فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بازگشت افتخارآفرینان هفدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک به کشور، تیمی پنجنفره با کسب ۵ نشان طلا؛ بر بام علم دنیا.
🔹گفتگوی کوتاه آنان با جناب حسینیبای را ببینید و از سطح معرفتی و فرهنگی و عرق ملی و حس عاطفی آنان لذت ببرید.
🔻به این نوجوانان عزیز و مربی جوانشان تبریک میگویم و افتخار میکنم.
به ویژه به وجود دختر خانم بامعرفت و باحیایی مثل حنانه خرمدشتی و مادرشان افتخار میکنم.
الحمدلله رب العالمین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نیازها و خواستهها
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸«خواستهها»ی انسان پایانناپذیرند.
هیچ کسی نمیتواند همه آنها را تأمین کند؛
بلکه ارضای هر خواستهای خود عامل پیدایش خواستههای دیگری نیز هست.
🔹اما «نیازهای واقعی» انسان چنین نیستند؛
🔻به همین دلیل، انسان خردمند
اولاً، نیازها و خواستههای خود را از هم باز میشناسد و آنها را خلط نمیکند؛
ثانیاً، تأمین نیازها را فدای پیروی از خواستهها نمیکند.
و ثالثاً، خواستههای خود را به سوی خواستههای تعالیجویانه و معنوی سوق میدهد.
#نیاز
#سبک_زندگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡نمایهسازی و مرجعیت علمی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹در دنیای جدید، مجلات از مهمترین ابزارهای انتشار آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشیاند. به همین دلیل نقشی بیبدیل در توسعه علم و فناوری در جهان مدرن داشته و دارند.
🔸یکی از ابزارهایی که مجلات علمی و محققان و پژوهشگران بتوانند به این هدف و نقش خود بهتر جامه عمل بپوشند، «نمایهسازی» مجلات و شاخصگذاری مقالات در پایگاههای اطلاعاتی معتبر است. که نتیجه قهری آن «نمایانسازی» و «مرجعیتدهی» به دانشمندان و صاحبنظران اصیل است.
🔻به همین دلیل، مجلاتی که فاقد نمایههای بینالمللی هستند، جز به ندرت و به صورت اتفاقی، هیچ فایدهای برای جامعه علمی جهانی ندارند. اساساً، کسی از وجود آنها مطلع نمیشود که به آنها مراجعه کند. بنابراین حتی اگر حاوی قویترین مقالات علمی باشند، بود و نبودشان برای جامعه علمی جهانی یکسان است.
🔸به هر حال، نشر مقالات با نمایههای معتبر، موجب افزایش «رؤیتپذیری» و «اعتبار» آنها و همچنین عاملی مهم در مشارکت عالمان و پژوهشگران در همکاریهای علمی بینالمللی میشود.
🔻به دلیل نقش مهم نمایهسازی مجلات و مقالات علمی، در حال حاضر یکی از ملاکها و شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها چه در سطح ملی و چه بینالمللی کمیت و کیفیت مجلات نمایهشده آنها در پایگاههای معتبر علمسنجی است.
#دانشگاه
#پژوهش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷 «ارتباطات اجتماعی» و «شخصیت واقعی»
✍️ احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻شخصیت واقعی افراد غالباً حتی برای خودشان نیز نامعلوم و پوشیده میماند. اما همواره در زندگی اجتماعی موقعیتهایی پیش میآید که شخصیت واقعی هر انسانی آشکار میشود.
🔸از آن جمله:
یک. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که نمیتوانند هیچ ضرری به ما برسانند؛
دو. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که نمیتوانند خدمتی به ما داشته باشند؛
سه. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که هیچ شناختی از جایگاه اجتماعی آنان نداریم؛
چهار. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که هیچ شناختی از جایگاه اجتماعی ما ندارند.
#شخصیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۱)
♦️«دانشگاههای نسل چهارم»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در برنامه هفتم پیشرفت بدون آنکه نامی از نسلهای مختلف دانشگاهها به میان آید، مواد و تکالیف مربوط به آموزش عالی کشور به گونهای تدوین شده است که اهداف و انتظارات از دانشگاههای نسل چهارم را تأمین کند.
🔹در این برنامه بر چند مسأله اصلی زیر، که همگی از مؤلفههای دانشگاههای نسل چهارم هستند، تأکید شده است:
یک. توجه ویژه به مسؤولیت اجتماعی دانشگاهها در طرحهای پژوهشی و حتی در پایاننامهها و رسالهها؛
دو. تأکید و تمرکز ویژه بر ارائه آموزشهای عملی و مهارتی؛
سه. تأکید بر پذیرش هدفمند دانشجو به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی (روش استادمحوری و بر اساس پروژههای نیازمحور)
چهار. تأکید بر توجه به آمایش سرزمینی در توسعه رشتهها و گرایشها و حتی در سهمبندی تعداد دانشجویان هر رشته گرایش.
🔻نقش اجتماعی دانشگاهها در این نگاه، بسیار پررنگ است. نظام آموزشی و طرحهای پژوهشی دانشگاهها در این نگاه، منفعلانه نیست؛ بلکه دانشگاهها به صورتی فعال میکوشند علاوه بر آنکه نیازهای جامعه را به صورتی علمی و دانشبنیان تأمین کنند، با طرح ایدههای جدید و راهبرانه، جامعهای دانشبنیان را شکل دهند. به تعبیر دیگر، در این نگاه، مأموریت اصلی دانشگاه، توانمند کردن جامعه و ساخت جامعهای دانشبنیان است. دانشگاه نه تنها خودش باید متعالی باشد؛ بلکه باتید تلاش کند جامعه را هم متعالی کند. دانشگاهها در جمهوری اسلامی میتوانند و میباید با تولید «علم نافع»، «جامعهای نافع» و «زاینده خیر کثیر» را شکل دهند.
#دانشگاه
#پژوهش
#برنامه_هفتم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«مدیریت» و «خودآگاهی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️ریاست و صدرات و جایگاه مدیریتی این توانایی را دارد که فرد را
✔️از دیدن و فهم واقعیتها عاجز کند.
✔️او را دچار خودشیفتگی کاذب و کشنده کند.
✔️او را دچار بیماری کشنده همهچیزدانی کند.
به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام:
الْقُدْرَةُ تُظْهِرُ مَحْمُودَ الْخِصَالِ وَ مَذْمُومَهَا؛
قدرت خصلتهای زشت و زیبا را آشکار میکند.
🔸به همین دلیل، یکی از مهارتهای بسیار ضروری برای مدیران «مهارت خودآگاهی» است. یک مدیر، باید بداند که قرار گرفتن در یک جایگاه سیاسی که حتی ممکن است نه بر اساس لیاقتها بلکه براساس زد و بندهای سیاسی و اجتماعی و امثال آن هم صورت گرفته باشد، واقعیتهای وجودی او را تغییر نمیدهد. بنابراین، باید مراقبت کند که تصویری ناصواب از تواناییهای واقعی و وجودی او در ذهنش ایجاد نشود.
🔹به عنوان مثال، مدیری که رشته تخصصی او علوم طبیعی است، حال اگر مدیریت یک سازمان علمی جامع را برعهده گرفت، نباید گمان کند که به صرف قرارگرفتن در آن جایگاه، در حوزه علوم انسانی و علوم دینی هم صاحبنظر میشود! یا بالعکس کسی که حوزه تخصصی او علوم انسانی است، نباید تصور کند که به صرف قرارگرفتن در چنان جایگاهی، متخصص علوم طبیعی و فنی و مهندسی هم شده است! یا مدیری که هیچ شناختی از تاریخ علم و پارادایمهای حاکم بر علم ندارد، به صرف قرارگرفتن در یک جایگاه سیاسی یا اجرایی نباید خود را در جایگاه نظریهپردازان علمشناس بپندارد. و برای کسانی که در مرز دانشهای مربوط خود هستند، نسخه بپیچد و حدود و ثغور علم و دانش آنان را تعیین کند!
🔹مدیران به ویژه مدیران علمی باید بدانند که به گفته #امیرمؤمنان علیه السلام:
قُوَّةُ سُلْطَانِ الْحُجَّةِ أَعْظَمُ مِنْ قُوَّةِ سُلْطَانِ الْقُدْرَةِ؛
قوت سلطان «حجت» [استدلال و دلیل]، بیشتر از قوت سلطان «قدرت» است.
امام پارسایان و امیرمؤمنان علیه السلام، چقدر حکیمانه و زیبا فرموده است:
ذُو الشَّرَفِ لَا تُبْطِرُهُ مَنْزِلَةٌ نَالَهَا وَ إِنْ عَظُمَتْ كَالْجَبَلِ الَّذِي لَا تُزَعْزِعُهُ الرِّيَاحُ وَ الدَّنِيُّ تُبْطِرُهُ أَدْنَى مَنْزِلَةٍ [نزلة] كَالْكَلَإِ الَّذِي يُحَرِّكُهُ مَرُّ النَّسِيمِ؛
انسان شریف، به هر مقامی، هر چند بزرگ، برسد، سرمست نمیشود؛ او مانند کوهی است که هیچ بادی آن را به لرزه درنمیآورد؛ اما انسان فرومایه با دست یافتن به کمترین مقام، سرمست میشود؛ او همانند بوته علفی است که وزش نسیمی او را میجنباند.
#مدیریت
#خودآگاهی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟠مسؤولیت و کاردانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹#امام_صادق علیه السلام درباره کاردانی و لزوم سپردن کارها به دست کاردان میفرماید:
مَا أُبَالِي اِئْتَمَنْتُ خَائِناً أَوْ مُضَيِّعاً؛
برای من تفاوتی نمیکند که شخص خیانتپیشه را امین بدارم یا شخصی (ناتوان و غیرمتخصص) را که ضایع کننده است.
🔸از #یاکوب_بومه (1575-1624)، عارف و نویسنده آلمانی در قرن هفدهم، که از او با عنوان پدر و بنیانگذار فلسفه آلمانی هم یاد میکنند، پرسیدند:
«نزدیکترین راه به خدا چیست؟»
گفت:
«برای من که پینهدوزم، نزدیکترین راه، این است که پینه دوز خوبی باشم. شما را نمیدانم.»
#مدیریت
#شایستهسالاری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«سونامی خاموش بیدینی» یا «آب گوارای دینداری»؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️مدتی است که برخی از نویسندگان سکولار و لائیک، دائماً از گسترش بیدینی و خداناباوری و شکاکیت دینی در کشورهای مسلماننشین، از جمله ایران، میگویند و مینویسند!
طنز ماجرا اینجاست که بسیاری از نویسندگان ایرانی مدعای خود را مستند میکنند به مقاله یکی از نویسندگان سکولار و لیبرال غربی، به نام جک دیوید اِلِر! [که نه تنها هیچ شناختی از ایران ندارد، بلکه به گمانم نتواند موقعیت جغرافیایی ایران را هم بر روی نقشه نشان دهد!] وی چند سال قبل در مقالهای با عنوان «سونامیِ خاموش: بیدینی و خداناباوری در جهانِ اسلام» مدعی شد که یک سونامی سکولاریسم و بلکه الحاد در جهان اسلام در حال شکلگیری است!
بدون آنکه بخواهم گرایش به الحاد و بیدینی را منکر شوم، اما ادعای سونامی بیدینی و الحاد در جوامع اسلامی، یکی از بزرگترین سونامیهای توهمی و تخیلی در جهان واقعیتهاست.
🔸واقعیت کشورهای اسلامی و بلکه واقعیت ملموس و مستند از مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز، آن است که اسلام و مسلمانان در طول تاریخ خود از چنین قدرت و اقتدار و مدافعان پرشور و امیدواری، که در حال حاضر دارد، برخوردار نبوده است.
🔹فیالمثل در ایران اسلامی، در هیچ برههای از تاریخ، آنگونه که الان شاهدیم، سراغ نداریم که میلیونها جوان و نوجوان حاضر باشند مشتاقانه جان خود را فدای اسلام و حفظ نظام اسلامی کنند. هرگز سراغ نداشتهایم که میلیونها جوان ایرانی و دهها میلیون جوان و نوجوان مسلمان، مشتاق دفاع از مظلومان و مبارزه با ظلم و استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل باشند. در طول تاریخ ایران اسلامی، سراغ نداشتهایم که صدهاهزار از جوانان و نوجوانان آن ماهها قبل از فرارسیدن ایام سه روزه اعتکاف رجبیه، برای آن ثبتنام کنند و بعضاً برای آنکه در قرعهکشی نام آنان انتخاب شود، یک هفته روزه نذر کنند!
در تاریخ ایران و اسلام سراغ نداشته و نداریم که سالانه دهها میلیون انسان، و غالباً جوان و نوجوان مشتاقانه به زیارت اربعین بروند، و میلیونها نفر نیز که توفیق شرکت در پیادهروی اربعین را در کربلا نداشتهاند، در شهرها و کشورهای خود، پیادهرویهای میلیونی جاماندگان اربعین را برگزار کنند!
♦️بعضاً، میگویند برخی از اموری که برشمردید، «آیین» و «مناسک»اند و نه «ایمان» و «عقیده»! بیچارهها نمیدانند، که آیینها و مناسک، «نمود» و «نماد» ایمان و عقیدهاند! تا ایمان در ذهن و ضمیر نهادینه نشده باشد، که فرد دلبسته و دلداده مناسک ایمانی نمیشود! دین، مجموعهای از بینشها و گرایشها و کنشهاست؛ و آیینها و مناسک و شعائر «شکل ظاهری آن لایههای باطنی دین» است.
🔸افزون بر آن، هرگز در طول تاریخ سراغ نداشتهایم که دین، اینچنین زنده و بانشاط در ابعاد مختلف زیست مسلمانان حضور داشته باشد. به تعبیر دیگر، در دوران معاصر، دین در موقعیتی فرانهادی قرار گرفته است. مسلمانان به دنبال آنند که نهادهای خانواده، اقتصاد، تعلیم و تربیت، سیاست، اوقات فراغت و هنر و ادبیات را نیز در چارچوب دین سامان دهند.
🔻اما وقتی کسانی به عمد چشمان خود را بر این واقعیتها میبندند چه باید کرد؟!
🔻وقتی کسانی نمیتوانند یا نمیخواهند واقعیتهای ملموس را در اطراف خود بنگرند چه میتوان کرد؟!
🔻و وقتی عدهای به حکم صفت «حضرت طوطی» آنچه «استاد غربیشان» میگوید، نشخوار میکنند، چه باید کرد؟!
#روشنفکری
#دین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۲)
♦️«مسؤولیت اجتماعی دانشگاهها»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️یکی از انتظارات همیشگی از مراکز آموزش عالی، ایفای نقشی جدی در حل مسائل اجتماعی بوده است. بسیاری از پژوهشگران و محققان دانشگاهی نیز تاکنون در این زمینه موفق بودهاند و بدون اغراق بسیاری از پیشرفتها در حوزههای مختلف اقتصادی، نظامی، صنعتی، پزشکی، هستهای، زیستفناوری، نانوفناوری، هوشمصنوعی و ... مرهون همین نقشآفرینیها بوده است.
🔸در عین حال، وضعیت موجود، وضعیتی «رضایتبخش»، «منضبط» و «قاعدهمند» نبوده و نیست. جامعه، زمانی طعم شیرین علم را بیش از پیش میچشد که نظام علمی ما دنبال «علم نافع» باشد. علم نافع علمی است که گرهی از گرههای واقعی مادی و معنوی مردم بگشاید و آنان را در مسیر سعادت حقیقی یاری دهد.
🔹تدوینگران برنامه هفتم پیشرفت، توجهی ویژه به این مهم داشتهاند. به همین دلیل، این انتظار را در قالب مواد و تکالیف برنامه هفتم گنجاندهاند.
فی المثل، یکی از مهمترین تکالیف پژوهشی برنامه هفتم که در این زمینه بسیار راهگشاست، تکلیفی است که در بند الف ماده ۹۴ برنامه آمده است. این تکلیف ناظر به «ارتقای بهرهوری و افزایش اثربخشی تحقیقات و پژوهشها» و همچنین «نظام تأمین مالی تحقیقات دولتی (اعم از پروژههای پژوهشی، پایاننامهها و رسالههای» مراکز آموزش عالی است.
تکلیف خواسته شده در این ماده این است که وزارت علوم با همکاری سازمان برنامه و بودجه باید «آییننامهها و مقررات مربوط به پروژههای پژوهشی و پایاننامههای ارشد و رسالههای دکتری را «به نحوی اصلاح کنند که تا پایان برنامه هفتم یعنی سال ۱۴۰۸، حداقل پنجاه درصد منابع بودجه عمومی مربوط به این تحقیقات در قالب پروژههای تحقیقاتی هدفمند و اولویتدار مبتنی بر نیازها، مزیتها و آیندهپژوهی تحولات علمی و فناوری مندرج در سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) هزینه گردد.»
در این ماده تصریح و تأکید شده است که
«آيين نامه اجرايي (پژوهانه جامع) اين ماده ظرف سه ماه از لازمالاجرا شدن اين قانون، توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان تهيه ميشود و به تصويب هيأت وزيران ميرسد»
🔻امیدوارم برای حرکت منضبطتر مراکز آموزش عالی در جهت تحقق این هدف مهم و راهبردی، مسؤولان مربوطه در تاریخ مقرر، (یعنی حداکثر تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۳) آییننامهها و قوانین مربوط به این ماده را تدوین و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه دهند.
#دانشگاه
#پژوهش
#برنامه_هفتم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟠با تعارض دیدگاههای کارشناسان چه باید کرد؟!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️روشن است که در هیچ موضوع مهمی از موضوعات اجتماعی و انسانی، نمیتوان گفت همه کارشناسان و متخصصان یک نظر واحد دارند. افزون بر «علایق و سلایق» مختلف، و افزون بر «اخلاقیات» مختلف کارشناسان که بر رأی آنان اثر میگذارد، «مبانی فکری» کارشناسان نیز متفاوت است. فیالمثل، هیچگاه نظرات اقتصاددانان لیبرالی و سرمایهداری با نظرات اقتصاددانان سوسیالیستی و نظرات اینان با نظرات اقتصاددانان اسلامی یکسان نخواهد بود.
یا در «مسائل سیاسی»، هیچگاه نظر کارشناسانی که «وظیفه غایی» دولت اسلامی را «شکلدهی به زندگی توحیدی» و «زمینهسازی برای عروج آدمی به مرتبت قرب خدا»، میدانند با نظر کارشناسانی که وظیفه غایی دولت را «تأمین رفاه مادی» و امثال آن میدانند، یکسان نخواهد بود.
و یا در «مسائل تربیتی» هیچگاه نظرات کارشناسانی که وظیفه نظام تعلیم و تربیت را «تربیت شهروند خوب» میدانند با نظرات کارشناسانی که وظیفه نظام تعلیم و تربیت را «تربیت انسان خوب» میدانند، یکسان نخواهد بود.
🔹اینجاست که انتخاب کارشناسان مناسب، نیازمند آن است که خود مدیران، متخصص در «کارشناسشناسی» باشند. و الا مراجعه به کارشناسان نه تنها فایدهای نخواهد داشت؛ بلکه میتواند مخرب هم باشد.
🔸یک نمونه و مصداق قابل مطالعه اختلافاتی است که این روزها در موضوع «درصد رشد اقتصادی کشور» در میان اقتصاددانان مطرح است.
کارشناسان تهیه کننده #برنامه_هفتم پیشرفت، با ملاحظه همه فرصتها و تهدیدها و ضعفها و قوتهای اقتصادی کشور، و با لحاظ اینکه در دولت سهساله شهید رئیسی، بر اساس آمار رسمی کشور، به طور میانگین رشد اقتصادی کشور ۵ و ۴ دهم درصد بوده است، تکلیف الزامی ایجاد رشد اقتصادی ۸ درصدی را در طول برنامه هفتم دیدهاند.
اما جناب دکتر پزشکیان رئیس محترم جمهوری در مصاحبه تلویزیونی خود به نقل از کارشناسان و اقتصاددانان، چنین رشدی را ناممکن و محال دانسته و فرمودند:
«آنچه کارشناسان و اقتصاددانان میگویند این است که برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی، به رقمی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز داریم، ... اما، همه سرمایه موجود در کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست، یعنی اگر همه پولهایی موجود را سرمایهگذاری کنیم، تازه ۱۰۰ میلیارد دلار میتوانیم سرمایهگذاری کنیم. از اینرو، ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی نیاز داریم تا به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم»
🔷اکنون مسأله این است که
🔻کدام کارشناس یا کارشناسان درست میگویند؟!
🔻چه کس یا کسانی باید میان آنها قضاوت کند؟!
🔻آیا فیالمثل، کارشناسان قبلی و تدوینکنندگان برنامه هفتم، واقعاً کارشناس نبودند و خیالاندیشی کردهاند؟! یا کارشناسانی که به رئيس محترم جمهور جناب دکتر پزشکیان مشورت دادهاند، خطا کردهاند؟
🔻معیار داوری و سنجش عملکرد در اینجا چیست؟!
🔻آیا باید معیار را کارهای کارشناسیای دانست که منجر به تدوین قانون (اعم از قوانین اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و ...) و به طور کلی اسناد بالادستی و آییننامههای اجرایی شده است؟ یا نظرات کارشناسانی که مخالف آن قوانین و اسناد و آییننامهها بوده و هستند؟
🔸اینجاست که حکمت سخنان رهبر فرزانه انقلاب را در نخستین دیدار خود با هیئت دولت چهاردهم در موضوع کار کارشناسی بیشتر متوجه میشویم. ایشان ضمن تأکید بر کار کارشناسی، بر یک نکته مهم انگشت گذاشتند و آن اینکه مسئولان باید مواظب باشند که «گاهی اوقات، در مواردی، تهنشینهای ذهنیِ غلطِ یک کارشناس، با ادبیّات کارشناسی به میدان میآید، با لباس کارشناسی به میدان میآید، آنوقت مشکل درست میکند و آن نظرات غلط حاکم بر ذهن آن کارشناس را یا خصوصیّات اخلاقی او را به شما تحمیل میکند.»
#کارشناسی
#حکمرانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷سوگندنامه رئیسعلی دلاوری
🔸«ای کلام الله گفتار مرا شاهد باش؛
من به تو سوگند یاد میکنم که اگر انگلیسیها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم؛
و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.»
🔻گرامی میداریم سالروز شهادت سردار دلیر تنگستان و مبارز خستگیناپذیر و بصیر جهاد با استعمارگران انگلستان، رئیسعلی دلواری را. او در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ در حالی که در خط مقدم مبارزه با قوای استعمارگر بریتانیا بود، به وسیله یکی از خائنان و منافقان جبهه خودی به نام غلامحسین تنگکی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
بعد از انقلاب اسلامی روز شهادت وی، با عنوان «روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شد.
روحش شاد، یادش گرامی، راهش پررهرو و بصیرتش زاینده باد.
#رئیسعلی
#انگلستان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
راهبردهای پیامبر اعظم برای اصلاحگری اجتماعی .mp3
29.87M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
«راهبردها و راهکنشهای پیامبر اکرم(ص) برای اصلاحگری اجتماعی و فرهنگی»
✔️اصلاح باورها و بینشها
✔️ آموزشهای مصداقی و عینی
✔️ساختارسازی
✔️برخورد جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض با فساد و ناهنجاری و قانونشکنی
✔️امیدآفرینی و برجسته سازی خوبی
#پیامبر_اکرم(ص)
#اخلاق
🔸زمان: ۳/ مهر ۱۴۰۱
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«الهیات عملی»، «بعثت نبوی» و خودمتناقض بودن «سکولاریسم دینی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مهمترین کارویژه پیامبر خاتم، «تعمیق تفکر توحیدی» و «امتداد توحید» در همهی گستره زیست بشری و «ساماندهی نهادهای اجتماعی بر اساس فکر توحیدی» بود.
نخستین و مهمترین آموزه او این بود که «قولوا لااله الا الله تفلحوا». البته روشن است که صرف گفتن این جمله کفایت نمیکند. بلکه منظور «باور و اعتقاد» به توحید و «عمل بر اساس اقتضائات آن» است. و از اینجا معلوم میشود که توحید صرفاً یک اعتقاد عقلی یا باور قلبی نیست. بلکه امتداد عملی دارد. هم در زندگی فردی و هم در زیست اجتماعی.
🔹به همین دلیل، در آموزههای اسلامی، آیات و روایات بسیار زیادی را میبینیم که دلالتها و اقتضائات اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی «باور به خدا» و «باور به معاد» را بیان کردهاند. کافی است عبارت «مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ» را در کتابهای روایی جستجو کنید، تا امتداد عملی و اخلاقی آن باورهای بنیادین را ملاحظه کنید.
حتی سکولارهایی مثل مهندس مهدی بازرگان و مقلدانش که «خدا و آخرت را تنها هدف بعثت» میدانند و همچنین مقلدان حوزهای آنان که شأن و منزلت پیامبر اکرم (ص) را صرفاً در حد یک «مرشد معنوی» میپندارند، [صرفنظر از نادرستی چنین سخنی] اگر اساساً متوجه گفته خود باشند، و تأملی اندک در لوازم آن داشته باشند، هرگز نمیتوانند از سکولاریسم و جدایی دین از سیاست و اجتماع سخن بگویند!
زیرا، انسان موجودی اجتماعی است؛ در بطن جامعه و در دل ارتباطات اجتماعی رشد و نمو جسمی و روحی مییابد. «سلوک فردی» بدون ارتباط با «جامعه» ناممکن است. چگونه یک مکتب میتواند داعیة تربیت افراد را منهای توجه به ساختارها و نهادها و پدیدههای اجتماعی داشته باشد؟! چگونه میتواند داعیه تربیت فردی را داشته باشد اما نحوه سلوک فرد به هنگام معاملات اقتصادی و در روابط سیاسی و قضایی و امثال آن را مشخص نکند؟!
♦️بنابراین اگر نیک بنگریم، ترکیب «سکولاریسم دینی»، ترکیبی «خودمتناقض» است. هیچ دینی اساساً نمیتواند نسبت به جنبههای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی افراد بیتفاوت باشد. حتی اگر هدف غایی خود را «فردسازی» بداند و نه «جامعهپردازی» یا «تمدنسازی».
#سکولاریسم
#پیامبر_اکرم
#فلسفه_کاربردی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۲۵ (درددل اقبال لاهوری با پیامبر اکرم).mp3
14.59M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه بیست و پنجم: «درد دل اقبال لاهوری با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله»
🔻چقدر غمانگیز است این شعر اقبال لاهوری، در وصف بیتوجهی مسلمانان به آموزههای اسلام و پیامبر اکرم صلوات الله علیه:
در عجم گردیدم و هم در عرب
مصطفی نایاب و ارزان بولهب
#اقبال_لاهوری
#پیامبر_اکرم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مرجعیت علمی و زبان فارسی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸کسب مرجعیت علمی و همچنین ترویج زبان فارسی به عنوان زبان علم در دنیا، از مطالبات مهم رهبر حکیم انقلاب اسلامی از جامعه دانشگاهی کشور بوده است.
از جمله مهمترین راهها برای تحقق این مطالبات، توسعه و تکثیر نشریات و مقالات فارسی در پایگاههای بینالمللی است.
♦️تا ابتدای تابستان ۱۴۰۳ تعداد ۱۷۳ مجله علمی مورد تأیید وزارت علوم، در پایگاه بینالمللی اسکوپوس نمایه شده است. که از این تعداد ۷۲ مجله آن در سه سال خدمت دولت سیزدهم و خیزش و جهاد بینالمللیسازی دانشگاهها و دانشمندان ایرانی در دوران وزارت جناب پروفسور زلفیگل بوده است. به برکت و حمایتهای مادی و تشویقی بیسابقهای که در سال اخیر در این خصوص صورت گرفت، همچنین به برکت مدیریت عالمانه دکتر زلفیگل که علیرغم همه سنگاندازیها، تلاش کردند فضای علمی و پژوهشی دانشگاهها را از هیجانات سیاسی کاذب و سیاستزدگیهای مخرب دور نگهدارند، در سه سال اخیر تعداد ۸۴۳۶ مقاله مربوط به دانشمندان جمهوری اسلامی فقط در پایگاه اسکوپوس نمایه شدهاند که ۲۶۱۳ مقاله آن یعنی ۳۱٪ آنها به زبان فارسی بوده است.
🔹اقدامات انجام گرفته تاکنون موجب شده است که زبان فارسی با ۴۸۵ نشریه، به عنوان نهمین زبان نشریات نمایهشده در DOAJ (Directory of Open Access Journals) [نشریات با دسترسی آزاد] شناخته شود.
🔸امیدواریم در دولت چهاردهم نیز، نه تنها هیچ وقفهای در این حرکت پیشروانه ایجاد نشود؛ بلکه با دقت و شتاب بیشتری استمرار داشته باشد.
#دانشگاه
#پژوهش
#برنامه_هفتم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۳)
♦️«بینالمللیسازی دانش و دانشگاههای ایران»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹با مروری بر ماده ۹۳ برنامه هفتم پیشرفت، دانسته میشود که مسأله مرجعیت علمی و بینالمللیسازی دانش از تکالیف اصلی پنجساله آینده نهاد علم کشور است یا باید باشد.
نگاهی به سنجههای عملکردی زیر که به صورت کمی، در ماده ۹۳ برنامه هفتم پیشرفت، مشخص شده است، گویای این مهم است:
۱. رتبه جهاني ايران از نظر كمّيت توليد علم به استناد پايگاههاي معتبر بين المللي: ۱۴
۲. رتبه كشور در جهان از لحاظ تعداد اختراعات ثبت شده خارجي: ۵۰
۳. سهم محصولات با فناوري متوسط به بالا (هاي.تِك) از توليد ناخالص داخلي: ۷درصد
۴. رتبه شاخص نوآوری: رتبه ۴۲ جهان
۵. شمار دانشجويان خارجي (حضوري و الكترونيكي): ۳۲۰ هزار نفر
۶. سرانه سالانه مقالات نمايه شده در پايگاههاي استنادي بين المللي به هيأت علمي دولتي: هر نفر ۵/ ۱ مقاله
۷. درصد افزايش نشريات ايراني نمايه شده داراي چارك (كيو) نسبت به سال پايه: ۲۵ درصد
۸. نسبت تعداد مقالات مشترك با محققان خارجي از كل مقالات ايراني نمايه شده در يكي از پايگاههاي علمي: ۳۹ درصد
۹. دانشگاههاي ايراني قرار گرفته در يكي از نظامهاي رتبهبندي معتبر بين المللي با رتبه زير 500: ۲۰ دانشگاه
۱۰. مقالات خارجي نمايش داده شده در مؤسسه استنادي و پايش علم و فناوري جهان اسلام: ۵۵ هزار مقاله
۱۱. رتبه صادرات محصولات با فناوري متوسط به بالا (هاي تك) در منطقه: رتبه ۲
🔸در برنامه هفتم تصریح شده است که وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مكلف است گزارش سنجههاي عملكردي ارتقاي نظام علمي، فناوري و پژوهشي را سالانه به مجلس ارسال نماید.
🔻رصد فعالیتهای شدید و پیشرونده، و سرمایهگذاریهای بسیار زیاد رقبای علمی ما، در منطقه و در جهان، در موضوع مرجعیت علمی، نشان میدهد دستیابی به هر کدام از این اهداف، کار چندان سادهای نیست. تحقق این اهداف، حقیقتاً نیازمند مدیریتی متمرکز و به دور از حاشیه است. مدیریتی که بتواند زیرساختهای لازم را برای چنین جهشی فراهم کند. مدیریتی که بتواند دانشگاهها را از هیجانات حزبی و روزمرهگیهای سیاسی به دور نگهدارد. مدیریتی که بتواند محیط دانشگاه را به محیطی برای تعلیم و تحقیق و پژوهش در راستای تحقق اهداف این برنامه تبدیل کند.
🔸به عنوان مثال، یکی از تکالیف موجود این است که مدیریت علم کشور باید:
«تعداد دانشگاههاي ايراني قرار گرفته در يكي از نظامهاي رتبه بندي معتبر بين المللي با رتبه زير 500، باید به ۲۰ دانشگاه برساند.»
🔻دشواری این کار آنگاه معلوم میشود که بدانیم در رتبهبندی اخیر تایمز، فقط دو دانشگاه [دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران] از مجموع صدها دانشگاه ایران، در رتبه زیر (۴۰۱ تا ۵۰۰) قرار داشتند. یعنی حتی ممکن است همین دو دانشگاه نیز در صورت کوچکترین غفلتی چنین جایگاهی را از دست بدهند اینکه بتوانیم در پنج سال آینده، تعداد دانشگاههای زیر ۵۰۰ را به ۲۰ دانشگاه برسانیم، نیازمند نیازمند تلاشی جهادی و تدبیری عالمانه و دقیق است. امیدواریم وزارت علوم دولت چهاردهم که بار اصلی این مسؤولیت بر دوش اوست، بتواند با بسیج همه ظرفیتهای علمی کشور، در انجام این تکلیف مهم موفق باشد.
#دانشگاه
#پژوهش
#برنامه_هفتم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡مدیریت و همدلی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️یکی از خلقیات لازم برای موفقیت در مدیریت، «همدلی» است. طبیعتاً مدیر باید گوش شنوا و سنگ صبور زیرمجموعه خود باشد. روشن است که هیچ مدیری نمیتواند همه مسائل کارکنان و زیرمجموعه خود را برطرف و همه نیازهای آنان را تأمین کند. اما میتواند با آنان همدلی صادقانه داشته باشد. میتواند همدلانه و متواضعانه سخن آنان را بشنود و اگر پاسخی داشت بیان کند و الا شاکرانه، نقدها را پذیرا باشد.
🔸گاهی تراکم کارها یا بزرگی سازمانها موجب میشود که مدیران نتوانند با همه زیرمجموعه خود ارتباط مستقیم و مداوم داشته باشند، اما نور صداقت و خوشقلبی، اطراف خود را روشن میکند. حتی مخالفان هم هر چند غیظ مخالفت اجازه نمیدهد حقیقت را ابراز کنند، اما نور تلاش و تواضع و خوشقلبی، بر دلهای آنان نیز میتابد و در درون خود، حقیقت را مییابند، هر چند شجاعت ابراز آن را ندارند!
🔻به تعبیر #امیرمؤمنان علیه السلام:
إِذَا نَفَذَ حُكْمُكَ فِي نَفْسِكَ تَدَاعَتْ أَنْفُسُ النَّاسِ إِلَى عَدْلِكَ؛
هر گاه حکمران نفس خود شوی، دلهای مردمان به عدالتورزی تو گرایش پیدا میکند.
#مدیریت
#همدلی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴معيار عقلانيت در کلام امام رضا(ع)
🖊احمدحسين شريفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸يکي از شاخصههای مکتب اهل بيت(ع)، تأکيد بر #عقلانيت و #عقلگرايی در همهی عرصههای زيست انسانی است.
🔸به همين دليل، اکثر علمای شيعه، عقل را در کنار قرآن و سنت، به عنوان منبعی از منابع دين به شمار میآورند و در همه جوامع روايی ما، روايات مربوط به عقل را در بحثی با عنوان «کتاب العقل» گردآوری کردهاند.
🔸تأمل در مجموعهی روايات ناظر به خردورزی، نشان میدهد که ائمه اطهار(ع) به تأسی از آيات قرآن، بيشتر بر بيان شاخصههای عينی و زيستی خرد و خردورزی تأکيد داشتند؛ تا تعريف مفهومی و انتزاعی محض.
🔸به تعبير ديگر، در کنار توجه به عقل فلسفی و برهانی، بيشترين تأکيد را بر عقل اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، سياسی و اخلاقی داشتند.
🔸#امام_رضا(ع)، به عنوان عالم آلمحمد(ص)، در حديثی نورانی ده شاخصه برای شناخت انسانهای خردورز در تراز اسلامی و شيعی ذکر کرده است. آن حضرت میفرمايد، عقل انسان مسلمان به کمال نمیرسد مگر آنکه ده ويژگی در آن باشد:
یک. مردم از او انتظار خير دارند؛
دو. مردم از شر او در امانانند؛
سه. کار خير اندک از ديگران را زياد شمارد؛
چهار. خيررسانیهای زياد خود را، اندک شمارد؛
پنج. هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ نمیشود؛
شش. در طول عمر خود از طلب دانش خسته نمیشود؛
هفت. فقر در راه خدا برای او از توانگری محبوبتر باشد؛
هشت. خوار شدن در راه خدا را از عزت در پيش دشمنان خدا بيشتر دوست دارد؛
نه. گمنامی را از شهرت خوشتر دارد؛
ده. همگان را بهتر و باتقواتر از خود میداند؛ (تحف العقول، ص443)
🔸اکنون مناسب است هرکدام از ما،
اولاً، خود را با اين ده شاخصه بسنجيم و ميزان و سطح عقلانيت خود را به دست آوريم
و ثانياً، تلاش کنيم بهرهی وجودی خود را از اين شاخصهها افزايش دهيم.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سبک زندگی رضوی
🖊احمدحسين شريفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند.
ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف ميکند:
یک) هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛
دو) هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛
سه) هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نميکرد؛
چهار) هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛
پنج) هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛
شش) هرگز کسي را دشنام نداد؛
هفت) هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛
هشت) هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛
نه) همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مينشست؛
ده) شبها کم ميخوابيد؛ اکثر شبها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛
یازده) زياد روزه ميگرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نميداد؛ و ميگفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛
دوازده) خيلی اهل خير و صدقة پنهانی بود؛ غالباً در شبهای تاريک اين کار را میکرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184)
🔻اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند.
#امام_رضا
#سبک_زندگی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۴)
♦️«آمایش آموزش عالی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کمیت و کیفیت دانشگاههای کشور چندین سال است که توجهات را به خود جلب کرده است. تا جایی که مسأله آمایش آموزش عالی و آمایش دانشگاهها و مسأله ادغام یا تجمیع واحدهای مختلف دانشگاههای دولتی، جزء برنامهها و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم شده است. اما معالاسف تاکنون نه تنها اقدامی جدی در این خصوص صورت نگرفته است، بلکه بعضاً شاهد اقداماتی برخلاف آن هستیم.
علیرغم آییننامهها و قوانین ابلاغی، بعضاً شاهد بودهایم که شورای گسترش وزارت علوم، کاملاً برخلاف نظر کمیتههای آمایش علم استانها نظر دادهاند. فی المثل در حالی که بحث ادغام دانشکده حضرت معصومه سلام علیها در دانشگاه قم، بنا بود در دستور کار کمیته آمایش علم استان قم قرار گیرد، و علیرغم آنکه هیئت امنای دانشکده، با دانشگاه شدن آن مخالف بود، ناگهان در خبرها آمد که این دانشکده از سوی شورای گسترش وزارت علوم به دانشگاه تبدیل شد!
آنگونه که در مراسم تودیع و معارفه وزرای علوم پیشین و جدید، معلوم شد، خوشبختانه رئیس محترم جمهور که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست، منتقد جدی کثرت و تعدد دانشگاههای کشور هستند و در نقد کثرت دانشگاهها، با نقل خاطرهای از تایلند، فرمودند: «این همه دانشگاه را برای چه میخواهیم؟!» و همچنین در برنامه وزیر محترم علوم جناب دکتر سیمایی نیز مسأله آمایش آموزش عالی مورد توجه جدی قرار گرفته است.
افزون بر همه اینها، در ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت نیز به صراحت مسأله آمایش آموزش عالی به عنوان یک تکلیف قانونی بیان شده است. در این ماده تأکید شده است وزارت علوم و بهداشت حداکثر تا ۱۸ آذر امسال (۱۴۰۳) باید طرح آمایشی خود مشتمل بر «تعيين ظرفيت كل و سهم دانشجويان به تفكيك رشته، مقطع تحصيلي و زيرنظامهای آموزش عالی كشور، توزيع دانشجو در رشتهها، مقاطع تحصيلی و نيز توسعه و ايجاد رشتهها و مقاطع تحصيلی مورد نياز در گروههای آموزش عالی، مبتنی بر ملاحظات آمايش آموزش عالی و آمايش سرزمين را تهيه نموده و به تصويب شوراهای گسترش و برنامهريزی آموزش عالی وزارتخانههای مذكور برسانند و هرساله آن را به روزرسانی نمايند.»
و در تبصره یک این ماده تأکید شده است، که وزارتین «مكلفند نسبت به رفع همپوشانی رشتهها و گرايشهای فعال بر اساس سياستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام نمايند.»
امیدواریم وزارت علوم در دوران جدید خود با درایت و دقت و بدون ملاحظات سیاسی و صنفی، به صورتی قاطع نه تنها مسأله آمایش رشتهها و گروهها و مقاطع تحصیلی بلکه آمایش دانشگاهها و تجمیع یا ادغام آنها را در دستور کار خود قرار دهد.
#دانشگاه
#آموزش
#برنامه_هفتم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢حوزه علمیه قم؛ پیشتازی و مرزبانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️نگاهی به عناوین برخی از دروس خارج فقه حوزه علمیه قم در سال جاری، نه تنها حیات علمی و پویایی آن را نشان میدهد، بلکه نشانههایی از پیشتازی و مرزبانی علمی آن را هم نمایان میسازد:
۱. فقه اجتماعی
۲. فقه احیای حقوق عامه
۳. فقه اخلاق
۴. فقه اداره
۵. فقه امنیت
۶. فقه بورس و بازارهای مالی
۷. فقه بیمه
۸. فقه پزشکی
۹. فقه پول
۱۰. فقه پولشویی
۱۱. فقه تربیت
۱۲. فقه جمعیت
۱۳. فقه حریم خصوصی
۱۴. فقه حقوق بشر
۱۵. فقه حکمرانی
۱۶. فقه حکومت
۱۷. فقه خانواده
۱۸. فقه رسانه
۱۹. فقه رمز ارزها
۲۰. فقه روابط بینالملل
۲۱. فقه رؤیت هلال ماه با چشم مسلح
۲۲. فقه شخص حقوقی و شرکتهای سهامی
۲۳. فقه عدالت
۲۴. فقه عقود مستحدثه
۲۵. فقه فضای مجازی
۲۶. فقه قانون
۲۷. فقه مالکیت فکری
۲۸. فقه محیط زیست
۲۹. فقه هوش مصنوعی
۳۰. فقه ورزش
۳۱. فقه کارگزاران
۳۲. فقه هوش مصنوعی
♦️در عین حال چند ملاحظه طلبگی را از این باب که «گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری» بیان میکنم:
یک. طبیعتاً انتظار این را نداریم که عمق طرح و ارائه چنین مباحثی به عمق مباحث استخواندار و سنتی فقه در موضوعات بیع و طهارت و نجاست و صوم و صلاة باشد. اما این انتظار را داریم که اساتید دغدغهمندی که از سر تکلیف و با اعتقاد به غنایی مبانی و منابع و اصول فقه شیعی به این مباحث ورود کردهاند،
اولاً، در موضوعشناسی دقت کامل داشته باشند، و به صورت عمیق و دقیق با موضوعات مورد بحث آشنا شوند.
ثانیاً، به هیچ وجه از روششناسی اجتهادی مرسوم و متعارف، در ارائه این مباحث عدول نکنند؛
دو. معتقدم برای آنکه حوزه علمیه قم بتواند نگاه جامع و همهجانبه اسلام را به مسائل اجتماعی و نوپدید عرضه کند، در کنار مباحث فقهی ناظر به این موضوعات، باید مباحث اخلاقی و الهیاتی (فلسفی) آنها را نیز با قوت دنبال کند. یعنی مباحثی مثل «اخلاق اجتماعی»، «اخلاق اداری»، «اخلاق امنیت»، «اخلاق پزشکی»، «اخلاق حکمرانی»، «اخلاق خانواده»، «اخلاق رسانه»، «اخلاق روابط بینالملل» و ... همچنین «فلسفه اجتماعی»، «فلسفه مدیریت»، «فلسفه امنیت»، «فلسفه خانواده»، «فلسفه رسانه»، «فلسفه حقوق»، «فلسفه عدالت»، «فلسفه محیط زیست»، «فلسفه ورزش» و ... را به طور جد در دستور آموزش و پژوهش خود قرار دهد.
سه. طرح این مباحث هرگز نباید محدود به حوزه علمیه قم شود؛ طلاب حاضر در شهرستانها و سایر حوزههای علمیه کشور نیز به شدت به چنین مباحثی نیازمندند. طلاب و حوزههای شهرستانها، ویترین و پیشانی حوزه علمیه قم و نماینده علم و پژوهش و اخلاق حوزه علمیه قم هستند، باید از حیث علمی و پژوهشی و تبلیغی دائماً تغذیه شوند.
چهار. برای عمیقتر شدن این موضوعات و مباحث، بسیار مناسب است که مدیریت حوزه، تدبیری به کار گیرد که با محوریت اساتید مربوطه، متخصصان دانشگاهی ایران و بلکه جهان، نیز امکان حضور در جلسات درس حوزویان را داشته باشند و جدیدترین مباحث ناظر به موضوعات مربوطه را در حضور اساتید حوزه، با طلاب علوم دینی در میان بگذارند. با این تدبیر، هم اساتید دانشگاه با دغدغههای اسلامی حوزویان آشناتر میشوند و هم اساتید و طلاب حوزههای علمیه، بهتر و بیشتر عمق مباحث موجود درباره موضوعات مورد بحث خود را آگاه میشوند.
پنج. مدیریت حوزه علمیه باید تدبیری به کارگیرد که چنین مباحثی به «فناوریهای نرم و فرهنگی» تبدیل شوند. زیرا تا آموزشها و پژوهشهای اجتهادی نتوانند کاربرد و کاربست خود را در مسائل اجتماعی و صنعی و مبتلابه مردم نشان دهند، جامعه هدف این مباحث و ذینفعان و مخاطبان، طعم شیرین چنین مباحثی را به صورتی ملموس نخواهند چشید؛ و در نتیجه امیدی به ماندگاری و استمرار چنین مباحثی هم نخواهد بود. به تعبیر دیگر، باید امتداد فناورانه این مباحث اجتهادی را هم مورد توجه قرار داد.
#فقه
#حوزه_علمیه
@Ahmadhosensharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢آیا پیامبر اکرم(ص) از پایانیافتن ماه صفر خوشحال بود؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يکي از دانشهای ناظر به «فقه الحديث»، دانش «اسباب ورود حديث» است. اين دانش به منزلة دانش «شأن نزول» در تفسير قرآن است. هدف اصلی از دانش اسباب ورود حديث، شناخت شأن صدور روايات و فهم قرائن موجود به هنگام صدور روايات است. توضیح آنکه به صرف فهم معنای لغوی و اصطلاحی الفاظ و ترکيبهای به کار رفته در احاديث نمیتوان مدعی «فهم درست» آنها شد. در برخی از موارد برای فهم درست معنای احاديث، بايد اسباب ورود حديث را دانست. يعنی علت و زمينه و بافت صدور آن سخن از معصوم را بايد فهميد. چرا که «شرايط زمينهای» در فهم مراد معصومان حتماً نقشآفرين است. به تعبير ديگر، بايد قراين مقامی (شرايط اجتماعی و تاريخی و فرهنگی و حالات مخاطب و گوينده و ... ) را در نظر گرفت.
متأسفانه بسياری از ناقلان اوليه احاديث و جامعان کتابهای حديثی، از نقشآفرينی قراين مقامی در فهم مراد معصومان غافل بودند و اهتمامی به ذکر آنها نداشتهاند. به همين دليل، برای فهم مراد واقعی معصومان، يک حديثشناس محقق بايد تلاش بيشتری کند و حتیالامکان قرائن را در منابع موجود به دست آورد. مراجعه به منابع حديثی ساير فرق و مذاهب اسلامی يا مراجعه به منابع تاريخی و فهم درست تاريخ صدر اسلام و اوضاع فرهنگی و اجتماعی حاکم بر قبايل و اقوام آن زمان و امثال آن میتواند پارهای از گرهها را بگشايد.
به عنوان مثال، در پارهای از منابع اهل سنت حديثی از #پیامبر_اکرم(ص) نقل کردهاند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس مرا به پایان یافتن آذار بشارت دهد، من او را به بهشت بشارت میدهم.»
آذار از ماههای رومی است؛ مصادف با خرداد شمسی است؛ برخی آن را به معنای #ماه_صفر دانستهاند و از این حدیث نحسی ماه صفر! و سعدی ماه ربیع الاول را نتیجه گرفتهاند!
این حدیث، به خودی خود و بدون آگاهی از بافت و زمینههای بیان آن، از نظر مضمونی آنقدر عجیب هست که حتی پارهای از اهل حديث و ظاهرگرايانی مثل احمدبن حنبل نتوانستهاند با مضمون آن کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفتهاند که اين حديث اصل و اساسی ندارد! اما اگر احمدبن حنبل قرائن مقامی صدور چنين سخنی را میدانست، چنين حکم قاطعی را صادر نمیکرد. #شيخ_صدوق از #ابنعباس علت صدور چنين سخنی را به اين صورت نقل میکند که:
«روزی پيامبر خدا(ص) با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردی که اکنون بر شما وارد میشود از بهشتيان است. برخی از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند! پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما وارد میشوند که هر يک از ديگری سبقت میجويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام میشود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و #ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر خدا(ص) به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستيم؟ ابوذر پاسخ داد: «ای پيامبر خدا آذار تمام شد.» پيامبر گفت: «ای ابوذر اين را میدانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی.»
به هر حال این حدیث هیچ ربطی به سعدی و نحسی ماههای صفر و ربیع الاول ندارد! اصل داستان چیز دیگری بوده است که در تحلیل مرحوم شیخ صدوق کاملاً واضح است.
#نحس
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡برنامه هفتم پیشرفت (۵)
♦️«آموزشهای عملی و مهارتی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹به اعتراف همه دستاندرکاران آموزش عالی، یکی از مهمترین مشکلات آموزش عالی در همه سالیان گذشته این بوده است که اغلب خروجیهای آن از مهارت لازم برای استفاده از دانش خود در جامعه و صنعت برخوردار نبوده و نیستند! اغلب آموزشهایی که در دانشگاهها داده میشود، آموزشهای نظری و تئوریک بوده و هست. آموزشهای عملی و مهارتی یا اساساً وجود نداشته است (کما اینکه در اغلب رشتههای علوم انسانی چنین بوده و هست) و یا به اندازهای نبوده است که فارغالتحصلان دانشگاه، در رشته خود توانایی عملی و مهارتی لازم را کسب کرده باشند.
🔸در سه سال گذشته، وزارت علوم اقدامات بسیار ارزشمندی در این خصوص انجام داد. و گامهای خوبی را جهت آموزش مهارتمحور برداشت. «شیوهنامه اجرایی دروس مهارتی – اشتغالپذیری» هم در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ برای اجرا، به دانشگاهها ابلاغ شد؛ و متعاقب آن، برخی از دانشگاهها نیز تغییراتی در سرفصلهای خود ایجاد کردند.
🔻در عین حال، این موضوع، به دلیل اهمیت ویژهای که دارد، در برنامه هفتم پیشرفت نیز به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. در تبصره۲ ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت، وزارت عتف و وزارت بهداشت(در رشتههای غیربالینی) مکلف شدهاند در همه مقاطع تحصیلی در کنار دروس نظری، دروس عملی و مهارتی را نیز در برنامههای آموزشی بگنجانند.
🔹بر اساس تکلیف برنامه هفتم، دستگاههای اجرایی مرتبط با آن دروس عملی و مهارتی نیز «موظفند مشارکت لازم را برای اجرای دروس عملی در دستگاه اجرایی خود به عمل آورند.»
🔸نکته مهمی که در برنامه هفتم ذکر شده است این است که وزارت عتف و بهداشت ملزم شدهاند که به صورتی «نتیجهمحورانه» و نه به شکل «رفع تکلیف»، با این مسأله مواجهه شوند. به این صورت که کمیت و کیفیت این دروس عملی و مهارتی باید به گونهای طراحی و تدوین شود که دانشآموختگان پس از فراغت از تحصیل «حداقل در یک حوزه تخصصی دارای مهارتهای کاربردی مورد نیاز کشور باشند.»
#دانشگاه
#مهارت
#برنامه_هفتم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🟡مدیریت و مهارت حل مسأله
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️یکی از مهمترین مهارتهای لازم برای مدیران، مهارت حل مسأله است.
هر سازمانی درگیر دهها مسأله مزمن و مقطعی، ساده و پیچیده و درونسازمانی و برونسازمانی است.
یک مدیر لایق کسی است که
اولاً، توانایی و استعداد کشف و فهم «مسائل» را داشته باشد؛
ثانیاً، بتواند «مسائل حلنشدنی» را از «مسائل حلشدنی» تفکیک نماید؛
ثالثاً، از هوشمندی لازم جهت تفکیک «مسائل حلشدنی اصلی» از «مسائل حلشدنی فرعی» و «اولویتبندی» میان آنها برخوردار باشد؛
و رابعاً، اراده و جرئت لازم جهت «حل بنیادین و ریشهای» مسائل را داشته باشد.
#مدیریت
#حل_مسأله
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟠نقش دوراندیشی در عبور از موانع: «هر قدم را از سرِ بینش نهم»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مولوی در دفتر سوم مثنوی معنوی، ابیات ۱۷۴۶ به بعد حکایتی جالب تحت عنوان «شکایت استر پیش شتر که من بسیار میافتم» درباره اهمیت و نقش آیندهبینی و دوراندیشی در استواری رفتار و فهم سرد و گرم روزگار بیان میکند.
♦️داستان از این قرار است که قاطری نزد شتری گلایه میکند که چرا من در سربالاییها و سرازیریها و راههای باریک این همه سکندری میخورم و همچون افراد راهگم کرده و راهنابلد بر زمین میافتم؛ اما تاکنون ندیدهایم که تو بر زمین فروافتی؟!
گفت اَستر با شُتر کِای خوش رفیق
در فراز و شیب و در راهِ دقیق
تو نه آیی در سَر و، خوش میروی
من همی آیم به سَر در، چون غَوی
من همی افتم به رُو، در هر دَمی
خواه در خشکی و خواه اندر نمی
این سبب را بازگو با من که چیست؟
تا بدانم من که چون باید بزیست؟
🔹شتر دو عامل را بیان میکند:
نخست آنکه بصیرت و بینایی او از قاطر بیشتر و دقیقتر است. او تیزبینتر و ریزبینتر است.
و دوم آنکه قد او بلندتر است و دوردستها را از افقی بالا مینگرد و میبیند. به تعبیر دیگر، میگوید من پیشاپیش، همه پستیها و بلندیها و فرازها و نشیبها را میبینم؛ لذا با امری غیرمترقبه مواجهه نمیشوم. به درستی میدانم که پایم را کجا و چگونه بگذارم و به همین دلیل هرگز بر زمین نمیافتم.
گفت: چشمِ من ز تو روشنتر است
بعد از آن هم از بلندی ناظرست
چون برآیم بر سرِ کوهی بلند
آخرِ عَقبه ببینم هوشمند
پس همۀ پستیّ و بالاییِ راه
دیدهام را وانماید هم اِله
هر قدم را از سرِ بینش نهم
از عِثار و، اوفتادن وارَهم
🔻اما تو به این دلیل که فقط جلوی پای خودت را مینگری. مشکل تو این است که جزئیبین و نزدیکبین هستی و از چالشهای آینده خبر نداری، پایت به درون چاله میرود و زمین میخوری:
تو نبینی پیشِ خود یک دو سه گام
دانه بینیّ و، نبینی رنجِ دام
#بصیرت
#آیندهبینی
#مولوی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹