وَ عَنْهُ قَالَ أَخْبَرَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ مَعْمَرٍ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ الزَّيَّاتُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ:
لَا تُسَمِّ الرَّجُلَ صَدِيقاً سِمَةَ مَعْرِفَةٍ حَتَّى تَخْتَبِرَهُ بِثَلَاثٍ؛
1⃣ تُغْضِبُهُ فَتَنْظُرُ غَضَبُهُ يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَقِّ إِلَى الْبَاطِلِ،
2⃣ وَ عِنْدَ الدِّينَارِ وَ الدِّرْهَمِ،
3⃣ وَ حَتَّى تُسَافِرَ مَعَهُ.
امام صادق (علیه السّلام) فرمود:
كسى را به نام دوست خود معرّفی مكن تا او را در سه چيز امتحان كنى؛
عصبانی اش کنی و ببينى آیا خشمش او را از حق به باطل مي كشاند؟
و نسبت به پول طلا و نقره،
و تا اين كه با او سفر كنى.
📜الأمالي (للطوسي)، ص 646
#حدیث
#امالی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
دلم گرفته از این روزگار زجرآور
جهان که لطف ندارد بگو نجف چه خبر
تمام کون و مکان را اگر نگاه کنی
جز او کسی به نظرها نمی رسد به نظر
همه اجاره نشین شهنشه نجفیم
زمین عمارت شخصی اوست سرتاسر
مسیح می شوم و مُرده زنده خواهم کرد
به دست من برسد خاک پایی از قنبر
هوارِ میثم تمّار روی دار این بود
ضرر نکرده کسی که در عشق کرده ضرر
هراسِ مرگ بدل شد به اشتیاق وصال
"فَمَن یَمُت یَرَنی" تا شنیدم از مادر
به خاکِ تیره نخواهد نشست میّت ما
درون قبر بریزند تربت حیدر
دل شکسته ی ما را چه می شود بخرند
برای او بفرستند، هِدیه روز پدر
چه عافیت چه بلا، راضی ام به تقدیرم
به دستِ دستخدا هست تا قضا و قدر
مَبین که پیرهن وصله دار می پوشد
تراب با نظر بوتراب گردد زر
به جز علی چه کسی قادر است وقت نبرد
سلاح خویش ببخشد به دشمن کافر
امیر بودن و هم سفره ی فقیر شدن
از عهده ی احدی غیر از او نیامده بر
نوشتم آنچه که خوبیست را به پای علی
نوشتم آنچه بدی هست، پای آن سه نفر
یکی ز جنگ فراری یکی بلاگردان
بگو کدام شود جانشین پیغمبر؟!
اگر ملاک جگر هست؛ "ماجرای ِ مَبیت "
اگر که قدرت بازوست؛ قلعه ی خیبر
کَنَنده ی در خیبر اگر چه بوده ولی
شکسته است غرورش در آستانه ی در
"رضا قربانی، گروه یا مظلوم"
#شعر
#مدح
#امام_علی
@Arshiv_Gholam
قدرت برآمده از پایگاه ها و دستگاه های فاسد نمی تواند علیه همین پایگاه ها شورش کند.
استاد شهید، آیت اللّه سیّد محمّد باقر صدر (رحمه اللّه)
امامان اهل بیت (علیهم السّلام)، مرزبانان حریم اسلام، ص 301
#کتاب
#امامان_اهلبیت
#شهید_صدر
@Arshiv_Gholam
اساساً فرهنگ هر جامعه هويّت و موجوديت آن جامعه را تشكيل مىدهد و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه در بُعدهاى اقتصادى، سياسى، صنعتى و نظامى قدرتمند و قوى باشد ولى پوچ و پوك و ميان تهى است. اگر فرهنگ جامعه اى وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار ديگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرايش پيدا مىكند و بالأخره در آن مستهلك مىشود و موجوديت خود را در تمام ابعاد از دست مىدهد.
امام خمینی (رحمه اللّه)
صحيفه امام، ج15، ص 243
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
🕯هیئت متوسّلین به امام حسن عسگری (علیه السّلام)🕯
🔰سخنرانی:
شیخ غلامعلي بدرلو
🔰مدح و مولودی:
کربلایی میثم طاهری
⏳زمان:
شنبه، 14 اسفند 1400
ساعت 20
🌐مکان:
قم، بلوار امام خمینی (رحمه اللّه)، خیابان خیّام، کوچه 19، منزل احمدوند.
"ویژه برادران"
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی
#ولادت_امام_حسین
#اعیاد_شعبانیه
@Arshiv_Gholam
بدون شناخت انواع پیچیده و تو در توی مغالطات، نه می توان خود را از ارتکاب آن مصون دانست و نه می توان استدلال های مغالطی دیگران را شناسایی کرد.
دکتر احمد حسین شریفی
روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 296
#کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
نامه به رئيس مجلس شوراى اسلامى
(وضع قوانين ضرورى بر اساس احكام ثانويه)
زمان 19 مهر 1360
بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
آنچه در حفظ نظام جمهورى اسلامى دخالت دارد كه فعل يا ترك آن موجب اختلال نظام مىشود و آنچه ضرورت دارد كه ترك آن يا فعل آن مستلزم فساد است و آنچه فعل يا ترك آن مستلزم حَرَج است پس از تشخيص موضوع به وسيله اكثريّت وكلاى مجلس شوراى اسلامى، با تصريح به موقّت بودن آن ما دام كه موضوع محقّق است، و پس از رفع موضوع خود به خود لغو مىشود، مجازند در تصويب و اجراى آن؛ و بايد تصريح شود كه هر يك از متصدّيان اجراء از حدود مقرّر تجاوز نمود مجرم شناخته مىشود و تعقيب قانونى و تعزير شرعى مىشود.
و السّلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته.
روح اللَّه الموسوي الخمينى
صحيفه امام، ج15، ص 297
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
ولی تنها ولی تنها ولی تنها ولی تنها
قدم زد آسمان روی زمین ما ولی تنها
کسی که دستگیر انبیاء بوده ست از آغاز
کسی که با وجود او نبوده مرسلی تنها
چه تصویر غم انگیزی ست که بعد از رسول اللّه
نشسته رو به روی ذوالفقار خود یلی تنها
شگفتا! اسفلی بر منبر و دورش خلایق جمع
دریغا! گوشه ی مسجد نشسته افضلی تنها
پیمبر گفت اگر دنیا به سویی رفت و او سویی
همه باطل روند و اوست راه حق! بلی تنها
چه می گویی برادر جان علی تنهاست بی مردم
درست این است که هستند مردم بی علی تنها
"محسن عرب خالقی"
#شعر
#روضه
#امام_علی
@Arshiv_Gholam
عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ وَ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ جَرَّاحٍ الْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ:
🔹إِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ.
امام صادق (عليه السّلام) فرمود:
🔸حسد ايمان را مي خورد چنان كه آتش هيزم را مي خورد.
📜الكافي، ج2، ص 306
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ:
🔹اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا يَحْسُدْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، إِنَّ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ كَانَ مِنْ شَرَائِعِهِ السَّيْحُ فِي الْبِلَادِ، فَخَرَجَ فِي بَعْضِ سَيْحِهِ وَ مَعَهُ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِهِ قَصِيرٌ وَ كَانَ كَثِيرَ اللُّزُومِ لِعِيسَى (علیه السّلام)، فَلَمَّا انْتَهَى عِيسَى إِلَى الْبَحْرِ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ بِصِحَّةِ يَقِينٍ مِنْهُ فَمَشَى عَلَى ظَهْرِ الْمَاءِ، فَقَالَ الرَّجُلُ الْقَصِيرُ حِينَ نَظَرَ إِلَى عِيسَى (علیه السّلام) جَازَهُ بِسْمِ اللَّهِ بِصِحَّةِ يَقِينٍ مِنْهُ فَمَشَى عَلَى الْمَاءِ وَ لَحِقَ بِعِيسَى (علیه السّلام)، فَدَخَلَهُ الْعُجْبُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ هَذَا عِيسَى رُوحُ اللَّهِ يَمْشِي عَلَى الْمَاءِ وَ أَنَا أَمْشِي عَلَى الْمَاءِ فَمَا فَضْلُهُ عَلَيَّ؟ قَالَ فَرُمِسَ فِي الْمَاءِ فَاسْتَغَاثَ بِعِيسَى فَتَنَاوَلَهُ مِنَ الْمَاءِ فَأَخْرَجَهُ، ثُمَّ قَالَ لَهُ مَا قُلْتَ يَا قَصِيرُ؟ قَالَ قُلْتُ هَذَا رُوحُ اللَّهِ يَمْشِي عَلَى الْمَاءِ وَ أَنَا أَمْشِي عَلَى الْمَاءِ فَدَخَلَنِي مِنْ ذَلِكَ عُجْبٌ، فَقَالَ لَهُ عِيسَى لَقَدْ وَضَعْتَ نَفْسَكَ فِي غَيْرِ الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَكَ اللَّهُ فِيهِ فَمَقَتَكَ اللَّهُ عَلَى مَا قُلْتَ، فَتُبْ إِلَى اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) مِمَّا قُلْتَ، قَالَ فَتَابَ الرَّجُلُ وَ عَادَ إِلَى مَرْتَبَتِهِ الَّتِي وَضَعَهُ اللَّهُ فِيهَا فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا يَحْسُدَنَّ بَعْضُكُمْ بَعْضاً.
داود رقّى گويد شنيدم امام صادق (عليه السّلام) مي فرمود:
🔸از خدا پروا كنيد و بر يك ديگر حسد مبريد، همانا از جمله مقرّرات دينى عيسى بن مريم گردش در شهرها بود، در يكى از گردش ها مردى كوتاه قد كه غالباً ملازم عيسى (عليه السّلام) و از اصحاب آن حضرت بود همراهش شد، چون عيسى به دريا رسيد، با يقين درست فرمود "بسم اللَّه" و بر روى آب راه رفت، چون مرد كوتاه قد عيسى (عليه السّلام) را ديد كه بر روى آب مي گذرد او هم با يقين درست گفت "بسم اللَّه" و بر روى آب به راه افتاد تا به عيسى (عليه السّلام) رسيد، آنگاه خود بينى او را گرفت و با خود گفت اين عيسى روح اللَّه است كه بر روى آب مي رود و من هم روى آب مي روم پس او را بر من چه فضيلتى باشد؟ آنگاه در آب فرو رفت و از عيسى فريادرسى خواست، عيسى دستش را گرفت و از آب بيرون آورد و به او گفت اى كوتاه قد؛ چه گفتى؟ (كه در آب فرو رفتى)، گفت من گفتم اين روح اللَّه است كه روى آب راه مي رود و من هم روى آب راه مي روم و مرا خود بينى فرا گرفت، عيسى به او فرمود خود را در جايى گذاشتى كه خدايت در آنجا نگذاشته، پس خدا به سبب اين گفتار تو را مبغوض داشت، از آنچه گفتى به سوى خداى (عزّ و جلّ) توبه كن. امام (عليه السّلام) فرمود آن مرد توبه كرد و به رتبه اى كه خدا برايش قرار داده بود برگشت، پس از خدا پروا كنيد و بر يك ديگر حسد نبريد.
📜الكافي، ج2، ص 306
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
نمي دانم ز خود افتادگان داري خبر يا نه
ز دور اين ناله ما در دلت دارد أثر يا نه
يقين داري که دارم از خيالت پيکري با خود
که شب تا صبح دم مي گردمش بر گرد سر يا نه
به گوشت هيچ مي گويد که اينک مي رسد از پي
چو باد صرصر آن ديوانه صحرا سپر يا نه
به خاطر مي رساني هيچ گه کان دشت پيما را
به زور انداختم از پا من بيدادگر يا نه
براي آزمايش بار من بر کوه نه يک دم
ببين خواهد شکستن کوه را صد جا کمر يا نه
چو جان را نيست در رفتن توقّف هيچ مي گویي
که بايد بازگشتن بي توقّف زين سفر يا نه
نوشتم نامه وز گمراهي طالع نمي دانم
که خواهد ره به آن مه برد مرغ نامه بر يا نه
بيا و محتشم از بهر من ديوان خود بگشا
ببين بر لشگر غم مي کنم آخر ظفر يا نه
"دیوان محتشم کاشانی، غزل 466"
#شعر
#مناجات
@Arshiv_Gholam
تمام وابستگان و انگل هاى خارجى زاييده شده از اين دانشگاه غربى بوده اند. اجانب با فعّاليت خود، مدارس و دانشگاه هاى ما را از محتوا خالى كردند. البته حملات زيادى به روحانيت هم شد. آن ها مىخواستند روحانيت را هم تغيير بنيادى دهند و عدّه اى از روحانيون را هم بردند، ولى عدّه اى مقاوم باقى ماندند؛ تغيير نكردند. ما بايد سال هاى طولانى زحمت و مشقّت بكشيم تا از فطرت ثانى خود متحوّل شويم و خود را بيابيم و روى پاى خويش بايستيم و مستقل گرديم و ديگر احتياجى به شرق و غرب نداشته باشيم. و بايد از همان بچّه ها شروع كنيم و تنها مقصدمان تحوّل انسان غربى به انسانى اسلامى باشد. اگر اين مهم را انجام داديم، مطمئن باشيد كه هيچ كس و هيچ قدرتى نمىتواند به ما ضربه بزند.
امام خمینی (رحمه اللّه)
صحيفه امام، ج15، ص 309
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
برخی از رایج ترین مغالطات محتوایی استدلال عبارتند از مغالطه سنّت گرایی (بدان معنا که هر عقیده سنّتی را درست بدانیم)؛ مغالطه عدم سابقه ( یعنی هر چیزی که سابقه ای از گذشته نداشته باشد را نادرست تلقّی کنیم)؛ مغالطه تجدّد (هر باور یا پدیده جدید و نو را درست بپنداریم)؛ مغالطه سنّت گریزی (باورها و پدیده های سنّتی را نادرست بپنداریم)؛ مغالطه توسّل به اکثریّت (درست پنداشتن باورها و تئوری هایی که اکثریت افراد آنها را قبول کرده باشند)؛ مغالطه اعتدال (به این صورت که در هر جایی با دو نظریه مخالف رو به رو باشیم، همواره نظر میانه را به عنوان نظریّه ای صحیح انتخاب کنیم)؛ مغالطه دلیل نامربوط (در جایی که نتیجه گرفته شده با نتیجه منطقی مقدّمات، متفاوت باشد)؛ مغالطه یا این یا آن، مغالطه استدلال دوری (استفاده از مقدّمه ای که درستی آن وابسته به درستی نتیجه استدلال است) و مغالطه مصادره به مطلوب (استفاده کردن از نتیجه ای که باید اثبات شود، در مقدّمات استدلال).
دکتر احمد حسین شریفی
روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 299 و 300
#کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هوای خانه مولا هوای سنگینی است🎥
🔰 سال ششم طلبگی
🌐 معراج شهدای محمودوند
#فیلم
#روضه
#راهیان_نور
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شب ولادت ارباب🎥
"هیئت یازینب (سلام اللّه علیها)"
#فیلم
#مولودی
#هادی_خادم_حسینی
#محمد_اکبری
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وداع با پیکر جوان ناکام مرحوم علی حیدری🎥
🌐 گلزار شهداء، حسینیه حضرت زینب (سلام اللّه علیها)
⚫️ تو همین مقدار کمی که باهاش ارتباط داشتم، این طوری شناختمش...علی حیدری...ساده...بی حاشیه...اهل کار و تلاش...اهل روضه و نوکری حضرات...هیئتی و امام حسینی...با معرفت...با وفا...شوخ طبع...مؤدّب...اهل ورزش...بی تکبّر و...
🔴 واقعا رفتنش ناگهانی بود...نمیدونم...شایدم ما زیادی خیالمون راحته...والّا سنّ و سال نمیشناسه...آماده ایم؟
🔵 و در پایان چقدر أباعبداللّه بهش عزّت داد...واقعاً نوکری شغل شریفی است...
#فیلم
#سخن
#علی_حیدری
@Arshiv_Gholam
طبق تحقیقات انجام شده مهمترین و کلیدی ترین بحث در آموزش عقاید در زمان فعلی مبحث شناخت عالم غیب می باشد. در بحث از عالم غیب آنچه برای نسل فعلی مهم تر است ترسیم امکان وجود عوالم غیبی است و اثبات آن در رتبه بعدی قرار دارد. شناخت عالم غیب و مراتب عوالم (جهان شناسی) راه ورود به مباحث خداشناسی، پیامبرشناسی و معادشناسی است. مهم ترین راه شناخت عالم غیب تأمّل در نفس است. خودشناسی یا انسان شناسی دریچه ورود به جهان شناسی است.
شیخ محمد حسن وکیلی
بی نهایت، ج1، ص 129
#کتاب
#بی_نهایت
#شیخ_محمد_حسن_وکیلی
@Arshiv_Gholam
اين ملّت قيامش نظير قيام انبياء و قيام أئمّة هدى است، نظير قيام حضرت أبى عبد اللَّه سيّدالشّهداء است. ملّتى كه انگيزه قيامش اسلام و ايمان است، به اين طور امور سرد و سست نمىشود. همه قدرت هاى عالم هم كه بر ضدّش قيام بكنند و قيام كرده اند، اين ها را از مقصد خودشان و انگيزه خودشان بر نخواهد گرداند.
امام خمینی (رحمه اللّه)
صحيفه امام، ج15، ص 315
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
يُونُسُ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) قَالَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) لِمُوسَى بْنِ عِمْرَانَ (علیه السّلام):
🔹يَا ابْنَ عِمْرَانَ لَا تَحْسُدَنَّ النَّاسَ عَلَى مَا آتَيْتُهُمْ مِنْ فَضْلِي وَ لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى ذَلِكَ وَ لَا تُتْبِعْهُ نَفْسَكَ فَإِنَّ الْحَاسِدَ سَاخِطٌ لِنِعَمِي صَادٌّ لِقَسْمِيَ الَّذِي قَسَمْتُ بَيْنَ عِبَادِي وَ مَنْ يَكُ كَذَلِكَ فَلَسْتُ مِنْهُ وَ لَيْسَ مِنِّي.
رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود خداى (عزّ و جلّ) به موسى بن عمران (عليه السّلام) فرمود:
🔸اى پسر عمران؛ بر آنچه از فضل خود به مردم داده ام حسد مبر و چشمت را دنبال آن دراز مكن و دلت را پى آن مبر، زيرا حسود از نعمت من ناراحت است و از تقسيمى كه ميان بندگانم كرده ام جلوگير است، و كسى كه چنين باشد، من از او نيستم و او از من نيست (ميان من و او ارتباط و آشنائى نباشد).
📜الكافي، ج2، ص 307
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
#رسول_الله
@Arshiv_Gholam