🟡چه کنیم که نویسنده خوبی شویم؟
🔻 پاسخ زیبا و درست لئو اشتراوس به این پرسش:
«خواندن مقدم بر نوشتن است؛ قبل از نوشتن میخوانیم. ما نحوۀ نوشتن را با نحوۀ خواندن میآموزیم. اگر میخواهید خوب بنویسید، باید کتابهای خوب را خوب بخوانید. اگر کتابِ بد بخوانید یا بد کتاب بخوانید، هرگز نخواهید توانست خوب بنویسید. خوب نوشتن را اینطور بیاموزید: کتابهایی را که با بیشترین دقت نوشته شدهاند، با بیشترین دقت بخوانید.»
#نویسندگی
#کتاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢بیدار باش به مراکز آموزشی و پژوهشی قم!
🔶جایگاه نامطلوب علوم انسانی در مراکز آموزش عالی استان قم
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حدود ۷۱ درصد از دانشجویان و به همین نسبت اعضای محترم هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شهر قم، دانشجویان و اساتید علوم انسانیاند. و ۲۹ درصد مربوط به رشتههای غیرعلوم انسانی. این آمار حدود ۲۰ درصد بیش از میانگین کشوری است.
هر چند برخی از صاحبنظران این وضعیت را نامتعادل و نامتناسب میدانند، اما به اعتقاد این بنده، این یک فرصت و ظرفیت بزرگ برای تحولآفرینی در علوم انسانی و ایجاد مرجعیت علمی برای شهر مقدس قم در حوزه علوم انسانی است و مسؤولان آموزشی استان و مدیران ارشد آموزش عالی کشور باید از این فرصت برای تحول در علوم انسانی استفاده بهینه کنند.
در عین حال، حتی اگر این نسبت نبود، باز هم انتظار از مراکز آموزش عالی موجود در شهر مقدس قم انتظاری فراتر از سایر شهرها و استانهای کشور بود. زیرا مراکز آموزش عالی موجود در قم، به معدن و منبع ذخّار فقه و فلسفه و تفسیر و سایر معارف اسلامی در حوزههای علمیه متصلاند. حتی بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاههای قم، افزون بر مطالعات و مدارک دانشگاهی، دارای سطوح عالی مطالعات اسلامی و مدارک حوزهای هم هستند. به همین دلیل، انتظار از قم این بوده و هست که به عنوان قطب علوم انسانی اسلامی نه تنها در کشور و بلکه در جهان معرفی شود.
مع الاسف، تا رسیدن به این هدف، بسیار فاصله داریم. نگاهی به آخرین آماری که در آذر ماه ۱۴۰۲ توسط مرکز ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) عرضه شده است، نشان میدهد که در همه استان قم فقط دو دانشمند پراستناد در حوزه علوم انسانی داشتهایم! (یکی در دانشگاه قم و دیگری در دانشگاه آزاد اسلامی قم) این در حالی است که فقط در برخی از دانشگاههای استانهای دیگر که به هیچ وجه از فرصتها و ظرفیتهای موجود در قم نیز برخوردار نیستند، آمار دانشمندان پراستنادشان در حوزه علوم انسانی چندین و چند برابر قم است. فی المثل،
دانشگاه تهران ۵۱ نفر؛
دانشگاه تربیت مدرس ۴۲ نفر؛
دانشگاه علامه طباطبايی ۳۹ نفر؛
دانشگاه اصفهان ۳۴ نفر؛
دانشگاه فردوسی مشهد ۲۲ نفر؛
دانشگاه شهید بهشتی ۲۲ نفر؛
دانشگاه شیراز ۱۳ نفر؛
دانشگاههای تبریز، خوارزمی و محقق اردبیلی هر کدام ۱۱ نفر؛
دانشگاههای بوعلی، شهید چمران و مازندران هر کدام ۹ نفر؛
دانشگاه ارومیه ۷ نفر.
🔻امیدوارم مشاهده این آمار و نسبتها تلنگری برای دانشکدهها، گروهها، اعضای هیئت علمی و پژوهشگاهها و پژوهشکدههای علوم انسانی فعال در شهر مقدس قم باشد. باید همت و حمیت را بالاتر و والاتر کرد؛ و همگی تلاش کنیم تا کمّاً (از نظر تعداد دانشمندان پر استناد) و کیفاً (از نظر تحول در علوم انسانی و ارائه نگاهها و رویکردهای اسلامی به علوم انسانی) به جایگاه شایسته و مورد انتظار از قم، برسیم.
#پژوهش
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مدیریت آموزشی سید مرتضی علمالهدی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از دیرباز عالمان بزرگ شیعی میکوشیدند افراد نخبه و مستعد را مورد حمایت مالی و معنوی ویژهتری قرار دهند. امکانات لازم برای پیشرفت و پژوهش را در اختیار آنان قرار دهند.
#سید_مرتضی(ره) از عالمان بزرگ و دورانساز شیعی، برای هر کدام از شاگردان مستعد خود مقرری ماهیانهای را تعیین میکرد. فی المثل برای #شیخ_طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) که در سنین جوانی برای تحصیلات دینی از طوس به بغداد رفت، به دلیل نبوغ ویژهای که داشت، ماهیانه ۱۲ دینار، بیشترین مبلغی که به دانشپژوهان پرداخت میشد، تعیین کرد. همین موضوع موجب شد که شیخ طوسی نیز به مدت ۲۳ سال در محضر سیدمرتضی با طیب خاطر، بدون دغدغههای مالی و به صورت تمام وقت، به کار آموزش و پژوهش بپردازد. و برای قاضی ابنالبراج، ماهیانه مبلغ ۸ دینار مشخص کرد. و به همین ترتیب برای هر کدام از دانشپژوهان به فراخور نبوغ و نخبگی و استعداد مبلغی را تعیین میکرد.
#حوزه_علمیه
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نکتهای در باب فرهنگ: (به بهانه حادثه بیمارستان قم)
🔸«قسم به چشم تو ما مست و خصم هشیار است»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حادثه بیمارستان قرآن و عترت قم و موجسواری رسانهای دشمنان داخلی و خارجی و دوستان نادان و البته پرمدعای رسانهای که معالاسف در اغلب بزنگاهها به مثابه سربازان رایگان دشمن عمل میکنند، نشان داد که دشمنان فرهنگ و عفت و غیرت ما، نه به خواب رفتهاند و نه از اقدامات خود در جهت حرمتزدایی از مقدسات و عفتزدایی از جامعه ذرهای کوتاه آمدهاند: «وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم» (بقره، ۱۲۰)
آنان بسیار حسابشده و با برنامه توانستهاند، مدیران و کنشگران فرهنگی و تربیتی جامعه ما (وحتی بخش نهچندان اندکی از روحانیت) را به گوشه رینگ برده و از گردونه تأثیرگذاری فرهنگی خارج کنند. پوشش رسانهای حادثه بیمارستان قم نشان داد که دشمنان هر زمان که اراده کنند میتوانند با آفرینش یک حادثه کوچک، موجی جدید در جامعه ایجاد کنند و ماهی مراد خود را صید کنند و حساسیتهای فرهنگی جامعه را روز به روز کمرنگتر و کمرنگتر کنند.
🔻به عنوان یک کنشگر فرهنگی جزء معتقدم قوه عاقله فرهنگ جامعه (البته اگر اساساً چنین قوهای در حال حاضر وجود داشته باشد) بسیار معیوب و بیمار و از کار افتاده است! نیاز به یک درمان اساسی دارد. مسئولان فرهنگی ما در تولید اسناد بالادستی فرهنگی توانا و چیرهدستند! اما در عرصه عقلانیت کاربردی و کاربردیسازی اسناد تولیدی، ناتوان و ناکارآمد!
🔸راهبرد فرهنگی مجلس و دولت ما در مواجهه با ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی، به ویژه گسترش بیحجابی) و در تقویت بنیانهای فرهنگ اسلامی ایرانی معلوم نیست. (البته اگر اساساً چنین راهبردی وجود داشته باشد). بیش از یک سال است که عملاً قوانین پیشین را از کار انداخته و در حال تدوین لایحهای جدیدند! لایحهای که به احتمال بسیار زیاد در حکم «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» خواهد بود.
🔹اقتدار در برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد (البته اگر اساساً اعتقاد و ارادهای نسبت به این موضوع وجود داشته باشد)
♦️جامعه فرهنگی ما از سردرگمی و بیبرنامگی و بلاتکلیفی شدیداً رنجور و کلافه و خسته است.
🔸جامعه در حال انس گرفتن با بیماری مزمن و کُشنده بیعفتی و بیحیایی و بیغیرتی است.
🔹شیوع بیعفتی و بیغیرتی، نتیجهای جز شیوع بیدینی نخواهد داشت. افتخار به بیحجابی و بیحیایی به سرعت به افتخار به بیدینی و الحاد تبدیل خواهد شد!
🔻باید بیدار شد؛ و الله همه ما مسؤولیم؛ دشمن به لایههای زیرین و ریشهای فرهنگ ما وارد شده است! باید از خواب غفلت بیدار شد! تا دیر نشده است باید برای ناکارآمدی نهادهای عریض و طویل فرهنگی و اجتماعی فکری کرد! «دولتیکردن فرهنگ» و «حکومتی کردن دفاع از فرهنگ» از اشتباهات مهلکی بوده است که متأسفانه در سالیان گذشته شروع شده و الان به اوج خود رسیده است و آثار مخرب آن را همگان میبینیم! باید کار را به خود مردم و نهادهای مردمی سپرد.
#حجاب
#جنگ_نرم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟪فرهنگ یا اقتصاد؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻گفت:
آنقدر مشکلات و گرفتاریهای اقتصادی فراوان است و اولویت دارند که هنوز بعد از ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است فرصت چندانی برای پرداختن به مسائل فرهنگی نداشتهایم!
🔹گفتم:
(برخلاف دشمن که سی سال است اولویتش را تهاجم فرهنگی قرار داده است) آنقدر به مشکلات و مسائل فرهنگی نپرداختهایم که اقتصاد ما را هم تحتالشعاع قرار داده و هر چه تلاش میکنیم باز هم عقب هستیم؛ و علیرغم آنکه بر اساس آمار و ارقام خیلی پیشرفت کردهایم، اما از جهت احساس مردم یک کشور عقبمانده و بدبخت هستیم. آنقدر از مسائل فرهنگی غافل شدهایم که حتی اصالتهای ایرانی خود مثل حجاب و عفاف عمومی را از دست دادهایم.
متأسفانه بسیاری از مسؤولان ما این حقیقت بدیهی جامعهسازی را نمیدانند که اصالت با فرهنگ و نه اقتصاد است.
#فرهنگ
#اقتصاد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣خرافهپردازی و فرافکنی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#شهید_مطهری در واکاوی علل و عوامل شکلگیری «باورهای خرافی» و «نحسپنداری» برخی از اعداد و ایام و حوادث، به دو ویژگی موجود در بشر اشاره میکند:
یک. «مسؤولیتگریزی»؛ توضیح آنکه آدمیان به نحو کلی اینگونهاند که تمایلی به پذیرش مسؤولیت شکستها و ناکامیهای خود ندارند. بلکه همواره برای توجیه شکستهای خود، دنبال مقصر یا مقصرانی بیرونی میگردند. به همین سبب، در مواردی که نتوانسته عاملی انسانی برای ناکامی خود دست و پا کند، عواملی طبیعی و غیرطبیعی مثل صدای کلاغ و جغد یا چهارشنبه و سیزده و امثال آن را به عنوان عامل ناکامی خود معرفی کرده است!
دو. «روحیه تنبلی»؛ توضیح آنکه فهم علل و عوامل واقعی پدیدهها نیاز به کاوش و پژوهش و تعقل و تفحص دارد. اما با قوه وهم و خیال میتوان به سهولت علت یا عللی برای پدیدهها دست و پا کرد و همین مسأله منشأ شکلگیری بسیاری از خرافات اعتقادی و اجتماعی شده است.
نکته: البته شکلگیری خرافات صرفاً معلول علل درونی نیست. بلکه علل و عوامل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی هم دارد که در جای خود قابل بررسی است.
#خرافات
#اخلاق
#فرافکنی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«همصدایی ...» با «رسانه وهابیان» در «ماجرای بیمارستان»!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸کلیپی از یک شبکه رسانهای معاند، که اساساً به هدف آتشافروزی در کشور و ایجاد اختلال شناختی در میان مردم ایجاد شده است، منتشر میشود. محتوای کلیپ چیزی نیست جز هتاکی آشکار یک زن مکشفه علیه یک روحانی جوان؛ قاپیدن گوشی روحانی جوان از سوی یکی از همراهان آن زن هتاک؛ در کنار متانت و آرامش روحانی جوان! حتی رئيس بیمارستان مربوطه هم میگوید همان ابتدا به این طلبه جوان گفتیم اگر میخواهی شکایت کنی ما مقدماتش را فراهم کنیم (یعنی مثلا پرونده را تشکیل دهیم و اظهارات شهود ماجرا را در اختیار قرار دهیم) اما آن طلبهی جوان کریمانه و بزرگمنشانه میگوید: «نه شکایتی ندارم؛ قصدی جز خیر نداشتهام»)
🔻اما بلافاصله، مثل همیشه لاشخورهای سیاسی و دینی همگی به صف میشوند و علیه دین و ارزشهای دینی و روحانیت و ... قلمفرسایی و عقدهگشایی میکنند.
🔹نکته تعجبآور و البته تأسفآمیز این ماجرا همصدایی و همراهی و همزبانی عجیب عدهای از «روحانیان سنتی» با «ایران اینترنشنال وهابی» و «بیبیسی لندنی» و سایر رسانههای معاند و دشمنان قسمخورده اسلام و روحانیت است! تعجب ماجرا این است که چطور عدهای از متلبسان به لباس روحانیت، بدون هیچ تحقیق و تفحصی با ژستی دینی و اخلاقی و به بهانه دفاع از هویت حوزه با اسلامستیزان و انقلابستیزان و حوزهستیزان همصدا میشوند؟ و خبر جهتدار و تفرقهافکنانه آنها را «منبع تحلیل» خود قرار میدهند؟ و آن طلبه مظلوم و باوقار و متین را نماد استبداد دینی معرفی میکنند؟!
#حجاب
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نوع رفتار با زیردستان؛ راهی برای شناخت شخصیت مدیران
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از راههای شناخت شخصیت افراد، مشاهده نوع رفتار آنان با زیردستان است. مدیری که «نوع رفتار» او و حتی «لحن صدای» او در برابر فرودستان و فرادستان متفاوت باشد، مدیری اسلامپسند نیست. توصیه و تأکید اسلام و اولیای دین، رعایت فروتنی، همراهی و همدلی با زیردستان و حفظ عزت و کرامت خود در برابر فرادستان است.
#ابوذر غفاری از #پیامبر_اکرم(ص) نقل میکند که فرمودند:
فَمَنْ کانَ اَخُوهُ تَحْتَ یَدِهِ فَلْیُطْعِمْهُ مِمّا یَأْکُلُ وَلْیُکْسِهِ مِمّا یَلْبسُ وَلا یُکَلِّفْهُ ما یَغْلِبُهُ فَاِنْ کَلَّفَهُ ما یَغْلِبُهُ فَلْیُعِنْهُ؛ هر کس برادر و هم نوعش را زیردست دارد باید از آنچه خود مىخورد به او بخوراند، و از آنچه مىپوشد به او هم بپوشاند و هیچ وقت کارى که خارج از قدرت اوست به او نسپارد و اگر کار دشوارى را به او سپرد او را کمک کند.
#سعدی در بخش ۱۵ از باب اول بوستان میگوید:
بد انجام رفت و بد اندیشه کرد
که با زیردستان جفا، پیشه کرد
به سختی و سستی بر این بگذرد
بماند بر او سالها نام بد
نخواهی که نفرین کنند از پَسَت
نکو باش تا بد نگوید کست
#مدیریت
#تواضع
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸 رفتار طلبه جوان بیمارستان قم، نمونهای از متانت و بردباری اسلامی
✍️ احمدحسین شریفی
🔹در ماجرای کلیپ هتاکی یک زن مکشفه علیه یک طلبه جوان در بیمارستان عترت و قرآن قم، یکی از اموری که کمتر به آن توجه شد، متانت و بردباری و آرامش طلبه جوان در برابر شدیدترین نوع هتاکی و بیحرمتی و فحاشی از سوی یک زن مکشفه بود.
💐درود خدا بر این طلبه جوان که با تأسی از ائمه معصومین علیهمالسلام به ویژه امام سجاد و امام باقر علیهما السلام نمونهای عینی و عملی از اخلاق اسلامی را به نمایش گذاشت. کاری که بسیاری از مدعیان اخلاق و ادب از انجام آن عاجزند.
#حوزه_علمیه
#حجاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ارزشهای دینی از دنیای قدیم تا عصر مدرن
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹برخی از مدعیان #روشنفکری دائماً و به گونههای مختلفی میگویند «دنیای جدید» دنیای تکثرها و تنوعهاست. دنیای مدرن، دنیای سکولارشده است. در دنیای جدید، نمیتوان از «ارزشهای ثابت» و «مطلق» سخن گفت! نمیتوان از «حقیقت واحد» سخن گفت! صراطهای فراوانی وجود دارد که نمیتوان گفت فقط یکی از آنها مستقیم است! بلکه با صراطهای مستقیمی مواجههایم!
🔻اینان خلط بزرگی میان «مقام ثبوت» و «مقام اثبات» و در نتیجه میان «واقعیت» و «حقیقت» کردهاند!
توضیح آنکه تنوع و تکثر و صراطهای مختلف در جوامع بشری، از ویژگیهای دنیای مدرن نیست. بلکه در همیشه تاریخ و در همه جوامع وجود داشته، دارد و خواهد داشت. به عنوان مثال، در کنار توحید و خداپرستی، بتپرستی (با تنوع بسیار گستردهای که داشت)، شرک، بیخدایی، الحاد، بیاعتقادی به معاد، بیاعتنایی به ارزشهای دینی و امثال آن در دنیای قدیم هم بوده است! همواره شاهد وجود ادیان و مکاتب و ملل و نحل مختلفی در میان جوامع بشری بودهایم.
🔸همه سخن در درستی یا نادرستی آنها بوده و هست. یعنی سخن فرزانگان و پیامبران و اولیای الهی و فیلسوفان این بوده است که آیا همه آنچه که «هست»، درست است؟ آیا منطقاً میتوان گفت هم باورهای دینی درست است و هم باورهای غیردینی و ضددینی؟! آیا میتوان گفت هم ارزشهای توحیدمحورانه درستاند و هم ارزشهای الحادپایه؟ معلوم است که پاسخ منفی است.
#کثرتگرایی
#دین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢جهاد اصغر و اکبر در بیان ملاحسين کاشفی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ملاحسین #کاشفی صاحب کتاب بسیار معروف روضه الشهداء، از صوفیان و عارفان قرن دهم، در کتاب داشتنی و خواندنی «لب لباب مثنوی» به هنگام دستهبندی اشعار مثنوی معنوی در باب #جهاد میگوید:
«در بيان جهاد: و آن در صورت غزا باشد با کافران و به حسب معنی محاربه باشد با لشکر هوا و شيطان. اول را جهاد اصغر خوانند و ثانی را جهاد اکبر و به يقين بدان که تا در معرکه مجاهدت به شمشير رياضت سر نفس رعنا را برنداری به دولت غنيمت «والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا» نرسی»
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢انسان معنوی و عشقورزی به همه هستی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹از مهمترین ویژگیهای پرورش یافتگان اخلاق و معنویت اسلامی «کلاننگری» و «خیرخواهی» و «عشقورزی» به همه آفریدهها است. به تعبیر زیبای #سعدی:
به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
🔸و این آموزهای است که در اغلب ادعیه ماه مبارک رمضان موج میزند:
اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ
اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ
اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ
اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ
اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ
اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ
اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ
اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ
اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيض
🔻از مهمترین آثار و پیامدهای نگاه عاشقانه به هستی این است که عاشق غیر از دلدادگی به معشوق و جلب رضایت او و تأمین خواستههای او هیچ شأن و جایگاهی برای خود قائل نیست. او خود را خدمتگذار و نوکر همگان میداند. او خود را بدهکار همه مردمان میداند. درد و رنج آنها را درد و رنج خود میداند. حتی بیمهری و حرمتشکنی دیگران باز هم او را از دغدغه خدمت به آنها باز نمیدارد. او خود را وقف خدمت به خلق میکند.
#اخلاق
#معنویت
#ماه_رمضان
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1710634765442591133
اینکه عدهای از مدعیان فقاهت با استناد به روایت منافقانه و تفرقهافکنانه رسانه فاسق و فاسد اینترنشنال از کلیپ فحاشی و هتاکی یک زن مکشفه علیه یک طلبه (علیرغم همه شواهد موجود در آن کلیپ) به محکومیت آن طلبه مظلوم و مؤدب و متین حکم دهند، به نوبه خود یک «فاجعه فقهی» در تاریخ فقاهت شیعی است. نباید از کنار آن به راحتی گذشت.
#فقه
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مدیریت و محرومیت
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بنده، هر چند زندگی متجملانه را به نحو مطلق از نظر شرعی حرام نمیدانم؛ اما نمیتوانم هضم کنم که یک «مدیر» یا «مسئول» در جامعه اسلامی در دوران مسئولیتش یا در سایه مسؤولیتش زیستی متجملانه داشته باشد.
و هر چند تفریح و مسافرتهای تفریحی را کاری خوب و بعضاً لازم برای افراد و خانوادهها میدانم؛ اما نمیتوانم بپذیریم که یک مدیر در دوران مدیریتش فرصتی برای چنین کارهایی داشته باشد.
پذیرش مدیریت و مسؤولیت، تلازمی طبیعی با محرومیت از بسیاری از مباحات دارد.
#مدیریت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢بیمنزلتی متجاهران به فسق
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بدیهیات فقه و اخلاق اسلامی این است که شخصی که پرده حیا را دریده و آشکارا به معصیت خدا پرداخته و با گفتار یا رفتار خود ارزشهای دینی را نادیده میگیرد و علناً نافرمانی میکند، (به اصطلاح متجاهر به فسق است)، حرمت و احترامی ندارد؛ به عنوان مثال «غیبت» چنین فردی و «ذکر بدیهای او نزد دیگران» و «معرفی او به جامعه» شرعاً اشکال ندارد.
#امام_باقر علیه السلام فرمودند:
ثَلَاثَةٌ لَيْسَ لَهُمْ حُرْمَةٌ صَاحِبُ هَوًى مُبْتَدِعٌ وَ الْإِمَامُ الْجَائِرُ وَ الْفَاسِقُ الْمُعْلِنُ بِالْفِسْقِ؛
سه کساند که از نظر شرعی حرمت و احترامی ندارند: بدعتگذاری که پیروانی دارد؛ حاکم ستمگر و فاسقی که فسق خود را آشکار میکند.
در برخی دیگر از روایات آمده است که چنین افرادی باید به مردم معرفی شوند تا مردم آنها را بشناسند و از خطراتشان در امان باشند. #پیامبر_اکرم(ص) فرمودند: ملاحظه حال فاسقان (متجاهران به فسق) را نکنید؛ بلکه آنها را در میان مردم رسوا کنید و فسق و فجورشان را به سمع و نظر دیگران برسانید تا مردم آنان را بیشتر بشناسند و از آنان دوری کنند.
#حجاب
#فاسق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢هدیه نوروزی ابنسینا
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رسم هدایای نوروزی از دیرباز در فرهنگ ایرانیان وجود داشته باشد. و آنگونه که از شاهنامه و تاریخ بیهقی به دست میآید در اغلب قریب به اتفاق موارد این هدایا از نوع مادیات و امور دنیوی بوده است.
در عین حال، هدایای نوروزی برخی از فیلسوفان و حکیمان متفاوت بوده است. به عنوان مثال، ابنسینا با استفاده از فرصت عید نوروز تلاش میکند تا به یکی از بزرگان، هدیهای از جنس دانش و آگاهی و حکمت تقدیم کند. وی رسالهای در تفسیر و تشریح معانی و مقاصد حروف مقطعه قرآن کریم مینگارد و آن را به عنوان هدیهای نوروزی به شخصی به نام «الشیخ الامیر السید ابیبکر محمد بن عبدالرحیم» تقدیم میکند.
خود وی در مقدمه کتاب در بیان دلیل چنین کاری مینویسد:
اولاً، از هدایای دنیایی و مادی چیز مناسبی که شایسته جایگاه الشیخ الامیر و گنجینه گرانبهای او باشد در بساط نداشتم؛
و ثانیاً، حکمت، به ویژه حکمت الهی، را برترین هدیه و شریفترین تحفه میدانم.
به همین دلیل، رسالهای در موضوع کشف اسرار و رموز حروف مقطعهای که در ابتدای برخی از سورههای قرآنی آمده است مینگارد و آن را به رسم هدیه نوروزی تقدیم الشیخ الامیر میکند. این رساله با عنوان «الرسالة النیروزیة» هماکنون در اختیار علاقمندان قرار دارد.
#عید
#ابنسینا
#نوروز
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢جایگاه مردم در اندیشه اجتماعی اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💐💐[سال جهش تولید با مشارکت مردم را به محضر همه عزیزان تبریک میگویم و به همین مناسبت به نقش و جایگاه مردم در اندیشه اجتماعی اسلام اشارهای میکنم]
🔹از بنیادیترین اندیشههای اجتماعی اسلام «مردمیسازی» فرهنگ و اقتصاد و اقدامات اجتماعی و حتی مردمی بودن حکومت اسلامی است. در نگاه اسلام، مردم محور همه موضوعات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسیاند. برجستهترین نقش را در جامعهپردازی و تمدنسازی دارند.
🔻قرآن کریم به صراحت میفرماید یکی از کارویژههای پیامبران، مردمی کردن امور بوده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ (حدید، ۲۵) ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند»
🔸#امیرمؤمنان(علیه السلام) در مسأله پذیرش حکومت، فرمودند:
«لَو لا حُضورُ الحاضِرِ وَ قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِر ... لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلى غارِبِها؛ اگر نبود حضور آن جمعیت و تمام شدن حجت با وجود یار و یاور ... هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانهاش میانداختم» این جملات صراحت در این دارد که حضور مردم در تفکر اسلامی آنقدر مهم است که حجتی علیه امام معصوم خواهد بود. یعنی با حضور مردم تکلیف سیاسی و اجتماعی بر امام معصوم منجز میشود و بدون حضور مردم و بدون مشارکت مردمی حتی تکلیف سیاسی و اجتماعی و حکومتی از امام معصوم نیز ساقط میشود.
🔹آن حضرت در ضمن یکی از سخنرانیهای خود در صفین خطاب به یاران و لشکریان خود فرمودند:
«وَ لَيْسَ امْرُؤٌ وَ إِنْ عَظُمَتْ فِي الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَتْ فِي الدِّينِ فَضِيلَتُهُ بِفَوْقِ أَنْ يُعَانَ عَلَى مَا حَمَّلَهُ اللَّهُ مِنْ حَقِّه؛ و هیچ کس گر چه منزلتش در حق عظیم باشد و فضیلتش در دین بر دیگران پیشی داشته باشد چنان نیست که در ادای حقی که خدا بر او واجب کرده محتاج به کمک نباشد» یعنی حتی بزرگترین انسانها و کاملترین آدمیان برای انجام وظایف خود و ادای حقوق الهی نیازمند کمک و مشارکت مردمیاند. بدون اعانت مردمی و بدون خواست مردم و بدون همراهی مردم امکان تحقق هیچ برنامهای وجود ندارد.
#اقتصاد
#فرهنگ
#مردم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢خدیجه کبری، الگوی طهارت و تجارت
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدون تردید، یکی از الگوهای برجسته «زنِ اسلامپسند»، حضرت خدیجه طاهره(س) است. او حتی قبل از اسلام، به درایت و حکمت و عقلانیت و مدیریت و دوراندیشی و ذکاوت و طهارت و پاکی شناخته میشد. به تعبیر مرحوم محقق اربلی در کتاب ارزشمند کشف الغمه، «كَانَتْ خَدِيجَةُ امْرَأَةً حَازِمَةً لَبِيبَةً شَرِيفَةً؛ خدیجه زنی دوراندیش و خردمند و باشرافت بود.»
یکی از القاب حضرت خدیجه در عصر جاهلیت «طاهره» بود؛ این شهرت بدان سبب بود که وی علیرغم آنکه یکی از تاجران نامدار و مشهور آن دوران بود و مدیریت کاروانها و مالالتجارههای فراوانی را بر عهده داشت، اما هرگز «اصالت زنانگی» خود یعنی «عفت» و «طهارت» را قربانی تجارت و کار و فعالیت اجتماعی نکرد. او در عین عفت و در اوج طهارت به فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی میپرداخت. به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) در کنار دخترش فاطمه زهرا سلامالله علیها و حضرت مریم و حضرت آسیه، از او به عنوان یکی از چهار زن برتر تاریخ ادیان یاد کرده است: «أَفْضَلُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَرْبَعٌ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ.»
«حیا» و «عزت نفس» #خدیجه_کبری را میتوان در واپسین وصیت او نیز مشاهده کرد؛ آنگاه که برای اولین و آخرین بار میخواست تقاضایی از همسرش رسولالله(ص) داشته باشد، عرض کرد: یا رسولالله خواستهای دارم که خجالت میکشم آن را مستقیم به شما عرض کردم! به دخترم فاطمه میگویم تا به شما بگوید! آنگاه دخترش را فراخواند و گفت: نور چشمم به پدرت بگو: «مادرم میگوید من از قبر میترسم؛ از تو میخواهم مرا در لباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کنی.» و پیامبر اکرم(ص) نیز بعد از غسل و کفن حضرت خدیجه چنان کرد که او میخواست و با دستان مبارک خویش وی را در قبر نهاد و تا واپسین روزهای عمر مبارکشان نیز هر زمان که نام خدیجه را میشنید اشک از گوشه چشمانش سرازیر میشد.
#حجاب
#زن
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣اندر حکایت مظلومیت خدیجه کبری و زنان نمونه تاریخ ادیان در فرهنگ ایران
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸بدون تردید، یکی از عوامل رواج بیعفتی و بیحیایی و برهنگی در میان برخی از زنان و دختران سرزمین ما فرهنگسازی غلط و سراسر اشتباه رسانههای رسمی جمهوری اسلامی از جایگاه زن در جامعه بوده است. نمایش مکرر فیلمهای شرقی و غربی با محوریت زنان، نقش بسیار مخربی در حیازدایی و عفتسوزی در میان زنان جامعه ایران داشته است.
🔹ای کاش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به جای نمایش مکرر و خستهکننده فیلمهایی مثل افسانه دونگی، جواهری در قصر، اوکنیو و دهها فیلم و سریال شرقی و غربی دیگر که مستقیم و غیرمستقیم زنان برهنه و هرزه شرقی و غربی را به عنوان الگوهای دختران و زنان جامعه اسلامی معرفی میکنند، درباره زندگی دهها و صدها زن برتر در تاریخ ادیان فیلمسازی میکردند.
🔻ای کاش مراکز فیلمسازی ما این لیاقت ومعرفت و شایستگی را پیدا میکردند که زندگی سراسر طهارت و عفت و تجارت و کار و مدیریت و حضور اجتماعی عفیفانه حضرت خدیجه کبری را به تصویر بکشند.
🔸ای کاش هنرمند و فیلمنامهنویسی این شایستگی را پیدا میکرد که زندگی عالمانه، عفیفانه و مجاهدانه زینب کبری(س) را به تصویر درآورد و این الگوی شایسته را به جامعه زنان و دختران اسلامی معرفی میکرد.
🔻ای کاش صدا و سیمای جمهوری اسلامی و بخشهای خصوصی فیلم و سریال، درباره زندگی سراسر معرفت و بردباری و زیرکی و فطانت و درایت و سیاست حضرت آسیه (همسر فرعون مصر) فیلم میساخت و مکرر در مکرر برای زنان و دختران جامعه اسلامی به نمایش میگذاشت.
🔹ای کاش از زندگی عالمانه و فقیهانه حمیده همسر امام صادق و مادر امام کاظم علیهما السلام فیلمی میساختند و جایگاه علمی و عملی و روش تربیتی و همسرداری و خانهداری آن بانوی مکرمه اسلام را به زنان و دختران ما معرفی میکرد.
🔸ای کاش هنرمندان ما میتوانستند زندگی تکتم بانو یا نجمه، همسر امام کاظم علیهما السلام را در قالب فیلمهای هنری به نمایش بگذارند. تا زنان و دختران ما میدیدند که یک دختر جوان چگونه در دستگاه معرفتی و تربیتی امام صادق و امام کاظم به یک بانوی عارف و فاضل دوران خودش تبدیل میشود.
🔻ای کاش هنرمندان ما میتوانستند درباره زندگی عروس دیگر امام صادق، سیده نفیسه، همسر اسحاق مؤتمن فیلم میساختند. زن فاضلهای که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. حافظ قرآن و از محدثان و فقیهان مورد اعتماد آن دوران بود. زنی که در احکام قضایی مورد مشورت برخی از قضات بزرگ آن دوران بود. زنی که هم «مدرس حدیث» بود و هم «مصحح حدیث». زنی که امام محمد شافعی بنیانگذار مذهب شافعیه در مباحث فقهی از او نظر میخواست و حتی وصیت کرده بود که بعد از مرگش حتیالامکان سیده نفیسه نیز در نماز او شرکت کند و چون در آن زمان سیده نفیسه به دلیل ضعف جسمانی قادر بر حضور در نماز میت امام شافعی نبود، جنازه وی را به منزل سیده نفیسه آوردند. افزون بر اینها، در مسائل عرفانی و معنوی نیز مورد مراجعه عارفان و زاهدان بزرگی چون ذوالنون مصری و بشر حافی بوده است.
🔹ای کاش و ای کاش صدا و سیمای ما و مراکز هنری ما این توان و فهم و درک را داشتند که زندگی سراسر مجاهدت و معرفت و سیاست و حضور اجتماعی حضرت معصومه سلام الله علیها را به تصویر بکشند. زنی که امام صادق سالها پیش از تولدش درباره جایگاه معنوی و ملکوتی او چنین فرمود: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ».
♦️افزون بر اینها در دوران انقلاب اسلامی فراوان بوده و هستند زنان وارسته و شایستهای که زندگیشان پر از شجاعت و معرفت و شعور و شور و حماسه بوده و هست. حقیقتاً زندگی برخی از مادران شهدا و تعداد فراوانی از همسران شهدا آنقدر زیبا و دلنشین و جذاب است که ظرفیت ساخت مجموعههای تلویزیونی صد قسمتی را دارد.
🔻اگر این زنان معرفی میشدند، محال بود پارهای از دختران و زنان این سرزمین بیعفتی و بیحیایی اختیار کرده و برهنگی را مصداق آزادی و پیشرفت بپندارند.
#زن
#عفت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢لزوم طراحی سازوکار مشارکت مردم در حکمرانی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر حکیم انقلاب سیزده سال پیش (۲۰ مهر ۱۳۹۰) در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه فرمودند:
«هر جایی که ناکامی هست، به خاطر این است که ما نتوانستیم حضور مردم را در آن عرصه تأمین کنیم»
این یک حقیقت دینی و الهی است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب بیان شده است. مردمیسازی از اصول فلسفه اجتماعی و نظام حکمرانی و تربیتی همه پیامبران الهی است. از مهمترین فلسفههای بعثت پیامبران این بوده است که خود مردم برای اقامه عدل و قسط برخیزند: «لیقوم الناس بالقسط».
یک نظام اسلامی اصیل و راستین نظامی مردمی است. برخلاف تصور برخی از سطحینگران، مردمیبودن انقلاب و مردمسالاری دینی منحصر به انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم مسؤولان ارشد نظام توسط مردم نیست.
در جمهوری اسلامی سازوکار انتخابات مردمی به زیبایی و با دقت طراحی و تدوین و اجرا شده و دهها بار کارآمدی و موفقیت و سلامت خود را نیز نشان داده است. اما مع الاسف سازوکار روشنی برای نقشآفرینی مردم در لایههای مختلف حکمرانی، اعم از لایههای «تصمیمسازی»، «تصمیمگیری»، «اجرا» و «نظارت» تدوین و طراحی نشده است. و این مهمترین عامل ناکامیها و ناکارآمدیها در بخشهای فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است.
باید سازوکار نقشآفرینی مردم در حکمرانی و مدیریت جامعه بر اساس اندیشه اسلامی تدوین شود. این مطالبهای است که یک سال و نیم قبل (در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۱) رهبر معظم انقلاب از دولت مردمی آیتالله رئیسی داشتهاند:
«تعریف کنید که چه جور میشود مشارکت مردم را جلب کرد؛ چه در زمینههای مالی و اقتصادی، چه در زمینههای سیاسی، چگونه میشود از فکر مردم و از نظر مردم استفاده کرد»
#مردم
#اقتصاد
#حکمرانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مسجدِ کارآمد و جهتبخش
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مسجد از جمله معدود نهادهای اجتماعی، فرهنگی و دینی است که به دستور خدای متعال پیریزی و ساخته شده و بر عمران و آبادانی آن هم به طور ویژه تأکید شده است:
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ (توبه، ۱۸)
مساجد خدا را تنها كسانى آباد مىكنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيدهاند، پس اميد است كه اينان از راهيافتگان باشند.
این نهاد مقدس از صدر اسلام تاکنون منشأ و مبدأ تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراوانی در عالم اسلام بوده است.
عالیترین سطح معماری و هنر هر دورهای از تحولات تاریخی و سیاسی و اجتماعی کشورهای اسلامی را در مساجد برجای مانده از آن دوران میتوان دید.
هماکنون حدود ۴ میلیون مسجد در سراسر جهان وجود دارد. حتی در کشورهای غیر اسلامی نیز مساجد متعددی وجود دارد.
توجه به کارکرد تاریخی مساجد، ظرفیتهای بینظیر تربیتی و تعلیمی آنها در دوران معاصر، مردمی بودن مساجد، مخلصانه و بیچشمداشت بودن فعالیتهای مسجدیان و اعتقاد و باور عامه مردمان به مسجد و مسجدیان و ... ایجاب میکند که بیش از پیش در اندیشه کارآمدسازی و بهینهسازی ظرفیتهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی مساجد باشیم.
بدون تردید مساجد، از جملهی ظرفیتهای بزرگِ مردمیسازی اقتصاد و فرهنگ و سیاست در جامعه اسلامی به شمار میروند. نباید از این ظرفیت بینظیر غافل بود.
#مسجد
#فرهنگ
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣آدرس غلط ندهیم! فرافکنی بس است!
🔹خودمان بیش از اینستاگرام و فضای مجازی و تهاجم فرهنگی غرب، در ولنگاری عدهای از زنان و دختران مقصریم!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻آیا کشوری را سراغ دارید که به صورت رایگان و با هزینه بیتالمال و با بهترین دوبله و کیفیت، فیلمها و سریالهای منعکسکننده ارزشها و فرهنگهای بیگانه و بعضاً کاملاً مخالف با ارزشها و فرهنگ خودش را برای مردم خود به نمایش بگذارد؟
🔻آیا کشوری را سراغ دارید که دهها سال به صورت روزانه و مداوم در قالب نمایش فیلم و سریال، مستقیم یا غیرمستقیم، زنان نیمهبرهنه شرقی و غربی را به عنوان الگوی زنان موفق به جامعه دینی خودش معرفی کند؟
🔹بله، از بدو تأسیس تلویزیون در ۱۱ مهر ۱۳۳۷ تاکنون این رویه بر تلویزیون ایران حاکم بوده است. زمانی که حبیب ثابت و فرزندش ایرج، دو عضو از جامعه بهائیان ایران، نخستین بار تلویزیون را وارد ایران کردند و به نمایش فیلمهای آمریکایی پرداختند، تا بیست سال بعد از آن یعنی تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ کارکرد اصلی تلویزیون نمایش برهنگی و ترویج فرهنگ غرب در میان مخاطبان ایرانی خود بود.
🔸اما در آن زمان اغلب مردم یا امکان بهرهمندی از تلویزیون را نداشتند و یا به دلیل گرایشهای شرعی، تمایلی به استفاده از آن نداشتند به همین دلیل تلویزیون نتوانست تأثیرگذاری فرهنگی خود را در میان قاطبه مردم ایران برجای گذارد.
♦️اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکلگیری صدا و سیمای جمهوری اسلامی و توسعه شبکه برق و زیرساختهای رفاهی، مردم و خانوادههای مسلمان با طیب خاطر البته بعضاً با احتیاط، به مشاهده تلویزیون پرداختند. سؤالات شرعی مردم از امام(ره) و سایر مراجع تقلید درباره موسیقیهای پخش شده از صدا و سیما و مشاهده صورت زنانی که در پخش زنده حضور دارند و ... همگی نشان از دغدغه فرهنگی و ارزشی مردم در دهه اول انقلاب داشت.
🔸اما مع الاسف مدیران صدا و سیمای ما اکثر زیرساختهای ایجاد شده و دهها شبکهی تلویزیونی را در اختیار پخش فیلمها و سریالهای شرقی و غربی قرار دادهاند و در مجموع ۶۵ سال است که زنان و دختران عفیف و محجبه این سرزمین تحت شدیدترین فشارهای روانی برای کنار گذاشتن عفت و حجابشان قرار گرفتهاند! بنابراین بعد از یک تهاجم فرهنگی ۶۵ساله علیه حجاب و عفاف، مشاهده زنان بیحجاب در جامعه جای تعجب ندارد. تعجب از زنان و دخترانی است که هنوز چادر و حجاب بر سر دارند! تعجب از مردانی است که هنوز غیرت مردانگی خود را حفظ کردهاند!
🔹به هر حال نیازی به گفتن ندارد که بخش نه چندان اندکی از زنان و مردان و دختران و پسران این سرزمین در یک تهاجم چند ده ساله توسط ابزارهای خودمان و با هزینههای بیتالمال مسلمین، ارزش چندهزار ساله عفاف و حجاب خود را رها کردهاند. پس بهتر است فکری به حال خودمان و مدیریت فرهنگی خودمان کنیم تا اینکه دائماً از تهاجم فرهنگی غرب و اینستاگرام و فضای مجازی سخن بگوییم!
🔻توجه: البته این سخن به معنای نادیده گرفتن عوامل دیگر (مثل ماهوارهها و ولنگاری مدیریتی در فضای مجازی و ...) در «عفتزدایی» و «غیرتسوزی» نیست. اما معتقدم نقش صدا و سیمای خود ما را در زوال فرهنگ ایرانی اسلامی نباید نادیده گرفت.
شناخت علل و عوامل ناهنجاریهای اجتماعی و وزندهی دقیق به هر کدام از عوامل، مهمترین گام برای درمان ناهنجاریهاست. باید مواظب باشیم که آدرس اشتباه ندهیم و نگیریم.
#حجاب
#فرهنگ
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢برکات مسجد در کلامی از امام حسن مجتبی(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸امام حسن مجتبی علیه السلام درباره آثار و برکات اعتقادی، معرفتی، اجتماعی و اخلاقی ارتباط مستمر با مسجد میفرماید:
✔️مَنْ أَدَامَ الِاخْتِلَافَ إِلَى الْمَسْجِدِ أَصَابَ إِحْدَى ثَمَانٍ؛کسی که ارتباطی پیوسته با مسجد داشته باشد [دست کم] یکی از این هشت چیز را نصیب خواهد برد:
1.آيَةً مُحْكَمَةً؛ نشانهای محکم؛
2. وَ أَخاً مُسْتَفَاداً؛ برادری قابل استفاده؛
3. وَ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً؛ دانشی تازه؛
4. وَ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً؛ رحمتی مورد انتظار؛
5. وَ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الْهُدَى؛ سخنی که او را به راه هدایت راهنمایی کند؛
6. أَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى؛ یا سخنی که او را از هلاکت باز دارد؛
7. وَ تَرْكَ الذُّنُوبِ حَيَاءً؛ ترک گناهان از روی شرم؛
8. أَوْ خَشْيَةً؛ یا ترک گناهان از روی ترس مقدس.
🔻نکته اول: درباره اینکه منظور از « آيَةً مُحْكَمَةً» چیست، تفاسیر مختلفی قابل طرح است، اما میتوان آنگونه که #میرداماد و #ملاصدرا گفتهاند، منظور از آن را معرفت نظری به باورهای بنیادین مثل خداشناسی و جهانشناسی و پیامبرشناسی و امثال آن دانست. (میرداماد در تعلیقه بر اصول کافی، ج۲، ص۶۶-۶۷) و یا آنگونه که #امام_خمینی(ره) گفتهاند، منظور از آن را «علوم عقلیه»، «عقاید حقه» و «معارف الهیه» دانست. (شرح چهل حدیث، ص۳۸۵-۳۹۶)
🔻 نکته دوم: امام مجتبی علیه السلام در این حدیث به صورت ضمنی کارکردها و کارویژههای مورد انتظار از مسجد را هم بیان کردهاند.
#مسجد
#امام_حسن
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1711304483994073187
✔️«شیطان» و «نفس اماره»، دو وسوسهگر اصلی معصیتاند؛
✔️پیامبر اکرم(ص)فرمود: در ماه رمضان شیاطین در غل و زنجیرند (وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَة)؛
🔻پس اگر در این ماه باز هم «میل به گناه» در خود دیدیم، فرافکنی نکنیم؛ باب وسوسه شیاطین در این ماه بسته است: «تا دیر نشده است چارهای برای نفس بداندیش خود کنیم.»
#نفس_اماره
#شیطان
#ماه_رمضان
من از این نفس، از این بی سروپا خسته شدم
خودم از دست خودم آه خدا خسته شدم
اینکه هر روز بیایم تو مرا عفو کنی
بروم باز خطا پشت خطا خسته شدم
من از این چشم که جز تو همه را می بیند
از همین کوری و این منظره ها خسته شدم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نقش عقل و دین در کنشهای اجتماعی در روایتی از امام حسن مجتبی (ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸#امام_حسن مجتبی علیه السلام در دو جمله کوتاه رابطه علیّ و معلولی میان «عقلانیت و ادب» و «دیانت و حیاء» را به زیبایی بیان میکند:
یک. «لَا أَدَبَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ؛ کسی که عقل نداشته باشد، ادب ندارد.»
این سخن بدان معناست که برای سنجش میزان برخورداری افراد و جوامع از #عقلانیت، میتوان به سنجش میزان #ادب (رفتاری و گفتاری و نوشتاری و ...) آنان پرداخت. به تعبیر دیگر، برای ترویج ادب و اصلاح ادب و آداب اجتماعی باید عقلانیت را تقویت کرد.
دو. «وَ لَا حَيَاءَ لِمَنْ لَا دِينَ لَهُ؛ کسی که دین نداشته باشد #حیاء هم ندارد.» این بدان معناست که راه «حیاءگستری» در جامعه، تقویت بنیانها و باورهای دینی مردم است. و به تعبیر دیگر، «رواج بیحیایی» در جامعه به معنای «رواج بیدینی» در جامعه هم است.
🔻به تعبیر دیگر میتوان گفت که امام حسن مجتبی علیه السلام در این دو جمله کوتاه، دو راهبرد اصلی برای «ادبگستری» و «حیاگستری» را بیان کردهاند: «تقویت عقلانیت» و «تحکیم بنیانهای فکر دینی»
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹