آیات و روایات اجتماعی
💠 «پشه های سرگردان» نباشیم! 🔰 امیرالمومنین(ع) در #نهج_البلاغه میفرمایند: مردم سه دسته اند: 1️⃣ عالم
این یادداشتی که مدتی قبل نوشتیم رو استاد #معلی در قالب یک #پادپخش و بسیار جذاب بازتولید کردند، حتما گوش کرده و منتشر کنید.
ان شاالله بناست به مرور مابقی متن ها رو هم اگه فرصت کردند، تبدیل به پادپخش کنند که بسیار عالی خواهد شد. تشکر فراوان دارم از زحمتی که کشیدند و وقتی که گذاشتند.
برای دیدن استنادات، اصل یادداشت رو ببینید.
💠 استفاده از برچسب «سنتی» و «مدرن»، شگرد جبهه باطل
🔺#قوم_عاد، مردمی عرب تبار در سرزمین «احقاف» از جزیرة العرب بوده و دارای #تمدنی_پیشرفته و سرزمینی آباد بودند. ملتی که برای #فخرفروشی بر مکان های مرتفع و بلند، بنایی تفریحی میساختند.
🔺حضرت #هود به آنها میگفت: «أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ؟»(شعرا:128)
چرا شما بر هر مکان بلندی، به غرضی #بیهوده و بدون نیاز، اقدام به ساخت برج هایی عظیم میکنید؟
🔺ظاهرا قوم هود در بالای کوه ها و نقاط بلند، ساختمان هایی به بلندی کوه بنا میکردند تا برای گردش و تفریح به آنجا بروند، بدون اینکه غرض دیگری در کار باشد، بلکه مسئله اصلی صرفاً برای #تفاخر و پیروی از هوی و هوس بوده است.
در این آیه خداوند آنها را برای این کار #توبیخ میکند.
🔺حضرت هود، ضمن یادآوری نعمتهای الهی، مانند حیوانات اهلی، زمینهای مزروعی و چشمه سارها، مردمان را به #اعتدال دعوت میکرد و از شیوه و منش «#جباران» برحذر میداشت.
🔺اما این قوم به سبب افراط در خوی #اشرافیگری و هزینه کردن ثروت ملی برای ساخت تفرج گاه های برون شهری به جهت تفاخر نسبت به یکدیگر و نیز #تکبری که آنها را گرفته بود، مستحق فروپاشی و #عذاب_الهی میشوند.
🔺آنها قومی بودند که ندای #عدالت_طلبی هود(ع) را پس زده و توصیه او مبنی بر دست برداشتن از خوی #جبارگری را نپذیرفتند، بلکه افزون بر آن، با #برچسب_سنتی و خرافه گرایی، هود(ع) را در جامعه تخریب میکردند.
🔺آنجا که خطاب به هود(ع) گفتند: «إِنْ هٰذَا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ»(شعرا:137). آنها نسبت به معارف و توصیه های هود نبی میگفتند که این حرف های تو قدیمی و سنتی است، چیزی نیست جز همان سنت پیشینیان، همان عادت و #خرافات گذشتگان.
🔺در موارد متعدد قرآن کریم به نقل از کفار گزارش میکند که در مقابل معارف الهی از برچسب «#اسطوره و #افسانه» استفاده میکردند: «إِنْ هٰذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ»(مؤمنون: 83) یعنی این معارف چیزی نیست جز اسطوره، افسانه و خرافه.
🔺جالب اینکه برخی اقوام مانند #قوم_ابراهیم(ع)، این رفتار انحرافی خود را، «#سنت_پدری» خویش می نامیدند و به بقای آن استدلال میکردند، درحالیکه #قوم_هود(ع)، خوی اشرافی خویش را «#مدرن» تلقی کرده و معارف پیامبرشان را «#سنتی» معرفی میکردند.
🔺برچسب هایی که امروزه علیه اسلام و انقلاب اسلامی بکار میرود، مانند «سنتی»، «#بنیادگرایی»، «#تندرو»، «#افراطی» و...، همه سابقه داشته و امری جدید نیست بلکه جبهه باطل در گذشته نیز علیه جبهه حق استفاده میکردند.
🔺هدف از این کار نیز به حاشیه راندن اسلام ناب است. آنها با استفاده از این برچسب ها میخواهند یک #جنگ_نرم و رسانه ای علیه مسلمین ایجاد کرده و آنها را تحت فشار قرار دهند تا هیچ کس دیگر نیز جرئت اسلام آوردن نکند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 پیشبرد دین و ظهور، بواسطه فُجّار و کسانی که بهره ای از دین ندارند!
(بخش اول)
🔺«#قُزمان» کسی بود كه نَسَبَش خیلی معلوم نبود و هر گاه ذكرى از او ميشد، رسول خدا(ص) ميفرمود: «إنَّهُ لَمِنْ أَهْلِ النَّارِ» یعنی او اهل دوزخ است.
🔺#واقدی نقل میکند: وقتی #جنگ_احد پیش آمد، قُزمان كه از #منافقان بود، از شركت در جنگ احد خوددارى كرد. زنان بنى ظفر وقتی متوجه نرفتن او به جنگ شدند، شروع به #سرزنش كردن او کردند و گفتند:
➕اى قُزمان! مردان همه به جنگ رفتند و تو تنها باقى ماندی؟ آيا از اين رفتار خود #خجالت نمىكشى؟ تو نیستی مگر مانند #زنان، مردان به جنگ رفته اند اما تو در خانه نشسته ای!
(يا قُزمان، قد خرج الرجال و بقيت! يا قزمان، ألا تستحي ممّا صنعت؟ ما أنت إلّا امرأة، خرج قومك فبقيت فى الدار!)
🔺این سرزنش زنان بر او اثر گذاشت و قُزمان كه به #شجاعت هم معروف بود، به خانهاش رفت، شمشير و كمان خود را برداشت و از مدینه به سمت محل جنگ احد خارج شد.
🔺او هنگامى به پيامبر(ص) رسيد كه حضرت مشغول مرتب كردن صفوف مسلمانان بود. قزمان از پشت صف ها آمد و خود را به صف اول رساند.
🔺او نخستين فرد از مسلمانان بود كه به سوی دشمن، تير انداخت، تيرهايى كه او مىانداخت، همچون نيزه بود و همچون شتر نر، نعره مىكشيد. سپس با شمشير شروع به نبردی جانانه و برجسته کرد.
🔺غلاف شمشيرش را شكست و شعار داد:
➕#مرگ بهتر از #فرار است! اى اوسی ها، براى حفظ حيثيت و نژاد خود، جنگ كنيد و چنان كنيد كه من میكنم!
(الموت أحسن من الفرار! يا آل أوس، قاتلوا على الأحساب و اصنعوا مثل ما أصنع!) / (قاتلوا، معشر الأوس، عن أحسابكم فالموت خير من العار و الفرار)
🔺قزمان با شمشير، به نحوی جانانه خود را ميان مشركان رساند و شروع به نبرد کرد، به طورى كه گفتند او كشته شده اما دوباره ظاهر شد، درحالیكه میگفت: من جوانمرد قبيلۀ ظفر هستم!
🔺قزمان هفت هشت نفر از مشرکان را كشت و خود نیز زخم هاى زيادى برداشت و به خاك افتاد. در اين هنگام، قتادة بن نعمان از كنار او گذشت و به او گفت:
#شهادت مبارکت باشد!
(قال: هنيئا لك الشهادة!)
🔺قزمان گفت: اى اباعمرو! به خدا من براى #دين، جنگ نكردم، بلکه تنها به قصد #حفظ_خود جنگ كردم كه قريش بر ما پيروز نشوند و زمين هاى ما را لگدمال نكنند.
(إنى و اللّه ما قاتلت يا أبا عمرو على دين، ما قاتلت إلّا على الحفاظ أن تسير قريش إلينا حتى تطأ سعفنا)
🔺خلاصه زخم ها موجب اذیت و آزار او شده و در نتیجه او دست به #خودکشی زد.
اما #بلاذری، #ابن_هشام و #طبری، اینجای ماجرا را کمی متفاوت نقل کرده اند. براساس این نقل، وقتی او زخمی شد، همراهانش او را به خانههاى بنى ظفر بردند.
🔺مسلمانان اطراف بسترش را گرفتند و به او گفتند:
اى قزمان، امروز #در_راه_خدا، تلاش زيادى كرده و حسابی به #جهاد پرداختی و او را به #بهشت و پاداش الهی بشارت دادند.
🔺قزمان گفت: به چه چيز مرا مژده و بشارت میدهيد؟ به خدا اين فداكارى من، تنها به خاطر دفاع از شرف فاميلى و و #تعصب_قبیلگی و حمایت از قبيلهام بود و اگر به خاطر آن نبود، اصلا به این جنگ نمیرفتم!
(قَالَ: بِمَاذَا أبشر؟ فو الله إنْ قَاتَلْتُ إلَّا عَنْ أَحْسَابِ قَوْمِي، وَلَوْلَا ذَلِكَ مَا قَاتَلْتُ) / (أى جنة؟ و اللّه ما قاتلت إلا حمية لقومى) / (و اللّٰه إن قاتلت إلا حدبا على قومي)
🔺قزمان وقتی ديد زخم هاى بدنش او را اذیت و آزار ميدهد و درد او را شدید فرا گرفت، تيرى از ميان جعبه تيردان خود بيرون كشيد و به وسيلۀ آن، رگى را از بدنش بريد و خود را آسوده ساخته و #خودکشی کرد.
🔺وقتی این ماجرا را برای پیامبر نقل کردند، حضرت فرمود: او اهل #دوزخ است.
همانا خداوند گاهی #دین خود را به وسیله مردی #فاجر تایید کرده و پیش میبرد.
(إنّ اللّه يؤيد هذا الدين بالرجل الفاجر)
(ادامه دارد...)
📚 منابع:
1. المغازی، ج1، ص223
2. انساب الاشراف، ج1، ص281
3. سیره ابن هشام، ج2، ص88
4. تاریخ طبری، ج2، ص531
5. إعلام الورى بأعلام الهدى، ج1، ص182
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
پیشبرد دین و ظهور، بواسطه فجار و کسانی که بهره ای از دین ندارند.mp3
8.55M
💠 پیشبرد دین و ظهور، بواسطه فُجّار و کسانی که بهره ای از دین ندارند!
(بخش دوم)
🔺#کلینی در کافی، ذیل روایتی مفصل از امام صادق(ع) پیرامون جهاد، مضمون همین مسئله را روایت کرده است:
«إِنَّ اللَّه عَزَّوجَلَّ يَنْصُرُ هذا الدِّينَ بأقوامٍ لاخَلاقَ لهم» یعنی خداوند #دين خود را بواسطه مردمی #نصرت میدهد كه نصيبى از آن ندارند.
🔺#شیخ_طوسی در الغیبه از امام صادق(ع) نقل میکند:
خداوند، امر #قيام ما را با كسانى يارى خواهد داد كه بهرهاى از نيكى ندارند و اگر امر ما فرا رسد، كسانى با آن همراه مىشوند كه امروز #بتپرست اند.
(لَيَنصُرَنَّ اللَّهُ هذا الأَمرَ بمَن لاخَلاقَ له و لو قد جاء أَمرُنا لقد خَرَجَ منه مَن هو اليومَ مُقيمٌ على عبادةِ الأوثان)
🔺درمنابع روایی اهل سنت نیز همین مضمون از پیامبر(ص) نقل شده است.(دیدن این روایات)
🔺علامه مجلسی در بحار نیز با ذکر روایتی با همین مضمون، بیانی درتبیین همین مسئله دارد.
🔺شیخ مفید در الفصول المختاره نیز ذیل ماجرای کشته شدن زبیر در جنگ جمل، به همین ماجرا اشاره میکند.
🔺عموما نصرت دين، بواسطه مؤمنان صورت میگيرد اما براساس این روایات، به نظر میرسد جزو #سنت_های_الهی است که گاهى نصرت دین و پیشبرد امر الهی، بواسطه افراد #غير_مؤمن و حتّى #فاجر انجام بشود.
🔺مانند درگيرى بين كفّار كه سبب حفظ دين از آسيب آنها شده و این درگیری آنها با یکدیگر، درنهایت به سود دین خواهد شد.
🔺توجه به این مسئله از حیث #راهبردی به شدت قابل توجه است و میتوند درتنظیم روابط با گروه های مختلف، به شدت به ما کمک بکند، خصوصا ناظر به روابط بین الملل.
📍آیات و روایات اجتماعی|عضوشوید📍
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم!
(بخش اول)
🔺ابن هشام نقل میکند:
وقتی پیامبر دستور داد تا مسلمانان آماده نبرد با رومیان(#جنگ_تبوک) بشوند، مردم روزگار سختى داشتند، هوای بشدت گرم و خشكسالى یک طرف و رسیدن زمان برداشت محصول ها هم طرف دیگر.
🔺خلاصه براى مردم سخت بود که بخواهند قید محصول خود را زده و خود را به سختی سفر و گرمای بیابان بسپارند و احتمال کشته شدن در جنگ را به جان بخرند.
🔺معمولا رسول خدا(ص) از پیش، #هدف_سفر جنگی را به صورت عمومی بیان نمیکردند اما در این سفر به خاطر دوری و سختی سفر و کثرت دشمن، هدف خود را اعلان کرده تا مردم كاملا خود را آماده كنند.
🔺عده ای از #منافقین و برخی از مردم كه اين سفر براى آنها سخت و مشكل بود، از رفتن با رسول خدا(ص) خوددارى كردند.
یکی از آن افراد، شخصی بود به نام «#جدّ_بن_قيس». وقتی پیامبر پیشنهاد همراهی با لشکریان را به او داد، او در پاسخ گفت:
➕اى رسول خدا، مرا مورد #آزمايش قرار نده چرا که قومم ميدانند كه من بیش از همه به زنان علاقه دارم لذا میترسم با شما آمده و در آنجا #زنان_رومی را ببینم و نتوانم خودداری کرده و گرفتار #فتنه بشوم.
🔺پیامبر وقتی حال بیچارگی او را دید، از او رو گردانید و اجازه داد كه در شهر بماند. اما خدای متعال درباره او آیه 49 توبه را نازل کرد:
▪️«وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: ائْذَنْ لِي وَ لَا تَفْتِنِّي أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ»
آنها ترس افتادن در فتنه زنان رومی را داشتند، درحالیکه با نرفتن به جهاد، در #فتنه_بزرگتری افتاده بودند.
📍آیات و روایات اجتماعی|عضوشوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم! (بخش اول) 🔺ابن هشام نقل میکند: وقتی پیامبر دستور داد تا م
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم!
(بخش دوم)
🔺مهمتر از نرفتن عده ای به جنگ، حرکت عده ای از منافقین بود که علاوه بر عدم همراهی با پیامبر در این جنگ، در عرصه اجتماعی نیز به شدت فعالیت کرده و مردم را از پیوستن به لشکریان اسلام باز میداشتند.
🔺آنها از #ترس جهاد و #تردیدی که نسبت به حق داشتند، به یکدیگر میگفتند:
در اين #گرما به جهاد نروید. به اصطلاح مگر #دیوانه شده اید که در چنین شرایطی خود را به خطر بیندازید!
(لَا تَنْفِرُوا فِي الْحَرِّ، زَهَادَةٌ فِي الْجِهَادِ، وَ شَكًّا فِي الْحَقِّ)
🔺خدای متعال نیز درباره آنها آیه 81 و 82 توبه را نازل فرمود:
▪️«فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَالُوا لَا تَنفِرُوا فِي الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ كَانُوا يَفْقَهُونَ * فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيرًا جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»
▪️یعنی: تخلف كنندگان از جنگ #تبوك، از مخالفت با پيامبر خدا و كنارهگيرى از جهاد، خوشحال شدند؛ و خوش نداشتند كه با مال و جان خود، در راه خدا جهاد كنند؛ و گفتند: «در اين گرما، به سوى ميدان حركت نكنيد.» به آنان بگو: «#آتش_دوزخ از اين سوزانتر است!» اگر مىفهميدند.
🔺لذا آنها بايد كمتر بخندند و بسيار بگريند؛ چرا كه آتش جهنم در انتظارشان است اين، جزاى كارهايى است كه انجام مىدادند.
🔺در اين ميان، به رسول خدا(ص) اطلاع دادند كه گروهى از #منافقين در خانۀ #سويلم_يهودى اجتماع كرده و در حال طراحی برای بازداشتن مردم در رفتن به جنگ هستند.
🔺وقتی این خبر به پیامبر رسید، حضرت #طلحة_بن_عبيداللّه را با چند نفر مأمور كرد تا به آنجا رفته و آن خانه را به #آتش بکشند.
🔺#ضحاك_بن_خليفة از كسانى بود كه در آن اجتماع شركت داشت و چون شعله آتش بلند شد، مانند ديگر منافقين از پشت بام خانه فرار كرد و خود را از بالا به زمين انداخت، به طورى كه پايش شكست و در اين باره چندین شعر نیز سرود.
🔺پس از اين جريان، پیامبر آماده حركت شد و مسلمان را بسيج كرد و #ثروتمندان را وادار كرد تا كمك بيشترى در تهيه تجهيزات جنگى و پشتیبانی کنند. آنان نيز اطاعت كرده و هر يك به سهم خود كمك زيادى در اين باره كردند.
📚 السیرة النبویة، ابن هشام، ج2، ص517
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم! (بخش دوم) 🔺مهمتر از نرفتن عده ای به جنگ، حرکت عده ای از من
📌پ.ن: جالب اینکه در مقابل این دسته افرادی که نه خود اهل جنگ و جهاد بودند و نه دیگران را ترغیب به جنگ میکردند بلکه حتی به شیوه های مختلف، مانع همراهی مردم با پیامبر میشدند،
افرادی نيز بودند كه علاقه شدیدی برای حضور در جنگ داشتند. در همین ماجرای جنگ #تبوک، عده ای نزد پیامبر آمده و گفتند ما برای حضور در جنگ، مرکب و تجهیزات لازم را نداریم لذا شما به ما کمک کنید تا بتوانیم توشه و مرکبی تهیه کرده و در جنگ شرکت کنیم.
پیامبر نیز نتوانست مرکب و وسیله سواری برای آنها تهیه کند لذا به آنها فرمود:
مركبى ندارم كه به شما بدهم. آنها نیز با اندوه بسيار، گريه كنان از نزد حضرت بازگشتند.
(فَقَالَ: لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ، فَتَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنْ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُوا مَا يُنْفِقُونَ)
دو نفر از آنها که گریان به سوی خانه خود بازمیگشتند، در مسیر به #ابن_يامين_بن_عمير برخورد كردند. ابن يامين علت ناراحتی و گریه آنها را پرسید. آنها نیز ماجرا را تعریف کردند.
ابن يامين كه متوجه ماجرا شد، #شتر_آبكش خود را با مقدارى خرما به عنوان آذوقه راه به آنها داد و آن دو نیز توانستند به همراه پیامبر به سمت تبوک حرکت کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه بودیم و در کوچه مان
یک حسینیه ساختیم شبی
سقف آن بود چادر مادر
آجرش چند قوطی حلبی
بهترین روزهای عمرم بود
نه دروغی نه کبر نه غضبی
کام من شد به خاک تو شیرین
تربت کربلا مگر رطبی
دل من لک زده برای حرم
یک زیارت مرا نمیطلبی
شاید این گریه های آخر است
بسته است عمر آدمی به تبی
بین گودال ماجرایی بود
تو پر از زخم و قاتلت عصبی
#شب_جمعه
#مهرداد_ملکی
.
💠 ماجرای عبرت انگیز عبیدالله بن جحش
🔺#عبیدالله_بن_جحش، پسر عمه و برادر زن رسول خدا(ص) بود که پیوسته در #حیرت میزیست.
پس از ظهور اسلام، بت پرستی را رها کرده و مسلمان شد و با همسر مسلمان خویش، «#ام_حبیبه» دختر #ابوسفیان، به حبشه هجرت کرد.
عبدالله بن جحش برادر او نیز در جنگ احد شهید شده بود.
🔺عجیب اینکه عبیدالله در #حبشه تحت تاثیر فرهنگ و آیین #مسیحیت قرار گرفته و از اسلام برگشته و #مسیحی شد.
(فرأى النصارى هناك فأعجبته النصرانية)
🔺او هنگامی که از کنار مسلمانان میگذشت، آنها را به سخره و #استهزا گرفته و میگفت: «فَقَّحْنا و صَأْصَأْتُم» یعنی ما که بصیرت به خرج داده و #هدایت شدیم اما شما چشم هایتان را باز نکردید و همچنان در #تاریکی ماندید!
🔺عبیدالله بر همان آیین مسیحیت در حبشه از دنیا رفت و گفته شده در حالی که مست بود، در دریا غرق شد یا بر اثر افراط در نوشیدن #شراب، به هلاکت رسید.
🔺البته همسر او، «#ام_حبیبه»، همچنان بر اسلام پایدار مانده و #استقامت کرد، درحالی که همسرش، اینگونه وضعی داشت و پدرش ابوسفیان نیز درحال جنگ با پیامبر بود.
🔺جالب اینکه پس از مرگ عبیدالله، پیامبر «ام حبیبه» را به همسری خویش در آورد و او را از بی پناهی و بی سرپرستی نجات داد.
🔺جالب اینکه پیامبر پس از صلح حدیبیه، سفیرانی نزد پادشاهان فرستاد و آنها را به اسلام دعوت کرد. نخستین سفیری که حضرت اعزام کرد، نزد #نجاشی، پادشاه حبشه بود.
🔺حضرت در نامه ای او را به اسلام دعوت كرده و برايش آياتى از قرآن نوشته بود. #نجاشى نامه پیامبر را گرفت و بر ديدگان خویش نهاده و براى ابراز تواضع، از تخت فرود آمد و روى زمين نشست و اسلام آورد و #شهادتين بر زبان جاری کرد و گفت:
➕اگر مىتوانستم به حضورش بيايم، حتماً مىآمدم.
(قال: لو كنتُ أستَطيعُ أن آتِيَهُ لَأتَيتُه)
🔺آنگاه نامهاى حاكى از اجابت حق و تصديق و اسلام آوردن خود به دست #جعفر_بن_ابى_طالب داد تا به پیامبر برساند.
🔺این همان #سنت_الهی و چرخش روزگار است که نجاشی مسیحی، مسلمان میشود اما در مقابل عبیدالله بن جحش مسلمان نیز مسیحی میشود.
البته نجاشی به خاطر ترس از جانش، اسلام خود را علنی نمیکرد.
(لم يظهر للحبشة إسلامه و خافهم علىٰ نفسه)
📚منابع:
1. طبقات الکبری، ج1، ص258.
2. تفسیر قمی، ج1، ص176.
3. المحبر، ص194.
4. السیرة النبویه و...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شیوه برخورد امام کاظم(ع) با یک مسلمان ناآگاه و دفع شرّ او
🔺#شیخ_مفید در ارشاد نقل میکند:
مردى از نوادگان #عمر_بن_خطّاب که در مدينه بود، امام كاظم(ع) را #اذیت و آزار میداد و هر گاه حضرت را مىديد، به ايشان و على(ع) #دشنام مىداد.
🔺روزى برخى از اصحاب و یاران حضرت به ایشان گفتند:
«اجازه بده تا اين #فاجر را بكُشيم»؛ امّا حضرت به شدّت آنها را از اين كار نهى كرد، نهی ای شدید و حتی برعکس از حال آن شخصی که او را اذیت و آزار میداد پرسيد.
🔺به حضرت گفتند كه آن شخص در اطراف مدينه، مشغول زراعت است. حضرت سوار مَركب شده و به مزرعه او رفت. وقتی وارد شدند، آن شخص خطاب به حضرت فریاد زد: زراعت و محصول ما را لگدمال نكن! (لا توطِئ زَرعَنا!)
🔺حضرت به ميان مزرعه رفته تا آنکه به او رسيد و از مركب، پایین آمد و نزد او نشست و با او به #خوشرويى و #شوخى پرداخت و به او فرمود:
«در اين کشت و زراعت خود، چه قدر هزینه كردهاى؟»
🔺گفت: صد دينار.
حضرت فرمود: «چه مقدار اميد دارى كه از اين زراعت سود نصيبت بشود؟»
او گفت: غيب نمىدانم.
🔺حضرت فرمود: «از تو غیب نخواستم بلکه گفتم بواسطه این زراعت، چه مقدار امید سود داری؟
گفت: اميدم در آن زراعت، 200 دينار است.
🔺حضرت كيسهاى بيرون آورد كه در آن، 300 دينار بود و فرمود:
«سود زراعتت نيز مال خودت باشد و خداوند، به همان مقدار كه اميد دارى، به تو روزى خواهد رساند».
🔺آن شخص برخاسته و پیشانی حضرت را بوسيد و از ايشان خواست تا به خاطر #جسارت و بی ادبی اش او را ببخشد. حضرت به او #لبخند زده و دور شد.
🔺پس از مدتی حضرت وارد مسجد شده و آن شخص نیز آنجا نشسته بود. هنگامى كه چشم او به حضرت افتاد، گفت: اینکه خداوند رسالتهاى خود را در كجا قرار بدهد، از همه داناتر است!
🔺ياران آن شخص، دور او را گرفته و به او گفتند: ماجرای تو چيست؟ پيش از اين، چيز ديگرى مىگفتى و او را دشنام میدادی اما الان از او تعریف میکنی؟
آن شخص به آنها گفت: آنچه الان گفتم را شنيديد؟ همین #درست است.
🔺او سپس شروع به دعوت به #امامت امام كاظم(ع) كرد [یا برای حضرت دعا کرد] که آنگاه بین خودشان جدالی درگرفت و هرکدام برای دیگری استدلال می آورد.
🔺هنگامى كه حضرت به خانهاش بازگشت، به اصحابشان كه خواهان كشتن آن شخص بودند، فرمود:
▫️«كدام #روش بهتر بود؟ آن روشی که شما مىخواستيد يا روشی که من پیاده کردم؟ من با همين روشی كه ديديد و با آن مقدار هزینه، او را #اصلاح كرده و #شرّ او را از خود، بازداشتم».
▫️(قالَ لِجُلَسائِهِ الَّذينَ سَأَلوهُ في قَتلِ العُمَرِيِّ: أيُّما كانَ خَيراً: ما أرَدتُم أم ما أرَدتُ؟! إنَّني أصلَحتُ أمرَهُ بِالمِقدارِ الَّذي عَرَفتُم، وكَفَيتُ بِهِ شَرَّهُ!)
➕مطالعه کامل روایت
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9