eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
622 عکس
229 ویدیو
266 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌گستاخي يزيد به سر مطهر امام (ع) يكي از صحنه‌هاي دلخراش مجلس يزيد(لعنت الله علیه)، صحنه‌اي بود كه سر امام را در تشت طلا گذاشته بودند و او با چوبدستي به دندان‌هاي پيشين امام مي‌زد و سر و صورت او را وارسي مي‌كرد. 📚خوارزمي، مقتل‌الحسين، ج2، ص64؛ 📚يعقوبي، تاريخ اليعقوبي، ج2، ص245؛ 64؛ 📚عمادالدّين طبري، كامل بهائي، ج2، ص294. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر است؟ پاسخ: ۲۸ صفر تاریخ دقیق امام مجتبی علیه السلام بوده و ۷ صفر امام علیه السلام است. 📌چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم ، ۷صفر را در روز شهادت امام علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در است. بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است: ✅بررسی اقوال: ◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ را ماه شهادت امام معرفی کرده اند. ◀️برای اولین بار مکی عاملی( معروف به ) از علمای قرن۸ نظریه را مطرح کرده است. در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد. ◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان تواریخ الائمه الاثنی عشر، به یکی از علمای (۴ امامی) به نام بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست. ◀️لازم به ذکر است که رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام (ع) را نوشته است؟ ◀️بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است. ◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ ، ، و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند. ◀️گزارش نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. ◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه و قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. ◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند. 📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز امام علیه السلام نقل کرده اند. حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است. 📚برای مطالعه بیشتر ر.ک: بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، . 💠 : به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن(ع) نیست و همان ۲۸ صفر صحیح است. البته نظر تحقیقی بنده آن است که ۷ صفر امام کاظم علیه السلام است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام.pdf
19.92M
📌کتاب: بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت علیهم السلام ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر یدالله 📣یکی از بهترین کتابهای تحقیقی درباره تاریخ دقیق و معصومان 👇👇 🌻 @ahlebait110
🏴 روضه حضرت متن اصلی دختر خردسال خاندان اهل بیت(ع) از کتاب کامل بهایی اثر عمادالدین از عالمان است که آن را به سال 675 در اصفهان نوشته است. «در حاويه آمد كه: خاندان نبوت در حالت حال مردان كه در شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده می‌داشتند، و هر كودكى را وعده‌ها می‌دادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است باز می‌آيد، تا ايشان را به خانه آوردند، دختركى بود ، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من (ع) كجاست؟ اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در افتادند و فغان از ايشان برخاست. يزيد خفته بود، از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است. آن در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست: ملاعين گفتند سر پدر تو است. آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق كرد.» 📚حاویه نام کتابی است که عمادالدین طبری این مطلب را از آن نقل کرده است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌کردار و گفتار شیعه موسی بن بكر واسطى می گويد: امام (ع) به من فرمود: «اگر من خود را بررسى كنم، در میان آنان کسانی هستند که اهل حرف هستند، اما اهل عمل نیستند؛ چون این گروه را کنم، آنان را یابم؛ اگر آنان را کنم، از هزار نفر يك نفر هم بيرون نيايد؛ اگر كنم چيزى جز آنچه از من است، در غربال نماند. اينان دير زمانى است كه و ادعا می کنند: ما شيعه (ع) هستيم، و حال آنكه شيعه على(ع) تنها آن كسى است كه كردارش، گفتارش را تصديق كند.» 📚کلینی، الکافی، ج8، ص228، ح290. 👇👇 @ahlebait110
📌حمایت خدا از فرزندآوری بكر بن صالح گوید: به امام عليه السلام نوشتم : پنج سال است كه از فرزنددار شدن خوددارى كرده ام و اين، بدان جهت است كه همسرم آن را ناخوش دارد و مى گويد: به خاطر كمىِ مال، پرورش آنان براى من سخت است . نظر شما چيست ؟ امام عليه السلام در پاسخ من نوشت : از خدا فرزند بخواه؛ چرا كه خداوند عز و جل روزىِ آنان را مى دهد. 📚کلینی، الکافی، ج6، ص3، ح7. 👇👇 🌻 @ahlebait110
منع همکاری با حکومت جور.pdf
69.9K
📌عدم همکاری با حکومت جور در اندیشه و رفتار امام (ع) نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 خود را کجا میگیری؟ علي بن سُوَيْد سائي میگوید: «زماني که امام (ع) در بود، در پاسخ نامة من نوشت: اي علي، آنچه دربارة فراگيري و اصول دينت نوشته‌اي که آنرا از چه کسي دريافت کني؟ آنها را از غيرشيعيان ما نگير؛ چرا که اگر از آنان فراگرفتي، دينت را از خائناني گرفته‌اي که به کتاب خدا، رسول خدا(ص) و امانات او خيانت کرده اند.» 📚کلینی، الکافی، ج8، ص126ـ 124؛ 📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج1، ص7. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌هفت صفر سالروز میلاد امام کاظم علیه السلام گرامی باد. امام (ع) فرمود: خوش همسايگى اين نيست كه را نيازارى، بلکه اين است كه با او بسازی. 📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص408. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زیست نامه (ع) ⬅️امام موسی بن جعفر(ع) مشهور به کاظم علیه السلام: فرزند امام جعفر (ع) و مُصَفَّاة یا مَغرِبِیَّه دختر صاعد بربری است که امام صادق از او به پاکي، و بزرگي ياد مي‌کرد. ⬅️آن حضرت در ۷ سال 128 هجری در منطقه اَبواء بین مکه و مدینه به دنیا آمد. ⬅️ابوالحسن، و ابوعلی از کنیه های مشهور ایشان بوده و مشهوری مانند کاظم، صابر، امین، عبدصالح و زَيْن الْمُجْتَهِدِين برای امام ذکر شده است. ⬅️فروبردن خشم و چشم پوشی از آزار مخالفان، علت اصلی شهرت ایشان به کاظم(ع) بیان شده است. ⬅️طبق دستور هارون، سِنْدِي بْنِ شَاهَك با خرما یا انگور امام را کرده و آن حضرت پس از سه روز، در ۲۵ بیست و پنج سال 183 هجری در زندان بغداد به رسید. اگرچه 7 صفر میلاد امام است، اما حرمت ماه صفر را هم نگهداریم. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حکومت از چه سودی می‌برد؟ افشای نامه محرمانه ایران به پادشاه درباره مدرن شدن ایران!!! 👇👇 @ahlebait110
📌 امام کاظم علیه السلام 📣فرازي از پيام‌ها و سفارشات امام موسي (ع) خطاب به هشام بن حکم: ⬅️اى ؛ 👅آن‌كس كه زبانش است، عملش پاك و نيكوست و آن‌كس كه نيتش پاك باشد، روزيش افزون شود؛ 🧓و آن‌كس كه با برادران و خانواده اش به‌خوبى برخورد كند، عمرش طولانى گردد. ⬅️اى هشام؛ 👀هركس كه از تعرض به آبروى مردم خوددارى كند، خداوند نيز در روز از كيفر گناه او درگذرد؛ 😡و هركس كه خشم خود را از مردم باز دارد، خدا نيز به‌روز رستاخيز، خود را از او باز دارد. ⬅️اى هشام؛ 🕋بهترين وسيله بنده به خدا، پس‌از شناخت او، ، به پدر و مادر و اجتناب از صفت و خودبينى و است. 👍اى هشام؛ در پى اصلاح روزگارى باش كه در پيش دارى، پس نظر كن كه آن‌چه روزى خواهد بود، و پاسخى برايش مهيا كن؛ زيرا كه بی شك تو بازداشت شوى و مؤاخذه گردى، و از روزگاران گذشته و مردمانش پند گير، كه عمر انسان کوتاه است. 📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۳۶۱ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌چرا امیرمومنان (ع) به فقهی و قضایی می داد؟ 📌پاسخ 🌞 روزی بین بن تمار با شخصی درباره مشورت دادن امیرمومنان علی(ع) به مناظره ای رخ داد. آن شخص پرسید: چرا علی(ع) به مشورت داد؟ علی بن میثم جواب داد: امام به دنبال احیای احکام خدا بود تا دین استوار بماند. چنانکه از باب ولایتی که داشت، پادشاه را برای توجه کردن به مردم و رعایت حالشان امر می کرد. پس هرگاه برای امیرمومنان علی(ع) ممکن باشد، باید را ظاهر کند و اگر ممکن نباشد، به هر صورت کار خود را انجام می دهد و این کار برای احیای امر خدا و اجرای آن به هر طریقی است. 📚شیخ مفید، فصول المختاره، ص۷۰ 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پاسخ به یک سوال پرتکرار از سوی کسانی که یه صفحه تاریخ نخوندن و حکم میدن که نباید قانونی باشد. میگن آقا از زمان پیامبر اکرم(ص) یا امیرالمؤمنان (ع) یک گزارش تاریخی بیارید که با بدحجابی یا بی حجابی برخورد شده باشد؟ پاسخ دکتر رو بشنوید. 👇👇 🌻 @ahlebait110
۲۳ مرداد سالروز رحلت استاد پیش کسوت و خدوم در حوزه تاریخ اسلام، مرحوم حجة الاسلام و المسلمین مهدی گرامی باد. رحمت و رضوان الهی نثار روح شریفش باد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌اهل بیت(ع) چه سالی به کربلا برگشتند؟ طبق شواهد موجود، ماه سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از ، تاریخ دقیق رسیدن کاروان اسرا به سرپرستی امام (ع) به است. برخی از و اندیشمندان همانند، بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن طاووس، هروی و ، تصریح کرده اند: حضور اهل بیت امام حسین(ع) در در روز بیستم سال۶۱ یعنی همان بوده است. 📍افزون بر این گزارشها، شواهد دیگری برای اثبات این امر وجود دارد که می توان به آنها استناد کرد. از جمله اینکه: ⬅️الحاق سر امام حسین(ع) به بدن امام توسط امام (ع) در روز همان سال به تصریح شیخ و ابن فتال نیشابوری؛ زیرا الحاق سر در یک سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می رسد. 📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳۱، 📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲، 📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌ارزش گریه بر حَدَّثَنَا اَحْمَدُ بْنُ اِسْرَائِیلَ، قَالَ: رَاَیْتُ فِی کِتَابِ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ رَحِمَهُ اللَّهُ بِخَطِّ یَدِهِ، نا اَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ اَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ، قثنا الرَّبِیعُ بْنُ مُنْذِرٍ، عَنْ اَبِیهِ، قَالَ: کَانَ حُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ، یَقُولُ: مَنْ دَمَعَتَا عَیْنَاهُ فِینَا دَمْعَةً، اَوْ قَطَرَتْ عَیْنَاهُ فِینَا قَطْرَةً، اَثْوَاهُ اللَّهُ(عزّوجلّ) الْجَنَّةَ؛  ترجمه: احمد بن اسرائیل می‌گوید: در کتاب احمدبن محمدبن با دست خط خودش دیدم که اسود بن عامر(ابوعبدالرحمن) از ربیع بن منذر نقل کرد که پدرش گفته: بن علی(ع) همیشه می‌فرمود: هر کس چشمانش برای ما پر از شود و یا یک قطره اشک برای ما بریزد خداوند او را در جای خواهد داد. 📚ابن حنبل، فضائل الصحابه، ج۲ ص۶۷۵. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زیارت امام حسین(ع) در امام (ع) فرمود: بن علی(ع) را ترك نكن و دوستان خود را به آن سفارش كن که در این‌صورت: خداوند عمرت را طولانی، تو را زیاد، را با همراه می‌کند و نصیبت میگردد. 📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص154. 👇👇 🌻 @ahlebait110
امسال اربعین به نیابت از شهید و شهدای پرواز اردیبهشت 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شدت دشمنی بنی امیه با کاروان اسرای کربلا امام (ع) در مورد رفتار دشمن نسبت به ايشان چنين مي‌فرمايد: «من را بر شتري لاغر و عريان و لنگ، سوار كردند (كه ناهموار راه مي‎رفت) درحالي كه سرِ (ع) بر نيزه و خاندان ما پشت سر من، سوار بر شتراني لاغر و استخواني مي‎آمدند و بچه‎هاي كوچك و بزرگ پشت سرِ ما و نيزه‎ها گرداگرد ما بود. اگر اشکي از چشم يکي از ما جاري مي‌شد، با به سرش مي‌زدند، تا آنکه وارد شديم آن‌گاه امام سجاد اضافه کرد: حتي اذا دخلنا الدمشق صاح صائح: يا اهل‌الشام هولاء سبايا اهل‌البيت الملعون» بنا به نقل ابن‌اعثم و خوارزمي، مأموران عُبَيْدالله‌بن‌زياد، حرم (ص) را از تا شام بر محمل‌هاي بي پرده و پوشش، شهر به شهر و منزل به منزل بردند، آن‌‌گونه که اسيران كافر ترک و ديلم را مي‌بردند. 📚سيدبن‌طاووس، الاقبال بالاعمال‌الحسنة،‌ ج3،‌ ص 89. 📚ابن‌اعثم، كتاب الفتوح، ج5، ص 127؛ 📚خوارزمي، مقتل‌الحسين، ج2، ص 56 ـ 55. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌جسارت های یزیدیان در حق اسرای کربلا كه پس از شنيدن گزارش واقعة زمينه را براي بهره‌برداري تبليغاتي، و قدرت‌نمايي آماده ديد، دستور داد بزرگان شام در مجلس حاضر شوند و آنان را اطراف خود نشاند. سپس دستورد داد علي‌بن‌ا‌لحسين، کودکان و زنان را نيز وارد كنند. چون به در قصر يزيد رسيدند، مُحَفِّزبن‌ثَعْلَبه با صداي بلند گفت: اين مُحَفِّزبن‌ثَعْلَبه است كه مردمان پست نابكار را نزد اميرالمؤمنين آورده است!. امام زين‌العابدين(ع) فرمود: آن كس كه مادر مُحَفِّز زائيده، پست‏تر و بدنهادتر است!. چون خاندان امام (ع) را در حالي كه با به هم بسته شده بودند وارد مجلس يزيد كردند. بنابر روايتي، علي‌بن‌الحسين(ع) فرمود: ما را وارد مجلس يزيد كردند در حالي كه دوازده مرد و در ‌بند بوديم، هنگامي كه در برابر يزيد ايستاديم. گفتم: «تو را به خدا سوگند چه گمان مي‌بري به رسول‌الله(ص) اگر ما را در اين حال ببيند؟» يزيد دستور داد ‌بند از ما بردارند. 📚عمادالدّين طبري، كامل بهائي، ج2، ص293. 📚طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص461؛ ابن‌کثير، البدايه و النهايه، ج8، ص211. 📚شيخ مفيد، الإرشاد، ج2، ص119؛ 📚طبرسي، اعلام الوَريٰ، ص248؛ 📚سيدبن‌طاووس، اَلْمَلْهُوف عَليٰ قَتْلَي الطُّفُوف، ص213. 📚ابن‌نما حلّي، مُثيرالاحزان، ص98؛ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌اگر.... درباره واقعه  گفت: لَو بايَعوا عَلِيّا لَأَكَلوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم.  اگر با (ع)  می‌کردند،  از آسمان و زمین بر آنان روی می‌آورد. 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۵۹۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تأثیر قیام سیدالشهدا طبقه گفته طبری سنی(م310ق): «بعد از ، و غیر شیعه (ع) بودند.» 📚 طبری، تاريخ الأمم و الملوك‏، ج5، ص558. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌معرفی مقاله بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام (ع) و اصحاب ایشان در کربلا نویسندگان: حجت الاسلام جعفر حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی آدرس مقاله http://tab.journals.miu.ac.ir/article_8880.html 👇👇 🌻 @ahlebait110
TAB_Volume 3_Issue 4_Pages 29-53.pdf
716.2K
👆اصل معرفی مقاله👆 بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام (ع) و اصحاب ایشان در کربلا نویسندگان: حجت الاسلام جعفر حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی 👇👇 🌻 @ahlebait110