eitaa logo
اندیشه رضوان
1.7هزار دنبال‌کننده
625 عکس
73 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا تجربه به تحلیل‌های عقلی (غیرتجربی) نیاز دارد؟ 🔹اگر تحلیل‌های عقلی را نامعتبر بدانیم، گزاره‌های علمی (تجربی) نیز نامعتبر خواهد بود. 🔸تجربه از مشاهده و مطالعه عینی نمونه‌ها شروع می‌شود ولی به واسطه تحلیل عقل به گزاره کلی تبدیل می‌شود. 🔺گزاره‌ای که برای زمان‌ گذشته و آینده هم کارآمد باشد ▪️به عنوان مثال جوشش آب در دمای خاص، از مطالعه چند نمونه شروع می‌شود ولی تحلیل عقلی باعث می‌شود که این گزاره به صورت کلی صادر شود و حتی نمونه‌های مشاهده نشده را نیز شامل شود. 📌بر این اساس، اگر عقل فاقد اعتبار باشد، تجربه نیز فاقد اعتبار خواهد شد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
جامعه شناسی دین و پدیده‌های اجتماعی دین؛ نقدی بر نگاه محسن حسام مظاهری به عاشورا درکِ مضیق جامعه‌شناسی دین از واقعۀ عاشورا باعث می‌شود که نه تنها این حقیقت باطنی را که در طول تاریخ بشر حضور داشته، به‌درستی در نیابیم، بلکه برای توضیح تکثرِ آن، میان حقیقت دین و ظهورات آن، گسست و تفکّیک ایجاد کنیم و البته در نهایت، امکان تعامل میانِ اسلام و تشیع با دیگر فرهنگ‌های بشری را به قلمرویی جعلی و ساختگی به‌نام جامعه یا فرهنگِ فاقد اسلام و تشیع یا حتی دیگر ادیان الهی، یعنی قلمرو سکولار جامعه و فرهنگ بسپاریم. ✍️ دکتر محمدرضا قائمی نیک ✅ مطالعه یادداشت در پایگاه اینترنتی اندیشه رضوان 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
از جامعه شناسی دین تا جامعه شناسی دینی.... 🔹جامعه شناسی دین رویکردی پدیدارشناختی دارد 🔸یعنی دین را به عنوان یک پدیده (بلکه پدیده بشری) می‌نگرد 🔺در نتیجه مبانی و مبادی آن به‌ویژه مبانی الهیاتی آن را در نظر نمی‌گیرد و با این رویکرد به مطالعه تعامل دین و جامعه می‌پردازد. ▪️▪️به همین دلیل است که برخی از جامعه‌شناسان دین، تفاوتی میان عرفان‌های نوظهور و ادیان ابراهیمی نمی‌گذارند 🔸چراکه به همه آن‌ها به صورت یکسان و به عنوان یک پدیده بشری نگاه می‌کنند 📌در مقابل اما جامعه شناسی دینی، چنین رویکردی ندارد 🔹دین را همانطور که هست و در امتداد مبانی فکری، فلسفی و الهیاتی‌اش مطالعه می‌کند. 🔸بدین جهت جامعه شناسی دینی، دین را به عنوان یک رخداد تاریخی یا پدیده بشری تعریف نمی‌کند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
سکولاریسم و جامعه شناسی دین 🔹پس زمینه جامعه شناسی دین، سکولاریسم است 🔸جامعه شناسی دین به سبب نگاه به دین، دین را بدون مبانی کلامی و الهیاتی می‌نگرد 🔺نتیجه این رویکرد تفسیری از دین است که مناسبات الهی را از کنش‌های اجتماعی آن تفکیک می‌کند. 📌 بدین سبب است که روح دین است. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
ده باور بی اساس علم مدرن 🔹کتابی جنجالی از زیست‌شناسی جنجالی برای دوستداران علم و فلسفه. این کتاب به شما می‌گوید چگونه در علم تجربی مدرن، برخی گزاره‌ها به عنوان اصول قطعی، جزمی و مسلم تلقی می‌شوند در حالی که می‌توان در درستی آن‌ها تجدید نظر کرد. 🔸شلدریک، نویسنده کتاب می‌گوید: بسیاری از یافته‌های علم تجربی که امروزه به عنوان اصولی مسلم و بدیهی پنداشته می‌شوند، کمتر مورد بررسی دانشمندان بوده است. 🔺او با طرح این ادعا، سعی دارد اصولی را بیان کند که نقش زیادی در اثبات علوم تجربی دارند ولی کمتر مورد توجه بوده‌اند بلکه حتی در مواردی بخشی از این اصول بی‌اساس هستند. ▪️نگارنده این کتاب بیشتر به دنبال رویکردی انتقادی به جریان علم‌گرایی حداکثری است که امروزه و در جهان معاصر ترویج شده است. او باور دارد که بسیاری از تحقیقات علمی، بر پایه‌هایی بنا شده‌اند که می‌توان آن‌ها را نقد کرد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
نگره تاریخی جامعه شناسی دین به عاشورا! 🔹بخشی از جامعه شناسان دین، عاشورا را تنها یک پدیده تاریخی می‌دانند که هیچ پیام و درسی برای امروز ندارد 🔸این رویکرد در امتداد نگاه فلسفی به نسبت است. 🔺در این بین، سهم بسزایی در رواج این نگاه دارد ▪️چراکه دین با استفاده از نگره دکارت توانست دین را به عنوان یک پدیده لحاظ کند. 📌از آنجا که هر پدیده در حصار تاریخ خودش است، بخشی از جامعه شناسی دین، دین و رخدادهای اجتماعی آن را نیز در حصار تاریخ می‌داند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
منتقدین پدیدارشناسی دکارتی 🔹جوزف سایفرت از جمله اندیشمندانی است که در قلمرو تحولات فلسفیِ غرب، کوشیده است تا رویکردهای پدیدارشناختیِ کانت و هگل را نقد کرده و راهی به قلمرو هستیِ ماقبل پدیداری بگشاید. -شناسی 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
منتقدین پدیدارشناسی دکارتی؛ اریک فوگلین اریک فوگلین فیلسوف سیاسی آلمانی – آمریکایی مطرح در قرن بیستم است. او از جمله منتقدان دکارتی (روش رایج در دین و علوم سیاسی) به شمار می‌رود. او با تاکید بر موضوع نظم اجتماعی، با نقدِ منشاء‌های نظم اجتماعیِ پدیداری در آثار بسیاری از جامعه‌شناسانِ مدرن، کوشیده است تا ضمن ایجاد ارتباط مجدد میان الاهیات و جامعه، منشاء نظم اجتماعی را نه در قرارداد اجتماعی، بلکه در خداوند و پیامبران بجوید. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیایید با الفاظ بازی نکنیم 🔹روشنفکر یا متفکر 🔸مهم نیست اسمش را چه می‌گذاریم! 🔺اینکه اردشیر رستمی از حق‌مداری می‌گوید، سخن نیکویی است ▪️اینکه یک اندیشمند هرگاه به اشتباهش پی برد، باید دست از سخنش بکشد، سخنی کاملا درست است 📌ولی اینکه عرفان را در مقابل اسلام قرار می‌دهد، قابل قول نیست. ▪️اینکه عرفان طرفدار بی‌رنگی است؛ حتی اسلام... این قابل قبول نیست چراکه بخش مهمی از عرفا از بستر اسلام و در بستر آن رشد کردند. ❗️اینکه در انتهای آن با همکاری مجری، ادبیاتی نسبی‌گرایانه ارائه می‌دهد، قابل قبول نیست. اینکه از حق مداری می‌خواهد «همه حق پنداری» را نتیجه می‌گیرد؛ قابل قبول نیست.
12.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 علم و دین؛ چگونگی و چرایی 🔺 آیا با پیشرفت علم از خدا بی‌نیاز شدیم؟! 🔺 آیا علم تجربی پاسخ چرایی را می‌دهد؟ 🔺 چرا دانشمندان سراغ فلسفه و دین می‌روند؟ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
کالین پترسون؛ تکامل‌گرای ضد تکامل! 🔹پترسون (Colin Patterson) از جمله زیست شناسان برجسته است که پس از مدتها تحقیق درباره نظریه تکامل و پایبندی به آن، ناگهان زیست شناسی را با یک سوال بزرگ روبرو می‌کند! 🔸او در سمیناری که دراین رابطه در شیکاگو در 1981 برگزار شد، با طرح پرسش‌هایی از زیست‌شناسان، بیان کرد که تکامل نظریه‌ای نیست که چندان اثبات شده باشد بلکه زوایای پنهان بسیاری دارد که اثبات آن را دچار چالش می‌کند. 🔺او معتقد بود مهم‌ترین چالش تکامل‌گرایی آن است که تکامل‌گرایان تکامل را به عنوان یک پیش‌فرض پذیرفته‌اند ولی در چگونگی حصول تکامل اختلاف نظر دارند. ▪️او همین امر را یک چالش می‌داند چگونه ممکن است تکامل را به عنوان یک نظریه پذیرفت ولی در چگونگی آن تردید داشت؟! همین امر نشانگر آن است که تکامل نظریه‌ای چندان اثبات شده نیست! 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
داروین، الهیات و متافیزیک 🔹در نسبت نظریه و گزاره‌های الهیاتی مثل وجود خدا و خلقت‌گرایی چند مسئله وجود دارد: 1️⃣ اینکه آیا نظریه داورین از نظر علمی معتبر است؟ 2️⃣ اینکه بر فرض اعتبار علمی این نظریه، آیا این نظریه می‌تواند در گزاره‌های الهیاتی اختلال ایجاد کند؟ به عبارت دیگر آیا این نظریه می‌تواند در الهیات اظهار نظر کند؟ 3️⃣ بر فرض اعتبار علمی نظریه داروین و بر فرض اینکه نظریه داروین می‌تواند در الهیات و متافیزیک مداخله کند، آیا با گزاره‌های الهیاتی در تناقض است؟ 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official