بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
🌓عنوان #ختم، #طبع، #اِغفال و مانند آن كه در قرآن كريم به خداوند اسناد داده شده با امور ويژه اي همراه است كه آشنايي به آنها در بحث هاي تفسيري سودمند است:
🌏الف: عناوين مزبور، #عدمي است؛ نظير عنوان عَمي، جهل، عجز و...، كه اگر هر كدام از اينها محمول قضيّه اي قرار گيرد، آن قضيه «موجبه معدوله» خواهد بود، نه «محصّله».
🌙ب: عناوين ياد شده هرگز #در_ابتدا به خداوند اسناد داده نميشود، بلكه از باب #كيفر است و آن هم بعد از تماميّت نصاب اِمهال(مهلت دادن).
🌟ج: معناي قضايايي كه در آنها يكي از عناوين مزبور به خداوند اسناد داده شده، #امساك(نگه داشتن) فيض خاص و عدم اعطاي نوال(بخشش) مخصوص است، نه آنكه خداوند امر وجودي خاصي را مثلاً، به عنوان ختم يا طبع به كافران عطا ميكند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
2⃣ #شاهدان_دلهاي_مختوم
⏺ًـعن العسكري(عليهالسلام) أنه قال في قوله تعالي: (ختم الله... ): «أي وسمها بسمةٍ يعرفها من يشاء من ملائكته إذا نظروا إليها بأنهم الذين لايؤمنون»[ نور الثقلين، ج1، ص33.].
⏸ـعن الصادق(عليهالسلام):«(ختم الله علي قلوبهم وعلي سمعهم وعلي أبصارهم غشاوة) تبصرها الملائكة فيعرفونهم بها و يبصرها رسولاللهصلي الله عليه و آله و سلم و يبصرها خير خلق الله بعده علي بن أبيطالب(عليهالسلام)...»[ بحار، ج42، ص29].
▶️اشاره: همه #موجودهاي_مجرد و عالي كه در ضبط اعمال انسانها حضور دارند ممكن است با إعلام الهي از مُهرشدن قلبِ مختومْ دلان آگاه باشند، چنانكه انسانهاي كامل كه اعمال بشر بر آنان عرضه ميشود با تعليم خداوند، باخبرند.
⏮ #امام_هر_عصر كه #مسئول ويژه هدايت ارواح و نفوس مستعدّ است، با تعريف الهي مستحضر است و مقرّبان كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اَوْلي از اعمال و قلوب فجّار آگاهند.
⏹بنابراين، آنچه در حديث مزبور آمده، بيان برخي #مصاديق_شاهد است، نه همه آنها.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
3⃣ #علّت_طبع_قلب
🔸ـعن العسكري(عليهالسلام) في قوله تعالي: (وعلي أبصارهم غشاوة): «وذلك أنهم لما أعرضوا عن النظر فيما كلّفوه؟ وقصروا فيما أريد منهم جهلوا ما لزمهم من الإيمان فصاروا كمن علي عينيه غطاء لايبصر ما أمامه فإن الله عزّ وجلّ يتعالي عن العبث والفساد و عن مطالبة العباد بما منعهم بالقهر منه فلا يأمرهم بمغالبته ولا بالمصير إلي ما قد صدهم بالقسر عنه».
🔶اشاره: ختم الهي، #كيفري است، نه ابتدايي و بر اساس تجسّم يا تمثّل اعمال، همان اِعراض از ياد خدا ممكن است به صورت طبع(برگردانی قلب)، تمثل يابد و تشبيه به لحاظ اعضا و جوارح ظاهري است وگرنه به لحاظ اعضا و جوارح باطني، حقيقةً غطاء است، نه تشبيهاً.
🔹و چون به عنوان كيفر است، نه ابتدايي و با امكان عقلي ايمان به دَعْوي و دعوت انبيا(عليهمالسلام) همراه است، از اين رو جَبْر نخواهد بود. مطالب چهارگانه فوق از حديث مزبور قابل استنباط است.
🔻تحليل دقيق معناي #قلب و حواسّ دروني آن روشن ميكند كه اِسناد ختم دل به ميتواند #حقيقت باشد، نه مجاز و نبايد آن را به غشاوه حسّي بر سمع و بصر حسّي مقايسه كرد، و آنچه در تفسير كاشف آمده ناصواب است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
4⃣ اطلاق #عذاب_عظيم نسبت به دنيا و آخرت
🔥ـعن العسكري(عليهالسلام) في قوله تعالي: (ولهم عذاب عظيم): «يعني في الاخرة العذاب المعد للكافرين وفي الدنيا أيضاً لمن يريد أن يستصلحه بما ينزل به من عذاب الاستصلاح لينبّهه لطاعته أو من عذاب الاصطلام ليصيره إلي عدله وحكمته»
.
☄اشاره: #عذاب_آخرت ممحّض(خالص) در كيفر است و هيچ گونه آزموني در آن نيست، ليكن عذاب دنيا ممكن است، زمينه آزمون را به همراه داشته باشد و اگر فرد يا گروهِ معذَّب، تنبّه يابد و توبه و تضرّع كند، بخشي از دشواريهاي خود را ترميم خواهد كرد و صدر آيه (فلولا إذجائهم بأسُنا تضرّعوا...پس چرا زمانی که عذاب ما آمد فروتنی و تضرع نکردند) شاهد آن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
5⃣ #قلب و #سمع و #بصر دروني در كلمات معصومان(عليهمالسلام)
☑️ـعن الصادق(عليهالسلام):«ما من #قلب إلا وله أذنان علي أحدهما مَلَكٌ مرشد وعلي الاخر شيطان مفتن هذا يأمره وهذا يزجره».
🔘ـعن أميرالمؤمنين(عليهالسلام):«ألا إن #أبْصَر الأبصار ما نفذ في الخير طرفه ألا إن أسْمَع الأسماع ماوعي التذكير وقبله».
⏺«فلو رميتَ #ببصر قلبك نحو ما يوصف لك منها [الجنة] لعزفتْ نفسك عن بدائع ما أخرج إلي الدنيا من شهواتها ولذّاتها وزخارف مناظرها».
◻️«و #الهوي شريك العمي».
📬اشاره: انسان همانگونه كه در محدوده بدن خود اعضا و جوارح ادراكي و تحريكي دارد كه گاهي سالم است و گاهي بيمار، گاهي صحيح است و زماني معيب، چنانكه گاهي هست و گاهي اصلاً نيست، در محدوده #روح نيز اعضا و جوارح ادراكي و تحريكي هست كه مانند احكام بدن، لوازم خاص خود را دارد.
📨 همانطور كه در بين اعضاي ادراكي ظاهري، عنوان سمع و بصر از عناوين ديگر بيشتر مطرح است، در بين اعضاي ادراكي #باطني نيز، همين دو عنوان از ديگر عناوين مطرحتر است وگرنه در نهان انسان شامّهاي است كه با استشمام آن ميگويد: (إنّي لأجد ريح يوسف لولا أن تُفَنّدون).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: گزيده تفسير
❤️🔥#منافقان كه در باطن كافرند، ولي كفر دروني خود را كتمان ميكنند، گرچه در برخي احكام با كافران و مشركان شريكند، ليكن از كافران #تبهكارتر و #زيانبارترند و از اين رو قرآن كريم آنان را #بدتر از كافران ميداند.
🖤خداي سبحان در آيات متعدد به افشاي منافقان پرداخته از كفر آنان نسبت به #مبدأ، #رسالت و #معاد و از رياي آنان در #نماز و #انفاق پرده برميدارد.
🤎هدف منافقان از اظهار ايمان، #جاسوسي براي كافران يا بهرهمندي از #مزاياي_اجتماعي بيشتري بود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #تفسير
🌴الناس: «ناس» مرادف انسان، اِنس و بشر است، با اين تفاوت كه ناس و اِنس، #اسم_جنس جمعي است و بر فرد اطلاق نميشود، ولي بشر بر فرد و جمع اطلاق ميشود.
🪴در قرآن كريم، گاهي تعبير «من الناس» درباره #پرهيزكاران است؛ مانندآيه كريمه (ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله...و بعضی از مردم جانشان را برای خشنودی خدا می فروشند) .
🌳و گاهي درباره #كافران_و_مشركان؛ مانند: (ومن الناس من يتخذ من دون الله أنداداً...و بعضی از مردم غیر خدا را همتایانی قرار می دهند )و گاهي مراد از آن #منافقان است؛ مانند آيه محل بحث و آيه (ومن الناس من يعبد الله علي حرف...وبعضی از مردم خدا را یک سویه(و بر پایه دست یابی به امور مادی) می پرستند).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #تفسیر
📌#مََنْ: مَنْ در «مَنْ يقول» يا #موصول است و «يقول» صله آن؛ مانند «الّذين» در آيه (ومنهم الذين يؤذون النّبي...و بعضی از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند)و يا #موصوف است و «يقول» صفت آن؛ مانند كلمه «رجال» در آيه (من المؤمنين رجال صدقوا... از مومنان مردانی هستند که به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند صادقانه وفا کردند)
📍#يقول: ضمير در يقول به اعتبار لفظ «مَنْ» مفرد آمده است؛ مانند:(ومنهم من يستمع إليك...گروهی از آنها به سخنانت گوش می دهند) و اما ضمير در «امنا» و «ما هُمْ» كه جمع آمده، به اعتبار معناي آن است؛ مانند: (ومنهم من يستمعون إليك).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #تفسیر
📬در اين آيه كريمه قول به معناي #تلفظ_به_زبان است؛ مانند: (يا أيّها الرسول لايحزنك الذين يسارعون في الكفر من الذين قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم... ای پیامبر! کسانی که در کفر می شتابند تو را غمگین نسازند، چه آنان که به زبانشان گفتند: ایمان آوردیم و دل هایشان ایمان نیاورده)و گاهي قول به معناي #سخن_مطابق_با_دل و عقيده و منطق است؛ مانند: (قولوا آمنّا بالله وما أنزل إلينا...بگویید به خدا و آنچه که به سوی ما نازل شد، ایمان آوردیم).
📭تذكّر: گاهي انسان بين خود و خداوند مناجات و #رازگويي دارد و ميگويد: (ربّنا إنّنا سمعنا منادياً ينادي للإيمان أن آمنوا بربّكم فآمنّا... پروردگارا! بی تردید ما [صدای] ندا دهنده ای را شنیدیم [که مردم را] به ایمان فرا می خواند که به پروردگارتان ایمان آورید. پس ما ایمان آوردیم.) و گاهي در #برخورد _با_مؤمنان ميگويد: «آمنّا».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #تفسیر
🔗قسم اول همان چيزي است كه آيات پايان سوره آل عمران(190 ـ 194) عهده دار آن است و قسم دوم همين آيه محلّ بحث است؛ زيرا معناي آيه اين نيست كه منافقان در مناجات با خدا ميگويند: #آمنّا .
🧷بلكه شرح آن طبق آيه 14 همين سوره آن است كه هنگام #برخورد_با_مؤمنان ميگويند: آمنّا، وگرنه خداع(خدعه،نیرنگ) با مؤمنان صورت نميپذيرفت.
🔖 غرض آنكه، اگر «آمنّا» را به طور #سرّّي ميگفتند، مخادعه خدا صورت ميپذيرفت، ولي خداع مؤمنين حاصل نميشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #منافقان از كافران بدترند
⭕️انسانها در برابر دين خدا #سه_گروهند: برخي در باطن و ظاهر، آن را #میپذيرند، اينان مؤمنان و پرهيزكارانند، گرچه گاهي بر اثر تقيّه به ناچار ايمان باطني خود را كتمان ميكنند و زمينهاي براي ابراز آن نمييابند و يا به ناچار برخلاف ايمان باطني خود اظهار كفر ميكنند: (إلّا من أكره وقلبه مطمئن بالإيمان...مگر کسی که مجبور است و قلبش استوار به ایمان)، (وقال رجل مؤمن من ال فرعون يكتم إيمانه...و گفت مردی از آل فرعون در حالی که ایامانش را کتمان می کرد).
🛑 برخي نيز در باطن و ظاهر #منكرند، اينان كافرانند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #منافقان از كافران بدترند
3⃣گروه سوم منافقانند كه #در_باطن_كافرند، ولي #اظهار_ايمان ميكنند؛ مانند موش صحرايي كه لانه اش سوراخي دارد به نام «نافقاء» و سوراخ ديگري براي گريز دارد به نام «قاصعاء» و خاك رقيقي روي لانه اوست كه هنگام احساس خطر فوراً آن خاك اندك را روي خود قرار ميدهد به طوري كه ظاهر آن خاك و باطن آن لانه است.
⏪كفر دروني منافقان در #روز_امتحان بروز ميكند: (هم للكفر يومئذٍ أقرب منهم للإيمان يقولون بأفواههم ما ليس في قلوبهم والله أعلم بما يكتمون...آنان در آن روز به کفر نزدیکتر بودند تا به ایمان. به زبانشان چیزی را می گویند که در دل هایشان نیست؛ و خدا به آنچه آنها پنهان می کنند، داناتر است.).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #منافقان از كافران بدترند
⛔️پس منافقان در واقع #كافرند و از اين رو در برخي احكام با كافران شريكند؛ مانند سقوط در آتشِ قهر خدا: (إن الله جامع المنافقين والكافرين في جهنّم جميعاً)، چنانكه در برخي از احكام با مشركان شريكند؛ مانند حرمان(حرمت) از #غفران_الهي؛ خداي سبحان درباره مشركان ميفرمايد: (ما كان للنبي والّذين آمنوا أن يستغفروا للمشركين) و درباره شرك نيز ميفرمايد: (إن الله لايغفر أن يشرك به...قطعا خداوند شرک را نمی آمرزد ).
🚫درباره منافقان نيز به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: براي آنان #استغفار كني يا نكني، هرگز خداوند آنها را #نخواهد_بخشيد: (سواء عليهم أستغفرت لهم أم لم تستغفر لهم #لن يغفر الله لهم). پس منافقان نيز مانند مشركان از غفران الهي #بهره_اي_ندارند.
📛در برخي آيات نيز احكام ويژه منافقان آمده؛ مانند اين كه آنان از كافران #بدترند : (إن المنافقين في الدرك الأسفل من النار...بی تردید منافقان در پایین ترین طبقه از آتش اند،و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت ) و سرّ آن، #زيان_بارتربودن منافق از كافر و مشرك است، چنانكه بعداً معلوم ميشود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #افشای_منافقان
⭕️منافقان ميگويند: ما به خدا، قيامت، وحي و نبوّت، ايمان داريم و بر اين#ادعاي_دروغين تأكيد مي ورزند و ظاهر تعبير آنها اين است كه ايمان به هريك از مبدأ و معاد، با برهان مستقل و جدا حاصل شده است؛ زيرا لفظ «باء» را در (وباليوم الآخر) تكرار كرده اند تا شاهد استقلال هر كدام باشد.
🛑خداي سبحان، هم ايمان به #مبدأ و #معاد را از آنان سلب ميكند: (وماهم بمؤمنين) و هم اعتقاد به #وحي و #رسالت را: ( إذا جاءك المنافقون قالوا نشهد إنك لرسول الله والله يعلم إنك لرسوله والله يشهد إن المنافقين لكاذبون...چون منافقان نزد تو آیند، می گویند: گواهی می دهیم که تو بی تردید فرستاده خدایی، و خدا می داند که تو بی تردید فرستاده اویی، و خدا گواهی می دهد که یقیناً منافقان دروغگویند.)
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #افشای_منافقان
❌ هم از #رياي آنان در نماز و انفاق پرده برميدارد: (وما منعهم أن تقبل منهم نفقاتهم إلا أنهم كفروا بالله وبرسوله ولا يأتون الصّلاة إلّا وهم كسالي ولا ينفقون إلّا وهم كارهون...هیچ چیز آنان را از پذیرفته شدن انفاقشان بازنداشت، مگر آنکه آنان به خدا و پیامبرش کافر شدند، و نماز را جز با کسالت وسستی به جا نمی آورند، و جز با بی میلی و ناخشنودی انفاق نمی کنند.).
🛑سرّ عدم پذيرش اعمال منافقان اين است كه آنان در #باطن كافرند و اين گونه، خداي سبحان درون مستور آنان را مكشوف و مشهور كرده، ميفرمايد: اثر سوء كسالت و كراهت در درون آنها مشتعل است، گرچه در بيرون تظاهر به #نشاط_عبادي و مسرّت در امتثال اوامر الهي دارند.
⛔️#هدف_منافقان از اظهار ايمان اين بود كه خود را در #صف_مؤمنان قرار دهند و خود را به پيامبر اكرمصلي الله عليه و آله و سلم نزديك كنند تا بتوانند اطّلاعات بيشتري براي كافران فراهم كنند و يا از مزاياي اجتماعي بيشتري بهره مند شوند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #لطائف_و_اشارات
1⃣لطايف تعبيري قرآن در #افشاي_منافقان
🔴قرآن كريم افزون بر آنكه با صراحت از #كفر_دروني منافقان پرده برميدارد، در لطايف تعبيري خود نيز به آن اشاره كرده، ميفرمايد: آنان در حوادثي مانند جنگ، شتابزده «در كافران» گرايش مييابند: (فتري الّذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم...کسانی که در دل هایشان بیماری [دورویی] است، می بینی که در دوستی با یهود و نصاری شتاب می ورزند).
🟥تعبير (يسارعون فيهم) به جاي «يسارعون إليهم» نشانه آن است كه منافقان #باطناً در جمع كافرانند، و در ذيل آيه نيز ميفرمايد: آنان از مستور ساختن كفر خود نادم خواهند شد: (فيصبحوا علي ما أسرّوا في أنفسهم نادمين).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #لطائف_و_اشارات
2⃣اضلال كيفري قرآن نسبت به منافقان
🖇خداي سبحان در آيات آغازين سوره مباركه بقره، شرايط پنج گانه بهرهمندي از قرآن را برميشمارد: ايمان به #غيب، ايمان به #وحي و رسالت، يقين به #آخرت، اقامه #نماز و #انفاق.
❌سه شرط اوّل، ايمان به اصولِ سهگانه دين و دو شرط ديگر نمونهاي از فروع دين است و منافقان كه نه ايماني به #اصول و مباني اعتقادي دين دارند: (وما هم بمؤمنين) و نه امتثالي از سر اخلاص نسبت به #فروع_دين: (ولا يأتون الصّلاة إلّا وهم كسالي ولا ينفقون إلّا وهم كارهون... و نماز را جز با کسالت وسستی به جا نمی آورند، و جز با بی میلی و ناخشنودی انفاق نمی کنند.).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #لطائف_و_اشارات
2⃣اضلال كيفري قرآن نسبت به منافقان
⛔️نه تنها از هدايت قرآني محرومند، بلكه مشمول #اضلال_كيفري_قرآن نيز هستند: (وننزّل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلّا خسارا... و ما از قرآن آنچه را برای مؤمنان مایه درمان ورحمت است، نازل می کنیم وستمکاران را جز خسارت نمی افزاید.).
🛑 #قرآن براي اهل ايمان مظهر اسم «نافع» از اسماي الهي و براي اهل كفر و نفاق مظهر اسم «ضارّ» است و از باب تشبيه معقول به محسوس مانند خورشيدي است كه براي صاحبان چشم سالم، عامل بصيرت و براي كساني كه چشمي بيمار دارند، مايه افزايش رنجوري است.
🚫 گروهي بر اثر ايمان خالص و عمل صالح از قرآن بهره ميبرند و عدّهاي بر اثر كفر آشكار يا مستور، از آن جز #خسارت نصيبي ندارند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #لطائف_و_اشارات
3⃣مبناي تقسيم انسانها به مؤمن، كافر و منافق
❌تقسيم انسانها به سه دسته كافر، مؤمن و منافق، تقسيمي طولي و محصول دو قضيّه منفصله حقيقيه است و آن اين كه: انسان يا با #ظاهر_و_باطن خود دين را ميپذيرد(مؤمن).
⛔️يا با ظاهر و باطن آن را #نميپذيرد؛چنين انساني يا هم در ظاهر و هم در باطن دين را نفي ميكند(كافر) يا باطناً دين را انكار و #ظاهراً آن را ميپذيرد(منافق).
🛑عكس قسم سوم نيز در حال #تقيه فرض دارد؛ زيرا انسان در اين حال دين را در باطن پذيرفته است گرچه در ظاهر، آن را نفي ميكند: (إلّا من أكره وقلبه مطمئنٌ بالإيمان...مگر انسان مجبور در حالی که قلبم به ایملن اطمینان دارد). اين قسم در حقيقت جزو #مؤمنانند، چنانكه قسم سوم(منافقان) نيز در حقيقت از #كافرانند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #لطائف_و_اشارات
4⃣ #نفي_قطعي_ايمان از منافقان
❌منافقان در #ملاقات با مؤمنان ميگفتند: (آمنّا...ایمان آوردیم) و مقضاي تقابل نفي و اثبات اين بود كه جواب داده شود: «لم تؤمنوا...ایمان نیاورده اید»، نظير (قالت الأعراب آمنّا قل لم تؤمنوا...بادیه نشینان گفتند ایمان آوردیم، بگو ایمان نیاورده اید ).
⭕️پس تعبير (وما هم بمؤمنين...در حالی که آنها مومن نیستند) در آيه محل بحث، به جاي «لم يؤمنوا» بدين معناست كه منافقان #اصلاً از گروههاي مؤمن به شمار نميآيند، نه در گذشته و نه در حال و نه در آينده؛ زيرا مستفاد از تعبير مزبور، #نفي_مطلق است و اطلاق نفي، شامل همه احوال است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #لطائف_و_اشارات
5⃣چرا #منافقان از كافران بدترند؟
🚫 #سِرّ اين كه منافقان از كافران #بدترند و در پايينترين دَرَك جهنّم به سر ميبرند،آن است كه افزون بر اين كه همانند كافران در #درون منكر دينند و درونشان را كفر پر كرده، اهل #كتمان، #دروغ، #خدعه و #استهزا نيز هستند.
🛑كسي كه كفرش كفر محض است، ديگر به اين #تباهيهاي_نفساني مبتلا نيست، ولي كفر منافق آميخته با اين تباهيهاست.
⛔️از سوي ديگر، خطر منافقان براي #جامعه_اسلامي بيش از زيان كافران و مشركان است، چنانكه در بحث روايي روشن ميشود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #روایی
🛑 #خطر_بزرگ_منافقان
🆘عن اميرالمؤمنين)عليهالسلام):«ولقد قال لي رسول اللهصلي الله عليه و آله و سلم: إني لا أخاف علي أمتي مؤمناً ولا مشركاً، أما المؤمن فيمنعه الله بايمانه وأما المشرك فيقمعه الله بشركه ولكنّي أخاف عليكم كل منافق الجنان عالم اللسان يقول ما تعرفون ويفعل ما تنكرون».
💢اشاره: مؤمن ظاهراً و باطناً انسان صالح است و كافر ظاهراً و باطناً موجود طالح، ولي #منافق ظاهراً انسان و در باطن جانوري چون مار و عقرب است و چون باطن او شناخته نيست تماس با او حاصل ميشود و همين تماس سبب #مسموم_شدن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #گزيده_تفسير
🛑 #خدعه_منافقان_با_خدا يا تعبيري است #مجازي، يا به لحاظ #پندارِ_باطل_منافقان است كه چنين خدعهاي را ممكن ميپنداشتند و يا مراد از آن، خدعه با #رسول خداست و به هر تقدير، خدعه منافقان با خدا و مؤمنان، در واقع، #خودفريبي است؛ زيرا عمل نه تنها از عامل جدا نيست، بلكه مايه كيفر يا پاداش عامل است.
❌نيرنگ منافقان نيز آتشي است كه جز #خود آنان را نميسوزاند. از سوي ديگر خدعه آنان نسبت به مؤمنان، بر اساس تجسّد اعمال، عين خدعه كيفري خدا نسبت به آنان است و چون فهم اين معرفت لطيف نصيب منافقان نيست، خداوند ميفرمايد: آنان نميدانند كه #جز_خود كسي را نميفريبند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan