بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ
🔔معناي نفي ريب از قرآن
🌱در حالي كه قرآن #حق_محض است: (بل هو الحقّ من ربّك) و در حريم پاك آن هيچ باطلي راه ندارد: (لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه) و از اين رو در قيامت كه حقيقت قرآن ظهور مي كند نه باطلي آن را همراهي مي كند و نه كسي درباره آن شكي دارد. پس نفي ريب در قرآن به معناي نفي موضوع آن است.
☑️نفي ريب با همين تعبير (لاريب فيه) درباره #قيامت نيز آمده است: (ليجمعنّكم إلي يوم القيامة لاريب فيه...قطعا شما را در روز قیامت که تردیدی در آن نیست جمع خواهد کرد).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:ريب #بيمار_دلان درباره قرآن و قيامت
🎲خداوند سبحان از يك سو هرگونه ريبي را از ساحت قرآن و قيامت نفي مي كند، ولي از سوي ديگر در آياتي مانند: (وإن كنتم في ريب ممّا نزلنا) و (إن كنتم في ريب من البعث)، سخن از وجود ريب كافران و منافقان درباره #قرآن و در مورد #قيامت است.
🎗️بين اين آيات هيچ گونه تنافي نيست؛ زيرا در آيات «نفي ريب» سخن از آن است كه در #قرآن و در #قيامت اصولاً زمينه و موضوع ريب نيست و در آيات «اثبات ريب» با تعبير (إن كنتم) ريب را به #كافران نسبت مي دهد و در جاي ديگر خاستگاه آن را #قلب_بيمار آنان مي داند: (وارتابت قلوبهم فهم في ريبهم يترددون...و دل هایشان دچار تردید است و همواره در تردیدشان سرگردانند).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:ریب #بیمار_دلان درباره قرآن و قیامت
⚡ پس قرآن و قيامت شك بردار نيست و منشأ شك، #دل_بيمار و #چشم_نابيناي كافران و منافقان است.
💬همان گونه كه در روز روشن، در وجود نور آفتاب جاي هيچ شكي نيست، ولي شخص #نابينا بر اثر كوري خود در وجود آن شك مي كند: (بل ادارك علمهم في الآخرة بل هم في شك منها بل هم منها عمون....بلکه دانش آنان نسبت به آخرت (به خاطر #هزینه کردن عمرشان به امور مادی) به پایان رسیده، بلکه در باره آخرت در تردیدند) و بر خلاف آنان، مؤمنان درباره اين حقايق و معارف هيچ شكي ندارند: (إنّما المؤمنون الذين آمنوا بالله ورسوله ثم لم يرتابوا).
🎋بنابراين، #نفي_ريب از قرآن بدين معناست كه اين كتاب نه ظرف شك است و نه متعلّق آن؛ نه در دَعْوي آن ريب است و نه در دعوت آن.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:ریب #بیمار_دلان درباره قرآن و قیامت
🍁برخي از مفسّران «لا» در (لا ريب فيه) را لاي #نفي_صحّت گرفته اند و در معناي آيه گفته اند: «شايسته نيست در قرآن شك كنيد؛ زيرا در آن ابهامي نيست». برخي ديگر نيز آن را به معناي #لاي_نهي و از قبيل «لا» در آيه (فلا رفث ولافسوق ولا جدال في الحجّ) دانسته اند.
❄️در اين صورت «لاريب فيه» بدين معناست كه كسي نبايد در قرآن #شكّ كند و عصيان كافران و منافقان، با نهي تشريعي منافي نيست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:ريب #كافران و #منافقان در دَعْوِي و دعوت قرآن
⭕#كافران و #منافقان هم درباره «دَعْوِي» قرآن ريب دارند و هم درباره «دعوت»آن.
🗯️ «دَعْوي» قرآن اين است كه #كلام_خداست كه بر پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم نازل شده و «دعوت» آن به #پذيرش توحيد، رسالت، معاد و لوازم اعتقادي و عملي اين اصول سه گانه است.
💠خداي سبحان، هم شك آنان را درباره دَعْوي قرآن بيان مي كند: (بل هم في شك من ذكري) و به آنان پاسخ مي دهد كه در استناد قرآن به #خدا هيچ شكي نيست: (تنزيل الكتاب لاريب فيه من ربّ العالمین...ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﺗﺮﺩﻳﺪﻱ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ)
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:ریب #کافران و #منافقان در دعوی و دعوت قرآن
🔅وكتابي است #غير_قابل_افترا: (وما كان هذا القرآن أن يفتري من دون الله) وهم براي زوال شك بي جايشان آنان را از راه دعوت به #مبارزه و #هماوردي با قرآن(تحدّي) هدايت مي كند: (وإن كنتم في ريب ممّا نزّلنا علي عبدنا فأتوابسورة من مثله وادعوا شهداءكم من دون الله إن كنتم صادقين فإن لم تفعلوا ولن تفعلوا فاتّقوا النّار التي وقودها الناس والحجارة أُعدت للكافرين...ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺷﻚ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﭘﺲ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻱ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ، ﻭ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ، ﺷﺎﻫﺪﺍﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ ، ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ .ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻳﺪ ـ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ ـ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﺰﻣﺶ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﻳﻨﺪ ، ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ; ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .)
♦️ريب منافقان درباره «دعوت» قرآن نيز، هم اصل آن بيان شده است: (وإنّا لفي شك ممّا تدعوننا إليه مريب) و هم بديهي بودن حقانيت #محور دعوت، و نفي ريب از #مبدأ، #معاد و #وحي و #رسالت: (أفي الله شك فاطر السماوات والأرض...آیا در خدا که آفریننده آسمانها و زمین است شک دارید؟).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث: #ریب_کافران و #منافقان در دعوی و دعوت قرآن
🌀 (ربّنا إنّك جامع الناس ليوم لاريب فيه...پروردگارا تو همه مردم را برای روزی که در آن هیچ شکی نیست جمع می کنی )، (ذلك الكتاب لا ريب فيه....آن کتابی است که شکی در آن نیست) وهمچنين براي زوال شك بي مورد آنان درباره #توحيد_ربوبي برهان اقامه مي كند: (لو كان فيهما آلهة إلّا الله لفسدتا...اگر در آسمان ها و زمین جز خدا می بود حتما آن زمین و آسمان از بین می رفتند) و از آنان نيز بر عقايد نادرستشان برهان مي طلبد: (قل هاتوا برهانكم إن كنتم صادقين).
📣تذكّر: گرچه عنوان #ريب مصاديق گوناگوني دارد و بيشتر مصاديق آن در قرآن مجيد، درباره قيامت است، ليكن چون در طليعه سوره بقره ريب مورد نفي قرار گرفت، و در آيه 23 همين سوره، ريب در صحّت دَعْوي قرآن و معجزه بودن آن مطرح شد و در مورد ريب درباره معاد(كه از موارد دعوت قرآن است) در اين سوره گفتگو نشد، از اين رو مصداق بارز(نه منحصر) ريب در آيه محل بحث ريب درباره دَعْوي قرآن و #اعجاز آن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدايت قرآن به #پارسايان
☀️در اين آيه كريمه، پس از بيان صفت سلبي قرآن (لا ريب فيه)، صفت ثبوتي آن: (هدي للمتّقين) ذكر شده است، همان گونه كه در آيه شريفه (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب ولم يجعل له عوجاً قيّماً...سپاس خدایی را که بر بنده اش قرآن را نازل کرد و برای آن هیچ گونه انحرافی قرار نداد در حالی که کتابی است استوار ) ابتدا صفت سلبي (لم يجعل له عِوجاً) و پس از آن، صفت #ثبوتي (قيّماً) آمده است.
📯سرّ تقديم صفات سلبي بر ثبوتي در اين دو آيه آن است كه قيّم و هادي بودن قرآن كريم #متفرّع بر نفي اعوجاج و ريب از آن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
🎋خداي سبحان در آياتي چند، قرآن كريم را كتاب #هدايت_همه_انسانها معرّفي مي كند: (شهر رمضان الذي أُنزل فيه القرآن هدي للناس)، (وما هي إلّا ذكري للبشر). عموم و اطلاق اين گونه آيات، مفيد #همگاني و #هميشگي بودن هدايت قرآني است.
💬 افزون بر اينكه، #سيره_عملي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نيز دعوت همگان به پذيرش اسلام بود. از سوي ديگر، گروندگان به اسلام و پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نيز از هر گروه بودند و اسلامِ آنان از سوي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم پذيرفته مي شد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #امامت، نياز بشر و نعمتي الهي
ملاك نياز به پيامبر و امام
🔘بيشك، هر #اجتماعي از انسانها همواره نيازمند رهبري مقتدر است، تا امور خويش را تحت تدبير او تمشيت كند: 《لابُدَّ للنّاس من أمير برّ أو فاجر...باید برای رهبری مردم امیر خوب یا بدی باشد》 اما #مسئله_امامت و #ولايت، برتر از رهبري و تمشيت امور دنيايي مردم است و ملاك نياز به پيامبر و امام معصوم منحصر در امور ياد شده نخواهد بود.
🔳برخي بر #ضرورت نبوت و امامت چنين استدلال ميكنند: از آنجا كه بشر موجودي اجتماعي و مدني است و نظم، لازمِ تمدن و آن هم در گرو #وجود_قانون است، هماره نياز به انبيا و اماماني دارد، تا با وضع قوانين و اجراي آنها، بقاي نظم و پيشرفت تمدن بشري را تأمين و تضمين كنند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسیان
🌈 ولي از سوي ديگر، آياتي مانند آيه مورد بحث و عباراتي چون (هدي ورحمةٌ للمؤمنين)، (هدي ورحمةً للمحسنين)، (هدي ورحمةً وبشري للمسلمين) هدايت قرآن را ويژه #پرهيزكاران، #مؤمنان، #محسنان و #مسلمانان معرّفي مي كند.
💠 و اين پرسش را پديد مي آورد كه با وجود ادلّه اي كه عمومي بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مي كند، #سرّ_اختصاص آن به مؤمنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست؟
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
💭 اين پرسش را پديد مي آید كه با وجود ادلّه اي كه عمومي بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مي كند، #سرّ_اختصاص آن به مؤمنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست؟
💡در پاسخ به اين پرسش قرآني سه بيان ارائه شده كه دقيق ترين آنها بيان سوم است:
💎1 ـ برخي مفسّران، مانند امين الاسلام طبرسي، مي گويند: «هدايت قرآن همگاني است و آياتِ مفيد اختصاص، ناظر به #بهره وري از آن است.
🕑 قرآن كريم در مقام هدايت تشريعي و #بذر_افشاني هدايت، هيچ گونه اختصاصي به گروه مخصوص ندارد ولي انسان ها در برابر قرآن دو دسته اند:
1⃣ برخي هدايت و دعوت قرآني را #نشنيده مي گيرند: (وإن تدعوهم إلي الهدي لايسمعوا...) و اگر هم بشنوند ترتيب اثر نمي دهند: (ولو سمعوا ما استجابوا لكم).
2⃣ و برخي نه تنها اجابت #نميكنند، بلكه وحي و نبوّت و رسالت بشر را از ريشه #انكار مي كنند: (وما منع الناس أن يؤمنوا إذ جاءهم الهدي إلّا أن قالوا أبعث الله بشراً رسولاً).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
⭕امّا پرهيزكاران و محسنان از هدايت قرآن #بهره مي گيرند و آيات اختصاص هدايت، ناظر به آنان است؛ همان گونه كه انذار قرآن كريم و پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نيز همگاني است: (ليكون للعالمين نذيراً)، (وأوحي إلي هذا القرآن لاُنذركم به ومن بلغ) ولي تنها گروه خاصّي از آن بهره مي برند: (لينذر من كان حيّاً)، (إنّما انت منذر من يخشاها).
⚡ بنابراين، قرآن گرچه دعوت و هدايتش عمومي است، ولي تنها راهنماي كساني است كه آن را #بپذيرند و در برابر ظهور حقّ جدال باطل نكرده، از احسن الأقوال پيروي كنند: (فبشّر عبادِ الّذين يستمعون القول فيتّبعون أحسنه).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #امامت، نياز بشر و نعمتي الهي
ملاك نياز به پيامبر و امام
🔳برخي بر #ضرورت نبوت و امامت چنين استدلال ميكنند: از آنجا كه بشر موجودي اجتماعي و مدني است و نظم، لازمِ تمدن و آن هم در گرو #وجود_قانون است، هماره نياز به انبيا و اماماني دارد، تا با وضع قوانين و اجراي آنها، بقاي نظم و پيشرفت تمدن بشري را تأمين و تضمين كنند.
☑️خواجه نصيرالدين طوسي(قدسسره) اين برهان را چنين به #چالش كشيده است: اين بيان در اثبات ضرورت نبوت و امامت تامّ نيست، چون بسا انسانها و جوامعي كه هرگز ديني اختيار و از پيامبر و امامي پيروي #نميكنند؛ ولي بهتر يا بسان ما زندگي ميكنند. تمدني، قانوني و نظمي دارند كه دنياي آنان را تأمين ميكند، پس ضرورت نبوت و امامت بدان جهت نيست كه در پرتو آن دنيايمان به سامان رسد بلكه از آنجا كه ما موجودي #ابدي هستيم و تا بينهايت راهي طولاني پيش رو داريم، اين ابديت و مسير تا بينهايت كه به نام معاد ميشناسيم و پيمودن طريق سعادت ابدي خود نيازمند بعثت انبيا و نصب ائمه است.
🔘 اگر بعد از #مرگ چون گياهان ميپوسيديم و نابود ميشديم، نياز به قانون و حل معضلات نظام اجتماعي ضرورت نبوت و امامت را تأمين ميكرد؛ اما پس از مرگ، قبر، برزخ، قيامت، تطاير كتب، حساب، ميزان، صراط، بهشت و جهنم پيش روي ماست و ما از اعماق حقايق و چيستي اينها اطلاع نداريم و از سوي ديگر، ما هستيم و ابديت.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
💡۲ ـ استاد علّامه طباطبايي(قدس سره) مي گويد: مراد از هدايت در اين آيه كريمه، هدايت #تكويني_پاداشي است، نه هدايت تشريعي ابتدايي و سرّ اختصاص مزبور، آن است كه متقين سرمايه پذيرش هدايت قرآن را كه همان «سلامت فطرت» است، حفظ كرده اند.
✨آنان پيش از عمل به هدايتِ تشريعي ابتدايي قرآن، از هدايتِ تكويني #ابتدايي_فطرت بهره مي گيرند و اين تقواي فطري زمينه ساز پذيرش هدايت تشريعي قرآن است و سپس در پرتو عمل به ره آورد وحي، مشمول هدايتِ تكويني پاداشي قرآن مي شوند.
🍁بنابراين، آنان كه از هدايت تشريعي قرآن بهره مي برند محفوف به دو هدايتند: يكي هدايت #تكويني_فطري كه ابتدايي و مربوط به قبل از پذيرش هدايت قرآن است و آيه (أُولئك علي هدي من ربّهم...آنها بر هدایت پروردگارشان هستند) ناظر به آن است، و ديگري هدايت #تكويني_پاداشي كه مربوط به بعد از پذيرش هدايت تشريعي قرآن است و (هدي للمتّقين) به آن نظر دارد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
📀تذكّر: هدايت تكويني فطري #همگاني است و همه انسان ها از اين سرمايه هدايتي بهره مند هستند؛ جز اين كه عدّهاي نور هدايت فطري را خاموش و فطرت حق جو و خدا طلب خود را زنده به گور مي كنند: (وقد خاب من دسّاها...و کسی که آن را بیالود (از رحمت خدا)نومید شد) و بر اثر دفن و دسّ فطرت، به هلاكت مي افتند و چون چشم و گوش و زبان فطرت خود را بسته اند در مقابل هدايت تشريعي قرآن به جاي هدايت، ضلالت مي خرند: (أُولئك الّذين اشتروا الضلالة بالهدي فما ربحت تجارتهم).
♦️ و از اين رو خداي سبحان به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: اينان بر اثر #كوري خاصّ خود، قابل هدايت #نيستند: (وما أنت بهادي العمي عن ضلالتهم). گرچه چشم ظاهري آنان بيناست ولي بر اثر كوري چشم فطرتشان، حقايق را نمي بينند: (وتراهم ينظرون إليك وهم لا يبصرون). به طوري كه آنان اهل نظرند، نه اهل بصر، و نَظَر بي بَصَر همانند شجر بي ثمر است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
💎منحرفان از مسير هدايت فطري، همچنان مشمول دعوت و هدايت تشريعي قرآن هستند، ولي چون آن را نمي پذيرند به عنوان كيفر بر گمراهي خود مي مانند و قرآن براي آنان نه تنها مايه هدايت، شفا و رحمت نيست، بلكه عامل #خسران و #ضرر است: (وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلّا خساراً).
🌈پس كافران و منافقان نيز محفوف به دو گمراهي هستند: يكي گمراهي ناشي از دفن و #دسّ_فطرت و خروج از صراط مستقيم آن، و ديگري گمراهي كيفري كه بر اثر مخالفت با #هدايت_تشريعي قرآن دامن گير آنان مي شود و آيه شريفه (وما يضل به إلّا الفاسقين...و جز فاسقان را به "مَثَل پشه و بیشتر از آن" گمراه نمی کند) اشاره به هر دو گمراهي دارد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
🎲حاصل اينكه، هدايت تكويني و پاداشي(هدایت تشریعی) قرآن كه هدايتي ثانوي است، بهره پارساياني است كه سرمايه هدايت فطري خود را #نگهباني و #نگهداري كرده باشند. آنان كه بر اثر همين نگهداري بالفعل موصوف به وصف تقوايند.
☑️اين پاسخ نسبت به پاسخ اول #دقيقتر است؛ زيرا پس از پاسخ اوّل اين پرسش مطرح مي شود كه اگر هدايت قرآن عمومي است و بهره برداري از آن خصوصي، سرّ اين كه گروهي خاص(متّقين) از هدايت قرآني بهره مي برند و ديگران از آن بي بهره اند چيست؟ و آنگاه در پاسخ بدان پرسش نوبت به بيان دقيق استاد علّامه طباطبايي(قدّس سره) مي رسد.
🎯ولي جواب استاد علّامه نيز چون مبتني بر پذيرش اصل اشكال(تعارض ابتدايي آيات) است، #ناتمام به نظر مي رسد و از اين رو پاسخ سوم را مي توان پاسخ ادقّ و بركَننده بنيان اشكال دانست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #امامت، نياز بشر و نعمتي الهي
🔳هر انديشه اي كه در فكرمان ميگذرد و هر كاري كه از ما سرميزند، با #ابديت ما پيوند خورده است و نيازمند عقايد و اخلاق و اعمالي هستيم كه ما را از مرگ تا برزخ و از آنجا تا بهشت حفظ كند و رهگشا باشد. جبران اين نياز، وابسته به وجود #كسي است كه سخني همساز با گذشته و آينده ما بگويد و آن را انبيا از ذات اقدس اله و نيز امامان از انبيا ميگيرند و به مؤمنان ميرسانند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
🎗️۳ ـ مراد از #هدايتِ_ويژه_پرهيزكاران در اين آيه كريمه همان #هدايت_تكويني(هدایت فطری) است كه متأخّر از هدايت تشريعي همگاني قرآن است و مراد از متّقين نيز كساني هستند كه اوّلاً #سرمايه_فطرت را با شنيدن پيام فطرت حفظ كرده باشند و افزون بر تقواي فطري، #تقواي_عملي نيز داشته باشند.
⚡ يعني افزون بر بهره گيري از هدايت فطري، از #هدايت_تشريعي قرآن نيز استفاده كرده باشند و به عبارت ديگر هم فطرت خويش را شكوفا ساخته و هم با راهنمايي قرآن، بخشي از راه را پيموده باشند، آنگاه هدايت پاداشي #ايصال_به_مطلوب نصيب آنان خواهد شد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
✔️سر تأكيد بر #زمينه_سازي حيات فطري براي پذيرش قرآن اين است كه اگر انسان با سوء اختيار خود، فطرت اصيل خويش را در گور هوا و هوس دفن كرد ديگر نمي تواند از هدايت قرآن بهره مند گردد، زيرا رسالت قرآن شفا بخشيدن به #بيماران است: (شفاء لما في الصدور)، نه زنده كردن #مردگان و گواهِ اين مدّعا، آيه شريفه (لينذر من كان حياً ويحق القول علي الكافرين...برای انذار کسانی که زنده اند و اتمام حجت بر کافران) است كه به قرينه مقابله(زنده با كافر) كافر را مرده مي داند.
💠اينان كساني هستند كه #خودشان مي گويند: ما را موعظه كني يا نكني سودي نمي بخشد: (سواء علينا أوعظت أم لم تكن من الواعظين) و خداي سبحان نيز درباره آنان مي گويد: انذارشان كني يا نكني ايمان نمي آورند: (إن الّذين كفروا سواء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:ساختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
🌿هدايت قرآن براي فطرتْ مردگان كارساز نيست و اصولاً تعارضي بين اين دو دسته از آيات نيست؛ زيرا #مردگان_فطري در واقع انسان #نيستند، بلكه شبيه حيوان و حتّي كمتر و گمراه تر از آنند: (إن هم إلّا كالأنعام بل هم أضل سبيلاً).
☂️پس با تأمل معلوم مي شود كه «ناس» همان «متقين» و متقين همان ناس هستند و #ديگران در حكم چهارپايان يا فروتر از آنها هستند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i