eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
620 عکس
228 ویدیو
262 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20210729-WA0005.mp3
3.23M
📌 خوانی ملا مکرم از علمای اهل تسنن کردستان در مدح مولا امیرمومنان علیه السلام. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌اگر پیام بعد از رحلت رسول الله(ص) فراموش نمی شد، ، در دوران خلافت در مسجد النبی با سخنانی صریح، خاندان پيامبر را ‏ و امیرمومنان (ع) را پیامبر دانست و به مردم نهيب زد: «اگر کسي را که خدا مقدم داشته است، مقدم مي‌کرديد... و را در اهل‌بيت پيامبرتان مي‌نهاديد، از آسمان و زمين روزي مي‌خورديد و هيچ يک از دوستان خدا نمي‌شد و هيچ يک از از بين نمي‌رفت.» 📚يعقوبي، تاریخ، ج‏2، ص171. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌سلسله نشست های عاشورا پژوهی با حضور سخنرانان و مورخان مشهور در حوزه تاریخ اسلام 👇 https://b2n.ir/y06800 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌رویدادی تاریخی از زندگانی امیرمومنان علیه السلام که نباید هرگز فراموش شود: 🌞روزى رسول خدا(ص) دو سپاه را به يمن گسيل داشت: يكى به فرماندهى بن ابى طالب(ع) و ديگرى به فرماندهى . پيامبر اکرم(ص) به هنگام اعزام اين دو سپاه فرمودند: إذا التقيتم، فعليّ على الناس، و إنْ افترقتما فكلّ واحد منكما على جنده; اگر به هم ملحق شديد، فرماندهى هر دو سپاه را بر عهده گيرد، اما اگر از هم جدا شديد هر كدام از شما دو نفر، سپاه تحت امر خود را فرماندهى كند. مى گويد: ما با قبيله بنى زيد كه از اهل بودند رو به رو شديم و با آن ها به جنگ پرداختيم. در اين مسلمانان بر پيروز شدند؛ در اين هنگام على(ع) از ميان ، زنى را به عنوان براى خود برگزيد. بريده مى گويد: در اين هنگام خالدبن وليد نامه اى را به رسول خدا(ص) نوشت تا ايشان را از اقدام على(ع) آگاه كند. خالد نامه را توسط من به نزد پيامبر فرستاد، وقتى به نزد رسول خدا(ص) رسيدم، را تحويل ايشان دادم. يكى از اصحاب، نامه را قرائت نمود. در اين هنگام آثار خشم را در چهره رسول خدا(ص) مشاهده كردم و گفتم: اى رسول خدا! محضر شما پناهگاه مردم است، من را با مردى به مأموريت گسيل داشتيد و دستور داديد تا از او اطاعت كنم. من نيز چنين كردم و مأموريت خود را انجام دادم. رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: لا تقع في علي، فإنّه منّي و أنا منه و هو وليّكم بعدي. ای بریده، از (ع) بدگويى نكن؛ زيرا او از من است و من از او هستم و او پس از من، ولىّ شما است. 📚قاضی نعمان، شرح الاخبار، ج1، ص94؛ 📚ابن بطریق،عمدة عيون صحاح الاخبار في مناقب إمام الأبرار، ص198؛ 📚احمدبن حنبل، مسند، ج5، ص356؛ و..... 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌مباهله، عظمت و عزت اسلام بود. طبق گزارشهای موجود، درپی گسترش دین ، گروهی از نَجران به سرپرستی ابوحارثه، خدمت رسول الله(ص) رسیده و با آن حضرت درباره حضرت (ع) مناظره کردند. آنان حاضر به پذیرش منطق اسلام درباره حضرت عیسی(ع) که خلقتی همانند خلقت حضرت آدم(ع) داشته و این دو پیامبر بدون پدر خلق شده¬اند، نشدند؛ لذا تصمیم بر آن گردید تا به و نفرینِ یکدیگر بپردازند و از خدا بخواهند، را رسوا کند. رئیس مسیحیان نجران گفت: اگر محمد(ص) به همراه حضور پیدا کرد، با او مباهله میکنیم و اگر به همراه خانواده و آمد، برمیگردیم. پیامبر اعظم(ص) در روز موعود به همراه امیرمؤمنان (ع)، حضرت (س)، امام (ع) و امام (ع)، حضور یافتند، اما مسیحیان با دیدن این خاندان برجسته و چهرههای پاک، یقین پیدا کردند که اگر مباهله کنند، عذاب الهی بر آنان نازل خواهد شد؛ لذا از مباهله منصرف و به پرداخت راضی شدند. 📚شیخ مفید، مسار الشيعة في مختصر تواريخ الشريعة، ص42- 41. 📚مسلم نیشابوری، الصحیح، ج7، ص121؛ 📚ابن اثير، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج3، ص602. 📚«إِنَّ مَثَلَ عيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُون‏.» آل عمران: 59. 📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص168- 167 📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص759؛ 📚ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج12، ص267؛ 📚حسکانی، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، ص163- 158. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تباه کنندگان تاریخ اسلام حسن (م110ق) معتقد بود: دو نفر،- از خواص صدر اسلام- امور مسلمانان را تباه کردند. ◀️یکی عمروبن عاص بود. وی، مردم را به بالا بردن قرآن ها سر نیزه راهنمایی کرد و باعث پدید آمدن گردید؛ ◀️دیگری مُغَیرَه بن شُعبِه بود که و بیعت گیری برای او را مطرح کرد. 📚جلال الدین سیوطی، تاریخ الخلفا، ص224. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌از خدا چه بخواهیم امام (ع) در راستای تشویق مردم به کسب ، خطاب به پیروان خویش فرمود: «ما كسى را كه ◀️ ، ◀️ ، ◀️ ، ◀️ خويشتن دار، ◀️ با مدارا، ◀️ ، ◀️ ، ◀️ باشد، دوست داريم؛ زيرا خداوند، پيامبران را به مكارم اخلاق اختصاص داد؛ پس هر كه اين مكارم را داشته باشد، بايد خدا را سپاسگزارد و هر كس آنها را نداشته باشد، بايد به سوى خداى عز و جل تضرع كند و آنها را از او بخواهد.» 📚کلینی، الکافی، ج2، ص56، ح3. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شرط حضور در سوال: آیا علی(ع) هنگام حضرت (س) با شرط کرد که اگر زینب(س) خواست برادرش امام (ع) را در سفر همراهی کند، عبدالله بن جعفر مانع او نشود؟ پاسخ: خیر. هیچ یک از معتبر و کهن تاریخی، چنین مطلبی را گزارش نکرده اند؛ اما در برخی از آثار معاصران همانند کتاب الائمه به این نکته اشاره شده و این خبر هم جای تأمل و نقد دارد. 📚وفیات الائمه، ص۴۴۴ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 در کلام شهدای کربلا علت حضور برجسته در ، اعتقاد به ولایت الهی اهل بیت(ع) و اطاعت محض از آنان بود و تا پای جان با امام خود ماندند. رجزنامه شهدای : 1⃣ عبدالرحمان بن عبدالله يَزنى، خطاب به سپاه می گفت: «دين من، دين حسن و حسين است.» 2⃣ حَجّاج بن مَسرُوق خطاب به امام (ع) می گفت: «پدر شما ، وصی رسول الله است.» 3⃣ هلال بن نافع بَجَلى در شعرى می گفت: «من از بنى تميم و بَجَلى هستم و دينم همان دين حسين و- پدرش- على است.» 4⃣ عثمان بن على بن ابى طالب نيز در شعرى می گفت: «آقايم على، صاحب كارهاى پاك و طاهر است، من برادر حسين هستم كه برگزيده‏ ترين برگزيدگان است.» 📚ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج5، ص106؛ 109، 91، 113. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌چرا در نبود؟ محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام (ع) است. مادرش، دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند. 📢علل عدم حضور در کربلا: 1⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا بوده است. اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان # که به ضمیمه شده و مال نیست. مرحوم نیز بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند. در گفت وگوی امام حسین(ع) با محمدبن حنفیه نیز سخنی از نیست. 2⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را وی از طرف امام حسین(ع) در مدینه می دانند. تنها منبع این خبر است. ◀️اما چرا هیچ شاهدی بر اطلاع رسانی او به امام وجود ندارد؟ به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر ازجمله استاد ، این روایت برای دفاع از محمد توسط ابن اعثم جعل شده است. ◀️برفرض پذیرش روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام حسین(ع) نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند. 📌در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت: از حسین بن علی(ع) به محمدبن حنفیه و هرکسی که از نزد او هست. هرکس به من بپیوندد به می رسد و هرکس روی گرداند به دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد. 📌محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین(ع) از به نیز، همراه امام نبود. 📌در بندی می توان گفت: محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما در این قیام روحیه و تفکر نداشت. 📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛ 📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷؛ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛ 📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110
🕌 احکام ❓سؤال: در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست... بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است؟ تکلیف شنوندگان چیست؟ ✅ پاسخ آیت‌الله : نقل مطالب به صورت مزبور بدون این که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد... تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. ❓سؤال: اگر بی اساس خوانده شد ما چه وظیفه‌ای داریم؟ ✅ پاسخ آیت‌الله : اگر دروغی از ذاکرین بشنوید بر حسب وظیفه شرعی باید به عنوان نهی از منکر به خود گوینده تذکر دهید و همه مکلّفین این وظیفه را دارند. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
📌اول در روز اول محرم خدمت امام رضا(ع) رسید. حضرت به او فرمود: می دانی امروز چه روزی است؟ وی در پاسخ گفت نه. امام به وی فرمود: امروز روزي است كه به درگاه پروردگارش دعا كرد و خدا دعای او را مستجاب و به يحيى بشارت داد. هر كه اين روز را روزه بدارد و سپس به درگاه خدا كند، خدا مستجاب كند، چنان كه براى مستجاب كرد. سپس فرمود: اى پسر به راستى همان ماهى است كه اهل در زمان گذشته ظلم‏ و جنگ را به خاطر احترامش در آن مى‏ دانستند. اما اين امت اين ماه را نگه نداشتند و نه حرمت پيامبرش را. در اين ماه ذريه او را كشتند و زنانش را كردند و امولش را كردند، خدا هرگز اين گناه آنان را نيامرزد. اى پسر شبيب: اگر خواستی کنی براى (ع) كن كه چون گوسفند سرش را بريدند. اى پسر شبيب: پدرم از پدرش از جدش برايم باز گفت كه چون جدم حسين(ع) كشته شد آسمان خون سرخ بارید. اى پسر شبيب: اگر بر حسين(ع) كنى تا بر گونه ‏هايت روان شود خدا هر گناهى كردى از خرد و درشت و كم و بيش بيامرزد. اى پسر شبيب: اگر خواهى خدا را ملاقات کنی در حالیکه گناهى نداشته باشى حسين(ع) را كن. اى پسر شبيب: اگر خواهى در غرفه ‏هاى ساخته بهشت با خدا(ص) ساكن شوى بر قاتلان حسين كن. 📚صدوق، الأمالي، ص۱۲۹-۱۳۰ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌امام (ع) و محرم امام (ع) فرمود: هرگاه ماه فرا می رسيد، پدرم (امام ) ديگر خندان ديده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می يافت، تا آن که ده روز از محرّم مي گذشت، روز دهم محرّم که فرا می رسد، آن روز، روز و و پدرم بود و می فرمود: این روز، روز امام (ع) است. 📚شیخ صدوق، الامالی، ص128. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌حمله به کاروان امام حسین(ع) حتی قبل از رسیدن به مورّخان نوشته اند: [پيش از منزل ] گروهي از عمرو بن‌ سعيد، حاکم اموی به فرماندهي برادرش، به منظور جلوگيري از حرکت امام (ع) به سوي ، با آن حضرت روبرو شده و خواستند مانع پيشروي او و همراهانش شوند، امّا آن حضرت به شدّت کرد و طرفين باهمديگر درگیر شده و سرانجام اردوي سپاه امام (ع) به راه خود ادامه داد. 📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص385؛ 📚بَلاذُري، انساب‌الاشراف، ج 3، ص375؛ 📚ابوحنيفه دِيْنَوَري، الاخبار الطِّوَال، ص362. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 شبهه امام حسین(ع) از یک . دلیل امام (ع) توسط یزید، دعوای آن دو در با زنی زیبا به نام است. در اين داستان، به زني به نام «اُرَيْنَبْ» همسر «عبدالله بن سلام» علاقمند شده و امام حسين(ع) مانع شهوت‌راني يزيد گرديد. لذا امام حسین(ع) ارینب را به درآورد تا با ازدواج نکرده و بعد طلاق داد تا به عبدالله بن سلام شوهر قبلی خود برسد. و این داستان، آغاز و دشمني يزيد با امام حسين(ع) و منشأ واقعه بوده است. 📚دینوری، الامامه والسياسه، ج۱، ص۱۶۷؛ 📌: ◀️تنها منبع این خبر، است. ◀️ابن قتیبه بدون هيچ اشاره‌اي به ناقل و راوي اين داستان حكايت را از شخص سومی نقل مي‌كند كه براي ما آن شخص شناخته شده نيست؛ پس داستان از نظر سندي داری مشکل است؛ ◀️در این داستان ساختگی، امام (ع) در زمان ساکن بوده است و حال آنکه امام حسین(ع) در این زمان ساکن بوده است. ◀️اشكال مهم ديگري كه در اين داستان وجود دارد، اين است كه امام حسين (ع) در يك مجلس اورینب را مي‌كند و حال آن كه بر اساس سه طلاق در يك مجلس جايز نمي‌باشد. و از احکام است. ◀️گذشته از بطلان قطعي روايت فوق، امام حسین(ع) بارها علت قیام خود را ظلم، فساد و بدعت در دین توسط یزید بیان کرده است. ◀️بنابراین، این داستان در نظر دارد تا حسین(ع) که افشای و مبارزه با حاکم و کسی که خدا را تغییر داده، فراموش گردد. 👇 👇 🌻 @ahlebait110
🏴 روضه حضرت 📃متن اصلی دختر خردسال خاندان اهل بیت(ع) از کتاب کامل بهایی اثر عمادالدین از عالمان است که آن را به سال 675 در اصفهان نوشته است. «در حاويه آمد كه: خاندان نبوت در حالت حال مردان كه در شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده می‌داشتند، و هر كودكى را وعده‌ها می‌دادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است باز می‌آيد، تا ايشان را به خانه آوردند، دختركى بود ، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من (ع) كجاست؟ اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در افتادند و فغان از ايشان برخاست. يزيد خفته بود، از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است. آن در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست: ملاعين گفتند سر پدر تو است. آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق كرد.» 📚حاویه نام کتابی است که عمادالدین این مطلب را از آن نقل کرده است. 👇👇 https://eitaa.com/Mostabin 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 همه چیز درباره حضرت ... 📍اسم دیگر علی اصغر چیست؟ 📍آیا علی اصغر ۶ ماهه بوده؟ 📍کی به دنیا آمده است؟ 📍 : ◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام یا عبدالله (شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند. 🏴عبدالله بن حسین(ع) که نزد ما به علی اصغر مشهور است بنا به نقل ابومخنف از امام باقر(ع) به تیر یکی از بنی‌اسد در دامان پدرش کشته شد. تعبیر بلاذری صریح‌تر و دلخراش‌تر است: رَمى حرملةُ بن كاهل الوالبي [الاسدی] عبدَالله بن حسين(ع) بسهم فَذَبَحَهُ‏. ◀️طبری شیعی، نام او را علی نهاده است. ◀️این منابع، درباره او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی همانند: ، ، و یا شيرخواره اکتفا کرده اند. ◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن، این طفل در به دنیا آمده است. نیز این قول را نقل کرده است. ◀️بلعمی طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است. ◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند. 📍جمع بندی: 1⃣امام (ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به یا مشهور گشته است. 2⃣منابع درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو ، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند. 3⃣در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است. اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود. 📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛ 📚ذبيح الله صاحبکاری، سیری در مرثیه عاشورایی، ص۱۶۹؛ 📚بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰؛ 📚تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰؛ 📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ص۳۷؛ 📚طبری، دلائل الامامه، ص۷۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110
HIQ_Volume 8_Issue شماره 4 - زمستان 86 - مسلسل 32_Pages 7-40.pdf
537.6K
📄مقتل نگاری شیعیان در ۵قرن نخست هجری مقاله حاضر به بررسی مقتل نگاری شیعیان در ۵ قرن نخست هجری و مهمترین مقاتل شیعه درباره امام حسین(ع) پرداخته است. 🖋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد 👇👇 🌻 @ahlebait110
1_427554999.pdf
140.2K
📑روزشمار عاشورا 🖋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌رحلت حجت الاسلام مهدی از اساتید حوزه علمیه قم تسلیت باد. حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی و صاحب تالیفات متعدد در حوزه اسلام و اهل بیت علیهم السلام دار فانی را وداع گفت. جامع (ع) در دو جلد از برجسته ترین تألیفات ایشان بود. روحش شاد و یادش گرامی باد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌معرفی کتاب مقتل جامع سیدالشهدا توضیح استاد مدیر گروه خمینی درباره کیفیت نگارش جامع علیه السلام. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شخصیت ‏ذي الجوشن در فضای مجازی مطالبی غیر تحقیقی درباره شَمِربن ذی الجوشن مطرح می گردد که مناسب آمد تا از منابع کهن مطالبی در معرفی چهره او مطرح گردد: ◀️شمِر بن‌ذي‌الجوشن هیچگاه نبوده و همانند همه کسانی که در حکومت اسلامی با امیرمؤمنان (ع) کردند، او نیز جزو سپاه امام بود؛ ◀️شمر، در جزء لشكريان (ع) بوده است و با تنها هدف مبارزه با بنی امیه در سپاه امام حضور داشت؛ در اين مبارزه اَدْهَم بن‌محرز ابتدا ضربه شمشيري به صورت شمر مي‏زند و او را مي‏كند. شمر نيز به او ضربه‌اي مي‌زند ولي ضربه‌اش کاري نمي‌شود، لذا برمي‏گردد و آب مي‏خورد و نيزه‌اي برمي‌دارد و دوباره به ميدان مي‏رود و با ضربت نيزه، ادهم را بر زمين مي‏افكند؛ شمر، جزء كساني است كه برضدّ بن‌عَدِي و به كفر او شهادت دادند. شمر، عصر روز پنجشنبه نهم با فرمان جديد بن زیاد ملعون و به همراه چهار هزار نفر سرباز به رسيد و نزد 3عمربن‌سعد رفته، نامه ابن‌زياد را تسليم او كرد؛ ◀️طبق گزارش بلاذری(م279ق) و شیخ مفید(م413ق)، امام (ع) پس از اهانت شمر، وی را پسر زن بُزچران خطاب کرد؛(فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى‏: این عبارت از نظر برخی حکایت از نامشروع بودن تولد شمر دارد.) شمر، به خيمه امام حسين(ع) كرد و با نيزه‏اش به خيمه زد و با صداي بلند گفت: «آتش بياوريد تا اين خيمه را با ساكنانش به بكشم.» ◀️شمر، به دستور داد تا بدن امام حسین(ع) را هدف قرار دهند. سپس با فرمان او، همه به سوی امام حمله بردند و کسانی از جمله سِنان بن اَنَس و زُرْعَة بن شریک ضربه‌های نهایی را بر امام وارد کردند؛ ◀️شمر، پس از واقعه در جواب شخص که از او پرسید آیا برای حمله به پسر پیامبر پشیمان نیستی، در پاسخ گفت: «موظّف بوديم كه چنين كنيم و اگر فرمان نمي‏برديم همچون اين حيوانات بوديم.» وی، در توجیه شرکت در قتل امام حسین(ع) می‌گفت: «از امرای خود فرمان برداری کرده است.» ◀️شمر، بعدها در جريان قيام مختار در جنگ برضدّ 3مختار شركت كرد و پس از شكست از ، فرار كرد و در حين فرار به دست عبدالرّحمن بن‌عُبَيْد كشته شد. 📚منقری،‌ وقعة صفين، ص 268؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج 5، ص270، ص28، ج6، ص18 و 44 و 52 و 53 📚ابن‌شهراشوب، مناقب آل‌ابي‌طالب، ج 4، ص 115. 📚ابن‌سعد، ترجمة الحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شماره 10، ص179، 📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص96؛ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص187. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شَمِربن ذی الجوشن یا سَنان بن اَنس یا خولی؟ 📌کدامیک قاتل امام حسین علیه السلام هستند؟ بین و ، شهادت امام (ع) توسط ‏ذي_الجوشن شهرت دارد، اما برخلاف این شهرت، دیدگاه مورخان کهن و حتی معاصر بر اساس اسناد بر این است که قاتل سیدالشهدا، است. ◀️طبق گزارش ، آنگاه که دشمنان از اطراف امام (ع) پراکنده شدند در حاليکه او گاهي با صورت روي زمين مي‌افتاد و گاهي برمي‌خاست. در اين حال سنان بن‌اَنس به او نزديک شد و با ضربتي بر امام زد که در اثر آن، امام نقش بر زمين شد. سنان، به بن‌‌يزيد اصبحي گفت: سر حسین(ع) را از بدن جدا کن!. خولي خواست اين کار را بکند، امّا دچار سستي شد و بر اندامش افتاد. سنان به او گفت:‌ خدا بازوانت را سست و دستانت را از بدن جدا کند. آنگاه خودش از اسب فرود آمد و سر مبارک امام حسین(ع) را از تن جدا کرد. سِنان بن‌اَنس شخصي احمق و سبک مغز بود، او در صدد به دست آوردن سر مبارک امام حسین(ع) به اميد جايزه بود. طبق روايت از امام (ع)، او از ترس اينکه مبادا سر امام به دستش نيفتد، هر يک از سپاه کوفه را که به امام نزديک مي‌شد، مورد حمله قرار داده، به عقب مي‌راند، تا اينکه بالاخره نزد حضرت فرود آمد و گلوي [مبارک] آنحضرت را بريد و سر [مبارک] را جدا کرد و آن را به خَوْلي بن‌يزيد داد. ◀️طبق گزارش شیخ (م381ق) نیز، سِنان بن‌اَنس ايادي ـ كه لعنت خدا بر او باد ـ پياده شد و ‎سن امام حسين(ع) را گرفت و با شمشير بر گلوي وي مي‎زد و مي‎گفت: «به خدا سوگند، سرت را از تنت جدا مي‎كنم در حالي كه مي‎دانم تو پسر رسول خدايي و از جهت پدر و مادر برترين مردمان هستي.» اگرچه امام را شمر می داند، اما بسیاری از مورخان آن را صحیح نمی دانند. چنانکه: ◀️قاضي نُعمان تميمي مغربي (م 363 ق) صاحب کتاب شرحُ الاخبار في فَضائل الائمة الاطهار، قاتل امام سنان می داند؛ ◀️ابن‌اثير(م630ق) در کتاب اُسْدُالْغَابَة في معرفة الصَّحابة دربارة قاتل امام حسين(ع) پس از نقل چند قول، مي‎گويد: صحيح آن است كه سِنان بن‌اَنس، حسين بن‌علي(ع) را كشت. ◀️يوسف بن‌قُزَغْلِي بغدادي معروف به سِبْط ابن‌جُوْزي (م654ق) در کتاب تَذكرةالخواص من الامّة بذكر خَصائص الائمة(ع) نیز چندين قول را بيان كرده و سپس گفته است كه صحيح‌تر آن است كه سِنان بن‌اَنس نَخَعِي با مشاركت شمر، حضرت را كشتند. 📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج 5، ص453، 454. 📚شيخ صدوق، الامالي، مجلس30، ص 226. 📚خوارزمي، مقتل‌الحسين، ج2، ص36؛ 📚ابن‌اثير، اُسْدُ‌الْغابَة في معرفة الصَّحابَة، ج1، ص498. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌انا لله و انا الیه راجعون پیکر مطهر عالم ربانی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی هم اکنون در صحن امام زاده جمال غریب در جوار قبرستان بقیع قم به خاک سپرده و روح مطهرش به دیدار موالی معصومش شتافت. نثار روحش فاتحه با صلوات. جلسه ختم مجازی: 👇👇 https://www.aparat.com/CHSIQS/CHSIQS 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌مخالفت صریح با دستورات ابن عبدالبر(م463ق) از علمای سنی می نویسد: طبق ایه شریفه قرآن که می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمين‏. به عنوان معرفی شده بود. 📚حجرات: 6 می دانستند که طبق این آیه، اکرم(ص) ولید را به عنوان معرفی کرده است، اما برخلاف دستور پیامبر(ص) و قرآن کریم، ولید را کرد و در دوران بنی امیه نیز مورد عنایت قرار گرفت. جریان نیز می دانستند که ولید فاسق است؛ اما برخی بی خیال بودند و برخی نیز در انتصاب وی چنین واکنش نشان دادند: ◀️ از او پرسيد: آيا تو بعد از ما خردمند و پاک شدى يا ما احمق شديم - كه تو به جاى ما آمدى و والی شده ای؟ او پاسخ داد: اى ابا اسحق هرگز ملول و تنگدل مباش؛ چيزى رخ نداده. اين مملكت و ملك دارى است. يكی آنرا به عنوان ناهار تناول میكند و ديگری شب به عنوان شام. ای ابواسحاق، ما خود را به خواب نزده و نپوشانده ایم و شما هم احمق نشدید، این خواست مردم بود. سعد گفت: من چنين می بينم كه شما را به ملك اختصاصی تبدیل كرده‏ ايد. ◀️ هم به ولید گفت: من نمیدانم تو بعد از ما به اين صلاحیت رسيده ایى يا - خلیفه و - مردم دچار فساد شده‏ اند كه تو به عنوان شخصی فاسد به امارت آنان شده ای؟ 📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج3، ص83؛ 📚ذهبی، تاريخ‏ اسلام،ج‏3،ص311؛ 📚ابن قتیبه، المعارف، ص242؛ 📚ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج4، ص1554. 👇👇 🌻 @ahlebait110