eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴قوانين زيست اخلاقي قسمت دوازدهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي، انساني 45. انتقادپذير است. با آغوشي گشوده به استقبال نقدها و انتقادها مي‌رود. ناقدان را بر صدر مي‌نشاند و عزيز مي‌دارد. امام صادق(ع) مي‌فرمود: «أَحَبُّ إِخْوَانِي إِلَيَّ مَنْ أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِي؛ محبوب‌ترين دوستانم کساني‌اند که عيب‌هايم را به من هديه دهند.» (کافي، 2، 639) 🔸اگر کسي به ما بگويد عقرب يا مار يا حتي حشره‌اي در لباست است؛ بلافاصله تلاش مي‌کنيم آن را از بدن خود دور کنيم؛ اين تذکر را يک لطف بزرگ تلقي مي‌کنيم؛ از او تشکر مي‌کنيم. 🔸انسان اخلاقي کسي است که خبر ديگران از وجود مار و عقرب‌ها و حشرات موذي روحي و رفتاري در وجودش را مهم‌تر از چنين خبرهايي مي‌داند و به همين دليل از چنين خبرهايي نه تنها آزرده نمي‌شود که تا ابد خود را مديون ناقد هم مي‌داند. 🔸کمترين فايده انتقاد‌پذيري، فهم نگاه ديگران و فهم بازتاب گفته‌ها و کرده‌هاي خود براي ديگران است. افزون بر اين، داشتن چنين اخلاقي، موجب مي‌شود که انسان از نصايح و دلسوزي‌هاي ديگران محروم نشود. ناقدان با رغبت و با مهر و عطوفت بيشتري، نقدها خود را به انسان هديه خواهند داد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴تفاوت تصوف و عرفان‏ از نگاه امام خمینی 🖊احمدحسين شريفي 🔸دربارة تفاوت «» و «عرفان» ديدگاه‌هاي مختلفي مطرح شده است. بنده هم در کتاب «آسيب‌شناسي عرفان و تصوف» پنج ديدگاه را در اين باره توضيح داده‌ام. 🔸 (ره) در کتاب تقريرات فلسفه، تفسيري خاص، منحصر به فرد و البته مناقشه‌پذير، از اين دو اصطلاح بيان مي‌کنند، وي در اين باره مي‌فرمايد: « به علمى گفته مى‏شود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه‏اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مى‏نمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او گويند. [اما] كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گويند، مانند علم ، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🖊احمدحسين شريفي 🔸جناب آقاي ، با اشاره به نقدهايي که در روزهاي اخير به ديدگاه‌هاي جناب آقاي در موضوع انکار ابعاد اجتماعي، اقتصادي، سياسي و علمي اسلام و منحصر کردن رسالت رسول خدا(ص) به ! صورت گرفته است، امروز (21 مهر 1399) توئيت بالا را منتشر کرده‌اند. از ايشان سؤال مي‌کنم: آيا به نظر شما، طرح سخناني بي‌مبنا و بي‌دليل و ژورناليستي شهامت علمي است؟ آيا وقتي برخلاف صريح دعوت خود که از مدافعان ايدة درخواست مي‌کني «» حاضر به گفتگو با مدافعان نشوي و در عوض لشکري از افراد ناشناخته و شناخته عليه کساني که آمادگي خود را براي گفتگوي علمي اعلام کرده‌اند، روانه شوند، از مصاديق شهامت علمي و روحية علمي است؟ خوب اگر، با پذيرش توهمات عده‌اي از مقدس‌مآبان مردم‌فريب، قبول کنيم که شأن جناب علوي بروجردي اجل و اعلي و ... از گفتگو با بنده بود، آيا جناب جعفريان هم چنان شأني براي خود قائل‌اند؟ يا اينکه حاضرند در يک گفتگوي عالمانه در اين موضوع شرکت کنند؟ هوچيگري و کنايه زدن که نشانة شهامت علمي نيست! بسم‌الله اين گوي و اين ميدان. اگر جنابعالي حقيقتاً دنبال جلوگيري از کاستن ارزش عقل در مراکز علمي ما هستيد (چنانکه در توئيت قبل از اين گفته‌ايد) و مي‌خواهيد با «پشتوانه بحث علمي و بدون همراهي با جو تبليغاتي و فضاي ژورناليستي» به يک گفتگوي علمي و عقل‌محور و صريح تن دهيد، بسم‌الله. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
جامونده.mp3
6.67M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج" 🔘قسمت دوم: راه‌های ايجاد اميد در برابر دردها و رنج‌های اميدکش ✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧است. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
هدایت شده از احمدحسین شریفی
وبینار قسمت 2.mp3
13.06M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج" 🔘قسمت سوم: راه‌هاي ايجاد اميد در برابر دردها و رنج‌هاي اميدکش ✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧است. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
هدایت شده از بیاری
🌹شهید بلباسی و فرزندانش👆 ✍️فاطمه جونم! دختر بابا سلام، اگر دوست داری باز هم همدیگه رو ببینیم باید ظاهرت مثل باطنت اسلامی و قرآنی باشد، مانند مادرت محجبه و عفیف باش، در مقابل سختیها صبور باش ✍️حسن جون! مهدی جون! سلام حالا بعد از بابا مرد خونه شما هستید، مواظب مادر و خواهرتون باشید که احساس تنهایی نکنند، خویشتندار باشید و احساس غریبی نکنید. فرزندان گلم! نماز که ستون خیمه دین است را سبک نشمارید، احترام به مادر از واجبات شماست، در محضر روحانی حقیقی زانو بزنید و درس دین بیاموزید. آخرت خود را به دنیای فانی نفروشید، کمک به مستمندان و محرومین را فراموش نکنید، در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضور فعال داشته باشید، گوش به فرمان ولی فقیه زمان خود باشید، ادامه دهنده راه شهدا باشید، نگذارید این عَلَم به زمین بیافتد، خوش خلق و مودب باشید، به همدیگر محبت کنید، صله رحم را به جا آورید و قطع رحم نکنید. این شهید والا مقام هم برگشت.الحمدلله
🔴ابعاد توصيفي و توصيه‌اي علوم انساني 🖊احمدحسين شريفي 🔸کسي که نگاهي واقع‌بينانه و پسيني به داشته باشد، هرگز آنها را منحصر در ابعاد توصيفي نمي‌کند. بلکه ابعاد توصيه‌اي و تجويزي را نيز جزء حقيقت اين علوم مي‌داند. 🔸به عنوان مثال، روان‌شناسي، فقط به توصيف پديده‌هاي رواني و تجزيه و تحليل آنها، کشف روابط ميان رفتارها و حالات رواني و بيان علل و عوامل شکل‌گيري يا تغيير يک رفتار يا پديده نمي‌پردازد. بلکه توصيه و ارائة هنجارهاي لازم براي تغيير رفتار يا بهبود يک وضعيت رواني را نيز وظيفة خود مي‌داند. و اين بُعد نيز دقيقاً جزء دانش روان‌شناسي و وظيفة عالم روان‌شناس است. وجه آشکار بسياري از گرايش‌هاي روان‌شناسي، وجه دستوري و تجويزي است. 🔸و يا کار یک عالم اقتصادی فقط توصیف روابط منطقي ميان پديده‌های اقتصادی نیست. بلکه يک عالم زماني عالم اقتصاد است که بتواند راه درمان بيماري‌ها و دستورالعمل نجات از گرفتاري‌هاي اقتصادي را نيز تجويز کند. شناخت روابط حاکم بر پديده‌هاي اقتصادي به يک معنا مقدمة درمان‌گري و بهبود وضعيت اقتصادي است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
نقد سکولاریسم اسلامی و تبیین جامعیت اسلام.mp3
40.96M
🎤احمدحسين شريفي 🔸موضوع: نقد سکولاريسم اسلامي و تبيين جامعيت اسلام 🔸تاريخ سخنراني: 24/ 7/ 1399 🔸استاد شريفي در اين سخنراني ضمن اشاره‌اي اجمالي به جريان سکولاريسم در جهان عرب و در ايران و حوزه‌هاي علميه، و طرح مدعيات سکولارهايي همچون ، مهندس و جناب ؛ به تبيين ناسازگاري ، با قرآن و سنت و سيرة معصومان پرداخته است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔴سبک زندگي پيامبر اکرم(ص) 🖊احمدحسين شريفي 🔸سيرة اين‌گونه بود که با اهانت‌ها و بي‌اخلاقي‌هايي که نسبت به شخص خودشان مي‌شد، کريمانه برخورد مي‌کرد. اين برخورد کريمانه و نرم و منعطف، تا جايي است که تمجيد و تحسين الهي را در پي داشته است. اخلاق پيامبر از سوي خداي متعال به عنوان اخلاق عظيم ياد شده است:«وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم‏ (قلم، آيه 4)» 🔸در توصيفي که هند بن ابي هاله، براي از سبک زندگي پيامبر اکرم کردند، چنين مي‌خوانيم که: 🌹«كَانَ دَائِمَ الْبِشْرِ سَهْلَ‏ الْخُلُقِ‏ لَيِّنَ الْجَانِبِ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ؛ دائماً بشاش و خنده‌رو بود؛ اخلاقي ساده داشت؛ نرم و مهربان بود؛ خشن و سنگدل نبود.» 🔸اما وقتي که مقررات و قوانين اسلامي و اجتماعي اسلام ناديده گرفته مي‌شد، به هيچ وجه اغماض نمي‌کرد. هيچ نوع قانون‌شکني‌ و تخلفي را ناديده نمي‌گرفت. چنين نبود که مثلاً اگر ثابت مي‌شد که کسي شراب خورده يا دزدي کرده است، خلق عظيم پيامبر و نرم‌خويي و محبتش به خلق خدا موجب شود اين جرم را ناديده بگيرد و حد الهي را دربارة او جاري نکند! پيامبر اکرم به شدت با نقض مقررات اسلامي برخورد مي‌کرد. هيچ واسطه و شفيعي را براي اجراي حدود الهي نمي‌پذيرفت. هند بن ابي هاله در ضمن توصيفاتي که از پيامبر اکرم دارد دربارة چگونگي برخورد آن حضرت با حق‌کشي‌ها و ظلم‌ها مي‌گويد: 🌹و لَا تُغْضِبُهُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ الْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْ‏ءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ؛ دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نمي‌آورد، و وقتي که حقي پايمال مي‌شد از شدت خشم کسي او را نمي‌شناخت و از هيچ چيزي پروا نداشت تا آنکه حق را ياري مي‌کرد و احقاق حق مي‌نمود. [احمدحسين شريفی، کتاب سبک زندگی اسلامی ايرانی] 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴معيار عقلانيت در کلام امام رضا(ع) 🖊احمدحسين شريفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸يکي از شاخصه‌های مکتب اهل بيت(ع)، تأکيد بر و در همه‌ی عرصه‌های زيست انسانی است. 🔸به همين دليل، اکثر علمای شيعه، عقل را در کنار قرآن و سنت، به عنوان منبعی از منابع دين به شمار می‌آورند و در همه جوامع روايی ما، روايات مربوط به عقل را در بحثی با عنوان «کتاب العقل» گردآوری کرده‌اند. 🔸تأمل در مجموعه‌ی روايات ناظر به خردورزی، نشان می‌دهد که ائمه اطهار(ع) به تأسی از آيات قرآن، بيشتر بر بيان شاخصه‌های عينی و زيستی خرد و خردورزی تأکيد داشتند؛ تا تعريف مفهومی و انتزاعی محض. 🔸به تعبير ديگر، در کنار توجه به عقل فلسفی و برهانی، بيشترين تأکيد را بر عقل اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، سياسی و اخلاقی داشتند. 🔸(ع)، به عنوان عالم آل‌محمد(ص)، در حديثی نورانی ده شاخصه برای شناخت انسان‌های خردورز در تراز اسلامی و شيعی ذکر کرده‌ است. آن حضرت می‌فرمايد، عقل انسان مسلمان به کمال نمی‌رسد مگر آنکه ده ويژگی در آن باشد: یک. مردم از او انتظار خير دارند؛ دو. مردم از شر او در امان‌انند؛ سه. کار خير اندک از ديگران را زياد شمارد؛ چهار. خيررسانی‌های زياد خود را، اندک شمارد؛ پنج. هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ نمی‌شود؛ شش. در طول عمر خود از طلب دانش خسته نمی‌شود؛ هفت. فقر در راه خدا برای او از توانگری محبوب‌تر باشد؛ هشت. خوار شدن در راه خدا را از عزت در پيش دشمنان خدا بيشتر دوست دارد؛ نه. گمنامی را از شهرت خوشتر دارد؛ ده. همگان را بهتر و باتقواتر از خود می‌داند؛ (تحف العقول، ص443) 🔸اکنون مناسب است هرکدام از ما، اولاً، خود را با اين ده‌ شاخصه بسنجيم و ميزان و سطح عقلانيت خود را به دست آوريم و ثانياً، تلاش کنيم بهره‌ی وجودی خود را از اين شاخصه‌ها افزايش دهيم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴جامعيت اسلام و مسألة ولايت فقيه از منظر آيت‌الله بروجردي(رض) 🖊احمدحسين شريفي 🔸آيت‌الله حسين (1292-1380ق) هم در کتاب (ج1، ص91-103) و هم در کتاب في صلاة الجمعة و المسافر، به مناسبتي بحث و مسأله را مطرح مي‌کند. در کتاب البدر الزاهر (ص72- 81) با استفاده از مقدمات عقلي و جامعه‌شناختي و همچنين دلايل نقلي اثبات مي‌کند که با توجه به روح حاکم بر اسلام و به ويژه مکتب تشيع، هيچ گريز و گزيري از پذيرش ولايت فقيه و حکومت اسلامي نيست. 🔸دوست عزيز و دانشمندم جناب در کتاب بسيار ارزشمند ، ص336 خلاصة استدلال آيت‌الله بروجردي را ذکر کرده‌اند که بنده هم عيناً از همانجا نقل مي‌کنم: 1️⃣در هر جامعه‌اي به مسائلي برمي‌خوريم که از وظايف فردي اشخاص به شمار نمي‌آيند؛ بلکه اموري عمومي و اجتماعي‌اند و بقاي جامعه در گرو اجراي آنهاست 2️⃣با نگاهي گذرا به قوانين اسلام روشن مي‌گردد که اين دين به عبادات محض بسنده نکرده، بلکه به اجتماع و سياست نيز پرداخته است. حدود شرعي، قصاص و ديات، احکام قضاوت و دادرسي، و قوانين مالي همچون خمس و زکات، همگي بيانگر توجه دين اسلام به مسائل سياسي و حکومتي است. 3️⃣بخش سياسي اسلام از مسائل روحاني و معنوي آن جدا نيست؛ چنانکه (ص) خود به تدبير امور مسلمين مي‌پرداخت و پس از وي نيز همواره پيشواي مسلمانان، امامت جماعت آنان را نيز برعهده داشت. 4️⃣به اعتقاد شيعيان، رسول خدا(ص) مسألة خلافت و رهبري سياسي مسلمانان را ناگفته نگذاشته و پس از خود، امامان دوازده‌گانه را شايستة رهبري و زعامت مسلمانان دانسته است. 5️⃣از يک سو امامان معصوم، شيعيان را از مراجعه به خلفاي جور و قاضيان ناحق- و به عبارت ديگر، طاغوتها- بازداشته‌اند و از سوي ديگر، اين نکته نيز ترديدناپذير است که در بيشتر دورانها شيعيان دسترسي چنداني به پيشوايان معصوم نداشته‌اند. ✅با توجه به اين مقدمات، طبيعي است که معصومان- حتي در زمان حضور خود- کساني را براي رسيدگي به امور اجتماعي مردم منصوب کنند. اين گروه همان فقيهان اسلام‌شناس‌اند که در زمان غيبت امام معصوم نيز تا آنجا که بتوانند مسؤوليت رهبري سياسي مسلمانان را برعهده مي‌گيرند. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
@Ahmadhoseinsharifi-اعضای شورای شش نفره انتخاب خلیفه چهارم و موضع گیری امام علی.mp3
7.62M
🎤احمدحسين شريفي 🔸پاسخ به سؤالي درباره اعضاي شوراي شش‌نفره ‌اي که براي انتخاب جانشين بعد از خود مشخص کرد؛ و فرايند انتخاب خليفه چهارم و موضع‌گيري (ع) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴امام حسن(ع) از علت صلح با معاويه مي‌گويد: خيانت ياران 🖊احمدحسين شريفي 🔸دربارة چرايي (ع) با ، قضاوت تاريخ بسيار آشکار و روشن است؛ اما عده‌اي از سودجويان و دين‌ به نرخ روز خوران، هر از گاهي به منظور پيشبرد اهداف شيطاني، غيرعقلاني و ضدشيعي خود، دست به تفسيرهاي خودساخته از اين ماجرا مي‌زنند. و چون دين و معارف ديني و حقايق تاريخي را صرفا ابزارهايي براي اهداف شيطاني خود مي‌دانند، طبيعتاً هرگز حاضر به اقرار به اشتباه و عذرخواهي از ساحت حقيقت هم نيستند. اما براي آنکه ما نيز به سهم خود در پيشگاه حقيقت شرمنده نشويم، و به گوشه‌اي از وظيفة خود دربرابر آن امام مظلوم عمل کرده باشيم، ترجمه بخشي از سخنان آن حضرت را دربارة چرايي صلح با معاويه که در حضور خود معاويه و عده ای از مردم کوفه و مدينه و شام بيان شده است، تقديم مي‌کنم: 🔸در مجلسي که به منظور صلح و بيعت با معاويه برپا شده بود، معاويه در جمع ياران امام حسن و سپاهيان خودش چنين گفت: «ای مردم! این حسن، پسر علی و پسر فاطمه است. ما را شایسته خلافت دانسته و خود را سزاوار آن نمی‌داند و آمده است تا با اختیار، صلح کند.» 🔸سپس از امام خواست تا خود با مردم سخن گوید. در ادامه امام حسن(ع) در ضمن سخنان نسبتاً مفصل خود با اشاره به ادعای دروغین معاويه، فرمود: «معاویه می‌پندارد که من او را شایسته خلافت دانسته و خود را سزاوار آن نمی‌دانم، اما معاویه دروغ می‌گوید. سوگند به خدا که ما در کتاب خدا و زبان پیامبر خدا نسبت به مردم از خود آنان سزاوارتریم، جز آنکه ما خاندان از آنگاه که پیامبر رحلت فرمود، همواره مظلوم واقع شده، حقمان ضایع گردیده است؛ و خداوند حکم می‌کند بین ما و آنانکه حقمان را ضایع ساخته و بر ما مسلط شدند و مردم را علیه ما شوراندند، و سهممان را از غنایم و فیء که در کتاب خداوند به ما تعلق گرفته بازداشتند، و ارث مادرمان فاطمه (علیها السلام) از پدرش را گرفتند.» 🔸در ادامه فرمود: «پیامبر از ترس قومش (از شهر خارج شد و) به سوی غار رفت، آنگاه که تصمیم گرفتند به او مکر و حیله بزنند و این، در حالی بود که آنان را به راه حق می‌خواند، ولی یارانی نداشت که از او دفاع کنند، و اگر یارانی داشت با آنان می‌جنگید. و پدرم نیز دست از جنگ برداشت و اصحابش را سوگند داد و از آنان یاری خواست، ولی کسی او را یاری نکرد و به فریادش نرسیدند و اگر یارانی داشت، دست از جنگ نمی‌کشید و خداوند او را در گشایشی قرار داد، همچنانکه پیامبر در گشایش بود. و مردم مرا خوار کردند و در این حال، ای پسر حرب! با تو بیعت کردم و اگر یارانی داشتم که مرا از تو رهایی می‌دادند، با تو بیعت نمی‌کردم.» (شيخ طوسى، الأمالي، مجلس 21، 561 به بعد؛ البرهان في تفسير القرآن، ج2، ص828 به بعد؛ بحار الانوار، ج10، ص131 به بعد) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴ساختار و عامليت 🖊احمدحسين شريفي 🔸دربارة اينکه آيا در کنش‌هاي اجتماعي خود کاملاً بر اساس اراده و خواست و نيت خويش تصميم‌ مي‌گيرد يا آنکه کاملاً متأثر از ساختارهاي اجتماعي و نظامات بيروني است و نيت و اراده او تخيل و توهمي بيش نيست يا آنکه ترکيبي از اين دو در شکل‌دهي به کنش‌هاي انساني نقش‌آفرين‌اند، سه رويکرد اصلي وجود دارد: 1️⃣ رويکرد ، فردگرايي، ذره‌گرايي، اراده‌گرايي و قصدگرايي که جامعه را چيزي جز توده‌اي از افراد و اراده‌هاي افراد نمي‌داند. 2️⃣ رويکرد ، يا کل‌گرايي که معتقد است رفتارها و کنش‌هاي خُرد و فردي، تحت الزامات ساختاري شکل مي‌گيرند. ارادة افراد همچون پر کاهي است در مصاف گردباد ارادة جامعه و ساختارهاي اجتماعي. 3️⃣ رويکرد تلفیقی که معتقد است و عامليت مانعةالجمع نيستند؛ و هر دوي آنها در شکل‌دهي به کنش‌هاي انساني نقش‌آفرينند؛ البته سهم هر کدام از آنها در رفتارسازي، نسبت به افراد و نوع ساختارها، متفاوت است. 🔸به اعتقاد بنده آنچه که با مجموع معارف و آموزه‌هاي اسلامي سازگارتر است، همين رويکرد سوم است. اسلام هر چند بر نقش عامل تأکيد فراواني دارد و هيچ گاه از مسؤوليت‌ فردي، کوتاه نمي‌آيد؛ اما نقش ساختارهاي اجتماعي در شکل‌دهي به رفتارها و زمينه‌سازي براي صدور رفتارهاي خاص را هم ناديده نمي‌گيرد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 @ahmadhoseinsharifi
🔴شکل‌گيري دانش دراية الحديث در سايه هدايت‌هاي ائمه(ع) 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از دانش‌هايي که در ساية تأکيدات ويژة ائمة اطهار عليهم السلام در عالم تشيع شکل‌گرفت، دانش بود. معناي حقيقي دراية الحديث يعني فهم عميق و دقيق حديث و سخن معصومان(ع). دانش دراية الحديث هم به دانشي گفته مي‌شود که ابزارها و شرايط لازم براي چنين فهمي را در اختيار محققان و حديث‌شناسان قرار مي‌دهد. 🔸شيخ در نخستين باب کتاب معاني الاخبار سه روايت در اين زمينه نقل مي‌کند که آنها را مي‌خوانيم: 1️⃣ (ع): شما داناترين مردمان هستيد، زماني که معاني و مرادات و مقاصد سخنان ما را بشناسيد. به درستي که يک سخن، ابعاد و حيثيت‌هاي مختلفي دارد؛ اگر کسي بخواهد مي‌تواند هر گونه که بخواهد سخنش را جهت دهد و در عين حال، دروغ نگويد. 2️⃣ عليه السلام خطاب به فرزندش امام صادق(ع) فرمود: فرزندم، منزلت و جايگاه شيعيان در نزد ما را بر اساس ميزان رواياتي که از ما نقل مي‌کنند و بر اساس ميزان معرفت‌شناس بشناس؛ زيرا معرفت عبارت است از فهم عميق (درايت) و با فهم عميق روايات است که مؤمن به بالاترين درجاتت ايمان بالا مي‌رود. 3️⃣ امام صادق(ع): فهم عميق يک حديث بهتر و ارزشمندتر از نقل هزار حديث است. ✅البته «دراية الحديث» در اصطلاحات حديث‌شناسان به دو معناي گستردة و محدود به کار مي‌رود: ✔️دراية الحديث در معناي گسترده خود به تعبير پاره‌اي از محققان معاصر به معناي «منطق فهم حديث» يا «فقه الحديث» است که خود مشتمل بر علوم مختلفي مثل «غريب الحديث»، «دانش فهم اسباب ورود حديث»، «اختلاف الحديث»، «علل الحديث»، «نقد الحديث»، «تاريخ الحديث» و امثال آن است؛ ✔️اما در معناي خاص و محدود خود به معناي دانش آشنايي با اصطلاحات حديثي است: اصطلاحات ناظر به سند (مثل صحيح، ضعيف، مرسل ...)، متن (مثل نص، ظاهر، مؤول ..)، کتاب (مثل مسند، مستدرک، صحيح و ...)، راوي (مثل صحابي، مخضرم، حافظ، مولي و ...)، و امثال آن. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
@AHMADHOSEINSHARIFI الهيات درد و رنج 4.mp3
21.61M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج" 🔘قسمت چهارم و پاياني: ادامه بحث از «راه‌های ايجاد اميد در برابر دردها و رنج‌های اميدکش» ✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧ کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
@AHMADHOSEINSHARIFI - درسگفتارهاي علم ديني 11.mp3
30.97M
✔️جلسه يازدهم: تحليل و بررسي ديدگاه حضرت آيت‌الله و دکتر و تشريح و تبيين ديدگاه مورد قبول کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴«علوم انساني اسلامي» و «انقلاب اسلامي» 🖊احمدحسين شريفي 🔸به اعتقاد من، اين يک خبط و خطاي تاريخي بزرگ است که بعضاً حتي از تاريخ‌دانان مدعي، شاهديم که مي‌پندارند، ايدة اسلامي‌سازي علوم انساني، محصول انقلاب اسلامي است. 🔸آگاهان از اين ايده، به خوبي مي‌دانند که اصل ايده «» ربطي به انقلاب اسلامي ندارد؛ يعني مولود نيست؛ بلکه به يک معنا، نهضت اسلامي مردم ايران، دست کم در دو حلقه از حلقات پنج‌گانة خود (يعني انقلاب اسلامي و نظام اسلامي)، الگو و نمونه‌اي از نظريه‌پردازي اسلامي در انديشه سياسي و حقوقي بوده است. کافي است که به سخنان رهبر کبير انقلاب اسلامي، (ره)، در اين زمينه توجه شود. به عنوان نمونه، در تاريخ 9 آذر 58 در مصاحبه با هفته‌نامه آمريکايي تايم(صحيفه، ج11، ص160) در پاسخ به اين سؤال که [شما زندگى خيلى منزوى داشتيد، شما اقتصاد جديد و حقوق روابط بين المللى را مطالعه نكرده‏ايد. تحصيل شما مربوط به علوم الهى است، شما در سياست و گرفتن و دادن يك زندگى اجتماعى درگير نبوده‏ايد. آيا اين در ذهن شما اين شك را به وجود نمى‏آورد كه ممكن است عواملى در اين معادله باشد كه شما نمى‏توانيد درك كنيد؟] مي‌فرمايد: 🌹«ما معادله جهانى و معيارهاى اجتماعى و سياسى‏اى كه تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجيده مى‏شده است را شكسته‏ايم. ما خود چارچوب جديدى ساخته‏ايم كه در آن عدل را ملاك دفاع و ظلم را ملاك حمله گرفته‏ايم. از هر عادلى دفاع مى‏كنيم و بر هر ظالمى مى‏تازيم، حال شما اسمش را هر چه مى‏خواهيد بگذاريد. ما اين سنگ را بنا خواهيم گذاشت. اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ سازمان ملل و شوراى امنيت و ساير سازمانها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه بر پايه نفوذ سرمايه‌داران و قدرتمندان كه هر موقعى كه خواستند هر كسى را محكوم كنند، بلافاصله محكوم نمايند. آرى با ضوابط شما من هيچ نمى‏دانم و بهتر است كه ندانم.» 🔸در عين حال نبايد اين حقيقت را ناديده گرفت که انقلاب اسلامي موجي تازه و اميدي واقع‌بينانه در اين عرصه ايجاد کرده است. انقلاب اسلامي موجب شده است که هم «نياز بيشتري به اين ايده احساس شود» و هم «مدافعان جدي‌تر و اميدوارتري» پيدا کند. توضيح آنکه: 🔸از طرفي، صرف‌نظر از نقدهاي بنياني به علوم انساني رايج؛ همگان شاهد آشکارشدن ناکارآمدي نظريه‌هاي علوم انساني غربي در عرصه‌هاي مختلف مديريتي، اقتصادي، سياسي، روا‌ن‌شناختي، و ... هستيم. و همين مسأله برخي از مديران دورانديش و دلسوز ما را به فکر واداشته است که نمي‌توانند و نمي‌بايد به چنان نظريه‌هايي دلگرم و پشت‌گرم باشند. 🔸و از طرفي، نخبگان علمي و همچنين عامه مردم هم وقتي مديران ليبرال‌مآب و دل‌سپردة غرب و انديشه‌هاي ليبراليستي را در کنار مديران جهادي و ولايي با هم مقايسه مي‌کنند، ناکارآمدي و پرروريي دستة اول؛ و کارآمدي و فروتني دستة دوم را کاملاً احساس مي‌کنند و از نظر ذهني انتظار دارند در حوزه‌هاي مختلف ادارة جامعه چنين نگاه‌ها و ايده‌هايي نقش‌آفريني کنند؛ وقتي مدير جهادي ما، با کمترين هزينه‌ها، ماهواره و موشک نقطه‌زن و ناوچه و زيردريايي و پهباد زيردريايي و اژدرهاي حباب‌ساز توليد مي‌کند و خلاصه ما را در مرزهاي دانش روز دنيا قرار مي‌دهد؛ اما مديران ليبرال با ميلياردها دلار هزينه، توانايي توليد يک ماشين پرايد با کيفيت را هم ندارند؛ ناکارآمدي مديريت‌هاي غرب‌زده براي جامعه ما، بيش از پيش مشهود و معلوم شده است. 🔸و بالاخره از جهت سومي نيز مدافعان اين ايده، به پشتوانة اميدي که انقلاب اسلامي براي تحقق ايده‌هاي اسلامي ايجاد کرده است؛ عليرغم همه بي‌مهري‌هاي مديران ارشد کشور، با جديت بيشتري مشغول تحقيق و نظريه‌پردازي در اين عرصه شده‌اند. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
@AHMADHOSEINSHARIFI- درسگفتارهاي علم ديني ج12.mp3
22.13M
✔️جلسه دوازدهم: راه‌هاي کاربست دين در علوم انساني (1) کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴فرمول آرامش در زندگی 🖊احمدحسين شريفي 🔸فراوان گفته مي‌شود که يکي از حکيمانه‌ترين سخنان و دقيق‌ترين فرمول‌ها براي کسب اين سخن منتسب به است که «زماني که راه می‌روید فقط راه بروید؛ زمانی که غذا می‌خورید فقط غذا بخورید وبه همین ترتیب همه کارهای‌تان را انجام دهید.» و خيلي از نويسندگان و گويندگان شيفتة اين سخن شده و در اطراف و حواشي آن سخن‌ها گفته‌ و تمجيدها کرده‌اند! 🔸اما اگر نيک بنگريم اين فرمول نوعي سکون و عدم ارتقا و فردگرايي و دنياگرايي محض را به دنبال دارد: آرامش براي آرامش! 🔸در مقابل، اسلام و اولياي دين، هرگز چنين مدل و فرمولي را براي آرامش توصيه‌ نکرده‌اند و چنين مدلي را مدلي انساني و معنوي براي آرامش نمي‌دانند. و اساسا اگر داشتن چنين حالتي، "ممکن" هم باشد، "مطلوب" نيست. مطلوب آن است که انسان در همه حرکات و سکنات و گفتار و سکوت و خورد و خواب خود در انديشة تعالي و ارتقاي وجودي باشد؛ و اين جز در ساية ارتباط دائمي با خداي متعال و خالق هستي امکان ندارد. 🔸 و مخلوق، زماني است که با خالق خود پيوسته باشد. تمام وجود او متوجه خداوند و مست و مسحور از توجه به او باشد: 🌹«قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُكي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين‏ (انعام، 162) بگو نماز و همه عباداتت من و زندگي و مرگ من، همه براي خداوندي است که پروردگار و تربيت‌کنندة جهانيان است» 🌹«الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏ (رعد، 28)؛ همان کساني که ايمان آورده‌اند و دلهايشان به ياد خدا آرام‌ مي‌گيرد؛ آگاه باشيد که تنها با ياد خداست که دل‌ها آرام‌ مي‌گيرند» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين زيست اخلاقي 🔸قسمت سيزدهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي کسي است که 46. مي‌داند که «خودبيني» از مهم‌ترين موانع «حقيقت‌بيني» است؛ همانطور که خودبيني ظاهري نشانة بيماري چشم سر است (آب مرواريد)، خودبيني باطني و اخلاقي هم نشانة بيماري چشم باطن است. شخص خودبين، هرگز نمي‌تواند حقيقت‌بين باشد؛ به همين دليل انسان اخلاقي، براي آنکه بتواند حقايق را درک کند، و توانايي پا نهادن به عالم معنا را داشته باشد، دائماً در جهت فراروي از خود (Self-Transcendence) است. 47. انسان اخلاقي بيش از آنکه در انديشه تأمين نيازهاي خود باشد، در انديشه خدمت به ديگران و رفع نيازهاي مادي و معنوي ديگران است. ويکتور فرانکل، بنيانگذار مکتب معنادرماني مي‌گفت کسي که همة همّ و غمش تأمين نيازهاي شخصي‌اش باشد، نمي‌تواند پا به عالم معنا بگذارد. 48. البته مي‌داند که از خودفراروي و خود را نديدن، کاري بسيار دشوار است؛ نيازمند تمرين و ممارست فراوان دارد. کلبرگ آن را بالاترين مرحلة رشد اخلاقي مي‌دانست؛ هر کسي تاب و توان وصول به چنين مرحله‌اي از رشد اخلاقي را ندارد. به همين دليل انسان اخلاقي، در ساية هدايت‌هاي الهي و برنامه‌هاي شريعت، همواره در حال جهاد با نفس و تمرين معنوي و روحي براي تقويت و ارتقاي نفس خود است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٢ (تشبیه فتنه به گردباد در کلام امیرالمو
دشمن شناسی 3.mp3
15.18M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ٣ (آگاهان از فتنه بیشترین آسیب را میبینند) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat