📌 زندگی عاشورایی
💠امام #باقر(ع) نقل میکند:
💠 عده ای بر امام #حسین(ع) وارد شدند؛ ناگاه #فرش_ها و #پشتی_های فاخر و زیبایی را در منزل امام مشاهده کردند.
📢آنان گفتند:
🏡ای فرزند رسول خدا(ص)، ما در #منزل شما وسایل و چیزهایی را مشاهده می کنیم که ناخوشایند ما است.
💠 امام فرمود:
ما بعد از #ازدواج، #مهریه همسر خود را پرداخت می کنیم و آنان هر چه دوست دارند برای -خانه- خود خریداری می کنند و هیچ یک از وسایلی که مشاهده می کنید، مال من نیست.
📚کلینی، کافی، ج6، ص476
👇👇
🌻 @ahlolbit
هدایت شده از طلیعه
🔶امام حسن(ع) در مدینه نام و سنت پیامبر(ص) را احیا کرد
✅استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: امام حسن(ع) در مدینه نام و سنت پیامبر(ص) را احیا کردند. ایشان نقش بزرگی در احیای تمدن و ارزشهای اسلامی بعد از 25 سالی که در دوره خلفا بدعتهای مختلفی گذاشته شده بود، داشت.
🌐talie.ir/?p=78144
📌زیارت...
دیشب خانه حاج #جمال_ستار از خادمان باسابقه حرم #سیدالشهدا علیه السلام بودیم. وی زبان کردی، ترکی، فارسی و عربی را بسیار زیبا صحبت می کرد.
جناب حجت الاسلام والمسلمین پناهیان هم میهمان ایشان بود.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 تاریخ دقیق #زیارت #اربعین...
#پاسخ...
ماه #صفر سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از #عاشورا، تاریخ دقیق رسیدن کاروان اسرا به سرپرستی امام #سجاد(ع) به #کربلا است.
برخی از #مورخان و اندیشمندان همانند، #ابوریحان بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن طاووس، #مستوفی هروی و #شیخ_بهایی، تصریح کرده اند:
حضور اهل بیت امام حسین(ع) در #کربلا در روز بیستم #صفر سال۶۱ بوده است.( #اربعین اول)
افزون بر این گزارشها، شواهد دیگری برای اثبات این امر وجود دارد که می توان به آنها استناد کرد. از جمله:
1⃣ الحاق سر امام حسین(ع) به بدن امام توسط امام #سجاد(ع) در روز #اربعین همان سال؛ به تصریح شیخ #صدوق و ابن فتال نیشابوری؛
زیرا الحاق سر در #اربعین یک سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می رسد.
2⃣همچنین هیچ گزارشی مبنی بر حضور امام #سجاد(ع) در #کربلا در غیر این سال نیست.
📚صدوق، امالی، ص۲۳۱،
📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲،
📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #عروسی #قاسم در #کربلا....
📍پاسخ:
عروسی قاسم پسر امام #حسن(ع) در #کربلا صحت تاریخی ندارد؛ زیرا،
1⃣نخستین کسی که ماجرای عروسی قاسم را به تفصیل و در قالب داستان بیان کرده، ملا حسین واعظ #کاشفی (م910ق)است.
2⃣تنها مستند کاشفی یک بیت شعر از ابوالمفاخر رازی است،
با اساس و لباس دامادی
عزم ترتیب راه خواهم کرد.
آقای کاشفی آن را بصورت #داستان نقل کرده است.
3⃣منابع بعدی این داستان را از کاشفی نقل می کنند. لذا این داستان در #منابع_قدیم شیعه و سنی نیست.
4⃣در بررسی تاریخی، سند و محتوای این روایت مورد نقد برخی از عالمان و نویسندگان #شیعه قرار گرفته است.
📚ر.ک. اطلاعات بیشتر،
#مقتل جامع #سیدالشهداء، ج۲، ص۵۵۶
👇👇
🌻 @ahlolbit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفرنامه عاشقان و خدمتگذاران اربعین
سفری همراه با دوستان هیئت مسلم بن عقیل کرمانشاه در موکب حضرت آیت الله نجومی در کربلا برای خدمت به زائران اربعین حسینی.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 زندگی نامه امام #حسن مجتبی(ع)...
نام پدر: #علی بن ابیطالب.
نام مادر: #فاطمه.
متولد: ۱۵رمضان سال سوم هجری.
هفتم تولدش، سر او را تراشیده و هموزن آن را نقره #صدقه دادند و رسول خدا به امر خدا نام او را #حسن گذاشت و برای وی گوسفندی #عقیقه کرد.
حضور در #مباهله در سن ۶سالگی.
دربرابر #خلفا ایستاد و خواهان بازگرداندن #خلافت به علی(ع) بود.
امام حسن(ع) مردم #کوفه را برای کمک به پدرش در جنگ #جمل بسیج کرد. در نبرد با #معاویه در #صفین و #خوارج نیز پشتیبان پدر بود.
بعد از #شهادت پدر، در کوفه با #بیعت عموم مردم به خلافت امت رسید.
دربرابر #تهاجم نظامی معاویه ایستاد، اما به دلیل سستی یاران و #خدعه معاویه، برای حفظ اسلام و جان #شیعیان، #صلح اجباری را پذیرفت.
بعد از صلح، به #مدینه رفت و #جهاد_علمی را در تربیت #شاگردان و احیای نام علی(ع) آغاز کرد و زمینه قیام مردم #کوفه علیه بنی امیه فراهم گردید.
و نهایتا با مکر معاویه بدست همسرش #جعده در ۲۸صفر سال۵۱ در سن۴۸ سالگی به شهادت رسید.
📚برای مطالعه بیشتر، کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان و سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #مکارم_اخلاق...
🌻 امام #حسن مجتبی(ع):
#مکارم_اخلاق ده چیز است:
1⃣ راستگویی زبان،
2⃣ راستگویی در مردانگی،
3⃣ بخشش به نیازمند،
4⃣ خوش خلقی و خوش رویی،
5⃣ سپاسگذاری از نیکی ها،
6⃣ صله رحم،
7⃣ نگهداری حقوق و حرمت همسایه،
8⃣ شناختن حق همراه،
9⃣ پذیرایی میهمان،
🔟و #حیا که سرآمد آنها است.
📚 یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۲۶
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #عدالت_رضوي...
🌞 روزی نامه ای از #نیشابور به #مامون رسید.
در آن #نامه نوشته بود،
مردي #زردشتي هنگام مرگ #وصیت کرده است که بخش زیادی از اموالش💰را میان #بینوایان و #تهیدستان تقسیم کنند.
قاضی نیشابور نیز آن اموال را میان #مسلمانان تقسیم کرده است.
مامون به امام #رضا(ع) گفت:
ای سرور من، نظر شما در مورد اين موضوع چيست؟
امام فرمود:
(قاعدتا) فرد زردشتی اموالش💰💰 را به فقرای مسلمان نمی دهد؛ اما نامه ای به #قاضی نیشابور بنویس تا همان مقدار از مالیات های مسلمانان بردارد و بین بینوایان زردشتی تقسیم کند.
📚صدوق، عیون اخبار الرّضا، ج۲، ص۱۵
👇👇
🌻 @ahlolbit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بررسی سند #زیارت_عاشورا:
دکتر سعید طاووسی(۱)
✍ آیا در #سند آن مشکلی هست؟ آیا این زیارتنامه اعتبار دارد؟
✍این #زیارتنامه از چه طریقی به دست ما رسیده است؟
برای گرفتن پاسخ این ویدئو را حتماً ببینید.
👇 👇
🌻 @ahlolbit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱بررسی سند #زیارت_عاشورا
دکترسعید طاووسی(۲)
✍🏻 بررسي محتوايي متن زيارت عاشورا
✍🏻 آيا اين متن با ساير متون ائمه (ع) مطابقت دارد؟
برای گرفتن پاسخ، این ویدئو را تماشا کنید.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 شهادت #محسن بن علی(ع)...
1⃣آیا امیرالمؤمنین #علی(ع) و حضرت #زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند؟
2⃣زمان شهادت وی کی است؟
3⃣آیا شیعیان برای محسن اقامه عزا کرده اند؟
📍پاسخ:
1⃣بر اساس گزارش تمامی منابع تاریخی، انساب و حدیث #شیعه و #سنی، حصرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند که در زمان حمل توسط رسول خدا(ص) نامگذاری شده است.
2⃣ #هجوم به خانه امیرالمؤمنین علی(ع) در ۳مرحله بوده؛ اما زمان #شهادت محسن، ۵۰ روز بعد رحلت رسول خدا(ص) است. یعنی آن زمانی که شیعیان در خانه امیرالمؤمنین علی(ع) تحصن کردند تا حق ولایت الهی علی(ع) را غاصبان بگیرند.
📌 پس زمان شهادت محسن، اوائل #ربیع_الاول نیست. بلکه ۵۰ روز بعد از ۲۸ #صفر است.
3⃣ #خلفا با #هجوم⚔ به خانه امیرالمؤمنین #علی(ع) افزون بر ضربه زدن به پهلوی حضرت #زهرا(س) و #سقط کردن محسن، به درگیری⚔ با اصحاب علی(ع) پرداختند.
4⃣طبق گزارش قاضی #عبدالجبار سنی(قرن۴) در کتاب تثبیت دلائل النبوه، کثیری از شیعیان از جمله شیخ #مفید در #شام و شهرهای شیعه نشین برای محسن اقامه #عزا می کردند.
📌برای مطالعه بیشتر به مقاله بررسی اخبار محسن بن علی(ع) اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر #جباری و #یاوری مراجعه کنید.
👇👇
🆔 @ahlolbit
امامت پژوهی.pdf
5.63M
📌 پرسش:
آیا امام حسن #عسکری (ع) سفری به #گرگان داشتهاند؟
امروزه در شهر گرگان #مسجد و #قدمگاهی منسوب به امام حسن عسکری(ع) وجود دارد. مبنای این باور، خبری است که برخی علمای #شیعه در سده ششم، از جمله ابن حمزه #طوسی در الثاقب فی المناقب (ص214-216) و قطبالدین #راوندی در الخرائج والجرائح (ج1، ص424- 426) نقل کردهاند.
مفاد این خبر به طور خلاصه آن است که شخصی به نام «جعفر بن شریف #جرجانی» ـ از شیعیان جرجان ـ در سفر حج خود به سامرا نزد امام عسکری(ع) رفت و مبلغی را که #شیعیان این شهر به امانت به وی سپرده بودند، به دست امام رسانید.
امام نیز تاریخ #بازگشت وی به جرجان را سوم ربیعالثانی همان سال پیشگویی کرد و به او وعده داد که خود ایشان نیز در همان روز به #جرجان وارد خواهد شد. در تاریخ تعیین شده، امام به #طیّالارض به جرجان رفت و نزد شیعیان خود حضور یافت.
📍 #پاسخ:
صرف نظر از ضعیف و بیاعتبار بودن این خبر از منظر رجالی به علت #مجهول و ناشناخته بودن #راوی و عدم نقل آن در منابع کهن و دست اول شیعه، که اصل خبر را محل شک و تردید قرار میدهد، اما نکته دیگری که حضور امام را در #گرگان با تردید جدّی موجه میسازد آن است که بر اساس خبر فوق، امام عسکری(ع) به شهر «جُرجان» وارد شد که منطبق بر شهر « #گنبدکاووس» کنونی است؛ نه شهر گرگان امروزی که در گذشته به «استرآباد» شهرت داشته است.
از اینرو به نظر میرسد مسجد و قدمگاه امام حسن عسکری(ع) صرفاً یادمانی است که در دورههای متأخر، پس از ویرانه و متروکه شدن جُرجان تاریخی(گنبد گاووس کنونی)، و با توّهم انطباق گرگان کنونی بر جرجان کهن به وجود آمده است، لذا نمیتوان برای آن اعتبار تاریخی قائل شد.
👇👇
🌻 @ahlolbit