eitaa logo
در مسیر اجتهاد
6.9هزار دنبال‌کننده
335 عکس
23 ویدیو
25 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
10 💠 ابویعلی حمزة بن عبدالعزیز (متوفای ۴۶۳ق)، مشهور به (سالار گیلانی یا سلّار دیلمی) از فقیهان و اندیشمندان نامدار و از شاگردان شیخ و سید علم‌الهدی 🔸 نویسنده أعیان الشیعه و مؤلف ریاض العلما نوشته‌اند: سلار اسمی است كه در لغت فارسی و عربی اصلا وجود ندارد، ولی در رجال بحرالعلوم آمده است كه سلار معرب سالار است. مترجمین، سالار را در فارسی به معنای رییس و امیر و در عربی به معنای شریف معنا می كنند. 🔹 سیوطی در طبقات النحویین النحاة، سلار را از دانشوران علم نحو دانسته است و علامه حلی در خلاصه نوشته است: سلار بن عبدالعزیز دیلمی از فقهای مورد وثوق شیعه است كه در فقه و ادبیات، سرآمد و ممتاز بود. 🔸 سید مرتضی را باید احیاگر علوم اسلامی در قرن چهارم دانست. آن بزرگوار از اوضاع سیاسی و اجتماعی عصری كه مقارن با اوج قدرت دولت شیعی آل بویه بود، به خوبی بهره‌برداری نمود. سید مرتضی، شاگردان فقیه و دانشمندش را به اقصی نقاط كشور اسلامی، برای گسیل می‌داشت. یكی از شخصیت‌های برجسته شیعه كه از سوی سید مرتضی برای منصب قضا به مناطق حلب (از توابع سوریه) اعزام شد، دیلمی بود. وی در این مناطق، زعامت دینی مردم را به‌عهده گرفت و به‌عنوان شرع اسلامی، به حل و فصل نزاع‌ها و اختلافات دینی ـ اجتماعی پرداخت و به ارشاد و هدایت مردم، اقامه جماعت و رفع مشكلات و پاسخ‌گویی به مسائل دینی شیعیان نیز اشتغال داشت. 🔹 این فقیه هوشمند و زیرک، با درک موقعیت اجتماعی و سیاسی زمان خویش كه زعامت دینی شیعیان را بعد از شیخ به‌عهده داشت، اقدام به صدور شجاعانه فتوای نماز جمعه نموده است، زیرا سلار زمانی زعامت و رهبری مردم را به‌عهده گرفت كه حکومت آل بویه كه دولتمردانی شیعی بودند به سلجوقیان كه سنی مذهب بودند، انتقال یافته بود و فتنه و آشوب و جنگ‌های خونین مذهبی علیه شیعیان آرامش بغداد را به مخاطره انداخت و باعث فروپاشی حوزه علمیه بغداد شد و فقیهان و عالمان دین، دست به اقدامات اساسی زدند و حتی ناگزیر به هجرت از بغداد شدند. 🔸 روشن است كه برگزاری نماز جمعه و خواندن خطبه در آن فضای سیاسی حاكم بر جامعه، چیزی جز مدح و ستایش حاكمان جور نبود و اصولا حاكمان جور انتظار دارند كه از محافل عبادی ـ سیاسی نماز جمعه به نفع خویش بهره‌برداری كنند. نماز جمعه از سوی زعیم بزرگ شیعیان در حقیقت حکمی در اعلان برائت از حاكمان جور و تنفر از اقدامات ظالمانه و ستم‌گرانه آنهاست. این اقدام سلار، حكایت‌گر تفكر عدم جدایی دین از است كه از سوی فقهای بزرگوار شیعه در تمام اعصار در عمل به اثبات رسیده است. پذیرش منصب در دوره‌ای و تحریم نماز و عیدین در دوره‌ای دیگر، نشان می‌دهد كه وی فقیهی سیاست‌مدار و ژرف‌اندیش در عصر خویش به‌شمار می‌آمده است. 📚 الذریعة، ج20، ص298، أعیان الشیعة، ج7، ص171. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 بایسته های طلبگی از منظر آیت‌الله گلپایگانی (رحمه الله) 🔸 «مواظب باشید در همه کارهایی که انجام می دهید طلبگی و وقار آن به حضرت ولیعصر(عج) را حفظ کنید چون ما را منتسب می کنند به ایشان. حکایاتی نقل می کنند که خود حضرت هم این را قبول فرموده اند که کل این مجموعه (نه شخص بنده یا زید و عمرو) را به خود منتسب می دانند. 🔹 این گروه، جمعیتی است که عنایت حضرت (عج) به آن هست اما باید خیلی باشیم که این عنایت کمرنگ نشود یا بعضی از ما از تحت این عنایت ـ خدای نخواسته ـ خارج نشویم. الآن تمام این حوزه ها که برقرار است به واسطه عنایت آقا است؛ به واسطه اینکه قلوب مردم در تصرف ایشان است. 🔸 اشخاصی که خود را برای این کار آماده می کنند، در واقع خودشان را به امام زمان(عج) می فروشند. باید قدر این را بدانند، کسی که خودش را به ایشان فروخته باشد، باید بداند که بسیار سعادتمند بوده و این توفیقی است که از طرف خداوند متعال نصیب او شده و نصیب همه کس نمی شود. البته زحمات و زیاد است، همیشه در راه تحصیل دین و معارف اهلبیت (علیهم السلام) کسب حدیث، قرآن و تفسیر، مشکلات بوده است، از قدیم علمایی که به مقاماتی نائل شده اند کسانی بوده اند که این زحمات را متحمل می‌شدند و به امور توجه نمی کردند و فقط قصدشان نشر بوده است. 📚 برای اطلاع از متن کامل رهنمودهای ایشان، ر:ک: 🔺 https://www.hawzahnews.com/news/463431/ 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره فقه و اصول
💠 بررسی حجیت خبر واحد در غیر فقه (تفسیر، کلام و...) 1️⃣ نظریه اول: عدم پذیرش مطلق (نظریه مشهور مثل شیخ مفید، شیخ طوسی، شهید ثانی، محقق نائینی، محقق عراقی، علامه طباطبایی (رهم) و ...) 🔻 یکی دیگر از مهمترین ادله این نظریه، نبود اثر شرعی در غیر فقه است که با دو بیان ارائه شده است: 🔹بیان اول: در جایی معنا دارد که اثر شرعی داشته باشد؛ زیرا منجزیت و معذریت بدون شرعی لغو است؛ مثلا اگر خبری قائم شود بر اینکه «آسمان اول در مقایسه با آسمان دوم همانند حلقه ای است در بیابان»، چگونه می‌توان گفت مخاطب این خبر باید به آن ترتیب اثر بدهد و چگونه می توان گفت شخص در اینجا مثاب است یا معذور؟ (کفایة الاصول، ص 297 و ص 298) 🔸 بیان دوم: شارع بما هو شارع فقط در چیزهایی می تواند دخالت کند و آنها را حجت قرار دهد که مربوط به شرعیات باشد. برخلاف قطع که کاشفیت ذاتی دارد و لازم نیست اثر شرعی داشته باشد. (المیزان فی تفسیر القرآن، ج 14، ص 25) ✳️ نقد و بررسی (اشکال بر هر دو بیان): 🔹 اولاً: خبر واحد در مسائل غیر فقهی نیز دارای اثر شرعی است؛ زیرا می خواهیم آن کلام را به معصوم یا شرع دهیم و چه اثر شرعی بزرگتر از این که کلامی به شارع مقدس نسبت داده شود. لکن بر این جواب اشکال شده است مراد از اثر شرعی، اثر شرعی قبل از حجت قرار دادن است نه اثر شرعی بعد از آن و به عبارت دیگر اثر شرعی داشتن دخیل در موضوع حکم است و تا موضوع بتمامه نیامده باشد، آمدن حکم - حجیت خبر واحد - معنا ندارد. 🔸 ثانیاً: اثر شرعی داشتن اعم از اثر جوارحی و است. حکم می‌تواند روی فعل جوارحی برود؛ مثل وجوب نماز و روزه و می تواند روی فعل جوانحی برود؛ مثل وجوب اعتقاد به امامت حضرت علی «علیه السلام». پس در بسیاری از مسائل غیر فقهی مشکل خاصی پیش نمی آید. (علم الیقین فی اصول الدین، ج 1، ص 18) 📌 ارسالی از حجت الاسلام گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 🔗 ادامه دارد .... 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
5 💠 اصحاب : 🔻 مرحوم کشی در سه قسمت از کتاب خود، در مورد 18 نفر از اصحاب، عبارتی به این مضمون نقل کرده است: «أَجْمَعَتِ الْعِصَابَةُ عَلَى تَصْحِيحِ مَا يَصِحُّ مِنْ هَؤُلَاءِ وَتَصْدِيقِهِمْ لِمَا يَقُولُونَ، وَأَقَرُّوا لَهُمْ بِالْفِقْهِ» (رجال کشی، ص238، 375 و 556) که در مورد معنای آن چند احتمال وجود دارد: 1️⃣ تنها وثاقت -بلاواسطه بعد از این افراد (مروی عنه اصحاب اجماع) اثبات می‌شود. 2️⃣ هر کجا خبر به یکی از این اصحاب اجماع رسید، بقیه روات می‌شوند. طبق این مبنا، وثاقت روات بعدی ـ هر چند مروی عنه از اصحاب اجماع باشند ـ اثبات می‌شود. 3️⃣ هرگاه خبر به این افراد می‌رسد، وثاقت روات اثبات نمی‌شود، لکن خود خبر حجت و می‌شود. (-الصدور) 4️⃣ جمله کشّی ارتباطی به توثیق افراد یا اثبات اعتبار روایت ندارد، بلکه ظاهر در این معناست که خود این افراد فقیه و عالم و مورد اعتماد علما بوده‌اند و در مورد این 18 نفر، در میان بزرگان اتفاق نظر وجود داشته است. (نظر ) 📚 ر.ک: فقه بورس و اوراق بهادار، استاد ، ج1، ص 54 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (15) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس) 6️⃣ ادب ششم: از قرار گرفتن در موضع 🔹 كمَا اتَّفَقَ لِلنَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) حِينَ رَآهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ لَيْلًا يَمْشِي مَعَ بَعْضِ نِسَائِهِ إِلَى مَنْزِلِهَا فَخَافَ أَنْ‏ يَتَوَهَّمَ أَنَّهَا لَيْسَتْ مِنْ نِسَائِهِ فَقَالَ لَهُ إِنَّ هَذِهِ زَوْجَتِي فُلَانَة 🔸 یک شب که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همراه با یکی از همسران خود در راه بازگشت به منزلش بود، یکی از اصحاب او را دید. حضرت برای اینکه شخص خیال نکند این زن، همسر رسول خدا ص نیست، فرمود: این همسر من فلانی است. 📌 رعایت این نکته برای همه، به ويژه روحانیون و طلاب محترم است. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 185 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 بررسی حجیت خبر واحد در غیر فقه (تفسیر، کلام و...) 2️⃣ نظریه دوم: پذیرش حجیت در غیر فقه. (نظریه بزرگانی؛ همچون علامه مجلسی ، سید عبدالله شبر ، میرزای قمی، ملا احمد نراقی، حاج شیخ عبدالکریم حائری (رهم)) 🔻 ادله این نظریه: 🔹دلیل اول: مطلق بودن ادله حجیت خبر، به این معنا که دلیل اصولیون برای حجیت خبر واحد در احکام شرعی، یا بنای عقلاست و یا ادله تعبدی و هر کدام که باشد، مطلق است و اختصاصی به احکام شرعی ندارد. (مدخل التفسیر، ص 174 و 175؛ هم چنین ر.ک به: محمد هادی معرفت، کاربرد حدیث در تفسیر، مجله تخصصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سال اول، ش اول، ص 142 الی 145) ✳️ نقد و بررسی: مهمترین اشکال این دلیل این است که بنای عقلاء دلیل است و باید به قدر متیقن تمسک کرد و استدلال به روایات نیز در این خصوص، دوری است؛ زیرا برای اثبات حجیت خبر واحد در مسائل غیر فقهی، به روایات خبر واحد استناد شده است. ولی می توان از آن جواب داد که اشکال مذکور اختصاصی به مسائل غیر فقهی ندارد و نسبت به مسائل فقهی نیز جاری است، علاوه بر اینکه می‌توان از مجموع روایات ادعای استفاضه و بلکه تواتر اجمالی کرد. 🔸 دلیل دوم: وجود فراوان روایات غیر فقهی، با این بیان که در متون دینی، روایات زیادی وجود دارد که مربوط به مسائل غیر فقهی می شوند. حال اگر خبر واحد در غیر فقه حجت نباشد، اصحاب ائمه «علیهم السلام» آنها را نباید برای همدیگر نقل می کردند و بلکه بالاتر، نباید از خود ائمه معصومین «علیهم السلام»، صادر می شدند و یا حداقل اگر صادر می شد، باید ائمه «علیهم السلام» می فرمودند که این روایات فقط بر شما که مستقیماً از ما می شنوید، حجت است. (درس خارج اصول فقه محمد جواد فاضل، بحث حجیت خبر واحد، سال 1/2/1388، شماره جلسه 88) ✳️ نقد و بررسی: در جواب از این دلیل می توان گفت صرف صدور احادیث غیر فقهی از ائمه (ع) و نقل آنها توسط اصحاب دلالتی بر حجیت آنها ندارد؛ زیرا چه بسا از این باب بوده است که مجموع نقل ها موجب تواتر لفظی یا حداقل معنوی شود و یا اینکه به عنوان موید و یا شاهد جمع استفاده شوند. 📚 برای مطالعه بیشتر به این منابع مراجعه فرمائید: 1. محمد هادی معرفت، کاربرد حدیث در تفسیر، مجله تخصصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سال اول، ش اول، ص 142 الی 145 2. محمد فاضل، مدخل التفسیر، ص 174 و 175 3. علی فتحی،مقاله «حجیت خبر واحد در اعتقادات» چاپ شده در مجله تخصصی کلام، شماره 79، ص 104 4. یحیی ، مقاله «اعتبار سنجی خبر واحد در مسائل اعتقادی»، چاپ شده در مجله تخصص کلام اسلامی، شماره 85 و ... 📌 ارسالی از حجت الاسلام گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 روش فقهی آیت الله : 1️⃣ شباهت به مکتب آیت‌الله : ایشان بیش‌تر با مکتب سید همسو بود تا مکتب سید ؛ زیرا پنج سال شاگرد سید بروجردی بود. وی فقه اهل سنت را بهتر از خودشان می‌شناخت. ایشان بر این باور بود که شناخت روایات اهل بیت ع ممکن نیست مگر از راه شناخت فقهِ مقابل آن در عصر ائمه ع. زیرا روایات اهل بیت (ع) ناظر به فقه اهل سنتِ معاصر ائمه بوده؛ چون این روایات تعلیق، اضافه، نقد یا تأسیس در مقابل نظریات فقهی اهل سنت بوده‌اند. 2️⃣ تمرکز بر کتب : ایشان بر کتاب‌های قدما تمرکز داشت و همیشه مسائل را از این کتاب‌ها می‌خواند و بر همین اساس مسئله و ادله آن را از کلام قدما بیان و سیر تاریخی‌اش را تا زمان ما عنوان می‌کرد. 3️⃣ فهم یک روایت از میان مجموع روایات: ایشان معتقد بود روایت فقط با دقت عقلی و عرفی فهمیده نمی‌شود، بلکه ملاک فهم آن است. یعنی فقیه نمی‌تواند روایت را بفهمد مگر این‌که آن را در میان مجموعه روایت‌ها بنگرد. لذا کافی نیست که تنها روایت‌های باب نماز و روزه آگاه باشد، بلکه باید دیدگاهی کلی از تمام روایت‌ها داشته باشد تا با زبان و روایات اهل بیت (ع) آشنا شود. 4️⃣ اشراف گسترده بر متون و نسخه های : ایشان ابداً به نسخه‌های چاپ شده کتب اربعه اکتفا نمی‌کرد. بلکه به نسخه‌های خطی آن مراجعه می‌کرد و متون را با اختلاف نسخه‌هایی که داشتند با هم مقایسه می‌کرد. 📚 برگرفته از مصاحبه با استاد سید منیر (از شاگردان آیت‌الله سیستانی) 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 روش اصولی آیت الله : 1️⃣ احاطه به مکاتب متنوع اصولی: روش ایشان در درس خارج اصول، روشی میان مکاتب مختلف اصولی و متأثر از اندیشه‌های اصولی میرزا مهدی ، شیخ هادی و مکاتب معروف اصولی مانند مکتب و عراقی و اصفهانی داشت. 2️⃣ آشنایی با مکاتب علمی جدید در رشته های علوم انسانی (حقوق، روانشناسی (علم‌النفس)، جامعه‌شناسی، زبانشناسی، فلسفه جدید و فلسفه غرب) وی از لحاظ جامعیت و گستره اطلاعات به ویژه در مورد علوم جدید، چهره دیگری از شهید بود. ایشان در هر زمینه‌ای مطالعه داشت و تأثیر این اطلاعات در درس اصول و فقه ایشان و هر مسئله دیگرِ مرتبط یا فلسفه جدید یا روانشناسی و علوم دیگر آشکار بود. 3️⃣ طرح ایده جدید و نوآوری در درس: ایشان بعد از طرح درس می‌کوشید مطلب جدیدی ارائه کند و در این راه یا آن بحث را از شکل شناخته شده و مرسوم خود خارج می‌ساخت و یا این‌که ایده جدیدی را در آن مطرح می‌نمود. 4️⃣ دقت در فهم نظریات محقق : در فهم افکار و نظریات مرحوم نائینی دقیق بود، زیرا ایشان یک دوره کامل اصول را نزد شاگرد نائینی یعنی شیخ حسین سپری کرده بود و شیخ حلی در آن دوره به نام «زبان محقق نائینی» و نزدیک‌ترین شاگرد وی معروف بود. از این رو سید سیستانی در درس خود بسیار در آراء سید خوئی و فهم او از نظریات نائینی مناقشه می‌کرد و در بسیاری از موارد قائل به سوءبرداشت سید خوئی از نظریات محقق نائینی بود. 📚 برگرفته از مصاحبه با استاد سید منیر (از شاگردان آیت‌الله سیستانی) 🔰دوره تخصصی فقه و اصول شهیدین قم
💠 تنقیح مناط: 🔻 تنقیح مناط: کشف ملاک حکم از یک مورد و سرایت آن به موارد دیگر 🔹 تنقیح مناط وقتی امکان‌پذیر است، که به وجود چهار امر داشته باشیم، که عدم اطمینان به هر یک از این امور، سبب خلل در استدلال از طریق تنقیح مناط خواهد شد: 1️⃣ اطمینان به این که امری که کشف شده، مقتضی و حکم شارع می‌باشد. 2️⃣ اطمینان به این که این امر، می‌باشد. 3️⃣ اطمینان به این که همین ملاک در مورد (که می‌خواهد حکم را به آن سرایت بدهد) نیز وجود دارد. 4️⃣ اطمینان به این که مانعی برای تأثیر ملاک در فرع وجود ندارد؛ زیرا چه بسا اقوی در مورد فرع وجود داشته باشد و جلوی تأثیر مقتضی را بگیرد. 🔺از آن جایی که اطمینان به این امور، تقریباً احتیاج به علم غیب دارد و واقعاً احراز این که تمام ملاک (مقتضی موجود و مانع مفقود) که در اینجا وجود دارد، به همین صورت (بدون مانع و مزاحم اقوی) در جای دیگر نیز وجود دارد، امر بسیار مشکلی است. لذا جز در موارد امکان‌پذیر نیست. 📚 برگرفته از درس فقه بورس استاد 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
📣 قابل توجه کلیه طلاب محترم پایه 💠 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین از میان طلاب نخبه و برگزیده کشور، 👈 برای تحصیل در سال آینده (1402 ـ 1401) تعداد محدودی می‌کند. 📆 زمان ثبت نام: اول تا آخر اسفند 1400 📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1068-2022-02-17-12-52-12 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 کسب رتبه دوفصلنامه علمیـ اطلاع رسانی مدرسه در ششمین جشنواره مجلات حوزوی 🔻 این موفقیت را به مسئولین محترم مجله، طلاب و اساتید گرامی تبریک عرض می‌کنیم. 🔺 برای مطالعه تمامی شماره های مجله به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید: 🌐 http://shahidain.ir/fa/research/magazine/negah 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 اصطلاحات مختلف برای طرح : 1️⃣ تعبیر اول: اجماع در علاوه بر اینکه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بیان کرده‌اند، نظر هم وجود دارد. 2️⃣ تعبیر دوم: بلا خلاف «» عبارت است از این که آنهایی که مساله را عنوان کرده‌‌اند، نسبت به حکم آن، اختلافی ندارند. بنابراین ممکن است اکثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن کسانی که مساله را مطرح نموده‌‌اند، نسبت به حکم آن اتفاق نظر دارند. 👈 بنابراین «بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعیف‌‌تر است. 3️⃣ تعبیر سوم: بلا خلاف أجده یا لا نعلم فیه خلافاً معنای این تعبیر این است که فرد تحقيق و فحص كامل نكرده ولی به مقداری که نموده، مخالفی در مسأله نیافته است. 👈 این تعبیر از «بلاخلاف» ضعیف‌‌تر است زیرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است، اما این تعبیر شهادت به عدم خلاف نیست. 4️⃣ تعبیر چهارم: متفردات این اصطلاح بیشتر در کلام سید مرتضی در کتاب «الانتصار فی ما انفردت به الإمامية» مطرح شده است. 👈 یا عبارت «ممّا انفردت به الإمامیة» به معنای اجماعی بودن مسأله نیست. بلکه به این معناست که این مسأله تنها توسط علمای مطرح شده است؛ نه اینکه همه علمای شیعه آن را مطرح کرده باشند و یا در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه آیت‌الله زنجانی (1394/10/7) 📌 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 سخنان آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) در مورد تولید علم: 🔸 نگرش اصولی آخوند خراسانی و حضرت امام خمینی (ره) با همدیگر تفاوت دارد. فرق بین حقیقت و اعتبار از مباحث بسیار مهم علم است که متاسفانه آن را جدی نگرفتیم و لذا هزینه های گزافی مانند «شهید جاوید» را دادیم. اگر اصول خود را به درستی انجام می داد و متوجه فرق بین و می شد، شاهد آثاری مانند شهید جاوید در حوزه نمی‌بودیم. 🔹 حجیت، ذاتیِ نیست. امام خمینی(ره) جزو کسانی است که بین حقیقت و اعتبار فرق گذاشت و این نکته را با تمام وجود فریاد زد. ایشان با تمام وجود تاکید می کند که حجیت ذاتی قطع نیست، بلکه ذاتی قطع است. 🔸عقل در مقابل نقل است و نه شرع، شرع صراط است و عقل سراج، شرع و صراط مقابل ندارد، عقل می‌فهمد که باید عادل باشد، اما جای اشخاص و اشیاء کجاست را او نمی فهمد و باید از بالا بیاید. 🔹 فرق است بین علم و علم، دلال علم از خود چیزی ندارد و تنها سخنان و نظرات دیگران را منتقل می کند. باید بدانیم دلال علم بودن فضیلت نیست، اکنون که به همت امام (ره) و شهدا، تمام امکانات فراهم است، باید از این فرصت بهترین استفاده را کنیم و تولید کننده علم باشیم. 📚 سخنان معظم‌له در آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» (تقریرات درس اصول امام (ره) توسط آیت الله آملی) 👈نکات را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (16) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس) 7️⃣ ادب هفتم: اظهار و بدون هیچ و چشم‌داشتی 🔹 قالَ النَّبِي‏ (صلی الله علیه و آله) إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّه‏ 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: وقتی ها در جامعه ظاهر ‌شود، باید علم و دانش خود را آشکار کند، و اگر عالمی چنین نکند، خدا شامل حالش می‌شود. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 187 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 روش شناسی فقهی آیت الله وحید خراسانی: 🔻 هر چند ایشان کتابی استدلالی تألیف نکرده‌اند و انتشار تقریرات درس خود را نیز به دلایل شخصی اجازه نفرموده‌اند 👈 اما با بررسی دو کتاب منتشر شده از تقریرات درس ایشان توسط شاگردانش (تحقیق الاصول آیت‌الله میلانی و أمالی الوحید آیت‌الله انصاری قمی) می‌توان نکات زیر را استنباط کرد: 1️⃣ علم یکی از مقومات علم اصول است. 2️⃣ عمل مشهور ضعف سند روایت نیست. 3️⃣ نقد مصلحت (مصلحت نه بر عمل یا تطبیق آن، بلکه به خصوص همان اماره موجود تعلق می‌گیرد) 4️⃣ توقف در مورد سهل بن زیاد 5️⃣ فهم نسبی (وجود آیات متشابه در قرآن از لوازم اعجاز و کمال قرآن بوده و واجب است) 6️⃣ نگاه غیر به فقه و اصول 🔺 تطبیق قاعده فلسفی «الواحد لا یصدر منه الا الواحد» بر ذات خداوند مورد تردید است. ایشان که جزو منتقدین جدی و عرفان اسلامی محسوب می‌شود، در رد تطبیق این قاعده بر ذات خداوند معتقد است این اراده و مشیت خدا، و نه ذات اوست که علت‌العلل خلقت است. البته تفاوت نگاه آقای وحید با فلاسفه اسلامی بدین معنا نیست که از آرای آن‌ها غفلت کرده باشد. صفحات نخست هر دو تقریر گواه آن است که وی در بررسی مباحث عقلی محض در اصول فقه، بی‌اعتنا به آرا و مبانی فیلسوفان مسلمان نبوده است. 📚 برگرفته از سایت (https://mobahesat.ir/13050) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 بیانات آیت‌الله بروجردی (ره) در مورد روش نویسی: 🔹 مرحوم آیت‌ﷲ بروجردی وقتی که قم تشریف داشتند یکی بر نوشتن درس‌ها و دیگری بر درس توسط بعضی از تأکید داشتند. 🔸 ایشان می‎گفتند: ما در نجف که بودیم مرحوم درس که می‎گفتند بعد از درس، شش هفت نفر از شاگردان ممتاز، جلسه‌ای جدا داشتند و هر کدام برای ده بیست نفر از شاگردان حرف استاد را تقریر می‎کردند و اگر شاگردها “إن قُلت و قُلت ” هم داشتند (ایراد و اشکال داشتند) مطرح می‎کردند؛ چون همه نمی‌شد با مرحوم آخوند اشکالات خود را مطرح کنند. 🔹 آیت‌ﷲ روی این جهت اصرار داشتند … این‌که طلبه‌ها بروند راجع به مسأله مورد بحث تحقیق کنند و نتیجه تحقیقات خود را در جلسه‌ای برای دیگران مطرح کنند کار بسیار خوبی است و باعث رشد شاگردان است؛ اما آن‌چه آیت‌ﷲ بروجردی مطرح می‎کردند این بود که اگر استاد بر فرض در هفته پنج درس می‎گوید، در جلسه تقریر بدون حضور استاد همه آن پنج درس بشود و این باعث می‎شود که آن درس‌ها پخته‌تر شود. 📚 خاطرات آیت‌الله منتظری، ج۱، ص۱۲۱. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
11 💠 سعدالدین‌ ابوالقاسم‌ عبدالعزیز بن‌ نحریر طرابلسی‌ (۴۰۰-۴۸۱ ق)، معروف‌ به‌ اِبْن‌ِ بَرّاج 🔹 وقتی فقیهان‌ امامی‌ به‌ نحو مطلق‌ از «قاضی‌» یاد می‌کنند، مرادشان‌ ابن‌ براج‌ است‌. او شاگرد سید مرتضی و شیخ طوسی، و نماینده شیخ طوسی در بلاد بود كه چندین سال منصب قضا را در طرابلس بر عهده داشت. از ایشان کتاب‌های فقهی برجای مانده که کتاب فی الفقه و را می‌توان نام برد. 🔸 سید که‌ کمک‌ هزینه طلاب‌ را به‌ اندازه شأن‌ علمی‌شان‌ می‌پرداخت‌، به‌ شیخ‌ طوسی‌ ماهانه‌ ۱۲ و به‌ ابن‌ براج‌ ۸ دینار می‌داد و از این‌رو می‌توان‌ او را برجسته‌ترین‌‌ شاگرد علم الهدی‌، پس‌ از شیخ‌ طوسی‌ دانست‌. 🔹از برخی‌ نوشته‌های‌ قاضی‌ می‌توان‌ پی‌ برد که‌ وی‌ در مجلس‌ درس‌ شیخ‌ طوسی‌ یک‌ شاگرد معمولی‌ نبوده‌، چنان‌که‌ در مباحثه‌ای‌ را می‌بینیم‌ که‌ میان‌ شیخ‌ با ابن‌ براج‌ رخ‌ داده‌ و شیخ‌ در این‌ گفت‌وگو مجاب‌ گردیده‌ است‌. 🔸 همچنین شیخ‌ طوسی‌ در سرآغاز برخی‌ از نوشته‌هایش‌ تصریح‌ می‌کند که‌ این‌ کتاب‌ها را به‌ درخواست‌ «شیخ‌ فاضل‌» می‌نویسد و آقا بزرگ طهرانی در حاشیه‌ پاره‌ای‌ از نسخ‌ کتاب‌ الجمل‌ و العقود وی‌ دیده‌ که‌ مراد از شیخ‌ فاضل‌، ابن‌ براج‌ است‌. 📚 روضات الجنات، خوانساری، ج7، ص 408 ـ 409. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
📣 قابل توجه کلیه طلاب محترم پایه 💠 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین از میان طلاب نخبه و برگزیده کشور، 👈 برای تحصیل در سال آینده (1402 ـ 1401) تعداد محدودی می‌کند. 📆 زمان ثبت نام: اول تا آخر اسفند 1400 📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1068-2022-02-17-12-52-12 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 دومین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین ✅ با حضور آیت الله (استاد درس خارج حوزه علمیه و عضو شورای نگهبان) ❎ با موضوع: «نقش فقه و اصول در اسلامی» 📆 زمان: چهارشنبه (18 اسفند 1400) ساعت 11:30 تا اذان ظهر 🏢 مکان: مدرس شهید مدرسه شهیدین 🔸 این نشست همزمان به صورت در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد. 🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f 🔹 حضور برای عموم طلاب آزاد است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 حکومت و ورود و تفاوت آنها با تخصیص و تخصص: 🔻 از جمله اصطلاحاتی که در زمان شیخ انصاری (ره) وارد فقه و اصول شد، "حکومت" و "ورود" است،که البته قرابت معنایی با "تخصیص" و "تخصص" دارد. 🔹اگر اخراج حکمی واقعی باشد مجرای "" است مثل اکرم العلما و لاتکرم الفساق من العلما. 🔸اگر اخراج موضوعی واقعی باشد مجرای "" است مثل اکرم العلما و زید لیس بعالم. 🔹 اگر توسعه یا تضییق تعبدی باشد "" است (تخصیص تعبدی) مثل اکرم العلماء و الفاسق لیس بعالم و حکومت قاعده لاضرر بر قاعده سلطنت 🔸 اگر رافع موضوع حقیقتا باشد (البته مستند به تعبد شارع) مجرای "" است (تخصص تعبدی) مثل ورود اماره بر اصول عملیه عقلی. 📚 ر.ک: قواعد اصول الفقه، ص 462 ـ 466 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آسیب شناسی علم از منظر آیت الله مکارم شیرازی: 🔹 چینش مباحث علم اصول است و کسی جرأت ندارد در این زمینه بحث کند؛ باید پیرایش شود و مطالبی که مربوط به این علم نیست حذف و آنچه نیاز است به آن افزوده شود 🔸برخی مباحث در باب الفاظ وارد شده که به این علم ربطی ندارد؛ بحث مقدمه واجب و اجتماع امر و نهی یک مبحث عقلی است . طلب و اراده بحث است، قواعد فقهی مثل قاعده لاضرر و قاعده تجاوز علم جداگانه ای هستند 🔹بحث باید با تمام شاخ و برگ هایش در این علم مطرح شود؛ تصویب، قیاس ومصالح مرسله آن گونه که شایسته است بحث نشده اند. 🔸اختلاط برخی مسائل با علم اصول صحیح نیست. مسائل فلسفی در جای خود محترم هستند، اما جمعی از بزرگان اصولی اخیر که فیلسوف بودند اصول و فلسفه را با هم مخلوط کردند که از آن به عنوان خلط حقایق و اعتباریات بحث می شود. 🔹 برخلاف نظر برخی ، روایاتی که درباره حجیت خبر ثقه آمده، روایاتی که درباره بطلان آمده، همه جزو علم اصول هستند 🔸 اخباریون و مخالفان این علم به زبان منکر هستند اما به قلب و عمل اعتراف به این علم دارند؛ مقدمه یک دوره علم اصول است که به نام مقدمات علم فقه نوشته شده است، جمعی که حجیّت دلیل عقلی و ظواهر قرآن را نفی می کنند با این کار عملا وارد بحث اصول شده اند منتهی نامش را علم اصول نمی گذارند. 📚 سخنان معظم‌له در دومین مجمع انجمن علمی اصول فقه حوزه 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 فقه و اصول مدرسه شهیدین
💠 کتاب «خمس در بستر تاریخ» تألیف استاد محمد سعید (از اساتید مدرسه و فارغ التحصیلان دوره فقه و اصول شهیدین) در جشنواره 1400، حائز رتبه «شایسته تقدیر» شد. ✅ با عرض تبریک به نویسنده محترم، جلسه معرفی کتاب توسط ایشان برگزار می‌گردد. 📆 زمان: سه شنبه (24اسفند 1400) بعد از نماز مغرب و عشاء (ساعت 19 الی 20) 🏢 مکان: مدرس شهید مدرسه شهیدین 🔸 این نشست همزمان به صورت در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد. 🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f 🔹 حضور برای عموم طلاب آزاد است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
001216_003.MP3
38.2M
5 🎙 صوت جلسه نشست عملی «نقش فقه و اصول در حاکمیت اسلامی» با حضور آیت الله (دام ظله) 📆 18 اسفند 1400 مدرسه شهیدین 🔻 فیلم نشست را در سایت مدرسه ببینید. 🎥 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/news/1074-2022-03-09-12-37-17 🔻 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول شهیدین قم
💠 مبادی تصوریه علوم: 🔹 محور هر علمى را آن دانش که جامع بين موضوعات مسائل آن علم است، تشكيل مى‏دهد و هنگامى كه وجود چنين موضوعى بديهى نباشد، احتياج به اثبات خواهد داشت و اثبات آن در قلمرو مسائل همان علم نيست؛ زيرا مسائل هر علم منحصر در قضايايى است كه نمايانگر احوال و عوارض موضوع است نه وجود آن. 🔸 از سوى ديگر در پاره‏اى از موارد، اثبات موضوع به وسيله روش تحقيق آن علم ميسر نيست؛ مانند علوم طبيعى كه روش آنها است، ولى وجود حقيقى موضوعات آنها بايد با روش تعقلى اثبات گردد. در چنين مواردى تنها اولى است كه مى‏تواند به اين علوم كمك كند و موضوعات آنها را با براهين عقلى اثبات نمايد. 🔹همچنین همه دانش های بشر و اساساً اندیشه بشری در چارچوب اصول و قوانین کلی و فراگیری شکل می‌گیرد و به رشد و بالندگی می‌رسد. كلى‏ترين اصول مورد نياز همه علوم حقيقى در فلسفه اولى مورد بحث واقع مى‏شود، که مهمترين آنها اصل عليت و قوانين فرعى آن است که محور همه تلاشهاى علمى، كشف رابطه على و معلولى و سبب و مسببى بين اشياء و پديده‏هاست. 📚 آموزش فلسفه، آیت الله یزدی، ج1، درس9 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم