آیت الله حق شناس مراقبات محرم(2).mp3
2.59M
#تزکیه
💠 مراقبات محرم
✅ آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۰) #فصل_چهارم (شراره ی نخستین ۵) #با_فرزندان_رسول_خدا_چنین_میکنند؟! دوسال
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۱)
#فصل_چهارم(شراره ی نخستین ۶)
#اندیشهی_ایجاد_دگرگونی
وقتی در سال ۱۳۳۷ به قم رفتم، افکار مربوط به ایجاد دگرگونی اجتماعی در ذهنم موج میزد؛ و چون من در حوزه ی علمیه بودم، لذا طبیعی بود که کار نوسازی حوزه بخش اعظم توجه مرا به خود معطوف میداشت.
من اخیرا در سال ۱۳۷۰ در قم راجع به طرح نوسازی حوزه ی علمیه صحبت کرده ام، که ریشه ی این بحث به آن روزها برمیگردد.
ضمنا دیروز یکی از روحانیون به دیدنم آمد که آن وقتها از اطرافیان آقای بروجردی بود.
بحثی که میان من و او در اوایل مهاجرتم به قم صورت گرفته بود، به خاطرم آمد.
آن زمان در منزل یکی از دوستانمان در قم با وی ملاقات کردم. برادرم سید محمد و صاحب خانه هم بودند.
من در حضور او از نظام حوزه بشدت انتقاد کردم. آن زمان، رهبری حوزه هم با آقای بروجردی بود. بحث، سخت بالا گرفت. او دفاع میکرد و من انتقاد.
بعد از آنکه وی از آنجا رفت، صاحب خانه به خاطر آنکه به خود جرئت دادم مطالبی بگویم که ممکن است به گوش آقای بروجردی برسد، مرا سرزنش کرد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۱ #مذاق_شارع ۱۰ #مفاهیم_همسو 🖋 اگر چه تعداد مفاهیم همسو با مذاق شریعت بسیار است، ولی تفا
#اصول_فقه ۸۲
#مذاق_شارع ۱۱
#حجیت
🖋 مذاق شرع بر سه قسم است:
✅ الف) مواردی که موجب قطع به حکم شرعی می شود.
این گونه موارد، برای مجتهدینی که حجیت قطع را ذاتی می داند، حجیت دارد (مانند شیخ اعظم انصاری و تابعی ایشان، چرا که این دسته از فقها، حجیت را قابل انفکاک از قطع نمی دانند).
بنابراین، مجتهدینی که حجیت قطع را ذاتی نمی دانند، ممکن است اشکال کنند که این گونه نیست که هر قطعی که از هر طریقی حاصل شود (و لو کان من طیر الغراب و جری المیزاب)، حجیت داشته باشد.
✅ ب) مواردی که موجب اطمینان به حکم شرعی می شود.
حجیت این گونه موارد، بستگی دارد به مبنای فقیه در زمینه حجیت اطمینان دارد، که آیا اصلا اطمینان را حجت می داند یا خیر.
و اگر حجت می داند، از چه بابی حجت می داند. اگر از باب تعبد است و دلیل تعبدی بر حجیت مطلق اطمینان دارد، در این صورت بحثی نیست.
ولی اگر اطمینان را از باب سیره عقلائیه حجت می داند، بعید است سیره عقلاء قائم باشد بر عمل به اطمینان در این گونه موارد.
✅ ج) مواردی که موجب ظن به حکم شرعی می شود:
روشن است که هیچ دلیلی بر حجیت این قسم وجود ندارد و اصل در ظنون، عدم حجیت است.
🔆 تبصره: در باب مرجحات باب تزاحم، ممکن است برای ترجیح احد المتزاحمین بر دیگری، صرف حصول ظن و بلکه صرف احتمال اهمیت را کافی بدانیم، حتی اگر این ظن یا احتمال، از طریق مذاق شریعت حاصل شود.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۱) #فصل_چهارم(شراره ی نخستین ۶) #اندیشهی_ایجاد_دگرگونی وقتی در سال ۱۳۳۷
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۲)
#فصل_چهارم (شراره ی نخستین۷)
#خط_مبارزه_وخط_آگاهی_بخشی(بخش اول)
در اینجا باید یکی از مشخصه های مهم نهضت اسلامی ایران را بیان کنم.
این مشخصه عبارت است از وجود دو خط در این نهضت، که تعامل میان این دو خط، تشکیل دهنده ی روند تکاملی حرکت به سمت اسلام در این کشور بوده: نخست، خط مقابله ی دینی با دستگاه حاکم، که برخاسته از عقیده دینی بود.
دوم، خط بیدارگری فکری و ارائه ی برنامه ی اسلامی برای زندگی، با گفتمانی نو. یا به عبارتی دیگر: خط نوسازی اندیشه دینی.
از یک سو، کسانی بودند که خط مقابله با دستگاه حاکم را در پیش گرفتند، ولی از یک اندیشه مترقی اسلامی برخوردار نبودند، بلکه دچار تحجر و جمود فکری بودند.
آنها به انگیزه ی غیرت اسلامی شان یه مقابله با قدرت حاکمه ای برخاسته بودند که حریم مقدسات مسلمانان را مورد اهانت قرار داده بود.
از سوی دیگر، کسانی هم بودند که در خط بیدارگری حرکت میکردند و افکار روشنی در زمینه ی اسلام داشتند؛ میکوشیدند دین را با زبان روز به جامعه عرضه کنند، با کج روی های فکری هم مبارزه میکردند، اما در خط مقابله با قدرت حاکمه حرکت نمیکردند.
در آغاز نهضت امام خمینی (رضوان الله علیه) در سال ۱۳۴۲ با آنکه ایشان خود پیشگام عرصه ی بیدارگری فکری بودند، اما عامل «مقابله»، در نهضت برجستگی داشت.
در اوایل، تمرکز نهضت روی مبارزه با دستگاه حاکمه ی دین ستیز بود. پس از آنکه روحیه ی مقاومت دینی در جامعه محکم و استوار شد و نهضت توانست به سمت ارائه ی نظریه ی اندیشه ی اسلامی به نحو مطلوب پیش برود، متحجران عقب ماندند؛ اما کسانی که بصیرت دینی داشتند و از افکار باز و روشن بهره ای داشتند، در مسیر نهضت ماندند.
سپس، بویژه طی سالهای ۱۳۴۵و ۱۳۴۶ که دشوار ترین سالها برای انقلابیون بود و شاه همه ی گروه های مقاومت سیاسی را قلع و قمع و از میدان بیرون کرده بود، بسیاری از شخصیت های نهضت اسلامی، گرایش به خط دوم (خط روشنگری دینی) را ترجیح دادند.
کسانی بودند که هم در آغاز و هم در پایان زندگی جهادی خود، در میدان مقاومت حضور داشتند، اما در سالهای یاد شده، هم خود را مصرف روشنگری فکری کردند.
شهیدان بزرگوار، مطهری و بهشتی و باهنر از این جمله اند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
# ولایت
💠 اسباب گشایش امور
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۲) #فصل_چهارم (شراره ی نخستین۷) #خط_مبارزه_وخط_آگاهی_بخشی(بخش اول) در این
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۳)
#فصل_چهارم (شراره نخستین ۸)
#خط_مبارزه_وخط_آگاهی_بخشی
در اینجا باید برای ثبت در تاریخ بگویم که من از اندک افراد معدودی بودم که در همه ی لحظات نهضت، هردو خط را باهم آمیختم و به این ویژگی معروف بودم.
در تمام زندگی مبارزاتی خود، همواره هردو خط"مقاومت"و "روشنگری" را باهم ادامه دادم و معتقدم این دو را کاملا باهم در آمیختم.
نهایت سعی من این بود که دین را چنان که خدای متعال خواسته، به عنوان روشی برای رفتار عملی، و برنامه ای برای زندگی، و تغییری مستمر بسوی کمال مطلوب بفهمم و ارائه کنم.
در همه ی کار های فکری و عملی ام، و در سخنرانی ها و درسهایم، روی این خط تمرکز داشتم.
همین گرایش به درک آگاهانه و روشن از اسلام، مرا واداشت تا به کتاب های اسلام گرایان عرب روی بیاورم؛ که این مطلب را در جای خود بیان خواهم کرد.
در کنار این، به هر فعالیتی که میتوانست مردم را علیه قدرت حاکم بسیج کند و به صورت هسته ای برای رهبری مردم به سوی برپایی حکومت اسلامی درآید، دست میزدم.
میان برادرانمان نیز کسانی بودند که این هردو خط را باهم ادامه دادند. آقای هاشمی رفسنجانی یکی از برجسته ترین آنها بود.
یک بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایشان گفتم: در این پانزده سال گذشته، یک روز هم زندگی من بدون مقاومت علیه رژیم نگذشت؛ در این مدت، یک شب هم بدون نگرانی نخوابیدم؛ چون شبهای ما یا در زندان میگذشت یا در تبعیدگاه، و یا در انتظار زندان و تبعید. آقای هاشمی گفت: من هم همینطور.
البته برادرانی که در "خط فکری" بودند، مارا پشتیبانی و یاری میکردند.
شهید مطهری هجده سال از من بزرگتر بود_ یعنی یک نسل از من مسن تر بود_ با این همه، باهن دوستی فوق العاده ای داشتیم.
ایشان همواره میکوشید از جایگاه اجتماعی من حمایت کند و در سخنرانی ها و مجالس خود از من یاد میکرد.
دکتر شریعتی نیز زندگی اسلامی خود خود را در میدان مقاومت آغاز کرد و سپس به روشنگری و آگاهی بخشی روی آورد.
من درباره ی افکار او ملاحظاتی دارم که درجای خود بیان خواهم کرد.
برادرانم، برخی به مبارزه ی سیاسی میپرداختند و برخی نمیپرداختند؛ اما چنان که گفتم، باهم همکاری و تشریک مساعی داشتیم.
فعالیت اسلامی اقتضا میکند که همه ی نیروها با قابلیتها و سلیقه های گوناگون جذب شوند.
مردم در این زمینه باهم متفاوتند.
درحدیث مأثور آمده: لو علم الناس کیف خلق الله تبارک و تعالی هذا الخلق لم یلم احد احدا.
و این با اصل اختیار منافاتی ندارد، بلکه بر وجود اختلاف در طبیعت افراد بشر تاکید دارد.
به عقیده ی من اگر فعالیت آگاهانه ی فکری اسلامی از جنبش و مبارزه جدا شود، خشک و بی روح میشود.
روح مبارزه ی دینی هم اگر از آگاهی و اندیشه عاری گردد، دچار ارتجاع و تحجر میگردد. ترکیب مقاومت با آگاهی بخشی و رشد فکری، خط انقلاب اسلامی را تشکیل میدهد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۲ #مذاق_شارع ۱۱ #حجیت 🖋 مذاق شرع بر سه قسم است: ✅ الف) مواردی که موجب قطع به حکم شرعی م
#اصول_فقه ۸۳
#مقاصد_شریعت ۱
#بیان_مساله ۲
🖋 از یک سو می دانیم که تعالیم دین مبین اسلام، برگرفته از وحی و اراده خداوند متعال است و از سوی دیگر می دانیم که هیچ یک از افعال و اراده های خداوند سبحان، لغو و بیهوده و بی هدف نمی باشد.
✅ از سوی سوم، می دانیم که اسلام، اکمل ادیان و خاتم ادیان است و در نتیجه توانایی پاسخگویی به تمامی نیازهای بشریت تا پایان هستی را خواهد داشت.
🔆 یکی از اندیشه هایی که در قرن معاصر، جانی دوباره یافته است، این است که بسیاری از مسائل مستحدثه فقهی را می توان با توجه به اهداف و مقاصد شارع حکیم، حل و فصل نمود.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۳) #فصل_چهارم (شراره نخستین ۸) #خط_مبارزه_وخط_آگاهی_بخشی در اینجا باید
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۴)
#فصل_پنجم(آتش فشان انقلاب ۱)
#حاج_آقا_روح_الله (بخش اول)
وقتی در مشهد بودم، نام امام خمینی را شنیدم. ایشان آن زمان به "حاج آقا روح الله" معروف بودند و شهرت ایشان در میان طلاب، به خاطر جدیت در تدریس بود. هر طلبه ی جوانی که در درس جدیت کوشایی داشت، مشتاق شرکت در دروس ایشان در حوزه ی قم بود.
پس از آنکه در سال ۱۳۳۷ به قم رفتم، در دروس اصل فقه امام شرکت کردم و این درسها را طی شش سالی که در قم بودم، ادامه دادم.
در دروس فقه امام هم شرکت کردم، ولی در همه ی سالها نه؛ چون به حلقه درس حاج آقا مرتضی حائری پیوستم؛ و این امر نه به علت ترجیح جلسات درس آقای حائری، بلکه به سبب شلوغ نبودن آن بود.
طلاب جلسات درس حاج آقا مرتضی تعدادشان کم بود؛ زیرا با آنکه ایشان از نظر علم و فضل معروف بود، اما روش تدریس وی جذبشان نمیکرد.
همان تعداد اندک همدرسهای من در حلقه ی درس ایشان نیز آن درس را ترک کردند و من به تنهایی ماندم و با ایشان درس را ادامه دادم.
به جز این درس، در مرحله ی"درس خارج" درس دیگری نبود که تنها یک طلبه در آن شرکت داشته باشد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#ولایت
💠 حی علی العزاء.
✅ تکیه سیار حاج محمود کریمی در شب اول محرم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۴) #فصل_پنجم(آتش فشان انقلاب ۱) #حاج_آقا_روح_الله (بخش اول) وقتی در مشهد
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۵)
#فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۲)
#حاج_آقا_روح_الله(بخش دوم)
تا پیش از حرکت امام خمینی در سال ۱۳۴۱، هیچگونه نشانه ای از انقلابی بودن در ایشان دیده نمیشد.
ایشان استادی جدی بود بالباسی مرتب و فوق العاده تمیز.
سربه زیر وارد جلسه ی درس میشد، به هیچ یک از طلاب نگاه نمیکرد، درس خود را باجدیت میداد، به پرسش ها و بحثهای طلاب با دقت و توجه تمام پاسخ میگفت، و بدون انکه توجهی به ایجاد ارتباط با طلاب داشته باشد، به همان شکل بیرون میرفت.
اما در عین حال میان طلاب_اعم از شاگردانش و غیر شاگردانش_ محبوبیت بسیاری داشت.
اکنون که به آن روزها می اندیشم، از سکوتی که این مرد پیش از اعلام نهضت خود داشت، خیلی متعجب میشوم. اعلامیه هایی که پس از آغاز نهضت صادر کرد، نشان میدهد که ایشان همچو آتشفشان خاموشی بوده که یک باره فوران کرده است.
همواره گفته ام: ریاضت سکوت امام، یکی از بزرگترین ریاضتها بوده.
او مصداق کامل انسان مومن بودـ امام خمینی با پدرم دوست بودـ هرگاه قصد سفر به مشهد داشتم، برای خداحافظی نزد ایشان میرفتم و ایشان هم میخواست که سلامش را به پدرم برسانم.
همچنین در بازگشت از مشهد هم نزد ایشان میرفتم و ایشان هم حال پدرم را جویا میشد. برای پرسش برخی مسائل هم خدمت ایشان میرفتم.
وقتی نهضت امام آغاز شد، کاملا برای پیوستن به زیر پرچم ایشان آماده بودم؛ چون همه ی آنچه را که میخواستم، در این نهضت یافتم. به یاد دارم یک سال پس از نهضت امام، از یکی از کوچه های قم میگذشتم که دیدم دومین اعلامیه امام را بر در ورودیه مدرسه حجتیه چسبانده اند.
دراین اعلامیه، امام اسد الله علم را با لحن و زبانی مورد خطاب قرار داده بود که قدرت اسلام و عزت علمای مسلمین در آن موج میزد.
کلمات اعلامیه را باتمام وجود نیوشیدم و خواستم به سجده بیوفتم؛ زیرا بیانگر تمامی احساسات و آرزوهایم بود، و فهمیدم امام تا آخر پای حق می ایستد.
در واقع حوزه ی علمیه قم پس از رحلت آقای بروجردی احساس یتیمی میکرد. در چنین شرایطی بود که امام مانند کوهی راسخ و استوار برخاسته بود و در نهایت شجاعت و قدرت و عظمت، باقدرت حاکمه ی ستمگر سخن میگفت. طبیعی بود که این موضع امام، همه ی احساسات انسان آرمان خواه و آرزومند عزت اسلام و مسلمین را تحت تاثیر خود قرار دهد.
به دنبال بالا گرفتن نهضت و مشارکت فعالانه ام در آن، رفت و آمدم به بیت ایشان افزایش یافت.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
# ولایت
💠 تنها امید علامه جعفری برای قیامت.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۵) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۲) #حاج_آقا_روح_الله(بخش دوم) تا پیش از حرکت
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۶)
#فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۳)
#انقلاب_چگونه_آغاز_شد
حرکت امام، در پاییز سال۱۳۴۱، با اقدام ایشان در محکوم ساختن مصوبه ی دولت مبنی بر تبدیل «سوگند به قرآن» به «سوگند به کتابهای آسمانی»، و مصوباتی از این قبیل_ که هدف آنها تضعیف عظمت اسلام در ایران وتعرض به علمای دین بود_آغاز شد.
دوماه بعد، در برابر سرو صدایی که در کشور برپاشد، دولت از موضع خود در مورد این مصوبه عقب نشینی کرد؛ اما نقشه ی دیگری ریخت.
یک ماه پس از این عقب نشینی، شاه شش لایحه در ارتباط با موصوعاتی مختلف به اسم انقلاب سفید ارائه کرد، که در واقع طرحهایی امریکایی بود. امام این طرح های شاه را نیز محکوم کرد.
شاه همچنین یک رفراندوم برای این لوایح اعلام کرد. امام این رفراندوم راهم محکوم کرد.
هنگامی که این رویارویی شدت و حدت یافت، شاه تصمیم به ستیزه و چالش باامام و همه ی روحانیون گرفت.
او به قم_ خاستگاه و دیار علمای دین_ سفر کرد و به خانه ی روحانیون رفت.
همچنین در میدانی در مرکز شهر، در برابر حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) ایستاد و سخنرانی گستاخانه ای کرد و درحالی که با اشفتگی و پریشانی سخن میگفت روحانیون را مورد تهاجم قرار داد.
بدین ترتیب شاه دست به یک مانور خطرناک زد.
اما امام از ادامه ی راه منصرف نشد. او هر روز یا یک روز درمیان، اعلامیه هایی صادر میکرد که لحن تند و کوبنده ای داشت.
درچنین جوّی همه پرسی انجام شد.
رژیم اعلام کرد شش میلیون نفر در همه پرسی شرکت کردند. همه پرسی در ششم بهمن۱۳۴۱ انجام شد.
در آن روز من و برادرم سید محمد و یک شخص دیگر، به عنوان فرستادگان آقای میلانی به نزد امام، از مشهد به تهران رسیدیم. من با چشم خود دیدم که حتی در مرکز شهر ک شلوغ است، مرکز رآی گیری از مردم خالی بود و جز برخی افراد کسی درآن نبود.
امام پس از همه پرسی موضع خود را تشدید کرد واین اقدام و نتیجه ی آن را به بحث کشید.
در گیرودار این بحران، نشانه های آغازین جدایی میان امام و برخی دیگر از مراجع نیز پدیدار گشت.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۳ #مقاصد_شریعت ۱ #بیان_مساله ۲ 🖋 از یک سو می دانیم که تعالیم دین مبین اسلام، برگرفته از
#اصول_فقه ۸۴
#مقاصد_شریعت ۲
#بیان_مساله ۲
🖋 افعال انسان ها، گاهی هدف مند است و گاهی بی هدف. به افرادی که افعال هدف مند دارند، حکیم گویند.
در بسیاری از موارد، افعال هدف مند انسان ها، در راستای رفع نواقص و تامین نیازی های ایشان است، ولی خداوند متعال، از هر نقص و نیازی مبرا است. بنابراین، حکیمانه بودن افعال الهی، اقتضای ذات و حکمت او است.
✅ ارسال رسل، انزال کتب و تشریع مقررات، فعل خداوند حکیم است و بر اساس مطالب پیش گفته، کاملا هدف مند است و این اهداف، در نصوص دینی، تبیین شده است.
🔆 نصوص دینی اعم از آیات و روایات، گاهی بیان گر احکام شرعی هستند و گاهی بیان گر اهداف و مقاصد شریعت.
تکلیف فقیه در قبال نصوص بیان گر احکام شرعی روشن است زیرا بیش از هزار سال است که فقها به این نصوص پرداخته و از این طریق، احکام شرعی را استخراج می نمایند که خلاصه روند آن عبارت است از:
در موارد وجدان نص، ابتدا سند و دلالت این نصوص را بررسی می نمایند و سپس اگر معارض داشت، بر اساس ضوابط باب تعارض، رفع تعارض می نمایند و اگر معارض نداشت، به افتا می پردازند.
در موارد فقدان نص نیز از طریق اصول عملیه، حکم ظاهری را کشف می نمایند.
✨ سوال اصلی این است که تکلیف فقیه در قبال نصوص بیان گر اهداف و مقاصد شریعت چیست؟
🔅 در فرآیند استنباط احکام شرعی، یا در برآیند آن، نصوص بیان گر اهداف و مقاصد شریعت، چه کارکرد و جایگاهی دارد؟
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۶) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۳) #انقلاب_چگونه_آغاز_شد حرکت امام، در پایی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۷)
#فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۴)
#امسال_عید_نداریم(بخش اول )
حلول سال نو نزدیک شد. ایرانیان بنا بر رسم معهود، میبایستی در آغاز سال نو با شادی و سرور و جامه های نو و دیدوبازدید به استقبال بهار بروند.
اما امام پیشاپیش اعلام کرد ما سوگواریم و امسال عید نداریم.
علت این اعلام، حمله به تظاهرات مسالمت آمیزی بود که در تهران صورت گرفت وگروهی از مومنین _ازجمله آیت الله سید احمد خوانساری، از مراجع وقت ایران_ در آن شرکت کردند.
حضور یک مرجع در تظاهراتی مردمی، امر شگفت انگیزی بود.
شگفت انگیز تر از آن، حمله ی دژخیمان شاه به چنین تظاهرات بود که این مرجع بزرگ در آن شرکت داشت.
آنها به ضرب و جرح تظاهرکنندگان پرداختند؛ حتی خود آقای خوانساری هم صدمه دید.
پس از اعلام عزا، همه ی طلاب جوان علوم دینی، به همان شکل که در مراسم عزا رسم است، لباسهای سیاه پوشیدند. برخی به یک پیراهن سیاه بسنده کردند و برخی هم بیشتر سیاه پوشیدند. به یاد دارم که نزد خیاط رفتم تا برایم پیراهنی سیاه بدوزد.
اول فروردین، مصادف با ۲۴شوال بود، و روز بعد هم سالروز شهادت امام جعفر بن محمدصادق(علیه السلام) بود و معمولا در این روز مراجع دینی قم مجالس روضه برپا میکنند. مجلس حضرت امام در منزل ایشان، و مجلس آقای شریعتمداری در مدرسه ی«حجتیه»بود.
هردو مجلس پیش از ظهر، و مجلس آقای گلپایگانی هم عصر در مدرسه«فیضیه» برپا بود.
رژیم شاه برای انتقام جویی از علمای قم، مخصوصا در چنین روزی نقشه ی خود را طراحی کرد.
گروهی از افراد گارد مخصوص شاه به قم آمدند. نقشه ی آنها این بود که در مجلس عزا که به مناسبت شهادت امام صادق (علیه السلام) برگزار میشد، آشوب برپا کنند و سپس قدرت خود را نشان دهند و طلاب حوزه ی علمیه را به خاک و خون بکشند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#تزکیه
💠 محرم بايد خاصيتش اين باشد كه انسان، تكان بخورد. ایام محرم اگر شرایطش پيش بیايد خيلى اثر می گذارد.
منتهى اگر انسان از افرادى نباشد كه قرآن فرمود « فَمَا اسْتَكانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما يَتَضَرَّعُون». توبه ۷۶
(امّا آنان نه در برابر پروردگارشان تواضع كردند، و نه به درگاهش تضرّع می کنند! )
گاهى خداوند بر اثر غفلت و سياهى دل، تضرع و گريه را از فرد می گیرد. طرف دلش می خواهد گريه كند ولى نمی شود و دل نمی شكند.
در محرم جا دارد كه انسان بيشتر بنشيند و كار كند؛ چه مطالعه در مورد حضرت اباعبد الله (علیه السلام)، چه منبر، چه روضه، چه زيارت، چه توسل. تا حالت تضرع و گریه پیش بيايد. آن وقت تا این حال پیش آمد ديگر نبايد رها كرد. بايد دائم در طول سال نگه داشت.
@nasery_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۷) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۴) #امسال_عید_نداریم(بخش اول ) حلول سال نو ن
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۸)
#فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۵)
#امسال_عید_نداریم (بخش دوم)
میخواستند در مجلس امام مشکل آفرینی کنند. اما روضه در منزل ایشان برقرار برقرار بود و منزل ایشان هم داخل کوچه های تنگ و پیچ در پیچ قرار داشت؛ لذا نقشه آنها در آنجا نمیتوانست موفق شود.
علاوه بر این، یکی از معممین برخاست و باصدای بلند این نقشه را اعلام و آنان را تهدید کرد وفرصت را از دست توطئه گران گرفت. خواستند این مشکل را در مجلس آقای شریعتمداری ایجاد کنند. ولی یکی از «جاهل مسلک ها» که معروف به طرف داری از آقای شریعتمداری، متوجه موضوع وبرخاسته و خطاب به حاضران گفت: هرکه بخواهد در این مجلس بیافریند، کمرش را میشکنم.
البته آنها در مدرسه ی فیضیه موفق شدند.
مجلس سوگواری مدرسه فیضیه را به فاجعه ای بزرگ تبدیل کردند، که لکه ی ننگ همیشگی برپیشانی رژیم شاه گذاشت. دژخیمان، به طلاب حمله کردندو آنهارا کتک زدند؛ برخی را کشتند، و برخی را از پشت بام به حیاط مدرسه پرتاب کردند. اندک اثات ناچیز آنها را از حجره ها بیرون ریختند و به آتش کشیدند. چه ها که نکردند، که شرح آن به درازا میکشد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۴ #مقاصد_شریعت ۲ #بیان_مساله ۲ 🖋 افعال انسان ها، گاهی هدف مند است و گاهی بی هدف. به افرا
#اصول_فقه ۸۵
#مقاصد_شریعت ۳
#بیان_مساله ۳
🖋 تحقیق در این مساله، صرفا اختصاص به علم فقه ندارد، بلکه در تمامی علوم اسلامی که با نصوص دینی سر و کار دارد، مطرح است؛ زیرا تکلیف هر پژوهشگری در مقابل نصوص بیان گر اهداف و مقاصد شریعت، باید روشن و واضح باشد تا دریافت های او از سایر نصوص و تولیدات علمی وی، از اعتبار کافی برخوردار شود.
✅ به عنوان مثال، محققی که در علم اخلاق، مطالعه و تحقیق می نماید، قبل از بیان و استنتاج گزاره های اخلاقی، باید از جایگاه نصوص بیان گر مقاصد شریعت، در روند استنتاج این گزاره ها، آگاه باشد، زیرا در غیر این صورت، ممکن است به بیراهه رود و در استخراج دقیق نظام اخلاقی دین مبین اسلام، دچار اشتباه شود و به تبع، در استنباط سلول ها و گزاره های این نظام نیز، به اشتباه افتد.
🔆 همین روند با همین توضیح، در سایر علوم اسلامی نیز مطرح است، زیرا چه در روند استنباط گزاره های جزئی هر کدام از این علوم و چه در روند استخراج نظام کلی حاکم بر آن علم، باید از قبل، تکلیف پژوهشگر با مقاصد کلی شارع حکیم و نصوص بیان گر مقاصد شریعت، روشن شده باشد تا در تمام این مراحل و قدم به قدم، از انطباق تک تک اجرای آن علم با اهداف و مقاصد کلی شارع حکیم، اطمینان حاصل نماید.
✨ نتیجه آن است که پژوهش در علوم روان شناسی اسلامی، کلام اسلامی، اخلاق اسلامی، سیاست اسلامی، تاریخ اسلامی، اقتصاد اسلامی و ... و ترسیم نظامات حاکم بر این علوم، بدون تعیین تکلیف مقاصد شریعت، امکان پذیر نیست.
🔅البته تحقیق در هر کدام از این علوم، مجال و نوشتار جداگانه ای می طلبد و این مختصر بر آن است تا این مساله را در علم فقه بررسی نماید تا تکلیف فقیه در قبال نصوص بیان گر مقاصد شریعت، روشن گردد؛ و البته واضح است که این کار، راه را برای تعیین تکلیف جایگاه این نصوص در دیگر علوم نیز بسیار هموار و آسان می نماید.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۸) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۵) #امسال_عید_نداریم (بخش دوم) میخواستند در
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۹)
#فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۶)
#نقشهی_امام_برای_ماه_محرم(بخش اول)
به دنبال حادثه ی فیضیه، امام غوغا وشور و هیجانی به پا کرد. برای افشای اقداماتی که رژیم در مدرسه ی فیضیه مرتکب شده بود، و نیز آگاه سازی مردم نسبت به نقشه ی رژیم برای سرکوب علمای دین، پیروان امام تلاشهای خود را گسترده تر کردند.
سپس امام برای ماه محرم برنامه ریزی کرد. در این ماه، حوزه ی علمیه از طریق مجالس عزای امام حسین(علیه السلام) وخ منبر های وعظ و ارشادی که به صورت مردمی و گسترده برپا میگردد، برای ارتباط با توده های مردم همه ی شهرها و روستاها فعال میشود.
برنامه ی امام بدین ترتیب بود که از روز هفتم محرم، خطبا بر بالای منبر کارهای رژیم را افشا کنند، و هیئت های عزاداری مردمی هم از تاسوعا این کار را انجام دهند. برنامه به اطلاع علما و مراجع رسید.
من هم از جمله ی کسانی بودم که برنامه را ابلاغ میکردند.
امام مرا به مشهد فرستاد تا آقای میلانی و آقای قمی را از تصمیم ایشان مطلع کنم.
بعد در آغاز محرم رهسپار بیرجند شدم تا طبق برنامه ی امام، در آنجا دست به افشاگری علیه رژیم شاه بزنم. در آنجا اتفاقاتی افتاد که در خلال صحبت از نخستین زندانم از آنها یاد خواهم کرد.
نقشه ی امام برای برانگیختن احساسات توده های مردم با موفقیت رو به رو شد و مجالس روضه به صورت آتشفشان هایی انفجار آمیز علیه ستم و ستمگران، اعم از شاه و اعوان و انصارش درآمد.
در این جو سرشار از خشم و ناخشنودی علیه قدرت حاکمه، و لبریز از احساسات اسلامی و انقلابی، اعلام شد که امام روز عاشورا منبر خواهد رفت. دلها همه متوجه قم شد تا ببینند امام چه خواهد گفت. روز موعود، امام سخنرانی تاریخی شگفت آور خود را ایراد کرد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از ﷽ فاتح قلب ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بیانات
🎥 نقل یک رویای صادقه از امام حسین علیه السلام در بحبوحه جنگ با داعش
✍️راوی: شهید حاج قاسم سلیمانی
@soleymani_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۹) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۶) #نقشهی_امام_برای_ماه_محرم(بخش اول) به دن
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۵۰)
#فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۷)
#نقشهی_امام_برای_ماه_محرم(بخش دوم)
به گمان هیچ کس خطور نمیکرد امام با این لحن تند و صریح_ که طی آن تمامی مرزها وقید و بندها را کنار گذاشت_سخن بگوید.
ازجمله در این سخنرانی فرمود: «... اسرائیل به دست مزدوران رسوای خود مدرسه ی فیضیه را سرکوب کرد.
این اسرائیل است که ما و مردم ما را نابود کرده و میخواهد بر اقتصاد ما سلطه بیابد، کشاورزی و بازرگانی مارا از میان ببرد... ای شاه! من تورا نصیحت میکنم. از این کار ها دست بردار...
امیدوام روزی نرسد که ناگریز شوی از ایران بروی، ومردم بخاطر رفتن تو خدا را شکر کنند!... با سرنوشت ملت بازی نکن... در برابر روحانیت نایست... تورا نصیحت میکنم... ۴۵سال از عمرت گذشته. نصیحت را بشنو، و به آخروعاقبت کارت بیندیش.
از آنها که پیش از تو بودند عبرت بگیر. از پدرت عبرت بگیر، نصیحت روحانیت را گوش کن... آیا روحانیون مرتجعند؟ آیا اسلام ارتجاعی است؟ آیا این ارتجاع سیاه است؟ آیا تو انقلاب سفید کرده ای؟ کدام انقلاب سفید؟ چرا دروغ میگویی؟ چرا مردم رافریب میدهی؟ قسم به خدا که اسرائیل سودی به تو نمیرساند.
قرآن به درد تو میخورد. امروز مطلع شدم ساواک گروهی از وعاظ را دستگیر کرده و از آنان تعهد گرفته که معترض شاه و اسرائیل نشوند و نگویند دین در خطر است! ...شاه و اسرائیل چه رابطه ای با هم دارند؟ آیا از نظر ساواک شاه یهودی است...؟!»
عصر روز عاشورای ۱۳۸۳، مصادف با سیزدهم خرداد ۱۴۴۲ امام به صورت محرمانه بازداشت و به تهران منتقل شد. به محض انتشار خبر، قیام پانزده خرداد به وقوع پیوست و کشتار وحشتناک معروف آن رخ داد.
در آغاز، محل بازداشت امام باشگاه افسران تهران بود، که چند روزی را در آنجا گذراندند. سپس ایشان را به سلولی بسیار کوچک منتقل کردند، آنقدر کوچک که امام قادر نبود نماز را در آنجا ایستاده بخواند.
امام در آنجا دو شب ماند و بعدا به زندان دیگری انتقال یافت و دو ماه در آنجا بود. سپس یک باره ایشان را آزاد کردند و به مدت یک روز و نیم آزاد ماند که طی آن در خانه ای در تهران اقامت گزید.
وقتی مردم خبر آزادی ایشان را شنیدند و از محل اقامت ایشان آگاه شدند، گروه گروه و تک تک به سوی آن خانه شتافتند، چنان که همه ی خیابانها و کوچه های منطقه پر از جمعیت شد.
رژیم احساس خطر کرد. لذا امام را به یک محل اقامت اجباری در منطقه ی قیطریه در شمال تهران منتقل کردند که حدود هشت ماه دو آنجا ماند. در اوایل سال ۱۳۴۳ آزاد شد و به قم بازگشت.
ایشان تا آبان آن سال آزاد ماند و سپس به ترکیه تبعید شد.
نخستین زندان من هم زمان با دستگیری امام و قیام پانزدهم خرداد بود، و دومین زندان و دومین زندان من با حضور امام در قیطریه هم زمانی داشت.
من پس از از آزادی در آنجا به دیدار ایشان رفتم، که در جای خود از آن یاد خواهم کرد.
خبر آزادی یک روز و نیمه ی امام هنگامی به ما رسید که با گروهی از دوستان شاعر در یکی از ییلاقات مشهد به نام «اخلمد» بودیم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
13990602_39468_1281k.mp3
13.13M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با جلسهی هیئت دولت
۹۹/۶/۲
☑️ @Khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۵۰) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۷) #نقشهی_امام_برای_ماه_محرم(بخش دوم) به گم
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۵۱)
#فصل_ششم( سایه خورشید ۱)
#روزهای_نخست_نهضت(بخش اول)
پس از قیام امام قم با فعالیتها و تحرکات متوالی به خروش آمد؛ ولی این فهالیتها بر محور سازمان و تشکیلات نبود. همه اسلام گرایان، هریک مطابق سلیقه ی خود عمل میکردند. هیچ کس_حتی امام_ به سازماندهی این فهالیتها نمی اندیشید.
من الان طلابی را که فعالییتهای مختلفی داشتند، با اسامی آنها به یاد دارم. یک گروه مشغول توزیع اعلامیه های امام بودند. گروهی اعلامیه هارا با دستگاه مخصوص پلی کپی میکردند. گروهی با امام تماس میگرفتند و در امور مختلف به ایشان مشاوره میدادند و نظرات و پیشنهادات خود را بیان میکردند.
برخی از آنها امام را در جریان رخداد های سیاسی، اجتماعی و نظامی قرار میدادند.
برخی هم به عنوان حلقه ی وصل میان امام و علما بودند. و برخی که کاری پیدا نمیکردند، در منزل امام ارام و قرار میافتند.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۵ #مقاصد_شریعت ۳ #بیان_مساله ۳ 🖋 تحقیق در این مساله، صرفا اختصاص به علم فقه ندارد، بلکه
#اصول_فقه ۸۶
#مقاصد_شریعت ۴
#بیان_مساله ۴
🖋 در رابطه با اهداف و مقاصد شارع حکیم، چهار حیطه قابل بحث و بررسی است:
1. اهداف و مقاصد دین
2. اهداف و مقاصد فقه
3. اهداف و مقاصد برخی ابواب یا طائفه ای از احکام فقهی
4. اهداف و مقاصد یک حکم فقهی.
✅ قسم اول را در فلسفه دین مورد تبیین و تحقیق قرار می دهند و روشن است که پاسخ های مربوط به آن، در فلسفه فقه، بی تاثیر نخواهد بود؛ چرا که که اهداف شارع حکیم از فقه، همسو با اهداف او از دین است و این دو به هیچ وجه نمی توانند ناسازگار باشند.
🔆 قسم دوم در حقیقت، محل نزاع اصلی این تحقیق است و پاسخگویی به آن، ارتباط مستقیم با نتیجه این بحث خواهد داشت.
✨ قسم سوم نیز مانند قسم دوم، ارتباط مستقیم با نتیجه این تحقیق دارد، اگر چه ثمره آن، محدود به همان ابواب فقهی یا طوائف خاص از احکام است و ثمره گسترده قسم پیشین را نخواهد داشت.
تذکر این نکته نیز ضروری است که اهداف و مقاصد ابواب فقهی نیز باید همسو با اهداف و مقاصد فقه باشد، چنان چه مقاصد فقه نیز همسو با مقاصد دین است.
🔅 قسم چهارم، همان مبحثی است که در کتبی مانند علل الشرائع شیخ صدوق (رضوان الله تعالی علیه) و ...، مطرح شده است که از موضوع این تحقیق، خارج است و در اصطلاح به آن، «ملاکات احکام» یا «علل الشرایع» می گویند.
روشن است که ملاک هر حکمی نیز باید همسو با اهداف و مقاصد باب فقهی باشد که در آن واقع شده است، چنان چه مقاصد ابواب نیز همسو با مقاصد فقه است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۵۱) #فصل_ششم( سایه خورشید ۱) #روزهای_نخست_نهضت(بخش اول) پس از قیام امام قم
#کتاب1(خون دلی ک لعل شد ٥٢)
#فصل_ششم(سایه خورشید ۲)
#روزهای_نخست_نهضت (بخش دوم)
لذا اتاقهای منزل امام پر بود از طلاب، حتی اگر امام نیز در میانشان حضور نداشت.
طلاب پیرامون امور مختلف علمی و سیاسی به بحث و گفت و گو با هم میپرداختند و گاهی حاج آقا مصطفی فرزند امام نیز در بحثشان شرکت میکرد. افراد غیر طلبه هم در اوقات نماز به خانه ی امام می آمدند تا باایشان نماز بخوانند، و در مجلس روضه ی امام حسین(علیه السلام)در خانه ی ایشان نیز شرکت میکردند.
بیوت سایر مراجعی که در نخضت شرکت داشتند_مانند بیت آقای گلپایگانی، آقای مرعشی نجفی و آقای شریعتمداری_ نیز همین گونه بود؛ اما محور و شخصیت برجسته وجدی این میدان، شخص امام بود. ایشان تنها متکی به خود بود و به هیچکس اتکا نداشت؛ حال آنکه دیگران متکی به ایشان بودند.
من متصدی وظایف و ماموریتهای بسیاری بودم؛ ازجمله:
_تکثیر اعلامیه های امام، باهمراهی تعدادی از دوستان در منزل آقا سید جعفر شبیری، و سپس تحویل آنها به گروه دیگری از دوستان برای توزیع.
_ تکثیر اعلامیه هایی که از سوی افراد و شخصیتهای سیاسی منتشر میشد. هر اعلامیه ای که به دست ما میرسید و برای انتشار مناسب بود، تکثیر و توزیع میکردیم.
_ نوشتن اعلامیه هایی با امضاهایی که جنبه کلی داشت؛ مانند «گروهی از علما» یا «گروهی از طلاب». چون این اعلامیه ها امضاکنندگان مشخصی نداشت، از لحن شدید و تندی برخوردار بود.
_مشاوره دادن به امام در مسائل مختلف. یکی از مواردی که اکنون در این زمینه به یاد می آورم، این بود که به اتفاق برادرم سید محمد و شیخ علی حیدری(یکی از شهدای حزب جمهوری اسلامی) و شیخ حسن ابراهیمی دینانی(دکتر و استاد فلسفه در حال حاضر) به بیت امام رفتیم و به ایشان پیشنهاد دادیم که اعلامیه های مناسبی برای توزیع در موسم حج صادر کنند.
به یاد دارم که امام از این ابتکار عمل ما ابراز خوشحالی کردند و گفتند: من آن را آماده کردم.
_گاهی نقش رابط میان امام و دیگر علما را ایفا میکردم. از جمله، امام یک بار مرا نزد آقایان میلانی و قمی در مشهد فرستادند تا یک پیام شفاهی متضمن سه مطلب مهم را به آنها برسانم؛ هم مطالب مشترک میان آنها و بقیه علما، و هم مطلب مخصوص خود آنها. پیام مشترک، حاوی این مطلب بود که اسرائیل بر همه ی امور دولت ایران و تمامی مقدرات کشور سلطه یافته و در جهت نابودی دین و علمای ایران و تلاش میکند. مطلب مخصوص به آن دو نیز این بود که لازم است همه ی وعاظ از روز هفتم محرم به افشاگری علیه رژیم و جنایات آن در مدرسه ی فیضیه بپردازند و هیئت های عزاداری هم از روز تاسوعا افشاگری را آغاز کنند.
_ با حاج آقا مصطفی خمینی دوستی صمیمانه ای داشتم. او هم از جایگاه ما در نزد امام و نقش ما در نهضت اسلامب آگاه بود. وجود این رابطه، در تسهیل تحرکات ما در نهضت موثر بود.
به خاطر دارم که آقای هاشمی رفسنجانی مامور گردآوری اخبار بود. امام به او دویست تومان داده بودند و او با آن پول یک رادیو بزرگ برای گوش کردن اخبار و مطلع ساختن امام از آن خریده بود؛ که این رادیو شاید حالا هم موجود باشد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
به تو از دور سلام .mp3
5.66M
#ولایت
#هیات_مجازی
💠 به تو از دور سلام...
✅ محمد حسین پویانفر.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945