اهمیت تعیین نقطه کانون در زندگی .mp3
8.97M
🎤احمدحسین شریفی
♦️اهمیت تعیین نقطه کانونی در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی
#تمرکز
#هدفمندی
#مولوی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️نظر امام خمینی(ره) درباره وجوب مخالفت با طرحی ذلیلانه که اخیراً عدهای روحانینما هم از آن حمایت کردهاند
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«من طرفداری از طرح استقلال اسرائیل و شناسایی او را برای مسلمانان یک فاجعه و برای دولتهای اسلامی یک انفجار میدانم
و مخالفت با آن را یک فریضه بزرگ اسلام میشمارم،
و به خداوند بزرگ از این نقشهها که به دست مسلماننماها برای اسلام کشیده میشود پناه میبرم.»
(امام خمینی، صحیفه امام، ج۱۶، ص۲۹۴)
🔻همانطور که ملاحظه میکنید این افراد از نگاه #امام_خمینی نه تنها نمیتوانند روحانی باشند؛ که حتی نمیتوانند مسلمان هم باشند، امام چنین افرادی را «مسلماننما» میدانست.
#حوزه_علمیه
#نفوذ
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️معنابخشی و رشددهندگی رنج
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ما در درون رنجهاست که روح خود را رشد میدهیم.
رنج و گرفتاری و مصیبت است که به زندگی انسانی انسان معنا میدهد. ظرفیت روح آدمی را آشکار میکند. و زمینه تعالی و ارتقای معنوی او را فراهم میکند.
به تعبیر جیمز هالیس در کتاب مرداب روح:
«رنج لازمه رشد و بلوغ روحی است. بدون رنج، انسان، ناآگاه، نابالغ، وابسته، ضعیف و محدود میماند.»
#مولوی در داستان طوطی و بازرگان هم لذت معنوی درد و رنج را به زیبایی ترسیم میکند:
ای جفای تو ز دولت خوبتر
و انتقام تو ز جان محبوبتر
نار تو اینست نورت چون بود
ماتم این، تا خود که سورت چون بود
از حلاوتها که دارد جور تو
وز لطافت کس نیابد غور تو
نالم و ترسم که او باور کند
وز کرم آن جور را کمتر کند
عاشقم بر قهر و بر لطفش بجد
بوالعجب من عاشق این هر دو ضد
والله ار زین خار در بستان شوم
همچو بلبل زین سبب نالان شوم
#رنج
#معنای_زندگی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔸کاریکاتور جالب هنرمند عرب پیرامون فرار دیشب نتانیاهو به پناهگاه زیرزمینی در هنگام جسارت رژیم صهیونیستی به حریم مقدس ایران اسلامی.
🔻البته نهایتاً این موشهای کثیف یا بالکل گور و گم میشوند و یا در همان پناهگاههای زیرزمینی دفن خواهند شد. ان شاءالله تعالی
وَ كَانُواْ يَنحِتُونَ مِنَ ٱلجِبَالِ بُيُوتًا ءَامِنِينَ فأَخَذَتهُمُ ٱلصَّيحَةُ مُصبِحِينَ فَمَآ أَغنَىٰ عَنهُم مَّا كَانُواْ يَكسِبُونَ (حجر، آیات ۸۲-۸۴)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️از «نگاه تکلیفی» تا «نگاه تعهدی» در تحقق اسناد بالادستی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرهنگسازی و گفتمانسازی در میان نخبگان علمی، شرط لازم و ضروری اجرایی شدن اسناد بالادستی در حکمرانی به ویژه حکمرانی علم و فناوری و فرهنگ است.
برای اجرایی شدن اسناد بالادستی، نگاه «تکلیفمحور» و «نگاه از بالا و ابلاغ دستور» نسبت به برخی افراد شاید تأثیر داشته باشد؛ اما تا تکتک ذینفعان و مخاطبان و نقشآفرینان، با محتوای اسناد، همدلی و همراهی نداشته باشند و نسبت به اجرایی شدن آنها «احساس تعهد» نکنند، هیچ انتظاری نمیتوان داشت.
فیالمثل، برای تحقق سند دانشگاه اسلامی یا نقشه جامع علمی کشور یا سند ملی آموزش و پرورش یا هر سند دیگری، باید چنان کرد که یکایک نخبگان و ذینفعان، و بلکه آحاد مردم جامعه،
اولاً اهمیت و ضرورت آن را درک کنند؛
ثانیاً، با محتوای آن همدلی و همراهی داشته باشند؛
و ثالثاً، نقش و وظیفه خود را نسبت به تحقق آن بدانند. آن سند را به مثابه یک عهد و پیمان ملی و شغلی و شهروندی تلقی کنند؛ ونه یک دستور از ناحیه صدرنشینان و حاکمان و مدیران.
به تعبیر دیگر، ابلاغ سند باید به مثابه «فراخوان اراده همگانی» برای پیشرفت و تعالی و تلاش ضابطهمند و متعهدانه در جهت حل مسائل مورد نیاز باشد. در آن صورت همهی ارادههای پراکنده نخبگان علمی، پای تحقق آن پیمان و تعهد خواهد آمد و اهداف مورد نظر از تدوین آن محقق خواهد شد.
به عنوان نمونه، اگر هر کدام از استادان و دانشمندان کشور، بخش مربوط به خودشان را از نقشه جامع علمی کشور انتخاب کردند و در محل کار خود نصب کردند و دائماً در اندیشه تحقق آن بودند، آنگاه است که میتوان به تحقق آن امید داشت و الا بعد از دهسال از ابلاغ آن، تازه متوجه میشویم که هنوز در آغاز راه هستیم.
#سند
#دانشگاه_اسلامی
#نقشه_جامع_علمی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️وظیفه مهم امتداد اخلاق و معنویت شهداء در دوران جنگ ترکیبی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر معظم انقلاب در دیدار با دستاندرکاران کنگره ملی شهدای کرمانشاه در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ نکات مهمی را درباره فلسفه و حکمت زندهنگه داشتن نام و یاد شهداء و رسالت اصلی دستاندرکاران بزرگداشت نام شهداء در دوران کنونی و در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمنان علیه اسلام و انقلاب اسلامی بیان کردند، که نصب العین قراردادن آنها میتواند مهمترین برگ برنده انقلاب اسلامی در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمنان باشد:
یک. لازم است جوانان ما شناختی درست و عمیق از شهداء و ارزش های دفاع مقدس و فداکاری های معجزه آسای جوانان دهه اول انقلاب داشته باشند.
دو. باید کاری کرد که معنویت، اخلاص، فداکاری، اخلاق اسلامی و رفتارهای منطبق با شریعت جوانان آن روز، به جوانان امروز و نسلهای آینده منتقل شود.
سه. لازم است تفاوتهای اخلاقی و رفتاری رزمندگان دفاع مقدس را در مقایسه با جنگاوران جنگهای دیگر در گوشه و کنار دنیا ترسیم کنید. تقوا، اخلاص، اخلاق اسلامی و الهی و توحیدی و تقیدات دینی و اخلاقی رزمندگان ما را با لاابالیگریها، بیقیدیها، خشونتها، بیاخلاقیها، غارتگریها و نابودگریهای سایر جنگاوران دنیا مقایسه کنید، برجسته کنید و برای جوانان و نسلهای آینده ترسیم کنید.
چهار. در همه کارهایی که برای شهداء و دفاع مقدس انجام میگیرد، باید به خروجی کار و اثرگذاری آن توجه کرد. اگر کتابی درباره دفاع مقدس نوشته شده است، «ببینید کتاب شما را چند نفر خواندند، چند نفر استفاده کردند، چند نفر یادداشت برداشتند، چند نفر نقاط برجستهی آن شهیدی را که شما در آن کتاب معرّفی کردید در دفترچهشان یادداشت کردهاند برای اینکه از آن استفاده کنند؛ بروید سراغ اینها و روی اینها کار کنید، روی اینها تکیه کنید.»
پنج. مخاطب اصلی کارهایی که برای شهداء انجام میدهید، جوانان هستند، باید تأثیرگذاری کارهای خود بر روی جوانان را بررسی کنید.
شش. کارهای شکلی مهم است؛ تشکیل کنگرهها و جلسات و امثال آن مهم است و ارزشمند. اما مهمتر از کارهای شکلی و صوری، کارهای محتوایی و معنوی است. همه این اقدامات شکلی، به هدف تأثیرگذاری بر جوانان و مخاطبان است. باید مراقب آن محتوا و روح و هدف اصلی باشید.
#شهادت
#دفاع_مقدس
#جنگ_ترکیبی
#فرهنگ
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔻مهریهای عجیب!
اگر چنین مهریهای واقعی باشد، به نظر شما کدامیک از این عروس و داماد باید به روانپزشک معرفی شوند؟😂
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️اراجیفبافان «خوش خط و خال»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از اقدامات همیشگی منافقان بیماردل در طول تاریخ اسلام،
«تردیدافکنی» در درستی برنامهها و آرمانهای اسلامی
و «ناامیدسازی» جامعه اسلامی از دستیابی به اهداف و آرمانها بوده است.
چنین افرادی در صدر اسلام و در زمان #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله هم بودند. علیرغم آنکه میدانستند رسالت و پیام پیامبر اکرم در تقابل آشکار با دنیای شرک و کفر است، در عین حال، دائماً با یأسپراکنی و ناامیدسازی جامعه و به رخ کشیدن قدرت کفار و مشرکین و به اصطلاح امروزه، با ترساندن مسلمین از امر موهومی به نام جامعه جهانی! و امثال آن سعی میکردند
دل پیروان پیامبر را بلرزانند.
در درستی راه رفته، تردید ایجاد کنند.
اراده آنان را برای ادامه مسیر، سست کنند.
آیندهای تاریک و ترسناک برای پایداری و مقاومت آنان ترسیم کنند.
الان هم عدهای از مارهای خوش خط و خالی که در لباس روحانیت لانه کردهاند، در بحبوحه تقابل جبهه حق و باطل و با اینکه شاهد جنایات بیسابقه صهیونیستها علیه ملت فلسطین و لبنان و یمن و سوریه و حتی ایران اسلامی هستند، به نام واقعگرایی و عقلانیت، پرچم ذلت و تسلیم را بالا برده و از ملتهای اسلامی میخواهند کشور مستقل اسرائیل را به رسمیت بشناسید!
اینها از آشکارترین و بارزترین مصادیق نوپدید و معاصر «مرجفون» زمان پیامبر اکرم هستند. که قرآن کریم در آیه ۶۰ سوره احزاب درباره آنها میفرماید:
لَئِن لَم يَنتَهِ المُنافِقونَ وَالَّذينَ في قُلوبِهِم مَرَضٌ وَالمُرجِفونَ فِي المَدينَةِ لَنُغرِيَنَّكَ بِهِم ثُمَّ لا يُجاوِرونَكَ فيها إِلّا قَليلًا؛
اگر منافقان و بیماردلان و اراجیفبافان مدینه [کسانی که اخبار دروغ و شایعات بیاساس پخش میکنند] دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان میشورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمیتوانند در کنار تو در این شهر بمانند.
راه مواجهه با آنان نیز همان راهی است که قرآن کریم فرموده است:
یک. برگشت از راه خیانت و تسلیم و ذلت؛
دو. تأدیب قانونی؛ و دست کم پاک کردن دامن پاک روحانیت شیعی از چنین لکههای ننگی.
#مرجفون
#نفاق
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻درود خدا بر جناب آقای محسنی اژهای، ریاست محترم قوه قضائیه
🔸«با دادسرای ویژه روحانیت صحبت کردهام قرار شد به آنها متذکر شوند که اگر جبران نکنند، دادسرای ویژه روحانیت حتما با آنها برخورد خواهد کرد.»
🔹این دستور، ترجمان همان حکم قرآنی در آیه ۶۰ سوره احزاب درباره اراجیفبافان است:
لَئِن لَم يَنتَهِ المُنافِقونَ وَالَّذينَ في قُلوبِهِم مَرَضٌ وَالمُرجِفونَ فِي المَدينَةِ لَنُغرِيَنَّكَ بِهِم ثُمَّ لا يُجاوِرونَكَ فيها إِلّا قَليلًا؛
اگر منافقان و بیماردلان و اراجیفبافان مدینه [کسانی که اخبار دروغ و شایعات بیاساس پخش میکنند] دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان میشورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمیتوانند در کنار تو در این شهر بمانند»
#نفاق
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡ایجاد فضای شوقانگیز و ترسیم افق روشن؛ راه مواجهه با سیاهنمایی دشمن
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مهمترین راهبردهای دشمن در #جنگ_ترکیبی علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی، «سیاهنمایی» و «ناامیدسازی از آینده» است. با ابزارها و به شیوههای بسیار پیچیده و متنوعی تلاش میکنند در یک وارونهنمایی محض، آیندهای تاریک از کشور در ذهن یکایک ایرانیان، به ویژه جوانان و نخبگان، ترسیم کنند. در مقابل، وضعیتی بسیار خوب و آیندهای روشن از «وضعیت تاریک» و «آینده تاریکتر» کشورهای خود در ذهن جوانان و نخبگان ما ترسیم میکنند. در حالی که دادههای واقعی و مشاهدات عینی، کاملاً خلاف تبلیغات آنها را نشان میدهد.
راه مقابله با این راهبرد شیطانی، «روایت درست، هنرمندانه و پرحجمِ واقعیتهای جمهوری اسلامی»، «ایجاد فضایی شوقانگیز برای نخبگان» و «نشان دادن آینده روشن و افق نورانی کشور» در بخشهای مختلف است. چه از حیث علمی، چه از جهت اقتصادی، چه از جهت نظامی و چه از جهت اجتماعی و فرهنگی.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار #نخبگان (در تاریخ ۲۷/ مهر ۱۴۰۱)، خطاب به همه دستاندرکاران و نقشآفرینان در کشور بر این مهم تأکید کردند و فرمودند:
«هم استاد، هم مدیران آموزش عالی، هم فعّالانی که در رسانهها کار میکنند، چه صاحبان صنایع و شرکتهای دانشبنیان، فضا را فضای شوقانگیزی برای نخبهها قرار بدهند.»
#امید
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️ای خُنُک جانی که عیب خویش دید
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین توصیههای اولیای دین، اخلاقیان و فرزانگان بشر این است که به جای عیبجویی از دیگران و در پوستین دیگران افتادن، شایسته است در جستجوی عیوب خود باشیم و در زدودن و اصلاح آنها بکوشیم:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ، طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ؛ (نهج البلاغه، خ۱۷۶)
اى مردم خوشا به حال كسى كه عيبشناسى نفس، او را از عيبجويى ديگران باز دارد.
ای خُنُک جانی که عیبِ خویش دید!
هر که عیبی گفت، آن بر خود خرید
#عیبگویی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️فلسفه، ژرفاندیشی و توجه به زندگی روزمره
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فیلسوفان عموماً افرادی ژرفاندیشاند؛
به فرو رفتن در عمق مسائل و کاویدن بن و ریشه آنها میلی درونی و ذاتی دارند.
اگر این نگاه و این میل صرفاً مصروف امور انتزاعی محض نشود و به مسائل اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی و سیاسی تعلق بگیرد، خدمتی بینظیر به جامعه بشری خواهد بود.
کمترین فایده چنین رویکردی این است که فیلسوفان میتوانند جامعه را از پرداختن به «مسألهنماها» نجات داده و مسائل واقعی را پیش روی آنها بنهند. مسائلی که
اولاً، حقیقتاً «مسأله»اند؛
ثانیاً، «حلشدنی» و پاسخدادنیاند؛
ثالثاً، حل آنها یا پاسخ به آنها «ضرورت» و «اولویت» دارد.
#فلسفه
#ژرفکاوی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️محمدعلی فروغی و نهادینهسازی خودتحقیری
🔻ضرورت وجود دست انگلستان در آستین ایران!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محمدعلی فروغی (۱۲۵۶-۵ آذر۱۳۲۱) از مشهورترین نویسندگان و سیاستمداران عصر قاجار و پهلوی بود. او در دوران دوران قاجار چند بار وزیر شد و دوبار نماینده مجلس شورای ملی شد و یک بار هم رئیس دیوان عالی کشور شد. و در دوران پهلوی نیز سه نوبت نخستوزیر شد.
مرحوم محمدتقی بهار (ملکالشعراء)، وی را یهودی میدانست! او در آغاز سلطنت محمدرضا شاه پهلوی این رباعی را درباره محمدعلی فروغی سرود:
شاها، کنم از خبث فروغی خبرت
خون میکند این جهود ناکس جگرت
خطبه شهی و عزل تو را خواهد خواند
زانگونه که خواند از برای پدرت
(ملکالشعراء، دیوان اشعار، تهران، نشر علم، ۱۳۸۱، رباعیات ، ص۱۱۰۲)
اسماعیل رائین در کتاب «فراموشخانه و فراماسونری در ایران»، مینویسد که پدر محمدعلی فروغی، از مریدان میرزا ملکمخان و از مروجان فرهنگ غرب در ایران بود و محمدعلی فروغی نیز در جوانی به واسطه پدر، فراماسون شد و حتی از بنیانگذارن لژ بیداری(!) بود و بعدها به عنوان استادی اعظم فراموشخانه رسید!
یکی از راهبردهای اساسی محمدعلی فروغی، برای تحکیم پایههای سلطنت ستمشاهی و زدودن اندیشههای دینی و اسلامی، ترویج خودتحقیری در ابعاد و لایههای مختلف نخبگانی و عمومی جامعه بود.
«احمد خان ملک ساسانی»، از دیپلماتهای عصر #قاجار و #پهلوی، صد سال قبل درباره فضای تربیتی در آغاز دوره رضا خان مینویسد:
«خوب به خاطر دارم یک روز درس تاریخ داشتیم و گفتوگو از مستعمرههای انگلیس بود که آیا خود اهالی، قادر به اداره ممالک خود هستند یا نه؟
ذکاء الملک (محمدعلی فروغی) گفت: «آقایان شما هیچ وقت سرداری (لباس مردانه بلند که در میان مردان مرسوم بود) برای دوختن به خیاط دادهاید؟»
همه گفتند: «آری».
گفت: «خیاط برای سرداری شما آستین گذارده؟»
همه گفتند: «البته».
گفت: «وقتی سرداری را از مغازه خیاطی به خانه آوردید، آستینش تکان میخورد؟»
گفتند: «نه».
گفت: «پس چه چیزی لازم بود که آستینها را به حرکت در آورد؟»
گفتند: «لازم بود دستی توی آستین باشد تا تکان بخورد.»
جناب فروغی فرمودند: «مقصود من هم همین بود که بدانید ایران مثل آستین بیحرکت است که تا دست دولت انگلیس در آن نباشد، ممکن نیست تکان بخورد»
#فراماسونری
#فروغی
#خودتحقیری
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
♦️کتاب ممنوعه!
🔸کتاب عقل و وحی نوشته حسن یوسفیان و احمدحسین شریفی، از جمله چهارصد کتابی است که اخیراً طالبان فروش و توزیع آنها را در افغانستان تحریم کرده است!
🔹در اطلاعیه طالبان آمده است «هر کتابفروشی و کتابخانهای این کتابها را داشته باشد باید جمعآوری کند و اگر این اتفاق نیفتد، جریمه سخت در انتظارشان خواهد بود.»!
#عقل
#طالبان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«حوزههای علمیه»، «الهیات کاربردی» و رهایی از «سکولاریسم عمیق»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مطالعات الهیاتیِ (اعم از فقه، حقوق، فلسفه، اخلاق، و ...) ناظر به علوم و نیازمندیهای اجتماعی در دوران مدرن، از ضروریترین و لازمترین مطالعات است. بدون توجه به چنین موضوعاتی در مسائلی همچون نظامات اجتماعی، نیازهای صنعتی و به طور کلی سیستمها و سختافزارهای اداره جامعه، دچار نوعی #سکولارسیم پنهان اما عمیق خواهیم شد.
🔹به عنوان مثال، کشور ما یکی از کشورهای دریاپایه است. اسناد بالادستی ناظر به توسعه صنعت #دریا نیز تدوین شده است. و در سالهای اخیر به طور جدی در حال فراهم کردن زیرساختهای لازم برای بهرهبرداری اقتصادی و سیاسی و ژئوپلیتیکی از این فرصت خدادادی هستیم. اما معالاسف اقدام قابل ذکری درباره مطالعات مربوط به «الهیات دریا» صورت نگرفته است. یعنی موضوعاتی مثل «حقوق دریا»، «فقه دریا»، «فرهنگ دریا»، «دیپلماسی دریا»، «اقتصاد دریا» و به طور کلی مطالعات انسانی ناظر به دریا، تقریباً مغفول بوده است.
🔹و یا کشور ما یکی از کشورهایی است که از نعمت خدادادی و دستنخورده «#کویر» برخوردار است. «دشت کویر» و «کویر لوت» دو نمونه از شگفتانگیزترین کویرهای جهان هستند. و سایر کویرهای ایران مثل «کویر مصر در اصفهان»، «کویر ریگ جن در سمنان»، «کویر حلوان در خراسان جنوبی»، «کویر کارکال در یزد» و ... از زیباترین و بکرترین کویرهای جهان هستند. بهرهبرداری مناسب با ساختار فرهنگ اسلامی ایرانی از این نعمتهای خدادادی، افزون بر سرمایهگذاریهای هوشمندانه در تأمین زیرساختهای لازم، نیازمند مطالعات فرهنگی، سیاسی، دیپلماسی عمومی، فقهی، اخلاقی و اقتصادی است. که مع الاسف تاکنون به صورت جدی دنبال نشده است.
🔻معتقدم مناسبترین مرکز علمی برای پرداختن به چنین مطالعاتی، حوزههای علمیه است. و ای کاش اساتید برجسته حوزههای علمیه، به جای پرداختن به تدریسهای تکراری کتابهای مکاسب و کفایه و ...، بخشی از وقت خود را مصروف پرداختن مجتهدانه به چنین موضوعاتی، که از نیازهای ضروری جمهوری اسلامی است، اختصاص میدادند.
#فقه
#الهیات_کاربردی
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡«امام زمان» و «بازگشت به قرآن»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین اقدامات #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه در حوزه شکلدهی به مبانی معرفتی جامعه مهدوی، محوریت دادن به #قرآن است.
آن حضرت، قرآن را به عنوان «مقیاس صحت» و «سنجش درستی» هر رأی و نظری میداند:
به تعبير #امیرمؤمنان علیه السلام:
وَ يَعْطِفُ الرَّأْيَ عَلَى الْقُرْآنِ إذَا عَطَفُوا الْقُرْآنَ عَلَى الرَّأْي؛
در حالى كه به نام تفسير، نظريّههاى گوناگون خود را بر قرآن تحميل میكنند؛ او نظريّهها و انديشهها را تابع قرآن میسازد.
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
♦️طیبا، طیب الله روانت به جنان
✍️احمدحسین شریفی
🔹یازدهم آبان سالروز شهادت طیب حاجرضایی است. جوانمردی که خمینی را ندیده، عاشق او شد و حتی به قیمت جانش حاضر نشد دروغی علیه او یا طرفداران او بر زبان جاری سازد.
🔸بعد از قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، ساواک او را به جرم دست زدن به آشوب و بلوا دستگیر کرد. چند ماه به زیر شکنجههای شدید گرفت. حتی ناخنهای او را کشید. فقط یک اعتراف از او میخواستند:
«یک کلمه بگو و جان خود را خلاص کن. بگو از خمینی پول گرفتهام»!
پاسخ جوانمردانه طیب حاجرضایی:
«من در زندگی خلافهای زیادی کردهام ولی هرگز حاضر نیستم به خاطر چند صباحی بیشتر زیستن دامان مرجع تقلیدی را لکهدار سازم. من در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پول گرفتم و کودتا راه انداختم، نه در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲.»
🔹این معرفت و مردانگی را مقایسه کنید با کسانی که برای نامی و یا لقمه نانی، شرافت خود را میفروشند و بدترین دروغها و افتراها و خیانتها را در حق مجاهدان راستین راه خدا، روا میدارند.
او نمونهای از جوانمردان تاریخ کهن ایران زمین بود. نام او تا ابد جاودانه خواهد ماند.
🔻طیب حاجرضایی، در سحرگاه ۱۱ آبان ماه ۱۳۴۲ اعدام شد.
(ر.ک: سیدحمید روحانی، نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص۷۸۳-۷۹۷)
#جوانمردی
#مرجعیت
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡تولید علم: «ایجاد شرایط شوقانگیز» و «ترویج خُلقیات روحانگیز»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«تولید علم» لزوماً با الزام و دستور و آيیننامههای ابلاغی از بالا به پایین محقق نمیشود؛ پژوهش، فعالیتی است که بدون میل و علاقه و تشخیص فردی، حتی اگر ممکن باشد، جامعه را به نتیجهی مطلوب نخواهد رساند.
معتقدم اگر میخواهیم به رشدی پایدار و مطمئن در تولید علم برسیم، لازم است:
اولاً، به هنگام جذب پژوهشگران و استادان، توانمندیها و علایق درونی اثباتشدهی متقاضیان را بسنجیم و نسبت به آن مطمئن شویم؛
ثانیاً، با «زمینهسازی» و «مانعزدایی»، محیطی مساعدت و شرایطی شوقانگیز برای فعالیتهای پژوهشی و علمی آنان فراهم کنیم؛
ثالثاً، تمایلات درونی و انگیزههای معنوی آنان را دائماً تقویت کنیم؛ (براساس تحقیقی علمی، در میان استادان ۱۹ دانشگاه کشور، نقش انگیزههای معنوی و دینی در تولید علم به مراتب بیش از نقش انگیزههای مادی است)
رابعاً، فرصت آزمون و خطا را به پژوهشگران و فناوران بدهیم؛ و همچنین جرئت و جسارت ورود به طرحهای بلندپروازانه و موضوعات متهورانه را نه تنها از آنان نستانیم که مشوق آن هم باشیم.
اگر چنین کنیم، هم «فضایی شوقانگیز» برای پژوهش فراهم کردهایم و هم «افقی امیدوار کننده» برای آنان ترسیم نمودهایم و در آن صورت است که بدون تردید، علم از درون دانشمندان و محققان میجوشد و یک جامعه علمی به معنای درست کلمه شکل میگیرد.
البته روشن است که هرگز نمیتوان «شرایط کافی» را برای فعالیت «همه»ی سلایق فراهم کرد و «همه» موانع را از پیش پای محققان برداشت؛ زیرا هم سلایق بیشمارند و هم موانع، فراوان؛ هم امکانات محدودند و هم تواناییهای مدیریتی محدود. افزون براین، برخی از موانع، درونیاند و برخی، بیرونی. مدیرانی که خیلی موفق باشند و بخت یارشان باشند، نهایتاً میتوانند بخشی از موانع ساختاری و سیستمی را بردارند. و با فعالیتهای فرهنگی و تشویقی و آموزشی، قدری از موانع درونی را کاهش دهند.
♦️به همین دلیل برنامههای عملی و تبلیغیای برای تقویت
«روحیه حاشیهگریزی»،
«مهارت تبدیل تهدید به فرصت»
«فضیلت ایثار و فداکاری»
و «عزتمندی بیتوقعی» لازم است.
#پژوهش
#تولید_علم
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️آسیبشناسی دروس و تحقیقات حوزوی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین آسیبهای دروس و پژوهشهای فقهی و اصولی و حتی تفسیری و فلسفی در حوزههای علمیه این است که کمتر به گشودن و مشاهده آفاق جدید، سرزمینهای تازه و افقهای نو توجه دارند؛ فضای عمومی آموزش و پژوهش در حوزههای علمیه به گونهای است که اغلب قریب به اتفاق استادان و محققان به فرو رفتن در عمق، شکافتن لایههای زیرین مسأله و دستیافتن به لایههای ناپیدای مسائل سنتی علاقمندی بیشتری دارند.
فیالمثل، مسألهای به نام «علم اجمالی» در اصول فقه مطرح شده است؛ اما بعد از شیخ انصاری هر کسی آمده، فرعی بر فروعات آن افزوده است و تاکنون دهها فرع برای آن ذکر کردهاند! و این تحقیقات کماکان با قوت ادامه دارد! یا درباره نماز مسافر، تاکنون دهها فرض و فرع و فتوا مطرح شده و افراد دیگر نیز سعی میکنند همین مسأله را بیش از گذشتگان بشکافند و لایههای عمیقتری از آن را به دست آورند.
♦️اما بسیار انگشتشمارند کسانی که دنبال کشف راههای جدید و گشودن افقهای نو و تازه رفته باشند. بسیار اندکاند کسانی که به دنبال امتداد بنیانهای الهیاتی و انسانشناختی و ارزششناختی با استفاده از روش اجتهادی در مسائل نوپدید باشند! در حالی که حیات یک مرکز علمی پیشرو و پیشبرنده به این است که دائماً دنبال کشف افقهای نو و پیدا کردن راههای جدید باشد. نه آنکه همه همّ و غمّ خود را مصروف تزیین و تنظیم «راههای طی شده» پیشین کند.
🔹نیمنگاهی به فهرست بلند بیش از ۷۰۰ درس خارج که در سال جاری (۱۴۰۳) در حوزه علمیه قم ارايه میشود، نشان میدهد که معالاسف در مجموع دروس فقه و اصول، کمتر از ۳ درصد آنها ناظر به مسائل نوپدید است! این وضعیت در حوزه درس اصول فقه یعنی روش اجتهاد و استنباط آموزههای دینی، بسیار اسفبارتر است. به گونهای که از ۲۶۱ درس خارج اصول (یعنی روششناسی اجتهاد) که در حوزه علمیه قم در سال جاری تدریس میشود، ۲۵۹ درس تکرار همین اصول فقه رایج با محوریت رسائل شیخ انصاری یا کفایه آخوند خراسانی است! و بعضاً با یک یا دو شاگرد! و فقط دو درس مربوط به «روش استنباط اخلاق» است. بقیه آنها همگی همان اصول فقه رایج است!
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی ۲۴ سال قبل در تاریخ ۴ تیر ۱۳۷۹ در دیدار مرحوم آیتالله امینی و برخی از محققان مجلس خبرگان، این آسیب بزرگ را گوشزد کرده و فرمودند:
«عیب کار ما در حوزههای علمیه این بوده است که در زمینه مسائل فقهی یا اصولی هم که تحقیق کردهایم غالبا آفاق جدید را کمتر مورد نظر قرار دادهایم و همین طور عمیق، پایین رفتهایم. کارهایی را که فقهای بزرگ کردهاند، میبینید دیگر؛ گاهی اوقات شگفتاور است اما همه همین طور عمقی به طرف پایین است هیچ سعه افاقی ندارد و انسان سرزمینهای جدید را مشاهده نمیکند.»
#حوزه_علمیه
#فقه
#پژوهش
#الهیات_کاربردی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️کلنگری از آسیبهای فکر فلسفی!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«کلنگری» یکی از امتیازات ویژه #فلسفه و فیلسوفان است. آنان نگاهی کلان به هستی دارند. و بدون تردید وجود چنین نگاهی به هستی، برای فهم دقیقتر و بهتر عالم، امری لازم و ضروری است.
در عین حال، همین امتیاز ویژه، یعنی #کلنگری، یک نقطه ضعف عمده برای بسیاری از فیلسوفان نیز به شمار میرود! آنان نسبت به جزئیات بیاعتنایند. به تعبیر خود آنان: «الجزئی لایکون کاسبا و لا مکتسبا»! [البته میدانیم و میدانید که منظور از این جمله چیز دیگری است]
بلکه اگر بخواهم واقعبینانهتر سخن بگویم، باید گفت، فیلسوف بما هو فیلسوف، نه تمایلی به پرداختن به جزئيات دارد و نه پرداختن به آنها را مفید میداند و نه اساساً روش پرداختن به آنها را در اختیار دارد.
به همین دلیل، غالباً سر در لاک تأملات شخصی و دغدغههای فردی خود دارند و ساعتها و روزها درباره رابطه مفاهیم و حقیقت قضایا و گزارهها میاندیشند و صحبت میکنند بدون آنکه هیچ دغدغهای نسبت به تأثیرات اجتماعی و عینی آن دیدگاهها داشته باشند! و بدون آنکه نسبت به مسائل اجتماعی و دغدغههای اجتماعی و فرهنگی عامه مردمان حساسیتی داشته باشند! و اگر هم احیاناً به هر دلیلی، ورودی به مسائل اجتماعی و فرهنگی داشته باشند، ورودی ناشیانه و غیرمؤثر است.
🔻راه نجات از این آسیب کشنده، نگاه کاربستی به مطالعات فلسفی است. ما نیاز به #فلسفه_کاربردی داریم.
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️فیلسوفان و رسالت «عمومیسازی فلسفهورزی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هیجانزدگی و غلبه احساسات و عواطفِ بیبنیان، موجب بیثباتی جامعه خواهد شد.
راه نجات از این آسیب، ترویج «فلسفهورزی» و «عقلانیت» است. جامعه باید «دلیلجو» باشد؛ باید «استدلالطلب» باشد. نباید هر سخنی را پذیرا باشد.
از فیلسوفان انتظار میرود در ترویج «عقلانیت» و «روش خردورزی» و «آموزش استدلال» و «استدلالطلبی» وظیفه خود را در قبال جامعه ایفا کنند. عمومیسازی فلسفهورزی را از وظایف اخلاقی فیلسوفان میدانم.
تنها در این صورت است که جامعه از هیجانزدگی نجات مییابد. بلکه در برابر طوفانهای فکری و هجمههای اعتقادی و تخریبهای اخلاقی، مصون میماند.
با عمومیسازی فلسفهورزی است که میتوان جامعه را از «تقلیدگرایی» و «تلقینپذیری» و «غربزدگی» و تبعیت کورکورانه از افکار و اندیشههای بیبنیان اومانیستی و لیبرالیستی نجات داد.
با نهادینهسازی عقلانیت است که افراد از افتخار به بیثباتی و تزلزل فکری رهایی مییابند و جامعه در برابر امواج خرافات سنتی و مدرن محافظت میشود.
با همگانی شدن عقلانیت و استدلالطلبی است که شیفتگی به شخصیتها رنگ میبازد و جای خود را به دلدادگی به حقیقت میدهد.
تنها با اکسیر عقلانیت و دلیلجویی است که میتوان زشتی و بیمنطقی خودباختگی و ذلتپذیری فردی و اجتماعی را نشان داد.
#فلسفه
#الهیات_کاربردی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔸تبعید پیامآور عزت و استقلال!
✍️ احمدحسین شریفی
🔻صبحدم روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ امام خمینی(ره) به دستور مستقیم محمدرضا پهلوی با یک فروند هواپیمای متعلق به نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی به ترکیه تبعید شد.
یکی از افسران ارشد ساواک به نام سرهنگ افضلى، در هواپیما همراه امام بود.
امام خطاب به سرهنگ افضلی فرمود:
«آيا شما مىدانيد كه من به جرم دفاع از حيثيت ارتش و استقلال وطنم تبعيد مىشوم؟»
پاسخ ذلیلانه سرهنگ افضلی چنین بود:
«تا روزى كه به امريكا احتياج داريم، ناچاريم يک سرى آوانسها به آنها بدهيم»!
پاسخ #امام_خمینی:
«يعنى حتى نواميس مملكت خود را نيز در اختيار آنان قرار دهيم؟»
سرهنگ افضلى با حرکت سر خود به نشانه تأیید، اوج ذلت دستگاه پهلوی را به نمایش گذاشت!
(نهضت امام خمینی، ج۲، ص۱۱)
#استقلال
#انقلاب_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡یک توصیه کلیدی به طلاب علوم دینی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر فرزانه انقلاب در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۷۱ در آغاز دوره جدید درس خارج فقه خود خطاب به عموم طلاب حوزههای علمیه، فرمودند:
«همه بنویسند. همه در دقت نظر و نشان دادن نوشتهها به اساتید اهتمام کنند.»
#پژوهش
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️پیامد دنیوی «عیبگویی» از مؤمنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از پیامدهای دنیوی #عیبگویی از مؤمنان و افشا و انتشار عمومی عیوب و ضعفها و نقصهای اهل ایمان آن است که اگر چنان عیبی در وجود فرد عیبگو هم نباشد، سنت الهی بر آن است که دیر یا زود خود آن فرد عیبگو به چنان عیبی مبتلا خواهد شد و خدای متعال او را با همان عیب رسوا خواهد کرد:
#امام_صادق علیه السلام نیز میفرماید:
مَنْ عَیَّرَ مُؤْمِناً بِذَنْبٍ لَمْ یمُتْ حَتَّی یرْکبَهُ؛
کسی که مؤمنی را به گناهی سرزنش کند، نمیرد تا آن گناه را انجام دهد»
#مولوی نیز در مثنوی معنوی همین مضمون را در قالب یک بیت شعر به زیبایی بیان کرده است:
گر همان عیبت نبود، ایمن مباش
بوکْ آن عیب از تو گردد نیز فاش
به همین دلیل بزرگان دین توصیه میکنند که
اولاً عیبجو نباشید؛
و ثانیاً اگر عیب و نقصی در دیگران دیدید، ابتدا خدا را شکر کنید که خود شما مبتلا به چنان عیبی نیستند و بعد از انتشار و افشای عمومی آن عیب پرهیز کنید.
هر کسی کو عیبِ خود دیدی ز پیش
کی بُدی فارغ خود از اصلاحِ خویش؟
غافلند این خلق از خود ای پدر
لاجَرَم گویند عیبِ همدگر
#اخلاق_اجتماعی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️تعمیق ایمان دینی؛ بستن راه نفوذ مؤثر
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نفوذ انواع متعددی دارد، از نفوذ فردی گرفته تا نفوذ جریانی؛ از نفوذ اقتصادی و سیاسی گرفته تا نفوذ فکری و فرهنگی.
اما مقدمه همه این نوع نفوذها، «نفوذ اعتقادی و ارزشی» است. سست کردن ایمان و اخلاق، و ایجاد تردید در بنیانهای اعتقادی و ایمانی افراد، در حکم تسهیلگر سایر انواع نفوذ است.
به همین دلیل، سالیان سال است که دشمنان انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدهاند که «تنها راه نفوذ مؤثر» در ایران اسلامی و رخنه در پایههای استوار نظام جمهوری اسلامی و سلطه بر منابع طبیعی و انسانی ایران، «منحصراً سست کردن ایمان دینی نسل جوان، سست کردن پیوند فکری و عاطفی آنان با کانونهای اصلی نظام، سست کردن انگیزههای آموزشی و پرورشی آنها است.» (رهبر فرزانه انقلاب، ۸ مهر ۱۳۷۷)
#نفوذ
#جنگ_نرم
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹