eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻طبق اخبار رسانه های لبنانی بزرگوار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله درگذشت. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: از توحيد عبادي 🟣عبارت (فلا تجعلوا لله أنداداً)، چنانكه گذشت، بيانگر بُعد سلبي توحيد عبادي است كه بُعْد اثباتي آن در صدر آيه قبل (اعبدوا... ) ذكر شده است. علت تقدّم بر بُعد سلبي آن است كه در آدمي اصل بر توحيد است و شركْ امري تحميلي بر فطرت انسان است. از اين‏رو انسان بايد در مرحله اول توحيد فطري ثابت‏شده خود را پايگاه فكري قرار داده، سپس به بركت آن، هر گونه شرك و طاغوت را نفي كند. 🟡در كلمه طيبه «لا إله إلاّ الله» نيز بعد بر سلبي مقدّم است، گرچه برخي مي‏پندارند كه در اين كلمه طيّبه بُعد سلبي بر بُعْد اثباتي مقدم است؛ زيرا كلمه «إلاّ» به معناي «غير» و صفت ماقبل خود است. از اين‏رو معناي عبارت فوق اين است كه جز الله كه فطرت او را مي‏پذيرد معبود ديگري نيست و آياتي از قبيل آيه مورد بحث و آيه (ولقد بعثنا في كلّ اُمّةٍ رسولا أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت) با روح كلمه طيبه «لا إله إلاّ الله» مطابق است، نه با لفظ آن؛ چون كلمه طيبه دو قضيه اثباتي و سلبي نيست، تا ابتدا آلهه دروغين را نفي و سپس الله را اثبات كند. كلمه «لاإله إلاّ الله» گرچه به دو قضيّه منحلّ نمي‏شود، ليكن دو مطلب اثباتي و سلبي و نيز تقدم اثباتي بر سلبي را مي‏فهماند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
و سلام بر او که می گفت: «عزت دست خداست و بدانید اگر گمنام ترین هم باشید ولی نیت شما یاری مردم باشد می‌بینید خداوند چقدر با عزت و عظمت شما را در آغوش می گیرد» • شهید سپهبد قاسم سلیمانی🕊• ❤️ https://eitaa.com/bourhan
40.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تظاهرات مردم آلمان در حمایت از غزه 🔹هزاران نفر از مردم آلمان با حضور در خیابان‌های شهر برلین ضمن حمایت از مردم فلسطین در غزه، جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند. 🔹در این تظاهرات شرکت کنندگان پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی با شعارهایی مانند «فلسطین باید آزاد شود، فلسطین هرگز نمی‌میرد»، «نسل‌کشی را متوقف کنید» و «نتانیاهو، لاهه در انتظار شماست» و غیره در دست داشتند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: از توحيد عبادي 🔶مثل و همتا قرار دادن براي خداوند گاهي در قالب شرك و مشهود و گاهي در قالب شرك و مستور است كه هر دو نوع آن به دليل واقع شدن نكره (أنداداً) در سياق نفي (فلا تجعلوا) كه مفيد عموم است، مورد واقع شده است.نهي از شرك نسبت به كافران و منافقان براي تناهي از شرك بالفعل و نسبت به مؤمنان براي تناهي از به شرك جلي يا خفي است. 🔷چون سراسر جهان امكان،وجه خداست(فأينما تولّوا فثمّ وجه الله) پس در حقيقت يك مدبّر است كه عالم را اداره مي‏كند و ديگران نقشي جز مظهريت ندارند. اين كه گفته مي‏شود: خدا حق است، ولي وسيله‏اي لازم است، چنين گفتاري با توحيد سازگار نيست. خدا حق است و خود او مسبب‏الاسباب است و از اين رو، ما از همان خداي مسبب‏الاسباب مي‏خواهيم تا وسايل را تأمين كند: «وقرّب وسيلتي إليك من بين الوسائل». بنابراين، شرك، آشكار باشد يا پنهان، با و و سازگار نيست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 هشدار: حاوی تصاویر بسیار دلخراش 📌تصاویری از جنایت هولناک دیشب تروریست های بنی صهیون، پس از ناتوانی در مقابل مقاومت 🔸چند در - مناطقی که توسط سازمان ملل و ایالات متحده منطقه امن معرفی شده بود- شب گذشته با ۸ موشک سنگین هدف قرار گرفت و تا این لحظه شهادت ۷۰ تن مشخص شده است! https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حمایت گسترده نشینان از غزه 🔺هزاران نفر از شهروندان پایتخت فرانسه در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در خیابان های پاریس خواستار توقف فوری جنگ شدند https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: از توحيد عبادی کلمه «أنداداً» به صورت جمع آمده، در حالي كه هر فرد مشرك تنها را مي‏پرستيد و همين‏طور قبايل، هر كدام بت مخصوصي داشتند كه آن را عبادت مي‏كردند. از اين رو، جمع كلمه «انداد» دوگونه مي‏شود: 1⃣چون خطاب به است، مجموع در برابر مجموع قرار گرفته است؛ يعني، مجموع مشركان در برابر مجموعِ بتهايي كه عبادت مي‏كردند لحاظ شده است، نه اين كه هر مشركي چند بت داشته باشد و از پرستش آنها نهي شده باشد؛ نظير (أوفوا بالعقود) كه به اين معناست: هر كس بايد به پيمان خود عمل كند، نه اين كه هر كس موظف است به پيمانهاي ديگران نيز عمل كند يا اين كه آيه مزبور تنها ناظر به مواردي باشد كه هر شخصي داراي چند پيمان است. 2⃣چون انسان با دارد و به آنها نيازمند است، يك انسان بت‏پرست كه براي هر يك از زمين، آسمان، دريا، صحرا و غير آن ربّي جداگانه قائل است و به همه آنها نياز دارد، بايد به ارباب گوناگون سربسپارد؛ چنانكه يوسف صديق(سلام‏الله‏عليه) زندانيان را به توحيد دعوت كرد و فرمود: (أأربابٌ متفرقون خيرٌ أم الله الواحد القهّار) و اين با فرض بتهاي مخصوص براي هر قبيله منافاتي ندارد؛ زيرا اصل بت‏تراشي براي تجسيم و حضور فيزيكي معبود است، خواه آن معبود يكي باشد يا بيشتر. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️چرا اسرائیل این جنایات را در رفح مرتکب شد ؟ 🗣️ الجزیره به کمک فایز الدوری بررسی می کند : هر زمان اسرائیل می‌خورد اگر قدرت رویارویی با نیروهای مقاومت را نداشته باشد، کشتار شهروندان عادی می‌رود و از آن‌ها انتقام می‌گیرد https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 📢از نظر قرآن كريم انسان داراي فطري و اكتسابي است. در باره علم فطري كه اصيل است مي‏فرمايد: خدا شما را با سرمايه توحيدي آفريد: (فطرت الله الّتي فطر النّاس عليها). اميرالمؤمنين(عليه‏السلام) نيز مي‏فرمايد: «وجابل القلوب علي فطرتها شقّيها وسعيدها»؛ خداوند همه دلهاي اهل سعادت و شقاوت را بر فطرت جِبِلّي آفريد و درباره علم كه تبعي است مي‏فرمايد: «خدا به شما چشم و گوش داد تا از بيرون وجود خود علم بياموزيد؛ امّا مواظب باشيد اندوخته‏هاي اين چشم و گوش با علم اصيل فطري مزاحم نباشد: (وجعل لكم السّمع والأبصار والأفئدة لعلّكم تشكرون). 🔔هيچ انساني در برابر توحيد و شرك بي‏طرف آفريده نشده، بلكه با سرمايه علمي فطرت توحيدي آفريده شده است و شرك است كه سرزمين فطرت توحيدي را غصب مي‏كند و اين تحميل شرك بر فطرت توحيدي ظلم عظيم است: (إنّ الشرك لظلمٌ عظيم). قرآن كريم در باره مشركان و كافران مي‏فرمايد: (ولكن أنفسهم يظلمون)؛ زيرا آنان فطرت توحيدي را در بين اغراض و غرايز دفن مي‏كنند مستلزم توحيد در عبادت است. يا اين كه خطاب به عموم انسانهاست؛ يعني، همه انسانها با رجوع به فطرت خود خواهند دانست كه خالقي دارند و خالق را بايد عبادت كنند.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعترافی با چاشنی ناراحتی شبکه اسکای نیوز درباره نامه رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان آمریکایی! 🔺به نظر می‌رسد آیت‌الله، دانشجویان ما را بهتر از خود ما می‌شناسد. 🔺صدها دانشجو در دانشگاه‌های ما شهادتین گفته‌ و مسلمانان شده‌اند. https://eitaa.com/bourhan
📷 شهادت کودکی در غزه بر اثر گرسنگی 🔹عبدالقادر السرحی کودک ۱۳ ساله فلسطینی بر اثر سوء تغذیه و درمان نشدن به‌خاطر تعطیلی گذرگاه زمینی رفح، در بیمارستان شهدای الاقصی در دیر البلح در مرکز نوار غزه به شهادت رسید. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۲:"الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ" ⛓بحث: 🎛تذكّر: مفاد آيه مورد بحث و آيه قبلْ توحيد عبادي و توحيد ربوبي و توحيد خالقي خداوند است. اين آيات براي مؤمنان كه معتقد به اين عقايدند، ولي گاهي در توجه به آن كوتاهي مي‏كنند و براي مشركان كه فقط منكر توحيد ربوبي و دچار شرك عبادي هستند، گرچه توحيد خالقي را مي‏پذيرند، و براي ملحدان است؛ زيرا ملحدان پس از دقت در معناي آيات مذكور ناچار به تصديق خالقيت خداوند هستند و در پي آن بايد به ربوبيت مطلق خالق اعتراف و تنها او را عبادت كنند. 🎚مفاد اين دو آيه گرچه برهاني است بر توحيد ربوبي؛ زيرا مخاطبان اوّلي آن، گروهي بودند كه نسبت به اصل وجود خالق ترديدي نداشتند، ليكن اين گونه براهين با تقريب خاص خود مي‏تواند براي اثبات اصل نيز باشد.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا