينَ» گفت: صالح مؤمنان على بن ابى طالبست. _ _ (۱) در اين باب حديث ابن عباس است كه لفظش اين طور است: و حديث امام محمد باقر كه گفت: پيامبر خدا (ص) از اين آيه پرسيده شد فرمود: آن درختى است ريشه اش در خانه من و شاخه هايش بر اهل بهشت است، گفته شد: اى پيامبر خدا از تو در باره او سؤال نموديم فرمودى آن درختى است كه ريشه آن در خانه على و فاطمه، و شاخه هايش بر اهل بهشت است؟ فرمود: بتحقيق خانه من و على و فاطمه فردا در يك مكان است، و آن درختى است كه خداى بزرگ با دست قدرت خود كاشته، و از روح خود بآن دميده كه زينت‌ها و حله‌ها را ميروياند. 📚تفسير قرطبى ۹/ ۳۱۷/ ينابيع المودة/ ۱۳۱. ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۱۹ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 ۱۴- عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ بَيْنَ يَدَيْهِ تَمْرٌ برنيٌ وَ هُوَ مُجِدٌ فِي أَكْلِهِ يَأْكُلُهُ بِشَهْوَةٍ فَقَالَ لِي يَا سُلَيْمانُ ادنُ فَكُلْ قَالَ فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَأَكَلْتُ مَعَهُ و أَنَا أَقُولُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ انِّي أراك تأكُل هَذَا اَلتَّمْرَ بِشَهْوَةٍ؟ فَقَالَ نَعَمْ أَنِّي لَأُحِبُّهُ قَالَ قُلْتُ وَلِم ذَاكَ؟ قَالَ لِأَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلي اَللَّهُ وَعَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ تَمْرِيّاً وكَانَ عَلى عَلَيْهِ السَّلاَمُ تَمْرِيّاً وَكَانَ الْحَسَنُ عَليْهِ السَّلاَمُ تَمْرِيّاً وَكَانَ أَبُو عَبدالله اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ تَمْرِيّاً و كَانَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ تمريّاً و كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ تمْرِيّاً وَكَانَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ تَمْرِيّاً وَ أَنَا تمريُّ وَ شِيعَتُنَا يُحِبُّونَ التَّمْرَ لِأَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنْ طِينَتِنَا وَ أَعْدَاؤُنَا يَا سُلَيْمَانُ يُحِبُّونَ الْمُسْكِرَ لِأَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ [۲] ۱۵- عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ اَللَّهَ أَحَبَّ اَلنَّبِيَّ وَ مَن أَحَبَّ النَّبِيَّ أَحَبَّنَا وَ مَن أَحَبَّنا أَحَبَّ شِيعَتَنَا فَاِنَّ النَّبِئَ صَلِّي اَللَّهُ وَعَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَحْنُ وَشِيعَتُنَا مِنْ طِينَةٍ وَاحِدَةٍ وَ نَحْنُ فِي الْجَنَّةِ لا نُبْغِضُ مَن يُحِبُّنَا ولا نُحِبُّ مَنْ أبْغَضَنَا اقِرءُوا ان شِئْتُم«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا» إلى آخر الآية [۳] ۱۳- امام باقر عَلَیهِ السَّلام فرمودند: ما و شیعیانمان از گلی از جایگاه بلند آفریده شده ایم ودشمنان ما از گل سیاه متعفن سرشته شده اند. ۱۴- سليمان بن جعفر جعفری گوید: روزی محضر حضرت ثامن الحجج امام هشتم عَلَیهِ السَّلام مشرف شدم و امام در حالیکه با اشتهای فراوان مشغول خوردن خرما بودند فرمودند: ای سلیمان نزدیک بیا و از این خرما میل کن. من نیز اجابت امر کرده و در حالیکه خرما می‌خوردم به امام عرضه داشتم: جانم به فدایتان می‌بینم که خرما را با اشتهای فراوان میل می‌فرمایید؟ امام فرمودند: بلی من خرما را دوست دارم. پرسیدم علت چیست؟ فرمودند: رسول خدا این خرما را دوست داشتند (خرمایی بودند) و على عَلَیهِ السَّلام خرمایی بودند و امام حسن عَلَیهِ السَّلام نیز خرمایی بودند و امام حسين عَلَیهِ السَّلام نیز خرمایی بودند. و امام سجاد عَلَیهِ السَّلام نیز خرمایی بودند و امام باقرعَلَیهِ السَّلام نیز خرمایی بودند و امام صادق عَلَیهِ السَّلام نیز خرمایی بودند و پدرم عَلَیهِ السَّلام خرمائی بودند و من نیز خرما را دوست دارم و خرمائی هستم و شیعیان ما نیز خرما را دوست دارند چرا که آنها از گل ما آفریده شده اند، اما دشمنان ما دوست دار شرابند چون از زبانه‌های آتش آفریده شده اند. ۱۵- امیرمؤمنان علی بن ابی طالب عَلَیهِ السَّلام كرارا می‌فرمودند: هر که خدا را دوست بدارد پیامبر را دوست می‌دارد و هر که پیامبر را دوست بدارد ما اهل بیت را دوست میدارد و هر که ما را دوست بدارد دوست دار شیعیان ماست، همانا پیامبر صَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه، ما وشیعیانمان از یک گل هستیم و ما در بهشتیم، هرگز دوستمان را دشمن و دشمنانمان را دوست نمیداریم. امام در تأیید فرمایشات خویش فرمودند: اگر می‌خواهید بخوانید این آیه شریفه را«همانا ولی شما، خدا و رسول و مؤمنین هستند» ..... ---------- 📚منابع: [۲]: الكافی ۳۴۵/۶ [۳]: تفسير فرات الكوفي /۱۲۸ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه- ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 12 June 2022 قمری: الأحد، 12 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️10 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸12 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️17 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸18 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹20 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️24 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸25 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹26 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺27 روز تا عید سعید قربان 🌸31 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃34 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️38 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 ششم: داوری و و عاص 🌸🔸 خلاصه شامی‌ها عمرو عاص را نماینده خود قرارداده و عراقی‌ها اکثرشان ابوموسی اشعری را که اسم او عبدالله بن قیس بوده و برای حفظ جان خود از هر دو لشگر کناره گرفته و در اراضی شام به سر می‌بردکاندید کردند، امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود که ابوموسی لیاقت این سمت را ندارد حالا که می‌خواهید کسی را اختیار کنید عبدالله بن عباس برای این کار خوب است، زیرا که او می‌تواند هر حیله ای را که عمرو عاص راه بیندازد خنثی کند، در جواب گفتندعبدالله از خواص تو است ما باید کسی را اختیار کنیم که نه از خواص تو و نه از دوستان معاویه باشد، امام در جواب فرمود: مگر عمروعاص از خواص معاویه نبود که معاویه و هل شام او را اختیار کردند؟ حالا که عبدالله را نمی خواهید پس اشتر نخعی را قبول کنید، جواب دادند که اشتر مرد جنگجویی است او را هم قبول نداریم، بالاخره هر چه خود آن حضرت و اصحاب فهمیده او گفتند که ابوموسی لیاقت این پست حساس را ندارد قبول نکردند، آخر امام دست به دعا بلند کرده و گفت: الها تو گواه باش که من از کردار این قوم بیزارم، بالاخره آخر برد با آن‌ها شد و کسی را فرستادند که ابوموسی را از اراضی شام به صفین بیاورد. بعد مجلسی آماده شد معاویه با بزرگان شام و امیرالمؤمنین (علیه السلام) با سران لشگر عراق در آن اجتماع نموده و صلح نامه ای با شرایط چندی بین آن دو لشگر نوشته شد، سپس بنا شد هر دو داور برای مطالعه کتاب خدا و فکر در اطراف موضوع به دومه الجندل که نام حصنی در هفت منزلی شام بوده رفته و پس از مطالعه نتیجه فکرشان را در اختیار مردم بگذارند، و هر چه آن دو نفر حکم کند هر دو لشگر قبول کنند، ابوموسی با چهارصد نفر از لشگر عراق، و عمروعاص با چهارصد نفر از سپاه شام راه دومه الجندل را پیش گرفتند، و از آن طرف علی (علیه السلام) با ناراحتی تمام با بقیه لشگر، صفین را به سوی کوفه ترک گفته، و معاویه با نشاط فزون از حد راه شام پیش گرفت. عمروعاص به دومه الجندل وارد شده پس از چند روز دیگر ابوموسی آمد؛ عمرو استقبال گرمی از ابوموسی کرده و مشغول چاپلوسی و فریفتن او شد، و هر روز به احترام او می افزود و هر چه اصحاب امیرالمؤمنین (علیه السلام) او را از حیله و تزویر عمروعاص ترسانیدند حرف‌های آنان به گوش آن نادان فرو نرفته و خیال می‌کرد که عمرو او را جداً احترام می‌کند. خلاصه روزها یکی پس از دیگری سپری گشت اما از حکومت حکمین خبری نشد، در نتیجه کسانی که با آن‌ها بودند از زیادی تأخیر به تنگ آمده و اگر احیاناً کسی هم اعتراض می‌کرد به حرف او گوش نمی دادند، تا روزی عمروعاص به ابوموسی خطاب کرده و گفت رفیق عزیز چه اشکالی هست که هر دو تایمان معاویه را ب خلاف اختیار کنیم؟ چون که او از همه کس به عثمان نزدیک تر بوده و علاوه خون او را طلب می‌کند، و بدان که اگر این کار بر معاویه راست آید تو را از بخشش‌های بی کران خود، بهره مند خواهند ساخت، ابوموسی در جواب گفت خلیفه باید اهل دین باشد و بنابراین علی (علیه السلام) از همه کس به این مقام یرازنده تر است، و علاوه او از مهاجرین اولین (کسانی که در اوایل هجرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) مهاجرت کرده اند) است، و با وجود آنان دیگران نباید به این مقام کاندید شوند، اگر می‌خواهی علی (علیه السلام) و معاویه را کنار گذاشته و عبدالله بن عمر را انتخاب کنیم؟ عمرو در جواب گفت: عبدالله قهرمان این میدان‌ها نیست، سپس پسر خود را پیشنهاد کرده و ابوموسی قبول نکرد. فردای آن روز عمروعاص مجلس را از بیگانه تهی ساخته و خطاب به ابوموسی نموده و گفت: تو اهل عراق را به آن اندازه دوست نداری که من مردم شام را دوست می‌دارم، و علاوه تو پیش مردم عراق آن اندازه احترام نداری که من در نظر اهل شام ارجمندم، و علاقه تو به علی (علیه السلام) به قدر محبت من به معاویه نیست، با این همه مصلحت در این است که من معاویه و تو علی (علیه السلام) را از این مقام عزل کنیم، بعد اگر مصلحت شد عبدالله عمر را اختیار می‌کنیم و گرنه خود مردم هر کس را بخواهند اختیار کنند. ابوموسی صحیح است حرف نیکو زدی و اندیشه خوبی کردی. عمروعاص پس دستور دهیم مردم جمع شوند تا رأی خود را اظهار کنیم. ابوموسی چون روز شنبه برای این کار بهتر است باشد برای فردا. آفتاب روز شنبه طلوع کرده و کسانی که با آن‌ها بودند اجتماع نموده و منتظر رأی حکمین شدند. ابوموسی آقای عمروعاص بفرمایید و حرف خودتان را بگویید. عمروعاص اختیار دارید من چه طور این جسارت را کرده و از شما پیشی گیرم....... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 ۱۶- عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا مُفَضَّلُ انَّ اَللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ نُورِهِ وَ خُلِقَ شِيعَتَنَا مِنَّا وَ سَائِرُ اَلْخَلْقِ فِي اَلنَّارِ بِنَا يُطَاعُ اَللَّهُ وَ بِنَا يُعْصَى اَللَّهُ يَا مُفَضَّلُ سبَقَتْ عَزِيمَةٌ مِنَ اَللَّهِ أَنْ لاَ يَتَقَبَّلَ مِنْ أَحَدٍ اَلآ بِنَا وَ لاَ يُعَذِّبُ أَحَداً الاّ بِنا فَنَحْنُ بَابُ اَللَّهِ وَ حُجَّتُهُ وَ أُمَنَاؤُهُ عَلى خَلقِهِ وَ خُزَّانُهُ فِي سَمَائِهِ وَأَرْضِهِ وَ حَلالُنَا عَنِ اَللَّهِ وَ حَرَامُنَا عَنِ اَللَّهِ لاَ يَحْتَجِبُ مِنَ اللَّهِ اذا شِئْنَا «وَمَا تَشَاءُونَ إِلاَّ أَنْ يَشَاءَ اَللَّهُ »اِسْتِثْنَاءٌ وَ مِنْ قَولِهِ انَّ اللَّه جَعَلَ قَلبَ وَلِيِّهِ وَكرَ الإِرادَةِ فَاِذا شاء اللَّه شِئنا [۱] ۱۷-عَنْ أَبِي عَبداللهِ عليه السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَنَا مِن طينَةِ عِلِّيِّينَ وَ خَلَقَ قُلُوبَنا مِنْ طِينَةِ فَوْقِ عِلِّيِّينَ وَ خَلَقَ شيعَتَنا مِن طِينَةِ أَسفَلَ مِن ذلِكَ، وخَلَقَ قُلُوبَهُمْ مِن طينَةِ عِلِّيِّينَ فَصَارَتْ قُلوبُهُم تَحِنُّ إِلَينا لِأَنَّها مِنَّا وَ خَلَقَ عَدُوَّنَا مِنْ طِينَةِ سِجِّينٍ وَ خَلَقَ قُلُوبَهُمْ مِنْ طِينَةِ أَسْفَلَ مِنْ سِجِّينٍ وَ إِنَّ اللَّه رَادٌ كُلَّ طِينَةٍ إِلَى مَعْدِنِهَا فَرَادُّهُمْ إِلَى عِلِّيِّينَ وَ رَادُّهُمْ إِلَى سِجِّين. [۲] ۱۸- رواية أبي اسحاق الليثي عن الباقر عَلَیهِ السَّلام في باب الطينة: عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ اللَّيْثِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحمَّد بن عَلِى اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: يَابْنَ رَسُولُ اَللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنِ الْمُؤْمِنِ الْمُسْتَبْصِرِ إِذَا بَلَغَ فِي الْمَعْرِفَةِ وَ كَمَلَ هَلْ يَزْنِي؟ قَالَ: اَللَّهُمَّ لاَ قُلْتُ فَيلُوطُ؟ قَالَ: اَللَّهُمَّ لاَ، قُلْتُ فَيَسْرِقُ؟ قَالَ: لاَ، قُلْتُ: فَيَشْرَبُ اَلْخَمْرَ؟ قَالَ: لاَ ؛قُلْتُ: فَيَأْتِي بِكَبِيرَةٍ مِنْ هَذِهِ اَلْكَبَائِرِ أَوْ فَاحِشَةٍ مِنْ هَذِهِ اَلْفَوَاحِشِ؟ قَالَ: لاَ؛ قُلْتُ: فَيُذْنِبُ ذَنْباً؟ قَالَ: نَعَمْ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ مُذْنِبٌ مُسْلِمٌ قُلْتُ مَا مَعْنَى مُسْلِم؟ قالَ: المُسلِمُ بِالذَّنبِ لايَلزَمُهُ وَلايَصيرُ عَلَيهِ، قالَ: فَقُلتُ؟ سُبحانَ اللَّهِ مَا أعْجَبَ هذا! لاَيَزْنِي وَ لَا يَلُوطُ ولاَيَسْرِقُ ولا يَشْرَبُ الخَمرَ وَلا يَأتي كَبيرَةً مِنَ الكَبَائِرِ وَ لافاحِشَةً؟! ۱۶- مفضل بن عمر از امام صادق عَلَیهِ السَّلام نقل می‌کند که امام عَلَیهِ السَّلام فرمودند: ای مفضل، همانا خداوند ما را از نور خویش آفرید و شیعیان ما را از ما آفرید و سایر خلق (غیر شیعه) در آتشند. به واسطهی اطاعت از ما، خداوند اطاعت می‌شود و بواسطه ی عدم اطاعت از ما، خداوند معصیت میشود. ای مفضل عزم و اراده ی خداوند چنین است که عملی را از کسی جز به ولایت ما نپذیرد و کسی را جز به دشمنی ما عذاب نکند، ما باب الله و حجت او وامینان او بر خلقش هستیم، ما ذخیره خداوند در آسمان و زمینش می‌باشیم حلال ما ازخدا و حرام ما از خدا است (حلال و حرام را از جانب خدا اعلام کرده ایم) آنچه را که ما بخواهیم خداوند هم اراده فرماید و چیزی خواسته ما را از اراده ی خدا محجوب نکند. امام عَلَیهِ السَّلام سپس این آیه را تلاوت کردند: آیه شریفه: «و نمی خواهید مگر اینکه خدا بخواهد» و فرمودند از این سخنش فهمیده می‌شود که همانا خداوند قلب ولی اش را لانه و مسکن اراده اش قرار داده و هر گاه خداوند بخواهد ما نیز می‌خواهیم. ۱۷- امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: همانا خداوند ما را از گِل علّیّین آفرید و قلبهای ما را از گِل بالاتری از علّیّین خلق فرمود و شیعیان ما را از گلی پائین تر از آن بسرشت و قلوب شیعیان را از گل علیین آفرید، لذا قلب‌های ایشان مشتاق ماست چون قلوب ایشان از گل ما سرشته شده است. و بدان که خداوند دشمنان ما را از گل سجین آفرید و قلب‌های آنها را از گلی پست تر از آن قرار داد و هر گلی را به معدن و خواستگاه آن باز می‌گرداند لذا شیعیان را به علیین و دشمنان ما را به سجين باز می‌گرداند....... ---------- 📚منابع: [۱]: تفسیر فرات الكوفي /۵۲۹ [۲]: بحارالأنوار۵/ ۲۴۹ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه- ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 13 June 2022 قمری: الإثنين، 13 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️09 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸11 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️16 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸17 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹19 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️23 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸24 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹25 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺26 روز تا عید سعید قربان 🌸30 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃33 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️37 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ بدان وقت جان كندن و لحظه احتضار مرا مى بينى به گونه اى كه دوست دارى، و اگر مرا ببينى آن وقتى كه از ورود بعضى ازاشخاص به كنار حوض ممانعت مى كنم مانند ممانعت كردن شتران از يك بيگانه [۱] به گونه اى مى بينى كه دوست دارى، و نيز اگر مرا ببينى در حالى كه بر صراط عبور مى كنم و در پيش روى رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم لواء حمد در دست دارم به گونه اى مى بينى كه دوست دارى. [۲] مؤلّف رحمه الله گويد: درباره لواء حمد روايتى در كتاب «خصال» از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم نقل شده است كه فرمود: إذا كان يوم القيامة يأتينى جبرئيل عليه السلام ومعه لواء الحمد وهو سبعون شقّة، الشقّة منه أوسع من الشمس والقمر، وأنا على كرسيّ من كراسيّ الرضوان فوق منبر من منابر القدس، فآخذه وأدفعه إلى عليّ بن أبي طالب عليه السلام. هنگامى كه قيامت فرا رسد جبرئيل نزد من مى آيد در حاليكه لواء حمد به همراه دارد، و آن هفتاد طبقه است كه هر طبقه آن وسيعتر از خورشيد و ماه است، و من بر تختى از تخت هاى رضوان، بالاى منبرى از منبرهاى قدس نشسته ام، آن را از جبرئيل گرفته و به دست علىّ بن ابى طالب عليه السلام مى دهم. عمر بن خطّاب از جا برخاست و گفت: اى رسول خدا ؛ چگونه على عليه السلام مى تواند آن پرچم را بردارد در حالى كه شما فرمودى هفتاد طبقه دارد كه هر طبقه آن از خورشيد و ماه وسيع تر است؟ پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: قيامت كه برپا شود خداوند تبارك و تعالى به على عليه السلام قوّت و نيروئى همانند قوّت جبرئيل، نورى مانند نور آدم، بردبارى و حلمى مثل حلم رضوان، جمالى چون جمال يوسف، و صدائى نزديك به صداى داود مرحمت كند، و اگر اين نبود كه داود خطيب بهشت است صدائى مانند صداى او به على عليه السلام عطا مى كرد. و همانا على عليه السلام اوّل كسى است كه از آب گواراى سلسبيل و زنجبيل كه دو نهر در بهشت اند مى آشامد، و او قدمى بر صراط برنمى دارد مگر اينكه جاى آن، قدم ديگرش استوار است. وإنّ لعلي عليه السلام وشيعته من اللَّه مكاناً يغبطه به الأوّلون والآخرون. و همانا على عليه السلام و شيعيان او در بهشت جايگاهى دارند كه اوّلين و آخرين بر آن غبطه مى خورند. [۱] ۱۲۴ / ۳۱ - برسى رحمه الله در كتاب «مشارق الأنوار» نقل مى كند: شخصى به امام صادق عليه السلام عرض كرد: چرا رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم على عليه السلام را بر دوش خود بالا برد؟ فرمود: تا اينكه مردم مقام رفيع و مرتبه والاى او را بشناسند. عرض كرد: زيادتر برايم توضيح دهيد. فرمود: تا مردم بدانند او به مقام رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از هر كس سزاوارتر است. عرض كرد: بيشتر توضيح دهيد. فرمود: ليعلم الناس أنّه امام بعده والعلم المرفوع، تا مردم بدانند على عليه السلام بعد از او پيشواى مردم و پرچم برافراشته هدايت است. عرض كرد: زيادتر بفرمائيد. حضرت فرمود: هيهات، واللَّه لو أخبرتك بكنه ذاك لقمت عنّي وأنت تقول: جعفر بن محمّد كاذب في قوله أو مجنون، وكيف يطّلع على الأسرار غير الأبرار. هيهات ؛ اگر از حقيقت و باطن آن به تو خبر دهم از من كناره مى گيرى و مى گوئى: جعفر بن محمّد دروغگو يا ديوانه است وچگونه بر اسرار كسى جز ابرار و نيكوكاران آگاهى پيدا مى كند. [۱] مؤلّف رحمه الله گويد: و شاعر چه نيكو سروده است: عرج الهادي إلى أوج السما وعليّ كتف الهادي علا أيّها المنصف أنصف بيننا أيّ معراجيهما أعلا علا پيامبر هدايت كننده خلق به اوج آسمان بالا رفت، و على عليه السلام بر شانه او بالا رفت. اى كسى كه انصاف دارى انصاف بده، كدام يك از اين دو معراج برتر و بالاتر است....... ---------- 📚منابع: [۱]: جزرى در كتاب نهايه مى نويسد: اين يك ضرب المثل است براى دور كردن بيگانگان، زيرا شتر هنگامى كه كنار آب مى رسد اگر بيگانه اى وارد شود با اوبرخورد مى كند و او را دور مى كند تا آنكه بيرونش كند. [۲]: امالى طوسى: ۴۸ ح ۳۰ مجلس ۲، كشف الغمّة: ۱۴۰/۱، بحار الأنوار: ۱۵۷/۲۷ ح ۲، و ۲۶۹/۳۹ ذيل ح ۴۳، بشارة المصطفى: ۷۳، إرشاد القلوب: ۱۳۷/۲. [۱]: الخصال: ۵۸۲ ح ۷، بحار الأنوار: ۳/۸ ح۳، إرشاد القلوب: ۱۳۷/۲، المحتضر: ۱۲۶. [۱]: مشارق الأنوار: ۱۷. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 ۱۸- روایت ابواسحاق لیثی از امام باقر عَلَیهِ السَّلام در باب طینت و سرشت: ابواسحاق لیثی گوید: به امام باقر عَلَیهِ السَّلام عرض کردم: ای پسر رسول خدا أيا مؤمن با بصیرت که به معرفت و شناخت کامل رسیده است زنا می‌کند؟ فرمودند: خیر. عرض کردم آیا لواط می‌کند؟ فرمودند: خیر. پرسیدم آیا دزدی می‌کند؟ فرمودند: خیر. عرض کردم شراب می‌خورد؟ فرمودند: خیر، گفتم: گناه کبیره ای از این گناهان یا عمل زشتی از این کارهای زشت مرتکب میشود؟ فرمودند: خیر. پرسیدم آیا اصلا گناهی می‌کند؟ فرمودند: بلی و آن هنگامی است که او مؤمن گنهکار تسلیم شده است. پرسیدم معنی مسلم (تسلیم شده) چیست؟ فرمودند: مسلم بالذنب (تسلیم شده ی در برابر گناه) یعنی کسی که گناهی می‌کند ولی ملازم با آن نبوده و اصرار بر آن نمی ورزد پس گفتم سبحان الله! عجب امر عجیبی! زنا نمی کند، لواط نمی کند، دزدی نمی کند، شراب نمی خورد، مرتکب گناه کبیره و عمل زشت نمی شود؟! فَقالَ: لاعَجَبَ مِن أمْرِ اللَّهِ، إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجِل يَفعَلُ مَا يَشاءُ وَلاَيَسأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ؛ فَمِمَّ عَجِبْتَ يَا ابْراهِيمُ؟ سَلْ وَ لا تَسْتَنكِفْ ولا تَسْتَحْسِرْ فَإِنَّ هَذَا العِلمَ لا يَتعَلَّمهُ مُسْتَكْبِرٌ وَ لامُسْتَحْسِرٌ ؛قُلْتُ: يَابنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي أَجِدُ مِنْ شِيعَتِكُمْ مَن يَشرَبُ، وَ يَقْطَعُ الطَّريقَ، وَ يَحِيفُ السَّبِيلَ، ويَزْنِي وَ يَلُوطُ، وَ يَأكُلُ الرِّبَا وَيَرْتَكِبُ الْفَوَاحِشَ، وَ يَتَهَاوَنُ بِالصَّلاةِ وَالصِّيامِ وَ الزَّكاةِ، وَ يَقْطَعُ الرَّحِمَ. ويَأْتِي الكَبَائِرَ، فَكَيْفَ هَذَا؟ ولِمَ ذَاكَ؟ فَقَالَ: يَا إِبْرَاهِيمُ هَلْ يَخْتَلِجُ فِي صَدْرِكَ شَيْءٌ غَيْرُ هَذَا؟ قُلْتُ: نَعَمْ يابن رَسُولُ اَللَّهِ أُخْرَى أَعْظَمُ مِنْ ذَلِكَ ؛فَقَالَ: وَمَا هُوَ يَا أَبَا إِسْحَاقَ قَالَ: فَقُلْتُ: يَابْنَ رَسُولِ اَللَّهِ وَ أَجِدُ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ مناصبيکم مَنْ يُكْثِرُ مِنَ اَلصَّلاَةِ وَ مِنَ اَلصِّيَامِ، وَيُخرِجُ الزَّكاةَ، وَ يُتابِعُ بَينَ الحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ، وَ يَحُضُّ عَلَى الْجِهَادِ، وَ يَأْثَرُ عَلَى اَلْبِرِّ وَ عَلَى صِلَةِ اَلْأَرْحَامِ، وَ يَقْضِي حُقُوقَ إِخْوَانِهِ، وَ يُوَاسِيهِمْ مِن مَالِهِ، وَ يَتَجَنَّبُ شُرْبَ الْخَمْرِ وَ الزِّنَا وَ اللِّوَاطِ وَ سَائِرِ الْفَوَاحِشِ فَمِمَّ ذَاكَ؟ ولِم ذَاكَ؟ فَسِّرْهُ لِي يابنَ رَسُولُ اَللَّهِ وَ بَرهنه وَ بَيِّنْهُ فَقَدْ وَ اَللَّهِ كَثُرَ فِكْرِي وَ أَسْهَرَ لَيْلِي وَضَاقَ ذَرْعِي! قَالَ: فَتَبَسْتُمْ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: يَا إِبْرَاهِيمُ خُذَالِيكَ بَيَاناً شَافِيَاً فِيمَا سَأَلْتَ، وَ عِلْماً مَكْنُوناً مِنْ خَزَائِنِ عِلْمِ اَللَّهِ وَ سِرِّهِ، أَخْبِرْنِي يَا ابراهيم كَيْفَ تَجِد اِعْتِقَادَهُمَا؟ قُلْتُ: يَابْنَ رَسُولُ اَللَّهِ أَجِدُ مُحِبِّيكُمْ وَ شِيعَتَكُمْ عَلَى مَا هُمْ فِيهِ مِمَّا وَصَفْتُهُ مِنْ أَفْعَالِهِمْ لَوْ أَعْطَى أَحَدَهُم مِمَّا بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ ذَهَباً وَ فِضَّةً أَنْ يَزُولَ عَن وَلايَتِكُم وَ مَحَبَّتِكُم إلى مُوَالاتِ غَيْرِكُمْ وإلى مَحَبَّتِهِم مازالَ، ولَو ضُرَبَت خَيَاشِيمُهُ بِالسُّيُوفِ فِيكُم، وَلَوْ قُتِلَ فِيكُمْ مَا ارْتَدَعَ ولارْجِع عَن مَحَبَّتِكُمْ وَ وَلايَتِكُم؛ وَ أَرَى اَلنَّاصِبَ عَلَى مَا هُوَ عَلَيْهِ مِمَّا وَصَفتُهُ مِن أَفْعَالِهِم لو أَعطى أَحَدَهُم ما بَينَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ ذَهَباً وَفِضَّةً أن يَزولَ عَن مَحَبَّةِ اَلطَّوَاغِيتِ وَ مُوَالاتِهِمْ إِلَى مُوَالاتِكُمْ مَا فَعَلَ و لَازَالَ ولَوْ ضُرِبَتْ خَيَاشِيمُهُ بِالسُّيوفِ فِيهِمْ، ولَوْ قُتِلَ فِيهِم مَا ارْتَدَعَ وَ لَارَجَعَ، وَ إِذا سَمِعَ أحَدُهُم مَنقَبَةً لَكُم وفَضْلاً اشْمَأَزَّ مِن ذَلِكَ وَ تَغَيَّرَ لَوْنُهُ، وَ رُئِيَ كَرَاهِيَةُ ذَلِكَ فِي وَجْهِهِ، بُغْضاً لَكُمْ وَ مَحَبَّةً لِهُمْ. پس امام فرمودند: از امر خدا تعجب نکن، همانا خداوند عزَّوجّل هر چه را بخواهد انجام می‌دهد و از کرده اش سؤال نمی شود و دیگرانند که از اعمالشان سؤال و بازخواست می‌شوند. پس از چه چیزی تعجب کرده ای، ای ابراهیم؟ بپرس و خودداری نکن و بر خود سخت نگیر، همانا این علم را مستکبر و انسان افسرده و خسته حال نمی آموزد. گفتم ای فرزند رسول الله در بین شیعیان شما کسانی هستند که شراب می‌خورند، دزدی می‌کنند، زنا و لواط می‌کنند، ....... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 14 June 2022 قمری: الثلاثاء، 14 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️08 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸10 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️15 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸16 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹18 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️22 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸23 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹24 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺25 روز تا عید سعید قربان 🌸29 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃32 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️36 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫