eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
299 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 🌓عنوان ، ، و مانند آن كه در قرآن كريم به خداوند اسناد داده شده با امور ويژه‏ اي همراه است كه آشنايي به آنها در بحث هاي تفسيري سودمند است: 🌏الف: عناوين مزبور، است؛ نظير عنوان عَمي، جهل، عجز و...، كه اگر هر كدام از اينها محمول قضيّه ‏اي قرار گيرد، آن قضيه «موجبه معدوله» خواهد بود، نه «محصّله». 🌙ب: عناوين ياد شده هرگز به خداوند اسناد داده نمي‏شود، بلكه از باب است و آن هم بعد از تماميّت نصاب اِمهال(مهلت دادن). 🌟ج: معناي قضايايي كه در آنها يكي از عناوين مزبور به خداوند اسناد داده شده، (نگه داشتن) فيض خاص و عدم اعطاي نوال(بخشش) مخصوص است، نه آن‏كه خداوند امر وجودي خاصي را مثلاً، به عنوان ختم يا طبع به كافران عطا مي‏كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 2⃣ ⏺ًـعن العسكري(عليه‏السلام) أنه قال في قوله تعالي: (ختم الله... ): «أي وسمها بسمةٍ يعرفها من يشاء من ملائكته إذا نظروا إليها بأنهم الذين لايؤمنون»[ نور الثقلين، ج1، ص33.]. ⏸ـعن الصادق(عليه‏السلام):«(ختم الله علي قلوبهم وعلي سمعهم وعلي أبصارهم غشاوة) تبصرها الملائكة فيعرفونهم بها و يبصرها رسول‏الله‏صلي الله عليه و آله و سلم و يبصرها خير خلق الله بعده علي بن أبيطالب(عليه‏السلام)...»[ بحار، ج42، ص29]. ▶️اشاره: همه و عالي كه در ضبط اعمال انسانها حضور دارند ممكن است با إعلام الهي از مُهرشدن قلبِ مختومْ دلان آگاه باشند، چنانكه انسانهاي كامل كه اعمال بشر بر آنان عرضه مي‏شود با تعليم خداوند، باخبرند. ⏮ كه ويژه هدايت ارواح و نفوس مستعدّ است، با تعريف الهي مستحضر است و مقرّبان كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اَوْلي از اعمال و قلوب فجّار آگاهند. ⏹بنابراين، آنچه در حديث مزبور آمده، بيان برخي است، نه همه آنها. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 3⃣ 🔸ـعن العسكري(عليه‏السلام) في قوله تعالي: (وعلي أبصارهم غشاوة): «وذلك أنهم لما أعرضوا عن النظر فيما كلّفوه؟ وقصروا فيما أريد منهم جهلوا ما لزمهم من الإيمان فصاروا كمن علي عينيه غطاء لايبصر ما أمامه فإن الله عزّ وجلّ يتعالي عن العبث والفساد و عن مطالبة العباد بما منعهم بالقهر منه فلا يأمرهم بمغالبته ولا بالمصير إلي ما قد صدهم بالقسر عنه». 🔶اشاره: ختم الهي، است، نه ابتدايي و بر اساس تجسّم يا تمثّل اعمال، همان اِعراض از ياد خدا ممكن است به صورت طبع(برگردانی قلب)، تمثل يابد و تشبيه به لحاظ اعضا و جوارح ظاهري است وگرنه به لحاظ اعضا و جوارح باطني، حقيقةً غطاء است، نه تشبيهاً. 🔹و چون به عنوان كيفر است، نه ابتدايي و با امكان عقلي ايمان به دَعْوي و دعوت انبيا(عليهم‏السلام) همراه است، از اين رو جَبْر نخواهد بود. مطالب چهارگانه فوق از حديث مزبور قابل استنباط است. 🔻تحليل دقيق معناي و حواسّ دروني آن روشن مي‏كند كه اِسناد ختم دل به مي‏تواند باشد، نه مجاز و نبايد آن را به غشاوه حسّي بر سمع و بصر حسّي مقايسه كرد، و آنچه در تفسير كاشف آمده ناصواب است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 4⃣ اطلاق نسبت به دنيا و آخرت 🔥ـعن العسكري(عليه‏السلام) في قوله تعالي: (ولهم عذاب عظيم): «يعني في الاخرة العذاب المعد للكافرين وفي الدنيا أيضاً لمن يريد أن يستصلحه بما ينزل به من عذاب الاستصلاح لينبّهه لطاعته أو من عذاب الاصطلام ليصيره إلي عدله وحكمته» . ☄اشاره: ممحّض(خالص) در كيفر است و هيچ گونه آزموني در آن نيست، ليكن عذاب دنيا ممكن است، زمينه آزمون را به همراه داشته باشد و اگر فرد يا گروهِ معذَّب، تنبّه يابد و توبه و تضرّع كند، بخشي از دشواريهاي خود را ترميم خواهد كرد و صدر آيه (فلولا إذجائهم بأسُنا تضرّعوا...پس چرا زمانی که عذاب ما آمد فروتنی و تضرع نکردند) شاهد آن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 5⃣ و و دروني در كلمات معصومان(عليهم‏السلام) ☑️ـعن الصادق(عليه‏السلام):«ما من إلا وله أذنان علي أحدهما مَلَكٌ مرشد وعلي الاخر شيطان مفتن هذا يأمره وهذا يزجره». 🔘ـعن أميرالمؤمنين(عليه‏السلام):«ألا إن الأبصار ما نفذ في الخير طرفه ألا إن أسْمَع الأسماع ماوعي التذكير وقبله». ⏺«فلو رميتَ قلبك نحو ما يوصف لك منها [الجنة] لعزفتْ نفسك عن بدائع ما أخرج إلي الدنيا من شهواتها ولذّاتها وزخارف مناظرها». ◻️«و شريك العمي». 📬اشاره: انسان همان‏گونه كه در محدوده بدن خود اعضا و جوارح ادراكي و تحريكي دارد كه گاهي سالم است و گاهي بيمار، گاهي صحيح است و زماني معيب، چنانكه گاهي هست و گاهي اصلاً نيست، در محدوده نيز اعضا و جوارح ادراكي و تحريكي هست كه مانند احكام بدن، لوازم خاص خود را دارد. 📨 همان‏طور كه در بين اعضاي ادراكي ظاهري، عنوان سمع و بصر از عناوين ديگر بيشتر مطرح است، در بين اعضاي ادراكي نيز، همين دو عنوان از ديگر عناوين مطرح‏تر است وگرنه در نهان انسان شامّه‏اي است كه با استشمام آن مي‏گويد: (إنّي لأجد ريح يوسف لولا أن تُفَنّدون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: گزيده تفسير ❤️‍🔥 كه در باطن كافرند، ولي كفر دروني خود را كتمان مي‏كنند، گرچه در برخي احكام با كافران و مشركان شريكند، ليكن از كافران و و از اين رو قرآن كريم آنان را از كافران مي‏داند. 🖤خداي سبحان در آيات متعدد به افشاي منافقان پرداخته از كفر آنان نسبت به ، و و از رياي آنان در و پرده برمي‏دارد. 🤎هدف منافقان از اظهار ايمان، براي كافران يا بهره‏مندي از بيشتري بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 🌴الناس: «ناس» مرادف انسان، اِنس و بشر است، با اين تفاوت كه ناس و اِنس، جمعي است و بر فرد اطلاق نمي‏شود، ولي بشر بر فرد و جمع اطلاق مي‏شود. 🪴در قرآن كريم، گاهي تعبير «من الناس» درباره است؛ مانندآيه كريمه (ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله...و بعضی از مردم جانشان را برای خشنودی خدا می فروشند) . 🌳و گاهي درباره ؛ مانند: (ومن الناس من يتخذ من دون الله أنداداً...و بعضی از مردم غیر خدا را همتایانی قرار می دهند )و گاهي مراد از آن است؛ مانند آيه محل بحث و آيه (ومن الناس من يعبد الله علي حرف...وبعضی از مردم خدا را یک سویه(و بر پایه دست یابی به امور مادی) می پرستند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 📌: مَنْ در «مَنْ يقول» يا است و «يقول» صله آن؛ مانند «الّذين» در آيه (ومنهم الذين يؤذون النّبي...و بعضی از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند)و يا است و «يقول» صفت آن؛ مانند كلمه «رجال» در آيه (من المؤمنين رجال صدقوا... از مومنان مردانی هستند که به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند صادقانه وفا کردند) 📍: ضمير در يقول به اعتبار لفظ «مَنْ» مفرد آمده است؛ مانند:(ومنهم من يستمع إليك...گروهی از آنها به سخنانت گوش می دهند) و اما ضمير در «امنا» و «ما هُمْ» كه جمع آمده، به اعتبار معناي آن است؛ مانند: (ومنهم من يستمعون إليك). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 📬در اين آيه كريمه قول به معناي است؛ مانند: (يا أيّها الرسول لايحزنك الذين يسارعون في الكفر من الذين قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم... ای پیامبر! کسانی که در کفر می شتابند تو را غمگین نسازند، چه آنان که به زبانشان گفتند: ایمان آوردیم و دل هایشان ایمان نیاورده)و گاهي قول به معناي و عقيده و منطق است؛ مانند: (قولوا آمنّا بالله وما أنزل إلينا...بگویید به خدا و آنچه که به سوی ما نازل شد، ایمان آوردیم). 📭تذكّر: گاهي انسان بين خود و خداوند مناجات و دارد و مي‏گويد: (ربّنا إنّنا سمعنا منادياً ينادي للإيمان أن آمنوا بربّكم فآمنّا... پروردگارا! بی تردید ما [صدای] ندا دهنده ای را شنیدیم [که مردم را] به ایمان فرا می خواند که به پروردگارتان ایمان آورید. پس ما ایمان آوردیم.) و گاهي در _با_مؤمنان مي‏گويد: «آمنّا». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 🔗قسم اول همان چيزي است كه آيات پايان سوره آل عمران(190 ـ 194) عهده ‏دار آن است و قسم دوم همين آيه محلّ بحث است؛ زيرا معناي آيه اين نيست كه منافقان در مناجات با خدا مي‏گويند: . 🧷بلكه شرح آن طبق آيه 14 همين سوره آن است كه هنگام مي‏گويند: آمنّا، وگرنه خداع(خدعه،نیرنگ) با مؤمنان صورت نمي‏پذيرفت. 🔖 غرض آن‏كه، اگر «آمنّا» را به طور مي‏گفتند، مخادعه خدا صورت مي‏پذيرفت، ولي خداع مؤمنين حاصل نمي‏شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: از كافران بدترند ⭕️انسانها در برابر دين خدا : برخي در باطن و ظاهر، آن را ، اينان مؤمنان و پرهيزكارانند، گرچه گاهي بر اثر تقيّه به ناچار ايمان باطني خود را كتمان مي‏كنند و زمينه‏اي براي ابراز آن نمي‏يابند و يا به ناچار برخلاف ايمان باطني خود اظهار كفر مي‏كنند: (إلّا من أكره وقلبه مطمئن بالإيمان...مگر کسی که مجبور است و قلبش استوار به ایمان)، (وقال رجل مؤمن من ال فرعون يكتم إيمانه...و گفت مردی از آل فرعون در حالی که ایامانش را کتمان می کرد). 🛑 برخي نيز در باطن و ظاهر ، اينان كافرانند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: از كافران بدترند 3⃣گروه سوم منافقانند كه ، ولي مي‏كنند؛ مانند موش صحرايي كه لانه ‏اش سوراخي دارد به نام «نافقاء» و سوراخ ديگري براي گريز دارد به نام «قاصعاء» و خاك رقيقي روي لانه اوست كه هنگام احساس خطر فوراً آن خاك اندك را روي خود قرار مي‏دهد به طوري كه ظاهر آن خاك و باطن آن لانه است. ⏪كفر دروني منافقان در بروز مي‏كند: (هم للكفر يومئذٍ أقرب منهم للإيمان يقولون بأفواههم ما ليس في قلوبهم والله أعلم بما يكتمون...آنان در آن روز به کفر نزدیکتر بودند تا به ایمان. به زبانشان چیزی را می گویند که در دل هایشان نیست؛ و خدا به آنچه آنها پنهان می کنند، داناتر است.). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: از كافران بدترند ⛔️پس منافقان در واقع و از اين رو در برخي احكام با كافران شريكند؛ مانند سقوط در آتشِ قهر خدا: (إن الله جامع المنافقين والكافرين في جهنّم جميعاً)، چنانكه در برخي از احكام با مشركان شريكند؛ مانند حرمان(حرمت) از ؛ خداي سبحان درباره مشركان مي‏فرمايد: (ما كان للنبي والّذين آمنوا أن يستغفروا للمشركين) و درباره شرك نيز مي‏فرمايد: (إن الله لايغفر أن يشرك به...قطعا خداوند شرک را نمی آمرزد ). 🚫درباره منافقان نيز به پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم مي‏فرمايد: براي آنان كني يا نكني، هرگز خداوند آنها را : (سواء عليهم أستغفرت لهم أم لم تستغفر لهم يغفر الله لهم). پس منافقان نيز مانند مشركان از غفران الهي ‏اي_ندارند. 📛در برخي آيات نيز احكام ويژه منافقان آمده؛ مانند اين كه آنان از كافران : (إن المنافقين في الدرك الأسفل من النار...بی تردید منافقان در پایین ترین طبقه از آتش اند،و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت ) و سرّ آن، منافق از كافر و مشرك است، چنانكه بعداً معلوم مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: ⭕️منافقان مي‏گويند: ما به خدا، قيامت، وحي و نبوّت، ايمان داريم و بر اين‏ تأكيد مي‏ ورزند و ظاهر تعبير آنها اين است كه ايمان به هريك از مبدأ ‌‌و معاد، با برهان مستقل و جدا حاصل شده است؛ زيرا لفظ «باء» را در (وباليوم الآخر) تكرار كرده ‏اند تا شاهد استقلال هر كدام باشد. 🛑خداي سبحان، هم ايمان به و را از آنان سلب مي‏كند: (وماهم ‏بمؤمنين) و هم اعتقاد به و را: ( إذا جاءك المنافقون قالوا نشهد إنك لرسول الله والله يعلم إنك لرسوله والله يشهد إن المنافقين لكاذبون...چون منافقان نزد تو آیند، می گویند: گواهی می دهیم که تو بی تردید فرستاده خدایی، و خدا می داند که تو بی تردید فرستاده اویی، و خدا گواهی می دهد که یقیناً منافقان دروغگویند.) بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: ❌ هم از آنان در نماز و انفاق پرده برمي‏دارد: (وما منعهم أن تقبل منهم نفقاتهم إلا أنهم كفروا بالله وبرسوله ولا يأتون الصّلاة إلّا وهم كسالي ولا ينفقون إلّا وهم كارهون...هیچ چیز آنان را از پذیرفته شدن انفاقشان بازنداشت، مگر آنکه آنان به خدا و پیامبرش کافر شدند، و نماز را جز با کسالت وسستی به جا نمی آورند، و جز با بی میلی و ناخشنودی انفاق نمی کنند.). 🛑سرّ عدم پذيرش اعمال منافقان اين است كه آنان در كافرند و اين گونه، خداي سبحان درون مستور آنان را مكشوف و مشهور كرده، مي‏فرمايد: اثر سوء كسالت و كراهت در درون آنها مشتعل است، گرچه در بيرون تظاهر به و مسرّت در امتثال اوامر الهي دارند. ⛔️ از اظهار ايمان اين بود كه خود را در قرار دهند و خود را به پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم نزديك كنند تا بتوانند اطّلاعات بيشتري براي كافران فراهم كنند و يا از مزاياي اجتماعي بيشتري بهره‏ مند شوند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 1⃣لطايف تعبيري قرآن در 🔴قرآن كريم افزون بر آن‏كه با صراحت از منافقان پرده برمي‏دارد، در لطايف تعبيري خود نيز به آن اشاره كرده، مي‏فرمايد: آنان در حوادثي مانند جنگ، شتابزده «در كافران» گرايش مي‏يابند: (فتري الّذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم...کسانی که در دل هایشان بیماری [دورویی] است، می بینی که در دوستی با یهود و نصاری شتاب می ورزند). 🟥تعبير (يسارعون فيهم) به جاي «يسارعون إليهم» نشانه آن است كه منافقان در جمع كافرانند، و در ذيل آيه نيز مي‏فرمايد: آنان از مستور ساختن كفر خود نادم خواهند شد: (فيصبحوا علي ما أسرّوا في أنفسهم نادمين). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 2⃣اضلال كيفري قرآن نسبت به منافقان 🖇خداي سبحان در آيات آغازين سوره مباركه بقره، شرايط پنج گانه بهره‏مندي از قرآن را برمي‏شمارد: ايمان به ، ايمان به و رسالت، يقين به ، اقامه و . ❌سه شرط اوّل، ايمان به اصولِ سه‏گانه دين و دو شرط ديگر نمونه‏اي از فروع دين است و منافقان كه نه ايماني به و مباني اعتقادي دين دارند: (وما هم بمؤمنين) و نه امتثالي از سر اخلاص نسبت به : (ولا يأتون الصّلاة إلّا وهم كسالي ولا ينفقون إلّا وهم كارهون... و نماز را جز با کسالت وسستی به جا نمی  آورند، و جز با بی میلی و ناخشنودی انفاق نمی  کنند.). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 2⃣اضلال كيفري قرآن نسبت به منافقان ⛔️نه تنها از هدايت قرآني محرومند، بلكه مشمول نيز هستند: (وننزّل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلّا خسارا... و ما از قرآن آنچه را برای مؤمنان مایه درمان ورحمت است، نازل می  کنیم وستمکاران را جز خسارت نمی  افزاید.). 🛑 براي اهل ايمان مظهر اسم «نافع» از اسماي الهي و براي اهل كفر و نفاق مظهر اسم «ضارّ» است و از باب تشبيه معقول به محسوس مانند خورشيدي است كه براي صاحبان چشم سالم، عامل بصيرت و براي كساني كه چشمي بيمار دارند، مايه افزايش رنجوري است. 🚫 گروهي بر اثر ايمان خالص و عمل صالح از قرآن بهره مي‏برند و عدّه‏اي بر اثر كفر آشكار يا مستور، از آن جز نصيبي ندارند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 3⃣مبناي تقسيم انسانها به مؤمن، كافر و منافق ❌تقسيم انسانها به سه دسته كافر، مؤمن و منافق، تقسيمي طولي و محصول دو قضيّه منفصله حقيقيه است و آن اين كه: انسان يا با خود دين را مي‏پذيرد(مؤمن).  ⛔️يا با ظاهر و باطن آن را ؛چنين انساني يا هم در ظاهر و هم در باطن دين را نفي مي‏كند(كافر) يا باطناً دين را انكار و آن را مي‏پذيرد(منافق). 🛑عكس قسم سوم نيز در حال فرض دارد؛ زيرا انسان در اين حال دين را در باطن پذيرفته است گرچه در ظاهر، آن را نفي مي‏كند: (إلّا من أكره وقلبه مطمئنٌ بالإيمان...مگر انسان مجبور در حالی که قلبم به ایملن اطمینان دارد). اين قسم در حقيقت جزو ، چنانكه قسم سوم(منافقان) نيز در حقيقت از . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 4⃣ از منافقان ❌منافقان در با مؤمنان مي‏گفتند: (آمنّا...ایمان آوردیم) و مقضاي تقابل نفي و اثبات اين بود كه جواب داده شود: «لم تؤمنوا...ایمان نیاورده اید»، نظير (قالت الأعراب آمنّا قل لم تؤمنوا...بادیه نشینان گفتند ایمان آوردیم، بگو ایمان نیاورده اید ). ⭕️پس تعبير (وما هم بمؤمنين...در حالی که آنها مومن نیستند) در آيه محل بحث، به جاي «لم يؤمنوا» بدين معناست كه منافقان از گروههاي مؤمن به شمار نمي‏آيند، نه در گذشته و نه در حال و نه در آينده؛ زيرا مستفاد از تعبير مزبور، است و اطلاق نفي، شامل همه احوال است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 5⃣چرا از كافران بدترند؟ 🚫 اين كه منافقان از كافران و در پايين‏ترين دَرَك جهنّم به سر مي‏برند،آن است كه افزون بر اين كه همانند كافران در منكر دينند و درونشان را كفر پر كرده، اهل ، ، و نيز هستند. 🛑كسي كه كفرش كفر محض است، ديگر به اين مبتلا نيست، ولي كفر منافق آميخته با اين تباهيهاست. ⛔️از سوي ديگر، خطر منافقان براي بيش از زيان كافران و مشركان است، چنانكه در بحث روايي روشن مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 🛑 🆘عن اميرالمؤمنين)عليه‏السلام):«ولقد قال لي رسول الله‏صلي الله عليه و آله و سلم: إني لا أخاف علي أمتي مؤمناً ولا مشركاً، أما المؤمن فيمنعه الله بايمانه وأما المشرك فيقمعه الله بشركه ولكنّي أخاف عليكم كل منافق الجنان عالم اللسان يقول ما تعرفون ويفعل ما تنكرون». 💢اشاره: مؤمن ظاهراً و باطناً انسان صالح است و كافر ظاهراً و باطناً موجود طالح، ولي ظاهراً انسان و در باطن جانوري چون مار و عقرب است و چون باطن او شناخته نيست تماس با او حاصل مي‏شود و همين تماس سبب است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ) ⛓بحث: 🛑 يا تعبيري است ، يا به لحاظ است كه چنين خدعه‏اي را ممكن مي‏پنداشتند و يا مراد از آن، خدعه با خداست و به هر تقدير، خدعه منافقان با خدا و مؤمنان، در واقع، است؛ زيرا عمل نه تنها از عامل جدا نيست، بلكه مايه كيفر يا پاداش عامل است. ❌نيرنگ منافقان نيز آتشي است كه جز آنان را نمي‏سوزاند. از سوي ديگر خدعه آنان نسبت به مؤمنان، بر اساس تجسّد اعمال، عين خدعه كيفري خدا نسبت به آنان است و چون فهم اين معرفت لطيف نصيب منافقان نيست، خداوند مي‏فرمايد: آنان نمي‏دانند كه كسي را نمي‏فريبند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan