eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
43 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» معمولاً «لا» در آیات فوق را «لا زائده» دانسته اند، اما احتمال دیگری وجود دارد و آن این که «لا زائده» نباشد بلکه برای نفی باشد. در این صورت معنای آیه چنین می شود: «وقتی شما مکه هستی من به آن قسم نمیخورم بلکه به خود شما قسم میخورم». ✔️ یعنی: شرف المکان بالمکین! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5888702249340766804.mp3
8.43M
✳️ ☑️ (15) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، باب مواليد الأئمة(۱) 🔸 باب: وضعيت ائمه (عليهم السلام) در هنگام تولد 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_5888702249340766805.mp3
8.17M
✳️ ☑️ (16) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، باب مواليد الأئمة(۲) 🔸 باب: وضعيت ائمه (عليهم السلام) در هنگام تولد 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_5888702249340766808.mp3
7.31M
✳️ ☑️ (17) 🔹 اصول کافی، كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، بَابُ خَلْقِ أَبْدَانِ الائِمَّةِ وَأَرْوَاحِهِمْ وَقُلُوبِهِمْ (عَلَيْهم السَّلام 🔸 باب: خلق بدن های ائمه (عليهم السلام) و ارواح و قلوب آنان + بحثی پیرامون حائر حسینی و وجه تسمیه آن + معنای لعن الله قاطع السدرة چیست؟! 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ خمس ارباح مکاسب 🔹 «محَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْأَشْعَرِيِّ قَالَ كَتَب بَعْضُ أَصْحَابِنَا إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع- أَخْبِرْنِي عَنِ الْخُمُسِ أَ عَلَى جَمِيعِ مَا يَسْتَفِيدُ الرَّجُلُ مِنْ قَلِيلٍ وَ كَثِيرٍ مِنْ جَمِيعِ الضُّرُوبِ وَ عَلَى الصُّنَّاعِ وَ كَيْفَ ذَلِكَ فَكَتَبَ بِخَطِّهِ الْخُمُسُ بَعْدَ الْمَئُونَةِ» ✔️ اغلب روایات خمس ارباح مکاسب از علی بن مهزیار نقل شده است. @Nardebane_feghahat
✳️ "تفسیر تسنیم" 🔸 امشب قصد دارم مطالبی را پیرامون بنویسم . 🔹 شنیدم که آیت الله گفته اند تسنیم تکمله هست . بله همین طور است . مطالب تفسیر المیزان ، در تفسیر تسنیم مفصل و مبسوط بحث شده است . به عنوان مثال چند سطر بیشتر ننوشته اند اما آیت الله جوادی بیش از 70 صفحه در تسنیم درباره ی حروف مقطعه قلم زده اند . 🔸 هر چند که در شیوه تفسیر قرآن به قرآن اختلاف نظر وجود دارد ، لکن از دوستان عزیزم تقاضا دارم که اگر حوصله خواندن تفسیر تسنیم را ندارید لااقل مقدمه این تفسیر که حدودا ۴۰۰ صفحه است را مطالعه نمایند . ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✅ پیرامون نقش حروف مقطعه در قرآن تحقیقی داشتم. نظریات متفاوت بود. مثلاً در مورد «الم» که در ابتدای سوره بقره آمده، اقوال مختلفی مطرح شده بود. 1⃣ برخی گفته بودند: « الم: محلاً مرفوع، خبر برای مبتدای محذوف. 2⃣ عده ای معتقد بودند مبتدا می باشد و خبر آن: «ذلك الکتاب». 3⃣ جماعتی نوشته بودند: «الم: منصوب به فعل اُتْلُ محذوف. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۰) 🔸 از روایات به دست می آید که هزینه حج در عصر معصومین حدود ۲۰ دینار تا ۲۵ دینار بوده است. بالفرض که در آن زمان از کسی ۲۰۰ دینار بگیرند برای سفر حج بگیرند، آیا رفتن به حج بر او واجب است؟ ✅ خیر؛ زیرا «لا ضرر» مانع میشود، بدین معنا که وجوب دیگر فوری نیست. بلکه صبر کند تا در سال های دیگر با هزینه عادی بتواند به حج برود، و اگر نتوانست، نائب بفرستد. 🔸 دوباره شاید شخصی اشکال نماید که خب اگر فلانی میلیاردر باشد و بتواند با آن هزینه زیاد برود، آیا حج بر او واجب است؟ ✅ باز هم پاسخ منفی است؛ زیرا گفته اند: «لا ضرر» و نه «لا مضر»! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
باب التسلیم و فضل المسلمین.mp3
8.67M
✳️ ☑️ (18) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، باب التسليم و فضل المسلِّمين 🔸 باب: تسلیم شدن در برابر فرمایشات معصومین (علیهم السلام) + «کُلِیْب تسلیم» چه شخصیتی بود؟ + فرق مرتبه رضا با مرتبه تسلیم + در کدام آیه قرآن امیرالمؤمنین (علیه السلام) مورد خطاب قرار گرفته است؟ 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✔️ مجلس درس آقای سید محمد باقر سیستانی در نجف اشرف @Nardebane_feghahat
🔹 «ترجمه» مصدر رباعی مجرد بر وزن «فَعْلَلَة» می باشد؛ تَرْجَمَ یُتَرْجِمُ تَرْجَمَةً. مانند: دَحْرَجَ یُدَحْرِجُ دَحْرَجَةً. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد رضا سیستانی: 🔸 طلاب حوزه، اگر برای رسیدن به درجه اجتهاد برنامه ریزی می کنند، نباید به دروس متداول حوزه اکتفا کنند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله (حفظه الله): 🔹 در حال نزع (لحظات آخر عمر) بود. دمِ جان دادن فرمود: شیخ مرتضی انصاری را بیاورید. در حرم به شیخ گفتند: صاحب جواهر سراغ تو را گرفته است. شیخ آمد و صاحب جواهر به ایشان گفت: کجا بودی؟! .گفت: در حرم برای شفای شما دعا می کردم. صاحب جواهر فرمود: من رفتم و این امّت را به تو سپردم. بعد از وفات صاحب جواهر، مردم به شیخ رجوع کردند. شش ماه گذشت؛ اما رساله ای برای مقلدین ندادند. علتش را از ایشان پرسیدند. شیخ انصاری فرمودند: در زمانی که مباحثه می کردم کسی که به نام سعید العلماء در بابل از من أقوی بود، با احراز اقوائیت او، رساله دادن را جایز نمی دانم. رجوع کردند به سعید العلماء در بابل. وی گفت: سلام مرا به شیخ برسانید و به او بگویید: استصحاب شما ساقط است. وجه سقوط آن، این است که آن زمان من أقوی بودم، اما حالا شما اقوی هستید! قاصد بازگشت به شیخ پیغام سعید العلماء را رساند. این شد که شیخ رساله ای نوشتند و در حاشیه این رساله مکتوب فرمودند: در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عمل به رساله من از باب أکل میته و اضطرار مانعی ندارد. این علم و این زهد و این دیروز و این امروز! @Nardebane_feghahat
✳️ نوشتاری پیرامون آیه «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ...» (سوره حج آیه۴۰) 1⃣ ترجمه: اگر خدا دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعه‌ها و دیرها و کِنِشْت‌ها و مساجد همه خراب و ویران شود. 2⃣ صوامع: جمع صومعه است به معنای دیر راهبان مسیحی که آن را در صحراها مى‏‌ساختند و در آن به شکل گوشه گیرانه عبادت مى‏‌ نمودند. 2⃣ «بِیَع» جمع بیعة به معنای معبد مسیحیان است. مانند صیغ که جمع صیغه است و شیع که جمع شیعه است. 3⃣ گفته: «بيع» معابد نصارى است در شهرها، و «صوامع» معبد آنهاست در صحراها. 4⃣ صلوات: ج صلاة است به معنای کِنِشْت ها. کنشت همان معابد يهود است. ✔️ حافظ شیرازی سروده است: عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت 5⃣ «صلوات» در این آیه، به تعبیر زمخشری تعریبِ «صَلوسا» می باشد. 6⃣ دیدم آیت الله در درس تفسیر خود به مطلبی اشاره کرده اند و آن این که: ❓ چطور صومعه و بيعه و مركز عبادي يهود بر مسجد مسلمانها مقدّم ذکر شده است؟ 🔸 گفته اند براي رعايت تقدّم زماني است كه خب آنها قبل از اسلام بودند. یا هم گفته اند شروع از ضعيف است به قوي نظير آنچه در سورهٴ مباركهٴ «فاطر» آيه 32 از ضعيف به قوي آمده: ﴿ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا﴾ بندگان ما چند گروه‌اند ﴿فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ﴾ از آنها بالاتر ﴿وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ﴾ از آنها بالاتر ﴿وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ﴾ كه بر امام تأويل شده است پس ترتيب گاهي به لحاظ تقدّم زماني است گاهي براي اينكه از پايين به بالا مي‌روند از ضعيف به قوي مي‌روند. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✅ دوست بزرگواری از اعضاء کانال، نسبت به متن فوق که از آیت الله جوادی آملی آورده بودم، اشکالی را مطرح نمودند که قابل استفاده بود؛ و آن این که: 🔸 توجیه اول، متناسب با تقدم زمانی یهود بر اسلام است اما با تقدم یهود بر نصاری سازگار نیست؛ زیرا در ابتدا معبد نصاری ذکر شده و سپس نام معبد یهود آمده است، درحالی که یهودیان قبل از نصاری وجود اند. 🔹 اما در توجیه دوم که گفته بودند ترتیب از ضعیف به قوی است: اگر مراد از قوت و ضعف، نسخ دین قبل هست باز با تقدم معبد نصاری بر معبد یهود سازگار نیست؛ چون باید اول منسوخ و ضعیف یعنی یهود بیاید و سپس ناسخ و قوی یعنی نصاری! در حالی که در آیه بالعکس است. ✍ ارسالی از یکی از اعضای کانال @Nardebane_feghahat
تدریس بحار الانوار - کتاب الصلاه باب ششم : ۱۱ جلسه رضا حسینی با بیان نکات فقهی، اصولی، رجالی، و ادبیاتی (صوت ها قبلا در کانال قرار داده شده است) @Nardebane_Feghahat
🔸 اسم فاعل اگر مصغّر بشود، بنابر قول مشهور، عمل نمى‏ كند. @Nardebane_feghahat
✅ بزرگوارِ دیگری از اعضای کانال درصدد تبیینِ سخنِ آیت الله جوادی آملی برآمدند و متن زیر را ارسال نمودند: 🔹 در مورد توجیه دوم ایشان، این احتمال وجود دارد که مراد از قوّت، قوّت از حیث تاثیرگذاری در مناسبات اجتماعیِ زمان نبي اکرم (صلی الله علیه و آله) باشد که بنا بر شواهد تاریخی و قرآنی، یهود أقوی از مسیحیت بوده است. 🔸 لذا این اشکال به کلام آیت الله جوادی وارد نیست زیرا ایشان مطلقاً فرموده اند: «از ضعیف به قوی» و وجه قوت و ضعف را نفرموده اند. 🔹 شاهد بر این مطلب این است که: نقش اصلی در با مسلمین و اتحاد با مشرکین را یهود داشتند و از این حیث قدرت بیشتری داشتند نسبت به مسیحیت. (یهودیان بني نضیر، بنی قُریظه و بنی قینقاع...) 🔹 از طرفی یهود در تحریف وقایع و هم اقوي از مسیحیت بود. «و من الذين یحرفون الکلم عن مواضعه» (نساء 46) ✍ ارسالی از یکی از اعضای کانال @Nardebane_feghahat
✅ "بداء" عقیده شیعه 🔸 عن أبي عبداللّه(عليه السلام) أنه قال فی قول اللّه عزوجل: «و قالت اليهود يد اللّه مغلولة» (سوره مائده آیه 64) : لم يعنوا أنه هكذا ، و لكنهم قالوا : قد فرغ من الأمر فلا يزيد و لا ينقص . فقال اللّه جلّ جلاله تكذيبا لقولهم: «غلت أيديهم و لعنوا بما قالوا بل يداه مبسوطتان ينفق كيف يشاء»(سوره مائده آیه 64) ألم تسمع اللّه عزوجل يقول: «يمحو اللّه ما يشاء و يثبت و عنده أم الكتاب»؟ (سوره رعد آیه 39) 📚بحارالأنوار ج4 ص 104 @Nardebane_feghahat
✳️ مقايسة الكفاية بالرسائل ✔️ يقول سماحة آية الله السيد موسى الشبيري الزنجاني دام ظله: 🔹 في نظري أن فهم «الرسائل» أصعب من فهم «الكفاية»، وقد كنت في بعض الأحيان أدرّس الكفاية بلا تحضير مسبق، ولكن الرسائل لا أدرّسها إلا مع المطالعة وبذل الجهد في التحضير. 📚 جرعه ای از دريا ٣ /٢٨٦. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) 🔸 علي بن جعفر از برادر بزرگوارش موسي بن جعفر (علیه السلام) حکم خوردن صدف را سؤال کرد که آيا خوردن گوشت صدف حلال است؟ امام (علیه السلام) فرمود: «لا يحل أکله» خوردن آن حرام است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) 🔸 حرمت صدف، از روایت فوق به دست می آید. همچنین معيار دیگری وجود دارد و آن اینکه حيوانات دريايي اگر داراي پولک باشند، حلال هستند و در غیر این صورت حرام است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ❓ آيا خوردن محتويات صدف دريايى حلال است؟ ✅ پاسخ رهبر معظم انقلاب: حلال نيست. @Nardebane_feghahat
✅ تسمیع 🔷 به گفتن « » بعد از  و در حالت ایستاده گفته می شود و گفتن آن مستحب است. 🔸 مستحب است در نماز آیات پس از رکوع پنجم و دهم و در باقى رکوعها فقط گفته شود. 📚 مستند الشیعة ج۶ ، ص۲۵۳-۲۵۴ @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله محمد جواد  ۱۲ آذر ۱۳۸۸ 🔶 بررسی ملاک‌های و بودن آیات قرآن: 1⃣ نظریه اول این است که این تقسیم بندی از حیث است؛ آنچه که در مکّه و نواحی آن مثل منی و عرفات نازل شده باشد، مکّی است و آنچه در مدینه و حوالی آن نازل شده، مدنی است؛ «ما نزّلت بمکّة و ضواحیها فهی مکّیة و ما نزّلت بمدینة و ضواحیها فهی مدنیّة». 2⃣ نظریّه دوم ـ که مشهور بین مفسّرین همین قول استـ تقسیم از حیث است؛ گفته‌اند المکّی ما نزّل قبل الهجرة ـ آیات مکّی آن است که قبل از هجرت نازل شده باشدـ و إن کان بالمدینة ـ هرچند در مدینه باشد؛ اما چون قبل از امر به هجرت نازل شده، مکّی است. 3⃣ نظریه سوّم این است که باید دید آیه چه کسانی هستند (ملاک خطابی)؛ اگر مخاطبین به عنوان «یا أیّها الناس» است، آیات مکّی خواهد بود و اگر مخاطب «یا أیّها الذین آمنوا» است، این آیات مدنی می‌شوند. این نظر را هم نقل کرده است و هم آن را پذیرفته است. 4⃣(نظریه چهارم) عده ای از حیث تقسیم کرده‌اند (ملاک )؛ گفته‌اند: کلّ سورة ذکرت فیه الحدود و الفرائض فهی مدنیّة و کلّ ما کان فیه ذکر القرون الماضیة فهی مکّیة؛ هرچه که راجع به حدود و فرائض است، مدنی است. 🔹البته ناگفته نماند که ملاک خطابی موارد نقض فراوان دارد. @Nardebane_feghahat