.
🔹 بحثهای تحليلی به تنهايی نمیتواند سازندگی مذهبی لازم را برای بچهها داشته باشد، بلكه حتماً بايد در كنار آن، عواملی، برنامههايی، زمينههايی باشد كه بتواند جنبههای عاطفی مذهبی را هم تأمين بكند.
🔸 چه عيب دارد كه اهميت بدهيم به اينكه اگر زمينهای هست، مسجدی هست، مجمع دينی هست كه میتوانيم فرزندانمان را به آنجا ببريم و فرزندانمان از آنجا آموزش و پرورش خوب مذهبی را با خودشان به منزل بياورند، مقيد باشيم آنها را ببريم؟...
🔹 چون يك بُعد و يك جهت مذهب، ادراك و تفكر و انديشه است و يك بُعد ديگر آن عاطفه.
🕋 #تربیت_عبادی 3⃣1⃣
✍️ #شهید_بهشتی | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۸۹.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔹 بحثهای تحليلی به تنهايی نمیتواند سازندگی مذهبی لازم را برای بچهها داشته باشد، بلكه حتماً بايد
.
💠 سلام بر همراهان عزیز باور.🌱
🔸مطالب مربوط به موضوع #تربیت_عبادی را فعلا پایان میدهیم.
در ادامه، مشتاقیم از تجربیات موفق و خاطرات درسآموز شما در این موضوع استفاده کنیم.
✅ منتخبی از بهترین پیامها در کانال به نمایش گذاشته خواهد شد.
🪴 منتظر پیامهای ارزشمند شما هستیم 👇
@adminbavar
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
«در جست و جوی یک استاد شايسته باشید.»
بسیاری از اهداف تربیتی «کارگاه هنری» منوط به همراهی استاد و داشتن ویژگیهایی است که به بخشی از آنها میپردازیم:
1⃣ جذابیت متعادل (جذابیت استاد کمک میکند تا مخاطب با این کارگاه ارتباط بگیرد؛ اما اگر جذابیت او بیش از حد باشد، ممکن است جایگاه مربی را به خطر بیندازد.)
2⃣ همراهی با سیاستهای مجموعه
3⃣ سابقهی قابل قبول در رشتهی هنری مدنظر
4⃣ داشتن فرصت کافی برای تعامل با متربیان و مربیان
5⃣ مهارت مدیریت کارگاه
6⃣ نداشتن ویژگیهای اخلاقی ناپسند
7⃣ آشنایی با مباحث تربیتی و دغدغهمندی نسبت به آنها
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحات ۱۳۴ الی ۱۳۷.
🎨#کارگاه_هنری 7⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 💠 سلام بر همراهان عزیز باور.🌱 🔸مطالب مربوط به موضوع #تربیت_عبادی را فعلا پایان میدهیم. در ادامه،
.
ضمن تشکر از پیامهای شما، نمونههایی از خاطراتتان را به اشتراک میگذاریم👇
.
🔻پدر مادرم مذهبی نبودن اما مادرم حدود چهل سالگی متحول شده بودن وخیلی دوست داشتن ما اهل نماز و حجاب و قرآن باشیم اما پدرم به شدت مخالف بودن...✨
#شما_گفتهاید
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔹 ببینید در علوم انسانی، تفکر ایمانی و میراث عظیم و عمیق شما، به شما چه میگوید.
🔸 امروز غربیها یک منطقهی ممنوعهای در زمینهی علوم انسانی به وجود آوردهاند؛ در همهی بخشهای مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعهشناسی و #روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفهی دین.
🔹 یک عده آدم ضعیفالنفس هم دلباختهی اینها شدهاند و نگاه میکنند به دهن اینها که ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفتهاند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است که بد و غلط است.
⚖#روانشناسی_در_ترازوی_نقد 6⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
📽 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۳۸۴/۱۰/۲۹.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🇮🇷 جهاد هم خودش یک عاملی است برای اصلاح و تربیت که جانشین نمیپذیرد؛ یعنی امکان ندارد که یک مؤمنِ مسلمانِ جهاد رفته و یک مؤمنِ مسلمانِ جهاد ندیده، از نظر روحیه یک جور باشند.
🇵🇸 آدمی که میدان جنگ را ندیده باشد، همه عبادتهای دنیا را هم کرده باشد، با یک پِخ بیهوش میشود و میافتد.
🇮🇷 این است معنای اینکه:
مَنْ لَمْ یغْزُ وَ لَمْ یحَدِّثْ نَفْسَهُ بِغَزْوٍ ماتَ عَلی شُعْبَةٍ مِنَ النِّفاقِ. [پيامبر اکرم(ص): كسى كه جهاد نكرده يا آرزوى جهاد نداشته باشد و بميرد به نوعى نفاق مرده است.] کاری که از این عامل ساخته است، از عاملهای دیگر ساخته نیست.
🇮🇷 #انتقام_سخت
☘ #تربیت_با_جهاد
✍ #شهید_مطهری | تعلیم و تربیت در اسلام، صفحه ۲۶۸ و ۲۶۹.
💢 بازنشر فقط با ذکر منبع، بلامانع است.
(پوستر مربوط به سایت نهضت مردمی پوستر انقلاب میباشد.)
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📢 انشاءالله از امشب، مطالب اندیشمندان را با موضوع جدید #روش_الگویی تقدیم شما مخاطبین گرامی خواهیم کرد.✨
.
.
✅ توجه کنید هر محیطی که انسان در آن تربیت میشود، دارای یک «اسوه» است. پدر و مادر در محیط خانواده اسوه فرزندان خود هستند. علت اسوه بودن آنها این است که کودک تحت تکفل والدین است.
🌀 آنها باید در ابعاد مختلف رفتاری، اعم از دیداری، شنیداری و گفتاری، اسوهای حسنه برای اولاد خود باشند.
✴️ وقتی فرزند، پیکره، رفتار و گفتار پدر و مادر خود را میبینند، از آنها الگو برمیدارد. پدر و مادر بخواهند یا نخواهند، در حال آموزش فرزندانشان هستند.
📸 #روش_الگویی 1⃣
✍ #آیت_الله_آقا_مجتبی_تهرانی | تربیت فرزند، صفحه ۷۸.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🌀 کودک آماده تقليد و حکايت و شبیهسازی کارهای پدر و مادر است که قهرمان دنيای کودکاند، يعنی هر کاری آنها بکنند کودک ميل دارد تکرار کند. برای کودک مسئله آيا صحيح است يا صحيح نيست مطرح نيست.
✅ در اين مرحله است که پدر و مادر بهعنوان «الگو» های قهری، مسؤوليت فراوانی در تربيت کودک دارند.
معلوم است که پسری که میبيند پدرش نماز میخواند، تقليد نمازخواندن پدر را درمیآورد و همچنين دختری که مادر را در حال نماز میبيند؛
🔻در مسئله تقليد میگويند جلوی تقليد کودک را بهعنوان عملی شیطنتآمیز نبايد گرفت، بلکه بايد مراقبت کرد که همواره در برابر کودک و روحيه طوطی صفت او کارهايی انجام داد که شايسته است کودک تقليد کند و عادت نمايد و مهارت پيدا کند.
📸 #روش_الگویی 2⃣
✍ #شهید_مطهری | یادداشتها، جلد۲، صفحه ۹۷ الی ۱۰۰.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
«آثار متربیان را به نمایش بگذارید.»
💠 افزایش اعتماد به نفس و خودباوری متربیان تا حد زیادی منوط به تولید محصول و ارائه آن به دیگران است. هر مقدار که تعداد بینندگان آثار بیشتر بوده و جایگاه اجتماعی بالاتری داشته باشند، افزایش اعتماد به نفس بیشتر خواهد شد.
✅ بنابراین:
1⃣ مسابقه و رویداد برگزار کنید.
2⃣ نمایشگاهی برای دیدهشدن آثار ترتیب دهید و از والدین، مسئولین و عموم مردم برای بازدید از آن دعوت کنید.
3⃣ با ایجاد کانال در شبکه های اجتماعی، آثار متربیان مجموعهتان را در فضای مجازی منتشر کنید یا حتی آثار هنری را در همین کانال یا به صورت حقیقی به فروش برسانید.
4⃣ آثار متربیان را به جشنوارههای مرتبط استانی و ملی ارسال کنید.
5⃣ از آموختههای متربیان در برنامههای بعدی استفاده کنید. مثلا اگر کارگاه سرود و نمایش برگزار کردهاید، در اردوها و مناسبتها، از آنها بخواهید یک نمایش اجرا کنند. یا به آنها سفارش کار بدهید تا آثاری برای نصب بر دیوارهای مجموعه و فضازی تولید کنند.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحات ۱۵۰ الی ۱۵۳.
🎨#کارگاه_هنری 8⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔰 كودك وقتى كه چشم باز مى كند و پدر نيرومند و نان آور خود را مى بيند، خود به خود شيفته او مى شود و به تقليد از او مىپردازد، به شرط آن كه اين شخصيت پدر...مورد تحقير مادر و ديگران قرار نگيرد و يا تا سطح شخصيت كودك پايين نيايد.
💠 پدرانى هستند كه خود را كوچك و خوار مى سازند و يا پدر و مادرانى هستند كه يكديگر را در مقابل چشم فرزند مى كوبند كه در نتيجه هيچ كدام نمى توانند قهرمان و الگوى محبوب كودك باشند،
🔻اینجاست كه كودك به ديگران رو مى آورد و يا به خود پناه مى برد؛ در صورتى كه به خود پناه برد، گرفتار روح انزوا و غرور و خودبينى مى شود و در صورتى كه به ديگران رو بياورد، خطر اشتباه در انتخاب الگو زياد است و چه بسا به هلاكت و نابودى و فساد بكشد.
🌀 پدر با شخصيت مى تواند حتى هنگام شوخى و بازى و بگو و بخند، عظمت خود را داشته باشد، حتى هنگامى كه فرزندش بر سر و رويش مىپرد اين عظمت را حس كند. پدر با شخصيت مانند كوه است، حتى هنگامى كه بر سر او پا مى گذاريم، در دل از او وحشت داريم و از بلنديش مى هراسيم.
📸 #روش_الگویی 3⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۴۴ و ۴۵.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💠 الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فليَبدأ بتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ ، و ليَكُن تأديبُهُ بسِيرَتِهِ قَبلَ تأديبِهِ بلِسانِهِ.
🔰 امام على عليه السلام: هر كه خود را در مقام پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم ديگران، به تعليم خود بپردازد و پيش از آنكه به زبانش تربيت كند، با رفتار خود تربيت نمايد. (نهج البلاغه، حکمت۷۳.)
🎤مقام معظم رهبری:
🔻اگر این تعلیم انجام گرفت، تعلیم غیر، آسان خواهد شد؛ مشکل کار ما این است.
🌀 اگر میخواهید مثل بوتهی گلی عطر شما فضا را معطر کند، اگر میخواهید معنویت مثل چشمهای از شما سرازیر شود و بدون اجبار، بدون اکراه، تشنگان بنوشند و به سوی آن بشتابند، راهش این است: «فلیبدأ بتعلیم نفسه».
📜 #احادیث_تربیتی 4⃣1⃣
📸 #روش_الگویی 4⃣
📽 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه، ۱۳۹۰/۷/۲۰.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✅ مادر و همچنین پدر و سایر افرادی که با کودک سروکار دارند باید بدانند که کودک بهموجب حس تلقینپذیری خود، یک آیینه صاف و گیرایی است که هرچه در برابرش قرار دهند آن را گرفته، بهخوبی انعکاس میدهد.
💠 پس باید در مقابل او حالات متعادل و رویههای نرم و مثبتی داشته باشید تا کودک عیناً همانها را در وجود خود پیاده کند.
📸 #روش_الگویی 5⃣
✍ #شهید_مطهری | یادداشتها، جلد۲، صفحه۹۹.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🌀 اوائل بلوغ پدر و مادر بايد با آگاهىهاى كامل جاى تقليد كوركورانه را با شناختها و آگاهىها عوض كنند و حتى فرزند را در تقليد كردن و بدون برهان و تحقيق پذيرفتن و دنبال كسى رفتن سرزنش كنند و به او حالى كنند كه تو بايد با شخصيت و بيدارى تمام، از آن چه مىشنوى و مىبينى استفاده كنى و نتيجه بگيرى
✴️ و اگر دنبال حرفى و شخصيتى مىروى اين تقليد و پيروى، استدلالى و منطقى باشد، نه از روى ترس و عادت و يا نبود شخصيت و يا خامى و نپختگى.
📸 #روش_الگویی 6⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۵۶ و ۵۷.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔹شما منهای اعتقاد به بهشت و جهنم نمیتوانید یک مربی خوبی باشید. اعتقاد به بهشت و جهنم اساس رموز تربیت است. غرب آخرت، بهشت، جهنم، خدا، همه را حذف کرد.
🔸خودبازداری با آخرت درست میشود. بچه ات را هم که میخواهی تربیت کنی این را باید داشته باشد؛ اما غرب این را ندارد. تربیت منهای خدا، منهای بهشت، منهای جهنم، منهای حساب همه چیزش همین است.
🔹علوم انسانی غرب که در دانشگاه تدریس میشود، تمدن غرب، تمدن منهای آخرت است. از الفبا با شما دوتاست.
⚖#روانشناسی_در_ترازوی_نقد 7⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
📽 #آیت_الله_حائری_شیرازی | برگرفته از پایگاه اینترنتی شمیم آشنا.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 من اصلاً به این مقدار دعوت زبانی و قلمی معتقد نیستم. نقش دعوت زبانی و قلمی را آنقدرها که گاهی شما فکر میکنید نیرومند و قوی نمیدانم.
🔰 توانها را باید برای ایجاد یک دسته به هم پیوستهای که نه بهصورت فردی بلکه بهصورت دستهجمعی تجلیگاه تربیت اسلامی و نظام عقیده و عمل اسلامی باشند به کار بیندازیم.
🔻برداشتم از کتاب و سنت و قرآن کریم و روایاتی از پیغمبر و علی علیهالسلام و سایر ائمه هدی از اهلبیت پیغمبر، سلامالله علیهم اجمعین و برداشتم از تجارب ممتد گوناگون در میدانهای گوناگون این است که دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
🌀 بدانید دعوت عملی شما به سوی راه حقی که دلتان در عشق آن میتپد، میتواند از دعوتهای زبانی و قلمی خودتان و بهترین گویندگان و نویسندگانی که سراغ دارید پر اثرتر باشد. الگو شوید!
💢 تصویر اعتکاف رمضانیه بیش از ۱۶۰۰ معتکف در مسجد آخوند ملااسماعیل(ره) یزد
📸 #روش_الگویی 7⃣
✍ #شهید_بهشتی | بایدها و نبایدها، صفحه ۸۱ و ۸۲
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
"قصههای خواندنی موش و گربه" روایت دشمنی موش و گربه است. هر یک از آنها میکوشد با ذکاوتی که در هنگام قصهگویی به خرج میدهد، دیگری را با حیلهگری فریب دهد؛ اما سرانجام غرور موش سبب میشود که او مغلوب گربه شود.
✍ بازنویسی: مصطفی رحماندوست
📚 ناشر: پیدایش
📄 تعداد صفحات: ۶۲ صفحه
🙎♂ مخاطب: نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال
✅ ویژگیها
1⃣ تبدیل موفق زبان کهن شیخ بهایی به متن روان و دلنشین.
2⃣ نمونه مناسب برای آشناسازی نوجوانان با میراث کهن اسلامی و ایرانی.
3⃣ رسیدن به چاپ چهاردهم.
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت میزان توجه و دقت در حالتهای اطرافیان و اتفاقات پیرامونی.
2⃣ تضعیف روحیه سادهلوحی.
3⃣ تضعیف روحیه غرور.
🛒 برای تهیه نسخه کاغذی کتاب، علاوه بر مرجعه به کتابفروشیها میتوانید به اینجا مراجعه فرمایید.
💢 به مناسبت سوم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت #شیخ_بهایی.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 7⃣
📚 #قصههای_خواندنی_موش_و_گربه
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 شما چگونه حرف زدن را به بچههایتان یاد میدهید؟ گرامر و قواعد یاد میدهید؟! نه، حرف میزنید، او هم یاد میگیرد. به همین دلیل اگر اصفهانی باشید، لهجه فرزندتان هم اصفهانی میشود و حتی آهنگ حرفزدنتان را هم تقلید میکند.
🔰 شکلگیری اخلاق و روحیات کودک هم مثل حرف زدنتان است. شما فرزندتان را تربیت نکنید؛ بلکه خودتان را تربیت کنید، بچه هم به تبع شما تربیت میشود و شکل میگیرد.
🔻شما در کارهای خودتان دقّت کنید، نتیجهاش این است که فرزندتان هم مثل خودتان میشود.
📸 #روش_الگویی 8⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد سوم، صفحه ۷۰.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹اگر مربی به آنچه میگوید، خود نیز عمل کند، فرد مورد تربیت، راه خود را به خوبی می شناسد، از رفتار مربی سرمشق می گیرد و گفتارش را موید رفتارش محسوب میدارد.
🔸اما چنانچه در بین گفتار و رفتار او تفاوت و دوگانگی مشاهده کند، سرگردان خواهد شد، چون نمیداند از گفتار مربی پیروی کند یا از رفتارش. لذا یا به طور کلی سلب اعتماد می کند، یا اینکه رفتارش را ترجیح داده و پیروی مینماید، اما به هر حال گفتارش از اعتبار ساقط می شود...
🔰در احادیث نیز به موضوع ضرورت هماهنگی بین گفتار و رفتار مربی، اشاره شده است، برای نمونه حضرت صادق(ع) فرمود: چنانچه عالم به علم خود عمل نکند، مواعظ با سرعت از قلب ها زایل می شود، چنانکه باران از جای صاف و صیقلی میلغزد و زایل می شود.
📜 #احادیث_تربیتی 5⃣1⃣
📸 #روش_الگویی 9⃣
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۳۹۹ و ۴۰۰.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat