♦️کانال سیاست و دیانت ♦️
این کانال به
نظریه و عملکرد🔹 سیاسی🔹 اجتماعی 🔹اقتصادی 🔹
علمای شیعه در تاریخ معاصر میپردازد.
همچنین در این کانال به شبهات نظری در مباحث مربوط به
🔸نسبت دین و سیاست
🔸نظام سیاسی اسلام
🔸اندیشه ولایت فقیه
🔸شبهات تاریخی پیرامون عملکرد سیاسی - اجتماعی علمای شیعه
در تاریخ معاصر پاسخ داده میشود.
@aboutalebi57
💠پیشینه تاریخی ولایت فقیه💠
🔶شاه طهماسب صفوی بنابر نقلی که مرحوم سید نعمت الله جزایری در مقدمه کتاب شرح عوالی اللئالی دارد، خطاب به محقق کرکی گفت:
تو شایستهتری برای حکومت چون تو نائب امام زمان (عج) هستی و من کارگزار تو هستم و دستورات تو را اجرا میکنم. (جزایری، شرح عوالی الئالی)
🔶وی همچنین در حکمي که براي محقق کرکي صادر کرد، ضمن اشاره به محتواي روايت مقبوله عمر بن حنظله مينويسد:
واضح است که مخالفت حکم مجتهدين که حافظان شرع سيد المرسليناند با شرک در يک درجه است ؛ پس هرکه مخالفت با حکم خاتم المجتهدين، وارث علوم سيد المرسلين، نايب الائمه المعصومين ... کند و در مقام متابعت نباشد، بيشائبه ملعون و مطرود در اين آستان ملک آشيان است و به سياسات عظيمه و تأديبات بليغه، مؤاخذه خواهد شد.
(جعفریان, صفویه در عرصه دین فرهنگ و سیاست ج 1 ص 99)
@aboutalebi57
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
در برخی کتابهای تاریخ مشروطه (که به تعبیر استاد محیط طباطبایی انباشته از دروغ است) مطلبی به آخوند خراسانی نسبت داده شده است که ایشان شیخ فضل الله نوری را مفسد خوانده و حکم به تکفیر و اعدامش داده است.
💠💠💠💠💠💠💠💠
در حالی که بر اساس اسناد مکتوب و شفاهی معتبر، مرحوم آخوند و علمای نجف به اعتبار شیخ فضل الله نوری در نهضت دخالت کردند و نه تنها چنین مطلبی نگفته اند بلکه برعکس حکم و تلگراف به حفظ جان شیخ دادهاند و با شنیدن خبر شهادت شیخ از حال رفتند و زمین خوردند و عمامه از سر برداشتند و به قدری ناراحت شدند که بیمار شدند و همچنین مجلس عزا برای شیخ برگزار کردند.
💠💠💠💠💠💠💠💠
بزرگانی که به اعتماد ویژه آخوند به شیخ اشاره کردند و یا به نوعی تفسیق و تکفیر یا حکم اعدام شیخ توسط آخوند را تکذیب کردند عبارتنداز:
آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری یزدی، بروجردی،سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی؛ حاج میرزا یوسف مجتهد اردبیلی، شیخالشریعه (عضو اصحاب استفتای آخوند)، سید رضی شیرازی، سید حسن موسوی بجنوردی، شیخ احمد کفایی و میرزا محمد آقازاده (فرزندان آخوند)، حجت الاسلام شیخ عبدالرضا کفایی و عبدالحسین مجید کفایی، دکتر حمید کفایی(نوه های آخوند خراسانی)، برادر مرحوم نایینی از قول ایشان که مقرر و عضو شورای استفتاء آخوند بودند.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
منابع
مجلة محیط به انضمام خاطرات مطبوعاتی استاد سید محیط طباطبایی، به کوشش قاسم فرید، ص 241.
عین السلطنه سالور: روزنامه خاطرات عينالسلطنه، ج4 ، ص 2728.
حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ مجموعة گفتار، به کوشش محسن دریابیگی،ص 137 و 232.، ص 340 – 346 و صفحات مختلف.
تشيع و مشروطيت در ايران و نقش ایرانیان مقیم عراق، دكتر عبدالهادي حائري، ص200.
«آخوند هرگز راضي به اعدام «شيخ» نبود»( مصاحبه با حاج شيخ عبدالرضا كفايي، ضميمه ايام (ويژه تاريخ معاصر) - پنجشنبه 17 مرداد 1387 - شماره 39.
مرگي در نور؛ زندگاني آخوند خراساني صاحب كفايه، عبدالحسين مجيد كفايي، ص 396.
علي ابوالحسني ( منذر): سيري در روابط و مناسبات آخوند خراساني و شيخ فضل الله نوري؛ وحدت در اصول، تفاوت در روش»
علي، ابوالحسني: خانه بر دامنه آتشفشان، شهادتنامه شيخ فضل الله نوري، ص 200.
@aboutalebi57
✳️نفی حکم آخوند خراسانی علیه شیخ فضل الله (1)✳️
🔶حجت الاسلام شیخ عبدالرضا کفائی از قول پدرش آیتالله شیخ احمد کفائی(فرزند آخوند)، میگوید:
«وقتی که دولت مشروطه، تلگراف خبر فتح تهران توسط مجاهدان را به آخوند مخابره کرد و از تأسیس دولت موقت مشروطه سخن گفت، اولین اقدامی که ایشان کرد، این بود که به دولت موقت مشروطه برای حفظ جان، حرمت و شخصیت شیخ فضلالله نوری تلگراف زد و اعلام کرد: باید شیخ را از تمام جهات، رعایت و احترام کنید...[اما] نهایتاً دولت موقت مشروطه، رأی دادند که تلگراف آخوند را پنهان کنند و شیخ را سریعاً محاکمه و اعدام کنند و از مرحوم آخوند عذر خواهی کنند که تلگراف دیر به دستمان رسید. همان کار را هم کردند» . (منبع: گفتگو با حاج شيخ عبدالرضا كفايي،نوه مرحوم آيت الله آخوند خراساني، مندرج در شناختنامة آخوند خراسانی، به کوشش مهدی مهرریزی و هادی ربانی، ج2، ص 311 - 310)
#حکم_اعدام_شیخ_فضل_الله
@aboutalebi57
♦️پیشینه تاریخی ولایت فقیه (2)♦️
💠بداهت ولایت فقیه در افکار عمومی💠
🔶 شاه اسماعيل دوم صفوی هنگام رسيدن به سلطنت به فرزند محقق کرکي گفت:
اين سلطنت حقيقتا تعلق به حضرت امام صاحب الزمان عليه السلام ميدارد و شما نايب مناب آن حضرت و از جانب او مأذونيد به رواج احکام اسلام و شريعت؛ قاليچه مرا شما بياندازيد مرا شما بر اين مسند بنشانيد تا من به رأي و اراده شما بر سرير حکومت و فرماندهي نشسته باشم. (محمود نظنزي، نقاوه الاثار، ص 41)
⛔️ #بانکداريـاسلاميـياـربوي؟ (1)⛔️
آيا بانکهاي #جمهوريـاسلامي #ربوي است؟ آيا قانون #بانکداريـاسلامي مصوب شوراي نگهبان #خلافـشرع است؟آيا همه کساني که از بانک #تسهيلات گرفتهاند مرتکب #حرام و #ربا شدهاند؟واقعا مشکل کجاست و تکليف چيست؟
يکي از بحثهاي مهم در بحث اسلامي بودن نظام جمهوري اسلامي ايران بحث #بانکداري است که به طور گسترده در فضاي حقيقي و مجازي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. اينجانب معتقدم در طرح مشکلات بحث بانکداري جمهوري اسلامي #خلطـمبحثهايي صورت گرفته است و بعضا #آدرسـغلط داده شده است و از مشکلات اصلي #غفلت شده است.
همچنين براي بسياري از مردم به ويژه #متدينين دغدغه جدي نسبت به #معاملاتـبانکي پديد آمده است . از آنجا که #عمومـمردم در زندگي خود براي #خريدـمنزل ، خودرو، وسائل زندگي و بعضا کسب و کار #نيازمند به #تسهيلاتـبانکي هستنداين مسأله مشکلات زيادي براي متدينين ايجاد کرده است. لذا لازم است اين بحث به طور جدي مورد دقت و بررسي قرار گيرد.
به همين جهت در چند پست به اين بحث مهم کشور که از مباحث مهم مربوط به نظام اسلامي و دغدغههاي مردم است، پرداخته خواهد شد.
@aboutalebi57
⛔️ #بانکداريـاسلاميـياـربوي؟ (2)⛔️
#ربويـبودنـبانکها به عنوان #علتـاصلي مشکلات در #بانکداريـجمهوريـاسلامي يکي از #آدرسهايـغلط در بحث #مشکلـبانکداري در جمهوري اسلامي است.
❇️ واقعا #مشکلـاصلی در بانکداری جمهوری اسلامی چیست؟ آیا مشکل ربوی بودن است؟ آيا مشکل #نرخـبهره و دريافت #ديرکرد است؟
❇️ همانطور که میدانیم و بارها شنیدهايم يکي از اصليترين مشکلات بانکداري در ايران که موجب گله مندي شده است، #بالابودنـسود تسهيلات و مبادلات بانکي است ولذا همواره بانکهاي ايران با بانکهاي کشورهاي ديگر مقايسه ميشوند و #کمـبودن درصد #سود در اين بانکها و #زيادـبودنـسود در #بانکهايـايران را علامت #ربوي و غيراسلامي بودن بانکهاي ايران ميدانند و برعکس گفته ميشود که بانکهاي کشورهاي غيراسلامي از ما اسلاميتر هستند.
◀️ واقعا اگر سود بانکهاي جمهوري اسلامي 1 درصد يا 3 درصد بود چند درصد مردم اعتراض ميکردند؟؟
❇️ حقيقت اين است که طبق فتواي همه #فقهايـشيعه، زياد يا کم بودن سود بانکي دليل بر #ربوي يا غيرربوي بودن آن نيست. طبق فتواي همه فقها اگر تسهيلات بانکي #قرض باشد، #سود آن #حرام است خواه يک درصد باشد خواه 50 درصد و بالاتر.
اگر تسهيلات بانکي براي معاملاتي مثل خريد خودرو، مسکن، وسائل منزل، تأسيس کارخانه و ... باشد و بر اساس #عقودـشرعيه مثل بيع سلف، اجاره به شرط تمليک، مشارکت و ... باشد طبق فتواي همه فقهاي شيعه #سود آن #اشکالـندارد حتي اگر 50 درصد و يا بيشتر باشد.
◀️ #مشکلـاصلي در اين مسأله کجاست؟
❇️ مشکل اصلي بانکهاي جمهوري اسلامي بالابودن نرخ بهره است نه اصل بهره. چون طبق #قانونـبانکداريـاسلامي بهرههاي موجود در بانکهاي ايران بر اساس #عقودـشرعيه است و طبق فتواي همه فقها #بهره در اينگونه #معاملاتـشرعي #اشکالـندارد و لذا مشکل در اصل وجود بهره نيست بلکه #بالابودن #نرخـبهره است. اتفاقا اعتراض مردم هم به همين بالابودن نرخ بهره است.
↙️ #علتـبالابودن #نرخـبهره چيست؟
❇️ علت اصلي بالابودن نرخ بهره، #عدمـرشدـاقتصادي مناسب و وجود #رکود و #تورم است. اين که در بانکهاي کشورهاي پيشرفته دنيا نرخ بهره بسيار پايين است به اين علت است که نرخ #تورم در اين کشورها #پايين است و رشد اقتصادي بالاست.
◀️ راه حل چيست؟
❇️ #راهـحل اصلي براي #کاهشـنرخـبهره معاملات بانکي، حل مشکلات کلان اقتصادي کشور يعني #رشدـتوليد، #کاهش نرخ #تورم، #رفعـرکود و حل ساير مشکلات اقتصادي است که به برنامهريزيها و سياستگذاريهاي صحيح اقتصادي و اجراي اين سياستها بر ميگردد و ربطي به مباحث فقهي مثل ربوي بودن و ... ندارد.
البته مطلب فوق به اين معنا نيست که در بانکهاي ما هيچ نوع مشکل فقهي وجود ندارد. و نکته مهم اينست که مشکلات فقهي کجاست؟
حال اين سوال مطرح ميشود که #علتـاعتراض برخي از #مراجع و بزرگان چيست؟ که در پستهاي بعدي به آن اشاره خواهد شد.
@aboutalebi57
⛔️ #بانکداريـاسلاميـياـربوي؟ (3)⛔️
❇️ #فتاوايـمراجع تقلید نشان میدهد که اسلامی بودن #قوانینـبانکداریـاسلامی مورد #تایید آنهاست (به جز برخی موارد جزیی اختلاف فتوا) . حال سؤال اینست که اگر چنین است, چرا برخی از #مراجع در سالهای اخیر به وضعیت بانکداری #اعتراض دارند؟ مشکل از نظر این بزرگان چیست؟
❇️ اشکالات مراجع دو وجه دارد:
1️⃣ برخی موارد اشکال مراجع به برخی از #اتفاقاتـاجرایی و عملی است. به این معنا که قانون بانکداری اسلامی در #عمومـموارد مورد #تاییدـهمهـفقهاست مثل معاملاتی که بر اساس #عقودـاسلامي مضاربه, مشارکت, اجاره به شرط تملیک, جعاله و ... انجام میشود. اما اشکال بزرگان به اینست که این قوانین در مواردی در عمل #درستـاجراـنمیشود و #تخلفاتیـدرـعمل وجود دارد نه در اصل قانون. در حالی که اگر به همان قانون به طور دقیق عمل شود هیچ خلاف شرعی رخ نمیدهد. مثلا در سودی که بانک به سپرده گذاران پرداخت میکند اگر واقعا بانک با پول سپرده، کار اقتصادی مشروع داشته باشد و سود اولیه واقعا علی الحساب باشد و در پایان میزان #سودـواقعی محاسبه شود, هیچ #اشکالی در #دریافتـسودسپرده #وجودـندارد. یا وقتی بانک برای خرید خودرور با مشتریان مشارکت میکند اگر واقعا خریدار، #خودرو بخرد هیچ #مشکلی در #سود دریافتی بانک در این معامله #وجودـندارد.
2️⃣ برخی اشکالات مراجع به مواردی است که بین فقها #اختلافـنظرـفقهي وجود دارد. یعنی برخی از مواد قانون مصوب بانکداری اسلامی از نظر برخی مراجع صحیح است و از نظر برخی صحیح نیست. مثلا #کارمزد در وام #قرضـالحسنه یا دریافت #دیرکرد از نظر #برخیـفقها #جایزـاست و از نظر برخی فقها #جایزـنیست. لذا مراجعی که این موارد را صحیح نمیدانند طبق فتوای خود به این ماده اشکال میکنند. در این موارد طبیعتا هر فردی باید به #فتوايـمرجع خود عمل کند.
✅ با اين شرايط بسياري از معاملات بانکي طبق نظر همه فقها درست است اگر بانک و مردم به شرايط قانوني عمل کنند و برخي معاملات هم بستگي به فتواي هر مرجعي دارد.
❇️ سؤال بعدي اينست که با اين شرايط دقيقا تکليف مردم با معاملات بانکي چيست؟ کدام موارد بي اشکال است؟ کدام موارد اشکال دارد يا محل اختلاف است؟
ان شاءالله در پست بعدي به اين موارد اشاره خواهيم کرد.
@aboutalebi57
⛔️ #بانکداريـاسلاميـياـربوي؟ (4)⛔️
🌹#تکلیفـشرعی مردم با #معاملاتـبانکی (1)🌹
✅ بخش اول: دريافت #سودـسپرده از بانک
با توجه به مخالفتهایی که برخی مراجع با برخی رفتارها و معاملات بانکی دارند تکلیف شرعی مردم با معاملات بانکی چیست؟
ارتباط مردم با بانک در دو قالب کلی است:
1️⃣ مردم پول خود را به عنوان سپرده در اختیار بانک قرار میدهند و بانک عامل کار میشود و به مردم سود پرداخت میکند.
2️⃣ بانک پولی را در اختیار مردم قرار میدهد و مردم این پول را در مصارف مختلفی مثل خرید, سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی صرف میکنند و به بانک سود پرداخت میکنند.
1️⃣ #سودـسپردهـمردم
در قالب اول که مردم پول خود را در اختیار بانک در قالب #سپرده میگذارند و سودی را دریافت میکنند، طبق فتوای #همهـمراجع این معامله بانکی و دریافت سود اگر در قالب یک #فعالیتـاقتصادی و بر اساس #عقودـشرعی مثل مضاربه, مشارکت و ... در اختیار بانک قرارگیرد و بانک طبق #موازینـشرعی سود را به مردم پرداخت کند، اشکال شرعی ندارد و #دریافتـسود #صحیح است. (البته برخي شرايط و جزييات در فتاواي برخي مراجع هست که هرکس باید به فتوای مرجع خود مراجعه کند.)
در همین مورد اگر بانک با این پول فعالیت اقتصادی در قالب عقود شرعی نداشته باشد و خدای ناکرده این پول را مثلا با سود 20 درصد به دیگران قرض بدهد و بخشی از این سود را خودش بردارد و بخشی از آن را به مشتری بدهد قطعا #ربا محسوب شده و #حرامـاست.
حال این که بانک این پول را در قالب عقود شرعی مصرف میکند یا خیر طبیعتا با تحقیق و سوال از بانک عامل روشن میشود که وظیفه مکلفین است.
@aboutalebi57
⛔️ #بانکداريـاسلاميـياـربوي؟ (5)⛔️
🌹#تکلیفـشرعی مردم با #معاملاتـبانکی (2)🌹
✅ بخش دوم: پرداخت #سودـتسهيلات به بانک
مورد دوم ارتباط مردم با بانک به اين شکل است که بانک پولی را در اختیار مردم قرار میدهد و مردم این پول را در مصارف مختلفی مثل خرید, سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی صرف میکنند و به بانک سود پرداخت میکنند.
2️⃣ #دريافتـتسهيلات از بانک و #پرداختـسود به بانک
دريافت تسهيلات بانکي در دوقالب است:
❇️ 1️⃣ #تسهيلاتـقرضـالحسنه
در مواردی بانک این پول را به عنوان قرض الحسنه به مردم میدهد و مردم اختیار دارند این پول را در هر موردی که نیاز دارند خرج کنند. در تسهیلات قرض الحسنه معمولا بانکها مبلغی به عنوان کارمزد (بین 2 تا 4 درصد) دریافت میکنند. دریافت کارمزد در وام قرض الحسنه از مواردی است مورد اختلاف فقهاست.
مراجعی مثل آیات عظام امام خمینی, خامنه ای, فاضل, مکارم و نوری همدانی دریافت #کارمزد در #قرضـالحسنه را به شرطی که #واقعاـصرفـهزینه های بانک مثل حقوق کارمندان, کرایه مکان و .... شود، #بدونـاشکال میدانند. (البته میزان آن حداکثر تا 4 درصد برآورد شده است نه بیشتر)
مراجعی مثل آیات عظام بهجت, تبریزی, سیستانی, صافی و وحید خراسانی دریافت #کارمزد در #قرضـالحسنه را یا #جایزـنمیدانند و یا با #شرایطـخاصي جایز میدانند که مقلدین این مراجع باید برای اطلاع از شرایط آن به دفاتر این مراجع یا استفتاءات مراجعه نمایند.
❇️ 2️⃣ #تسهيلاتـخرید مسکن, خودرو, وسائل منزل یا #فعالیتهایـاقتصادی صنعتی و کشاوری و ....
این دسته از تسهیلات به شرطی که در قالب یکی از #عقودـشرعی مثل جعاله, مضاربه, مشارکت, مزارعه, و ... باشد و بر اساس #قواعدـشرعی به بانک سود پرداخت کنند طبق فتوای #عمومـمراجع بدون اشکال است. (البته جزييات وشرايط خاصي در فتاواي برخي مراجع وجود دارد که بايد به دفتر يا استفتاءات يا رساله آن بزرگواران مراجعه کرد.)
اما اگر افرادی که این نوع تسهیلات را از بانک میگیرند و آن را صرف آن #معامله خاص نکنند و یا #قواعد آن را #رعایتـنکنند قطعا #حرام است و مرتکب #ربا میشوند. مثل این که تسهیلات خودرو یا وسائل منزل بگیرند ولی خودرو یا وسیله منزل نخرند و #فاکتورـصوری به بانک بدهند. یا مثلا تسهيلات برای #تأسیسـکارگاه صنعتی یا فعالیت #کشاورزی بگیرند ولی بروند و با این پول #زمینـبخرند و ....
@aboutalebi57
💠سابقه به کار بردن لقب «نایب امام زمان (عج)» برای فقیه(۱)
🔸آیا به کار بردن لقب #نایبـامامـزمان (عج) برای #فقیه درست است و در تاریخ شیعه سابقه دارد؟
🔹در ادبيات فقهي شيعه در ابواب مختلف فقهي به نيابت عامه فقها از معصومين (ع) تصريح شده است.در امور سياسي نيز بارها اين تعبير در طول تاريخ در مورد فقهاي شيعه به کار رفته است.
🔸سيدجمال الدين اسدآبادي همين تعبير را خطاب به ميرزاي شيرازي به کار برده است:
✅ خدا #نيابتـامامـزمان (عج) را به تو اختصاص داده و از ميان طايفة شيعه تو را برگزيده و زمام ملت را از طريق #رياستـديني به دستت داده ... چون تو #وارثـپيمبراني سر رشته کارهايي را به دستت سپرده که سعادت اين جهان و رستگاري آن جهان بدان وابسته است ... خدا #کرسيـرياست تو را د ر دلها وخردهاي مردم نصب کرده، تا به وسيله آن ستون عمل محکم شود و راه راست روشن گردد ... آيا چه کسي براي اين کار [مقابله با امتياز تنباکو] سزاوارتر از مردي است که خدا در قرن چهاردهم از ميان همه او را انتخاب کرده و برهان دين و حجت بر مردمان قرار داده؟ (نيکي کدي، تحريم تنباکو در ايران، ص 87-85)
@aboutalebi57
⛔️ #بانکداريـاسلاميـياـربوي؟ (6)⛔️
❇️ #غلطهایـمشور و #تصوراتـنادرست از #ربا و معاملات بانکی (1)
1. یکی از تصورات نادرست در مورد #ربا اين است که هر #سودي که از طرف دريافت کننده پول به صاحب پول داده شود، #بهره يا #ربا محسوب ميشود و #حرام است. مثلا اگر بانک از مردم پول گرفت يا مردم از بانک پول گرفتند و بابت اين پول به طرف مقابل سود و مازادي دادند،#حرام است.
جواب:
در حالي که ربايي که امروز در جامعه ما احتمال تحقق دارد رباي قرضي است که در شرع آمده است. و آن در صورتي است که پولي #قرض داده شود و #قرضـگيرنده پول، صرفا در ازاي #دريافتـپول به قرض دهنده، #سود يا مازاد بدهد.
اما اگر پول قرض نباشد بلکه يک #معاملهـاقتصادي بر اساس #توافق طرفين باشد، يعني کسي پولي را به کسي بدهد که بر اساس #عقودـشرعي مثل مضاربه، مشارکت،جعاله و .... اين پول صرف #فعاليتـاقتصادي صنعتي يا کشاورزي و .... شود يا #جنسي مثل #خانه، #خودرو و ... خريده شود و ضوابط عقود شرعيه در آن رعايت شود، سود اين #تجارت يا #معامله يا فعاليت اقتصادي #حرامـنيست. ولو اين که اين سود 50 درصد يا 100 درصد ويا حتي بيشتر باشد.
@aboutalebi57
⛔️ #بانکداريـاسلاميـياـربوي؟ (7)⛔️
❇️ #غلطهایـمشور و #تصوراتـنادرست از #ربا و معاملات بانکی (2)
✳️ یکی از #تصوراتـاشتباه در مورد #معاملاتـبانکی اینست که #سودـکم #رباـنیست و #سودـزياد #رباست. لذا دیده میشود که بین بانکهای ايران و بانکهای دیگر کشورها مقایسه میشود و #سودـکم یک درصدی یا سه درصدی و ... در بانکهای کشورهای دیگر را #علامتـاسلامی بودن این بانکها میدانند و #سودـبالای 15 و 20 و 30 درصدی بانکهای ایران را علامت #ربوی و غیراسلامی بودن آن میدانند.
✳️ در حالی که #ملاکـربا در اسلام در مواردی که پولی بین طرفین رد و بدل میشود، #مقدارـسود و کم و زیاد بودن آن #نیست بلکه ملاک این است که این سود، سودـقرض باشد یا سودـفعالیتـاقتصادی و تجاری. لذا اگر سود در ازای قرض باشد حتی اگر یک درصد و کمتر از یک درصد هم باشد #ربا محسوب شده و #حرام است. اما اگر #سود در ازای یک #فعالیتـاقتصادی و تجاری با #شرایطـ شرعی باشد حتی اگر 100 درصد هم باشد #حرامـنیست. لذا در بانکهای خارجی که عموما شرایط شرعی رعایت نمیشود حتی سودهای یک درصدی هم احتمال ربا بودنش زیاد است اما در بانکهای جمهوری اسلامی اگر سود بر اساس #قوانینـبانکداریـاسلامی باشد #حلال است ولو این که میزان سود زیاد باشد.
✳️ البته اين مطلب به معناي دفاع از سودهاي زياد بانکهاي ايراني يا تقبيح سودهاي کم بانکهاي خارجي نيست. بلکه فقط بيان حکم شرعي هرکدام است. مطلوب اين است که بانکهاي ايران #سودـکمـحلال داشته باشند.
❇️ همانطور که قبلا هم گفته شد, علتـسودـکم در بانکهای خارجی #پایینـبودن نرخ #تورم و نرخ #رشدـاقتصادی بالاست و #علتـسودـزياد در بانکهای ایرانی، #تورمـبالا و وجود #رکود است. و این کمی و زیادی ربطی به ربوی بودن ندارد. #راهـحل مشکل سود بالاي بانکهاي ايران، حل مسائل کلان اقتصادي است که مقام معظم رهبري در قالب #اقتصادـمقاومتي مطرح کردند مواردي مثل: #حمايت از #توليدـداخلي، ممانعت از #قاچاق، اقتصاد #دانشـبنيان، اصلاح #الگويـمصرف و ...
@aboutalebi57
⛔️ #بانکداريـاسلاميـياـربوي؟ (8)⛔️
❇️ #غلطهایـمشور و #تصوراتـنادرست از #ربا و معاملات بانکی (3)
یکی از تصورات نادرست در مورد ربوی و حرام بودن یک معامله اینست که همواره طرفین معامله باید در #سودـوـزیان #شریک باشند.
در حالی که این مساله #عمومیتـندارد. در بسیاری از معاملات بانکی لزوما طرفین در سود و زیان شریک نیستند و حتی در مواردی میتوانند از ابتدا #شرطـکنند که بخشی از ضرر یا حتی #تمامـضرر بر عهده #یکنفر باشد.
مثلا در مضاربه #خسارت در اصل سرمایه فقط #برعهدهـمالک است و ربطی به عامل ندارد. و طبق فتوای برخی فقها مثل آیت الله بهجت میتوانند از ابتدا #شرطـکنند که این #خسارت #برعهدهـعامل باشد. (مساله 1700 رساله آیت الله بهجت)
در مشارکت طبق فتواي برخي از فقها مثل امام، آيت الله مکارم، ايت الله اراکي اگر شرط کنند که #تمامـضرر بر عهده #يکيـازـطرفين باشد، #صحيح است. (مساله 2146 و 2147 رساله سيزده مرجع)
بنابراین تقسیم سود و ضرر بستگی به نوع معامله دارد که از کدام عقود شرعی باشد و همچنین بستگی به نوع توافق طرفین دارد. لذا نمیتوان گفت هرجا طرفین معامله در سود و زیان شریک نبودند پس معامله شرعی نیست و سود آن حرام است.
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
✳️نفی حکم آخوند خراسانی علیه شیخ فضل الله (1)✳️ 🔶حجت الاسلام شیخ عبدالرضا کفائی از قول پدرش آیتالل
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (2)🔶
✅استاد عبدالحسین حائری با یک واسطه از قول آیت الله شیخ الشریعه (از اصحاب استفتای آخوند) میگوید:
مرحوم آخوند خراسانی از شنیدن جریان فوت مرحوم شیخفضلالله نوری بیمار شده بود» .
✅استاد محسن اردبیلی از قول پدربزرگش مرحوم آیت الله میرزا یوسف مجتهد اردبیلی (از شاگردان آخوند) میگوید:
اگر در جامعهای اشخاصی چون شیخ فضلالله نوری و دهها مرتبه پایینتر از وی، مفسد فیالأرض شمرده شوند، در ارض آن جامعه چه کسانی مصلح خواهند بود؟! در آن چنان جامعهای مردم چه نیازی به مشروطیت دارند؟!»
(حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ محسن دریابیگی،ص 232 و 410)
#حکم_اعدام_شیخ_فضل_الله
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
♦️پیشینه تاریخی ولایت فقیه (2)♦️ 💠بداهت ولایت فقیه در افکار عمومی💠 🔶 شاه اسماعيل دوم صفوی هنگام رس
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(3)
#بداهتـولايتـفقيه در ميان ايرانيان
شاردن جهانگرد فرانسوی دوره صفويه در کتابش در مورد باور ایرانیان به حق حکومت، به دو نوع نگاه در بين ايرانيان اشاره ميکند:
✅دسته اول معتقدند یک #مجتهد که جامع علوم باشد و منزه از فساد و گناه باشد بايد امور دینی و اجتماعی و حکومتی مملکت را اداره کند.
شاردن مينويسد اين دسته معتقدند که چون مجتهد وارستهای پردانش و سلیم است، باید پادشاهی در کنارش باشد که به ضرب شمشیر مردمان را به رعایت عدالت وادار نماید، اما باید چون وزیری فرمانبردار و سر به راه باشد، نه بیش.
✅دسته دوم معتقدند حکومت حق سادات و فرزندان ائمه ع است ولازم نيست حتما عالم باشد. (سفرنامه شاردن، ج 3، ص 1143-1145)
#بداهتـولايتـفقيه
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (2)🔶 ✅استاد عبدالحسین حائری با یک واسطه از قول آیت الله
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یا اعدام شیخ (3)🔶
✅دكتر عبدالهادي حائري، از برادر مرحوم ميرزاي نائيني، دغدغة مرحوم نائینی و آخوند خراسانی نسبت به شیخ فضل الله را این گونه نقل ميکند:
بعد از دریافت خبر فتح تهران با تذکر مرحوم نایینی به آخوند مبنی بر خطر جان شیخ در فتح تهران، مرحوم آخوند تلگرافی به تهران فرستاد تا جان نوری را از مرگ برهاند» .( دكتر عبدالهادي حائري: تشيع و مشروطيت در ايران و نقش ایرانیان مقیم عراق، ص200.)
#حکم_اعدام_شیخ_فضل_الله
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یا اعدام شیخ (3)🔶 ✅دكتر عبدالهادي حائري، از برادر مرحوم ميرزاي ن
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (4)🔶
✅ آيت الله سيد محمد موسوي بجنوردي از قول سه عالم و مرجع تقلید شیعه یعنی پدرش آیتالله العظمی سید حسن موسوی بجنوردی و آیتاللهالعظمی سید محسن حکیم و آیتالله العظمی سید محمود شاهرودی میگوید: بنا بر نقل استادان خود و پدرم، آن بهتان عظیم به آخوند مبنی بر مفسد خواندن شیخ، دروغ است و تهمت .
(حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ محسن دریابیگی،ص 334 و 335)
#حکم_اعدام_شیخ_فضل_الله
@aboutalebi57
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (4)
#بداهتـولايتـفقيه (2)
✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آثار زيادي درباره ايران نوشته است، در مورد اعتقاد ايرانيان و علما به فراهم شدن زمينههاي اجرايي شدن #حاکميتـفقها در اواخر دوره قاجار مينويسد:
🔸اعتقاد شيعه به اين مسأله که «#حکومتـشرعي تا زمان رجعت امام دوازدهم (عج) توسط آن دسته از پيشوايان علما که صلاحيت تفسير و تعبير خواستهاي امام را دارند، قابل اجراست، در قرن نوزدهم آشکار شده بود» و «علما که خود از دخالت روز افزون کفار در امر تجارت و دولت خشمگين بودند و بيم آن داشتند که مبادا قدرتهاي اروپايي بر همة شئون کشور حاکم گردد، نارضايتي تودة مردم را منعکس مينمودند.» (نيکي کدي، تحريم تنباکو در ايران،ص 14)
#نيکيـکدي
#پيشنيهـولايتـفقيه
@aboutalebi57
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶(۱)
🔴مدتهاست در شبکه های مجازی متنی منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه منتشر شده و دست به دست می شود.
✅ وجود چنین نامه ای در اسناد تاریخی ثبت نشده است. و هیچ مستندی ندارد. خود آقای ثبوت منتشر کننده این نامه نیز معتقدند مطالب فوق بصورت شفاهی بین آخوند و نایینی رد و بدل شده است. آقای ثبوت مدعی است این مطالب را در دهه چهل شفاها از آقابزرگ شنیده آقا بزرگ هم حدود پنجاه سال قبل از آن شنیده بوده است. لذا مستند مکتوبی در دست نیست.
✅ ضمن این که محتوای این مکتوب اعم از ادبیات آن که کاملا ادبیات جدید است و به ادبیات دوره مشروطه نمیخورد. همچنین استدلالات آن که در خور شأن فقیه بزرگی چون آخوند خراسانی نیست عدم صحت آن را تایید می کند.
✅ نقد سندی و محتوایی این مکتوب و پاسخ ادعاهای فوق و همچنین مستندات اعتقاد آخوندخراسانی به ولایت فقیه به قلم جناب آقای علیرضا جوادزاده در کتاب "ولایت سیاسی فقیهان از نگاه آخوند خراسانی" توسط انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شده است.
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (4) #بداهتـولايتـفقيه (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آ
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(5)
🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجار مینویسد:
✅ علماي اماميه دوره قاجاريه بر اثر تشويقي که از ايشان ميشد و شهرتي که در نتيجه تأليفات و علم و فضل و کثرت شاگردان و مقلدين پيدا کردند، به تدريج چنان نفوذ يافتند که پاية قدرت خود را برابر يا بالاتر از قدرت سلاطين و اولياي امور گذاشتند و به نام ترويج احکام و دين و اجراي حدود و #نيابتـازـامامـغايب [عج] در بسياري از موارد سلاطين و حکام را مطيع اوامر و احکام خود کردند. (اقبال آشتياني، حجت الاسلام حاج سيدمحمدباقر شفتي، ص30)
#نيابتـعامهـفقها
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶(۱) 🔴مدتهاست در شبکه های مجازی متنی منسوب به آخوند خر
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶(۲)
سال 1388 به همراه جمعی از دوستان خدمت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رسیدیم در محضر ایشان بحث از مشروطه و نقش علمای شیعه در مشروطه و تاریخ معاصر بود. بعد از اتمام جلسه ایشان متنی را به یکی از دوستان دادند که دقیقا همین متن منسوب به آخوند خراسانی بود. فرمودند این متن اخیرا در اصفهان به صورت کپی منتشر شده است. توصیه کردند که حتما جواب این شبهات و اتهامات نسبت به آخوند خراسانی را بدهید.ایشان فرمودند اینها میخواهند با این نوشته ها رهبری و ولایت فقیه را تضعیف کنند و شما باید جواب اینها را بدهید.
#آخوند_خراسانی_ولایت_فقیه
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجا
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (6)
🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب #ولايتـفقها و شئونات سياسي آنها اشاره میکند:
✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست.
✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشدهاند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها.
✅ دستور داديم به #پادشاهـاينـزمان و يگانه اين دوران، #بندهـما که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164)
#نيابتـعامهـفقها
@aboutalebi57
🌹سابقه بيش از صدساله تعبير #جمهوريـاسلامي در ايران🌹
❇️ مردم ايران از #دورهـمشروطه خواهان #جمهوريـاسلامي بودند.
اولین بار تعبیر #جمهوریـاسلامی در مورد #حکومت در #ایران حدود 115 سال پیش در جریان #نهضتـعدالتخانه يا #مشروطه به کار رفت.
❇️ نگاه مردم و علما به #نهضتـعدالتخانه يا #مشروطه نگاه #اسلامي و ديني بوده نه نگاه فرنگي و #غربي آنچنان که روشنفکران سکولار و غربزده دوره مشروطه و حتي امروز به دنبال ترويج آن بوده و هستند. در تأييد اين مطلب ميتوان به تلگراف #علمايـشيراز در جريان قيام آن مردم در دوران نهضت عدالتخانه عليه ظلم شعاع السلطنه اشاره کرد که در آن #تقليد از #حکومتهايـغربي و حضور فرنگرفتهها در مسائل حکومتي و سياسي #تقبيح شده و بر #مدلـجمهوريـاسلامي و بومي تأکيد شده است. در اين تلگراف آمده است:
❇️ تاکنون عقيده ما اين بود که دولت عبارت است از هيئت رجال، دانشمندان سياسيدان،نه منحصر به يکي از #فرنگيـمآبان تازه و از #طبيعيـمذاقان پوسيده و روزنامهخوان خوشيده، که لفظ دولت مطلقة مستبده آموخته و حال آن که #ايران #جمهوريـاسلامي است. چه ازعهد سلف تا حال خلف، #علماء ملت هر شهري به حکومت شورش کردند، دولت با #مصلحتـجمهور حاکم را #عزل فرمود... و به اين معني باز يک جمهوري ما رشک فرانسه و آمريکاست.
(مهدی ابوطالبی, نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضتهای معاصر ایران, ص 202، به نقل از ناظم الاسلام کرمانی، تاریخ بیداری ایرانیان ج 1, ص 396-397)
@aboutalebi57