eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
307 دنبال‌کننده
568 عکس
209 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: و اعجاز قرآن 🔶«فأتوا» و برای اظهار اعجاز قرآن و عجز کافران و منافقان از آوردن مانند قرآن است. امر تعجیزی درباره اعجاز نظیر امر تعجیزی درباره ربوبیت است. به کسی که در ربوبیت خداوند تردید داشت و خود را ربّ می پنداشت گفته شد: « فأت بها من المغرب »؛ آفتاب را از مغرب طالع کن و بدرآور. 🔷مراد از سوره در این آیه است، نه سوره ای که این آیه در آن واقع شده است. بنابراین، همه آیات تحدی مانند آیه مورد بحثْ مفید اعجاز کوچکترین سوره قرآن مانند «کوثر» و «عصر» نیز هست. پس، مراد از تحدّی در این جا این نیست که معارضان سوره ای همانند سوره بقره بیاورند، بلکه مراد فقط آوردن سوره ای مانند یکی از سوره های قرآن کریم است، گرچه همانند کوتاهترین سوره قرآن باشد؛ چنانکه در سوره هود که می فرماید: « فأتوا بعشر سور مثله » یا در سوره یونس که می فرماید: « فأتوا بسورةٍ مثله » نیز جنس سوره مراد است؛ زیرا در برابر کسی که در سوره ای کوچک تردید و ریب دارد نباید پیشنهاد شود که سوره ای مانند سوره بقره بیاورد؛ تحدّی در برابر کسی که در مورد سوره های کوچک قرآن تردید دارد، به این است که خداوند از او بخواهد سوره ای همانند یکی از سوره های قرآن، بلند یا کوتاه بیاورد. ◻️تحدّی گاهی به شده است: « قل لئن اجتمعت الإنس والجنّ علی أن یأتوا بمثل هذا القرآن لا یأتون بمثله ». این آیه هم تعجیز و هم اخبار به غیب را دربر دارد؛ یعنی، تأیید و تصدیق یک اعجاز با اعجاز دیگر که اخبار به غیب است و گاهی تحدّی به است؛ مانند: « أم یقولون افتراه قل فأتوا بعشر سور مثله مفتریات »و در آیه محل بحث نیز تحدّی به شده است؛ زیرا تنوین « بسورةٍ »  برای وحدت است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
نام: حکمت بدر سن: ۶ سال جرم: اهل غزه بودن علت شهادت: سوء‌تغذیه بخاطر قحطی و اشغالگری و جنایت علیه فلسطین حکمت بدر فقط یکی از ۱۶ هزار کودک شهید غزه طی ۹ ماه گذشته‌ست. https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: و اعجاز قرآن 🔘مرحوم شیخ طوسی می گوید: مثل ندارد و سیاق آیه « فأتوا بسورةٍ من مثله »  در مورد قرآن نظیر سیاق آیه « قل هاتوا برهانکم » درباره شرک است که بیانگر نفی موضوع است؛ یعنی، اصلاً شرک برهان پذیر نیست، نه این که برهانی دارد، ولی مشرکان نمی توانند آن را اقامه کنند. ☑️چنانکه در جای دیگر خداوند سبحان می فرماید: « ومن یدع مع الله إلهاً آخر لا برهان له به فإنّما حسابه عند ربّه » . عبارت «لا برهان له»، صفت «إلهاً آخر» است؛ یعنی، اصلاً شرک ؛ زیرا ممتنع بالذات، ذات ندارد تا کسی برای آن برهان بیاورد. خداوند در مقام تحدّی قرآن نیز می فرماید: قرآن مثل ندارد، نه این که مثل دارد، ولی دیگران از آوردن مثل آن عاجزند. اگر تحدّی به خصوصِ قرآن بود این سخن که مجموع قرآن بی نظیر است تا حدودی قابل قبول بود، ولی تحدّی به یک سوره و ده سوره نیز شده است؛ در صورتی که هر سوره ای مانند سوره دیگر کلام الله است و همه سوره ها و آیه ها در مزایای مشترک سهیم است. از این رو هر سوره ای مثل دارد.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: و اعجاز قرآن 🟡مرحوم کلینی پس از نقل خطبه ای توحیدی از امیرمؤمنان(علیه السلام) می گوید: اگر جن و انس اجتماع کنند تا را همانند امام(علیه السلام) در این خطبه تبیین کنند، و در میان آنان پیامبری نباشد، هرگز قدرت ندارند آن گونه که آن امام که پدر و مادرم فدایش باد بیان کرده توحید را عرضه کنند. 🔵صدر المتألهین در شرح جمله مرحوم کلینی افزوده است: در میان آنان اعاظم انبیا، مانند نوح، ابراهیم، ادریس، شیث، داود، موسی و عیسی(علیهم السلام) نباشند؛مراد این است که محتوای این سخن پیام قرآنی است و کسی یارای آوردن پیام قرآنی را ندارد؛ لیکن از این اعاظم بعید نیست. 🟢اعجاز قرآن کریم برای آن است که به حقیقتی برتر است که خدای سبحان درباره آن می فرماید: « إنّه لقرآن کریم٭ فی کتاب مکنون٭ لا یمسّه إلاّ المطهّرون » و کافران و منافقان چون از این حقیقت برتر آگاهی ندارند حق بودن قرآن را انکار می کنند: « بل کذّبوا بما لم یحیطوا بعلمه ولمّا یأتهم تأویله » آنان چون از تأویل قرآن و حقیقت برتر آن آگاه نیستند به عزیمتِ مبارزه با آن برخاسته اند و می پندارند قرآن یک سلسله علوم بشری است که به صورت کتاب درآمده است. از این رو مجبور به هزیمت شدند. این احتجاج و تحدّی امروز هم به قوّت خود باقی و زنده است و هنوز هم جن و انس از آوردن یک سوره همانند آن عاجزند.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: مرجع ضمیر در 🟡در این آیه خصوصیتی است که در سایر آیات تحدّی نیست و آن این که، در سایر آیات کلمه نیامده است. بدین جهت برخی احتمال داده اند که مرجع ضمیر در «مثله» کلمه «عبدنا» باشد؛ بدین معنا که رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم و درس نخوانده و نانویس بود و قرآن آورد. شما هم به دست انسانی امی سوره ای مانند سوره های قرآن این رسول بیاورید. 🟣شیخ طوسی(رحمه الله) این احتمال را مطرح و کرده است. با این بیان که اگر ضمیر «من مثله» به عبد برگردد لازمه اش آن است که در باره معجزه بودن قرآن دلیل محکمی نداشته باشیم؛ زیرا بر این فرض، اعجاز قرآن و مماثل نداشتن آن تنها به این جهت خواهد بود که آن را انسانی امّی آورده است و این تعبیر از عظمت قرآن می کاهد. در حالی که عظمت قرآن در این است که گفته شود: محتوای قرآن بی مانند است و قابل آوردن نیست، نه این که چون این محتوا را فردی امّی آورده، معجزه است. از این رو خداوند در جای دیگر می فرماید: اگر انس و جنّ با هم هماهنگ شوند، مثل این قرآن را نمی توانند بیاورند. البته این سخن حق است و آوردن سوره ای مانند قرآن از آورنده ای امّی، اعجاز را عمیقتر می کند و در اخبار تفسیری نیز به آن اشاره شده است، لیکن تحدّی جهانی قرآن به آن اکتفا نمی کند.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: مرجع ضمیر در 🔳مرحوم امین الاسلام طبرسی سخن مرحوم شیخ طوسی را تأیید کرده، می گوید: در بیشتر موارد مشابه ضمیر «مثله» به برمی گردد؛ مانند: « أم یقولون افتراه قل فأتوا بعشر سور مثله مفتریات »، « أم یقولون افتراه قل فأتوا بسورةٍ مثله »، « فلیأتوا بحدیثٍ مثله ». پس در این آیه نیز مناسب است ضمیر « مثله »  به قرآن برگردد، نه به عبد. 🔲 زمخشری نیز این دو وجه را آورده و به استشهاد سایر آیات می گوید: ضمیر « من مثله »  به « ممّا نزّلنا »  برمی گردد. ⬜️در پاسخ باید گفت: اگر در سایر موارد، ضمیر «مثله» به قرآن برمی گردد برای آن است که در هیچ یک از آن موارد کلمه «عبد» نیامده و تنها در آیه محل بحث ذکر شده است و همان طور که برای تفهیم یک خصیصه در اصل تنزیل کلمه «عبد» ذکر شده است در تحدّی نیز رعایت این نکته ویژگی خاصّی دارد. پس احتمال رجوع ضمیر به عبد، .   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
14.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوه‌اش هم در بین شهدا بود... 🔹ابوعبدالله کارمند بیمارستان المعمدانی غزه که ماه‌هاست به خانه‌اش نرفته، صبح امروز با رسیدن پیکرهای شماری از اعضای خانواده‌اش به بیمارستان شوکه شد. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: مرجع ضمیر در ⛓با توجه به نکات ذیل رجوع ضمیر به ( ) راجح است: 1⃣ آیه « قل لئن اجتمعت الإنس والجنّ علی أن یأتوا بمثل هذا القرآن لا یأتون بمثله ولو کان بعضهم لبعض ظهیراً » که در مکّه نازل شده   اعمّ از امّی و غیرامّی را به تحدّی دعوت می کند و نیازی نیست بعد از آن در مدینه گفته شود: شما به دست انسانی درس ناخوانده کتابی مانند قرآن یا سوره ای مانند سوره های آن بیاورید. وقتی در سوره مکّی گفته می شود: اگر همه جن و انس جمع شوند نمی توانند مثل قرآن را بیاورند چگونه ممکن است، در سوره بقره که مدنی است گفته شود: شما هم فردی امّی پیدا کنید تا مثل قرآن بیاورد. 2⃣ از آیات تحدّی برمی آید که محور تحدّی خود است، نه عبد؛ خصوصاً که عدّه ای رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم را متهم می کردند که این قرآن افسانه های پیشینیان است که در هر بامداد و شامگاه بر پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم املا می شود و او نیز برای مردم می خواند: « وقالوا أساطیر الأوّلین اکتتبها فهی تملی علیه بکرهً وأصیلاً ». پس با وجود طرح چنین اتهامی نمی شود گفت: اگر شما در حقانیّت قرآن شک دارید فردی امّی پیدا کنید که مانند این پیامبر سوره ای بیاورد.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
🔹دیوارنگاره عبری میدان فلسطین تهران همزمان با حمله رژیم صهیونیستی به یمن: از این پس تل آویو ناامن است 🔻طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین تهران با نمایش انبوهی از پهباد‌های یمنی برفراز اراضی اشغالی و شعار عبری "از این پس تل‌آویو امن نیست" اکران شد https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: مرجع ضمیر در ⛓با توجه به نکات ذیل رجوع ضمیر به ( ) راجح است: 3⃣با توجه به آمدن جمله « وادعوا شهدائکم من دون الله »  در ادامه آیه محل بحث و این که معنای کلمه «شهید» داور و کارشناس محکمه نیست، بلکه مراد است سیاق این آیه نیز نظیر آیات دیگر تحدّی است که می گوید: اگر شما و همه هم فکرانتان هماهنگ شوید نمی توانید مانند قرآن را بیاورید. در صورتی که اگر ضمیر «مثله» به عبد برگردد معنایش این است که شما هم فردی امّی پیدا کنید تا مانند پیامبر سخن بگوید. 4⃣اعجاز قرآن کریم ذاتاً مربوط به خود آن است و امّی بودن آورنده آن شرط اعجاز قرآن نیست؛ چنانکه عالم بودن او نیز مانع آن محسوب نمی شود. قرآن اِعجازی را هر کس بیاورد رسول خداست؛ امّی باشدیا غیرامّی؛ اگر پیامبر اهل درس و بحث هم بود و همه عمر خود رادرمدرسه می گذراند و این کتاب را می آورد باز هم کلام الله بود؛ زیرا این سخنان از انسان نیست خواه عالم، خواه امّی. ◀️ گرچه در فرض بودن نیزافراد باطل گرا و بهانه جو شک می کردند: « ما کنت تتلوا من قبله من کتابٍ ولاتخطّه بیمینک إذاً لارتاب المبطلون » ؛ چنانکه با وجود امّی بودن اونیز شک کردند و تهمت زدند که این قرآن کلام بشر است. پس این کلام الله راهر کس بیاورد رسول خداست، آورنده اش امّی باشد، یا غیرامّی.  ⏸در جایی که خصوصیّت آورنده مورد توجه است، می فرماید: « قل لو شاء الله ما تلوته علیکم ولا أدراکم به فقد لبثتُ فیکم عُمُراً من قبله أفلا تعقلون »؛ بگو: اگر خدا خواسته بود که من این کتاب را بر شما تلاوت نکنم و محتوای آن را به شما اعلام ندارم، نه آن را بر شما می خواندم و نه شما را به آن آگاه می کردم. من عمری پیش از آن در میان شما بودم؛ یعنی، من هرگز بدون وحی الهی .   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
کاربر یمنی نوشته: «الحمدلله! اگر این هواپیماهای اسرائیلی بمب‌هاشون رو توی یمن نمی‌نداختن این بمب‌ها توی غزه فرود می‌اومد. الحمدالله که در همین اندازه هم تونستیم رنج مردم غزه رو کم کنیم..» حقیقتا باید به ایمان مردم یمن غبطه خورد... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: مرجع ضمیر در ⛓با توجه به نکات ذیل رجوع ضمیر به ( ) راجح است: ☑️ استاد علاّمه طباطبایی(قدّس سرّه) درباره می گوید: ضمیر « مثله »  هم می تواند به « ممّا نزّلنا »  برگردد، هم به « عبد »  و بدین معناست که شما هم اگر می توانید چنین کتابی با همه حِکَم و معارف آن به وسیله فردی امّی بیاورید. در این صورت هم جمع بین دو وجه شده است، هم معجزه بودن قرآن روشنتر و استوارتر گردیده است؛ زیرا هم به خود قرآن تحدّی شده و هم به آورنده آن که قرآن کریم بر امّی بودن او تکیه دارد: « هو الّذی بعث فی الاُمیِّین رسولاً منهم » . 🔘 پس رجوع ضمیر «مثله» به عبد، از مقام قرآن و درجه اعجاز آن نمی کاهد، بلکه است بر این که قرآن به خودی خود دارای حد نصاب از اعجاز است. به ویژه آن که آورنده اش نیز امّی است. چون اشاره به امّی بودن آورنده قرآن نشانه آن است که در مقام اعجاز درس خواندن و نخواندن یکسان است و معجزه محصول مکاتب بشری نیست تا اگر کسی آموزش دید بتواند آن را بیاورد. غرض آن که، کار خارق عادت خواه به صورت شی ء خارق عادت باشد، مانند خود قرآن، خواه به صورت شخص خارق عادت باشد، مانند رسول امّی صلی الله علیه و آله و سلم معجزه خواهد.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
📷 ورود کاروان فلسطین با استقبال گسترده به المپیک فرانسه 🔹کاروان ورزشکاران فلسطین همراه جبرئیل رجوب،‌ رئیس کمیته ملی المپیک این کشور با استقبالی گسترده وارد کشور فرانسه شد. https://eitaa.com/bourhan
پایتخت بزرگ‌ترین متحد اسرائیل برای نتانیاهو ناامن شد 🔹هزاران نفر در اعتراض به جنگ اسرائیل علیه غزه و برای محکوم کردن سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، اطراف ساختمان کنگره در واشنگتن تجمع کردند. 🔹یکی از معترضان حاضر در اطراف ساختمان کنگره: به عنوان شهروندان آمریکایی باید بدانیم که این (جنایات اسرائیل) بدون دلارهای ما مالیات‌دهندگان که در قالب چند تُن سلاح به اسرائیل فرستاده می‌شود و مردان، زنان و کودکان در غزه را سلاخی می‌کند، قابل انجام نیست. 🔹فعالان حامی فلسطین که پیش از سفر نتانیاهو به واشنگتن، وعدهٔ «روز خشم» را داده بودند، دیروز به وعدهٔ خود عمل کردند. 🔹در جریان این اعتراضات، در چند مورد پلیس با معترضان درگیر شد و از اسپری فلفل علیه آن‌ها استفاده و دست‌کم ۲۳ نفر را در سراسر پایتخت ایالات متحده بازداشت کرد. 🔹در جریان این اعتراضات همچنین معترضان مجسمهٔ نتانیاهو و پرچم‌های آمریکا و اسرائیل را نزدیک ساختمان کنگره ایالات متحده آتش زدند. 🔹شمار زیادی از قانونگذاران آمریکایی به ویژه نمایندگان دموکرات هم این سخنرانی را تحریم کردند و بخشی از حضار هم با نتانیاهو حین سخنرانی همراهی نکردند. https://eitaa.com/bourhan