eitaa logo
اندیشه رضوان
1.7هزار دنبال‌کننده
642 عکس
74 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامدهای اجتماعی مسئله تجربه نزدیک به مرگ از منظر دکتر رضا برنجکار 🔹 تجربیات نزدیک به مرگ از آن جهت که تأییدی برای معاد شده‌است خوب است ولی در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ، باید احتیاط کرد. در واقع پرداختن به این موضوع، نباید مسیری را باز کند که هر کسی هر ادعایی را از باب تجربه نزدیک به مرگ مطرح کند. فردا هر کسی ادعای خودش را به پای تجربه نزدیک به مرگ بیاندازد و حتی مطالب غلط را ترویج می‌دهد. به عبارت دیگر چه بسا در آینده افراد یا جریانهایی بیایند که بگویند ما تجربه کردیم و دیدیم که هیچ یک از دستورات ادیان درست نبوده! یا اینکه اصلا خدایی نبوده! یا…. در حالی که تمام این‌ها با ادله عقلی در جای خود اثبات شده‌اند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
خدا چه شکلی است؟ 🔹اینکه خدا چه شکلی است از مهم‌ترین مسائل الهیات است. 🔸در واقع این همان چیزی است که قبلا هم به آن اشاره کردیم 📌اینکه در الهیات، بسیاری از مواقع مسئله در تصور است نه در تصدیق! 🔹مثلا استیون هاوکینگ از جمله افرادی است که تصویرش از خدا، موجودی زمان‌مند است. ▪️او می‌گوید: از آنجا که قبل از انفجار بزرگ زمانی نبوده است، پس وجود خالق بی معناست؛ چراکه زمانی نبوده است که خدا بخواهد عالم را بیافریند. کتاب پاسخ‌های کوتاه برای پرسش‌های بزرگ(متن اصلی)، ص 38) 🔺این در حالی است که اساسا بخشی از خداباوران از خدای زمان‌مند که پیش از انفجار بزرگ است سخن نمی‌گویند. 🔹فیلسوفان مسلمان معتقدند خدا موجودی مجرد (غیرمادی/ متافیزیکی) است. به همین دلیل در آموزه‌های دینی بیان می‌شود که خدا خالق زمان است نه اینکه زمان‌مند باشد. 📌زمان هم محدودیت است و هم محدودیت آفرین است؛ به همین دلیل خدای اسلام فرازمان است؛ برخلاف آنچه هاوکینگ گمان می‌کرد.... 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
خداباوری زاییده جهل نیست! 🔹امروزه هم در جامعه‌شناسی مدرن و هم در برخی دانشمندان تجربی مثل هاوکینگ، این اعتقاد وجود دارد که «خداباوری زاییده جهل است!» 🔸به عنوان مثال هاوکینگ در کتاب خود می‌نویسد: حتی کسانی به جان‌سختی وایکینگ‌ها هم به موجوداتی ماوراء طبیعت اعتقاد داشتند تا بتواننند از پدیده‌های طبیعی مثل رعد، طوفان یا کسوف سردربیاورند. امروزه علم پاسخ‌های بهتر و سازگارتری می‌دهد. (ترجمه کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ از مزدا موحد، ص 45) ▪️این عبارت نشان می‌دهد که وی یکی از زمینه‌های خداباوری را جهل بشر به قواعد طبیعی می‌داند. ❗️ اگرچه سخن وی در نسبت به خداباوری در ادیان تحریف شده می‌تواند درست باشد ❗️اگرچه سخن وی می‌تواند نسبت به باورهای عامیانه درباره خدا درست باشد 📍ولی اینکه زمینه خداباوری غلط بوده است، دلیل بر این نیست که واقعا خدا وجود ندارد 🔺به ویژه که در جهان اسلام اساساً رشد علم طبیعی و تجربی، منجر به خداناباوری (الحاد) نشده است 📌نمونه‌اش هم وجود دانشمندان علوم تجربی و طبیعی و در عین حال خداباور در تمدن اسلامی است. 🔹دانشمندانی که هم فیزیک می‌دانستند و هم نجوم و هم تفسیر و فقه و فلسفه 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
شاخصه اصلی علیت؟ 🔹امروزه مباحث مختلف طبیعی و فراطبیعی (متافیزیکی) پیرامون علیت مطرح است 🔸اینکه آیا قانون علیت صادق و موجه است؟ 🔺بخشی از علم جدید در این حوزه مدعی به چالش کشیدن علیت است. ▪️نمونه مهم این نظریات، فروکاستن علیت به توالی پدیده‌ها توسط هیوم است. 📌اینکه علیت، به معنای توالی پدیده‌ها و نوعی کنارهم بودن است؛ نه رابطه خاص و ضروری و واقعی. (کاپلستون، ترجمه اعلمی، ج 5، ص 293) 🔹بر این اساس، شاخصه مهم علیت ضرورت است که هیوم منکر آن است ولی علیت‌گرایان به آن باور دارند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هیوم، علیت و جنگ با قوانین طبیعی 🔹یکی از چالش‌های نظریه هیوم آن است که اگر علیت، به توالی پدیده‌ها فروکاسته و در نتیجه انکار شود، بنابراین چگونه می‌توان اصل یکنواختی طبیعت را تبیین کرد؟! 🔹به عبارت دیگر تا زمانی که علیت به عنوان یک رابطه ضروری پذیرفته نشود، نمی‌توان در علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، زیست و...) و نیز علوم انسانی (روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و...) قانونی تولید کرد. 🔸در واقع اگر علیت انکار شود، رابطه ضروری بین پدیده‌ها نیز انکار می‌شود و هنگامی که هیچ رابطه ضروری وجود نداشته باشد، پس یعنی هر پدیده‌ای ممکن است در شرایطی رخ دهد که در شرایط مشابه دیگر رخ نمی‌دهد. 🔹بنابراین هیچ گاه نمی‌توان هیچ قانون علمی را به عنوان قانون علمی در نظر گرفت. 📌ولی آیا به راستی خود هیوم در حالی که با این قوانین زندگی می‌کند، به چنین چیزی پایبند می‌شود؟! 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
فلسفه و تجربه نزدیک به مرگ؛ گفتگو مشترک «اندیشه رضوان» و «کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ» با دکتر امامی جمعه متن مصاحبه را از اینجا مطالعه کنید 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
لزوم بررسی علمی و فلسفی مباحث پیرامون تجربه نزدیک به مرگ 🔹تجربه نزدیک به مرگ را نه می‌توان به صورت خام آن را پذیرفت و گفت که معتبر است و نه می‌توان به صورت مطلق آن را رد کرد. 🔸در واقع این موضوع در حال رشد و توسعه است و تبدیل به یک مسئله شده است. چه بخواهیم و چه نخواهیم در حال مطرح شدن است. این اندیشمندان هستند که باید هر کدام از مسائل مربوط به آن را از ابعاد مختلف به صورت میان رشته‌ای بررسی کنند. 🔺 میان رشته‌ای به معنای آن است که گفتگو و بررسی تحلیلی از جانب رشته‌های مختلف مثل روان‌شناسی از یک سو و دانش‌هایی مثل فلسفه و علوم دینی از سوی دیگر رخ دهد تا بتوان ابعاد گوناگون این مسئله را دریافت. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
ابعاد فلسفی و متافیزیکی تجربه نزدیک به مرگ دکتر امامی جمعه: تجربیات نزدیک به مرگ قطعا برای علوم مسئله سازی می‌کنند؛ مثل ارتباط نفس و بدن، حرکت در عوالم پس از مرگ، زمان درعوالم پس از مرگ و… که می‌تواند مسائل جدی را برای دانش‌های مختلف مطرح کند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
هیوم، علیت و جنگ با قوانین طبیعی 🔹یکی از چالش‌های نظریه هیوم آن است که اگر علیت، به توالی پدیده‌ها فروکاسته و در نتیجه انکار شود، بنابراین چگونه می‌توان اصل یکنواختی طبیعت را تبیین کرد؟! 🔹به عبارت دیگر تا زمانی که علیت به عنوان یک رابطه ضروری پذیرفته نشود، نمی‌توان در علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، زیست و...) و نیز علوم انسانی (روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و...) قانونی تولید کرد. 🔸در واقع اگر علیت انکار شود، رابطه ضروری بین پدیده‌ها نیز انکار می‌شود و هنگامی که هیچ رابطه ضروری وجود نداشته باشد، پس یعنی هر پدیده‌ای ممکن است در شرایطی رخ دهد که در شرایط مشابه دیگر رخ نمی‌دهد. 🔹بنابراین هیچ گاه نمی‌توان هیچ قانون علمی را به عنوان قانون علمی در نظر گرفت. 📌ولی آیا به راستی خود هیوم در حالی که با این قوانین زندگی می‌کند، به چنین چیزی پایبند می‌شود؟! 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
خداباوری و دانشمندان معاصر غربی (چالش‌ها و تبیین‌ها) 🔹کتابی از دکتر مهدی گلشنی که گزارشی از رابطه دانشمندان و ارائه می‌دهد. 🔸این اثر را بایستی در امتداد میاحث نگریست 🔺رویکرد کلی این کتاب آن است که آنچه در رسانه‌های از تقابل علم و خداباوری بیان می‌شود، کلیت ندارد و دچار چالش‌ها فراوان است. ❗️رسانه‌ها در سطح جهان به نوعی در صدد ترویج علم محورِ خداناباور هستند ▪️نظریه‌ای که می‏‎گوید هر آنچه از دانشمندان و نظریات علمی است در نفی وجود خداست و خداباوران خرافه پرست هستند. 🔹 در واقع گویندگان چنین سخنانی ، حرف های بخشی از جامعه علمی را آورده و به همه آن تسری می‏دهند؛ در حالی که واقعیت خلاف این ادعاست. 📌 گلشنی با مصادیقی که از دانشمندن خداباور و نظریات آنها و نقدهای مطرح شده در این حوزه می آورد، این دیدگاه را به چالش می‏کشد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
دست خدا چند انگشت دارد؟ 🔹در نگره اندیشمندان مسلمان وقتی از دست خدا سخن گفته می‌شود، معنایش قدرت اوست. 🔸قدرتی متافیزیکی و غیرمادی 🔺نه اینکه واقعا خدا همانند یک انسان دستی داشته باشد که بخواهد عالم را با دو دست خودش مدیریت کند 📌عدم توجه به این نکته باعث بروز خطاهای مختلف می‌شود تا جایی که ممکن است از تعداد انگشتان خدا هم سوال شود!! ❗️بر این اساس است که برخی از خداناباوران با تصورات مادی به دنبال خدا گشته‌اند ▪️به عنوان مثال ریچارد داوکینز با تعجب، طعنه و استبعاد درباره نقش خدا در جهان می‌گوید: 🔺به خواست خداست که ذرات مسی همیشه مانند ذرات مسی رفتار می‌کنند و به خواتس خداست که الکترون‌ها و ذرات مس همواره، لحظه به لحظه و قرن به قرن یکسان رفتار می‌کنند! چون همواره دست خدا بر تک تک ذرات است و آن‌ها را از افراط و تفریط باز می‌دارد. 📚(به نقل از مقاله «کاستی‌های مبادی تصوری و تصدیقی استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه الهیات» ص 11) 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
ادوراد کلی (Edward Kelly) 🔹ادوارد کلی؛ استاد دانشگاه ویرجینیا در حوزه‌های روان‌پزشکی و علوم عصبی رفتاری 🔸او از جمله مخالفان فیزیکالیسم است و معتقد است نباید تمام هستی و شناخت از هستی را منحصر در ماده کرد 🔺به عبارت دیگر نباید انتظار داشت هرچه موجود است قابل حس و تجربه باشد 📌بلکه ابعاد متافیزیکی نیز در این جهان وجود دارد که در تحقیقات مختلف می‌توان شواهد آن را دریافت. صفحه او در دانشگاه ویرجینیا 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official