eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:لطایفو اشارات 📌 اگر حاكم شود، هم معيار شناخت برتر، يعني را مي ‏پذيرد: (كذلك نفصّل الآيات لقوم يعقلون...این چنین آیاتمان را برای قومی که می اندیشند بیان می کنیم)، (وليتذكّر أُولوا الألباب...تا صاحبان عقل متذکر شوند) و هم را تأييد مي‏ كند و هم را هدايت مي ‏كند. 📍 و در اين زمينه، هدايت قرآن كريم اين است كه انسانها را گرفته، آنان را قدم به قدم از حس به سوي عقل و از عقل به كشف و شهود صحيحِ منطبق بر وحي مي‏ رساند، به طوري كه انسان متفكّر، گذشته از ادراكِ امكان شهود قلبي، توان مشاهده حقايق را پيدا مي ‏كند و به اصل وحي انبيا و اولياي الهي(عليهم ‏السلام) از نزديك آشنا مي‏ گردد و بدون آن‏كه خود به آن دست يافته باشد، به آن مي ‏آورد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:لطایف و اشارات 📌۳ ـ اختلاف منكران غيب 📍منكران غيب مختلفند: عدّه ‏اي از آنان توجيه‏ گران (منکران خدا) هستند؛ مانند مادّي‏ گرايان كنوني كه همانند قوم بني‏ اسرائيل مي ‏گويند: چون خدا را با حواس نمي‏ توان ادراك كرد، پس وجود ندارد و يا قابل ستايش نيست: (لن نؤمن لك حتّي نري الله جهرةً...به تو ایمان نمی آوریم تا اینکه خدا را آشکارا ببینیم). 🎯 و قرآن كريم در پاسخ آنان رهنمود مي‏ دهد كه معيار شناخت است، نه صرف احساس و تجربه؛ زيرا در عالم شهادت(دیدنی) نيز شناخت تجربي ارزشمند است، پشتوانه آن عقل است و سرّ اِنكار ملحدان نسبت به الهيّات و معارف غيبي اين است كه معيار شناخت را تنها تجربه مي‏ دانند و معارف ماوراي طبيعتِ محسوس را مهمل مي ‏پندارند، از اين رو مي ‏گويند: (أرِنَا اللهَ جهرةً). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:لطایف و اشارات ☑️گروهي ديگر از منكران غيب هستند كه بر اساس عادات و رسوم سنّتي و تقليد از نياكان خود، غيب را انكار مي ‏كنند: (إنّا وجدنا اباءنا علي أمة وإنّا علي آثارهم مقتدون...ما پدرانمان را بر آیینی یافتیم و حتما به آثارشان اقتدا می کنیم). 📖 و خداي سبحان آنان را ارشاد مي‏كند كه مقلّد نيز بايد در تقليد خود باشد و بداند از چه كسي و با چه شرايطي تقليد كند: (أو لو كان اباؤهم لا يعقلون شيئاً ولا يهتدون...آیا اگر پدرانتان درباره چیزی نمی فهمیدند و راه نمی یافتند؟[از آنها پیروی می کردید؟]). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:لطایف و اشارات ⭐گروه سوم هستند كه با وجود يقين به حقانيّت وحي و رسالت، غيب را انكار مي ‏كنند: (فلمّا جاءتهم آياتنا مبصرة قالوا هذا سحر مبين...پس زمانی که آیات بینایی بخش می آمد می گفتند این سحری است آشکار). 🔘 (وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم...و آنها را در حالی که به الهی بودن آن معجزات یقین داشت، ستم کارانه و برتری جویانه انکار کردند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ۴. رابطه عقيده، اخلاق و عمل 💬از سياق آيه مورد بحث كه پس از ايمان به غيب، بر پا داشتن نماز و انفاق را از صفات پرهيزكاران ذكر كرده، بر مي ‏آيد كه در كمال هدايت و تقوا، افزون بر اعتقاد، نيز لازم است. 📢 و چون اخلاق و اوصاف نفساني واسطه ميان اعتقاد و عمل است(وگرنه ارتباط عقيده و عمل گسيخته مي‏شود)، براي تحقّق تقوا كه ملكه‏اي نفساني و متعلّق هدايت است، افزون بر اعتقاد قلبي و عمل جوارحي، (اخلاق) نيز لازم است و اين سه ركن در طول يكديگر است، نه در عرض هم. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ، و ✏️گرچه اعتقاد با اخلاق و عمل تأثير متقابل دارد و به ميزاني كه قويتر و عميقتر باشد، عمل خالصتر مي‏شود، چنانكه عكس آن نيزصادق است، ولي از آن‏جا كه ، وصف جان انسان است و جان، اصل و حقيقت انسان بوده و بر اثر تجرّد، موجودي ابدي است. 🔍 از سوي ديگر عمل، وصف اعضا و جوارح بدن، و بقاي آن نيز محدود است، معلوم مي‏گردد كه در داوري و ارزيابي بين معرفت و خُلق و عمل، اصالت از آنِ است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ، و ⏳انسان تنها در دنيا مكلّف به عمل است و عالم برزخ و قيامت ظرف حساب است، نه ظرف عمل و در آن عوالم جان آدمي ثمره عمل خود را مشاهده مي‏كند و را مي‏برد. 🎙️و بدن در همه اين مراحل تابع و مرتبه نازل جان است و در آخرت نيز به سهم خود از بهشت بهره مي‏برد؛ گرچه در همه مراحل از آنِ روح است و بدن ابزار آن محسوب مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ، و 🎙️بنابراين، هر خُلق و خويي كه تخلّق انسان بدان توصيه شده و هر عملي كه بر انسان واجب يا مستحب شده، براي آدمي است:(واعبد ربّك حتّي يأتيك اليقين...بندگی کن تا به یقینت برساند). ⏳تا جان او بالا رود و به خداي سبحان نايل گردد: (إليه يصعد الكلم الطيّب والعمل الصالح يرفعه...حقایق پاک به سوی او بالا می رود و عمل شایسته او را بالا می برد) ☑️و نور خدايي كه نور آسمانها و زمين است: (الله نور السّماوات والأرض)[3] در آيينه او بتابد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ، و 🗝️پس، ، اصيل است و تداوم آن نامحدود. از اين رو نه تنها او براي شكوفايي شهود اوست، بلكه و او نيز براي همان شهود است، گرچه گرايشهاي اخلاقي او نيز از اصالت نِسبي برخوردار است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: عامل عبد با خدا 🗝️برخي پنداشته‏ اند جمله (يقيمون الصّلاة) در آيه مورد بحث بيانگر رابطه انسان با و جمله (وممّا رزقناهم ينفقون) تنها مبيّن پيوند انسان با است. 🔩اين سخن ناتمام است؛ زيرا در قرآن كريم به دادن مال و جان در و براي كلمه الهي، انفاق گفته شده و در چنين موردي، سخن از رابطه انسانها با يكديگر : (ومثل الّذين ينفقون أموالهم ابتغاء مرضات الله...و مثل آنهایی که اموالشان را برای خشنودی خداوند انفاق می کنند)، (وأنفقوا في سبيل الله ولا تلقوا بأيديكم إلي التهلكة....در راه خدا انفاق کنید و با دست خودتان، خود را به هلاکت نرسانید). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: عامل عبد با خدا 🔮در بحث تفسيري نيز گذشت كه انفاق در مرحله اوّل مايه ارتباط بندگان با خداست و در مرحله بعد و در پرتو توجّه به خدا، در تحكيم پيوند بندگان با يكديگر مؤثّر است. 🕯️غرض آن‏كه، گاهي انفاق مالي مانند تأسيس و تعمير مسجد كمك مصطلح مردمي نيست و گاهي براي رفع نيازهاي فردي يا اجتماعي صورت مي‏پذيرد، و چنين انفاق مالي در صورتي در تحكيم پيوند مردمي اوّلاً و ايجاد تقرّب الهي ثانياً، سودمند است كه تنها براي باشد؛ يعني، سهم حقيقي در انفاق مالي براي پيوند با خداست؛ گرچه در برخي موارد، انتفاع جامعه نيز مطرح است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: بهره ‏مندي از هدايت برينِ قرآن 🎙️در اين آيه كريمه كه سخن از ‏وري تقوا پيشگان از هدايت قرآن است، اوصاف خاصّي براي آنان ذكر شده است كه هر يك از اين اوصاف بيانگر شاخه و شعبه‏اي از تقواي الهي است. 🔍جمله (يؤمنون بالغيب) بيانگر است، گرچه خود، پشتوانه تقواهاي ديگر است و جمله (يقيمون الصّلاة) نشانه و جمله (ممّا رزقناهم ينفقون) مبيّن و غير مالي است(بنابر تعميم انفاق). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: بهره مندی از هدایت برین قرآن 💬ذكر اين اوصاف خاصّ بدين معناست كه چون هدايت قرآن دارد، تنها كساني كه همه درجات تقوا باشند از همه هدايت قرآن بهره مي‏برند. 📢 و چون متعلَّق(تعلق.مکان) تقوا در آيه محل بحث، محذوف است و حذف متعلّق نيز نشانه است، مي‏توان عنوان «متقين» را ناظر به تقواي از همه و دانست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ۷ ـ در معناي انفاق 💬برخي مفسّران گفته ‏اند: چون مادّه اصلي انفاق «نفق» است و هر كلمه‏ اي كه ‏باحرف «ن» آغاز شود و دومين حرف آن نيز «ف» باشد، معناي دارد(مانند نفر، نفد، نفي و...)[پس] ، در انفاق نيز معناي زوال و انعدام ‏نهفته است و در نتيجه مراد از انفاق در جمله (ممّا رزقناهم ينفقون)انفاق مالي است كه مايه سلب و زوال مالكيّت مالك پيشين مي‏گردد. 📚و شمول آن نسبت به كه بر اثر نشر و تعليم به ديگران نه تنها از آن كاسته ‏نمي‏شود، بلكه بر آن مي‏شود «محتمل» است(، نه حتمي). 🔑 : ..... بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ۷ ـ در معناي انفاق 🔘 اين است كه اوّلاً، واژه انفاق در قرآن كريم درباره نيز به كار رفته است: (ينفق كيف يشاء...میبخشد هر گونه که بخواهد)و معلوم است كه انفاق الهي مايه كاهش مِلك و مُلك او نيست، بلكه انفاق او زمينه افزوني نعمتْ بيشتر او مي‏گردد. 🔘 (لئن شكرتم لأزيدنّكم...اگر شکرگزاری کنید نعمت خود را بر شما می افزایم)، «ولا تزيده كثرة العطاء إلاّ جوداً وكرماً...و بخشش بسیارش جز و او نیست». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ۷ ـ در معناي انفاق 🔹پس، در اين گونه موارد سخن از و متاع مورد انفاق نيست و در نتيجه بايد گفت: در كاربرد قرآني انفاق، چنين معنايي لحاظ نشده است، بلكه هم در موارد زوال و هم در موارد افزوني و هم در موارد يكسان بودن به كار رفته است. 🔸ثانياً، انفاق مال نيز اگر با فعلي و فاعلي همراه باشد، يعني هم مال حلال باشد و هم اعطاي آن از سر و بر پايه احترام و انجام گيرد، نه ترحّم و تحقير، با زوال و نابودي همراه نيست و نه تنها خداوند از فضل خود چيزي را جايگزين آن مي‏كند: (وما أنفقتم من شي‏ء فهو يُخْلفه...و هرچه را انفاق می کنید خدا عوضی را جایگزین آن می کند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: ۷ ـ در معناي انفاق 📩بلكه خداوند انفاق را مي‏كند: (مثل الّذين ينفقون أموالهم في سبيل الله كمثل حبة أنبتت سبع سنابل في كل سنبلة مائة حبّة والله يضاعف لمن يشاء والله واسع عليم) 🎚️مَثَل کسانی که اموالشان را در راه خدا انفاق می کنند مانند ای است که خوشه برویاند،در هر خوشه دانه باشد؛ و خدا برای هر که بخواهد برابر می کند و خدا عطاکنند و داناست) . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:9 ـ منافقان از نماز و انفاق 📢 و كه از اركان تحقّق تقوا و از اوصاف پرهيزكاران و شرط باريافتن به پايگاه رفيع است: (إنّما وليكم الله ورسوله والّذين آمنوا الّذين يقيمون الصّلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون...قطعا ولیّ و سرپرست شما خدا و رسول او و کسانی که ایمان آوردند هستند همان ها که نماز را اقامه و زکات را در حال رکوع ادا کردند). 🎙️[در حالی که، انفاق] مورد منافقان است: (ولا يأتون الصّلاة إلّا و هُم كسالي ولا ينفقون إلّا وهم كارهون...نماز را انجام نمی دهند مگر با کسالت و انفاق نمی کنند مگر با کراهت) و در قيامت براي اهل جهنّم معلوم مي‏شود كه پشت پا زدن اينان به آن دو، عامل سقوط آنان در آتش شده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:9 ـ منافقان از نماز و انفاق 🎙️(يتسائلون عن المجرمين ما سلككم في سقر قالوا لم نك من المصلّين ولم نك نطعم المسكين...از مجرمین سئوال می کنند، چه چیز شمارا به دوزخ وارد کرد؟می گویند: ما از نبودیم و به طعام نمی دادیم ) 📢و چون ارادت الهي پايه تقرّب است و كراهت، مايه تبعّد، از اين جهت انفاق مؤمنانِ با اراده، خداوند و انفاق منافقان با كراهت، الهي است: (وما مَنَعَهم أن تقبل منهم نفقاتهم إلّا أنّهم كفروا بالله وبرسوله...و چیزی مانع قبول شدن انفاقهای آنها نشد مگر کفر به خدا و رسولش ). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:9 ـ منافقان از نماز و انفاق 📢اگر در موردي انفاق آنها با طوع و رغبت باشد، باز مردود خداست؛ زيرا معيار در قبولي عمل، ، نه صرف طوع و ميل نفساني. 🎙️ از اين رو فرمود: (قل أنفقوا طوعاً او كرهاً لن يتقبّل منكم إنّكم كنتم قوماً فاسقين...بگو چه از روی و چه از روی اجبار و انفاق کنید هیچگاه از شما پذیرفته چرا که شما قومی هستید). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: 1 ـ و آن 📢ـعن الرضا(عليه‏السلام):«إن الإيمان هو التصديق بالقلب والإقرار باللسان، والعمل بالأركان...قطعا ایمان تصدیق با و اقرار به و عمل با است». 🕔اشاره: چون، اصل انسان همان اوست: «اصل الإنسان لُبّه»، حقيقت ايمان داراي اصل و فرع است. 🕞 چنانكه اميرالمؤمنين(عليه‏السلام) فرمود: «الإيمان شجرةٌ أصلها اليقين وفرعها التُقي ونُوْرُها الحياء وثمرها السخاء...ایمان درختی است که ریشه اش و ساقه هایش و علامتش و میوه اش است ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: 1 ـ و آن 📢 و آنچه از رسول اكرم‏ (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده است: «الإيمان قولٌ مقول وعمل معمول وعرفان العقول...،گفتار و کردار و شناخت عقلی است»، منافاتي با اصل بودنِ ندارد. 🎙️ در ذيل آيه 163 سوره آل عمران: (هم درجات عند الله....همه آنان(چه مومن و چه کافر)نزد خدا دارای و منزل هایی متفاوتند) روشن مي‏شود، و امام صادق(عليه‏السلام) درجات آن را دانست، كه به منزله پله ‏هاي ده‏گانه نردبان است، به طوري كه صاحب درجه دوم نبايد به صاحب درجه يكم بگويد: تو بر چيزي نيستي... . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: 2 ـ 🕞ـعن الباقر(عليه‏السلام):«...(يؤمنون بالغيب) وهو البعث والنشور وقيام القائم والرجعة....یومنون یعنی:برانگیختن،زنده کردن مردگان در روز قیامت،قیام قائم و رجعت». 🕔اشاره: آنچه از حواس آدمي پوشيده است نسبت به عالم حسّ، است؛ چنانكه آنچه از خيال يا وَهْم مستور است نسبت به عالم مثال، غيب است؛ گرچه نسبت به برتر از آن غيب نيست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: 2 ـ 📢غيب دارد و آنچه در اين روايات آمده، بيان برخي از آن مصاديق است، نه معنا و تفسير آن و اين گونه احاديث در تفاسير روايي شيعه «تطبيقي» است، نه «تفسيري»؛ چنانكه مقصود، بيان برخي مصاديق است، نه حصر و تخصيص عام يا تقييد مطلق، و از اين رو طعن امام فخر رازي بر شيعه به اين كه «تخصيص مطلق بدون دليل، باطل است»، بي ‏مورد است. 🎙️مفسران شيعي نمي ‏گويند: لفظ در اين معاني(مانند قيامت، رجعت و قيام حضرت مهدي عليه‏ لسلام) به كار رفته يا مصداق آن منحصر به اينهاست،بلكه گفته‏ اند: معناي غيب، است و برخي از مصاديق آن در قرآن و برخي در كلمات معصومان(عليهم‏السلام) بيان شده و امور ياد شده برخي از غيب است، نه مفهوم آن. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث: 2 ـ 🕞ـعن العسكري(عليه‏السلام):«... ثم وصف هؤلاء المتقين الّذين هذا الكتاب هدي لهم فقال: «الّذين يؤمنون بالغيب» يعني بما غاب عن حواسهم من الاُمور التي يلزمهم الإيمان بها كالبعث والحساب والجنّة والنار وتوحيد الله وسائر ما لا يعرف بالمشاهدة وإنّما يعرف بدلائل قد نصبها الله عزّ وجلّ عليها كآدم وحوا وإدريس... والأنبياء الّذين يلزمهم الإيمان بهم وبحجج الله تعالي وإن لم يشاهدوهم». 📢مطلب مهمّي كه از حديث امام عسكري(عليه‏السلام) استفاده مي‏شود آن است كه موجود مجرّد غايبي كه بتوان از راه برهان يا وجدان و عرفان صحيح به آن دست يافت، غيب مصطلح نيست و مراد از غيب مصطلح غيبي است كه علم به آن ؛ چنانكه در حديث بعد روشن خواهد شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i